m

Custombyggaren Radford återuppstår
Och Jenson Button är med på tåget

Radford är en klassisk brittisk customfirma som byggde bilar förr i tiden. Den grundades av Harold Radford 1948 och på London Motor Show visade han upp sin första skapelse Bentley Countryman som var en specialbyggd kombi. Nu återsuppstår företaget och i ledningen hittar vi Formel 1-föraren Jenson Button, Ant Anstead från Wheeler Dealers, bildesignern Mark Stubbs och advokaten och den före detta rockbandsmedlemmen Roger Behle. Så här säger Ant om det hela: "The whole car sector has gone full circle. Heritage is back. Aston Martin is making DB5s and DB4 Zagatos. Jaguar is making C-Types and XKSSs. Even Bentley has announced a set of Blowers. There’s something in the air and in the market that says heritage is strong. Also, you’ve seen a resurgence in coachbuilding and the use of shared platforms is also back. Loads of manufacturers are using the same platforms with different body styling on top. When you add to the pot that Mark, Jenson, myself and Roger just happened to be here in California at the same time – right now is the right time." Man ska presentera mer inom de kommande veckorna. Läs mer på länken eller lyssna när gänget berättar om projektet i klippet nedan. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0
2020

Mini snackar lite om framtiden
Den är inte helt oväntat elektrisk

Det har nu gått 20 år sedan BMW återlanserade Mini som märke. Sedan dess har man tillverkat nästan fyra miljoner exemplar i fabriken i Oxford. Nu berättar man lite om framtiden som inte helt oväntat går mot elektrifiering. Det första startskottet skedde när man lanserade laddhybrid-versioner och i juli förra året rullades helt eldrivna Cooper SE ut, men det är bara början. I den framtida elektriska familjen kommer det att finnas en 3-dörrarsmodell, en ny crossover-modell i småbilsegmentet och en crossover-modell. Nästa Countryman kommer också att erbjudas med laddningsbara drivlinor vid sidan om förbränningsmotorerna. Från år 2023 kommer Mini att tillverka elektriska modeller i Kina och dessa ska baseras på en helt ny plattform speciellt framtagen för elbilar. Det hela kommer att ske tillsammans med den lokala tillverkaren Great Wall Motors. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Rykte Mini har två stycken suvar till på gång
En av dem ska gå på el

Mini är knappast mini längre och en av modellerna man säljer är en SUV/crossover som heter Countryman. Nu kommer rykten som säger att denna ska få sällskap av ytterligare två stycken suvar, och en av dessa ska bara gå på el. Den ena ska storleksmässigt vara ungefär som en BMW X3. Det sägs att den eldrivna ska återanvända namnet Paceman och att den andra får namnet Traveller. När de nya bilarna kan tänkas dyka upp återstår att se. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Mini uppdaterar Countryman
Union Jack-baklamporna är på plats

Mini uppdaterar nu modellen Countryman som har sett likadan ut sedan 2017. Det handlar om en liten facelift och att man trycker in mer teknik i bilen. Stötfångaren fram har blivit lite sportigare och LED-strålkastare är nu standard. Bakljusen anammar samma design som vanliga Mini, det vill säga Union Jack-flaggans mönster i glasen. Diffusorn har även fått ny design. På insidan är sportratt nu standard och infotainmentsystemet har nytt innehåll. Instrumentklustret består av en skärm på fem tum och pekskärmen i mitten mäter 8,8 tum. Som motoralternativ finns Cooper ALL4 som har en trecylindrig bensinare på 136 hästar och 220 newtonmeter. Med den gör bilen 0-100 km/h på 10,1 sekunder och toppar 202 km/h. Den som vill komma lite snabbare fram köper Cooper S ALL4 som har en bensinfyra som ger 178 hästar. Den gör istället 0-100 km/h på 7,3 sekunder och toppar 222 km/h. Countryman erbjuds även som laddhybrid och då heter den Cooper SE ALL4. Samma motor som i S driver framhjulen och en elmotor driver bakhjulen. Den sammanlagda effekten anges till 220 hästar och vridet till 385 newtonmeter. Batteripacket är på 9,6 kW och med fulladdat ska man kunna ta sig 5,2 mil på el. 0-100 km/h går här på 6,8 sekunder och toppfarten ligger på 196 km/h. Prislappen börjar på 321.600 kronor och sträcker sig upp till 492.900 kronor. Tillverkningen drar igång i juli och de första leveranserna ska ske i augusti. Ännu mer fakta och mängder av bilder hittas på länken nedan. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0
2019

Nu har det tillverkats tio miljoner Mini
Tut i luren!

Biltillverkaren Mini har nu nått en rejäl milstolpe då man har lyckats tillverka tio miljoner exemplar. Bilen debuterade 1959 och fyller alltså 60 år i år. 2001 kom en helt ny generation under BMW-styre och tillsammans med originalet har man nu alltså kommit upp i dessa siffror. Det finns en fabrik i Oxford och där tillverkar man omkring 1.000 stycken bilar varje dag. Mini Cabriolet och Countryman byggs istället i Nederländerna. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Mini John Cooper Works bjuder nu på 306 hästar
Clubman och Countryman uppdateras

Vanliga Mini kommer nästa år att erbjudas i en riktigt hårig GP-version baserad på ett koncept från 2017. Men Clubman och Countryman blir också lite vassare, redan nu. Det här är en uppdaterad version av de fyrhjulsdrivna John Cooper Works-versionerna och de ger nu hela 306 hästar. Under huven har det hittat ner en ny turbomatad fyra på 2,0 liter. Det är den mest kraftfulla motorn i Minis 60-åriga historia. 306 hästar och 450 newtonmeter lämnar maskinen mellan 1750 och 4500 varv. Den kopplas till en ny åttastegad automatlåda och för Clubman ska det ta 4,9 sekunder att nå 100 km/h. Countryman behöver istället 5,1 sekunder på sig. Det är en förbättring med 1,4 respektive 1,5 sekunder jämfört med tidigare versioner. I övrigt har man optimerat chassit, stötdämparna, bromssystemet, avgassystemet och fyrhjulsdriften. Utseendemässigt har bilarna fått nya LED-strålkastare med Matrix-funktion. Baklyktorna har Union Jack som ljussignatur. Interiört är det nya sportstolar, innertak i antracit och diverse detaljer på ratt och växelspak som är nytt. Tillverkningen drar igång i juli och man räknar med att börja försäljningen nästa månad. Tyvärr har vi inga priser än. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0
2018

Mini visar klassiker med eldrivlina
Hajp inför den kommande elbilen

Mini ställer ut på New York Auto Show och där har de nu visat upp sina rötter, fast med en modern twist. I båset står nämligen en elektrifierad version av original-hundkojan. 2019 ska Mini släppa en helt eldriven bil och med hjälp av det här bygget som endast finns i ett exemplar ska man bygga lite hajp kring detta. Jag hade ju dock gärna sett att det var denna som massproducerades och inte någon modern förklädd BMW. Men nyare bilar är trevligare att krocka med, så det kommer ju tyvärr aldrig att hända. Under skalet på denna ska det finnas en elmotor men mer än så får vi tyvärr inte reda på för tillfället. I andra änden av båset på mässan står Countryman Panamericana som är baserad på laddhybriden Cooper S E Countryman All4. Den är speciellt framtagen för att tackla Panamerikanska landsvägen - ett vägnät som sammanlagt mäter nästan 48 000 kilometer. Mini ska skicka iväg tre stycken av dessa bilar för att ta sig an den turen. För att klara sig har bilarna utrustats med extraljus och ett takräcke med plats för reservhjul. Tumnagel
46.7°
+
Bobby Green
0
2017

Teknikens Värld har testat laddhybrider
Så här långt kommer de på en laddning

I Teknikens Värld nummer 22/2017 har gänget testat tio olika laddhybrider som i dag finns på marknaden. I testet medverkade BMW 530e iPerformance, Hyundai Ioniq plug-in, Kia Niro Plug-In Hybrid, Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid, Mercedes E 350 e, Mini Countryman Plug-In Hybrid, Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid, Toyota Prius Plug-In Hybrid, Volkswagen Golf GTE och Volkswagen Passat Sportscombi GTE. I testet kollade man bland annat på hur långt respektive bil kunde köra på enbart el. Sedan jämförde man det med vad tillverkaren angivit enligt den europeiska körcykeln NEDC. Alla bilar kördes exakt samma sträcka på samma dag på en tur som totalt var 6,7 mil lång. Vägen var torr, solen sken och temperaturen visade elva grader. Bilarna kördes som vanligt och inte på något extremt snålt vis. Spoiler: ingen bil nådde upp till den angivna siffran, men några var ändå nära. Hur det gick för alla ser du i bilden nedan. Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0

BMW X1 har fått ett syskon - här är X2
För den som vill ha något lite sportigare

I september förra året visade BMW upp X2 som koncept och nu är den här på riktigt. Som väntat har utseendet tonats ned något så att folk inte ska svimma när de ser den på stan, eller vad nu anledningen är att koncept sällan ser ut som den färdiga produkten. Hur som helst så är det här en kompakt SUV för dig som tycker att X1 är för tråkig och X3 för stor. X2 kallas för F39 internt och bygger på plattformen UKL1 - samma som X1 och nya Mini Countryman använder sig av. På längden mäter X2 4,36 meter vilket gör den åtta centimeter kortare än en X1. I bagagerummet ska det gå in 470 liter, fäller man den bakre raden ökar utrymmet till 1 355 liter. Under huven finns det inledningsvis tre olika motoralternativ - en bensinare på 192 hästar eller en dieselsnurra som kan fås med 190 eller 231 hästar. Till den förstnämnda kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda medan dieslarna får en åttastegad vanlig automat. Drivningen hos bensinaren sker på framhjulen och vill man att det ska krafsa på alla fyra får man titta i tillvalskatalogen, dieslarna har dock xDrive som standard. Ett sportigare motoralternativ med omkring 300 hästar kommer också att dyka upp, men när är oklart för tillfället. Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0
2016

Helt eldriven Mini kommer 2019
Det är ett tag kvar alltså...

Nyligen visade Mini upp nya Countryman och den kommer som laddhybrid. Inte som ren elbil dock, som många kanske hade hoppats på. Åtminstone borde ju någon av de mindre Minisarna gå på el. Och det är på gång, men det dröjer ända till 2019 innan det blir verklighet. Företagets vd Peter Schwarzenbauer berättar att den nya elbilen kommer att baseras på någon av dagens modeller men vilken avslöjar han inte. Den kommer att ha en helt ny batteriteknik och det är också därför den ligger ett par år bort i tiden - den tekniken finns helt enkelt inte i dag. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Mini släpper sin största modell någonsin - nya Countryman
Kommer som laddhybrid

Mini rullar i dag ut nya Countryman. En bil med uppdaterat utseende i ett större format och med en stor nyhet - den kommer som laddhybrid. Det innebär att du kommer att kunna köra omkring fyra mil på bara el i din nya stora Mini. Bilen växer hela 20 centimeter på längden och är numera 4,31 meter lång. Bredden ökar med tre centimeter och axelavståndet blir 7,5 centimeter längre. Större överallt alltså vilket bland annat ger bättre utrymmen i bagagerummet där man nu får in 450 liter, strax över 1 300 liter om man fäller den bakre raden. Fyra olika motoralternativ finns att välja mellan från start och det klart mest spännande är det som kommer nästa sommar - Mini Cooper S E Countryman All4 som är laddhybriden. Den kombinerar en trecylindrig bensinturbo på 136 hästar med en elmotor på 88 hästar. För växlandet står en automatlåda med sex steg. Systemeffekten anges till 224 hästar och 385 Newtonmeter vilket är tillräckligt för att kunna avklara 0-100 km/h på 6,9 sekunder. Toppfart när man kör på el anges till 125 km/h. Räckvidden anges alltså till fyra mil på ren el och en full laddning av batteriet via ett vanligt vägguttag ska ta strax över tre timmar. Förbrukningen anges till 0,21 liter per mil med ett utsläpp på 49 gram per kilometer. Det innebär att den här räknas som en supermiljöbil i Sverige. Världspremiären för nya Countryman sker i Los Angeles nästa månad, marknadsintroduktion blir det i februari nästa år. Priserna börjar på 244 900 kronor och för den slanten får man en Mini Cooper Countryman med bensinmotor på 136 hästar och manuell växellåda. Allt om bilen finns i pressmeddelandet nedan och fler priser finns här. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Mini Countryman kommer som Plug-In Hybrid
Första hybrid-Minin är på väg

Mini har inte tidigare haft någon Plug-In Hybrid i sortimentet men det blir det snart ändring på, Countryman E är på väg och här får vi ett par första bilder och lite information om den. Under skalet kombinerar man en bensinmotor med en elmotor som alltså kan laddas via ett vägguttag. Troligtvis handlar det om samma drivlina som sitter i BMW 225xe vilket i så fall skulle innebära en trecylindrig turbosnurra på 1,5 liter som tillsammans med en elmotor ger totalt 221 hästar och 385 Newtonmeter i vrid. Drivningen sker på alla fyra hjulen, förbränningsmotorn tar hand om framhjulen medan elmotorn som sitter på bakaxeln driver bakhjulen. En sexstegad automatlåda står för växlandet. Man lovar att bilen fortfarande ska kännas som en Mini att köra och att man inte ballat ur helt på insidan och dekorerat med massa prylar som ska skryta om hur "miljövänlig" den är. Det man har gjort är att ändra färg på startknappen från rött till gult och ersatt varvräknaren med en mätare som visar hur mycket el man har och förbrukar. Man avslöjar inte hur långt man kommer på enbart elkörning men det sägs att det handlar om upp till fyra mil. Två körlägen finns och det första som kallas för AUTO eDRIVE låter dig köra max 80 km/h medan MAX eDRIVE släpper lös dig upp till 125 km/h. Exakt när bilen presenteras och vad den kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

De här titlarna bevakar Spridningskollen
Över 150 filmer och tv-serier

I början av månaden gjorde den så kallade Spridningskollen sin existens känd för omvärlden. De ämnar att att kräva skadestånd av personer som laddat ner filmer eller tv-serier som Spridningskollens uppdragsgivare äger rätten till. På sin webbplats har Spridningskollen publicerat en lista med vilka filmer och tv-serier man för tillfället bevakar. Det handlar om över 150 titlar och man skriver att listan uppdateras kontinuerligt. Vill ni se vad Spridningskollen bevakade för titlar när denna artikel skrevs så hittas dessa under "Läs mer". En helt aktuell lista över bevakade titlar hittas på Spridningskollens hemsida på länken nedan. När Spridningskollen presenterade sig så sa man att man skulle skicka ut skadeståndskrav till mellan 500 - 1.000 personer inom två till tre veckor. Jag antar därför att de första kravbreven har börjat trilla ner i diverse brevlådor runt om i landet nu. Skadeståndskravet ska ligga på 2.000 kronor per titel som mottagarna av kraven anses ha laddat ner olovligen. Tumnagel
-16.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2014

Nya Mini har nästan blivit för bra
Vilket gör att vi faller för mellanmodellen...

Som gammal Minivän, det ska kanske göras klart redan här att jag kör en Mini Cooper S Cabrio till vardags, är jag så klart extra nyfiken när Mini släpper nytt, så när frågan kom om jag ville komma och provköra nya Cooper och Cooper S sa jag så klart ja på direkten. Intresset för nya Mini finns inte bara hos mig utan även i högsta grad hos BMW som storsatsar. Mini är viktigt för dem och småbilar är viktigt för dem - så viktigt att man har byggt en helt ny fabrik och skeppar 350 journalister till Puerto Rico för provkörning. Vi européer har redan förstått och kommer inte direkt i första hand här - USA och Kina verkar vara fokus. Nya Mini bygger på BMWs nya plattform UKL1 som inte bara kommer att användas av Mini. Den lilla bilen är det nya svarta och BMW kommer inte att lita helt och hållet på Mini utan kommer även att bygga små bilar med BMW-märke men det gör inte Mini oviktig. Det betyder dock att några beslut med Minin är tagna med tanke på vad som komma skall för BMW. Tumnagel
185kg
+
Roger Åberg

Jeep visar upp en mindre suv - Renegade
Cherokee har fått ett litet syskon

Jeep presenterar nu den helt nya modellen Renegade som storleksmässigt kommer att konkurrera med bilar som Nissan Juke och Mini Countryman. Undertill baseras bilen på Fiat 500X som kommer att presenteras senare i år och det här blir den minsta bilen som Jeep erbjuder. Den boxiga designen hämtar en hel del från andra Jeep-modeller men bjuder även på lite nya saker. Insidan är mycket Fiat och designspråket kallas för Tek-Tonic. När bilen lanseras kommer den att erbjudas med hela 16 stycken olika motoralternativ. Fyra av dessa är MultiAir-bensinare och två är MultiJet II-dieslar. En ny niostegad automatlåda erbjuds också. Modellen börjar säljas nästa år till ett ännu okänt pris. Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0

Mini visar Clubman-koncept
Med vanliga bakdörrar

Det som har varit lite unikt med nya Mini Clubman är den lilla självmordsdörren bak på höger sida. Men det är dags för en ny Clubman nu och tillverkaren har nog kommit fram till att det ändå är smidigare med riktiga bakdörrar, för när konceptversionen som ser produktionsklar nu visas upp har den lilla dörren försvunnit. De dubbla portarna längst bak har dock inte fått stryka på foten utan finns kvar. Den andra saken man direkt lägger märke till förutom dörrarna är de nya bakljusen, som ligger ned istället för att stå upp. Det gör nästan att man inte känner igen modellen och att det ser ut som en helt annan bil i mina ögon. Som väntat är nya Clubman också större än sin föregångare eftersom Mini-modellerna bara växer för varje gång. Den här är hela 26 centimeter längre än föregångaren och har en totallängd på 4.22 meter. Bredden ökar även den med 17 centimeter till 1.84 meter och höjden sträcker sig numera 2.5 centimeter högre till måttet 1.45 meter. Smått galna siffror faktiskt, eftersom Clubman i detta utförande till och med blir större på alla håll förutom höjden än mini-suven Countryman. Vad tycker ni? Börjar det spåra bland Minis modeller nu eller fyller nya Clubman ett syfte? Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0
2013

Trailer för The Necessary Death of Charlie Countryman
Shia LaBeoufs nya

En trailer för Charlie Countryman har släppts. Filmen handlar om en kille som faller för en kvinna som tillhör en våldsam gangsterchef. I rollerna ser vi bland andra Shia LaBeouf, Mads Mikkelsen, Melissa Leo och Evan Rachel Wood. Fredrik Bond har regisserat. The Necessary Death of Charlie Countryman premiärvisades på Sundance tidigare i år. Något svenskt premiärdatum är inte satt, men filmen hade biopremiär i Norge i september och visas i Storbritannien i november. Tumnagel
45.5°
+
Josephine Sjöqvist
0

Bakåtvolt med Mini Countryman
Snurrigt

Den franska rallyföraren Guerlain Chicherit sätter här en backflip med en John Cooper Works-kittad Mini Countryman. Tumnagel
47.1°
+
Bobby Green
0
2012

Så här ser John Cooper Works-paketet ut till Mini Paceman
Läckta bilder avslöjar

Ett gäng bilder avslöjar nu hur John Cooper Works-paketet kommer att se ut till Mini Paceman. Inga direkta överraskningar direkt men det ser i vanlig ordning snyggt och propert ut. Precis som hos Countryman JCW får bilen en aggressivare front, sportigare sidokjolar, större avgaspipor och andra fälgar. Troligtvis är det samma motor som ruvar under locket som i övriga JCW-bilar vilket betyder en upphottad version av den lilla fyran på 1.6 liter. Effekten skräms upp till 208 hästar och 260 Nm, och det sistnämnda kan hoppa upp till 280 Nm för en kort stund tack vare en overboost-funktion. Till motorn kopplas det en sexväxlad manuell låda eller en automatlåda med lika många steg. Minis fyrhjulsdriftssystem ALL4 är standard. När bilen släpps och vad den då kommer att kosta är för närvarande oklart. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Tillskottet i Mini-familjen heter Paceman
Sports Activity Coupé enligt Mini

Nu är coupé-versionen av Mini Countryman officiell efter att vi förra veckan kunde se lite läckta bilder på den. Den heter inte Countryman Coupé utan Paceman och det här är en så kallad SAC (Sports Activity Coupé) enligt Mini, vilket är ett helt nytt begrepp. Bilen har som väntat bara två dörrar och plats för fyra personer. Bagagen sväljer 330 liter, 1 080 om man fäller den bakre raden. Den mäter 4.1 meter på längden vilket är 2.4 centimeter kortare än Countryman. Taket är 3.1 centimeter lägre och bilen sitter en centimeter lägre mot marken. Det lägre chassiet och den styvare fjädringen ska bidra till en sportigare känsla än hos Countryman. Motorerna hämtas från storebror Countryman och instegsmodellen är en liten snurra på 112 hästar, värst är än så länge Cooper S Paceman med sina 184 innan John Cooper Works sätter tänderna i bilen. Till motorerna kopplas sexväxlade lådor, manuell eller automat. Säljstart i Storbritannien blir den 15 mars nästa år och på prislappen står det då 18 970 pund. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Så här ser Mini Countryman Coupé ut i produktionsform
Lågupplösta bilder har läckt ut

Holländska "Autoweek" har släppt ut lite bilder på kommande Mini Countryman Coupé eller Paceman eller vad den nu kommer att heta. Bilderna visar det vi kommer att få se på bilmässan i Paris om några veckor, alltså hur den färdiga bilen kommer att se ut. Bilder på bilen som koncept har vi sett tidigare, och även nästan helt avklädda bilder från Mini själva. Så utseendet kommer väl inte direkt som en chock. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Mini visar nästan helt omaskerad Paceman
Premiär i Paris i september

I september på bilmässan i Paris ska Mini visa upp Paceman helt utan maskering men redan nu kan vi se hur bilen ser ut, nästan helt naken i alla fall. Lite ful maskeringstejp har lämnats kvar på baken, men formerna går inte att ta miste på. Under skalet väntas det bli som i Countryman, i alla fall motormässigt. Minst blir en fyra på 1.6 liter och 122 hästar. 10 millimeter närmare marken och 20 kilo lättare ska göra Paceman till det sportigare syskonet. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Mini Paceman blir Countryman Coupé
Kommer nästa år

Mini bekräftar att de kommer att börja tillverka konceptet Paceman som vi såg förra året, fast den kommer att få ett nytt namn, Countryman Coupé. Bilen får premiär till hösten och kommer att börja levereras nästa år. Den färdiga bilen sägs vara nästan identisk med konceptet som vi har sett så vänta er inga stora förändringar. Motormässigt kommer den att ha samma specifikationer som vanliga Countryman och den första visningen kommer alltså att äga rum nu i höst, på bilmässan i Paris. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Parkeringsvärd kraschar in i Porsche 356 Speedster
Och några andra bilar med en Maserati GranTurismo

Aj aj aj. Det är något sånt här man inte vill ska hända när man lämnat över nycklarna till sin Maserati till en parkeringsvärd. Värden kraschade bilen rätt in i en parkerad Jeep Grand Cherokee, en Mini Cooper Countryman och en riktig klassiker som det finns få av, Porsche 356 Speedster (om det nu inte var en replika). Enligt ögonvittnen körde föraren av Maseratin för snabbt nedför en ramp, tappade kontrollen och hamnade till slut fastklämd under Jeepen. Bilarnas skador beräknas uppgå till omkring 400 000 dollar. Inget man knegar ihop hur enkelt som helst som parkeringsvärd antar jag, oavsett dricks. Ingen skadades vid olyckan. Tumnagel
31.9°
+
Bobby Green
0

Febergaraget Mini Cooper S Coupé
Liten men naggande god

Jag är lite diskad när det kommer till Mini eftersom jag har en själv och verkligen gillar märket, men jag måste flika in med några ord innan Bobby får skriva om den här kärran. När Mini presenterade Coupén skrattade jag lite eftersom det är roligt att man gör konstiga koncept. När man satte den i produktion blev jag förbryllad. Vem tusan vill köpa en relativt dyr småbil som har två säten mindre men som inte tillför något? Oj vad fel jag hade. Eller, om den kommer sälja vette tusan men oj vad rolig den är. Att man har slängt ut baksätena gör inte så himla mycket för vikten (50 kilo försvann) eller prestandan (0.1 sekund snabbare) men desto mer för känslan. Istället för två baksäten har man nu istället ett skönt tak (som man kan ha sina åsikter om), en liten, liten vindruta och en vinge bakom ryggen. Känslan av sportbil i jämförelse med vanliga Minin är just 98% känsla men det struntar jag i - hade jag inte två ungar hade jag nog köpt den här istället för en vanlig och sett det som en ganska billig sportbil. För halva priset av en Porsche Boxter får du en bil som är sjukt rolig i stan som du faktiskt kan köra som en vilde i, garva hela tiden och inte bli av med plånbok eller körkort. Nu är jag cab-tokig och ser väldigt mycket fram mot att köra versionen utan tak och med John Cooper Works-trim. Men först över till Bobby och vad han tycker om bilen med keps. Tumnagel
38.9°
+
Roger Åberg Bobby Green
0

Mini Countryman får John Cooper Works-behandling
Busigast i gänget

John Cooper Works tar sig an Mini Countryman och bjuder på fyrhjulsdrift, mer effekt och en busig uppsyn. Motorn som ruvar under skalet är en trimmad variant av den 1.6-litermotor som övriga John Cooper Works-bilar har, och den ger nu 218 hästar istället för 211. Vridet har hoppat upp till 300 Nm jämnt jämfört med tidigare 260. Kraften skickas till alla fyra hjulen, vilket faktiskt är en första gång för en JCW-modell. Detta sköts via en elektromagnetisk diff som ser till att fördela all kraft. 0-100 km/h ska gå på 7.1 sekunder, vilket faktiskt är långsammast av alla JCW-bilar, men så får man tänka på att Countryman är en större och tyngre bil också. Med automatlåda som är tillval drar bilen 0.8 liter per mil, 0.72 med manuell som är standardmonterat. Bilen sitter en centimeter lägre mot marken jämfört med vanliga Countryman och har fått en hårdare chassisättning, större fälgar, kjolpaket, annan lack och special-inredning. Börjar säljas i september till ett ännu okänt pris. Tumnagel
41.1°
+
Bobby Green
0

Mer DLC för Gran Turismo 5
Med släpp nästa vecka

Nästa vecka, den 18:e januari, kommer man släppa två nya DLC-paket för Gran Turismo 5. Det ena paketet heter Car Pack 3 och innehåller sex nya bilar. Dessa bilar är Lamborghini Aventador, Jaguar XJR9, Aston Martin V12 Vantage 2011, VW 1200 1966, Mini Countryman S 2011, och Nissan Leaf. Car Pack 3 har en prislapp på 5.99 Euro. Det andra paketet heter Speed Test Pack och innehåller en ny oval testbana där man enklare skall kunna mäta bilens prestanda. Detta paket kommer ligga på 4.99 Euro. I samband med dessa DLC-paket så kommer man även uppdatera själva spelet till version 2.03 som tydligen skall erbjuda nya temafärger och fixa till några småbuggar. Tumnagel
38.2°
+
Frode Wikesjö
0
2011

Mini Roadster är här!
Den sjunde medlemmen i Mini-familjen

I början på sommaren släppte Mini lös lilla Coupé. Nu är det dags att visa upp samma bil, fast med tak som går att fälla ner. Roadster är här! Mini har följt samma linje som när konceptet visades upp redan 2009 och inte mycket skiljer sig från den bilen. Med Roadster blir Mini-skaran hela sju bilar där Mini, Mini Cabrio, Mini Clubman, Mini Countryman och Mini Coupé ingår. Precis som i Coupé är bilen strikt tvåsitsig och istället för baksäte har man fått lite extra lastutrymme, nu 240 liter. Till skillnad från Cabrio som har en elcab får man manuellt mecka med denna i Roadster, allt för att spara vikt. Tanken är att man ska locka yngre och mer sportigt inriktade människor både med denna och Coupé. Därför har man plockat bort de minsta motorerna från listan och då har man följande att välja mellan: 122 hästar, 160 Nm, 184 hästar, 260 Nm (S) 211 hästar (John Cooper Works) eller turbodiesel med 143 hästar och 305 Nm (SD). Roadster ska även vara mer vridstyv och ha en annan chassi-inställning än sina syskon för att uppträda lite roligare på vägen. Kommer nästa år i februari till ett ännu okänt pris. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Andra trailern för Top Gear säsong 17
Nu är det bara tre dagar kvar!

Den 26 juni är det dags för Top Gear säsong 17. En perfekt tid, med tanke på att de flesta lär ligga utslagna i sina soffor just denna dag. Här är andra trailern för säsongen för att peppa upp oss tittare ännu mer. Det vi får se är att James kommer att sladda lite med Aston Martin Virage medan Jeremy leker katt och råtta med en Ferrari 458 Italia och en McLaren MP4 12C. De kommer också att jämföra den gamla 8-serien från BMW mot Mercedes gamla CL-klass. James kommer även att köra rallyversionen av Mini Countryman. Vi får även kort se en gammal Corvette och Richard när han har kul med en Abarth Fiat 500C. Pepp! Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0
Nästa sida