m

Lönnmördarsimulatorn Hitman 3 träffar helrätt
Vi har spelat avslutningen i World of Assassination-trilogin

Med Hitman 3 har danska IO Interactive inte bara levererat en slutpunkt för berättelsen om Agent 47 i World of Assassination-trilogin. Utvecklarna har även levererat en av de vassaste lönnmördarsimulatorerna som verkligen gjort det riktigt roligt och spännande att utföra den rätt mörka handlingen att ta fiktiva karaktärers liv. Tumnagel
40.2°
+
André Stray
0

Ryssland låg bakom SolarWinds-attacken enligt FBI och NSA
Hacking-attacken som drabbat tusentals företag och myndigheter

De amerikanska myndigheterna NSA, FBI, Cybersecurity and Infrastructure Security Agency samt Office of the Director of National Intelligence uppger nu i ett gemensamt uttalande att det sannolikt är Ryssland som ligger bakom den så kallade SolarWinds-attacken, en attack som skedde efter att malware smugits in i mjukvara från det amerikanska företaget SolarWinds. Attacken tros ha skapat bakdörrar som gett obehöriga tillgång till system tillhörande åtminstone 18.000 myndigheter, organisationer och företag. USA:s försvarsminister Mike Pompeo var tidigt ute och pekade ut ryska intressen som ansvariga för attacken, något som USA:s president Donald Trump dock inte var villig att hålla med om. Nu bekräftar dock de fyra amerikanska säkerhetsmyndigheterna att det mesta pekar på att det är Ryssland som är ansvariga för attacken. I sitt uttalande skriver de bland annat: "This work indicates that an Advanced Persistent Threat (APT) actor, likely Russian in origin, is responsible for most or all of the recently discovered, ongoing cyber compromises of both government and non-governmental networks. At this time, we believe this was, and continues to be, an intelligence gathering effort. We are taking all necessary steps to understand the full scope of this campaign and respond accordingly." Exakt hur många företag och myndigheter som drabbats av attacken håller fortfarande på att utredas. Det är även oklart i vilken mån obehöriga fått tillgång till de drabbades system såväl som vilken data som kan ha läckt ut eller i värsta fall raderats från systemen. Tumnagel
32.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Arlo släpper sin trådlösa ringklocka i Europa
Essential Wire-Free Video Doorbell börjar säljas i februari

För några månader meddelade Arlo att de har en trådlös variant av sin Video Doorbell på ingång och nu har företaget berättat när vi i Europa kommer kunna lägga vantarna på enheten. Förbokning har dragit igång och säljstart sker 2 februari. Priset kommer ligga på 2190 kronor. Arlo Essential Wire-Free Video Doorbell erbjuder samma upplevelse som sin trådbundna version, fast kan installeras utan att behöva pilla med kablar. Batteriet räcker i tre till sex månader och kan laddas via Micro USB-ingång. Den smarta dörrklockan ger dig inte bara en avisering när du får besök, utan kameran och mikrofonerna låter dig ha en konversation med din potentiella gäst och kameran kan även användas för att övervaka entrén. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0

LG tror att transparenta skärmar kan passa fint på restauranger
Ska visa upp sådana lösningar på CES

Snart drar CES-mässan igång och då kommer världens teknikföretag visa upp mycket av det som de har tänkt att släppa på marknaden under det kommande året. LG Display har redan meddelat att man kommer att satsa stort på att visa upp olika lösningar för sina transparenta OLED-skärmar. LG har tidigare visat upp lösningar med transparenta OLED-skärmar för tunnelbanefönster och dörrar. Nu kommer man även visa upp hur dessa skärmar skulle kunna användas som både menyer och virusskyd på till exempel sushi-restauranger, något som ni kan kolla in ett exempel på här ovanför. Förutom det så ska företaget även visa upp en transparent skärm som är tänkt att fungera som tv-apparat i sovrum, tanken är att man ska kunna ligga kvar i sängen och kolla in tv-program samtidigt som man har en någorlunda bra vy över resten av sovrummnet. CES-mässan kommer i år att bli helt digital och kommer att arrangeras mellan 11 - 14 januari. Här nedan hittas en bild på hur LG:s transparenta OLED-skärmar skulle kunna användas som fönster i tunnelbanevagnar. Tumnagel
40.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Fler än 100 000 Zyxel-produkter har bakdörr
Aj då

Fler än 100 000 enheter från Zyxel ska ha bakdörrar som kan ge hackare tillgång till enheterna. Säkerhetsfirman Eye Control har hittat dessa bakdörrar som utnyttjar på enheterna hårdkodade användaruppgifter. Tydligen är de flesta enheterna som har dessa bakdörrar avsedda för företag vilket är obra då bakdörrarna kan användas för ransomware samt ddos-attacker. Zyxel säger att de som har de drabbad enheterna bör uppdatera sina enheter så snart som möjligt. De drabbade enheterna NXC2500 och NXC5500 kommer dock inte få någon uppdatering förrän april månad. Tumnagel
22.7°
+
Frode Wikesjö
0

SolarWinds-hackare kom åt Microsoft-källkod
Ska dock inte vara någon säkerhetsrisk

För någon vecka sedan rapporterade vi att tusentals myndigheter, organisationer och företag runt om i världen hade fått bakdörrar installerade i sina datorsystem under 2020. Det var ett slags malware som smugits in av någon obehörig i nätverksprogramvaran Orion från den amerikanska mjukvarutillverkaren SolarWinds. Denna illvilliga kod gav obehöriga tillgång till SolarWinds kunders egna system via bakdörrar. En av dem som drabbades var Microsoft som nu meddelade att dessa hackers lyckades komma åt källkod. Microsoft var dock tydliga med att säga att de endast kunde läsa källkoden och inte ändra den. De nämnde också att källkoden inte innehåller någon kod som är kopplad till säkerhet och integritet vilket, enligt Microsoft, innebär att det inte finns några säkerhetsrisker nu när delar av deras källkod hamnat på vift. Tumnagel
35.5°
+
Frode Wikesjö
0
2020

LG presenterar röststyrt kylskåp
Har även lite andra fiffiga funktioner

LG har visat upp ett nytt kylskåp som är försett med en funktion med vilket användaren kan öppna kylskåpsdörren med sin röst. Det kan givetvis komma väl till hands om man har händerna fulla med matvaror eller om man inte vill beröra kylskåpsdörren på grund av risken för att smittas av virus. LG:s kylskåpsserie InstaView för 2021 kommer även att ha möjligheten att rena vatten med hjälp av UV-ljus, ännu en funktion som LG verkar ha tagit fram för att minimera risken att sprida virus. Det frostade glaset på kylskåpsdörren blir även det genomskinligt genom två snabba knackningar på glaset. LG kommer att visa upp sina nya InstaView-kylskåp lite närmare på nästa års CES-mässa. CES 2021 kommer att bli helt digital och arrangeras mellan 11 - 14 januari nästa år. Tumnagel
35.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Flera svenska storföretag drabbat av stor hackerattack
Ryssland pekas ut som ansvarig för SolarWinds-malware

Den senaste veckan har det rullats upp en stor härva där tusentals myndigheter, organisationer och företag runt om i världen ser ut att få bakdörrar installerade i sina datorsystem under året som gått. Det ska handla om ett malware som smugits in av någon obehörig i nätverks-programvaran Orion från den amerikanska mjukvarutillverkaren SolarWinds. Malwaret ska sedan ha gett obehöriga tillgång till SolarWinds kunders egna system via bakdörrar som lades in när en uppdatering till Orion skickades ut av SolarWinds. Runt 33.000 av SolarWinds kunder använder Orion och av dessa ska runt 18.000 ha installerat den aktuella uppdateringen av programvaran. En lång rad amerikanska myndigheter och företag ska ha drabbats av malware så väl som flera svenska företag. SVT skriver att bland andra svenska Rymdstyrelsen, Volvo, Skanska och Ericsson ska ha använt Orion. Det är än så länge oklart om eller i vilken omfattning bakdörrarna i de tusentals kundernas system ska ha utnyttjats av obehöriga. USA:s utrikesminister Mike Pompeo samt flera amerikanska säkerhetsorganisationer och säkerhetsföretag har pekat ut ryska intressen som ansvariga för SolarWinds-attacken. USA:s president Donald Trump, som oftast har haft väldigt svårt för att kritisera Ryssland för någonting, har dock försökt tona ner detta och har istället sagt att det kanske är Kina som är ansvariga för attacken. Tumnagel
23.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ford Mustang Mach-E saknar dörrhandtag - så här gör man
Går inte att klämma fingrarna

En av sakerna som jag faktiskt inte ens har tänkt på med Ford Mustang Mach-E är att den saknar vanliga dörrhandtag på utsidan. Det gör att det inte blir något fult som sitter i dörren men också att man inte öppnar och stänger på sedvanligt vis. Öppna framdörrarna från utsidan gör man med hjälp av en liten knapp och sedan ett litet handtag som är ganska dolt. Doug går igenom och visar i det här klippet, och demonstrerar även hur Ford har gjort för att du inte ska klämma fingrarna i dörren. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - Hennessey Venom F5
Siktar på toppfart över 500 km/h

Precis som utlovat presenterar nu Hennessey Performance deras helt egentillverkade superbil Venom F5. Som tidigare är målet att kunna pressa den här kärran över 500 km/h och för att göra det har man tryck in rejält med effekt under skalet. Bilens design har förändrats en aning sen vi såg den första gången för ett par år sedan. I mina ögon ser den rätt så välbyggd ut med en trevlig interiör och dörrar som öppnas på ett sådant vis som signalerar framgång hos den som kliver in och ur bilen. Venom F5 firar företagets 30-årsjubileum och är uppföljaren till Venom GT. F5 kommer från tornadon med samma namn, dessa kan nå vindstyrkor på upp till 512 km/h. Venom F5 baseras kring en kolfibermonocoque som väger 86 kilo. Tack vare användandet av lättviktsmaterial genom hela bilen stannar vågen till slut på 1360 kilo. Motorn är en speciellt framtagen V8:a på 6,6 liter. Man kallar den för Fury och den baseras på ett motorblock i gjutjärn. Topparna är i aluminium och det finns ett torrsumpsystem. På motorn sitter två stycken turbosnurror och dessa hjälper till att göra denna maskin till "the most powerful production road car engine ever made". Effekten anges till 1842 hästar och 1617 newtonmeter i vrid. Till paketet kopplas en sjustegad semiautomatisk växellåda som driver bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på under tre sekunder, 0-200 på under fem. Bilen är designad för att klara hastigheter över 500 km/h, men det återstår att se om den klarar att spräcka den gränsen. Endast 24 stycken exemplar kommer att tillverkas och priset börjar på 2,1 miljoner dollar - innan skatt och leveranskostnader. De första kunderna ska få sina bilar i början av nästa år. Nästa år ska Hennessey också testa bilens prestanda på riktigt då man ska genomföra ett oberoende verifierat toppfartstest på den 5,2 kilometer långa flygraka som finns på Kennedy Space Center. Man ska genomföra testet enligt konstens alla regler så att det inte blir samma härva som det blev för SSC. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Zoox presenterar sin självkörande pod
En samåkningskub utan förare

Sommaren 2018 var första gången vi skrev om företaget Zoox som tagit fram ett självkörande fordon för samåkning. I somras köpte Amazon upp företaget och nu visar man upp den färdiga produkten som man beskriver som "a fully functional, electric, autonomous vehicle designed for dense, urban environments". Den lilla lådan mäter 3,6 meter på längden och 1,93 på höjden. På insidan finns det plats för fyra stycken personer och man kommer in via skjutdörrar precis som på en buss. På insidan finns trådlösa laddare för telefoner, ett infotainmentsystem med pekskärm, högtalare och ett Rolls-Royce-inspirerat lysande innertak. Poden är givetvis helt eldriven och den har ett batteripack på 133 kWh som ska räcka för 16 timmars körning. Toppfarten anges till hela 121 km/h vilket är betydligt snabbare än vad liknande skapelser har klarat tidigare. Det finns fyrhjulsstyrning och poden går lika snabbt framåt som bakåt. På tekniksidan hittar vi kameror, radar och Lidar som ser 270 grader i alla fyra hörnen. Det ska inte finnas några döda vinklar och hela tiden upptäcker poden vad som är runt omkring den. Enligt Zoox ser den allt inom 150 meters radie. Det ska även finnas fler än 100 stycken säkerhetsuppfinningar som inte konventionella bilar har. Bland annat finns det airbags som ser till att skydda de som åker oavsett vilket håll poden rör sig. När Zoox ska börja röra sig på gatorna och var är oklart för tillfället. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Svar på några av era frågor om nya Fiat 500e
Nope, ingen frunk

Igår postade vi lite om nya Fiat 500e och ni hade så klart en del frågor. Här kommer svaren på några av dem! CJ undrar hur det är att vara förare eller passagerare om man är 190 centimeter lång. Svaret är att det går att vara 182 centimeter som jag utan några som helst problem i framsätet. I baksätet not so much. Baksätet är ett nödsäte, helt klart. Duger för barn eller om man inte har några ben. Symbiandroid påpekar att jag är lite ute och cyklar om det höga priset. Just nu finns det två versioner att välja mellan som kallas för Passion (från 326.900 kronor) och La Prima (från 384.900 kronor). Vill man ha den snillrika extradörren får man betala 20.000 kronor extra, vill man ha två dörrar och sufflett så kostar det 25.000 kronor extra. Med tiden kommer även en snikversion som kallas för Action som har svagare motor och mindre batteri och stålfälgar, den kommer att kosta 261.900 kronor innan bonusmalus. JonatanBe frågar om räckvidden, den är för snikversionen 18,5 mil och de andra kommer 32 mil enligt WLTP. Men sen så beror det så klart på väder och vind och körstil. Natanael undrar hur stor den är i baksätet och om det går att fälla baksätet. Vi har versionen med sufflett och den är inte stor någonstans, bakluckan får plats med laddkabel och en liten, liten väska och oklart om man vill fälla baksätet faktiskt. Frunk finns det ingen, där bor elmotorn. Man ska komma ihåg att det här är en mycket liten bil så saker och ting måste få plats någonstans. Hade man placerat motorn bak så hade man fått glömma baklucka och baksätet hade blivit ännu mindre. Så svaret är att det är en liten, liten bil. Sthlmo undrar hur den är jämfört med ID.3 och svaret är att det är helt olika bilar, en snabb titt säger att Fiat 500 är 363 centimeter och ID.3 är 426 centimeter, 63 centimeter längre. Skulle vi lägga på ytterligare 63 centimeter är vi uppe på Volvo V90-längd, så skillnaden är stor och det är väldigt svårt att jämföra dem. Men Fiaten är snyggare (enligt mig) och materialvalen är fantastiskt mycket bättre i Fiaten. Tumnagel
43.6°
+
Roger Åberg
0

Vi har nya Fiat 500e i garaget!
Gulligt, tufft och elektriskt

I dessa tider när man inte får resa någonstans så missade jag tyvärr premiären av nya Fiat 500e i Turin. Men allt löser sig, för det dök upp en här i Stockholm som jag fick lägga vantarna på i några dagar. Förutom vädret är det ju bättre eftersom det ju är här som den ska användas av svenska köpare. Hur som helst så är första intrycket att det här är en riktigt lyckad rackare. Första versionen av Fiat 500 kom 1957 den moderna versionen kom 2007 som i en del av en retrovåg. Tillsammans med Minin var Fiat 500 den som fastnade och som liksom blev sin egen, trots retrogrejen. Nu är det alltså dags för en helt ny version och nu är det el som gäller. Man kommer att fortsätta sälja gamla Fiat 500 eftersom den här blir rejält dyr, runt 330.000 - 400.000 kronor, och det har inte alla råd med. Men den här är byggd som elbil från grunden och kommer inte med fossilsnurra. Formen tycker jag har uppdaterats på ett prima sätt. Fiats designers har gömt en bullig front med en otroligt snygg lösning på lamporna där 1/3 sitter på motorhuven och 2/3 sitter under. Snyggt! Inte lika tydligt men väl snyggt är sidoblinkersen som sitter som en liten vinge. Trots att grundformen är där så är allt lite uppdaterat och man har lyckats behålla sötheten och ändå få den tuff. Öppnar upp dörrarna gör man med en knapp och väl på insidan är det riktigt stiligt. En svepande instrumentpanel, en stor och högupplöst skärm (som tyvärr är rätt plottrig) och rent allmänt snyggt. Eldrivet är det som sagt och det är ju helt rätt för en liten citybil som denna. Första intrycket är att det är tillräckligt kvickt och piggt för vad den ska leverera. Nu ska vi åka runt och leka italienare i några dagar. Har ni några frågor? Tumnagel
48.4°
+
Roger Åberg
0

Logitech släpper ringklocka med kamera för Apples HomeKit
Circle View Wired Doorbell håller koll på vem som ringer på dörren

Logitech har släppt en ringklocka med inbyggd kamera vilken ska vara den första konsumentprodukten som har stöd för Apple HomeKits Secure Video, något som Apple introducerade i iOS 13.2 vilket ger tredjepartskameror möjlighet att streama och lagra filmklipp till Apples molntjänst iCloud. Logitechs kamera kallas för Circle View Wired Doorbell och för att kunna använda den krävs att användaren har en HomePod mini, HomePod, iPad eller Apple TV som ska fungerar som en HomeKit-hubb. Dessutom behövs det en lagringsplan på iCloud där materialet från kameran sparas. Kameran i Circle View Wired Doorbell är på 5 megapixel och kan filma i en vidvinkel på 160 grader i upplösningen 1600x1200 pixlar. Apple säljer själva Logitech Circle View Wired Doorbell via amerikanska Apple.com för 199 dollar. Huruvida ringklockan kommer att lanseras även här i Sverige finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

LG och Assa Abloy gör transparenta skärmar till dörrar
Kanske kan passa fint till lite flådigare entreer

LG har inlett ett samarbete med det svenska lås- och säkerhetsföretaget Assa Abloy där de båda ska ta fram automatiska skjutdörrar tillverkade av OLED-skärmar från LG. Assa ska tillverka själva tekniken i dörrarna vilka ska använda LG:s 55 tum stora Transparent OLED Signage-skärmar 55EW5G-A. Ni kan se en tv-modell med den skärmen på en av bilderna här nedanför. Jag antar att varje dörr kommer att förses med två stycken sådana skärmar placerade vertikalt. LG:s transparenta skärmar har tidigare använts som fönster i tunnelbane-vagnar i de kinesiska städerna Beijing och Shenzhen. Vad transparenta OLED-dörrar från LG och Assa Abloy kommer att kosta finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
43.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Colin Furze bygger rejäl trebuchet
Rimligt!

Vad gör man om Microsoft knackar på dörren och frågar om man vill göra en Age of Empires-relaterad video för att upplysa folk om att Definitive Edition-versionen av spelet finns tillgängligt för Xbox Game Pass for PC? Jo, man bygger en rackabajsare till trebuchet, vilket är allmänt känt det bästa belägringsvapnet genom tiderna. Tyvärr får vi i detta klipp endast se när Furze bygger besten och testslungande kommer vi få se i en framtida video. Tumnagel
36.5°
+
André Stray
0

Nu kan man snart gå på fram på bussen igen
SL öppnar framdörrarna och stänger bakdörrarna

Sedan pandemin bröt ut har vi fått leva på ett lite annorlunda sätt. En av de saker som förändrats är att SL har blockerat framdörrarna på sina bussar och att man därför inte har kunnat betala som vanligt, eller i alla fall inte kunnat blippa sitt månadskort eller betala med sin reskassa. Istället har SL uppmanat resenärerna att köpa biljett i appen, vilket kostar lika mycket som att betala med reskassa, 37 kronor för en vuxen per resa. Eftersom det inte har funnits några kontrollanter och föraren inte har tvingat resenärerna att blippa när de går på har många hel enkelt struntat i att betala. SL har tappat 100 miljoner kronor i förlorade biljettintäkter per vecka när folk har stannat hemma eller struntat i att betala även fast de har rest. Mycket pengar, men utslaget på alla invånare i Stockholm är det ungefär 44 kronor per vecka, alltså en dryg resa per person. Man räknar med att det kommer att ske 24 procent färre resor under 2020 jämfört med 2019. I budgeten för 2020 räknade man med intäkter på 23 miljarder varav 9,8 kommer från anslag och 9,3 miljarder skulle komma från biljettintäkter. Man räknar med att till årets slut ha förlorat minst en dryg tredjedel till hälften av biljettintäkterna. Men nu öppnar man gladeligen framdörrarna igen efter att man har ordnat med skyddsglas för förarna. Först ut är bussarna till och från Norrtälje och blippa gör man genom en skyddsplast. – Det är väldigt glädjande och efterlängtat att kunna ta det här steget så att påstigning och betalning åter kan ske framme i bussen, säger Fredrik Cavalli-Björkman, trafikdirektör på SL. Om det samtidigt betyder att man stänger bakdörrarna kunde man inte svara på hos SLs presstjänst nu på kvällen. Uppdatering Nu har vi fått svar från SL, när man nu öppnar den främre dörren på vissa bussar så kommer man att stänga bakdörrarna för ombordstigning. Man berättar även att man kommer att få in periodkort i mobilen under början av nästa år, vilket är väldigt trevligt. Tumnagel
22.9°
+
Roger Åberg
0

MKBHD släpper egna produkter med Dbrand
Skins och skal med massvis med ikoner

MKBHD har fått ett och annat erbjudande om att smälla på hans namn och logga på olika produkter, men Marques har sagt blankt nej. När Dbrand knackade på dörren och ville skapa en produkt från scratch verkade det dock vara svårt att säga nej. MKBHD och Dbrand har jobbat i ett år med att ta fram unika produkter i form av skins, skal och lite annat smått och gått med massvis med MKBHD-relaterade ikoner. Kollektionen går under namnet ICONS och det är möjligt att lägga beställningar på produkterna precis nu, vilket ni kan göra via länken här nere till vänster. Skinsen kostar 25 dollar styck och skalen ligger på 45 dollar. Skinsen är kompatibla med majoriteten av mobiltelefoner, spelkonsoler samt några laptops på marknaden och skalen finns tillgängliga till telefoner från OnePlus, Samsung, Apple och Google. I ICONS-kollektionen kan vi även lägga vantarna på masker, rubiks kuber och mikrofiberdukar med samma look som skalen och skinsen. Tumnagel
24.1°
+
André Stray
0

Toyota uppdaterar Camry Hybrid lite smått
Ny front och ny pekskärm

För att hålla liv i Camry Hybrid rullar Toyota nu ut en liten uppdatering. Bilen har fått en ny inramning av den undre grillen och nya lister i ytterkant av grillen. I hjulhusen sitter även nya 17 eller 18-tummare och den nya exteriörfärgen Deep Metal Grey erbjuds. På insidan finns en ny mittkonsol som har en ny pekskärm på nio tum i sig. Den ska vara snabbare både när det gäller mjukvara och respons än tidigare och den är kompatibel med Apple CarPlay och Android Auto. Vidare finns en ny läderklädsel med perforering för sätesventilation i fiskbensmönster. Man kan även få dekoren på instrumentpanelen och dörrsidorna i två nya utföranden. Drivlinan består av en bensinfyra på 2,5 liter parad med en elmotor. Den sammanlagda effekten är 218 hästar. På säkerhetfronten har modellen fått nya funktioner i Toyota Safety Sense. Systemet kan nu upptäcka risk för frontalkrock i dagljus (PCS, Pre-Collision System). Det lan även upptäcka, varna för och automatiskt bromsa om föraren svänger i en korsning och inte upptäcker ett mötande fordon i motsatt körfält, eller en fotgängare som korsar gatan direkt efter svängen. Vad uppdaterade Camry Hybrid kostar får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Nya Mercedes-Maybach S-Klass är här
En bil du inte vill köra

I början av september rullade Mercedes ut nya S-Klass. Nu kommer den i det lyxigaste utförandet man kan tänka sig - Maybach. Bilen sticker ut genom att ha lack i två toner, mer krom, annan design på fälgarna och en grill med vertikala ribbor i sig. Den är dessutom hela 29 centimeter längre än en vanlig S-Klass vilket innebär att den mäter 5,47 meter på längden. Busenkel att fickparkera alltså. Allt för att man ska förstå att det här inte är någon vanlig vagn som kommer rullandes. Med den här vill man utmana bilar som Bentley Flying Spur och Rolls-Royce Ghost. Som väntat är det i baksätet man vill hänga i den här bilen. Här dryper det av lyx i överflöd, benutrymme så det räcker och blir över och alla tekniska prylar du kan tänkas behöva. Du kan öppna och stänga dörrarna elektriskt med en knapp eller genom att göra en gest - för att öppna en dörr manuellt är för tjänstefolk. Här bak finns det två stycken fåtöljer att plantera ändan i och dessa är givetvis utrustade med massage, värme och kyla. Sitter man bakom passagerarstolen kan man även fälla sin stol och få en mer liggande position. Då fälls även ett stöd för benen ut från sätet framför, och detta kan ge dig massage av vaderna. Som om inte allt detta vore nog är även dörrsidorna och armstöden uppvärmda för att du inte ska frysa om dina armbågar. Skärmarna på framstolarna mäter 11,6 tum och via dessa kan du styra allt från musik till klimatanläggning. Mellan stolarna finns en skärm till som du kan ta loss och använda som surfplatta. Sist men inte minst finns här ett kylskåp för dina drycker och specialdesignade glas att hälla upp detta i. Under den långa motorhuven finns det antingen en V8:a eller en V12:a. Den förstnämnda versionen heter S580 4Matic och den har den välbeprövade dubbelturbomatade vinkelåttan på 4,0 liter. Den ger här 500 hästar och kan via ett mildhybrid-system bjuda på en extra dos med 25 hästar vid behov. S650 har istället tolv stycken burkar, dubbla turbo och maskinen är på 6,0 liter. Effekten är 625 hästar och drivningen sker på alla fyra hjulen. Längre fram kommer även en laddhybrid-version att erbjudas. Den kombinerar en rak bensinsexa på 3,0 liter med en elmotor och ska ha en sammanlagd effekt på 510 hästar. Lansering sker i mitten av nästa år men något pris har vi inte fått än. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

D1 - första eldrivna bilen byggd enbart för skjuts
Ett samarbete mellan Didi Chuxing och BYD

Två av de största kinesiska företagen har gått samman och tagit fram D1. Det är en eldriven liten bil med skjutdörrar som du inte kan köpa, men du kan via appen kalla på den när du behöver skjuts. Man säger inte att det är en taxi, och inte heller en bil för ride-sharing - utan för ride-hailing. Så jag antar att man anser att det här är en lite lyxigare form än en vanlig taxi man brukar beställa. Bilen tar sig 41,8 mil enligt NEDC-cykeln och det man trycker på som gör den här så speciell är att det finns två stycken pekskärmar där bak där den som åker med kan navigera och få diverse annan information. Enligt Didi har man med hjälp av data från 550 miljoner passagerare fått fram hur man på det mest ultimata viset skulle designa bilen och dess app. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Nu är Rezvanis monster-pickis här
Hercules 6x6 bjuder på upp till 1318 hästar

Ibland kan man behöva köra riktigt stora stenar och då är det bra att ha ett fordon som klarar av uppdraget. Rezvani Motors senaste modell Hercules 6x6 gör troligtvis det. Den kostar från 225.000 dollar men för den slanten får du bara en V6:a på 3,6 liter som ger 289 hästar. Det finns även en dieselsexa på 3,0 liter som ger 260 hästar. Dessa är dock alldeles för fjuttiga för den här typen av bil. Det finns också en SRT-V8:a på 6,4 liter som ger 507 hästar och vill du ha den får du slänga upp ytterligare 40.000 dollar. Men det räcker liksom inte heller riktigt. Så den du ska köpa är versionen med en kompressormatad V8:a på sju liter som ger hela 1318 hästar och 1341 newtonmeter i vrid. Det är det enda rimliga i det här fallet. Men den kostar 249.000 dollar - extra! De klenare motoralternativen går att få med antingen en sexpetad manuell låda eller en åttastegad automat. Värstingen går dock endast att få med samma åttastegade automat som återfinns i Ram 1500 RX. Drivningen sker på alla sex hjulen men du kan även välja mellan 6x2, 6x4 eller 6x6 när du kör. Bilen baseras på Jeep Gladiator men den har förlängts rejält och mäter nu 6,2 meter på längden för att få plats med de dubbla bakhjulen och ett flak som mäter 2,43 meter. Bilens bredd ligger på 2,15 meter och den är 2 meter hög. Den rullar på 37 tum stora offroad-hjul och innanför dessa sitter åttakolvsok som greppar 400 millimeter stora bromsskivor. Den som verkligen vill sticka ut köper Military Edition som ger dig kevlarskydd, skottsäkert glas, punkteringsfria däck, självläkande bränsletank, skydd mot explosioner undertill och möjligheten att stå emot EMP-attacker. Den här har även förstärkt fjädring, elektriska dörrhandtag och möjligheten att skicka ut en rökridå. Som om inte det vore nog får man även ett night vision-system, intercom, gasmasker, första hjälpen-prylar och lampor som kan blända fienden. För den här militärversionen får du betala 325.000 dollar. Bygg din version på länken nedan. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Vi har testat iPhone 12 Pro Max
Levererar Apples största telefon maximalt?

Om känslan när man för första gången tar i iPhone 12 mini är ”åh vilken liten sötnos” så är känslan av iPhone 12 Pro Max precis tvärtom. Herrejösses vilket stor telefon det här är. TL;DR iPhone 12 Pro Max är större än någonsin och det märks, på gott och ont. Den kantiga formen som fungerar så bra på de mindre modellerna i familjen är inte en lika självklar vinst här. Apple lovar en bättre kamera än i de övriga modellerna, men i våra begränsade tester sticker den inte ut som vi hoppats. I slutändan ska du helt enkelt vilja ha en riktigt stor telefon för att välja iPhone 12 Pro Max, och det är precis därför den finns. Jag har kört iPhone 11 Pro Max det senaste året som min daily driver och jag har inte riktigt tyckt att den varit för stor. Alternativet, iPhone 11 Pro, var för liten med sin skärm som var 0,7 tum mindre. Men med iPhone 12 Pro har Apple lyckats göra en telefon i mellanstorleken som har större skärm i lika stor förpackning som förra årets modell och den har inte alls känns för liten för mig på samma sätt som föregångaren gjorde. Bra jobbat Apple! Tumnagel
39.8°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida