m

Fixa lite fejkade spelskärmdumpar
Retrofint

Death Generator är en trevlig sida där man kan skapa fejkade skärmdumpar från gamla klassiska spel. Man väljer bara spel, skriver en valfri text och sparar bilden. En stor hög med spel finns, men även några datorrelaterade saker som Commodore 64-skärmen. Tumnagel
39.7°
+
Roger Åberg
0
2019

Vi fortsätter att dricka mindre alkohol
Märks särskilt bland yngre

I CAN:s (Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning) rapport ”Alkoholkonsumtionen i Sverige 2018” framgår det att svenskarna fortsatt dricker mindre alkohol än tidigare. Under förra året konsumerade svenskar över 15 år i genomsnitt 8,83 liter ren alkohol vilket är en minskning med två procent från 2017. På en tioårsperiod har alkoholkonsumtionen i Sverige sjunkit med sju procent uppger man vidare. Man noterar även att konsumtionen av alkohol minskat kraftigt i skolorna. Detta är något som märkts av även tidigare år och då har det spekulerats om att ungdomar kan ha valt att spela dataspel eller ägnat sig åt andra digitala aktiviteter istället för att dricka sprit. Lite över 65 procent av den alkohol som konsumerades i Sverige förra året såldes via Systembolaget medan lite över 10 procent såldes på barer och restauranger. Folköl som såldes i butik och på restaurang stod för 5,4% av alkoholen som konsumerades i Sverige förra året. Återstoden ska vara alkohol från utlandsköp (10,4%), smuggelköp (4,4%), hemtillverkning (2,5%) samt internethandel (1,2%). Tumnagel
62.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Svenska spelbranschen går fortsatt bra
Nästan 8000 personer arbetar med spelutveckling för svenska företag

Sveriges Radios Ekot rapporterar att den svenska datorspelsbranschen ser ut att rulla på i bra takt och att tillväxten är hög. Dataspelsbranschens talesperson Per Strömbäck säger till Ekot: "Faktum är att vi aldrig haft så här mycket tillväxt. Framför allt är det fler bolag som driver tillväxten. Det är inte bara tillfälliga hits utan branschen som helhet." Under förra året växte antalet anställda inom den svenska datorspelsbranschen till nästan 8000 anställda vilket ska vara en ökning med 48 procent jämfört med föregående år. Den kraftiga tillväxten förklaras främst med att svenska datorspelsföretag köpt upp utländska dataspelsföretag, något som man inte gjort i lika stor utsträckning tidigare år. Här i Sverige fanns det 382 spelutvecklingsföretag med lite över 5300 personer anställda förra året. Förra året omsatte den svenska datorspelsbranschen 19,2 miljarder kronor vilket är en ökning med 42 procent. Johanna Nylander, ansvarig för samhällsfrågor på Dataspelsbranschen och som skrivit rapporten, säger: "Dataspelsbranschen har vuxit stabilt det senaste decenniet. En majoritet av bolagen går med vinst, och de 20 största bolagen har bidragit med över två miljarder till statskassan. Dataspel är en exportbransch som är viktig för svensk ekonomi." Det verkar dock finnas utrymme för att branschen ska bli ännu större i Sverige, om man bara hittar folk som har rätt kompetens. Per Strömbäck från Dataspelsbranschen säger: "Tidigare har bristen varit kapitalförsörjningen, nu är det kompetensförsörjningen." Här nedanför kan ni kolla in en sammanställning med lite, inte helt dagsaktuella, svenskutvecklade spel och på länken nedan kan ni kolla in rapporten "Spelutvecklarindex2019" från Dataspelsbranschen. Tumnagel
49.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Regeringen börjar äntligen granska lootlådor i spel
Konsumentverket ska leverera utredning i höst

Den stora frågan på allas läppar lyder "är lootlådor i spel likvärdigt lotteri?". Svaret är mer eller mindre ja, men regeringen behöver utföra en ordentlig utredning för att få reda på hur läget ligger till. Konsumentverket har nu fått i uppgift att ta hand om utredningen kring lootlådor för att ta reda på hur dessa fungerar och påverkar spelare. Civilminister Ardelan Shekarabi (S) står bakom frågan och fokuserar till stor del på hur dessa lådor påverkar den yngre generationen spelare. Till SVT säger Ardelan detta: Vi ser ju att minderåriga utsätts för rätt så stora risker som finns i dataspel, säger Shekarabi till SVT. Vi pratar om situationer i dataspel som påminner väldigt mycket om spel om pengar och lotteri, det som kallas för loot-lådor. För vår del är det väldigt viktigt att ha ett bra konsumentskydd inte minst när minderåriga finns på marknaden. Det finns också uppgifter om att det finns en svart andrahandsmarknad för de här spelarna och då är vi ju väldigt nära det som normalt regleras av lagstiftningen för spel om pengar. Till SVT säger även Ardelan att utredningen kan leda till lagändringar och refererar till bland annat Belgiens lagstiftning där lootlådor går under lotterilagen och har därför förbjudits i spel som Overwatch och Fifa. Konsumentverket kommer få uppbackning i utredningen från Folkhälsomyndigheten, Spelinspektionen och Statens Medieråd och rapporten ska levereras till regeringen senast 1 oktober. Tumnagel
66.5°
+
André Stray
0

Frånvaron i Stockholms skolor ökar dramatiskt
Dataspelsberoende uppges vara en av orsakerna

Mellan hösten 2017 och 2018 ökade skolfrånvaron med 28 procent enligt en undersökning som DN genomfört. En av orsakerna till det uppges vara att barn och ungdomar hellre stannar hemma och spelar datorspel än går till skolan. Lotta Edholm (L) som är skolborgarråd kommenterar skolket och datorspelandet för DN: "Det finns många orsaker till skolfrånvaro och dataspelsberoende är en av dem. Det var annorlunda att skolka förr. Om jag var borta från skolan var det en ganska tråkig dag. I dag behöver man inte vara ensam när man är hemma för man har ett socialt sammanhang på nätet. En del hemmasittare har ett socialt kontaktnät via datorn där man till och med uppmuntrar varandra att inte gå i skolan." För att komma till rätta med problemet med skolfrånvaro vill Edholm att skolorna ska bli tryggare och bättre på att ta hand om elever som inte känner sig hemma i skolan. Hon vill dock även att föräldrarna ska ta ett större ansvar för att deras barn faktiskt går till skolan och säger till DN: "Föräldrars attityd till skolan påverkar i allra högsta grad skolresultaten. Skolgången är inget man bara kan lämna över på skolan. Föräldrar ställer ofta oändliga krav på skolan, men lägger väldigt lite ansvar på sig själv." Tumnagel
20.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Dataspelsbranschen vill hålla lootlådor utanför lotterilagen
Vill inte blanda ihop spel och hasardspel

Tidigare i veckan pratade P3 Nyheter med Civilminister Ardalan Shekarabi om problemet med lootlådor och att lootlådor kan klassas som lotteri med den nya lotterilagen som börjar gälla nästa år. Dataspelsbranschen har levererat ett svar på tal om detta och skriver att lootlådor och hasardspel är olika saker och bör inte blandas in i den nya lagen. Vi ser det som olyckligt när lootlådorna blandas ihop med hasardspelen vars syfte är att spela om just pengar. Lootlådor är inte lotterier och bör inte blandas in i lagstiftningsarbetet för pengaspelsmarknaden. Det är olyckligt om dessa två skilda branscher blandas samman. Lootlådorna finns till för att ge spelaren en bättre spelupplevelse, och hela branschen arbetar ständigt för att utveckla bättre spel, bättre speldesign och bättre affärsmodeller som spelarna efterfrågar och uppskattar. Tumnagel
3.7°
+
André Stray
0
2017

Kan loot-lådor i spel likställas med lotterier?
Det beror på värdet

Efter kontroversen med Battlefront 2 har loot-lådornas vara eller icke vara hamnat i fokus. Och många har ställt sig frågan om de till och med kan likställas med lotterier och att datorspelbolagen därmed borde ha tillstånd att bedriva lotteriverksamhet. Nu har Lotteriinspektionen lämnat ett uttalande baserad på lotterilagen, och det korta svaret är att allt beror på vilket värde belöningen i spelet har. Tumnagel
46.0°
+
Emmy Zettergren
0

Dataspelsbranschen nylanserar spelutbildningar.se
Webbplats för spelutbildningar

Dataspelsbranschens sajt för svenska spelutbildningar har nyanserats met ett uppdaterat format. Sajten är framförallt till för att blivande spelstudenter och aktiva yrkesvägledare ska kunna hitta en passande utbildning inom spelbranschen. Den nya designen på sajten ska göra det enklare för folk att navigera bland alla skolor som som erbjuder utbildningar för som förbereder en för spelbranschen. Tumnagel
42.0°
+
Frode Wikesjö
0

The Game Assembly vill starta fler spelutbildningar
"Branschen behöver mer folk"

Det går bra för den svenska spelbranschen. Förra året låg omsättningen på ungefär 12,4 miljarder kronor. En uppåtgående trend som hållit i sig ett tag. Även antalet anställda ökar i stadig takt. Men det behövs ännu fler spelutvecklare i Sverige. Det anser The Game Assembly som i dag driver en yrkeshögskola i Göteborg. Nu vill de starta ytterligare en i Stockholm. – Utvecklingen går oerhört snabbt och utbildningssektorn har inte hängt med, branschen skriker efter kompetens och nu är det viktigt att Sverige steppar upp och möter den efterfrågan som finns, säger Ann-Sofie Sydow, utbildningsledare på The Game Assembly i Malmö. De spelutbildningar som The Game Assembly vill starta är Game programming (Stockholm), Game Art (Stockholm), Level design (Stockholm), Game Animator (Malmö), UI/UX designer (Malmö), Community manager (Malmö). Per Strömbäck som är talesperson för branschorganisationen Dataspelsbranschen har också tidigare påtalat att bristen på arbetskraft bromsar spelbranschens tillväxt. Tumnagel
41.2°
+
Emmy Zettergren
0

Stark tillväxt för svenska spelutvecklare under 2016
Över 2000 nya jobb inom dataspel sedan 2012

Svenska dataspelsbranschen släppte i går sitt spelutvecklarindex där man bland annat kan läsa att svensk spelutveckling omsatte förra 12,4 miljarder kronor under 2016. Merparten av pengarna drivs av Mojang och King med DICE på tredjeplatsen. Men när gällde tillväxt i omsättningen så var 2016 inte ett jättefantastiskt år men det tror man beror på bokföringsteknik och att de flesta av de stora svenska spelutvecklarna ägs av internationella spelutgivare. Man anser därav att man inte ska stirra sig blind på tillväxtomsättningen utan att man istället ska se på just antalet anställda som ökade med hela 15 procent förra året. I slutet av 2016 hade de svenska spelutvecklare runt 4 300 anställda och man estimerar att de svenska spelutvecklarna kommer ha 6000 anställda om tre år. När det gäller antalet anställda så ökade andelen kvinnliga anställda på spelbolagen med 20 procent under förra året. Den totala siffran är fortfarande relativt låg dock då man räknar att endast 18 procent av de som under 2016 jobbade på en av de 287 olika svenska spelutvecklarna var kvinnor. Dataspelsbranschens Spelutvecklarindex kartlägger, redovisar och analyserar svenska spelutvecklares verksamheter samt internationella trender under ett år genom att sammanställa bolagens årsredovisningar. Rapporten kan läsas is sin helhet här. Tumnagel
53.9°
+
Frode Wikesjö
0

Många svenska spelutvecklare saknar kollektivavtal
9 av 10 av de största till och med

P3 Nyheter rapporterar att nio av de tio större spelföretagen i Sverige saknar kollektivavtal vilket kan innebära att de inte reglerar övertid och tjänstepension. Enligt fackförbundet Unionen så är arbetsvillkoren ofta tuffa för folk som jobbar med spelutveckling. De säger även att de mött många som är helt utschasade och valt att lämna branschen på grund av det. Enligt Per Strömbäck på Dataspelsbranschen så är konkurrensen om arbetskraften så pass hög att spelföretagen ändå måste erbjuda bra villkor för att locka till sig anställda. Den viktigaste faktorn för att få bra arbetsvillkor är ju att den anställde har en stark förhandlingssituation. Kollektivavtal är ett sätt att få en stark förhandlingsposition. Men kanske är det allra viktigaste i vårt fall att det är underskott på kompetens. Tumnagel
20.0°
+
Frode Wikesjö
0

Veckans snabblänkar
Ny vecka, nya länkar, ny skärmdump

* Spela spelet på bilden * How the Nintendo Zapper Light Gun Actually Works * Så funkade grafiken i Super Nintendo * Ny skatt oroar växande dataspelsbransch * An Uncensored Sex Gamex27s Difficult Journey To Steam * Some Of 2016x27s Best Cosplay In Motion * The Turing Test Launches on January 23 for PS4 * Vanillawarex27s Kamitani on Keeping the 2D Flame Alive in the Age of 3D * The canceled Hitchhikerx27s Guide to the Galaxy adventure game * Akira Toriyama Dishes on Designing Characters for "Dragon Quest" * When you see how The Last Guardian’s environments fit together, it all makes sense * YouTuber Beats Final Fantasy XV At Level One With No Items * Malmös spelliv drömmer om festival, eget hus och kreativ dataslöjd * Nintendo switches off Devilx27s Third servers for good * CNN Shows Fallout Computer Terminal In A Video About Russian Hacking * The Man Who Worked On The Original Game Boy Explains Why Nintendo Created The DS Tumnagel
37.9°
+
Frode Wikesjö
0
2016

Inte alls tråkig, digital och känslolös
Jag har kört Nissan GT-R

2001 släpptes filmen The Fast and the Furious och hela världen visste helt plötsligt vad en Toyota Supra var. 2003 kom uppföljaren 2 Fast 2 Furious och i den fick vi istället se huvudpersonen köra omkring i en silvrig Nissan GT-R. Nu visste alla även vad det var för bilmodell. Folk blev som tokiga och importerade högerstyrda japanare till höger och vänster. Bilarna trimmades till flera hundra hästar och den vars bil nyste högst vann, typ. Turbostinna BMW och Audi fick snällt börja dela streetracen med dessa skapelser och mig veterligen ser det likadant ut i dag. R34 som versionen som var med i 2 Fast 2 Furious heter såldes aldrig i Sverige, men efterträdaren R35 som presenterades 2007 gjorde det. Sedan dess har Nissan hela tiden finslipat och optimerat bilen för att den ska prestera så bra som möjligt, och visst har dess siffror imponerat genom åren. Dock har jag alltid tyckt att den har varit lite tråkig. Utan att ha kört eller ens suttit i en kändes det som att den var för bra. Känslan saknades och även om det gick att åka riktigt fort så var det mer som att spela ett TV-spel än att köra bil. Men man kan ju alltid ändra sig, speciellt efter att man har bildat sig en riktig uppfattning. Och det kan man endast göra om man testar grejerna själv, så det gjorde jag. Trots ett mycket hastigt möte måste jag ändå säga att den här bilen visade sig vara bra mycket roligare än vad jag tidigare hade trott. Även om den påminner lite om min mammas tio år gamla X-Trail. Tumnagel
47.7°
+
Bobby Green
0

VR-headset är årets julklapp
Teknisk pryl årets julklapp även i år

HUI Research har sedan 1988 utsett "Årets julklapp" och i år tillfaller den äran VR-headsetet, eller VR-glasögonen som HUI Research föredrar att kalla dem. Man motiverar detta med att VR-headset uppfyller de tre kraven som man ställt upp för att bli årets julklapp: * VR-glasögonen är en nyhet * VR-glasögonen representerar den tid vi lever i * Ökande efterfrågan på VR-glasögonen Under "Läs mer" hittar ni alla "Årets julklapp(ar)" sedan 1988. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Dataspelsbranschen dissar SD:s datorspelssatsning
Som partiet presenterade i sin skuggbudget

Nyligen så lämnade Sverigedemokraterna (SD) in en så kallad skuggbudget där man hade en sektion dedikerad till det här med tv- och datorspel. Ett av förslagen var att SD ville inrätta ett nationellt datorspelsinstitut som skall främja att "svenska kulturutövare används i svenska spelproduktioner". Ett annat föreslog som man la fram var att man skulle med ekonomiska styrmedel vill främja spel som bygger på bland annat nordisk mytologi. Den svenska Dataspelsbranschen, som är en partipolitiskt obunden intresseorganisation som företräder svenska spelutvecklingsbolag, har nu gått ut med ett uttalande kring dessa förslag där man tar starkt avstånd från två av de tre förslagen som Sverigedemokraternas la fram. Man tycker bland annat att spelföretagen själva måste få välja vilka de anställer och att de stora framgångarna som svenska spelföretag har haft bygger på att man tagit in folk med olika bakgrunder och nationaliteter. Dataspelsbranschen anser snarare att det ska bli lättare för de svenska spelföretagen att anställa utländsk personal, särskilt från länder utanför EU. Det här med att ekonomiskt främja spel som handlar om nordiska saker är branschen mycket kritisk till då de anser att den konstnärliga friheten ska komma i första hand, inte vad spelen innehåller. Som branschorganisation ser vi extra allvarligt på att politiska partier vill styra innehållet i de spel som görs, och vi vill poängtera att den konstnärliga friheten alltid måste vara viktigast. Ett SD-förslag som branschen dock håller med om är att man bör återuppta det Nordiska datorspelsprogrammet som drevs med medel från det Nordiska ministerrådet. Detta projekt hade bland annat som uppgift att främja innovativa nordiska spelprojekt riktade mot barn och unga samt gjorde det lättare för nordiska spelföretag att presentera sig på olika spelmässor runtom i världen. Dataspelsbranschen avslutar med att säga att de tycker det är positivt att fler partier och politiker intresserar sig för det här med spel. Men att de tar starkt avstånd från att man från politiskt håll ska styra spelens innehåll eller vilka personer som spelföretagen anlitar. Tumnagel
56.9°
+
Frode Wikesjö
0

Sex nya spel invalda i spelens Hall of Fame
Sims, Zelda, Space Invaders och några till

Det amerikanska dataspelsmuseet The Strong har meddelat att spelen Grand Theft Auto III, The Legend of Zelda, The Oregon Trail, The Sims, Sonic the Hedgehog samt Space Invaders har blivit invalda i spelens egen så kallade Hall of Fame. De sex spelen valdes ut bland ett 15 spel stort finalistfält som även inkluderade Elite, Final Fantasy, John Madden Football, Minecraft, Nürburgring, Pokémon Red and Green, Sid Meier’s Civilization, Street Fighter II och Tomb Raider. Spelens Hall of Fame drog igång förra året och de tidigare invalda spelen är Doom, Pac-Man, Pong, Super Mario Bros, Tetris och World of Warcraft. Hur många av spelen som blev invalda i år, alltså de på bilden ovan, har du spelat? Svara gärna på vår enkät nedan. Tumnagel
39.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ta en titt på DARPA:s framtida fordon
Ground X-Vehicle Technology ser ut att höra hemma i ett dataspel

Den amerikanska militärens forskningsavdelning DARPA vill utveckla framtidens terrängfordon och har nu gett åtta stycken företag i uppgift att skissa på ett framtida Ground X-Vehicle Technology (GXV-T). Som synes i videon ser DARPA:s vision av framtida militärfordon mer ut som beachbuggys än dagens tungt bepansrade fordon. Tanken är att GXV-T ska vara så lätt att det går att förflytta med en helikopter och man säger även att det ska kunna ta sig fram i 95 procent av all terräng. Vidare kommer fordonet vara försett med stealth-teknik så att det blir svårupptäckt och man siktar även på att det i viss mån ska vara självkörande. Både den amerikanska marinen och armén har sagt sig vara intresserade av fordon som GXV-T men när vi skulle kunna få se fordon som dessa på stridsfältet finns det än så länge ingen tidsplan för. Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

First Person Lover och Emojis från BRIS vinner Guldägg
Reklambranschen har delat ut priser för årets bästa reklam

Igår hade reklambranschen sin stora prisgala Guldägget där man delar ut priser för bästa reklam inom diverse kategorier. Två vinnande kampanjer som vi skrivit om här tidigare var de ledsna emojisarna från BRIS som tog hem ett guldägg i kategorin "Integrerat" och dataspelet "First Person Lover" från Björn Borg som fick ett guldägg i innovations-kategorin. Båda kampanjen för BRIS och för Björn Borg är framtagna av reklambyrån Garbergs. Vill ni kolla in vinnarna i de andra kategorierna hittas de på länken nedan. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tekniska Museet kör speltema i helgen
Bland annat med utställningen Ateljé dataspel

I helgen blir det datorspel för hela slanten på Tekniska Museet i Stockholm som har anordnat en spelhelg med flera programpunkter för både lördagen och söndagen. Förutom utställningen Ateljé dataspel kommer det att anordnas utmaningar i robotlabbet där besökare kan bygga egna robotar som sedan körs i en Pac Man-inspirerad labyrint. Det bjuds också på brädspel, café, spelmusik och mycket annat. Dessutom finns Youtubeprofilen KimmyPOWER på plats för att visa hur hon gör sina videoklipp och hennes introduktionsfilm kan ni se ovan. Hela schemat hittar ni via länken nedan. Tumnagel
42.4°
+
Emmy Zettergren
0

Digitala spelförsäljningen i Sverige ökar
Konsolerna ökar mest

Dataspelsbranschen har släppt en ny rapport som visar hur den digitala spelförsäljningen ser ur i Sverige och siffrorna går uppåt. Totalt ökade den digitala spelförsäljningen med 34 procent mellan 2014 och 2015 till totalt 3,3 miljarder kronor. Dominerande är mobilspelen och MMO P2P (PC), men konsolerna är i sin tur de plattformar som växer snabbast. Procentuellt ökade den digitala försäljningen på konsolerna med 47 procent förra året. Näst efter konsolerna vad gäller tillväxt kommer PC och sedan mobil. Hela rapporten kan ni läsa nedan. Tumnagel
43.4°
+
Emmy Zettergren
0

SVT kör helkväll med fokus på spelmusik på ikväll
Med flera olika programpunkter

Uppdaterat: Eftersom vi tycker att det här är ett så trevligt initiativ puffar vi för eventet igen så att ingen missar. ----------------------------------- Gillar ni spelmusik ska ni bänka er framför SVT2 på lördag i kväll klockan 19.00. Då drar en spelkväll igång med två spelmusiksessioner, en kortfilm och en del mellansnack. Sändningen inleds med lite uppsnack där Ella Petersson och Johanna Nylander från Dataspelsbranschen medverkar. Efter det följer en film som handlar om kvinnor i spelindustrin följt av mer snack med Ella Petersson och Jimmy Wilhelmsson som driver bloggen Spelpappan. Efter det startar själva musiksegmentet och först ut är programmet Blip Blop där profiler som speljournalisten Angelica Norgren och spelprofilen Orvar Säfström medverkar liksom filmregissören Josef Fares. Programmet undersöker hur spelmusiken kunnat bli så populär och det blir intervjuer med så väl fans som spelkompositörer. Efter lite mer mellansnack kommer slutligen programpunkten Score som bjuder på spelmusik med Sveriges Radios symfoniorkester med musikstycken från exempelvis Mario, Zelda, Bloodborne, Halo och Assassinx27s Creed. Hela programlistan med alla hålltider hittar ni via länken nedan. Tumnagel
85.0°
+
Emmy Zettergren
0
2015

Svenska speltoppen vecka 47
Battlefront i topp

Multiformat (per plattform) 1.Star Wars Battlefront (PS4) 2.Star Wars Battlefront (PC) 3.Star Wars Battlefront (XBO) 4.Fallout 4 (PS4) 5.Call of Duty: Black Ops III (PS4) 6.Fallout 4 (PC) 7.FIFA 16 (PS4) 8.Call of Duty: Black Ops III (XBO) 9.Fallout 4 (XBO) 10.Starcraft II: Legacy of the Void (PC) 11.FIFA 16 (PS3) 12.FIFA 16 (360) 13.Assassinx27s Creed: Syndicate (PC) 14.Need for Speed (PS4) 15.The Sims 4 (PC) 16.Call of Duty: Black Ops III (PC) 17.Just Dance 2016 (Wii) 18.NHL 16 (PS4) 19.Football Manager 2016 (PC) 20.Call of Duty: Black Ops III (PS3) Multiformat 1.Star Wars Battlefront 2.Fallout 4 3.Call of Duty: Black Ops III 4.FIFA 16 5.Minecraft 6.Assassinx27s Creed: Syndicate 7.NHL 16 8.Just Dance 2016 9.Starcraft II: Legacy of the Void 10.Skylanders: Superchargers 11.Need for Speed 12.Grand Theft Auto V 13.Lego Jurassic World 14.The Sims 4 15.Disney Infinity 3.0 16.Rise of the Tomb Raider 17.Lego Marvel Super Heroes 18.Football Manager 2016 19.Lego Dimensions 20.Halo 5: Guardians Tumnagel
39.0°
+
Frode Wikesjö
0
Nästa sida