m

Volkswagens förre ordförande krävs på miljarder
Dieselgate ser ut att bli dyrt för Martin Winterkorn

Tyska Süddeutsche Zeitung rapporterar att Volkswagen AG förväntas kräva omkring motsvarande 10 miljarder kronor från sin före detta ordförande Martin Winterkorn. Detta är något företaget gör efter att Winterkorn ansetts vara inblandad i Volkswagens fusk med dieselbilar, något som i media fick namnet "Dieselgate" när härvan började rullas upp 2015 efter att USA:s miljömyndighet EPA upptäckt att det skett fusk med mjukvaran i ett stort antal av VW:s dieselbilar. Winterkorn och flera andra VW-chefer har även åtalats efter upptäckten men rättegången har flyttats fram tills i september på grund av pandemin. Dieselgate beräknas ha kostat Volkswagen cirka 30 miljarder euro, motsvarande cirka 300 miljarder kronor, i böter och andra avgifter. Tumnagel
55.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Stark begagnatmarknad för bilar
Priserna upp 12 procent

Blocket rapporterar att begagnatmarknaden för bilar är uppe på rekordnivåer. Enligt dem så ökade trafiken på deras bilsektion med 15 procent i mars och priserna ökade med 12 procent jämfört med samma period förra året. Priserna har ökat mest på elbilar, där har det gått upp med 20 procent, men även bensinbilar ökade med 15 procent och dieselbilar med 11 procent. Anledningarna är flera. – Vi tror att det finns många faktorer som spelar roll till att priserna nu går upp. Nya skattesystem, delvis tillgänglighetsbrist på nya modeller och såklart pandemin som ställt om både köp och körmönster, säger Henrik Littorin, marknadsplatsdirektör för Fordon på Blocket. Tumnagel
37.6°
+
Roger Åberg
0
2020

Volvos vd tycker att bensin- och dieselbilar borde förbjudas
Lösningen för att få folk att välja elbilar

För att få folk att gå över till elbilar tycker Håkan Samuelsson som är vd för Volvo Cars att bensin- och dieselbilar borde förbjudas. Enligt honom är det detta som krävs för att göra en ordentlig omställning till el och elektrifierade bilar. Ett förbud är bättre än att ge ekonomiska subventioner. Flera länder har infört att nya bensin- och dieselbilar inte får säljas från år 2030, och ett liknande förbud diskuteras även här i Sverige. Resultatet kring detta ska redovisas den 1 februari nästa år. Håkan menar att om fem år så kommer en elbil kosta lika mycket som en motsvarande fossilbil, och att det då innebär att fler kan köpa dem. Då kanske även infrastrukturen kring laddning byggts ut mer också. 2025 är Volvos mål att hälften av deras modeller är helt eldrivna, resterande ska vara hybrider. Tumnagel
52.7°
+
Bobby Green
0

Hybridbilar inte alls så snälla mot miljön som de hävdas
Enligt ny rapport från miljöorganisation

Bensin- och dieselbilar är jättedumma mot miljön och det är mycket bättre att köra en hybrid som går både på fossilbränsle och el. Så har det i alla fall låtit i många år. Nu presenterar miljöorganisationen NGO Transport & Environment en ny rapport som istället hävdar att hybridbilar kan vara riktigt dumma mot miljön, och att de släpper ut betydligt mer koldioxid än vad tillverkarna säger att de gör. Emissions Analytics som är ett brittiskt företag har på uppdrag av organisationen testat utsläppen på BMW X5, Volvo XC60 Recharge och Mitsubishi Outlander PHEV. När dessa testades med fulladdade batterier släppte de ut mellan 28 och 89 procent mer koldioxid än vad det står på pappret att de ska göra. Samma visa gällde när man körde bilarna och batterierna samtidigt laddades - då var utsläppen tre till tolv gånger högre än angivit. Julia Poliscanova som är fordonsexpert på T&E säger följande: "Laddhybrider är fejkade elbilar som har byggts för att klara laboratorietester och få skattesubventioner, inte för verklig körning. Våra tester visar att de förorenar mer än vad som sägs i marknadsföringen, även när de körs fulladdade under optimala förhållanden. Om du inte kör bilarna extremt miljövänligt så skjuter utsläppsnivåerna i höjden. Regeringar bör omedelbart sluta finansiera de här bilarna med skattebetalarnas pengar." Tumnagel
51.2°
+
Bobby Green
0

Storbritannien förbjuder försäljning av fossilbilar 2030
Tio år tidigare än väntat

Vi har tidigare skrivit att Storbritannien ville förbjuda försäljning av nya bilar som endast går på bensin eller diesel i landet från år 2030. Nu meddelar premiärminister Boris Johnson att det hela är klubbat och klart. Tidigare har man sagt 2040 men planen har nu alltså tidigarelagts med tio år. Hybridbilar ska man också fasa ut, men dessa kommer att få säljas fram till och med 2035. Förutom detta meddelade Boris även att ytterligare satsningar på vind- och kärnkraft ska göras. Tumnagel
73.1°
+
Bobby Green
0

Storbritannien vill tidigarelägga förbudet mot fossilbilar
Från 2040 till 2030

Storbritannien har sedan tidigare sagt att nya bensin- och dieselbilar ska förbjudas från 2040. Nu vill landets premiärminister Boris Johnson att detta ska börja gälla redan från 2030 istället. Planerna kring detta väntas offentliggöras någon gång senare i år. Regeringen hoppas att det nya förbudet ska leda till att fler elbilar kommer ut på vägarna och att landet ska få en grön ekonomisk återhämtning efter pandemin. Tumnagel
63.2°
+
Bobby Green
0

Studie: 1/3 av alla sålda bilar 2030 kommer vara eldrivna
Toppen av bensin- och dieselbilar har passerat

Enligt en ny studie från Deloitte kommer en tredjedel av alla nya sålda bilar 2030 att vara helt eldrivna. Man räknar då med att 31,1 miljoner elbilar kommer att säljas varje år vilket är tio miljoner fler än vad prognosen sa i januari 2019. Deloitte menar även att toppen av försäljningen för bensin- och dieselbilar redan har inträffat och att försäljningen av dessa nu kommer att dala samtidigt som elbilarna ökar. I år räknar man med att det säljs 2,5 miljoner elbilar världen över, 2025 ska den siffran istället vara 11,2. Jamie Hamilton från Deloitte säger följande: "The price premium attached to many electric vehicles restricted some early adopters but, as the cost of EVs has converged with petrol and diesel equivalents, the pool of prospective buyers is set to increase. A wider range of new electric vehicles, combined with a growing second-hand market, means EVs are becoming a more viable option for many." Tumnagel
43.9°
+
Bobby Green
0

Storbritannien stoppar bensin- och dieselbilar redan 2035
Fem år tidigare och även för hybrider

Tidigare har Storbritannien haft som mål att sista bensin- och dieselbilen ska vara såld 2040 men nu flyttar man fram det målet. Man skrotar samtidigt hybridbilen som någon slags livräddare för fossilbränslen, det räcker alltså inte med att slänga i en liten elmotor för att få fortsätta med bensin eller diesel. Nya målet är alltså 2035 och det kan flyttas fram ännu mer. Målet i Sverige är 2030. Tumnagel
55.5°
+
Roger Åberg
0

Nästa vecka införs miljözon klass 2 i Stockholm
Äldre bensin- och dieselbilar förbjuds på Hornsgatan

Den 15 januari, på onsdag nästa vecka, införs miljözon klass 2 på Hornsgatan i centrala Stockholm. Det innebär att endast personbilar, lätta bussar och lätta lastbilar som minst uppfyller kraven för utsläppsklass Euro 5 får köra där. Äldre bensin- och dieselbilar förbjuds alltså för att luftkvaliteten ska förbättras och för att få ned nivåerna av kvävedioxid (NO2). Dock kan den nya zonen ge ett motsatt resultat. Stockholms stads miljöförvaltning har sammanställt mätningar från förra året och dessa visar att NO2-nivåerna redan har sjunkit mycket snabbare och kraftigare än vad både miljöförvaltningen och trafikkontoret tidigare förutspått. En fullständig rapport kring detta släpps under våren. Gunnar Söderholm som tidigare varit miljöchef i Stockholm säger till Sveriges Radio P4 Stockholm att miljözoner istället kan göra att människor väljer bensinbilar i stället för dieselbilar vilket enligt Gunnar skulle ge en negativ klimateffekt med en större klimatpåverkan. Tumnagel
34.6°
+
Bobby Green
0
2019

Förbjudet att sälja nya bensin- och dieselbilar från 2030?
Frågan ska utredas

Regeringen, Centerpartiet och Liberalerna ska nu utreda frågan om det ska bli förbjudet att sälja nya bensin- och dieselbilar från 2030. Bilar som går på etanol, biogas eller andra drivmedel som är förnybara undantas dock. För att ett förbud skulle kunna bli verklighet måste massa regler ändras inom EU och man måste få ett godkännande från EU-kommissionen. Inte helt oväntat har förslaget fått mycket kritik och det hela anses vara ett enormt tufft krav. Lyssna mer här nedan. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

Uppföljaren till Citroën C4 Cactus kommer erbjudas med eldrift
Presenteras nästa år

Linda Jackson som är vd för Citroën har bekräftat för AutoNews att det nästa år kommer att presenteras en eldriven version av modellen C4 Cactus. Den kommer att baseras på en förlängd version av PSA-gruppens CMP-plattform som Peugeot och Opel använder till sina småbilar och kompakta suvar. Vi får inte reda på vad den nya elbilen kommer att bjuda på och det kan hända att man inte ens kallar den för Cactus. En annan sak Linda nämnde var att så länge folk kommer att köpa dieselbilar kommer Citroën att tillverka dem. Alla bilar från tillverkaren kommer dock att elektrifieras i någon form 2025 och man börjar nästa år då varje ny modell som presenteras kommer att erbjudas som laddhybrid eller som ren elbil. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

HVO100 på 100 stationer i Sverige
Tanka och OKQ8 sprider drivmedlet till fler stationer

Det var i april som Volvo gick ut med att alla deras dieselbilar på SPA- och CMA-plattformarna är godkända att köras på HVO100. Härligt för alla som bor nära en mack med drivmedlet, vilket då inte var så många. Nu har dock Volvo-ägda Tanka och deras samarbetspartner OKQ8 jobbat på och drivmedlet finns numera på nästan 100 stationer över hela Sverige. HVO100 sänker, om det tillverkas av bra saker, CO2-utsläppen med upp till 90 procent. Enligt Volvo så sparar det in över två ton CO2 per år för en bil som körs 1200 mil och drar 0,76 liter milen. Förutom Volvo ska dessa vara godkända för HVO100 (kolla noggrant vad som gäller för din bil!): - Alla dieselbilar med Euro 5- eller Euro 6-motorer från Citroën, DS och Peugeot. - Alla Isuzu med diesel från 2017 och framåt. - Mercedes E-klass 220d - Alla Nissan med diesel från 2006 och framåt - Opel Grandland X och Combo med diesel - De flesta Renault med diesel från tillverkningsvecka 48, 2018. - Toyota Proace Källa: Gröna bilister Tumnagel
49.5°
+
Roger Åberg
0

Amsterdam vill bannlysa bensinbilar i stan
Till 2030

I den nederländska huvudstaden Amsterdam cyklar redan väldigt många människor för att ta sig dit de ska. Men om en sisådär tio år kan det bli ännu fler eftersom vid 2030 har staden tänkt sig att bannlysa bensinbilar i de inre delarna av staden. Detta efter landets hälsovårdsmyndighet lämnat en larmrapport som säger att luftföroreningarna tros korta invånarnas förväntade livslängd med ett år och att luftkvaliteten i Amsterdam är sämre än vad EU-reglerna tillåter. El- och vätgasbilar kommer dock fortsätta vara tillåtna att köra omkring i staden. För att de ska kunna åka omkring kommer staden sätta upp mellan 16 000 till 23 000 laddningsstationer inom sex år. Det är avsevärt många fler än de 3 000 som finns i stan just nu. Redan nästa år kommer Amsterdam ta åtgärder för att förbättra luftkvaliteten. Då kommer det nämligen bli förbjudet att köra dieselbilar som är tillverkade innan 2005 där. Ett liknande förbud infördes även i Madrid förra året. Tumnagel
78.1°
+
Frode Wikesjö
0

Volkswagen har gjort studie som jämför elbil och dieselbil
Elbilen är renare

Det tyska forskningsinstitutet publicerade nyligen en studie som visade att en elbil som laddas med el som utvunnits via kolkraft blir skitigare för miljön än en dieselbil. I undersökningen jämförde man en Tesla Model 3 med en Mercedes C 220d. Studien fick dock ta emot en hel del kritik och ansågs felaktig på många sätt. Nu kontrar Volkswagen med en egen studie där man jämför en e-Golf med en Golf TDI. Man har räknat på hela kedjan på dessa två bilar och då kommit fram till att elbilen är renare än en dieselbil i Europa. Under produktionsfasen är dieseln överlagsen elbilen om man tittar på koldioxidutsläppen. För den sistnämnda är det tillverkningen av batteriet och utvinningen av råmaterial som är den största skurken när det kommer till utsläppen. Men när elbilen väl är tillverkad och redo att användas kommer den snart ikapp dieselbilen. Läs mer om studien på länken nedan. Tumnagel
52.3°
+
Bobby Green
0
2018

BMW återkallar runt 324 000 bilar
På grund av motorbränder

På grund av ett tekniskt fel kommer BMW återkalla runt 324 000 dieselbilar i Europa. Det tekniska felet sägs ha orsakat ett trettital motorbränder i Sydkorea där BMW redan tvingats återkalla 106 000 fordon samt be bilägarna om ursäkt. Men nu återkallar de då även bilar här i Europa i förebyggande syfte eftersom dieselbilar som säljs i Korea är enligt BMW-specifikationerna identiska med modellerna som säljs i Europa. Sammanlagt är det 42 olika BMW-modeller som tillverkades mellan 2011 och 2016 som kan beröras av felet. Felet sägs vara avgasåterledningen som måste testas och eventuellt bytas ut Under de närmaste dagarna ska återförsäljarna börja kontakta de drabbade kunderna och från den 20 augusti ska avgasåterledningen börja bytas ut på de återkallade bilarna. Tumnagel
35.1°
+
Feber
0

Vänsterpartiet vill förbjuda försäljning av fossilbilar
Redan 2025

För att nå klimatmålen vill Vänsterpartiet förbjuda nybilsförsäljningen av fossilbilar, det vill säga bilar som drivs av bensin och diesel. Och man vill göra det snart, redan 2025. – Genom ett förbud skulle Sverige sända en tydlig signal till marknaden om att här är det bara miljöbilar som gäller. Det skulle möjliggöra en större satsning på el- och gasbilar, säger Jens Holm som är klimatpolitisk talesperson för Vänsterpartiet. Man vill alltså inte förbjuda alla fossilbilar utan "bara" nybilsförsäljningen. 2020 känns som det stora året då de flesta tillverkare kommer att ha rena elbilar i sina flottar, men att vi bara fem år senare helt ska välja el eller gas måste alla börja leverera. Personligen så tror jag inte att biltillverkarna bryr sig om de säljer el- eller fossilbilar, men frågan är om de ens har möjlighet att ställa om så snabbt. Vänsterpartiet vill att miljözonerna i städerna ska vara på plats 2020, även om det betyder att de dieselbilar som för några år sedan var miljöklassade då kanske inte längre får köra i städerna. – Besvikelsen som nu riktas mot regeringen borde dels riktas mot Reinfeldt och Borg som miljöbilsklassade dieseln, och dels mot biltillverkarna som vi vet har fuskat med utsläppsstatistiken. Det vore inte mer än rätt om de fuskande biltillverkarna kompenserar kunderna, säger Jens Holm. Man vill också förändra städerna så att gång-, cykel- och kollektivtrafik prioriteras. – I dag är våra städer byggda utifrån bilen. Vi har en parkeringsnorm som tvingar städer att planera en parkeringsplats per lägenhet som byggs, vilket är helt orimligt. Vi borde ha en gång-, cykel- och kollektivtrafiknorm, säger Jens Holm. Det behöver inte vara svårt att förändra människors beteende. I dag subventionerar vi massbilismen, då är det inte konstigt att folk köper en egen bil. Gör vi det istället bättre och billigare eller gratis att åka kollektivt och bygger ut gång och cykelbanor kommer färre använda bilen. Man tror också på att självkörande bilar kan vara ett komplement till kollektivtrafiken. – Det finns studier som visar att självkörande bilar med gemensamma turer kopplade till kollektivtrafiknätet leder till att privata bilar i princip inte behövs i städerna. Det skulle ge enorma möjligheter, till exempel kan parkeringsplatser tas bort för att bygga bostäder, skolor, förskolor och parker, säger Jens Holm. Tumnagel
16.0°
+
Roger Åberg
0

Bilder från en av Volkswagens kyrkogårdar för dieselbilar
Förhoppningsvis återupplivas de

Ingen kan väl ha missat dieselgate. Som en del i vad som hände måste Volkswagen köpa tillbaka en väldans massa bilar från de amerikaner som köpt dieselbil från tillverkaren och som nu känner sig lurade. Och det har man också gjort. Enligt BBC har man spenderat 7,4 miljarder dollar för att köpa tillbaka 350.000 bilar. På de här bilderna får vi se några av dem stå uppställda och vänta på deras öde. Men de kommer inte stå där och ruttna, det har inte Volkswagen råd med. Man kommer att reparera dem och sälja dem igen, fast nu i ett annat land. Volkswagen ska ha 37 uppställningsplatser liknande dessa i USA. Tumnagel
29.7°
+
Roger Åberg
0

Regeringen säger ja till miljözoner för personbilar
Skärpta krav redan från 2020

2016 presenterade Transportstyrelsen ett förslag om miljözoner som skulle göra luften lite trevligare i städer. Tanken var att detta skulle införas in sin helhet år 2020 men Regeringen skjuter fram det hela till 2022 istället. Från det året får kommuner alltså rätt att förbjuda äldre dieselbilar att komma in i stadskärnan. Ett par bestämmelser börjar dock att gälla 2020. Enligt SVT handlar det om tre stycken olika miljözoner - 1, 2 och 3. I zon 1 kan kommuner förbjuda vissa tunga fordon, exempelvis lastbilar och bussar. I zon 2 tillåts från början dieselbilar som är tillverkade 2006 är senare. Men här kan alla bilar som går på diesel och som inte uppfyller Euro 6 portas. Från den 1 januari 2020 får varken bensin- eller dieselbilar vistas här om de inte uppfyller reningskraven för Euro 5. Har du en bil äldre än 2009 kommer du då inte in här. Den 1 juli 2022 skärps kraven till att bilen måste klara Euro 6. I zon 3 får endast elfordon, bränslecellsbilar och miljövänliga gasbilar som klarar Euro 6 befinna sig. Tumnagel
27.6°
+
Bobby Green
0

"Om inte staten löser in dieselbilar borde de stämmas"
Miljödebattören Björn tycker till

Dieselbilar är inte det hetaste på marknaden just nu kan man säga. De släpper inte ut så värst mycket koldioxid men mycket andra partiklar. När Volkswagens dieselgate drog igång för två år sedan skärpte man även till kontrollen av bilarna och det ser inte så ljust ut. Björn Gillberg som är miljödebattör anser att staten borde ta sitt ansvar och lösa in folks dieselbilar - annars borde ägarna stämma staten. Det skriver han i en artikel på Di.se. Han menar att okunniga och ansvarslösa politiker trots att det vetat om problemen lurat svenska bilister till att köpa dieselbilar. Vad tycker du? Tumnagel
79.1°
+
Bobby Green
0

Även BMW har fuskat med sina dieselbilar
Har nu erkänt trots tidigare nekande

Hösten 2015 bubblade det upp att Volkswagen fuskat med sina dieselmotorer och resten är som ni säkert vet historia. Helt plötsligt fick alla biltillverkare ögonen på sig och massiva utredningar drogs igång. En av de som prompt hävdade att de var oskyldiga var BMW, men nu visar de sig att så inte alls var fallet. Tillverkaren bekräftar själva att det finns en "felaktig mjukvara" i två av deras bilmodeller - 5-serien och 7-serien med sexcylindriga motorer. Dessa ska inte tillverkas längre men är så nya att de är Euro 6-klassade. På den tyska marknaden ska det finnas 11.000 stycken bilar med den felaktiga mjukvaran, hur många som finns utanför landet är oklart för tillfället. Om det nu ska ske en återkallelse av drabbade bilar återstår att se. Tumnagel
-14.3°
+
Bobby Green
0

Apor och människor utsattes för dieselavgaser
Mer från dieselgate

Forskningsorganisationen EUGT (Europäische Forschungsvereinigung für Umwelt und Gesundheit im Transportsektor) skapades 2007 av Volkswagen, Daimler, BMW och Bosch. I fredags avslöjade New York Times uppgifter som säger att de testat diesel-avgaser på både apor och människor. I ett lab i Albuquerque ska makaker instängda i burar ha utsatts för dieselavgaserna från en Beetle för att bevisa att dieselbilarna var rena och redo för den amerikanska marknaden. Bilen ska dock ha varit manipulerad så att den bara släppte ut låga nivåer av farliga avgaser vid tillfället, vilket alltså inte avspeglade verkligheten. Utöver detta meddelar tidningen Stuttgarter Zeitung att avgastester även utförts på människor. På universitetssjukhuset i tyska Aachen genomfördes en studie på 25 stycken friska människor som i flera timmar fick utsättas för avgaser med olika koncentrationer av kvävedioxider (NOx). Slutsatsen blev att detta inte hade någon effekt på människorna. Tumnagel
12.9°
+
Bobby Green
0
2017

Elbilarna kan tvinga fram kilometerskatt
Skatteintäkterna från vanliga bilar kommer inte räcka

Elbilar börjar ta mer och mer plats på vägarna, och en efter en ersätter de bensin- och dieselbilar. Trevligt på många håll såklart men det kommer att ha en stor effekt - på skatten. När fossildrivna bilar minskar kommer färre såklart att tanka och då minskar skatteintäkterna. För att råda bot på detta föreslås därför en kilometerskatt som ska täcka upp de förlorade skatteinkomsterna. Anders Roth som är projektledare och expert på hållbar mobilitet vid IVL Svenska Miljöinstitutet säger följande: "Vi går mot en allt mer automatiserad och elektrifierad fordonsflotta, vilket i grunden är positivt, men när den fossildrivna biltrafiken minskar och vi tankar mindre bensin och diesel kan skatteintäkterna minska. Samtidigt finns också en risk att körsträckorna ökar, i takt med att självkörande fordon blir lättillgängliga och billiga. En väl utformad kilometerskatt kan lösa flera frågor. En central sådan är det så kallade Pajala/Stockholmssyndromet. Det vill säga att en bränsleskatt, till skillnad från kilometerskatt, aldrig kan ta hänsyn till samhällsekonomiska kostnader för buller, trängsel och utsläpp i glesbygdstrafik jämfört med storstadskörning." Så här skriver IVL: "Syftet med en kilometerskatt på personbilar är att minska trafikens effekter, som miljöföroreningar och trängsel, genom att göra det dyrare att köra en smutsig bil under trängseltid i storstäder, jämfört med en ren bil i glesbygd. Exakt hur en sådan skatt ska utformas för att fungera även i en föränderlig och kanske post-fossil framtid måste noga utredas." Utredningen kring kilometerskatten ska pågå i två år och kommer alltså först att träda i kraft 2020 om förslaget klubbas igenom. Tumnagel
-18.2°
+
Bobby Green
0

Storbritannien förbjuder försäljning av fossildrivna bilar 2040
För att förbättra luftkvaliteten

För att förbättra landets luftkvalitet har nu Storbritannien beslutat att inga bilar som drivs med fossila bränslen ska få säljas i landet efter 2040. Det hela är en del i en större plan där man bland annat planerar att bygga om bussar så att dessa blir miljövänligare samt bygga om vägar och till och med justera trafikljusen så att bilfärderna leder till mindre utsläpp. En talesperson för den brittiska regeringen säger i en kommentar till The Guardian: "Poor air quality is the biggest environmental risk to public health in the UK and this government is determined to take strong action in the shortest time possible. That is why we are providing councils with new funding to accelerate development of local plans, as part of an ambitious £3bn programme to clean up dirty air around our roads." Tumnagel
66.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Försäljningen av begagnade bilar steg
Det rullar på

Enligt statistik som bilvärderingsföretaget KVD Bilpriser tagit fram så steg försäljningen av begagnade bilar med 1,9% under årets första kvartal jämfört med samma tidsperiod förra året. Det innebär att det under årets tre första månader såldes 269.053 stycken begagnade bilar i Sverige. Utav de begagnade bilarna som såldes under perioden var 66,3% bensinbilar, 28,5% dieselbilar medan miljöbilar (el, gas eller hybrider) endast stod för 1,67% av begagnatmarknaden. Jonas Björkman, vd på KVD Bilpriser, säger: "Efter ett svagt fjärde kvartal 2016 med minskad försäljning ökar nu försäljningen av begagnade bilar igen. Hela ökningen och mer därtill stod bilhandeln för medan privatmarknaden minskade svagt. En förklaring till ökningen är den mycket starka nybilsförsäljningen under samma kvartal för tre år sedan och att många av de tjänstebilar som då såldes nu kommer ut på begagnatmarknaden." Nedan hittas topp-tio-listan över de begagnade bilar som sålde bäst under kvartal ett 2017. Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Startupföretaget Graviky omvandlar kolutsläpp till bläck
Presenterar produkten Air-Ink

Ett litet filter som adderas på bilens avgasrör och som samlar upp kolpartiklarna. Det är grunden till produkten Air-Ink, ett bläck skapat av utsläpp. Själva filtret har fått namnet Kaalink. Idén kommer från startupföretaget Graviky som kommit på hur man kan filtrera ut 95 procent av sotpartiklarna från dieselbilars utsläpp. Sotet används sedan för att göra bläck efter att det renats från tungmetaller och cancerframkallande ämnen. Det intressanta är inte bara att uppfinningen kan hjälpa till att reducera utsläppen direkt från exempelvis bilar. Själva bläcket blir i sig också en mer miljövänlig faktor eftersom produktionen av vanligt bläck i sig kräver förbränning av fossila bränslen. Projektet lanserades först via Kickstarter där det drog in de pengar som det behövde för att bli finansierat och lanseringen beräknas ske i juni. Tumnagel
49.2°
+
Emmy Zettergren
0
Nästa sida