m

Vi har snackat med tre vinnare av App Store Awards
Två svenskar och en legendar

Apple delar varje år ut priser till bra appar, på sommaren i samband med WWDC så prisar man de som har designats och kodats bäst och så här i slutet av året prisar man de som har betytt mest för användarna. Jag fick chansen att prata med några av utvecklarna, och tre var lite extra roligt att prata med. Två av dem för att de helt enkelt är svenska, och en för att de är legendarer. Årets spel på Apple TV: Space Marshals 3 Från helsingborgsstudion Pixelbite kommer Space Marshals 3. Jag snackar lite med Mattias Olsson, VD på Pixelbite som berättar att man fortfarande håller på med samma story som man skrev ner inför att första Space Marshals skulle släppas 2014. Historien kommer inte heller att få sitt slut här, först när man släpper fyran kommer man i mål. – Man behöver inte ha spelat de två tidigare spelen för att spela trean, så nya spelare är varmt välkomna. Men det klurigare och klurigare att skriva på historien, gamla spelare vill ju gärna ha referenser till saker som har hänt tidigare men det får inte göra nya spelare förvirrade. Spelet spelas snett uppifrån och det har inte förändrats mellan spelen. Men man försöker att lägga till funktioner och spelsätt i varje ny version. Varje spel har även olika kapitel, kapitel två släpptes i somras och det kommer två till. Space Marshals 3 finns även till iPhone, iPad och Android. Årets spel för Mac: Myst Japp, spelet som först släpptes 1993 har släppts i en ny version som verkar falla på folks läppar. Att det blir årets spel är lite intressant så här nästan trettio år efter första släppet. Visst är det kul med retro, men det säger också en hel del om hur bakom spelmarknaden är på macOS. Jag frågar Rand Miller, skaparen av Myst tillsammans med sin broder Robyn, om vad som skiljer dåtidens och dagens Myst. – Vi har gjort om Myst några gånger nu och vi använder det för att lära oss mer om nya teknologier, som VR. Vi behöver ju inte fokusera så mycket på spelupplägget eller historien, utan kan istället fokusera på hur vi ska använda den nya tekniken. För spelaren är grunden densamma, men eftersom världen i spelet är betydligt mer flexibel i dag kan storyn också vara mer flexibel. Myst används alltså av bolaget Cyan för att lära sig nya saker, men det är också en ekonomisk bas för dem. – Myst var från början ett experiment, Riven var ett betydligt bättre spel. I dag är Myst en ekonomisk trygghet för bolaget, vi är ett indiebolag som gör vad vi vill och när vi har intäkter från Myst kan vi lägga tid på andra titlar som inte hela tiden måste bli succéer. Det gör oss friare. Myst finns även till PC och finns under Game Pass för de som är nyfikna. Årets iPhone-app: Toca Life World Årets iPhone-app kommer från de svenska utvecklarna Toca Boca, som vi skrev om för första gången för över tio år sedan. Toca Boca alltså, inte Toca Life World för det är betydligt nyare. Alla Toca Bocas spel handlar om att leka och det är viktigt att det inte finns några regler. Så klart finns det begränsningar i spelen men vad som är rätt och fel är upp till barnen som spelar. I spelet får barnen bygga sina egna karaktärer, sitt eget hem och utforska över 100 platser. Jag snackar lite med Mathilda Engman på Toca Boca. Hon berättar att det där med inga regler är viktigt i deras världar, pekfingrar är inget som hör hemma där. Man lyssnar också mycket på barnen och vad de har för synpunkter, inte bara om hur spelet fungerar just nu utan också när det kommer till utvecklingen av spelet. Vi pratar lite om pandemin och det där med att låta vara barnen vara med i utvecklingen, vilket ju är svårare när man inte kan träffas. – Vi gör väldigt mycket användartester och självklart gör vi fler digitala nu jämfört med tidigare. Men det fungerar riktigt bra, vi får ju då också besöka barnen och deras familjer och se hur de använder Toca Life World. Barnen vill oftast vara sig själva i spelet och inte någon fantasikaraktär, det märker vi både i spelet och från det som delas från spelet. Här är alla vinnare av årets App Store Awards: Tumnagel
37.6°
+
Roger Åberg
0

Nya Opel Astra visas som kombi
Kommer som laddhybrid, men inte som elbil

I somras rullade Opel ut nya Astra som fått ett helt nytt utseende. Nu är det dags för kombi-versionen som man kallar för Sports Tourer att göra entré. I början av september fick vi reda på att Astra kommer att erbjudas som elbil, men detta kommer bara gälla för femdörrarsversionen och inte för kombin som presenteras nu. Men kombin kommer i alla fall som laddhybrid, något som gör den till Opels första elektrifierade kombi. Under locket kan man även få bensin- och dieselmotorer från 110 till 130 hästar. Till dessa maskiner kopplas antingen en sexpetad manuell låda eller en åttastegad automat. Laddhybriden kommer i två stycken versioner där det starkaste alternativet bjuder på 225 hästar. Till paketet kopplas en elektrisk växellåda. Hur långt dessa tar sig på bara el och andra tekniska detaljer får vi tyvärr inte nu. Bilen mäter 4,64 meter på längden, 1,86 på bredden och är 1,48 hög. Den är 60 centimeter kortare än föregångaren men ska ändå svälja 608 liter i bagagerummet, 1643 om man fäller baksätet. Insidan får bland annat två stycken skärmar där den ena visar instrumenten och den andra infotainmentsystemet. Det finns även head-up-display och teknik som Android Auto och Apple CarPlay. När nya Astra Sports Tourer och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Ford Ranger
Ska vara bättre på allt

Ford rullar nu ut helt nya Ranger och det är med orden "the smartest, most versatile and most capable Ranger ever". Bilen ska precis som sina föregångare vara praktisk men nu ännu mer bekväm, smart och laddad med teknik. Utseendemässigt rimmar designen nu bättre med syskonen Maverick och F-150. Givetvis innehåller fronten numera fräsiga DRL-ljus och man kan få strålkastare med Matrix LED-teknik. Flakytan har ökat lite i storlek är jämfört med förra Ranger och ska ha en smartare layout än tidigare. Själva baklemmen ska nu vara ännu bättre att jobba på då den har en inbyggd linjal och ställen där man kan montera tvingar. Insidan får ett digitalt instrumentkluster och en skärm på antingen 10,1 eller 12 tum för infotainmentsystemet. Överlag ska man ha använt sig av trevligare material, instrumentbrädan är mer modern och ratten är ny. Trådlös laddare för mobilen finns. Motormässigt kommer det att finnas tre stycken olika turbodieslar att välja mellan - en fyra på 2,0 liter som man kan få med antingen en eller två turbosnurror och en ny V6:a på 3,0 liter som ska ha sjukt bra vrid. Vill man köra på bensin är det en EcoBoost-fyra på 2,3 liter som gäller - samma maskin som sitter i Bronco och Mustang. Sexpetad manuell låda, sexstegad automat eller en uppgraderad tiostegad automat är växellådorna man kan välja mellan. Två stycken olika fyrhjulsdriftssystem erbjuds. Tillverkningen drar igång nästa år. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Volvo Cars Tech Fund investerar i optik- och bildteknik-företag
Framtidens vindrutor kanske kommer visa mycket mer information

Volvo Cars Tech Fund är Volvo Vars riskkapitalbaserade investeringsbolag. De har nu investerat i Spectralics som är ett optik- och bildteknik-företag. Företaget är baserat i Israel och har en bakgrund inom utveckling av flyg- och rymdteknik. De jobbar med olika avancerade optiska funktioner och Volvo ser att tekniken i framtiden skulle kunna användas för att skapa säkrare bilar och revolutionera användarupplevelsen i bilen. Spectralics har bland annat en tunn optisk "film" som man kan applicera på genomskinliga ytor - typ en vindruta. Då finns tekniken i rutan och man kan projicera olika bilder och viktig information på den. Tumnagel
46.3°
+
Bobby Green
0

Här är nomineringarna för årets Game Awards
It Takes Two kan vinna årets spel!

The Game Awards kommer hållas 9 december och nu har vi fått reda på vilka titlar som nominerats i de olika kategorierna. Den här gången är det extra roligt då ett svenskt spel inte bara är med och tävlar om anrika Game of the Year-statyetten, utan även ligger i toppen med flest nomineringar. Vi pratar förstås om Hazelights fenomenala It Takes Two som tävlar mot itlar som Deathloop, Ratchet & Clank: Rift Apart och Psychonauts 2. Mer specifikt är It Takes Two nominerad i fem olika kategorier. Även svenska Valheim har nominerats i några kategorier och kan vinna pokalen för bästa indiespel samt bästa multiplayer. Inte illa! Flest nomineringar har Deathloop som nominerats i åtta kategorier, nio om man räknar de två i Best Performance, och på andraplats när det kommer till nomineringar är Ratchet & Clank: Rift Apart som nämns i sex olika kategorier. Något intressant är att det evigt kritiserade Cyberpunk 2077 nominerats i två kategorier, bästa musik och bästa rollspel. Tycker ni listan känns rättvis, eller är allt helt åt helvete? Ni kan skriva ut era tankar och känslor i kommentarsfältet nedan. Hela listan med nomineringarna i de olika kategorierna har ni nedan. Och vill ni rösta är det bara att klicka på länken här nere till vänster. Tumnagel
38.7°
+
André Stray
0

Sonos Roam och Move får batterisparläge
Och ljudlimporna får stöd för DTS Digital Surround

Sonos Roam och Move är rätt trevliga maskiner, men de slukar batterier på ett sätt som gör att de blir lite tramsiga, speciellt Move som i princip måste bo i sin laddare hela tiden om man inte använder den. Nu har Sonos släppt R5 av sin mjukvara och där har man lagt till den revolutionerande funktionen att högtalarna stängs av när de har varit inaktiva i 30 minuter. Om jag låter sarkastisk är det för att detta borde ha funnits med från start. Batterisparfunktionen är något som går att ha på eller av om man vill. Är den på så ska en Move klara sig i 30 dagar och en Roam i 70 dagar, förutsatt att man inte spelar på dem alltså. Om man vill spela på enheterna när de är i sparläget så måste man först väcka dem fysiskt, bra om man använder dem sällan, dåligt om man använder dem ofta. Men ditt val alltså. Stöd för DTS Digital Surround kommer nu till Arc, Beam (gen 1 och 2), Playbar, Playbase och Amp. En tredje förändring är att iOS-användare kan ställa in EQ direkt från Spelas nu-skärmen i appen. Tumnagel
39.0°
+
Roger Åberg
0

PostNord höjer priset på frimärken till 13 kronor
Börjar gälla från årsskiftet

I mars i år introducerade PostNord portokoder. Dessa kunde man använda istället för att köpa frimärken, och istället skrev man en kod man köpt direkt på kuvertet. Koderna kostar 13 kronor vilket var 1 krona mer än vanliga frimärken, vilket en del hade synpunkter på. Från årsskiftet höjer dock PostNord även frimärkena till 13 kronor styck. Anledningen sägs vara "för att kompensera för det intäktsbortfall som uppstår när brevvolymerna fortsätter att minska till följd av digitaliseringen i samhället". 2020 minskade brevvolymerna i Sverige med 12 procent jämfört med 2019. Tumnagel
29.4°
+
Bobby Green
0

EA kallar NFT och blockkedjor framtiden för spelindustrin
Avbryt! Ge mig en remake av SSX Tricky istället

EA:s VD Andrew Wilson kallade nyligen NFT och så kallade "play-to-earn"-spel för framtiden för spelindustrin under ett möte med investerare. Han nämnde att digitalt samlarinnehåll kommer spela en meningsfull roll i framtida spel och livetjänster från EA. Han nämnde också att det fortfarande är för tidigt att säga hur allt detta kommer att fungera men att EA har har en riktigt bra position inom blockkedjespelgenren framöver. EA har ju inte tagit steget in i denna värld med NFT:s, "play-to-earn" och blockkedjor ännu men med tjänster som Ultimate Team kan man ju tänka sig att det steget inte blir allt för stort. Nya jobbannonser för EA inkluderar också orden NFT och blockkedja i beskrivningarna vilket ju antyder att det finns ett intresse från EA att anamma dessa trender. Så kallade "play-to-earn"-spel brukar innebära att man som spelar betalar en liten kostnad i förskott via någon kryptovaluta och för det spela något spel. Genom att spela spelet kan man samla på sig unika föremål i spelet som sedan kan öka i värde och säljas till andra spelare. Tidigare i veckan meddelade även Ubisoft att de vill utveckla blockkedjespel då deras VD, Yves Guillemot, menade att de kommer bli en revolution för branschen. Värt att nämna är att Steam nyligen förbjöd blockkedjespel från sin plattform medan Epic välkomnade dem med öppna armar. Tumnagel
20.5°
+
Frode Wikesjö
0

USA svartlistar NSO Group
För att deras spyware används i onda syften

Det amerikanska handelsdepartementet svartlistade igår det israeliska företaget NSO Group, ett företag som blivit ökända efter att deras spyware-verktyg Pegasus använts för att övervaka journalister, människorättsaktivister och andra av mindre nogräknade stater. Svartlistingen innebär att NSO Group inte längre kommer att få köpa mjukvara från amerikanska leverantörer utan licens. Det amerikanska handelsdepartementet säger i ett uttalande om sitt beslut: "Todayx27s action is a part of the Biden-Harris Administrationx27s efforts to put human rights at the center of US foreign policy, including by working to stem the proliferation of digital tools used for repression." NSO Group håller av förklarliga skäl inte med det amerikanska handelsdepartementet. I ett uttalande säger NSO Group: "NSO Group is dismayed by the decision given that our technologies support US national security interests and policies by preventing terrorism and crime, and thus we will advocate for this decision to be reversed. We look forward to presenting the full information regarding how we have the world’s most rigorous compliance and human rights programs that are based the American values we deeply share, which already resulted in multiple terminations of contacts with government agencies that misused our products." Förutom NSO Group satte även det amerikanska handelsdepartementet upp det israeliska spyware-företagen Candru, ryska Positive Technologies samt Computer Security Initiative Consultancy från Singapore på sin svarta lista. USA:s beslut kan även leda till att andra demokratiska länder tar liknande beslut gällande NSO Group och de andra företagen som nu svartlistats av USA. Tumnagel
48.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rimac och Bugattis nya företag är igång
Detta kommer bli spännande!

I somras blev det klart att Rimac Automobili och Bugatti Automobiles slår sina påsar ihop. Tillsammans har de bildat det nya företaget Bugatti Rimac d.o.o och från och med igår är man igång med verksamheten i högkvarteret i Zagreb, Kroatien. Tillsammans ska de använda sig av Rimacs tekniska expertis och Bugattis 110 år gamla arv av ingenjörskap för att skapa magi - typ. Grundaren av Rimac - Mate Rimac, kommer att fungera som det nya företagets vd. Christophe Piochon kommer att bli ny COO för Bugatti Rimac. De båda företagen kommer för närvarande att fortsätta tillverka sina produkter på olika håll men ska på sikt växa ihop mer och mer. Porsche kommer att fungera som en strategisk partner och kommer bland annat att dela med sig av två stycken medlemmar från Board of Management och två från Supervisory Board. Den största aktieägaren i Bugatti Rimac kommer att vara Rimac Group med 55 procent. Mate Rimac kommer att behålla sin andel på 35 procent i Rimac Group. Porsche äger 22 procent och Hyundai Motor Group äger 11 procent, övriga investerare 32 procent. Utvecklingen, produktionen och försörjningen av batterisystem, drivlinor och andra elbilsdelar kommer att förläggas under den nyskapade avdelningen Rimac Technology som Rimac Group äger till 100 procent. 200 miljoner euro är investerat i vad som 2023 ska bli Rimac Campus där Rimac Technology kommer att ha sin nya bas. Tumnagel
43.4°
+
Bobby Green
0
Nästa sida