m

Stockholm vill stoppa fortkörare med geofencing
Är fortkörning ens ett problem i Stockholms innerstad?

Ny Teknik rapporterar att Stockholms stad nu planerar att göra det omöjligt för stadens egna fordon att köra snabbare än gällande hastighetsbegränsning med hjälp av så kallade geofencing-teknik. Det innebär att man med hjälp av digitala staket stryper bilens hastighet om systemet känner av att fordonet färdas snabbare än gällande hastighetsbegränsning. För Stockholms stad handlar det om 800 - 900 bilar som man planerar att förse med geofencing-teknik till 2021. Det verkar dock återstå en del frågor och det är inte bestämt om det nya systemet ska installeras i fordon som Stockholm stad redan förfogar över eller om det bara kommer att installeras i nya bilar som staden köper in. Stockholm stad har hur som helst avsatt 1,5 miljoner kronor till projektet som Trafikkontoret ska använda för att knyta till sig geofencing-kompetens. På sikt vill även Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) att alla fordon som färdas i Stockholms innerstad ska förses med geofencing-teknik som ser till att hastighetsbegränsningarna efterlevs. Hur det rent praktiskt och juridiskt skulle kunna fungera verkar han dock hoppas att Transportstyrelsen, Trafikverket och regeringen ska lösa. Det lär med andra ord ligga rätt långt in i framtiden innan något sådant sker. Kanske är det lika bra för Stockholm att invänta självkörande bilar innan man drar igång ett sådant jätteprojekt, ett projekt som jag misstänker skulle kunna leda till en hel del irritation bland en del Stockholmare. Här nedanför kan ni kolla in vad geofencing är och hur det fungerar. Tumnagel
23.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu börjar satelliter hålla koll på Husqvarnas gräsklippare
Bygg upp digitala staket via satellit

Husqvarna är en av pionjärerna när det handlar om robotgräsklippare och nu har man utvecklat ett nytt satellitbaserat system för att bygga upp så kallade digitala staket inom vilkas gränser gräsklipparen kan klippa gräset. Det handlar om ett system som använder satelliter för att bestämma inom vilka gränser robotgräsklipparna i Husqvarnas Automover kan röra sig och klippa gräs. I ett pressmeddelande skriver Husqvarna att systemet kan underlätta när man vill klippa gräs på stora ytor som kanske ofta byggs om eller där gräs möter hårda ytor. Enligt Husqvarna har deras EPOS-system en noggrannhet på 2 - 3 centimeter. Sascha Menges, President Husqvarna Division, säger i ett pressmeddelande: "Robotar och autonoma lösningar kommer att spela en viktig roll i framtida skötsel av våra offentliga grönområden. Husqvarna strävar efter att kontinuerligt förbättra den professionella skötseln av dessa ytor, och Husqvarna EPOS är ett teknologiskt genombrott när det gäller robotgräsklippning som ytterligare kommer att skynda på användandet av robotteknik vid professionell mark- och parkskötsel." Husqvarna EPOS-teknologi kommer att lanseras till Husqvarna Automover någon gång under nästa år. Vad ett system komme att kosta finns det än så länge inga uppgifter om. Illustrationen ovan visar hur systemet fungerar och här nedanför kan ni kolla in satellitmottagaren, en Husqvarna Automover samt ett hur ett digitaliserat staket skulle kunna se ut på en fotbollsplan. Tumnagel
49.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Beetl är en robot som plockar upp hundbajs i din trädgård
Om du inte orkar göra det själv

Här kan ni kolla in roboten Beetl, en robot som fungerar på liknande sätt som en gräsklipparrobot med det lilla undantaget att Beetl istället fokuserar på att leta och plocka upp saker som ser ut som ett bajs. Med sin inbyggda kamera kan roboten identifiera saker som ser ut som högar med bajs och om så är fallet så åker roboten dit och skopar upp det. Roboten är avsedd att användas i mer eller mindre stora trädgårdar och den håller sig inom det specifika området med hjälp av så kallade digitala staket. Beetl Robotics planerar initialt att hyra ut sina hundbajsrobotar och tänker sig att detta kan komma att kosta motsvarande 80 till 100 dollar per dag, motsvarande mellan cirka 750 - 1000 kronor per dag. Enligt företaget är det ungefär lika mycket som hundbajs-tjänster som använder sig av människor eller andra maskiner för att plocka bajs kostar. Tumnagel
31.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Regeringen vill stoppa terrorfordon med digitala staket
Bilar ska inte kunna köra för fort

Ytterligare ett terrordåd har genomförts med hjälp av ett fordon. En oroande trend som enligt regeringen kräver nya angreppssätt för att skydda fotgängare. I Stockholm har man bland annat satt upp fler hinder i form av betonglejon. Men det kan komma att krävas mycket mer än så. Nu hoppas regeringen att ny teknik i form av digitala staket, så kallade geostaket, ska kunna tas fram. Tanken är att staketen automatiskt ska kunna begränsa hastigheten för fordon när de kör i stadsmiljöer. Eller helt enkelt stänga av dem om de kör alldeles för fort. I September fick Trafikverket i uppdrag att ta fram projekt för just den här tekniken. Dessutom har Myndigheten för samhällsskydd och beredskap fått i uppdrag att öka säkerheten i offentliga miljöer samt kartlägga ansvarsfördelningen mellan olika myndigheter. Uppdraget är en del av en överenskommelse mellan Alliansen och regeringen om åtgärder mot terrorism. Tumnagel
49.5°
+
Emmy Zettergren
0

Oculusgrundare ska bygga övervakningssystem
Ska kunna bevaka gränser, militäranläggningar och annat

Oculusgrundaren Palmer Luckey verkar ha gett sig in i säkerhetsbranschen efter det att han fick lämna Facebook tidigare i år. Det är New York Times som skriver att Luckey har dragit igång ett företag som med hjälp av laser- och infrafrött ljus ska bygga system för att övervaka gränser mellan länder, militäranläggningar och annat. Luckeys idé är att det kommer att bli billigare att bygga system som använder sig av LiDAR-för att övervaka gränser istället för att bygga fysiska murar. Tanken är att LiDAR-sensorer, liknande dem som återfinns i självkörande bilar, ska monteras i till exempel telefonstolpar och därefter användas för övervakning. Luckeys mål är nu att försöka utveckla ett system för att pressa ned priserna på LiDAR-sensorer som idag kan ligga på mellan 8.000 dollar till 85.000 dollar styck skriver Engadget. Palmer Luckey grundade VR-företaget Oculus 2012 och sålde 2014 företaget till Facebook för 2,3 miljarder dollar. I samband med förra årets amerikanska presidentval blev det känt att Luckey varit aktiv på diverse alt-right-forum och även stödde Donald Trump. Det gjorde Luckey till en något kontroversiell person i Silicon Valley och han höll en förhållandevis låg profil tills han lämnade Facebook i slutet av mars i år. Tumnagel
31.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2015
2014