37 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Volvo Penta presenterar hybrid-båt för Hurtigruten Svalbard Ska börja köra på test i maj Det vi ser här är Volvo Pentas nya sightseeing-båt som är tänkt att köra Hurtigruten Svalbard. Den har en hybrid-drivlina och i maj nästa år ska man börja testerna med båten i Svalbard. I motorrummet sitter dubbla Volvo Penta twin D4-320 DPI Aquamatic med en elmotor kopplad till sig. Toppfarten anges till 32 knop och den har en marschfart på 25 knop. Grejerna sitter i båtmodellen Marell M15 som har döpts till Kvitbjørn vilket betyder isbjörn på norska. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
42.8°
0
Nintendo verkar inte heller gilla Activision-situationen "Distressing and disturbing." Speljättarna Playstation och Xbox har redan uttalat sitt missnöje över den rådande situationen hos Activision Blizzard. Xbox-chefen Phil Spencer har meddelat att de undersöker sin relation med Activision och att det som hänt hos spelstudion helt enkelt inte ska hända i branschen. Playstation-chefen Jim Ryan har till sina anställda sagt att det varit chockerande att läsa om vad som hänt hos Activision och att företaget inte gjort nog för att styra upp situationen. Nu har det blivit känt att även Nintendos amerikanska division, Doug Bowser, har gjort ett uttalande till Nintendos amerikanska anställda. I ett mail ska Bowser ha skrivit att Nintendo är i kontakt med Activision för att bidra med hjälp under situationen samt detta: Along with all of you, Ix27ve been following the latest developments with Activision Blizzard and the ongoing reports of sexual harassment and toxicity at the company. I find these accounts distressing and disturbing. They run counter to my values as well as Nintendox27s beliefs, values and policies. Every company in the industry must create an environment where everyone is respected and treated as equals, and where all understand the consequences of not doing so. Specifikt vad som kommer hända hos Activision Blizzard är för tillfället okänt. Folk vill att högsta hönset Bobby Kotick ska avgå samt att folk i styrelsen borde bytas ut. Hade detta varit på kartan, så hade det dock redan skett. Oavsett kommer vi följa berättelsen så pass länge att några av er lär yttra frasen "fan vad jag saknar John Oliver." Tumnagel
44.9°
0
2020
Cyan Racing har byggt en modern version av Volvo P1800 420 hästar och 990 kilo För ett tag sedan började det dyka upp en maskerad version av Volvo P1800 och folk började klia sig i huvudet. Inte för att bilen var maskerad utan för att det här är en modell som Volvo slutade tillverka 1973. Nu får vi reda på vad det hela handlade om och det är Cyan Racing som byggt en modern version av klassikern. Teamet som byggt denna ligger tidigare bakom Volvos racerbil och C30 Polestar Concept Prototype. Den nya P1800:an är därför självklart lackad i Polestar-blått och den har fått sig en kaross i både stål och kolfiber. Chassiet är givetvis specialbyggt och det har bland annat justerbara dämpare och krängingshämmare. Buren är i titan. Viktfördelningen är 47/53 och tjänstevikten är låga 990 kilo. Fram sitter det fyrkolvsok som greppar 362 millimeter stora skivor, bak mäter skivorna istället 330 millimeter. Fälgarna som har centrumbult är 18 tum och skodda med Pirelli P Zero 235/40-däck fram, 265/35 bak. Bilen mäter 4,2 meter i längd, 1,74 i bredd, 1,22 i höjd och har en hjulbas på 2,44 meter. Motorn är en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 420 hästar och 455 newtonmeter i vrid. Till den har man kopplat en manuell fempetad dogleg-låda som driver bakhjulen. Det finns ingen stabilitetskontroll, ABS eller bromsservo. Christian Dahl som är vd och grundare för av Cyan Racing säger följande om bygget: "Our company was founded in 1996 to race Volvo cars in Sweden and the Volvo P1800 Cyan is closing the circle for us. We claimed our first world title with Volvo in 2017 and have since then won two further world titles with two other manufacturers. The first world title was a milestone for us, and we felt it was a good time to reconnect with the past and to those before us racing Volvos. The first Volvo P1800 Cyan carries our blue and yellow racing colours to mark our heritage. The Jaguar, the Ferrari and the Porsche are all cars with a continuation. That left us with inspiration to create what could have been if we as a race team had been there during the sixties, racing the P1800, and got to design a road version of our race car. We have done that before with three of our race cars, the Volvo C30, the Volvo S60, when we were known as Polestar, and last year the Lynk & Co 03 Cyan. The Volvo P1800 Cyan is our interpretation of what could have been." Cyan kommer faktiskt att erbjuda folk att köpa sig en sån här, och prislappen ska enligt uppgift börja på 500.000 dollar. Då måste du själv stå för bilen. Skulle du vilja ha en? Tumnagel
71.8°
0
Gordon Murray visar upp GMD T.50 McLaren F1 har återuppstått i uppdaterad version Så, nu är den äntligen presenterad - Gordon Murrays senaste skapelse. GMD T.50 som den heter får ses som en McLaren F1 2.0 där Gordon plockat med sig alla lärdomar från det projektet och tagit det in i framtiden. Saker som inte var möjliga att göra back in the days har man gjort nu och inget, absolut inget, som finns på den här bilen är onödigt. Allt har en funktion och allt är genomtänkt in i minsta detalj som Sickan hade sagt. Resultatet är ett rent mästerverk i ingenjörsskap och ytterligare ett bevis på att Gordon vet vad han pysslar med. Tänk att kunna trycka ur sig en sån här grej när man nyss fyllt 74 (!) - helt galet imponerande. Så vad är GMD T.50 då? Jo, det är en superbil där föraren sitter i mitten och passagerarna sitter på varsin sida, precis som i McLaren F1. Bakom kolfibermonocoquen sitter givetvis en V12:a för något annat vore otänkbart här. Den har ingen som helst konstgjord andning och är ett fantastiskt bygge som Cosworth knåpat ihop precis som Gordon ville ha det. Motorn är oerhört kompakt och ett av kraven var att den inte skulle ha några fula remdrivna saker hängandes på sig - som generator och ac-kompressor. Det löste givetvis Cosworth och det enda man ser när man tittar ner i motorrummet kommer vara ett par vackra ventilkåpor och slingrande grenrör. Inte en flimsig plastkåpa som täcker härligheten så långt ögat kan nå. Maskinen som är på 4,0 liter ger 663 hästar vid sinnessjuka 11.500 varv. Max vridmoment ligger på 467 newtonmeter vid 9000 varv. Varvstoppet ligger på 12.100. Till den sitter en sexpetad manuell växellåda och drivningen sker som väntat bara på bakhjulen. Alla rätta ingredienser en superbil ska ha alltså. Andra siffror som är intressanta är 4,35 meter i längd, 1,85 i bredd, 1,16 hög, 2,7 i hjulbas och 986 kilo på vågen. Och det är inte torrvikt utan med alla vätskor i. Vad bilen gör 0-100 på eller vad den toppar är inte intressant enligt Gordon, utan det som betyder något är känslan man får på vägen dit. Men med dessa siffror i bagagen lär den inte bli långsam i alla fall. Designen är ganska slätstruken och det är meningen också. Här finns inga megastora frontläppar, diffusors, vingar eller andra saker som sticker ut. I fronten finns två stycken luftintag som skickar luft till motorns kylare. Under vardera strålkastare finns också små luftintag och dessa skickar luft till ac och värme-paketet. Annars är det väldigt cleant i fronten, och på resterande ställen också faktiskt. Bakom framhjulen skickas luften ut via stora hål och för att få till aerodynamiken bra eftersom det inte finns några vingar har man monterat en fläkt i rumpan. Det här är inget nytt påhitt och det fanns faktiskt även på McLaren F1, fast inte lika synligt. Den här startar när det behövs och drar luft från fronten till baken och suger fast bilen mot marken. Intressant grej som du inte ser på någon annan superbil idag. Baken påminner en hel del om Ferrari 488 GTB i mina ögon och det som drar ögonen till sig är självklart fläkten. Bilen som visas upp nu är endast en prototyp och allt är inte helt färdigt, så jag hoppas att rutnätet som nu bara var ett klistermärke där bak blir till något riktigt på produktionsbilen - gissningsvis ventilationsgaller för motorn som lär bli ganska så varm efter inspirerad körning. Priset för ett exemplar då? 2,36 miljoner pund. Endast 100 stycken ska tillverkas och två tredjedelar ska redan vara sålda så snabba dig på med att beställa. Jag är inget jättefan av nya bilar och tycker att "alla" är likadana utan några direkta överraskningar. Men i år har det nu faktiskt släppts två stycken som direkt hamnade på min villhöver-lista. Den första är Koenigsegg Gemera och den andra är den här. Vilka bilar! Nu tycker jag att ni gör det enda rätta och lägger en timme på att titta på videon nedan där Gordon berättar om bilen för Harry Metcalfe. Det kommer bli det bästa ni har sett på hela dagen. Tumnagel
43.5°
0
2019
Netflix listar nyheterna i november Lite smått och gott Snart är oktober slut och november är på ingång med stormsteg. Ny månad betyder givetvis att Netflix uppdaterar utbudet på sin streamingtjänst med nya och gamla titlar. Highlightsen i november är förstås Martin Scorseses The Irishman som släpps 27 november och The King med Timothée Chalamet som släpps 1 november. Ett mer omfattande släppschema hittar ni nedan: Tumnagel
38.0°
0
One Leaves är ett spel som ska få ungdomar att sluta röka Ninja approves Det amerikanska läkemedelsverket FDA har tillsammans med företaget FCB tagit fram ett spel som man hoppas kunna få ungdomar mellan 12 - 17 att inte börja röka eller, om de röker, få dem att sluta. Spelet heter One Leaves och det namnet valde man baserat på statistik om ungdomars rökning i USA: "The game is based on the disturbing statistic that for every four teenagers who smoke cigarettes in high school, three will continue smoking well into adulthood, even if they try to quit. Put another way: For every four who enter…only "One Leaves." One Leaves är en del av den amerikanska antirök-kampanjen "The Real Cost" och går att ladda hem gratis till Xbox One och Windows 10 på länken nedan. FDA har även fått med den kände spelstreamern Ninja på tåget och i klippet nedan kan ni kolla in när han lirar One Leaves. Tumnagel
38.2°
0
Microsoft vill att vi ska viska till de smarta assistenterna Blir det mindre pinsamt att snacka med dem då? Microsoft har sökt patent på en teknik som ska kunna användas för att tyda vad en användare säger till en smart assistent när den inte vill störa sin omgivning. Anledningen till detta är att trots att de smarta assistenterna blir bättre för varje dag som går så undviker många att använda dem i offentliga utrymmen då de tycker att det blir pinsamt. Microsoft skriver: "Although performance of voice input has been greatly improved, the voice input is still rarely used in public spaces, such as office or even homes. This is mainly because the voice leakage could disturb and even annoy surrounding people in quiet environment. On the other hand, there is still a risk of scattering private information to unintended audiences. These are not technical issues but social issues. Hence there is no easy fix even if voice recognition system performance is greatly improved." Microsofts lösning på detta är att användare istället ska viska till den smarta assistenten. Något som kräver att prylen där assistenten bor måste befinna sig någon millimeter från användarens mun. Förutom det så bygger Microsofts avläsningsteknik på att användaren viskar samtidigt som den andas in luft, något som låter rätt omständligt: "Compared with conventional voice input solutions which are based on normal speech or whispering that use egressive (breathing-out) airflow while speaking, the proposed "silent" voice input method is performed by using opposite (ingressive or breathing-in) airflow while speaking. By placing the apparatus (e.g. microphone) of the apparatus very close to the userx27s mouth with an small gap formed between the mouth and the apparatus, the proposed silent voice input solution can capture stable utterance signal with a very small voice leakage, and thereby allowing the user to use ultra-low volume speech input in public and mobile situations, without disturbing surrounding people. " Microsoft uppger vidare att teknik som denna skulle kunna byggas in i smarta assistenter i telefoner, klockor, ringar, läppstift och andra vardagsföremål som man ofta bär med sig. Tumnagel
41.3°
0
2018
Android 9 Pie börjar rulla ut till OnePlus 5 och 5T Inte längre beta OnePlus 5 och 5T fick nyligen ett litet smakprov av Android 9 Pie, men snart kommer telefonerna få en ordentlig bit av pajen. Betaversionen av Oxygen OS släpptes i början av december till 5 och 5T och nu har den ordentliga versionen av mjukvaran börjat rulla ut. Nyheterna är inte världsomvälvande, men ändå rätt trevliga. Utöver att få tillgång till Android 9-funktioner kommer den nya mjukvaran med ett nytt gränssnitt och sitter du på en 5T kommer du också få tillgång till nya geststyrningar. Utöver detta kommer du kunna justera Do Not Disturb-läget ordentligt och Gaming mode har förbättrats ordentligt. Oxygen OS har börjat rulla ut på en rad enheter, men det kan dröja ett par dagar innan uppdateringen kommer till din telefon. Tumnagel
44.3°
0
OnePlus 5 och 5T får Android 9 Pie via betamjukvara Open Beta 20/22 ute nu Android 9 Pie har äntligen anlänt till OnePlus flaggskepp från förra året. 5- och 5T-användare kan uppdatera till den senaste Android-versionen genom att installera den nya betaversionen av Oxygen OS till telefonerna. Med paj-uppdateringen kommer användare få tillgång till ett nytt gränssnitt, ny geststyrning för 5T, förbättrat Do Not Disturb-läge med justerbara inställningar och lite annat smått och gott. Kör du Open Beta-versionen av Oxygen OS sedan tidigare så ska det bara vara att uppdatera till den senaste versionen som vanligt. Kör du inte betaversionen och vill göra det så måste du installera mjukvaran manuellt genom att flasha telefonen. ROM-filer och instruktioner hittar ni på OnePlus-forumet. Tumnagel
38.3°
0
Jättestora Hyundai Palisade är här Åttasitsig SUV för den amerikanska marknaden För två veckor sedan läckte bilder på Hyundais nya modell Palisade ut. Nu är den officiellt presenterad på Los Angeles Auto Show och det här är den största bilen tillverkaren någonsin har byggt. Suven som är speciellt utvecklad för den amerikanska marknaden har plats för upp till åtta stycken personer fördelat på tre rader, och har givetvis på grund av detta potential att bli en ny favorit bland de som fraktar sina barn till fotbollsträningar och liknande. Under huven sitter en V6:a på 3,8 liter som ger 295 hästar och 355 newtonmeter i vrid. Den är kopplad till en åttastegad automatlåda som i sin tur kan skicka kraften enbart till framhjulen eller alla fyra. Det finns fyra stycken olika körlägen och dessa är Normal, Sport, Smart och Snow Mode. Forward Collision-Avoidance Assist with Pedestrian Detection, Blind Spot Collision-Avoidance Assist, Lane Following Assist, Rear Cross-Traffic Collision Avoidance Assist, Safe Exit Assist, High Beam Assist, Driver Attention Warning och Smart Cruise Control med Stop and Go är standard. På tillvalslistan finns bland annat Rear Occupant Alert som med hjälp av ultraljudssensorer känner av rörelser från barn eller djur i baksätet och på så vis ska förhindra att man glömmer någon i bilen. Skulle man göra det och gå iväg börjar bilen tuta och skickar även ett meddelande till telefonen att man ska sluta vara glömsk. Insidan bjuder på massa teknik och Nappa-läder om man så vill. Både andra och tredje raden går att fälla med ett knapptryck för när man behöver lasta stora grejer. Bägge raderna har flera USB-uttag och det finns inte mindre än 16 stycken mugghållare - extra viktigt för amerikanerna. Instrumenthuset består av en skärm på 12,3 tum och på mittkonsolen sitter det en på 10,25 tum. Denna klarar givetvis Android Auto och Apple CarPlay. Ljudsystemet kommer från Infinity och det ska gå att ladda trådlöst via en Qi-platta. Försäljningen drar igång nästa sommar men vad modellen kommer att kosta vet vi tyvärr inte än. Tumnagel
34.6°
0
Nästa sida