m

Man färdas som en kung i nya Cadillac Escalade
Jag har kört den bästa suven Amerika har att erbjuda

Allt är större i Amerika. Och ja, i detta fall stämmer det faktiskt. Escalade har alltid varit stor såklart, men det är inte så ofta man stöter på en här hemma i Svedala. Nu säljs den dock här och då måste man ju givetvis prova på hur det är att ratta det den stora familjen med lite tjockare plånbok kör där borta. Jag fick nycklarna till ett exemplar och efter ett dygn förstår jag varför bilen har fått den status den har. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0
2011

Cadillac vrider tillbaks klockan med konceptet Ciel
Ett fenförsett plåtskepp för framtiden

Igår skrev jag om att Cadillac skulle presentera två koncept på Pebble Beach Concours dx27Elegance, dels Converj som blir ELR och ett koncept som ännu inte annonserats. Nu är det sistnämnda presenterat, och det är en blandning av de klassiska plåtskeppen från 50 och 60-talet och dagens teknik. Den fyrsitsiga cabben med självmordsdörrar mäter hela 5,2 meter och bjuder på ett riktigt dollargrin och långa uppdragna bakljus som skapar små vingar på bakskärmarna. Självklart är det cab som gäller, och namnet Ciel, betyder faktiskt himmel på franska. Men en stor grej har Cadillac gjort "fel" här. De har nämligen stoppat ner en V6:a under den långa motorhuven. En sån här bil ska inte ha något annat än en V8:a, men det är väl bara att inse att dessa stora motorer sakta men säkert håller på att fasas ut. Det rör sig i alla fall om en spis på 3,6 liter som fått dubbla turbo och även en liten elmotor. Effekten totalt blir 425 hästar och 583 Nm. Ciel går om man vill att enbart köra på eldrift, då förbränningsmotorn går att slå ifrån driften. I hjulhusen finner vi 22-tummare och innanför dessa stora keramiska bromsar. Inte riktigt det man är van vid att se på en klassisk jänkare, men ofta på konceptbilar. Om Ciel någonsin kommer att ta med sig något av sina linjer eller idéer till produktionsbilar återstår att se, men jag håller tummarna. Vad tycker ni? Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0
2010

Här är nya 300C
Slopar dollargrinet

Nuvarande Chrylser 300C har hängt med i sex år och det är dags för en uppfräschning. Nu har de första pressbilderna cirkulerat ut på nätet och så här ser den ut. Den nya bilen får lite mjukare linjer och har inte längre det där feta dollargrinet som vi vant oss vid. Lite mindre gangsterstämpel överlag. De främre strålkastarna har som sig bör massa LED-ljus inbakade och de bakre är inlindade i krom. Nästa år är det dags för nya 300C att äntra marknaden och den kommer då med två motoralternativ. En Pentastar--V6:a på 3,6 liter och 296 hästar, 354 Nm och en HEMI-V8:a på 6,4 liter. Tumnagel
32.8°
+
Bobby Green
0

Nya Chrysler 300 teasad
Specialsajt lanserad

Chryslers nya 300 är på väg. Därför har nu biltillverkaren lagt upp en dedikerad sida med lite teaserbilder på bilen. Som vi kan se på bilderna får den nya bilen lite rundare former än föregångaren och ser inte riktigt lika muskulös ut. Chassiet har omarbetats och en ny motor introduceras. Motorn är en Pentastar V6:a på 3,6 liter. En SRT8-modell kommer också senare och kommer då ha en Hemi-V8:a på 5,7 liter under huven. Den modellen kommer även att erbjudas med antingen bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Ryktena säger att bilen kommer att ha världspremiär på Detroit Show i mitten på januari nästa år. Tumnagel
34.9°
+
Bobby Green
0
2009

Lägg ner GM!
För allas bästa

I dag kom nyheten att GMx27s boss får kicken och att de får två månader på sig av Obama innan de sätts i konkurs. Eftersom Saab är ägt av GM så är det lite sorgligt, det ser onekligen inte bra ut, men jag tycker ändå att det är dags att lägga ner GM. Anledningen är enkel: Deras varumärken och produkter är skit. Rakt igenom. Buick Buick är ett gammalt trött gubbmärke och bilarna är fula som stryk. Nya LaCrosse ser rätt ok ut men inte bättre än en random Kia. Lägg ner. Cadillac Dollargrin byggda på gammal Saab-teknik. Sexigt? Inte så mycket va. CTS:en är lite rolig kanske och Escalade är Escalade - men hur i tiden är den? Chevrolet Detta klassiska varumärke är långt ifrån klassiskt i dag utan gamla Daewoo med ny logga. Inget ont om koreanskt, men mixen koreanskt och amerikanskt är oerhört osexigt. Några ok truckar känns ok men återigen - hur i tiden är det? Hummer Här behövs det inte ens några kommentarer. Pontiac Yngre och piggare än Buick men lika fula bilar. Undantaget är Solstice, men ett märke kan inte överleva på en liten roadster. Saturn Någon form av amerikansk översättning av Opel. Hur sexigt känns det? Saab Det vore som sagt trist om Saab försvann, dels av nostalgiska skäl men främst för att de konceptbilar som man har visat upp de senaste åren har varit riktigt sexiga. Om de kan sälja stora volymer är dock väldigt osäkert - deras unikhet är deras främsta fördel men också nackdel. Opel Precis som Saab är den nuvarande modell-linjen inte så upphetsande men de är på gång. Nya Insignia har fått ett oerhört bra mottagande och Opel kan faktiskt kämpa sig upp ur gubbträsket. Finns det inget bra då? Corvette så klart. Och Volt. Kanske. Men annars är det riktigt trist. Europa-delen av GM, dvs Saab och Opel, får gärna överleva och få några år på sig att skärpa till sig på egna ben men den amerikanska delen av GM får man gärna lägga ner redan i dag. Varför vänta två månader? Tumnagel
37.8°
+
Roger Åberg
0