m

Säljstart för Volkswagen Touareg R
Kostar från 844.900 kronor

I början av året rullade Volkswagen ut Touareg som laddhybrid - Touareg R. Nu drar försäljningen igång och vi får reda på vad det svenska priset är - från 844.900 riksdaler är det som gäller. Premiär blir det nästa månad. Bilen har en systemeffekt på 462 hästar och 700 newtonmeter i vrid. På en laddning ska man kunna ta sig 4,7 mil på endast el. Drivningen sker som väntat på alla fyra hjulen och på dragkroken får du hänga upp till 3,5 ton. 0-100 km/h går på 5,1 sekunder och toppfarten ligger på 250 km/h. Den här blir den första Volkswagen-modellen som har den assisterade körningen Travel Assist hela vägen till 250 km/h. Annat på teknikfronten är bland annat Park Assist med fjärrkontroll som gör att du kan fjärrstyra bilen via din smarta telefon när den ska parkeras eller köras ut från en parkeringsplats. Läs allt om bilen i pressmeddelandet. Bygg din bil på länken nedan. Tumnagel
34.3°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - Volkswagen ID.4
Kostar från 514.900 kronor

Nu kommer nästa modell i Volkswagens ordentliga elbilssatsning - ID.4. Det här är en SUV med slimmad taklinje för den som behöver lite mer plats än den som erbjuds i ID.3. Inledningsvis erbjuds den i två stycken versioner - ID.4 1st som kostar från 514.900 kronor och mer utrustade ID.4 1st Max som blir din för 614.900 kronor. På dessa priser kan man sen dra av 60.000 kronor i klimatbonus. Båda två som lanseras nu baseras på ID.4 Pro Performance som har 204 hästar, drivning på bakhjulen och ett batteripack på 77 kWh som har en räckvidd på 52 mil. 0 till 100 km/h går på 8,5 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 160 km/h. Nästa år lanseras en fyrhjulsdriven version med ännu högre effekt. Det går att privatleasa modellen och det kostar 5425 kronor i månaden. Säljstarten är idag och de första leveranserna ska ske runt årskiftet. Fyra färger finns att välja mellan - Blue Dusk Metallic, Glacier White Metallic, Honey Yellow Metallic och Mangan Grey Metallic. Av dessa två versioner finns det 27.000 stycken exemplar, när de är slut så erbjuds istället ett antal förkonfigurerade modeller. ID.4 har takräcke och dragkrok som standard och på den får man hänga upp till ett ton. Bilen mäter 4,58 meter på längden, 1,85 på bredden, 1,63 på höjden och har en hjulbas på 2,76 meter. I bagagerummet får man in 543 liter, fäller man baksätet går det istället in 1575 liter. Markfrigången anges till 21 centimeter. Laddar gör man via en laddbox hemma eller på en laddstation längs med vägarna. Laddboxen som kallas för ID. Charger finns i tre stycken versioner, kostar 4.349 kronor och har en laddningseffekt på 11 kW. Snabbladdar man på station kan man få upp till 32 mil på 30 minuter om man laddar med 125 kW. Läs allt om ID.4 i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Volkswagen Caddy, Transporter och Crafter nu som elbilar
Konverterade av ABT

Volkswagen presenterar nu transportbilarna ABT e-Caddy, ABT e-Transporter och e-Crafter. Alla går på el och är precis som namnet antyder ett samarbete med tuning-företaget ABT. ABT e-Caddy bygger på det längre Maxi-chassiet och ska kunna lasta nästan fyra kubikmeter. Den har en elmotor på 113 hästar, batteripack på 37,3 kWh och räckvidden på en laddning anges till 14,1 mil enligt WLTP-cykeln. På dragkroken får man hänga upp till 750 kilo. Om man inte vill bara vill använda bilen till att köra grejer finns även en personbils-version med plats för fem stycken personer. ABT e-Transporter kan lasta upp till 6,7 kubikmeter och ett ton i vikt. Den har samma drivlina och batteripack som e-Caddy och toppfarten anges till 120 km/h. Räckvidden ska ligga på 11,9 mil. e-Crafter bjuder på 136 hästar och 290 newtonmeter i vrid. Här är batteripacket istället på 35,8 kWh och man ska kunna lasta upp till 10,7 kubikmeter. Några priser och när modellerna lanseras vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Lucid Air är äntligen här
Billigaste versionen kostar under 80.000 dollar

I december 2016 dök det nya företaget Lucid Motors upp med sin helt eldrivna modell Air. Den verkade rätt spännande och man lovade mycket. Som vanligt när det ploppar upp helt nya elbilstillverkare var många skeptiska till om det ens skulle bli något mer än snygga renderingar. Men företaget hängde kvar och nu presenterar de den helt färdiga produkten som i princip ser exakt ut som konceptet som nu alltså har hunnit bli fyra år. Man beskriver Air som världens mest kraftfulla eldrivna lyxbil och det stämmer troligtvis också. Som bäst ska man på en laddning kunna ta sig hela 83,2 mil. Denna ska även vara snabbast att ladda på marknaden och batteripacket som är på 113 kWh ska palla upp till 3,2 mils laddning per minut. Det innebär att man skulle kunna tanka i 48,2 mil på bara 20 minuter. Bilen kommer att erbjudas i fyra stycken olika versioner - Lucid Air, Lucid Air Touring, Lucid Air Grand Touring och Lucid Air Dream Edition. Air är insteget och den kommer att börja på under 80.000 dollar och lanseras 2022. Det är inte annonserat vad den här har för effekt eller hur lång den tar sig på en laddning än. Air Touring som har ännu mer utrustning och 620 hästar lanseras i slutet av 2021 och kostar från 95.000 dollar. Den här gör 0-100 km/h på 3,2 sekunder, klarar kvartsmilen på 11,4 sekunder och toppar 250 km/h. Air Grand Touring är maxad med prylar, bjuder på 800 hästar, kostar från 139.000 dollar och lanseras i mitten av nästa år. Det är denna som har den bästa räckvidden - 83,2 mil. 0-100 km/h går på tre sekunder och toppfarten anges till 270 km/h. Kvartsmilen klaras av på 10,8 sekunder. Air Dream Edition har allt man kan önska sig och kommer bara i en begränsad upplaga. Det är denna som lanseras nästa vår och priset börjar på 169.000 dollar. Det är också denna som får mest effekt - 1080 hästar. 0-100 km/h går på snabba 2,5 sekunder, kvartsmilen tar 9,9 sekunder och toppfarten ligger på 270 km/h. Räckvidden anges till 74,8 mil med 21-tumsfälgar och 80,9 mil med 19-tumsfälgar. Bilen mäter 4,97 meter på längden, 1,93 på bredden och är 1,41 meter hög. Initialt kommer man inte att kunna få den med dragkrok men det kanske kommer i framtiden. Man ska dock kunna smälla på ett räcke på taket om man vill lasta större saker som inte ryms i bilen. Tillverkningen kommer att dra igång i fabriken i Casa Grande i Arizona de närmaste månaderna. De första leveranserna ska äga rum i Nordamerika i början av nästa år. I slutet av 2021 är planen att 20 stycken Lucid Studios och Services Centers ska ha öppnat, även dessa i Nordamerika. Leveranser till Europa och Mellanöstern, exakta priser för dessa marknader och liknande kommer att annonseras vid ett senare tillfälle. Bland de sista bilderna hittar ni teasers på Lucid Motors nästa modell som är en SUV. När den lanseras är dock oklart. Tumnagel
56.2°
+
Bobby Green
0

Nya Volkswagen Golf i kombi-kläder
Börjar säljas den här månaden

Klart att nya Golf även kommer i kombi-version och nu visar man upp just denna som man kallar Variant. Kombin kan man få med samma motoralternativ och utförande som hatchbacken och som väntat är en ny Golf R Variant också på gång. Alltrack-versionen får fyrhjulsdrift, lite högre markfrigång och plast runt hjulhusen. På dragkroken får man hänga upp till två ton. De första motoralternativen kommer gå att beställa den här månaden, när detta är igång släpp även priserna. Alltrack kommer gå att beställa i slutet av året. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

Nu är Skoda Enyaq här
Kostar från 452.500 kronor

En bil som troligtvis många har väntat på i år är Skodas helt eldrivna SUV Enyaq och nu är den här. Eller i alla fall presenterad. I början av oktober drar försäljningen igång och de första leveranserna ska äga rum under första halvåret nästa år. Det absolut viktigaste kring denna bil är troligtvis priset, sen räckvidden. Först ut bland versionerna som lanseras här i Sverige är Enyaq iV 60 och Enyaq iV 80. Sen finns även Enyaq 80x iV, Enyaq vRS iV och Enyaq Founders Edition som tillverkas i 1895 exemplar som en hyllning till företagets 125-åriga historia. Enyaq iV 60 kostar från 452.500 kronor. Den har ett batteripack på 60 kWh som ger dig en räckvidd på 39 mil. Elmotorn ger 180 hästar och 310 newtonmeter i vrid, drivningen sker på bakhjulen. 0-100 km/h går på 8,7 sekunder och toppfarten ligger på 160 km/h. Enyaq iV 80 kostar från 551.100 kronor och för de extra pengarna får du istället 80 kWh batteripack, 204 hästar, 0-100 på 8,5 sekunder och en räckvidd på 51 mil. Det är denna version som tar sig längst av alla. Enyaq 80x iV har fyrhjulsdrift, 265 hästar, gör 0-100 på 6,9 och tar sig 46 mil på en laddning. "Värstingen" blir som alltid RS och den bjuder på 306 hästar, gör 0-100 på 6,2, toppar 180 km/h och har också 46 mil som räckvidd. Även här är det fyrhjulsdrift som gäller. Laddar gör du exempelvis på Ionitys stationer om du är ute på vägarna, hemma finns det tre stycken olika varianter av laddbox att välja mellan. Har man en snabbladdningskabel ska det även gå att tanka bilen på snabbladdningsstationer. Bilen mäter 4,64 meter på längden, 1,87 på bredden, 1,61 på höjden och har en hjulbas på 2,76 meter. På dragkroken får man hänga upp till 1,4 ton. Founders Edition och RS har belyst frontgrill med 130 stycken LED-lampor som standard, något som finns som tillval till 80 och 80x. I Sverige har redan 4500 stycken förbokningar skett. En enklare bilkonfigurator kommer att öppnas för Enyaq på skoda.se imorgon kväll. Läs allt om bilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
56.1°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört Volkswagens första riktiga elbil ID.3
Lovande start på en ny era

Elbilar är framtiden. Eller i alla fall en stor del av framtiden. Efter att ha varit rätt så motsträviga på den här punkten börjar bilvärldens jättar nu äntligen vakna på riktigt och nu vill även de leverera elbilar i stor skala. Problemet är att det går långsamt och segt, lanseringen av Volkswagens första riktiga elbilar ID.3 har blivit uppskjuten flera gånger. TL;DR Volkswagen ID.3 är imponerande rolig att se på och köra, men inredningen känns riktigt billig. Oavsett så kan det här bli en riktig succé för Volkswagen om de bara får igång tillverkningen! Tumnagel
47.3°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen T-Roc Cabriolet är så torr, så underbar!
Dubbla personligheter på hjul

Volkswagen är väl inte ett bilmärke som andas fest, spänning och passion direkt men de gör bilar som fungerar och som ändå gör många nöjda och glada, kanske just för att det är en bil och inte en passion. Deras småsuvar T-Cross och T-Roc (vad är det för namn egentligen?) vinner väl kanske inte heller några priser över spänning, även om Volkswagen själva tycker att T-Roc har "en uttrycksfull design". Bilen jag provkör är fullutrustad med R-line-paket och stora fälgar och ser faktiskt riktigt trevlig ut. Formatet är liten SUV, något som en del fnyser åt men som är älskat av många fler. Det finns något med att vara lite rejäl, sitta relativt högt och åka skönt utan att för den sakens skull behöva köpa en gigantisk bil. Och så är det ju en väldigt populär klass som bara blir populärare, i juni var T-Roc den 13:e mest sålda bilen i Sverige. Tumnagel
35.5°
+
Roger Åberg
0

Nissan presenterar eldrivna suven Ariya
Ser ut som konceptet och tar sig 50 mil på en laddning

I höstas visade Nissan upp konceptbilen Ariya och nu är den här i produktionsutförande. Trevligt nog så har inte mycket förändrats designmässigt vilket det brukar göra. Det här är alltså en coupé-SUV som helt och hållet går på el och på en laddning ska man kunna ta sig upp till 50 mil enligt WLTP. Ariya kommer att erbjudas i fem stycken olika utföranden. Insteget har bakhjulsdrift och elmotorn bak kopplad till ett batteripack på 63 kWh. Motorn ger 218 hästar och 300 newtonmeter i vrid, 0-100 km/h ska gå på 7,5 sekunder och toppfarten anges till 160 km/h. Den här tar sig 36 mil på en laddning. Nästa version bjuder på 242 hästar och har ett större batteripack på 87 kWh och det är denna som man ska kunna köra 50 mil med innan det är dags att ladda igen. Sen är det tre stycken olika fyrhjulsdrivna versioner som gäller. Dessa får nyheten e-4ORCE som är Nissans mest avancerade fyrhjulsdrift hittills. Den första har batteripacket på 63 kWh, 279 hästar och 560 newtonmeter. Den här gör 0-100 km/h på 5,9 sekunder och toppar 200 km/h. Räckvidden ligger på 34 mil. Den andra har 87 kWh, elmotor på 306 hästar och 600 newtonmeter, gör 0-100 km/h på 5,7 sekunder och toppar 200 km/h. Här är räckvidden 46 mil. Flaggskeppet kallas för 87kWh Performance. Det bjuder på 394 hästar, 600 newtonmeter, klarar 0-100 km/h på 5,1 sekunder, toppar 200 km/h och tar sig 40 mil på en laddning. Man ska kunna snabbladda med upp till 130kW i CCS-systemet. Laddaren ombord för hemmaladdning är en 7,4 kW enfas-laddare. Versionerna med 87 kWh har dock en trefas-laddare som klarar 22 kW. På dragkroken får man hänga upp till 1500 kilo. De första leveranserna ska dra igång i Japan i mitten av nästa år, och där kommer frånpriset att ligga på fem miljoner yen vilket i svenska pengar är 428.000 kronor. Till Europa kommer bilen i slutet av 2021 och vad den kommer att kosta här ska vi få reda på inom några månader. Läs allt om Ariya i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
44.4°
+
Bobby Green
0

BMW drar täcket av helt eldrivna iX3
Tar sig 46 mil på en laddning

Tidigare i år läckte officiella bilder på BMW iX3 ut men det dröjde tills nu innan tillverkaren lättade på allt material. Det här är alltså en helt eldriven SUV som ska ta sig 46 mil på en laddning och som väl får anses som BMW:s första riktigt konkurrenskraftiga satsning på eldrift. i3 var helt enkelt för konstig för folket, och för liten. Men en X3 som går på el lär locka fler. iX3 har en elmotor på bakaxeln och den ger 286 hästar och 400 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 6,8 sekunder och toppfarten ligger på 180 km/h. Batteripacket är på 80 kWh och man kan snabbladda detta med upp till 150 kW. Gör man det tar det 34 minuter att fylla från noll. Har du istället 11 kW tar en full laddning 7,5 timmar. Värmepump är standard. Totalvikten för bilen ligger på 2185 kilo. I bagagen får man in 510 liter. iX3 kostar från 769.000 kronor. Dragkrok finns som tillval. Tillverkningen som kommer att ske på BMW Brilliance-fabriken i Kina drar igång i sommar. Lansering blir först i Kina och här i Sverige ska de första kunderna få sina bilar under första kvartalet nästa år. Läs allt om bilen på länken nedan. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - världens mest kraftfulla SUV
Bisarr koloss med 720 hästar

Efter bildläckan igår presenterar Dodge nu Durango SRT Hellcat. Det är en muskel-SUV med hela 720 hästar under huven, vilket innebär att det här är världens mest kraftfulla SUV att rulla ut från en biltillverkare. Kraften kommer från den numera beprövade kompressormatade V8:an på 6,2 liter. Vridet anges till 874 newtonmeter och maskinen är kopplad till en åttastegad automat som driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på strax över 3,5 sekunder och toppfarten anges till 290 km/h. Kvartsmilen klarar den på 11,5 sekunder. På dragkroken får man hänga upp till 3946 kilo så det här blir ju en perfekt husvagnsdragare i sommar! Versionen får även sportigare fjädring och 20-tum stora fälgar skodda med Pirelli Scorpion Zero-gummi. Innanför dessa sitter Brembo-bromsar med sexkolvsok fram och 401 millimeter stora skivor. Bak sitter fyrkolvsok som greppar 351 millimeter skivor. Insidan får en instrumentbräda som påminner om den som sitter i Challenger. Mittkonsolen har ny växelväljare och en 10,1 tum stor skärm till infotainment-systemet. Ratten är platt i botten och bakom den sitter växelpaddlar. Stolarna är lite sportigare med bättre sidostöd och klädda i Nappa-läder med mocka-inlägg. Bilen kommer till återförsäljare i början av nästa år, orderböckerna öppnar i höst. Vad man får betala framgår dock inte just nu. Annat nytt på Dodge-fronten är att Charger SRT Hellcat Redeye har presenterats. Det är en ännu vassare version av Hellcat som bjuder på hela 808 hästar och 958 newtonmeter. Dodge beskriver denna med orden "world’s most powerful and fastest mass-produced sedan" och den gör 0-100 km/h på runt 3,5 sekunder, toppar 326 km/h och klarar kvartsmilen på 10,6 sekunder. Redeye kommer endast i Widebody-utförande och i hjulhusen sitter 20-tummare klädda med 305/35-däck. Dodge rullar även ut Challenger SRT Super Stock och den levererar hela 819 hästar. Läs mer om den galningen här. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Hyundai Kona Electric uppdateras igen
Får dragkrok och längre räckvidd

Nu väljer Hyundai att uppdatera den eldrivna versionen av modellen Kona igen och det man har gjort denna gång är chassiförändringar på undersidan och bytt ut Nexen-däcken mot Michelin Primacy 4. Detta möjliggör att man nu kan utrusta bilen med dragkrok om man har en Kona Electric Long Range Performance. Därefter kan man dra ett bromsat eller obromsat släp på 300 kilo. Det går inte att få dragkrok till Kona Electric Standard Range. På bilar som producerats från mars i år kan dragkrok eftermonteras, men vad det kostar är oklart. Smärre aerodynamiska förbättringar och minskat rullmotstånd gör även att räckvidden i Kona Electric Long Range Performance (64 kWh) ökar från 44,9 till 48,5 mil. Kona Electric Standard Range (39 kWh) ökar från 28,9 till 30,5 mil. De här räckvidderna gäller för bilar med produktionsstart i juni 2020. Kona Electric Standard Range kostar från 389.900 kronor, Long Range Performance från 424.900 kronor. Priserna är innan klimatbonus. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Skoda visar upp nya Octavia Scout
Ut på tur, aldrig sur!

I november förra året rullade Skoda ut nya Octavia. I mars presenterades bilen i RS-utförande och nu är det dags för det man kallar för Scout. Den här versionen bjuder på lite högre markfrigång, fyrhjulsdrift, plast runt hjulhusen, hasplåtar och är tänkt för körning där det är lite terräng. Även om det som vanligt är på asfalten i en trång bilkö vi kommer att få se den. Som tillval finns faktiskt framhjulsdrift för den som bara vill ha looken och inte funktionen bilen annars bjuder på. Under huven sitter en ny turbomatad dieselmaskin på 2,0 liter som ger 200 hästar och 400 newtonmeter i vrid. På dragkroken får man hänga upp till två ton. Sen finns det en effektsvagare diesel på 115 hästar, en bensinare på 1,5 liter med 150 hästar och en e-TEC-version som har mildhybrid-teknik. Vidare erbjuds en diesel på 150 hästar och ytterligare en bensinare på 190 hästar. Modellversionen har premiär nästa månad, men vad den kommer att kosta vet vi tyvärr inte just nu. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Opel presenterar eldrivna Vivaro-e
Har en räckvidd på upp till 33 mil

Opel rullar nu ut sin första helt eldrivna transportbil och det är en Vivaro som man valt att stoppa ner en elmotor i. Den ger 136 hästar, 260 newtonmeter och på en laddning ska man kunna ta sig upp till 33 mil om man väljer versionen med batteripacket på 75 kWh. Det finns även ett på 50 kWh och där blir räckvidden istället 23 mil. Batterierna sitter under lastutrymmet. Det finns en 11 kW-trefasladdare eller en 7,4 kW enfasladdare och man ska kunna snabbladda från tomt till 80 procent på en halvtimme. Vivaro-e finns i tre olika längder - 4,6, 4,95 eller 5,3 meter. Den sistnämnda kan lasta 6,6 kubik och föremål som är upp till 4,02 meter långa. Maxlast i vikt ligger på 1275 kilo och på dragkroken får man hänga upp till ett ton. Vad Vivaro-e kostar är oklart för tillfället. Opel ska börja ta emot beställningar nu i sommar, och sen blir det leverans i höst. Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0

Tesla drar igång leveranserna av Model Y
I tid!

I början av året skrev vi att Tesla skulle börja leverera den nya modellen Model Y i mars och hör och häpna - nu drar det igång. Som ni säkert redan vet är bilen en något högre och rymligare variant av Model 3 och den väntas bli Teslas bäst säljande bil då den är hyfsat praktisk och inte lika dyr som en Model S eller Model X. Den är ju dock inte på något vis billig, priset börjar på 728.180 kronor. Tesla har varit hyfsat knapphändiga med information kring Model Y men eftersom ägarhandboken nu finns att läsa på nätet får vi reda på lite mer vad den har att bjuda på. Där står bland annat att bilen inte går att få med dragkrok - men detta kanske bara gäller i USA. Av någon anledning kan man nämligen bara få dragkrok till sin Model 3 i Europa, och eftersom Model Y i princip är samma bil borde samma konstiga grej gälla även här. Annat som står i handboken är att det elektriska värmeelementet ersätts av en värmepump vilket borde ge lite bättre räckvidd när det är kallt. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Nikola visar upp eldrivna pickupen Badger
Kommer med batteri och bränslecell

Elbilsföretaget Nikola började med att visa upp lastbilar men den senaste tiden har de även presenterat en UTV och en vattenskoter. Nu är det dags för ytterligare en modell - pickupen Badger. Den mäter 5,9 meter på längden, 2,16 på bredden och 1,85 på höjden. Badger kommer att erbjudas som ren elbil med ett batteripack på 160 kWh och en räckvidd på 48,3 mil och med en vätgasdriven bränslecell. Den versionen ska ha hela 96,6 mils räckvidd och har också en eldrivlina man kan köra på om vätgasen tar slut. På dragkroken ska man kunna släpa upp till 3,6 ton och det ska finnas ett eluttag på 15 kW där man ska kunna plugga in verktyg, lampor och luftkompressorer. Den officiella premiären blir på Nikola World 2020 i september. När pickisen ska lanseras och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
48.3°
+
Bobby Green
0

Nu kan du beställa Polestar 2
Från 659.000 kronor, levereras i sommar

Nu har försäljningen av Polestar 2 börjat på riktigt. Har du 659.000 kronor är det bara att gå in och välja hur den ska se ut. Har du mer pengar än så kan du välja annan färg än svart (10.000 kronor), ventilerade säten med nappa-läder (50.000 kronor), performance-paket (60.000 kronor) och dragkrok (13.000 kronor). Så mycket mer än så går faktiskt inte att lägga till förutom vinterhjul, extra laddsladdar och liknande. Om man är snabb på köpknappen ska man få sin bil i sommar. Enligt Polestar är det "stor efterfrågan" och "många människor har visat intresse" men några riktiga siffror på vad det betyder finns inte. Tumnagel
43.8°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen T-Roc Cabriolet blir din för 339.900 kronor
Går nu att beställa

I somras presenterade Volkswagen modellen T-Roc som cabriolet, trots att ingen i hela världen hade bett om detta. Nu går det i alla fall att lägga en beställning om man skulle vara sugen och då får man vara beredd på att låta minst 339.900 kronor försvinna från kontot. Lanseringen sker senare i vår. För pengarna får man en framhjulsdriven bil med 150 hästar och sjustegad dubbelkopplingsåda. Taket tar nio sekunder att fälla bort och har man valt till BeatsAudio-systemet på 400 watt kan man därefter spela dunkadunka så att alla hör. På tillvalslistan finns även dragkrok. Läs mer om bilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
30.2°
+
Bobby Green
0

Nu kan du reservera Toyota RAV4 som laddhybrid
Kostar från 499.900 kronor

I november förra året berättade Toyota lite detaljer kring modellen RAV4 som laddhybrid. Nu öppnar man reservationerna för bilen och i samma veva får vi ett svenskt pris - från 499.900 kronor. För pengarna får du en bil som tar sig över 6,5 mil på bara el. De första kunderna ska få sina bilar efter sommaren. Drivlinan bjuder på totalt 306 hästar och 0-100 km/h ska gå på 6,2 sekunder. Fyrhjulsdrift är standard och på dragkroken får man hänga upp till 1500 kilo. Batteripacket har man placerat under golvet. I bagagen ska man få in upp till 520 liter. Standardprylar är bland annat aktivt krockskyddsystem med fotgängardetektion, aktiv farthållare, körfilsvarnare, automatiskt helljus, LED-strålkastare, Apple CarPlay, eluppvärmt baksäte och el-baklucka. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0
2019

Dragkrok till Polestar 2 kostar 13.000 kronor
Får dra upp till 1500 kilo

När Polestar presenterade den helt eldrivna modellen 2 var det många som undrade om den skulle kunna gå att få med dragkrok. Ja var svaret men sen var det tyst ett tag. Sen fick vi tidigare i år reda på att man på den får hänga upp till 1500 kilo. Nu får vi också reda på vad kalaset kostar extra och det är 13.000 kronor som gäller, installerat och klart. Kroken är elektriskt infällbar så den gömmer sig alltså under stötfångaren när man inte behöver den. Det kombinerade bagageutrymmet sväljer 440 liter (405 bak, 35 fram) och takräcke finns som tillval om man nu skulle behöva lasta större grejer upp till 75 kilo. Reserverar man ett exemplar innan den 31 december är man garanterad leverans nästa år. På släpet på bilderna står den svenska elmotorcykeln Cake Kalk. Tumnagel
45.8°
+
Bobby Green
0

Vi har kollat in Ford Mustang Mach-e
Snyggare i verkligheten

Att Ford väljer att presentera sin första(:ish) helelektriska bil i Norge är inga konstigheter eftersom de lär vara landet som skriker högst efter elbilar. I ett land där 45 procent av alla nya bilar är elbilar är det inte lätt att vara återförsäljare åt ett märke som inte har några att erbjuda. Inte roligt att vara Ford-handlare då alltså. De återförsäljare som var på plats nu på morgonen jublade därför högt när Mustang Mach-e presenteras - och framförallt när priset presenterades, 422.000 norska kronor blir priset här efter momsrabatt. I Sverige lär billigaste versionen hamna på strax över halvmiljonen. Tumnagel
35.8°
+
Roger Åberg
0

BMW berättar mer om X3 som laddhybrid
Börjar tillverkas nästa månad

Nu presenterar BMW lite siffror kring X3 som laddhybrid. Under skalet finns en turbomatad fyra på 2,0 liter som är sammankopplad med en elmotor. Tillsammans genererar dessa 292 hästar och 420 newtonmeter. Till paketet sitter en åttastegad automatlåda som i sin tur ser till att driva alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 6,1 sekunder och det roliga är slut först vid 210 km/h. Det som är mest intressant bland alla siffror är förstås hur långt bilen kommer på bara el, och det är 5,5 mil. Batteripacket är på 12 kWh och det sitter under baksätet. Versionen som kallas för X3 xDrive30e går att få med dragkrok och på den får man hänga upp till två ton. Nästa månad drar tillverkningen igång och försäljningen inleds i början av nästa år, i samband med det lär vi få reda på vad man får betala för den. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - Volvos första riktiga elbil
XC40 Recharge tar sig 40 mil på en laddning

Så, nu var den då äntligen presenterad - Volvos första riktiga elbil om man bortser från C30 Electric som visades första gången 2010 som var mer av ett experiment. Nu är marknaden som ni alla vet redo för elbilar och då måste ju även Volvo vara med. Att den första elbilen baseras på XC40 är väl heller inte så märkligt eftersom den har ett populärt format och spelar i crossover-ligan som så många verkar älska. Så vad får man då här? Jo, en liten kompakt bil med en räckvidd på upp till 40 mil enligt WLTP. Kraften kommer från två stycken elmotorer som tillsammans ger 408 hästar och som har ett vrid på 660 newtonmeter. Drivningen sker på alla fyra hjulen och från 0-100 km/h ska man kunna ta sig på 4,9 sekunder. Batteripacket är på 78 kWh och man ska kunna snabbladda från tio upp till 80 procent på 40 minuter. Volvo rekommenderar laddbox för hemmaladdning men i nödfall kan du använda ett vanligt eluttag - då tar det dock mellan 30 till 55 timmar att ladda ett tomt batteri till 80 procent. Har du en laddbox på 11 kW kapas tiden till runt 5,5 timmar. På dragkroken får man hänga upp till 1,5 ton och i det bakre bagagerummet går det in 413 liter. Där fram kan man också lasta lite saker men i princip handlar det bara om att laddsladden får plats. Som vi tidigare har berättat får bilen ett helt nytt infotainment-system som kör Android. Man trycker mycket på detta och via Google Assistant ska man kunna styra många av grejerna i bilen - som att exempelvis ställa in klimatanläggningen och byta låt på Spotify. Man kommer även att kunna uppdatera bilens mjukvara OTA (over the air). Den XC40 Recharge som visades upp för journalister på eventet var i R-Design-utförande och bär den rätt så saftiga prislappen 699.000 kronor. Då är bilen fullutrustad men det är fortfarande väldigt många slantar att lägga ut. Självklart kommer det även släppas billigare versioner men då en XC40 laddhybrid kostar från 459.900 kronor lär en XC40 Recharge definitivt inte krypa ner under 500.000. En Polestar 2 får du för 659.000 kronor. När den nya elbilen lanseras är tyvärr oklart för tillfället, men tillverkningen ska i alla fall dra igång vecka 35 nästa år. Tumnagel
50.8°
+
Bobby Green
0

BMW 5-serie går nu att få som mildhybrid
Standard i vissa versioner från november

BMW 5-serie har sedan tidigare gått att få som laddhybrid och nu utökar man även utbudet med en mildhybrid-version. Bilen får en 48-volts start-generator som både ska se till att ge lite mer effekt samtidigt som den ska sänka bränsleförbrukningen en aning. Generatorn använder bromskraftsåtervinningen för att ladda upp det extra batteriet och föbrukningen ska kunna minskas med upp till 0,3 liter per 10 mil. I samband med detta berättar BMW även att några av laddhybriderna från och med november månad kommer att erbjudas med dragkrok som tillval. Samma månad lanseras mildhybrid-tekniken som standard i modellerna 520d Sedan, 520d xDrive Sedan, 520d Touring och 520d xDrive Touring. Några priser får vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0

Mercedes A-Klass som laddhybrid kostar från 399.900 kronor
Nu drar försäljningen igång

För några veckor sedan skrev vi om att Mercedes A- och B-Klass skulle komma som laddhybrider. Nu drar försäljningen av A-Klass i detta utförande igång och priset för en sådan kommer att börja på 399.900 kronor. Bilen uppfyller dagens krav på miljöbilsbonus och på en laddning ska du komma 7-7,5 mil enligt NEDC. Batteripacket är på 15,6 kWh och som standard har den en Typ 2-kontakt och går att ladda med 3,7 kW. För 3450 kronor extra får man 7,4 kW i laddkapacitet och då kan man ladda från tio procent till fullt på en timme och 45 minuter. Ytterligare tillval är likströmsladdning med CCS-kontakt på upp till 24 kW. Då tar det omkring 25 minuter att ladda från 10-80 procent. Under skalet sitter en rak fyra på 1,3 liter som ger 160 hästar. Den samsas med elmotorn som är på 102 hästar och tillsammans anges effekten till 218 hästar och 450 newtonmeter. Till paketet kopplas en åttastegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h ska gå på 6,6 sekunder och toppfarten ligger på 235 km/h. På dragkroken får man hänga max 1600 kilo. Bilen går att beställa nu och de första kunderna ska få sina exemplar i slutet av året. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida