m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Dagens Black Week-erbjudanden!

Ferrari SF90 nu även som Spider
Låt de 1000 hästarna stöka till din frisyr

Förra våren presenterade Ferrari den nya superbilen SF90 Stradale. Nu visar man bilen i cabbat utförande och då heter den istället SF90 Spider. Som väntat får bilen en liten takbit som kan fällas bort när man vill släppa in världen och detta ska ta 14 sekunder. Den nya konstruktionen lägger på 100 kilo i vikt vilket gör att vågen stannar på 1670 kilo totalt. Under skalet finns en hybriddrivlina som består av en dubbelturbomatad V8:a som ger 780 hästar tillsammans med tre stycken elmotorer som ger ytterligare 220 hästar. Den sammanlagda effekten är 1000 hästar och 900 newtonmeter i vrid. Till paketet kopplas en åttastegad dubbelkopplingslåda och drivningen sker på alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 2,5 sekunder, 0-200 på sju sekunder blankt och toppfarten anges till 340 km/h. Den blåa bilen på bilderna är utrustad med tillvalspaketet Assetto Fiora. Detta ger dig Multimatic-dämpare optimerade för bankörning, mer kolfiber och titan vilket lättar bilen med 21 kilo, en bakvinge i kolfiber och Michelin Pilot Sport Cup 2-däck. Vad man får betala för en SF90 Spider framgår inte just nu. Tumnagel
43.4°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - nya Volkswagen Golf R
Får Drift Mode

Då var det dags att presentera den senaste upplaga av Volkswagen Golf R. Som väntat bjuder bilen på vassare prestanda än föregångaren och en del nyheter. Under huven hittar vi precis som tidigare en turboladdad fyra på 2,0 liter men här är effekten höjd från 300 till 320 hästar. Vridet har även det ökat med 41 newtonmeter till 420. Till maskinen kan man faktiskt få en sexpetad manuell låda, men tyvärr bara i USA och Kanada. Övriga marknader får endast den sjustegade dubbelkopplingslådan som val. Drivningen sker på alla fyra hjulen och en av nyheterna är ett "Drift Mode" så att man kan göra fetare sladdar än tidigare. Det sitter även en elektronisk diff på framaxeln som ska hålla reda på framhjulen när det går undan. 0-100 km/h ska gå på 4,7 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Som väntat får bilen styvare fjädring, vassare dämpare, större bromsar och kraftigare krängningshämmare. Senare denna månad kommer man att kunna beställa men något pris har vi inte fått än. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Volkswagen Golf GTI Clubsport
Bjuder på 300 hästar och en ny diffspärr

Klart att även Golf GTI generation åtta ska få sig Clubsport-version och nu är den här. Bilen är vassare än en vanlig GTI på flera punkter och får bland annat mer effekt och en ny diffspärr. Effekten i GTI är 245 hästar och 370 newtonmeter. Här är den istället 300 respektive 400 ur den turbomatade fyran på 2,0 liter. 0-100 km/h ska gå på under sex sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Clubsport går endast att få med den sjustegade dubbelkopplingslådan och drivningen sker på framhjulen. En ny elektromekanisk diffspärr ersätter den elektroniska som sitter på GTI. Den ser ännu bättre till att det inte spinner allt för mycket när man trycker på. Vidare har bilen fått större bromsskivor och andra ok, vassare styrning och något moddad fjädring och dämpning. Utseendemässigt skiljer sig bilen genom ett annat kjolpaket, 19-tumsfälgar och större vinge på bakluckan. Vanliga GTI går att beställa nu och den kostar från 354.900 kronor. Clubsport kommer släppas i slutet av året och de första bilarna kommer levereras i början av nästa år. Något svenskt pris på den har vi dock inte fått än. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Nu lanseras Cupra Formentor
Blir din för 459.900 kronor

I mars fick vi se Cupra Formentor i produktionskläder. Nu är det dags för lansering av märkets första egna modell och därmed har vi även ett svenskt pris - från 459.900 kronor. För pengarna får man toppversionen som har en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 310 hästar. Till maskinen kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda som i sin tur driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 4,9 sekunder och toppfarten anges till 250 km/h. Under nästa år kommer även två stycken laddhybrid-versioner av Formentor att presenteras. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Det här är uppdaterade Hyundai i30 N
Nu med dubbelkopplingslåda

Efter en teaser är nu uppdaterade Hyundai i30 N presenterad. Bilen har förutom lite fräschare utseende fått en ny åttastegad dubbelkopplingslåda med paddlar bakom ratten och nya förarassistans- och säkerhetsfunktioner. I fronten sitter nya LED-strålkastare med V-formade varselljus. Hatchbacken får även uppdaterade bakljus med LED i sig. Det finns sju stycken olika lacker att välja mellan och Performance Blue kallas den vi ser här. Väljer man till Performance Package får man bland annat 19-tumsfälgar som är 14,4 kilo lättare än de tidigare 19-tummarna som erbjöds. Fälgarna är skodda med Pirelli P-Zero-däck. På insidan kan man nu för första gången välja till N Light Seats. Det är ännu sportigare framstolar som är 2,2 kilo lättare än standardstolarna. De är i läder och Alcantara och har sömmar i blått. N-loggan i nackstödet är upplyst. Motorn är en turboladdad fyra på 2,0 liter som ger 250 hästar och 353 newtonmeter i vrid. Performance Package ger dig dock 280 hästar och 392 newtonmeter. Vill du inte ha den nya dubbelkopplingslådan kan du även få bilen med sexpetad manuell låda. 0-100 km/h ska gå på 5,9 sekunder och toppfarten anges till 250 km/h. Uppdaterade i30 N lanseras i Sverige i början av nästa år. Pris kommer att presenteras längre fram. Läs allt om bilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Ferrari släpper M-version av Portofino
Har ny växellåda och mer effekt

Det är nu tre år sedan Ferrari presenterade deras nya instegsmodell Portofino. Nu presenteras bilen i M-utförande (Modificata) och på Ferrari-språk innebär det att bilen fått en ny växellåda och mer effekt i maskin. Växellådan är samma åttastegade dubbelkopplingslåda som sitter i SF90 Stradale och Roma. Den väger mindre än den som sitter i vanliga Portofino och har en kugg mer. Den växlar även snabbare och mjukare. Motorn är som tidigare en V8:a på 3,9 liter med dubbla turbo. Den får 20 extra hästar vilket innebär 620 totalt. 0-100 km/h ska gå på 3,45 sekunder och toppfarten anges till 320 km/h. Vidare får man ett nytt Manettino-vred på ratten med fem olika lägen. Utseendemässigt har Portofino M en lite annan front och man kan få diffusorn baktill i kolfiber. Portofino M ska kosta runt 70.000 kronor mer än vanliga Portofino. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Hyundai teasar uppdaterade i30 N
Går nu att få med dubbelkopplingslåda

I början av året skickade Hyundai ut en facelift av modellen i30. Nu smygvisar man den vassa N-versionen av bilen samtidigt som man meddelar att den nu kommer gå att få med åttastegad dubbelkopplingslåda för första gången. Tidigare i30 N har bara erbjudits med manuell sexpetad låda. Den kommande dubbelkopplingslådan i i30 N är samma som sitter i Veloster N. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Ares Design presenterar superbilen S Project
Baserad på en Corvette C8

Det senaste att presenteras från Ares Design är den här superbilen som man kallar för S Project. Det är en Corvette av allra senaste snitt som har fått en helt ny design - både på utsidan och insidan. Förmodligen en bra grund att bygga på då motorn sitter bakom kupén vilket passar en superbil bra. Enligt Ares ska motorn som är en V8:a på 6,2 liter trimmats till 705 hästar och 969 newtonmeter i vrid. Men inte med hjälp av turbo eller kompressor utan det är fortfarande sugmotor som gäller. Varvstoppet ska ligga på 9000 varv. Till motorn kopplas en åttastegad dubbelkopplingslåda som driver bakhjulen. Planen är att bygga 24 stycken exemplar av den här och frånpriset kommer att ligga på omkring en halv miljon euro. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

Maserati presenterar sportbilen MC20
Erbjuds som elbil

Som utlovat har Maserati nu presenterat MC20 - deras nya lilla sportbil. Maserati själva beskriver modellen som en superbil och det här är ju egentligen en vidareutveckling av MC12 fast i ett något mildare utförande. Siffrorna för MC20 visar dock att den får vara med de stora grabbarna och leka. Motorn sitter placerad bakom kupén som består av en kolfiber-monocoque. Precis som vi har skrivit tidigare är maskinen en helt nyutvecklad V6:a på 3,0 liter med dubbla turbo. Den har dubbla insprutnings-system och ett F1-inspirerat förkammarförbrännings-system med dubbla tändstift. Effekten anges till hela 630 hästar och vridet till 730 newtonmeter. Paketet är kopplat till en åttastegad dubbelkopplingslåda som driver bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på under 2,9 sekunder och toppfarten ligger på 325 km/h. Finfina siffror och effekten i kombination med att bilen väger under 1500 kilo är det som gör det. Måtten är 4,66 meter på längden, 1,96 på bredden, 1,22 på höjden med en hjulbas på 2,7 meter. Innanför de 20 tum stora fälgarna sitter bromsskivor på 380 millimeter fram, 350 bak. Det finns keramiska att välja till och dessa är då tio millimeter större fram och bak. En intressant sak är att MC20 kommer att erbjudas som elbil. Den ska göra 0-100 på 2,8 sekunder och toppa 310 km/h. På en laddning ska man kunna ta sig 32 mil. Mer än så får vi inte reda på kring den versionen just nu. En cabriolet-variant är också på väg, om det gäller både för den med förbränningsmotor och elversionen återstår att se. Tillverkningen ska dra igång senare i år och en beställning går bra att göra nu. Prislappen börjar på 210.000 dollar. Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0

Dubbelkopplingslåda till toppmodellerna av Porsche 718
För den som inte vill spaka själv

Köper du en ny Boxster eller Cayman med boxersexa har det varit manuell låda som gäller. Nu lägger Porsche även till att man kan få dessa med den sjustegade dubbelkopplingslådan PDK. Detta gör bland annat att 718 Spyder och 718 Cayman GT4 med denna låda tar sig från 0-100 km/h en halv sekund snabbare än med manuellt alternativ - 3,9 sekunder. 200 km/h når man efter 13,4 sekunder vilket är en förbättring med 0,4 sekunder. 718 Cayman GTS 4.0 och 718 Boxster GTS 4.0 kapar också 0-100-tiden med en halv sekund och där gäller nu 4,0 sekunder blankt. 0-200 ska ta 13,7 sekunder, också det 0,4 sekunder bättre än om du kör manuell låda. Vad man får betala för PDK-lådan framgår inte. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Hyundai uppdaterar Kona
Kommer i N Line-version

Hyundai presenterar nu ännu en gång en uppdaterad version av modellen Kona. Förutom lite nytt utseende är det nya att den erbjuds i N Line-version. Ingen riktig N alltså, utan en N Line som innebär lite sportigare detaljer. Bilen har fått nya DRL-ljus, en ny nedre del på stötfångaren, svart grill, nya bakljus och nya strålkastare. N Line får fräsigare kjolpaket runt om, större fälgar och tre extra små luftintag i nosen. Under huven har bland annat den starkaste T-GDI Smartstream-motorn uppdateras. Den turbomatade fyran är på 1,6 liter, ger 200 hästar och kopplas till en sjustegad dubbelkopplingslåda. Den här kan man få med drivning på endast framhjulen eller alla fyra. Det finns även fler bensin- och dieselmotorer och mildhybrider att välja mellan. En hybrid erbjuds också och den kombinerar en bensinfyra på 1,6 liter med en elmotor som får sin kraft från ett batteripack på 1,56 kWh. Effekten är 140 hästar och paketet kopplas till en sexstegad dubbelkopplingslåda som driver framhjulen. Insidan har ett digitalt instrumentkluster på 10,25 tum och man kan få samma storlek på infotainmentskärmen på mittkonsolen. Annars är det nya färger, nya materialval och stämningsljus som är nyheterna här. De första exemplaren av uppdateringen ska komma till återförsäljare i slutet av året. Några priser har vi tyvärr inte än. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Ny teaser för Maserati MC20
Snart premiär

Den 9 september kommer Maserati att dra täcket av den nya sportbilen MC20 och här har vi en ny kort teaser som avslöjar lite av bilens linjer. MC20 får en mittmonterad V6:a på 3,0 liter med dubbla turbo som utvecklats med hjälp av F1-teknik. Motorn ger hela 629 hästar och har ett vrid på 730 newtonmeter. Till den kopplas en åttastegad dubbelkopplingslåda från Getrag som driver bakhjulen. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Dragrace mellan Ferrari 488 Pista och Ferrari F40
Dubbelkopplingslåda har sina fördelar

Båda dessa bilar har dubbelturbomatad V8:a under skalet men där slutar likheterna. Så hur står sig egentligen klassikern F40 mot en 488 Pista i ett dragrace? Lovecars testar och så här såg det ut. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Nu kan du beställa nya Volkswagen Tiguan
Blir din för 289.900 kronor

I början av juli rullade Volkswagen ut en uppdaterad version av modellen Tiguan. Nu kan du beställa bilen men för tillfället finns det bara två stycken motoralternativ att välja mellan. Priset börjar på 289.900 kronor och för den slanten får du 1,5 TSI med turbomatad bensinfyra på 150 hästar. Till den kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda som i sin tur driver på framhjulen. Det andra alternativet som går att beställa är en dieselfyra på 2,0 liter med 150 hästar. Den har också sjustegad dubbelkopplingslåda men driver istället på alla fyra. Kostar från 349.900 kronor. Övriga versioner som kommer till Sverige är dessa: Tiguan 2,0 TDI 200 hk DSG 4MOTION: preliminär säljstart vid månadsskiftet augusti/september, från 374 900 kronor Tiguan eHybrid (laddhybrid) 245 hk: preliminär säljstart i november, pris ej klart Tiguan R 320 hk: preliminär säljstart i november, pris ej klart Tiguan 2,0 TSI 245 hk DSG 4MOTION: preliminär säljstart i november, pris ej klart Tiguan 2,0 TSI 190 hk DSG 4MOTION: preliminär säljstart i januari 2021, pris ej klart Premiären är förlagd till november. Läs mer i pressmeddelandet nedan och bygg din bil på länken. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Första provkörningarna av Ferrari Roma är här
Den bästa grand tourern Ferrari byggt?

I november drog Ferrari täcket av den nya GT-modellen Roma och nu har de första journalisterna fått provköra bilen vilket såg ut så här. Roma bjuder på turbomatad V8:a på 3,9 liter, 620 hästar och har samma åttastegade dubbelkopplingslåda som SF90 Stradale. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Nya Porsche 911 Turbo utan S
Coupé och Cabriolet presenterad

I mars dundrade Porsche ut nya Turbo S som hittills är det värsta du kan köpa av 992-generationen. Nu presenterar man 911 Turbo utan S som både Coupé och Cabriolet. Inte riktigt lika vassa som S men ändå inte blyga med sina 580 hästar. Motorn som är på 3,8 liter har nu symmetriska VTG-turboaggregat med elektriskt kontrollerade dumpventiler. Det sitter även piezo-injektorer för ännu bättre gasrespons och laddluftsystemet har förbättrats ytterligare. Resultatet är alltså 580 hästar vilket är 40 fler än föregångaren. Vridet har även det ökat med 40 newtonmeter till 750. Till paketet kopplas en åttastegad dubbelkopplingslåda som i sin tur driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h går nu på snabba 2,8 sekunder vilket är en förbättring med 0,2 sekunder jämfört med förra 911 Turbo. Toppfarten anges till 320 km/h precis som tidigare. Saker som finns i tillvalslistan som i alla fall jag trodde hade funnits tidigare är Sport- och Lättvikts-designpaket, sportchassi och sportavgassystem, men det här ska faktiskt vara första gången man kan få dessa grejer från fabrik. PASM-chassit är standard men det finns ytterligare ett som sänker bilen en centimeter till och gör den stabilare i högre hastigheter. Man kan även lägga till PDCC som är hydrauliskt aktiva krängningshämmare och keramiska bromsar med tiokolvs (!) fasta bromsok fram. Gjutjärnsskivor som mäter 408 millimeter fram och 380 bak är standard. Spårvidden har ökat 42 millimeter fram och bilen rullar på 20-tummare skodda med 255/35-däck fram, 21-tummare med 315/30-däck bak. För att få plats med de bredare doningarna har man även breddat karossen med 45 millimeter fram, 20 bak. Du kan beställa ditt exemplar från och med idag och för en 911 Turbo får du betala 2.020.000 kronor, 911 Turbo Cabriolet kostar från 2.170.000 kronor. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Värstingen Mercedes-AMG GT Black Series är här
Bantad och med 730 hästar

Black Series är namnet Mercedes-AMG ger sina allra hårdaste modeller och nu finns det en ny medlem i detta exklusiva gäng - AMG GT Black Series. Den har man bantat i vikt, försett med flera aerodynamiska prylar och trimmat upp till 730 hästar och 800 newtonmeter i vrid. Det är en bra bit över AMG GT R som med sina 585 hästar varit den vassaste i familjen hittills. Under huven sitter den dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter som vi numera börjar bli vana vid. Här har den bland annat fått nya turbosnurror, större laddluftkylare och platt vevaxel. Drivningen sker endast på bakhjulen och dit kommer effekten via en sjustegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h ska kunna klaras av på 3,2 sekunder, 0-200 går på under nio sekunder och toppfarten anges till 325 km/h. Bakom varje hjul sitter keramiska skivor. Den enorma bakvingen ska tillsammans med diffusorn ge ett marktryck på hela 400 kilo i 250 km/h. Läppen fram, kjolarna, huven, bakluckan, stötfångarna och taket är alla i kolfiber. Glasrutorna bak och fram är också tunnare och fälgarna är smidda. Hur mycket man har bantat bilen med framgår dock inte just nu. Priset för ett exemplar kommer att ligga på runt 3,8 miljoner kronor. På tillvalslistan finns bland annat bur i titan, brandsläckare och fyrpunktsbälten så att man sitter still i skalstolarna. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Rykte M3-motorn hittar in under huven på Toyota Supra
Supra GRMN får hela 520 hästar

Nya Toyota Supra är en BMW Z4 i andra kläder och delar således motor med denna. Den har en rak sexa på 340 hästar och tidigare i år lanserades den även med turbofyra under huven. Nu snackas det om att en ännu hårigare version är på väg och att den får samma motor som kommande BMW M3 och M4, fast med hela 520 hästar istället. Supra GRMN som namnet väntas bli får alltså den dubbelturbomatade S58-motorn som idag återfinns i bland annat X3 M och X4 M där den ger 480 hästar (510 i Competition-utförande). Till paketet kommer en sjustegad dubbelkopplingslåda att monteras. Supra GRMN väntas dock inte dyka upp förrän 2023 och sägs bara byggas i 200 exemplar. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Nya Skoda Octavia RS med traditionella motoralternativ
Alltså inte som laddhybrid

I mars rullade Skoda ut nya Octavia RS. Det som var nytt förutom designen var att bilen hade laddhybrid-teknik. Nu presenteras RS-versionen även med traditionell bensin- och dieselmotor helt utan elektrifiering inblandat. Om vi börjar med bensinaren så får den en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 245 hästar. Precis samma effekt som i laddhybrid-versionen alltså. Maxvridet som man får mellan 1600 och 4300 varv är 370 newtonmeter. Sexpetad manuell växellåda är standard, sjustegad dubbelkopplingslåda finns som tillval. Drivningen sker endast på framhjulen. 0-100 km/h ska gå på 6,7 sekunder vilket är 0,6 snabbare än för laddhybriden. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Dieselsnurran är på 2,0 liter och ger 200 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Den här går bara att få med den sjustegade dubbelkopplingslådan och är också endast den version av alla RS som går att få med fyrhjulsdrift. Med detta gör den 0-100 km/h på 6,8 sekunder. Någon prislista har vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Första provkörningarna av Ferrari SF90 Stradale är här
Tyskt och italienskt

För ett år sedan släppte Ferrari lös den nya super-hybriden SF90 Stradale och nu har journalister fått köra den för första gången. Det här är ingen efterträdare till LaFerrari utan snarare en mer avancerad version av F8 Tributo. Som du kan ladda med sladd och som har mer effekt. Två stycken elmotorer sitter på framaxeln och dessa får sällskap av en tredje som man placerat mellan förbränningsmotorn och växellådan. Bensinslukaren är en turbomatad V8:a på 4,0 liter som ger 780 hästar och 800 newtonmeter i vrid, allt kopplat till en åttastegad dubbelkopplingslåda. Den kombinerade effekten anges till 1000 hästar. Det räcker för att kunna ta sig från 0-100 km/h på 2,5 sekunder och toppa 340 km/h. Det går även att köra på bara el i typ 2,5 mil. Ovan ser vi SportAutos testkörning på tyska och nedan Automoto.it på italienska så glöm inte att sätta på undertexter om ni inte behärskar dessa språk. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Volkswagen rullar ut Arteon Shooting Brake
Kommer som laddhybrid och i R-version med 320 hästar

Volkswagen lyfter nu modellen Arteon och i samma veva presenteras även den nya versionen Shooting Brake som vi skrivit om tidigare. Det här är en slank kombi som precis som sitt sedan-syskon kommer att erbjudas som laddhybrid och i 320 hästar stark R-version. Kombin kan lasta upp till 590 liter och 1632 liter (75 fler än vanliga Arteon) om man fäller baksätet. Det ska även gå att få in nästan två meter långa grejer med sätet fällt. Gällande själva faceliften är det inte så mycket som har hänt och den mesta fokusen har legat på inredningen som fått mer läder och trä-detaljer. Här finns även en ny ratt med pekfunktioner och precis som i nya Golf styr man även klimatanläggningen genom touch. Det nya infotainmentsystemet MIB3 finns på plats och det klarar trådlös Android Auto och Apple CarPlay. Det finns även trådlös laddare för telefonen och ett ljudsystem på 700 watt från Harman/Kardon. Utsidan uppdateras med en ljuslist i fronten som kopplar ihop strålkastarna. Det finns även mer krom och lite större luftintag. Även bakljusens design är ny, och ett sportigare avgassystem får sällskap av en ny diffusor. Körmässigt har man bland annat uppdaterat den självkörande funktionen Travel Assist så att den nu fungerar upp till 210 km/h. Backkameran får en ny bredd på synfältet - från 90 till 170 grader. Köper man en Arteon som laddhybrid har den tillägget Ehybrid. Den får samma grejer som i GTE vilket här innebär sammanlagt 218 hästar och framhjulsdrift. Batteriet är på 13 kWh och på bara el ska man kunna köra 5,4 mil. Vassast blir som väntat Arteon R. Här finns en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 320 hästar. Drivningen sker på alla fyra hjulen och kraften kommer dit via en sjustegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h ska gå på omkring fem sekunder. Versionen får nyheten R-Performance Torque Vectoring som ser till att skicka kraften mellan alla hjulen på allra bästa sätt beroende på situation. Om det behövs kan exempelvis alla kraft skickas till ett enda hjul. Vad nya Arteon kostar och när den lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Nu är även uppdaterade Cupra Ateca presenterad
Klart den här också ska få sig ett lyft

För en vecka sedan rullade Seat ut den uppdaterade versionen av suven Ateca, och nu visas samma behandling för prestandasyskonet Cupra Ateca. Den här får samma grejer som Seat Ateca men lite roligare kjolpaket, större fälgar, vassare bromsar, lite fräsigare interiör och lite fler muskler under huven. Motorn är en turboladdad fyra på 2,0 liter som ger 300 hästar och 400 newtonmeter i vridmoment. Drivningen sker på alla fyra hjulen och dit kommer kraften via en sjustegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h ska gå på 5,2 sekunder och toppfarten anges till 247 km/h. Vad uppdaterade Cupra Ateca kostar och när den lanseras är oklart för tillfället. Läs mer i pressemeddelandet nedan. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Mercedes-AMG E 63 S får sig ett lyft
Uppdaterat utseende men samma effekt

I mars rullade Mercedes ut en uppdaterad version av E-Klass och nu har turen kommit till AMG-versionerna. Här handlar det om lite förfinat utseende men under huven ser det ut som tidigare. Bilarna får nya bakljus, strålkastare, grill och större luftintag. De fyra rektangulära avgaspiporna är också givetvis på plats. Precis som tidigare erbjuds E 63 och E 63 S men det är bara S:en som kommer hit till Sverige. Den kostar från 1.220.900 kronor i sedan-utförande och från 1.238.900 kronor om man vill ha kombin. För pengarna får man en prestandavagn med dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som ger hela 612 hästar och 850 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 3,4 respektive 3,5 sekunder. Drivningen sker på alla fyra hjulen och kraften kommer dit via en niostegad dubbelkopplingslåda. Försäljningen drar igång den 7 juli. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Jeep uppdaterar Compass
Kommer som laddhybrid

Jeep ger nu sin lilla modell Compass ett lyft. Förutom ny motor och att den kommer som laddhybrid är det nytt att tillverkningen numera sker i Melfi, Italien. Den nya motorn är en turboladdad fyra på 1,3 liter som ska vara 30 procent mer bränsleeffektiv än sin föregångare. Den ger 130 hästar och erbjuds i kombination med framhjulsdrift eller fyrhjulsdrit. Fem stycken versioner av Compass kommer att erbjudas - Sport, Longitude, Mighty Eagle, Limited och S. Den sistnämnda bjuder på hisnande 150 hästar. Oavsett vilken version du köper kan du välja mellan en sexpetad manuell låda eller en ny dubbelkopplingslåda. Laddhybriden kommer under andra halvan av året och den kombinerar 1,3-litersmotorn med en elmotor. Det snackas om effekt på antingen 190 eller 240 hästar. Den här versionen kommer endast gå att få med fyrhjulsldrift. Insidan bjuder nu på Uconnect-systemet som gör att du på avstånd kan övervaka och låsa/låsa upp bilen. På säkerhetssidan hittar vi saker som forward collision och lane departure warning som standar. Blind-spot monitoring, adaptive cruise control, parking assist och cross-traffic alert finns på tillvalslistan. Några priser har vi inte fått än. De framhjulsdrivna versionerna ska nå återförsäljare den här månaden, men om det gäller här i Sverige är oklart för tillfället. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Corvette C8 till Europa nästa år
Kommer kosta runt en miljon

Nya Chevrolet Corvette säljs redan i USA men Europa får snällt vänta till andra halvan nästa år. Modellen som numera har mittmotor kommer dock att få lite mer effekt när den väl hittar hit, och som väntat ett lite högre pris än i staterna. Bilarna som kommer att säljas här har Z51-paketet som standard vilket innebär större bromsskivor från Brembo, diffbroms, sportavgassystem, justerbara dämpare och aerodynamikpaket. V8:an som är på 6,2 liter ger även 502 istället för 497 hästar. Drivningen sker på bakhjulen och dit kommer kraften via en åttastegad dubbelkopplingslåda. Även LT2-paketet är standard vilket ger dig en åtta tum stor infotainmentskärm, stolar som både kan värma och kyla, backkamera, head up-display och högtalare från Bose. Priset för den europeiska versionen kommer att börja på 81.700 pund för coupén och 87.110 pund för cabben. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Nu är nya Porsche 911 Targa här
Den klassiska bågen är på plats

Porsche rullar nu ut nya 911 Targa och den erbjuds som Targa 4 eller Targa 4S. Den breda takbågen finns där och precis som föregångaren kan man öppna upp hela glaskupan bakåt med ett knapptryck - öppning och stängning tar 19 sekunder. Oavsett version får du en boxersexa på 3,0 liter med dubbla turbo. Den ger 385 hästar i Targa 4 och klarar då 0-100 km/h på 4,2 sekunder med en toppfart på 298 km/h. Targa 4 S har istället 450 hästar, gör 0-100 km/h på 3,6 och toppar 304 km/h. Den åttastegade dubbelkopplingslådan PDK är standard, men till den sistnämnda kan man beställa till den sjustegade manuella om man hellre vill spaka själv. Drivningen sker på alla fyra hjulen. På tekniksidan hittar vi bland annat Porsche InnoDrive som är en adaptiv farthållare. Med Smartlift-funktionen höjs fronten automatiskt på ställen där du ofta kör. Stötdämparsystemet PASM (Porsche Active Suspension Management) är standard. Targa 4S har även elektronisk diffspärr. Bilen kommer till återförsäljare i augusti och för en Targa 4 får man betala 1.270.000 kronor, Targa 4S kostar från 1.440.000 kronor. Tumnagel
49.8°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! 15 år sedan Bugatti Veyron körde över 400 km/h
Imponerande bedrift

För 15 år sedan "chockade" Bugatti världen genom att köra över 400 km/h med modellen Veyron - en bil som man fick köra med på gatan. Det var då ingen annan tillverkare som gjort samma sak med en serietillverkad modell. Målet var att klå rekordet Porsche 917 hade på Les Hunadières-rakan vilket innebar att man var tvungen att passera 406 km/h. Det lyckades man med och hastigheten blev när den var avräknad 407 km/h. Bakom ratten satt testföraren Uwe Novacki. För att nå siffran hade ingenjörerna utvecklat en ny W16-motor på 8,0 liter som fått inte mindre än fyra turboaggregat. Effekten låg på 1001 hästar och vridet på 1250 newtonmeter. Sanslösa siffror för något man kunde ta till glasskiosken. Kraften skickas till alla fyra hjulen via en sjustegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h går på bara 2,5 sekunder, 0-200 på 7,3 och 0-300 på 16,7. I juni 2010 klådde man sitt egna rekord med 1200 hästar starka Veyron 16.4 Super Sport som lyckades nå 431 km/h. I april 2013 körde man även 408,8 km/h med Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse vilket gjorde den till världens snabbaste gatlegala cabriolet. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0
Nästa sida