m
2020

Tut i luren! Dacia har nu funnits i Europa i 15 år
Har sålt 6,4 miljoner bilar här sedan dess

Biltillverkaren Dacia firar nu att de har funnits i Europa i 15 år. Under denna tid har man lyckats sälja 6,4 miljoner bilar. Till Sverige kom man 2009 och sedan dess har det sålts 40.000 stycken Dacia-bilar här. Den mest populära modellen är den lilla suven Duster. Dacia grundades 1966 i Rumänien och man har haft en koppling till Renault sedan start. Den allra första Dacian som hette Dacia 1100 var en Renault 8 med annan logga. 1999 köptes Dacia upp av Groupe Renault. 2004 lanserades modellen Logan och av den har man hittills sålt 1,8 miljoner exemplar. Nästa steg för Dacia är att göra verklighet av den eldrivna konceptbilen Spring Electric Showcar som man visade upp i mars. Den har en räckvidd på 20 mil och när den lanseras nästa år blir den Europas billigaste elbil. Bonusklipp nedan. Tumnagel
34.9°
+
Bobby Green
0
2019

Kolla in lite schyssta grafikeffekter i Minecraft
Path-tracing med SEUS gör världen lite mera levande

Här kan ni kolla in vad man kan göra med det nya shaderpacket SEUS (Sonic Ether’s Unbelievable Shaders) som släpptes till Minecraft för ett tag sedan. SEUS använder sig inte av ray-tracing utan istället något som kallas för path-tracing vilket Sebastian Dusterwald förklarar så här: "A path tracer is like a ray tracer on steroids. Instead of sending out one ray it sends out tens, hundreds or even thousands of rays for each pixel to be rendered. When it hits a surface it doesn’t trace a path to every light source, instead it bounces the ray off the surface and keeps bouncing it until it hits a light source or exhausts some bounce limit. It then calculates the amount of light transferred all the way to the pixel, including any colour information gathered from surfaces along the way. It then averages out the values calculated from all the paths that were traced into the scene to get the final pixel colour value." Här nedanför hittas två klipp på vad man kan åstadkomma med SEUS i Minecraft. Tumnagel
48.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Dacia Duster kommer som pickup
Blir den billigaste man kan köpa

Nu är det bekräftat att en pickup-version av andra generationen Dacia Duster är på gång. Den förväntas lanseras i slutet av året och blir då den billigaste pickisen man kan köpa. Till skillnad från Renault Duster Oroch som säljs i Sydamerika kommer den här att bli mer arbetsorienterad. Den kommer att tillverkas i samarbete med det rumänska företaget Romturingia som redan 2014 byggde en pickup-version av Duster i 500 stycken exemplar. Bilderna visar ett koncept man ställde ut förra året. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0
2018

Lada presenterar 4×4 Vision Concept
Kan förhandsvisa nästa Niva

Moscow Motor Show har som ni säkert förstått öppnat sina portar och bland alla biltillverkare som ställer ut hittar vi givetvis Lada. De har med sig konceptbilen 4×4 Vision Concept och den kan vara en förhandsvisning av nästa Niva. Bilen ser ut som en upphottad Dacia Duster och har en X-form som återfinns både i fronten och på sidorna. Markfrigången ser ut att vara rejält tilltagen, så även fälgarna som nog inte ser så fina ut efter att de tacklat några stenbumlingar där det inte finns asfalt. Konceptet ska bygga på en "special platform" och mäter 4,2 meter på längden. Vilken motor som sitter under huven får vi inte reda på men den automatiska växellådan ska i alla fall ha både hög och lågväxel. Tumnagel
45.3°
+
Bobby Green
0
2017

Det här är nya Dacia Duster
Samma plattform, men allt nytt

Dacia Duster är kanske inget för den som gillar att skryta om sin bil, men den har sålt i över en miljon exemplar. Ny kommer en ny generation och det är en ganska så stor uppdatering, även om stuket och väldigt många linjer känns igen. Riktigt premiär kommer på Frankfurtmässan. Då får vi också reda på om de har gjort något åt säkerheten. På filmen nedan kan man se skillnaderna i designen närmare. Tumnagel
35.0°
+
Roger Åberg
0

Indisk Renault Duster får noll stjärnor i krocktest
Det är bra med airbags...

Säkerhet är fina saker och bilar som säljs i Sverige är oftast lite dyrare i grundpris än samma modell i andra länder. Anledningen är att vi kräver och förväntar oss vissa saker när det gäller säkerhet här. Och vi har råd att betala för det. I andra länder är det inte ovanligt att man har riktiga snikversioner, mycket för att folk helt enkelt inte har råd att betala för säkerheten. Och tillverkarna vill inte ge bort den. I den indiska versionen av modellen Duster har man snålat. Där har man snålat så mycket att man inte ens har några airbags. Vilket resulterar i usla betyg för vuxna personer, noll stjärnor. Barn som sitter i barnskydd har det lite bättre, de får iaf två stjärnor. Tumnagel
19.4°
+
Roger Åberg
0

Lada utvecklar ny Niva
Kan den bli bättre än originalet?

1976 presenterade den ryska biltillverkaren Lada den lilla offroad-maskinen Niva och även om det är ett gäng år sedan säljer man fortfarande bilen i ungefär samma utförande som när den introducerades. Nu berättar dock företagets vd Nicolas Maure att en ersättare är under utveckling, och att den kommer att bli mycket modernare än dagens Niva. Frågan är bara - vill vi det? Nya Niva kommer inte att vara en Dacia Duster i annan kostym som det tidigare har ryktats om. När den dyker upp är tyvärr oklart för tillfället. Tumnagel
47.1°
+
Bobby Green
0
2015

Hyundai presenterar lillsuven Creta
Crossover utan fyrhjulsdrift för Indien

Hyundais senaste modell kallas för Creta (ix25) och det är en ganska liten crossover som till en början endast kommer att säljas i Indien. Bilen ser ut som man förväntar sig och det här blir en utmanare till exempelvis Renault Duster och Suzuki S-Cross. Creta mäter in på 4.3 meter i längd och har en hjulbas på 2.59 meter. Under huven sitter det lite olika motoralternativ och grundversionen är en 1.6-liters bensinfyra på 123 hästar. Utöver den finns det två stycken dieselalternativ - en 1.6 med 128 hästar och en 1.4 med 90 hästar. Ingen fyrhjulsdrift erbjuds utan det är framhjulsdrift som gäller, oavsett motoralternativ. Till Europa kommer bilen troligtvis i början på nästa år. Tumnagel
35.2°
+
Bobby Green
0

Oroch - Renaults första pickup
En Sports Utility Pickup

Renault presenterar snart sin allra första pickup. Den heter Oroch och nu har de första skisserna på hur den ser ut släppts. Bilen baseras på Dacia Duster, får fyrhjulsdrift och den är byggd för den Sydamerikanska marknaden. Motormässigt får Oroch både diesel- och bensinmotorer, samma som i dag finns i Duster. Oroch begår sin premiär på bilmässan i Buenos Aires den 18 juni. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Fildelningssajten Rapidshare stängs ner
Alla filer ska raderas

Sajten Rapidshare, som sysslar med fildelning, har under många år varit i blåsväder och genomgått en hel del juridiska duster eftersom den innehar upphovsrättsskyddat och piratkopierat material. Nu meddelar företrädare för Rapidshare att sajten kommer att stängas ner från och med 31 mars. Alla filer som finns lagrade där kommer då också att raderas vilket innebär att de som har material på sajten behöver säkerhetskopiera filerna lokalt. Tidigare siffror har visat att det varje dag laddas upp en halv miljon filer på sajten och att sex procent av dessa är piratkopierade. Tumnagel
10.0°
+
Emmy Zettergren
0
2014

Avslutande tankar efter 30 dagar i Microsofts tecken
Av Lars A. från Swedroid

Nu när Nokia-experimentet går mot sitt slut kan jag konstatera att jag haft störst behållning av Xbox One. Konsolspelandet har nästan helt ersatt mitt PC-spelande under perioden, förutom några duster i Counter-Strike GO. Jag har kunnat undersöka spelutbudet närmare och utöver tidigare nämnda Max: The Curse of Brotherhood och Tomb Raider: Definitive Edition har jag hittat flera bra titlar. Child of Light och Valiant Hearts är exempelvis två stämningsfulla plattformsspel från Ubisoft med sagoboksgrafik och medryckande handling. Jag har fått en nostalgikick genom Another World (som först kom redan för 23 år sedan) och testat reflexerna i hetsiga indiespelet Sixty Second Shooter Prime. Bland storspelen har jag fastnat för Wolfenstein: The New Order och Assassinx27s Creed: Black Flag, även om sistnämnda titeln inte känns helgjuten. Röstkommandona genom Kinect har visat sig fungera förvånansvärt bra i längden. Ifall konsolen slås på för att titta på Netflix behövs exempelvis ingen handkontroll utan det går bra med röststyrning, så länge engelska används. Jag stänger även alltid av konsolen och går till hemskärmen med rösten. Kameran i Kinect är bra på att känna av vem som sitter i soffan. Xbox One är överlag en kompetent spel- och underhållningsmaskin. I nuläget är Xbone dock inget komplett mediacenter för vardagsrummet, vilket kanske till viss del kan åtgärdas när Plex kommer till appbutiken längre fram. En HBO Nordic-app skulle också sitta fint. Xboxen går för all del att lägga till som multimediaenhet i Windows 8, varefter videor kan skickas från datorn till konsolen över DLNA. Tyvärr är det hela begränsat – Windows Media Player måste till exempel användas och alla format kan inte hanteras. XBMC 13.1 Gotham har också ett alternativ att strömma till Xbox One, som emellertid inte fungerar i nuläget. Efter experimentet har jag även ett gott öga till plattan Surface Pro 2. Det beror främst på att enheten går att använda som en Windows 8.1-laptop i miniatyrformat, vilket öppnar upp produktivitets- och spelmöjligheter. Uppföljaren Surface Pro 3 som lanserades i maj ser ut att vara en ännu mer gångbar ersättare för laptops. Windows Phone har som kontrast inte varit en kärlekshistoria. Jag är en för inbiten Androidanvändare och så van att utnyttja mobiler på ett visst sätt för att kunna omfamna Microsofts mobilplattform, även om Lumia 1020 har en av de vassaste kameror jag använt i en telefon – inte minst i mjukvaran. Den bästa mobilkameran jag hade innan pekskärmarna tog över är Nokia N73 och det är roligt att tillverkaren fortfarande utmärker sig på den punkten. Vad jag främst saknar i Windows Phone är ett rikt apputbud, kommunikation och delning mellan appar, anpassningsmöjligheter och snabb växling mellan aktiva program. Det är för all del punkter som kan åtgärdas med tiden, vilket jag hoppas på då flera aspekter med gränssnittet är riktigt trevliga. Jag tackar avslutningsvis för möjligheten att vidga referensramarna och jag kommer fortsätta hålla ett nyfiket öga på vad Microsoft hittar på framöver. Tumnagel
#LUMIAPLEDGE
+
Lars A. (Swedroid)
0

Dacias rekordökning
845 % upp i januari

Dacia introducerades på den svenska marknaden 2009. Förra året såldes det 42 stycken bilar i januari men i år hände något nästan ofattbart. Försäljningen i januari uppgick till 397 stycken bilar, vilket är en ökning med hela 845 %! De finfina siffrorna kan Dacia tacka modellerna Duster och Sandero för. Joakim Jöhncke som är varumärkesansvarig för Dacia i Sverige säger följande: ”Det känns väldigt roligt att våra insatser nu äntligen börjar ge frukt. Tack var ökad marknadskommunikation, fokus hos Daciaåterförsäljarna och nya produkter börjar nu försäljningen ta fart ordentligt. En stor bidragande orsak till att Dacia har ökat sin kännedom är också de befintliga kunder som är ambassadörer för märket, samt satsningen på motorsporten med Dacia Dealer Team i STCC". Den billigaste Dacian börjar idag på 99 900 kronor. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0
2013

Nissan Qashqais nya ansikte
Så här ser det ut

Nissan väljer nu att visa upp en del av nyllet på nya Qashqai, och som vi kan se påminner ansiktet om det som finns på nya X-Trail. Versionen vi ser här har xenon-ljus och en v-formad LED-slinga för varselljusen. Motormässigt ryktas det bland annat om att modellen får samma turbomatade fyra på 1.2 liter som sitter i Renault Captur och Dacia Duster. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Renault hämtar inspiration från Mad Max och Terminator
Med konceptet Duster Detour

Konceptbilen Renault Duster Detour kommer att visas upp på Johannesburg International Motor Show men redan nu skickas det ut bilder på den på nätet. Detta koncept är framtaget för att introducera bilen på den sydafrikanska marknaden, och inspirationen till utformningen sägs komma från storfilmerna Mad Max och Terminator. Även Dakar-rallyt har fått vara med på ett hörn. Vad det egentligen handlar om är i princip en annan färgsättning, extraljus på taket, "tokiga" fälgar med större terrängdäck, höjd markfrigång och tonade rutor. Om konceptet kommer att övergå i en produktionsversion framgår inte. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

Dacia Duster går in i fas II
Det vill säga får ett litet ansiktslyft

Dacia Duster lyfts inför Frankfurt-premiären och får ett uppdaterat yttre och inre. Fronten får sig en ny grill och ett nytt luftintag. Strålkastarna är också de nya och de får trendriktiga varselljus i LED. Nytt är också railsen på taket och fälgarna som mäter 16 tum. Baktill hittar vi nya lampor som fått sig lite krominlägg, ett nytt avgasrör i krom och nya bokstäver som säger "4WD". Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Ny Nissan Terrano i Duster-kläder
Byggd för Indien

För ett tag sedan berättade jag om att Nissan hade planer på att sminka om Dacia Duster till en ny Terrano. Nu är dagen kommen och bilen är här, och som väntat ser den inte alls ut som på skisserna. Utan som en helt vanlig Dacia Duster med Nissan-märke i fronten. Men det spelar kanske inte så stor roll. Dacia Duster säljer galet bra vilket kanske även kan få fart på den här modellen. Den här bjuder nämligen på lite mer bekvämligheter, för ganska lite extra pengar. Under huven sitter en besinmotor på 1.6 liter och 84 hästar eller en diesel på 1.5 och 109 hästar. Till dessa kopplas antingen en 5- eller 6-växlad manuell låda. Nya Nissan Terrano är byggd för Indien och kommer troligtvis endast att säljas där. Tumnagel
35.7°
+
Bobby Green
0

Ja, det här är en Nissan Versa
Helt ny insida från DC Design

För ett tag sedan skrev jag om en Renault Duster som företaget DC Design gjort om hela insidan på. Nu är de tillbaka igen, och denna gången har de bonat om en av kanske världens tråkigaste bilar, Nissan Versa sedan. Utsidan ser ut som tidigare, men insidan är nästan som att kliva in i en Rolls-Royce. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Dacia Duster sminkas om till Nissan Terrano
Men som tur är bara i Indien

Dacia Duster är förmodligen världens billigaste SUV. Men man får vad man betalar för och jag vet att modellen inte direkt har lovordats på alla punkter. Nu bekräftar Nissan India ett rykte som snurrat runt nyligen, att Dacia Duster även blir Nissan Terrano. Som tur är verkar det bara gälla för den indiska marknaden. "Terrano will play a key role in increasing sales within the Indian market. I am delighted to reveal both the name and the very first image of what will be a very important model for Nissan. You can see from the sketch that Terrano has a bold and distinctive design that I am confident will appeal to our growing customer base in India, as will its driving performance and range of other features that will be revealed at a later date." Tumnagel
34.0°
+
Bobby Green
0

Renault Duster med oväntad insida
Pimpad av DC-Design

För motsvarande strax över 40 000 kronor kan indiska DC-Design få din Renault Duster (Dacia Duster för oss här i Sverige) att se ut på det här viset. Långt från original och långt från det man hade väntat sig när man ser bilen från utsidan. Bilen som i det här utförandet kallas för DC Duster proppas med fejkat läder, fejkat trä och lite infotainment-teknik för de som åker i baksätet. Kupén rymmer nu endast fyra personer och de två separata stolarna där bak är försedda med elinställningar och den ena kan förvandlas till en säng om man fäller framsätet. Ett relativt sätt att pimpa upp sin Duster, men om resultatet blev så lyckat låter jag vara osagt. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0
2012

Renault DCross - en lite roligare Dacia Duster
Fler koncept från Sao Paolo Motor Show

Sao Paolo Motor Show håller på för fullt och även om det kommer att presenteras saker där som aldrig kommer att hitta till Sverige kommer jag att skriva lite om nyheterna ändå, så att ni får koll på vad som händer. Här ser vi Renault DCross Concept som är en lite ballare variant av Dacia Duster som den heter i Sverige. Det man har gjort är att förse bilen med ett lite mer offroad-aktigt utseende. Det betyder mer plast, mer skydd undertill, större trösklar och ett reservhjul på taket. Bilen kommer sedan i en militäraktig färgblandning med matt grön framtill och matt svart baktill. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! Idag fyller iPhone 5 år!
Grattis till att du revolutionerade mobilbranschen

Idag är det faktiskt fem år sedan Apple revolutionerade mobilbranschen genom att släppa iPhone. Den 9 januari 2007 presenterade Steve Jobs manicken och det har ju hänt en hel del sedan dess kan man ju säga. För min del drog hakan i backen när en kompis hade varit i USA och plockat med sig den allra första generationen med hem igen. Jättecool men inget jag någonsin skulle använda mig av. Trodde jag då. Givetvis inhandlades en iPhone 3G när den släpptes i Sverige och sedan dess är jag hooked. Mest på grund av att jag tycker att den är enkel att hantera. Min morsa har till och med en 4:a. Sedan iPhone tågade in har flera andra mobiltelefontillverkare satsat på samma spår, smarta pekskärmsmobiler. Samsung och Apple har haft (har) sina duster fram och tillbaka och märken som HTC spottar ur sig nya lurar varje dag känns det som. Vad har iPhone betytt för dig? Om man ens får säga så? Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0
2011

Travec Tecdrah TTi - en tysk Dacia Duster
Fast inte lika ful

Tyska Travec har släppt en ny modell. Den heter Tecdrah TTi och är i grund och botten en Dacia Duster. Bilen har samma motorer, fyrhjulsdrift och interiör som sin rumänska broder, men ser kanske lite roligare och mer ruggad ut än Dustern. Vikten hålls nere med hjälp av aluminium och karosspaneler i ABS-plast och bilen väger bara 990 kilo i sitt lättaste utförande. Under huven kan man få antingen en bensinare på 1.6 liter eller en dieselsnurra på 1.5 liter, båda levererar nätta 90 hästar. 0-100 km/h ska gå på 14.9 sekunder och toppfarten ska ligga på 149 km/h. Vad den kommer att kosta eller när den finns att köpa är än så länge oklart. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0
2010

Finalisterna i Årets Bil 2011
Sju stycken utsedda

41 kandidater har blivit sju finalister. Kvar bland de sista finns för första gången någonsin en elbil. Från vår sida var det Saab 9-5 och Volvo S och V60 som kandiderade, och det var den sistnämnda som tog hem fajten. Nedan är de sju finalisterna: Alfa Romeo Giulietta Citroën C3/DS3 Dacia Duster Ford C-Max/Grand C-Max Nissan Leaf Opel Meriva Volvo S/V60 Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Kandidaterna till Årets bil 2011
Volvo och Saab är med

2010 kammade Volkswagen Polo hem segern som årets bästa bil i Europa. Snart är det dags för 2011-års upplaga och där är både Volvo och Saab nominerade. Fiat har vunnit titeln hela nio gånger, men denna gången vinner de nog inte. Den enda Fiaten som är med på listan är nämligen den lilla transportbilen Doblò. 59 journalister från 23 olika länder sitter i juryn och de har valt att ta med några bidrag från Sverige, nämligen Volvo S60, V60 och Saab 9-5. De 34 kandidaterna är: Alfa Romeo Giulietta Audi A1 Audi A8 BMW 5-serie BMW X3 Chevrolet Spark Citroën C3 Citroën DS3 Citroën C4 Dacia Duster Fiat Doblò Ford C-Max/Grand C-Max Honda CR-Z Hyundai ix35 Jaguar XJ Kia Sportage Kia Venga Lexus CT200h Mazda 5 Mini Countryman Mitsubishi ASX Nissan Juke Nissan Micra Opel Meriva Renault Wind Saab 9-5 Seat Alhambra Suzuki Kizashi Suzuki Swift Volkswagen Touareg Volkswagen Sharan Volvo S60 Volvo V60 Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Adobe tröttnar på Apple
Har inga vidare planer för Flash på iPhone

Dusterna mellan Adobe och Apple fortsätter, det senaste utspelet är från Mike Chambers som är "Principal Product Manager for developer relations for the Flash Platform". Han säger i en bloggpost att man kommer att skeppa möjligheten att exportera till iPhone i nya Flash CS5 men att man inte planerar att investera mer i funktionaliteten. Man hoppas så klart istället på plattformar som Android, men eftersom det unika med Flash skulle vara att man gör en app en gång och publicerar på flera plattformar tappar man den viktigaste fördelen. För vare sig man vill det eller inte så iPhone en betydande del av marknaden. Mike säger att de Flash-appar som redan finns i App Store kan komma att försvinna eftersom Apple gör lite som de vill när det kommer till att ändra regler. Men eftersom det är "100+" av de 185 000+ som finns i App Store känns inte det som någon större förlust. Trist, men vi överlever nog. Jag funderar på varför inte Adobe satsar stort på att göra världens bästa program för att göra webappar istället. Det saknas och behövs och Adobe kan ju trots allt lite skit. Tumnagel
37.7°
+
Roger Åberg
0
2009

Dacia Duster ger sig in i leken
Blir en tuff konkurrent med sitt låga pris

Dacia Duster visades som konceptbil för ett år sen, då som en djärvt designad och rolig SUV. Resultatet är minst sagt tamt, men tyvärr är det sällan ett annorlunda koncept hittar ut till kund. Den lilla kompaktsuven börjar säljas nästa vår och premiärvisas på bilsalongen i Genève i mars. Bilen erbjuds med framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift där fyrhjulsdriften kommer från Nissan. Fördelningsväxeln mellan fram- och bakaxeln kan låsas så att man får en kraftfördelning på 50/50. Vid Auto, som är standardläget, kopplas bakaxeln automatiskt in så fort framhjulen slirar istället. Det finns även ett läge som heter 4x2 och väljer man det så driver bilen bara på framhjulen. Duster kommer med tre olika motoralternativ, två bränslesnåla dieslar och en 1,6-liters bensinare på 110 hästar. Motorerna kommer från Renault och när bilen kommer till Sverige erbjuds bensinaren eller en 1,5-liters diesel på 105 hästar. Storleksmässigt är Dustern ungefär som en Toyota RAV4 med sina 4,31 meter i längd och 1,82 i höjd. I bagaget får man in 475 liter och om man fäller baksätet utökas denna siffra till 1 600 liter. Dusterns främsta motståndare är Toyota RAV4, Honda CR-V och Volkswagen Tiguan. Fördelen för rumänska Dacia är att deras SUV är riktigt billig och kommer att ha ett cirkapris på 157 000 kronor för den fyrhjulsdrivna versionen när den väl kommer till Sverige. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0
Nästa sida