m

Tredjepartsladdar...misären
Teslas Supercharger är fortfarande en stor del av bilvalet

Det här med att ladda elbilar är ständigt på tapeten och Teslaförare pratar ofta gott om detta som en av de viktigare anledningarna till att välja just Tesla. Själv snabbladdar jag väldigt sällan och har inte riktigt tyckt att det varit ett viktigt argument i takt med att snabbladdarna byggts ut mer och mer. Men efter de senaste 10 dagarna flängandes runt i Stockholm och en tur till Öland, där ditresan inte gick via europavägar, så har jag fått smaka på hur det är att ladda på annat än Teslas Superchargers, och det blev minst sagt jobbigare än jag föreställde mig. Laddförsök #1 - Koppla alltid in kabeln Efter en tur med släp till sommarstugan i härligt svenskt sommarregn så orkade jag inte stå i regnet för att följa min sedvanliga ABC-rutin (Always Be Charging) och ta fram typ 2-kabeln från frunken och koppla in i laddboxen så bilen fick stå parkerad utan att ladda. Tumnagel
61.7°
+
Rasmus Åberg
0

Easypark flyttar in i vissa Volvos
De med Android Automotive

Att ha parkeringsappen i bilen är verkligen supertrevligt. Tidigare i år släppte Easypark sin app för CarPlay och i slutet av förra året kom man till Polestar, som köra Android Automotive. Eftersom en del nya Volvo-modeller också gör Android Automotive så släpper man nu även appen för dessa. En trevlig funktion som appen har är att den automatiskt avslutar parkeringen när man börjar köra eftersom man ju då inte längre står parkerad. Smart! Modellerna som kan köra appen är XC40 recharge, C40, samt 2022-versionerna av XC60, S90, V90 och V90 CC. Appen finns att ladda ner i Play Store. Tumnagel
47.8°
+
Roger Åberg
0

Nu kan du betala vid laddstolpen med parkeringsappen
Easypark startar samarbete med Vattenfall

En av de tråkiga sakerna med elbil är att de ska laddas och har man ingen Tesla så är det ett gäng olika tjänster och appar att hålla reda på. Easypark försöker lösa detta precis som man försöker lösa alla appar för parkering och man verkar faktiskt vara mästare på samarbeten. Att betala för laddning via Easypark-appen har fungerat tidigare och man har samarbeten med Eways, Fortum Charge & Drive och Recharge och nu har man börjat samarbeta med InCharge, som är Vattenfalls nätverk av laddare. Samarbetet innebär att man alltså kan betala för sin laddning vid InCharge-laddstationen med Easypark-appen. Samarbetet håller på och rullas ut och det har sedan slutet av april gått att betala vid vissa laddstolpar med Easyparks app. Tumnagel
56.6°
+
Roger Åberg
0

Parkera direkt med CarPlay!
Easypark finns nu i bilen

Att betala för parkering är tråkigt, men med appar är det enklare. Nu kan man parkera direkt i bilen eftersom EasyPark har kommit till CarPlay! Det hela är verkligen superenkelt och kommer faktiskt att göra mitt liv enklare. Bonus är att man kanske inte glömmer att sätta på parkeringen och framförallt kommer man ihåg att stänga av parkeringen, och tjänar så några kronor. Tumnagel
46.8°
+
Roger Åberg
0
2020

Polestar och EasyPark börjar samarbeta
Automatiserar parkeringsbetalningarna

Polestar och EasyPark har nu slagit sina påsar ihop för att automatisera betalningar av parkeringsavgifter. EasyParks app finns nu integrerad i Polestars Android Automotive-miljö och den gör det möjligt att betala för parkering utan parkeringsautomat eller en smart telefon. Det "enda" som behövs är en Polestar 2. Appen känner av när bilen lämnar parkeringsplatsen och avslutar då parkeringssessionen. I framtiden skulle systemet i kombination med en självkörande eller självparkerande bil helt och hållet ta hand om parkeringen - från placering till betalning. Tumnagel
55.1°
+
Bobby Green
0
2019

Stockholms parkeringsapp har haft stora problem
Ny kommer först nästa år

Stockholms Stad har verkligen lyckats få över stockholmarna till att betala p-avgiften med mobilen. När man 2013 släppte appen Betala P stod den för nio procent av betalningarna för parkering, i dag står appen för över 80 procent. Att den fungerar är alltså av yttersta vikt men det kan man knappast säga att det har gjort den senaste tiden. Anledningen är att staden bytte så kallad kortinlösare, det vill säga tjänst för att sköta kortbetalningar, från DIBS till PayEx vilket då också skulle göras i Betala P-appen. I den processen skulle alla användare lägga in sina kort igen, och dessa kort skulle verifieras med en 2-stegsverifiering, bland annat 3D-secure som ett antal banker och kortleverantörer använder. Detta har inte fungerat och det har varit stora problem att verifiera korten. Enligt pressansvarig på Trafikkontoret, Malinda Flodman, ska alla problem vara lösta i onsdags kväll. Användarrecensionerna är inte nådiga Arga användare verkar det inte vara brist på, här ovan ser ni några av betygen på appen och snittbetyget just nu är 1,5. Den nuvarande appen är gjord i samarbete med Easypark. Den upphandlades 2011-2012 och släpptes alltså 2013. Den gamla appen känns verkligen gammal och har till exempel inte anpassats till iPhone X. Ett lyxproblem kan tyckas, men det betyder att i vissa listningar kan man inte välja alternativet längst ner. Anledningen till att man inte uppdaterar appen med större förändringar är att avtalet med Easypark går ut 2020 och man har valt att iställetupphandla en helt ny app med de funktioner som Trafikkontoret och användarna eftersöker. Att göra större förändringar i den nuvarande appen skulle vara för kostsamma för den korta tid man ska ha kvar den nuvarande appen. Rimligt att spara på skattepengar kan tyckas men frustrerande för användarna. Tumnagel
34.6°
+
Roger Åberg
0
2018

Autoexperten ansluter sig till Telia Sense
Bilverkstadskedja håller koll på din bil

Telia har meddelat att Sveriges största bilverkstadskedja Autoexperten nu ansluter sig till Telias smarta bil-system Telia Sense. Det innebär att Telia Sense-kunder genom ett serviceavtal kan koppla upp sin bil mot Autoexperten och att de kan då löpande följa bilen och serva bilägaren med information om felkoder-, reparations- och servicebehov skriver Telia i ett pressmeddelande. Anders Nilsson, Affärsområdeschef på Autoexperten, säger: "Vi satsar hela tiden på att utveckla vår tjänst och vår kundupplevelse. Med Telia Sense blir det både enklare och smidigare att serva och reparera bilen till en fast månadskostnad." Sedan tidigare finns tjänster från Folksam, Bilia, Svensk Bilprovning, Viking Vägassistans, EasyPark och Paydrive kopplade till Telia Sense. Autoexpertens tjänst till Telia Sense kommer att pilottestas under våren och lanseras 1 maj. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Nu funkar Apple Pay i Sverige!
Än så länge bara med kort från Nordea och ST1

Ryktena var sanna, i dag är det äntligen dags för Apple Pay i Sverige. Ryktet om Nordea stämde också, så alla vi som inte har Nordea får vänta lite till. Gillar du att tanka och har ett ST1-kort är lyckan också din, bensinkedjan har också stöd för Apple Pay på sina kort. Vi övriga verkar alltså få stå i kylan ett tag till. Vi kommer att få mer information om vad som gäller angående utrullningen efter lunch. Tills dess får ni gärna kommentera här om kort som funkar och inte funkar! Funkar: Nordea, ST1. Funkar snart: Ticket Rikskuponger. Ställen där det går att betala: 7-Eleven, Apple, Circle-K, Clas Ohlson, Digital Inn, Elgiganten, Joe & the Juice, Lidl, McDonalds, Nordic Choice Hotels, Pressbyrån, Scandic, Shell och Starbucks. Ställen där det går att betala på nätet / i appar: ASOS, Booking.com, EasyJet, EasyPark, Foodora, Hotel Tonight, Karma, KRY, Resq Club, Wolt och Tiptapp mfl. För att handla i affär med Apple Pay behöver du en iPhone 6, iPhone 6s, iPhone 6 Plus, iPhone 6s Plus, iPhone 7, iPhone 7 Plus, iPhone 8, iPhone 8 Plus eller iPhone SE. Alla versioner av Apple Watch fungerar. För att handla på nätet eller i appar med Apple Pay behöver du antingen någon av de ovan eller en iPad Air 2, iPad Mini 3, iPad Mini 4 eller någon av iPad Pro-modellerna. Tumnagel
53.1°
+
Roger Åberg
0

Telenor kopplar också upp bilen
Börjar pilottest i dag

Smarta bilar är framtiden, men det är inte bara framtidens bilar som ska få vara smarta. Telia Sense drog sitt strå till stacken när man lanserade Sense förra året och nu gör Telenor nästan samma sak. Telenors version heter Connect och är gjord i samarbete med Swedspot. Förutom olika statusrapporter är körrapporter en stor del av appen där man kan se vart man har kört, hur lång tid det tog och om man var snäll mot miljön eller inte. Wifi via 4G ska man också få. Men tredjepartsföretag är också välkomna. Från start är Mekonomen, If, EasyPark och Circle K med. Men andra företag kommer att att kunna ansluta sig, utvecklargränssnittet ska vara öppet. 30 företag ska just nu vara intresserade. Tjänsten testas nu i Sverige och kommer efter det att lanseras i Norden. Exakt när och vad det kommer att kosta är ännu oklart. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0
2016

Parkster lanseras i Malmö
På tiden

Med den svenska parkeringsappen Parkster kan man betala sin parkering direkt via appen vilket ju gör att man slipper gå tillbaka till bilen om parkeringstiden går ut. Tjänsten har länge funnits i städer som Lund, Norrköping, Göteborg samt Båstad och i dag meddelade företaget att man nu även lanserat tjänsten i Malmö. Så alla som vill parkera i Malmö och föredrar Parkster som parkeringsapp slipper nu byta mellan det och, till exempel, EasyPark. Parksters samarbete i Malmö är med Malmö stads Gatukontor samt med P-Malmö. Så om man tänkt parkera på någon av parkeringsplatserna som drivs av dessa två så kan man betala parkeringen via denna app. Tumnagel
40.8°
+
Frode Wikesjö
0
2015

Nu startar car2go på riktigt i Stockholm
Utökar till Solna, Hammarby Sjöstad, Kista, Bromma Flygplats och Arlanda

Jag har testat car2go i ett tag nu och tjänsten är smått genialisk. Nu startar man på riktigt och utökar samtidigt tjänsten med 150 nya bilar och ett större "hemområde". car2go är en hyrbilstjänst som man betalar för den tid man använder bilarna och bilarna står parkerade på gatan. Efter att man registrerat sig och, tyvärr, fysiskt visat sitt körkort hos dem är det superenkelt. Man drar upp sin mobil och kollar i deras app vart den närmsta bilen befinner sig. När man är sugen på att åka lite bokar man bilen och har då 30 minuter på sig att ta sig till den. Tills igår fanns det 100 bilar utparkerade på stan och nu tillkommer alltså 150 bilar till. Målet är att det inte ska vara längre än 300 meter till närmsta bil. När man har kommit fram till bilen låser man upp den med appen och hoppar in och kör. Den stora fördelen med car2go är att man kan parkera den vart man vill inom det område som är ok, och det växte som sagt nu från att bara ha varit innerstan till att även innefatta Solna/Sundbyberg, Kista/Akalla, Hammarby Sjöstad, Bromma flygplats och Arlanda flygplats. Man kan alltså plocka en bil i Solna och lämna den på Arlanda. Man parkerar vart man vill där det är lagligt, enda kravet är att man måste kunna stå där i 24 timmar. car2go tar hand om parkeringsavgiften, något som i dag verkar vara en kostsam historia eftersom man betalar full parkeringsavgift och inte har något avtal med Stockholms stad. Rent tekniskt så skickas en ping till Easypark när man låser bilen så startar de igång betalningen. Man betalar 4 kronor i minuten, 165 kronor i timmen och 650 kronor per dygn för hyran. Parkering är gratis, det finns ingen startavgift och det finns ingen månadsavgift. På Bromma tillkommer en extraavgift på 60 kronor och på Arlanda 90 kronor. Teoretiskt kan man alltså ta sig till Arlanda för 165 + 90 kronor = 255 kronor vilket är billigare både än att ta egna bilen och att ta taxi. Det är till och med billigare än Arlanda Express som kostar 260 kronor för en enkel (de har dock rabatter då och då). Just nu finns bara Smart-bilar i tjänsten. Just nu är car2go ensamma om att erbjuda detta i Stockholm, men i många andra Europeiska städer finns det mängder med konkurrenter, bland annat BMW-ägda DriveNow (car2go ägs av Daimler). Som ni ser på bilden löser inte appen problemet med att det snöar på bilarna... Ett lite längre test kommer i helgen då jag även hunnit med att använda tjänsten hem från Arlanda. Tumnagel
79.8°
+
Roger Åberg
0
2013

Mobilgalan 2013
Prisregn över mobilföretag igår

Igår delade tidningen Mobil ut priser på sin årliga mobilgala och bland vinnarna hittas bland andra Sony, Netflix och Telenor. Det hela skedde på Berns Salong i Stocholm och det var både mobila hård- och mjukvaru-utvecklare, operatörer och andra som fick ta emot priser. Här är alla pristagare på årets gala: Årets Telefon: Sony Xperia Z1 Årets prisvärda mobil: Nokia Lumia 520 Årets mobilkamera: Nokia Lumia 1020 Årets tablet: Sony Xperia Tablet Z Årets Innovativa tillbehör: Jabra Revo Wireless Årets mobila initiativ: My Healthcare Flows & SDK. Stockholms läns landsting med Vinnova, Stockholm Stad, Region Skåne och Region Västra Götaland. Årets återförsäljare butikskedja: Elgiganten Årets återförsäljare webbbutik: CyberPhoto Årets hälsa: Shape-up Club för Calorie Counter Årets mobila spel: Candy Crush Saga av King Årets nyhetstjänst: Aftonbladet Årets M2M (maskin-till-maskin): Connode Årets medietjänst: Netflix Årets app-raket: Skolmaten – Egerup Produktion Årets mobila marknadsföring: Widespace Årets mobila betalning: Bankgirot/Swish Årets nyttotjänst: EasyPark Årets mobilbank: Skandiabanken Årets raketföretag: King Årets företagstjänst: Telia Jobbmobil Multi Årets företag: Zound Industries Årets utvecklare: Screen Interaction Årets mobila innovation: Vion Labs Årets innovativa operatör: Comviq Årets operatör, företag: Telenor Årets operatör konsument (utsedd av Mobils läsare): Telenor Hoppa vidare på länken nedan om du vill läsa alla vinnar-motiveringar. Tumnagel
25.0°
+
Wille Wilhelmsson
0