m

Cupras nästa modell är helt eldrivna Born
Lanseras senare i år

Under dagens presentation av Formentor VZ5 snackade Cupra även om den kommande helt eldrivna modellen Born. Denna har vi tidigare trott ska få namnet el-Born men det är alltså bara Born som gäller. Namnet kommer från den trendiga stadsdelen El Born som ligger i Barcelona. Det här blir den första helt eldrivna modellen under Cupras flagg och någon gång under året kommer den att lanseras. Tillverkningen ska i alla fall dra igång i mitten av året. Räckvidden kommer ligga på 50 mil och lite av hur den ser ut ser ni i klippet nedan. Cupra planerar även att göra verklighet av det eldrivna konceptet Tavascan som visades hösten 2019. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0
2020

Audi Q5 e-Tron och eldriven Porsche Macan kommer 2022
Och ID.BUZZ i produktionsutförande

Den här bilden visar Volkswagenkoncernens framtidsplan och här ser vi att det kommer rullas ut ett gäng nya elbilar 2022. En helt eldriven version av Audi Q5 kommer och den får då tilläggsnamnet e-tron. Sen kommer även den helt eldrivna versionen av Porsche Macan vi skrivit om tidigare, och produktionsversionen av den nya folkabussen ID.BUZZ. Innan dess ska dock Audi Q4 e-tron och Q4 e-tron Sportback dyka upp, tillsammans med helt eldrivna Seat el-Born. Antagligen kommer Q5 e-tron att baseras på MEB-plattformen. Eldrivna Macan kommer dock att baseras på PPE-plattformen. Mer information om de olika bilarna lär dyka upp så småningom. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Cupra visar nya modellen el-Born
Märkets första elbil

Cupra är Seats performance-syskon och vaknade som ett märke där man helt enkelt tog Seat-modeller, maxade ut dem i kraft och bytte logga. Med modellen Formentor så gjorde man sin första helt egna modell och nu presenterar man sin första elbil som bygger på Seats el-Born. Namnet kommer inte från att den är born från el utan el-Born är en stadsdel i Barcelona. Cupra el-Born presenterades som koncept på förra årets Genève-salong men presenteras nu alltså i nästan färdig form. Bilen kommer att börja säljas nästa år och bygger på koncernens MEB-plattform, vilket kanske syns eftersom den inte är helt olik VW ID.3. Men till skillnad mot ID.3 och Seats version borde den här versionen handla om performance, men hur snabb den är vet vi inte riktigt, eller vi vet att den inte är så snabb. Cupra har nämligen gått ut med en 0 till 50-tid på 2,9 sekunder och berättar inte hur lång tid det kommer att ta till 100. Mycket konstigt. Seat-versionen ska i alla fall göra 0 till 100 på 7,5 sekunder. Tumnagel
42.5°
+
Roger Åberg
0
2019

Produktionsversionen av Seat El-Born läcker ut
Läcker?

I mars visade Seat upp den eldrivna konceptbilen El-Born. I det här klippet som Seat Sverige lagt upp sägs produktionsversionen visas upp vid 0:46 då man demonstrerar lite hur infotainment-systemet fungerar. Det är ingen direkt bra bild men visst ser det ut som en vidareutveckling av konceptet. El-Born ska presenteras någon gång nästa år men exakt när är oklart för tillfället. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Seat visar upp den eldrivna konceptbilen el-Born
Tar sig 42 mil på en laddning

Det vi ser här är alltså Seats första bil byggd på Volkswagengruppens MEB-plattform som är framtagen speciellt för elbilar. Konceptet kallas för el-Born och ska vara hyfsat nära den färdiga produkten. Räckvidden anges till 42 mil enligt WLTP och en laddning med en 100kW DC-laddare från 0 till 80 procent ska ta 47 minuter. 0-100 km/h ska gå på 7,5 sekunder men vad för batteripack som finns under skalet får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Elmotorn ska i alla fall leverera 204 hästar. Ombord finns även ett avancerat värmehanteringssystem som ska se till att maxa räckvidden även när det är riktigt kallt. Bilens värmepump kan minska den elektriska värmeförbrukningen och spara upp till sex mils körning. Alejandro Mesonero-Romanos som är designchef hos Seat säger följande: "El-Born är den ultimata översättningen av vårt emotionella SEAT-språk till den nya världen av elektriska fordon. Vårt designteam har tagit mycket allvarligt på utmaningen att göra vårt första helelektriska fordon attraktivt. Jag tycker att det ska vara spännande att köra elbilar. Vi måste göra kunderna förälskade i idén med elbilen." Tumnagel
48.7°
+
Bobby Green
0