m

Harley-Davidsons elbåge kommer om ett år
Och fler leksaker kommer efter det

Harley visade upp sin första prototyp av en elmotorcykel för flera år sedan men snart är det dags för produktion. I augusti nästa år kommer den och första modellen kommer att heta LiveWire. Det visste vi redan och även om det är trevligt med ett datum var det lite andra saker i det här tillkännagivandet som var intressant. Man kommer nämligen att satsa hårt på ett återförsäljarnät och inte bara på platser man redan finns på utan globalt och med urbana placeringar. Men framförallt så kommer man att satsa på nya produkter. Några av dem ser ni nedan, produkter som bygger på el och som inte är klassiska Harley-bågar. Crossar, cyklar och annat. Lovande, minst sagt. Tumnagel
44.1°
+
Roger Åberg
0

Cake Kalk - den eldrivna crossen
Nytt från POC-grundaren

Stefan Ytterborn grundade hjälmföretaget POC 2004. 2012 köptes företaget upp av amerikanska Black Diamond och 2015 såldes det vidare till Investcorp. Hösten 2016 lämnade Stefan vd-posten för att testa något annat, och nu är det han pysslat med den senaste tiden presenterat - den eldrivna crosshojen Cake Kalk. Eller som man själva beskriver den - en motoriserad downhill-cykel. Hojen har ett chassi i aluminium och kolfiber och vikten på hela ekipaget är strax under 70 kilo. Batteripacket och elmotorn sitter precis under föraren för att centrera vikten så mycket det bara går. Motorn är på 15 kW (16 hästar) och batteriet är på 51,8 Volt (50Ah). Vridet anges till 42 newtonmeter och eftersom detta ska vara mer än tillräckligt finns ingen koppling, utan man bara lägger i "Drive" och kör. Toppfarten ska ligga på 80 km/h och räckvidden på en laddning anges till åtta mil. All fjädring är speciellt framtagen av Öhlins och fram kan upside-down-gaffeln röra sig strax över 20 centimeter. Hjulen mäter 24 tum både fram och bak och bägge bromsarna är på 220 millimeter. Cake tar emot förhandsbeställningar nu och då krävs en deposition på 1.000 euro. Priset för Kalk är 14.000 euro och den första rundan består av 50 stycken exemplar. Leveranserna ska dra igång i juni. 2022 hoppas man på att kunna erbjuda fyra stycken olika modeller, alla avsedda för att köra med på gatan. Tumnagel
49.3°
+
Bobby Green
0
2012

Trialkörning med eldriven GasGas
Ser kul ut

Jag blir alltid lika imponerad när jag tittar på trial. Att förarna lyckas balansera på de mest konstigaste ställen och verkar kunna hoppa med cyklarna som en hoppstylta. Fransmannen Thierry Raoul är inget undantag när det kommer till att vara vass på sporten, och här utövar han den med en ny prototyp från GasGas, som är eldriven. Cykeln kallas för TXT-e och har en elmotor som levererar 14 hästar. En laddning räcker för 45 till 120 minuters busande beroende på hur mycket man busar. Ekipaget väger in på 67 kilo men det ser inte ut att vara mycket när Thierry kastar omkring det. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Elhojen Brammo Empulse officiell
Det var på tiden

Jag skrev om den eldrivna Brammo Empulse redan för två år sedan men först nu är den officiell. Bågen toppar 160 km/h och kommer i två versioner, Empulse och Empulse R. Empulse har en sexväxlad låda, går att ladda på 3.5 timmar och har stigit något i pris, från 14 000 dollar till 16 995. För R-versionen får man betala 18 995 när den släpps i juni och för de extra pengarna får man lite kolfiber istället för plast. Brammos officiella pressmeddelande hittar du under "Läs mer". Tumnagel
46.1°
+
Bobby Green
0
2011

Liten eldriven båge från Husqvarna
Bra för nybörjaren

E-go Concept är Husqvarnas svar på avgasspottande motorcyklar. Den här går nämligen helt och hållet på el, och är tänkt som en förstahoj för nybörjaren. Den lilla hojen ska bara väga 80 kilo och lämpa sig lika bra i staden som på grusvägen, om man skor den med ett par andra sulor vill säga. Ramen är i stål med ett hölje i aluminium som håller elmotorn på plats. Hojen har även CTS (coaxial traction system) som den hämtat från modellen TE449. Några fler uppgifter kring läckerbiten finns inte för tillfället. Tumnagel
43.2°
+
Bobby Green
0
2010

Video: El-race
Citroën Survolt VS Agni Z2

Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0