m

Jaguar ska åter bli ett lyxbilsvarumärke
Modern lyx är ledorden

Jaguar har haft en konstig resa. För mig är det ett varumärke som gjort lyxiga läckerheter, men sen kom Ford och köpte märket och gjorde någon Ford Mondeo-deluxe-soppa av det. Efter Ford har Tata försökt få fart på märket och placerat det som en konkurrent till BMW och de andra tyskarna, något som har gått sådär. Nu har nya chefen Thierry Bolloré tagit tag i saken och i en intervju med Auto Express från förra veckan berättar han mer om framtiden. Jaguar ska sluta kriga med tyskarna utan istället kliva upp en klass och konkurrera med Bentley. Prislappen ska börja runt 100.000 pund och alla modeller ska bli elektriska. Man fokuserar på tre grundmodeller, bland annat en två dörrars sportbil och en crossover. Man kallar det hela för modern lyx. Thierry verkar hålla med om att Jaguar är rätt söndermanglat som varumärke. "When Jaguar was incredibly successful, at the time when the E-Type got onto the market, it was a copy of nothing. That is what we are preparing now. I think Land Rover is a fantastic story and the potential of Range Rover, Defender, Discovery is extraordinary. But the situation of Jaguar was really a concern from outside, and more than a concern from inside, because the brand has been damaged to a certain extent." Även om det alltså verkar komma en crossover i framtiden så vill Thierry inte att Jaguar ska ha en massa suvar i sortimentet. Han säger att det i dag finns modeller hos Jaguar och Land Rover som överlappar varandra och att så ska det inte vara. Land Rover ska få ta den bilen av kakan helt enkelt, så får Jaguar göra något annat. Men det betyder inte att Jaguar kommer att göra små bilar, Thierry säger att kunderna efterfrågar bilar med gott om utrymmen och det ska man leverera. Problemet för Jaguar i det korta scenariet är att man inte har en elbilsplattform som man gillar. Men man letar efter detta och planerar att vara helt elektriska 2025. Tumnagel
39.4°
+
Roger Åberg
0

ID. Buzz har börjat rulla på gatorna
I maskerad form

I den här elbilstrenden som pågår så ser vi en herrans massa suvar och några roliga saker som Honda e. En bil som tillhör de där roliga är ID. Buzz från Volkswagen, som typ är en modern variant av den klassiska folkabussen. Nu har den setts rulla på gatorna i maskerad form. Volkswagen har ju redan tidigare sagt att den blir verklighet så det vet vi ju, men ändå roligt att se den testas på riktigt. ID. Buzz väntas komma nästa år. Och lugn, den kommer inte se ut som bilderna nedan. På dessa har den konstiga klistermärken över lysena. Men formerna kommer att vara där och man kan tydligt se storleksskillnaden mot en "vanlig" folk-buss. Bilen kommer att byggas på VWs elbilsplattform MEB som även ID.4 byggs på. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0

Foxconn presenterar elbilen Foxtron
Och en eldriven buss

I oktober förra året skrev vi om Foxconns open source-elbilsplattform MIH som ska ligga till grund för många framtida fordon. Nu har man visat upp ett första koncept på plattformen och det är en crossover med starka Ford Mustang Mach-E-vibbar. Den här ska enligt uppgift bli verklighet 2023 och kommer då att bära varumärkesnamnet Foxtron. Vid sidan om denna visade man även upp en stor eldriven buss som ska lanseras redan nästa år. Om även denna baseras på MIH-plattformen är dock oklart. MIH ska kunna erbjuda batteripack i storlekarna 93, 100 eller 116 kWh. Plattformen är anpassad för framhjulsdrift, bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Elmotorerna har effekter mellan 127 och 268 hästar när de är monterade på framaxeln, mellan 201-456 hästar när de är monterade på bakaxeln. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Toyota Gazoo Racing och Subaru ska visa något den 5 april
Nya GT86 eller något annat?

Toyota Gazoo Racing och Subaru har skickat ut följande bild som avslöjar att de har något de vill visa upp den 5 april. Det är dock lite oklart vad det rör sig om. Nya BRZ presenterades i november förra året, så kan det vara dags för Toyotas motsvarighet GT86 (eller GR86 som den ska heta) nu kanske? Men då kanske bara Toyota hade haft ett event själva? Det borde heller inte handla om den gemensamma elbilsplattformen eftersom det man ska presentera nu kommer från Gazoo Racing. Vi får helt enkelt vänta och se. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Volvo Cars kommer inte slås samman med Geely Auto
Startar dock ett gemensamt motorföretag

Nu står det klart att det inte kommer att bli någon fusion mellan Volvo Cars och Geely Auto. Volvo Cars kommer alltså fortsättningsvis att vara ett självständigt bolag. Samarbetena med Kina kommer dock fortsätta och det finns många planer för framtiden. Bland annat ska ett nytt motorföretag skapas (Geely Volvo Automobile Technology) och ett nytt samarbetsbolag. Man har även en gemensam elbilsplattform kallad SEA under utveckling. Den kommer i framtiden att användas av sju stycken olika bilmärken. Tumnagel
55.1°
+
Bobby Green
0

Ford vill bara sälja elbilar i Europa 2030
En liten modell kommer 2023

Ford Mustang Mach-E är som ni säkert förstår bara början på Fords elbilsresa. 2030 planerar tillverkaren att alla nya personbilar som säljs i Europa ska gå på el. 2023 ska en ny lite mindre modell börja säljas och detta ska bli den första masstillverkade. Den kommer att använda sig av Volkswagens elbilsplattform MEB och väntas bli i ungefär samma storlek som ID.3. De närmaste 30 månaderna kommer Ford att investera en miljard dollar i att bygga om sin fabrik i Köln för framtida elbilsproduktion. Tumnagel
45.2°
+
Bobby Green
0

Rykte Apple köper elbilsstartupen Canoo?
Bitarna börjar falla på plats

Rykten är ju kul så vi kör ett till. Nu sägs det att Apple har ögonen på elbilsstartupen Canoo vi har skrivit om tidigare. Vi har skrivit om Apples bilplaner och att de kanske snackat ihop sig om att ta fram något tillsammans med Hyundai. I början av året skrev vi även att Hyundai skulle ta fram en ny elbilsplattform tillsammans med just Canoo, så bitarna kanske börjar falla på plats. Ryktena säger att Apple snackat med Canoo i början av förra året om att kanske bli delägare eller att köpa upp dem helt och hållet. Canoo ska dock ha varit mer intresserade av att ha Apple med på tåget än att de tog över helt, men nu kanske det ser annorlunda ut. Hur det kommer att bli är bara för oss att vänta och se. Canoo är baserat i Kalifornien och grundat av före detta Faraday Future-chefer. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0
2020

Smart ska lansera eldriven crossover
På Geelys SAE-plattform

Förra våren blev Geely delägare i Smart och lite senare dök det upp rykten om att en eldriven SUV/crossover var på gång. Nu får vi reda på att detta stämmer och det handlar om en crossover som kommer baseras på Geelys elbilsplattform SAE. Denna används redan av ett gäng Lynk&Co-modeller och är även den kommande Volvo XC20 baseras på. Mercedes ska vara med på designbiten när det kommer till den nya Smarten som sägs bli en liten bil att kuska runt i stan med. När den kan tänkas presenteras är oklart för tillfället. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Kia och Hyundai presenterar dedikerad elbilsplattform
E-GMP ska vara grunden för elva nya elbilar

Inatt presenterade Kia och Hyundai den gemensamma elbilsplattformen E-GMP. Den får 800 voltssystem vilket gör att man ska kunna snabbladda med upp till 350 kW. Plattformen ska vara grunden för elva stycken nya elbilar. Max räckvidd ska ligga på över 50 mil och på 18 minuter ska man kunna ladda från 0-80 procent. De prestandamodeller som kommer använda sig av plattformen ska klara 0-100 km/h på under 3,5 sekunder och toppa 260 km/h. E-GMP är huvudsakligen en bakhjulsdriven plattform men man ska även kunna få fyrhjulsdrift genom att lägga till en extra elmotor på framaxeln. Den första bilen att använda E-GMP blir Ioniq 5 som ska presenteras till våren. Efter det kommer Kia att släppa sin första renodlade elbil som än så länge går under namnet CV. 2023 planerar Hyundai Motor Group att ha 23 stycken elbilsmodeller i utbudet och sälja en miljon exemplar varje år. Tumnagel
46.3°
+
Bobby Green
0

Det här är Foxconns elbilsplattform
Solid-state-batteripack är också på väg

I början av året skrev vi att företaget Foxconn hade planer på att bygga elbilar och visst stämde detta. Nu får vi se hur den kommande plattformen ser ut. Man vill bistå med komponenter och annat elbilsrelaterat till olika tillverkare och målet är att man ska göra detta för tio procent av all världens elbilar mellan 2025 och 2027. Med den nya plattan vill man kunna erbjuda något för alla - sedaner, suvar, transportbilar och annat. 2024 sägs det även att Foxconn planerar att släppa ett solid-state-batteripack för elbilar. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Lotus elbilsplattform heter Leva
Första modellen baserad på den kommer 2022

2017 köptes Lotus av Geely och fokuset ändrades en aning. Bland annat har eldrift kommit in i bilden och superbilen Evija är bara början på vad företaget ska trycka ur sig. Fler elbilar är på väg och dessa kommer att baseras på en helt ny plattform anpassad för just detta. Nu får vi reda på vad den heter och namnet är Leva. Eller LEVA (Lightweight Electric Vehicle Architecture). Plattformen är ett samarbete med Sarginsons Industries och akademiker från Brunel University London. Lotus kommer att skippa det där med hybrider och istället lägga allt sitt krut på ren eldrift i kommande modeller. Den första att baseras på Leva-plattformen väntas dyka upp någon gång 2022. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Cadillac presenterar äntligen konceptet Lyriq
Försmak på eldriven SUV som kommer 2022

Nu är första delen av Cadillacs eldrivna framtid äntligen presenterad. Det här är konceptbilen Lyriq som är en försmak på vad som ska lanseras 2022. Enligt tillverkaren kommer produktionsversionen att vara 80-85 procent likt konceptet som visas nu. Lyriq är ungefär i samma storlek som modellen XT5 som mäter 4,8 meter på längden. Den bygger på en ny modulär elbilsplattform och kraften kommer från den nya drivline-familjen Ultium. I toppen här hittar vi ett batteripack på 100 kWh som ska ge mer än 48 mils räckvidd. Lyric går att snabbladda med 150 kW och går att få med bara bakhjulsdrift eller med drivning på alla fyra. Insidan får som vi tidigare har sagt en stor skärm och denna mäter hela 33 tum. Här finns all information man behöver, kameravyer, infotainmentsystem och liknande. Heads-up-displayen har augmented reality i sig. Självklart får bilen den senaste versionen av det semi-självkörande systemet Super Cruise. Den får även ett nytt anti-vägbuller-system som använder massa mikrofoner och accelerometers för att se till att dämpa oljudet i kupén så mycket det bara går. Vad Lyriq kommer att kosta när den väl dyker upp i produktionsform är oklart för tillfället men enligt Cadillac ska prislappen vara konkurrenskraftig i lyx-SUV-segmentet. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Nissans eldrivna SUV Ariya presenteras den 15 juli
Här är en ny teaser

I oktober förra året visade Nissan upp den eldrivna suven Ariya som konceptbil. Den 15 juli ska den presenteras i produktionsutförande och här har vi en första teaser inför detta. Det vi får se är lite av fronten och strålkastarna och dessa är i alla fall väldigt lika de som fanns på konceptet. Ariya bygger på en elbilsplattform och väntas bli den första Nissan som får det nya e-4ORCE-systemet med dubbla elmotorer och fyrhjulsdrift. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Volvo ska använda Waymo-teknik till sina självkörande bilar
Polestar och Lynk & Co är också med på tåget

Volvos tidigare självkörande bilar har varit i samarbete med Uber men nu inleder man även ett samarbete med Waymo. De kommer att bli exklusiv samarbetspartner när det gäller självkörning i nivå 4. Tekniken kommer även att hamna i modeller från Polestar och Lynk & Co. Man kommer att inleda med att implementera Waymo Driver i en elbilsplattform framtagen för samåkning. När denna kommer se dagens ljus är dock oklart. Volvo har fortfarande kvar dealen med Uber om att förse dem med självkörande bilar. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Kia och Hyundai ska ta fram elbilsplattform med Canoo
Vind i seglen för nya startupen

I september förra året skrev vi om elbilsstartupen Canoo som tagit fram en rätt kul designad minibuss. Även Kia och Hyundai la märke till detta och nu ska de tillsammans ta fram en elbilsplattform grundad i den som Canoo har skapat. Canoo ska bistå med ingenjörsskapet och hjälpa koreanerna att ta fram det som de vill ha. Genom detta samarbete kan kostnaderna hållas nere vilket i slutändan kanske syns på vad de kommande elbilarna har för prislapp. Albert Biermann som är head of research and development på Hyundai Motor Group säger följande: "We were highly impressed by the speed and efficiency in which Canoo developed their innovative EV architecture, making them the perfect engineering partner for us as we transition to become a frontrunner in the future mobility industry. We will collaborate with Canoo engineers to develop a cost-effective Hyundai platform concept that is autonomous ready and suitable for mass adoption." Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0
2019

Rykte Ford har en mindre version av Mustang Mach-E på gång
Baserad på Volkswagens MEB-plattform

Nu kommer rykten som säger att Ford kommer att använda sig av Volkswagens nya elbilsplattform MEB till en mindre version av suven Mustang Mach-E. Det var i somras som de båda företagen skakade hand kring plattformsdelning och då sa Ford att minst en ny elbil skulle byggas i Europa för europeiska kunder på MEB, men först från 2023. Då sa man också att man hoppades kunna sälja 600.000 stycken exemplar av denna över en sexårsperiod. Om snacket handlar om den lilla Mach-E-suven är dock oklart. Vi vet heller inte i vilken storleksklass den modellen kommer att hamna i men det borde handla om något som placerar sig mellan Volkswagen ID.3 och kommande ID.4. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida