m

Rykte Apple köper elbilsstartupen Canoo?
Bitarna börjar falla på plats

Rykten är ju kul så vi kör ett till. Nu sägs det att Apple har ögonen på elbilsstartupen Canoo vi har skrivit om tidigare. Vi har skrivit om Apples bilplaner och att de kanske snackat ihop sig om att ta fram något tillsammans med Hyundai. I början av året skrev vi även att Hyundai skulle ta fram en ny elbilsplattform tillsammans med just Canoo, så bitarna kanske börjar falla på plats. Ryktena säger att Apple snackat med Canoo i början av förra året om att kanske bli delägare eller att köpa upp dem helt och hållet. Canoo ska dock ha varit mer intresserade av att ha Apple med på tåget än att de tog över helt, men nu kanske det ser annorlunda ut. Hur det kommer att bli är bara för oss att vänta och se. Canoo är baserat i Kalifornien och grundat av före detta Faraday Future-chefer. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0
2020

Smart ska lansera eldriven crossover
På Geelys SAE-plattform

Förra våren blev Geely delägare i Smart och lite senare dök det upp rykten om att en eldriven SUV/crossover var på gång. Nu får vi reda på att detta stämmer och det handlar om en crossover som kommer baseras på Geelys elbilsplattform SAE. Denna används redan av ett gäng Lynk&Co-modeller och är även den kommande Volvo XC20 baseras på. Mercedes ska vara med på designbiten när det kommer till den nya Smarten som sägs bli en liten bil att kuska runt i stan med. När den kan tänkas presenteras är oklart för tillfället. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Kia och Hyundai presenterar dedikerad elbilsplattform
E-GMP ska vara grunden för elva nya elbilar

Inatt presenterade Kia och Hyundai den gemensamma elbilsplattformen E-GMP. Den får 800 voltssystem vilket gör att man ska kunna snabbladda med upp till 350 kW. Plattformen ska vara grunden för elva stycken nya elbilar. Max räckvidd ska ligga på över 50 mil och på 18 minuter ska man kunna ladda från 0-80 procent. De prestandamodeller som kommer använda sig av plattformen ska klara 0-100 km/h på under 3,5 sekunder och toppa 260 km/h. E-GMP är huvudsakligen en bakhjulsdriven plattform men man ska även kunna få fyrhjulsdrift genom att lägga till en extra elmotor på framaxeln. Den första bilen att använda E-GMP blir Ioniq 5 som ska presenteras till våren. Efter det kommer Kia att släppa sin första renodlade elbil som än så länge går under namnet CV. 2023 planerar Hyundai Motor Group att ha 23 stycken elbilsmodeller i utbudet och sälja en miljon exemplar varje år. Tumnagel
46.3°
+
Bobby Green
0

Det här är Foxconns elbilsplattform
Solid-state-batteripack är också på väg

I början av året skrev vi att företaget Foxconn hade planer på att bygga elbilar och visst stämde detta. Nu får vi se hur den kommande plattformen ser ut. Man vill bistå med komponenter och annat elbilsrelaterat till olika tillverkare och målet är att man ska göra detta för tio procent av all världens elbilar mellan 2025 och 2027. Med den nya plattan vill man kunna erbjuda något för alla - sedaner, suvar, transportbilar och annat. 2024 sägs det även att Foxconn planerar att släppa ett solid-state-batteripack för elbilar. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Lotus elbilsplattform heter Leva
Första modellen baserad på den kommer 2022

2017 köptes Lotus av Geely och fokuset ändrades en aning. Bland annat har eldrift kommit in i bilden och superbilen Evija är bara början på vad företaget ska trycka ur sig. Fler elbilar är på väg och dessa kommer att baseras på en helt ny plattform anpassad för just detta. Nu får vi reda på vad den heter och namnet är Leva. Eller LEVA (Lightweight Electric Vehicle Architecture). Plattformen är ett samarbete med Sarginsons Industries och akademiker från Brunel University London. Lotus kommer att skippa det där med hybrider och istället lägga allt sitt krut på ren eldrift i kommande modeller. Den första att baseras på Leva-plattformen väntas dyka upp någon gång 2022. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Cadillac presenterar äntligen konceptet Lyriq
Försmak på eldriven SUV som kommer 2022

Nu är första delen av Cadillacs eldrivna framtid äntligen presenterad. Det här är konceptbilen Lyriq som är en försmak på vad som ska lanseras 2022. Enligt tillverkaren kommer produktionsversionen att vara 80-85 procent likt konceptet som visas nu. Lyriq är ungefär i samma storlek som modellen XT5 som mäter 4,8 meter på längden. Den bygger på en ny modulär elbilsplattform och kraften kommer från den nya drivline-familjen Ultium. I toppen här hittar vi ett batteripack på 100 kWh som ska ge mer än 48 mils räckvidd. Lyric går att snabbladda med 150 kW och går att få med bara bakhjulsdrift eller med drivning på alla fyra. Insidan får som vi tidigare har sagt en stor skärm och denna mäter hela 33 tum. Här finns all information man behöver, kameravyer, infotainmentsystem och liknande. Heads-up-displayen har augmented reality i sig. Självklart får bilen den senaste versionen av det semi-självkörande systemet Super Cruise. Den får även ett nytt anti-vägbuller-system som använder massa mikrofoner och accelerometers för att se till att dämpa oljudet i kupén så mycket det bara går. Vad Lyriq kommer att kosta när den väl dyker upp i produktionsform är oklart för tillfället men enligt Cadillac ska prislappen vara konkurrenskraftig i lyx-SUV-segmentet. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Nissans eldrivna SUV Ariya presenteras den 15 juli
Här är en ny teaser

I oktober förra året visade Nissan upp den eldrivna suven Ariya som konceptbil. Den 15 juli ska den presenteras i produktionsutförande och här har vi en första teaser inför detta. Det vi får se är lite av fronten och strålkastarna och dessa är i alla fall väldigt lika de som fanns på konceptet. Ariya bygger på en elbilsplattform och väntas bli den första Nissan som får det nya e-4ORCE-systemet med dubbla elmotorer och fyrhjulsdrift. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Volvo ska använda Waymo-teknik till sina självkörande bilar
Polestar och Lynk & Co är också med på tåget

Volvos tidigare självkörande bilar har varit i samarbete med Uber men nu inleder man även ett samarbete med Waymo. De kommer att bli exklusiv samarbetspartner när det gäller självkörning i nivå 4. Tekniken kommer även att hamna i modeller från Polestar och Lynk & Co. Man kommer att inleda med att implementera Waymo Driver i en elbilsplattform framtagen för samåkning. När denna kommer se dagens ljus är dock oklart. Volvo har fortfarande kvar dealen med Uber om att förse dem med självkörande bilar. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Kia och Hyundai ska ta fram elbilsplattform med Canoo
Vind i seglen för nya startupen

I september förra året skrev vi om elbilsstartupen Canoo som tagit fram en rätt kul designad minibuss. Även Kia och Hyundai la märke till detta och nu ska de tillsammans ta fram en elbilsplattform grundad i den som Canoo har skapat. Canoo ska bistå med ingenjörsskapet och hjälpa koreanerna att ta fram det som de vill ha. Genom detta samarbete kan kostnaderna hållas nere vilket i slutändan kanske syns på vad de kommande elbilarna har för prislapp. Albert Biermann som är head of research and development på Hyundai Motor Group säger följande: "We were highly impressed by the speed and efficiency in which Canoo developed their innovative EV architecture, making them the perfect engineering partner for us as we transition to become a frontrunner in the future mobility industry. We will collaborate with Canoo engineers to develop a cost-effective Hyundai platform concept that is autonomous ready and suitable for mass adoption." Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0
2019

Rykte Ford har en mindre version av Mustang Mach-E på gång
Baserad på Volkswagens MEB-plattform

Nu kommer rykten som säger att Ford kommer att använda sig av Volkswagens nya elbilsplattform MEB till en mindre version av suven Mustang Mach-E. Det var i somras som de båda företagen skakade hand kring plattformsdelning och då sa Ford att minst en ny elbil skulle byggas i Europa för europeiska kunder på MEB, men först från 2023. Då sa man också att man hoppades kunna sälja 600.000 stycken exemplar av denna över en sexårsperiod. Om snacket handlar om den lilla Mach-E-suven är dock oklart. Vi vet heller inte i vilken storleksklass den modellen kommer att hamna i men det borde handla om något som placerar sig mellan Volkswagen ID.3 och kommande ID.4. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Audi visar mer av PPE-plattformen
En av fyra stycken för elbilar

Audi och Porsche har som vi tidigare har berättat om en gemensam elbilsplattform under utveckling. Den kallar man för PPE (Premium Platform Electric) och nu visar man upp lite mer av denna. Som vi kan se på bilden ovan kommer Audi att använda inte mindre än fyra stycken olika plattformar för elbilar. Den nästa att lanseras, nästa år, är E-tron GT som bygger på den man kallar för J1 - samma som Porsche Taycan bygger på. 2021 dyker även en modell på MEB-plattformen upp, den som Volkswagen ID 3 använder sig av. I Audis fall kommer det att handla om produktionsversionen av Q4 e-tron. Audis plan är att erbjuda 30 stycken elektrifierade modeller 2025 och 20 stycken av dessa ska vara rena elbilar. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Pininfarina presenterar elbilsplattform
Ett samarbete med Bosch och Benteler

Tillsammans med Bosch Engineering och Benteler presenterar nu Pininfarina en plattform framtagen specifikt för elbilar. Den kommer att ligga till grund för framtida modeller Automobili Pininfarina tar fram. De tre företagen ska diskutera om man ska erbjuda plattan även till andra företag för att på så vis "attain added synergies and enable a more rapid adoption". "While other EV platforms are being developed, this collaboration marks the first initiative among three world-class partners to develop a platform specifically tailored to the luxury and performance electric vehicle plans of Automobili Pininfarina and potentially other carmakers looking to make progress in this sector." Utvecklingen av den eldrivna superbilen Battista är på gång men den baseras istället till stor del på Rimac C Two. I framtiden finns planer på inte mindre än tre stycken suvar och ytterligare en modell som vi inte vet vad det är än. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Toyota och Subaru ska ta fram gemensam elbilsplattform
Kommer resultera i nya suvar och sedaner

Toyota och Subaru går nu ut och meddelar att de tillsammans ska ta fram en elbilsplattform som kommer att ligga till grund för ett antal kommande modeller, bland annat en SUV som båda kommer att sälja under sina respektive märken. Det finns även planer på sedaner i mellan- och storformat. För tillfället är dock endast bilden ovanför det vi får kring projektet, inget om hur drivlinan eller batteripacket är uppbyggt. Suven kommer att vara i C-segmentet och rykten säger att den ska lanseras 2021. Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0

Porsche Boxster och Cayman kommer med ren eldrift
Och som hybrider

På Frankfurt-mässan i september har Porsches första eldrivna modell Taycan premiär, men inte helt oväntat är det fler på gång. 2022 kommer nämligen även modellerna 718 Boxster och 718 Cayman att dyka upp som rena elbilar. Vill man ändå ha lite förbränning i bilen kan vi meddela att modellerna även kommer som hybrider. De rena elversionerna ska baseras på elbilsplattformen PPE – Premium Platform Electric och prototyper är just nu ute på vägarna och testas. Räckvidden väntas bli omkring 30 mil. Vid sidan kommer man testa både hybrid och laddhybridprototyper för att se vilket koncept som passar modellen bäst. Förutom dessa modeller kommer även suven Macan att erbjudas som ren elbil i framtiden. Tumnagel
49.2°
+
Bobby Green
0
Nästa sida