m

Trailer för Sons of Sam: A Descent Into Darkness
Var seriemördaren Son of Sam verkligen ensam om morden?

David Berkowitz är sannolikt en av USA:s mest kända seriemördaren och gick i media bland annat under namnet "Son of Sam" under sin mordturné i New York mellan 1976 - 1977. I Netflix senaste truecrime-dokumentär Sons of Sam: A Descent Into Darkness spekuleras det om att Berkowitz kanske inte ensam begick de sex mord och tio knivskärningar som han senare dömdes för. Det här är en teori som framför allt lanserats av den nu avlidne journalisten och författaren Maury Terry, som även skrivit boken "The Ultimate Evil: An Investigation Into Americax27s Most Dangerous Satanic Cult". Sons of Sam: A Descent Into Darkness består av fyra delar och de kommer att börja sändas på Netflix 5 maj. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ett betalkort ska räcka för att ladda bilen tycker regeringen
Branschen verkar dock hellre vilja ha appar

Sveriges Energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) har haft ett möte med representanter för elbilsladdarföretag i syfte att göra det enklare för konsumenter att kunna ladda sina bilar på stan. I dag hanteras detta via appar, brickor eller annat vilket gör att konsumenter kan tvingas ha flera olika appar installerade på mobilen för att kunna använda laddstationer från olika leverantörer. Ygeman och regeringen har som mål att det i slutet av året enbart ska krävas ett betalkort för att kunna köpa el från laddstationerna. Han säger till DN: "Resultatet av mötet blev ett steg i rätt riktning, men ett otillräckligt sådant. Vi måste arbeta vidare och få fram ett enkelt sätt för elbilsförare att med ett gemensamt betalningsmedel köpa el vid publika laddstolpar. Tre, sju, nio appar i mobilen ska inte behövas." Representanter från branschen ställer sig dock lite tveksamma till att genomföra detta, bland annat för att det skulle bli dyrt att installera kortläsare vid alla laddplatser. Vidare anser man att apparna fyller sitt syfte då dessa kan visa var de olika leverantörerna har lediga laddplatser. Det verkar med andra ord fortsatt oklart om regeringens mål med ett gemensamt betalningsmedel för laddplatser kan bli verklighet till årets slut. I dagsläget finns ingen branschorganisation för de företag som tillhandahåller laddplatser men detta kom man överens om på mötet var något som behövdes, något som både Ygeman och representanterna från de olika företagen kunde vara eniga om. Tumnagel
63.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

En trailer för PlayStation 5-exklusiva Abandoned
Inte den bästa berättarrösten kanske

I går släpptes det en kort teaser-treiler för det PlayStation 5-exklusiva skräckspelet Abandoned. Spelet verkar gå ut på att man är ensam i en kall skog där man jagas av ett gäng religösa fanatiker. Spelet utvecklas av nederländska Blue Box vars mål med spelet är att skapa ett cinematiskt och realistiskt överlevnadsspel. Abandoned förväntas att släppas under årets fjärde kvartal. Tumnagel
37.0°
+
Frode Wikesjö
0

Sverige bäst i EU på laddbara bilar
Men det är för att Norge inte är med i EU

Försäljningen av laddbara bilar i EU ökar kraftigt och Sverige leder faktiskt, men det är ju för att Norge inte är med i EU. I Sverige såldes förra året 32,2 procent laddbara bilar och merparten av dessa var plugin-hybrider (PHEV). Bäst i EU på rena elbilar (BEV) är Nederländerna, som sålde mer än 20 procent av dessa, faktum är att det är många andra länder som säljer ungefär lika många BEV som oss men vi har väldigt stor andel PHEV. Norge är i en helt annan liga, där va 74,8 procent laddbara bilar. Klicka här för att läsa om förkortningarna Det är också just PHEV som står för den största ökningen i EU, upp 190 procent. BEV ökade med 89 procent och ICE. Uppgången procentuellt sett är ungefär densamma i Sverige. Båda PHEV och BEV sålde i EU drygt 500.000 under förra året. I Sverige såldes det 28.000 BEV och 66.000 PHEV. Men även om det numera säljs mycket laddbara bilar så är det en väldigt liten del av antalet bilar som finns i landet. BEV står numera för 1,14 procent av det totalen och PHEV står för 2,6 procent så det finns minst sagt många bilar att byta ut. I EU är siffrorna ändå mindre, 0,41 procent BEV och 0,47 procent PHEV. Mest sålda BEV i EU blev Renault Zoe, följd av Tesla Model 3 och VW ID.3. I Sverige var det VW ID.3 som sålde bäst, följd av Tesla Model 3 och Kia E-niro. Mest sålda PHEV i EU blev Passat GTE, följd av Volvo XC40 och Mercedes A-klass. I Sverige sålde Volvo XC60 bäst, följd av Volvo V60 och Passat GTE. Här nedan kan ni ser några plus och minus med VW ID.3. Tumnagel
44.7°
+
Roger Åberg
0

JoJo's Bizzare Adventure får ny säsong
Stone Ocean är på ingång!

Har du bränt igenom de fem tillgängliga delarna av animeserie JoJox27s Bizzare Adventure och suktat efter mer underligheter? Då är du inte ensam. En hel fan-kår har skrikit om en sjätte del sedan den femte avslutades under sommaren 2019 och nu är den äntligen här! Eller snart i alla fall. Seriens skapare har meddelat att del sex kommer släppas någon gång i framtiden, förhoppningsvis i år i alla fall, och inte helt oväntat följer serien mangan och den här gången är det Stone Ocean-berättelsen som kommer släppas i rörlig form. I Stone Ocean får vi följa Jolyne Cujoh, dotter till Jotaru Kujo, som satts dit för ett mord hon inte begått och kastas in i fängelse. Givetvis är det en Dio-anhängare som ligger bakom det hela och Jolyne måste lista ut vem av brottslingarna i fängelset som är den riktiga skurken innan hon råkar illa ut. De tre första delarna av JoJox27s Bizzare Adventure finns tillgängliga på Netflix och samtliga avsnitt finns bland annat på Crunchyroll. Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0

Trailer för The Night House
Regelrätt skräckis

En trailer har släppts för kommande skräckisen The Night House och denna kan ni kika på ovan. I filmen får vi träffa Beth som bor ensam i ett hus som hennes avlidne man byggt. Efter att lite underligheter uppstår i huset börjar Beth gräva runt bland sin mans gamla grejer och upptäcker lite underligheter. The Night House har premiär 16 juli Tumnagel
37.8°
+
André Stray
0

Stockholmare får månadskort i mobilen 7 april
Äntligen!

Att ha sitt busskort i mobilen är ju genialt och en självklarhet kan en tycka. För SL har det dock tagit tid att genomföra detta, men nu verkar man ha fått upp farten. I februari så fick vi möjligheten att blippa kreditkort i spärren och 7 april kommer även periodkort till mobilappen. Till en början kommer månadskort och 7-dagarskort men flera typer av kort kommer senare. Sedan tidigare finns enkelbiljetter, 24-timmars och 72-timmarsbiljetter i appen. Biljetten köps direkt i appen. När köpet är genomfört måste man identifiera sig med BankID, detta för att det sedan ska kunna hämta ner biljetten igen om man till exempel blir av med sin telefon eller behöver installera appen. Just nu finns inte stöd för Express Transit-funktionen i iOS där resenären blippar telefonen vid spärren utan att behöva dra upp appen eller ens väcka telefonen. Istället öppnar man appen, tar upp sitt kort och "visar" QR-koden för avläsaren på spärren precis som man gör i dag med enkelbiljetter. I filmen ovan kan ni ser hur det fungerar med enkelbiljetter, men principen är densamma. Ambitionen verkar dock vara att få Express Transit att fungera. Tumnagel
49.8°
+
Roger Åberg
0

Lexus LFA och Porsche Carrera GT bjuder på välljud
En V10:a är inte så dumt ändå

Lexus LFA och Porsche Carrera GT har något väldigt mumsigt gemensamt - de har båda en V10-motor. Och det är nog dessa två som låter bäst när det kommer till V10-försedda bilar för gatan, eller vad tycker ni? Här får vi höra de båda bjuda på sina välljudande toner. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Vad betyder ICE, HEV, PHEV och BEV?
Vi förklarar!

Förr i tiden så fanns det bilar och de gick på bensin. Sen dök det upp bilar som även gick på diesel när det bränslet och motorerna slutade vara supersmutsigt och dåligt. Sen kom miljötrenden och etanolen kom, och försvann. Nu är vi inne i den elektriska tidsåldern men det är ett tag kvar tills alla bilar är elektriska och just nu är det en hel hög med konstiga förkortningar som förklarar vilken typ av drivning som en bil har. Du kanske har läst om ICE, BEV, PHEV och HEV men inte fattat något, så därför tänkte vi kort förklara vad de olika förkortningarna står för. ICE är ett, i alla fall för mig, rätt nytt begrepp. Det står för Internal Combustion Engine, eller förbränningsmotorn som det heter på svenska. Förbränningsmotorer finns i en hel hög med varianter men gemensamt för dem alla är att de förbränner ett bränsle och på så sätt kan driva till exempel en bil framåt. En ICE-bil går oftast på bensin eller diesel som är fossilbränslen men kan också drivas på etanol, biogas eller biodiesel som är förnybara bränslen. En ICE-bil är med andra ord oftast men inte alltid dålig för miljön. HEV står för Hybrid Electric Vehicle (eller hybrid på talspråk) och blev känd för världen när Toyota släppte sin Prius som minst halv Hollywood åkte runt i för att de skulle verka miljövänliga. Så stor skillnad var det dock inte eftersom en så kallad fullhybrid har en liten elmotor och ett litet batteri men så fort dessa inte räcker till, vilket är fort, så kickar bensinmotorn igång. Det finns även mildhybrider som blivit poppis under senare år men som i alla fall inte jag förstår. De är mindre usla än en ICE eftersom de kan stänga av under längre perioder till exempel vid rödljus och så får bilen en liten, liten knuff ibland men skillnaden i förbrukning är 10-15 procent. Så bättre, men ingen revolution. PHEV står för Plug-in Hybrid Electric Vehicle och är precis som en HEV en bil som har en mindre elmotor och (oftast) en bensinmotor. Men här är batteriet och elmotorn större och man kan stoppa in en sladd i bilen och ladda den, vilket gör att man kan köra mindre sträckor på bara el. När dessa kom var den sträckan försumbar och man skulle verkligen vara ambitiös om man orkade ladda, men i dag kommer PHEV-bilar ofta fyra mil på en laddning och senaste generationer kommer upp till sju-åtta mil. Det gör att om man har laddning hemma eller på jobbet så kan man använda bilen som en normal elbil och så använder man bara bensinmotorn när man åker längre sträckor. Bensin är som sagt vanligast men några tillverkare, bland annat Mercedes, använder diesel. Anledningen till att man använder bensin är att det (oftast) är krångligare och dyrare att göra en dieselmotor och det är redan dyrt och krångligt som det är med både el och bensin. PHEV kan vara det absolut bästa valet just nu eftersom man kan köra miljövänligt till vardags men även ha lång räckvidd när det behövs. Ibland är det dock det sämsta av två världar eftersom bensinmotorn är trött och elmotorn är trött. Det kommer även att bli "spännande" att se hur länge dessa kommer att leva eftersom det är mycket teknik som kan och kommer gå sönder i dessa när de blir några år på nacken. Och snart är de bara dyrare och besvärligare än riktiga elbilar. FCEV är inte så vanligt så det är mest en parantes här. Det handlar om Fuel Cell Electric Vehicle, alltså en bränslecellsbil. Det är en bil som tar vätgas och omvandlar det till el i en bränslecell i bilen. Resultatet blir en elbil, men som tankas med bränsle istället för färdig el. Det finns bara några få stationer i Sverige så just nu är det här ett väldigt ovanligt alternativ i Sverige. BEV är den sista förkortningen för dagen och det står för Battery Electric Vehicle. Helt enkelt en riktig elbil som inte har någon bensinmotor som backup. Ibland kallar man dessa för EVs, men det kan även vara en PHEV eller en HEV så vill man vara korrekt och tydlig säger man BEV. Men BEV behöver inte vara en bil utan kan även vara en cykel eller elsparkcykel eller typ vad som helst som klassas som ett fordon och som går på el. Hoppas att ni har blivit lite klokare. Har vi missat något? Skrik till bland kommentarerna! Tumnagel
47.1°
+
Roger Åberg
0

Bara fem elsparkcyklar bötfällda för felparkering i Stockholm
En månad efter möjligheten att göra det infördes

Sedan den 1 mars har det varit möjligt för Stockholm stad att inkräva en avgift från företag vars elsparcyklar har parkerats fel efter användandet. Detta verkar dock inte ha varit ett särskilt stort problem i Stockholm då endast fem stycken sådana "p-böter" delats ut rapporterar DN. Det är Stockholms parkeringsvakter som avgör om elsparkcyklar anses vara felparkerade. När så är fallet flyttas fordonet och en faktura på 250 kronor skickas till företaget som hyr ut elsparkcykeln. Josefine Mittermaier, enhetschef på trafikkontoret i Stockholm som har hand om fordonsflyttarna, säger till DN om att de än så länge bara är fem stycken elsparkcycklar som blivit flyttade efter att detta avgiftsbelades i början av månaden: "Vår bild är att det har blivit bättre. Färre cyklar är felaktigt uppställda. Att det är färre felaktigt uppställda cyklar nu beror nog på flera saker. Dels är det inte lika många cyklar ute på gatorna, dels upplever vi att läget är bättre. Bolagen har egen personal som flyttar på de feluppställda cyklarna." När Stockholms stad i höstas testade att flytta felparkerade elsparkcyklar fick man flytta hela 300 stycken under en treveckors-period. Sedan i februari har fem av de företag i Stockholm som hyr ut elsparkcyklar en gemensam patrull vars arbetsuppgift är att flytta på felparkerade elsparkcyklar, något som av statistiken att döma verkar ha minskat antalet felparkerade elsparkcyklar väsentligt. Tumnagel
33.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Anker kommer satsa mer på försäljning i Sverige
Säljs via Amazon och utvalda återförsäljare

Har du sneglat på Ankers produkter och knutit näven i vrede efter du insett att produkterna är svåra att få tag på i Sverige? Då är du inte ensam, vi på Feber-redaktionen yttrar ett kollektivt vafan titt som tätt på grund av det. Nu meddelar företaget att Anker-produkter som laddlösningar och diverse kablar, kommer börja säljas ordentligt i vårt avlånga land. Primärt kommer försäljning ske via Amazon.se, men det kommer också vara möjligt att köpa Anker-produkter via återförsäljare som Webhallen, Elgiganten och Dustin. Det är inte bara Anker-märkta produkter som kommer börja säljas. I Ankerfamiljen finns också högtalare och hörlurar av märket Soundcore, smarta hemmet-produkter i eufy samt portabla projektorer under varumärket Nebula. Detta är ju förstås kalas. Även om återförsäljare sålt Ankers produkter tidigare har det tagit lite lång tid innan Ankers senaste alster dyker upp hos svenska återförsäljare. Förhoppningsvis betyder detta att vi kommer få köpa Anker-prylar lika snabbt som alla andra i framtiden. Tumnagel
44.3°
+
André Stray
0

Toyota Gazoo Racing och Subaru ska visa något den 5 april
Nya GT86 eller något annat?

Toyota Gazoo Racing och Subaru har skickat ut följande bild som avslöjar att de har något de vill visa upp den 5 april. Det är dock lite oklart vad det rör sig om. Nya BRZ presenterades i november förra året, så kan det vara dags för Toyotas motsvarighet GT86 (eller GR86 som den ska heta) nu kanske? Men då kanske bara Toyota hade haft ett event själva? Det borde heller inte handla om den gemensamma elbilsplattformen eftersom det man ska presentera nu kommer från Gazoo Racing. Vi får helt enkelt vänta och se. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Volvos infotainmentsystem kan användas av andra
Ska först bli basen för hela Geely

Volvo och Polestars nya modeller kör Android-baserade infotainmentsystem från Google men det kommer inte nästa generation med bilar att göra. Huvudägaren Geely äger nämligen det kinesiska företaget EcarX som pysslar med samma sak, och det är deras system man kommer stoppa in i framtida bilar. Förra året flyttade man företaget till Göteborg som nu fungerar som Europa-kontor. EcarX ska utveckla det nya infotainmentsystemet tillsammans med Volvo Cars. Det kommer också att baseras på Android, och tanken är att man ska kunna sälja det vidare även till biltillverkare utanför koncernen. När det ska lanseras är dock oklart för tillfället. Uppdatering Det blev lite snurrigt här. Framtidens system kommer att baseras på dagens system som finns i Polestar och Volvo XC40 och som bygger på Android Automotive. Man kommer alltså inte att skrota det och bygga nytt. Istället kommer man att använda detta som bas för ett gemensamt system för alla tillverkare inom Geely. Volvo har tillsammans med bolaget EcarX startat ett samarbete som kommer att bygga vidare på systemet och se till att de andra tillverkarna inom koncernen kan ta del av det som redan har byggts. EcarX kommer även att göra systemet tillgängligt till andra tillverkare utanför Geely-koncernen. Effekten för Volvo blir med andra ord att man inte behöver dra ett lika stort lass själva. Tumnagel
10.1°
+
Bobby Green
0

Google lanserar Threadit
En samarbetstjänst

Googles startup-inkubator Area 120 lanserar nu tjänsten Threadit vilken primärt är tänkt att användas av företag för brainstormning, projektutveckling och annat. Threadit är en webbaserad tjänst där användarna kan spela in små korta videoklipp där de även kan dela sin skärm och visa grejer de arbetar med. Dessa skickas sedan ut till dem som bjudits in till gruppen så att dessa kan diskutera runt dessa eller kanske svara med egna inlägg där de visar hur de ser på projektet eller något annat som diskuteras. Det går även att starta threadits som inte riktar sig till arbete och kanske kan vara intressant om man till exempel vill ha någon slags gemensam plats där familj, vänner eller släkt kan dela sina olika tankar runt något. Threadit går att använda via webben eller ett tillägg till Googles webbläsare Chrome. Tjänsten är än så länge inte lanserad i Sverige. Här ovanför hittas ett videoklipp som visar hur tjänsten kan användas. I de inlänkade artiklarna här nedanför kan ni kolla in lite andra grejer som har släppts av Area 120 de senaste åren. Tumnagel
35.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vad heter Knatte, Fnatte, Tjatte runt om i Europa?
Tupu, Hupu, Lupu

Mapologies har tagit en titt på vad Kalle Ankas brorsöner Knatte, Fnatte och Tjatte heter runt om i Europa. I original så heter de Huey, Dewey och Louie och det är rätt många länder som de heter det, eller varianter av det. Men många länder verkar ändå ha följt vårt exempel och döpt om de tre små ankorna till mer eller mindre udda saker. Mapologies har även tagit en titt på vad Kalle Anka och Musse Pigg heter runt om i Europa, men där är vi mer ensamma om att ha döpt om karaktärerna. Tumnagel
213kg
+
Roger Åberg

Märklin går som tåget
Modelljärnvägs-byggandet har ökat under pandemin

Många företag har tagit stor ekonomisk skada av den pågående pandemin men det tyska modelljärnvägsföretaget Märklin har fått se sin försäljning öka kraftigt under året. New York Times har gjort ett reportage om Märklin och försäljningsökningen av företagets produkter som skedde i samband med att coronaviruset spreds över världen. Under förra året steg företagets försäljning med hela 70 procent. Anledningen till det är givetvis att många har hållit sig mer inomhus och ägnat sig åt hobbys som man kanske kan utöva i ensamhet. Sedan kanske det även tilltalar en del att bygga en egen liten värld när världen utanför är lite kaotisk. Den svenske modelljärnvägs-byggaren och Märklin-entusiasten Magnus Hellström säger till New York Times. "Outside, there is total chaos, but inside, around my little train set, it is quiet, it is picturesque. It’s a little piece of a perfect world." I videon ovan kan ni kolla in det senaste avsnittet av Märklin TV. Där visas lite av företagets nyheter upp och företaget vd Wolfrad Bächle kommenterar Märklins senaste år. Ni hittar New York Times långa reportage om Märklin på länken nedan. Tumnagel
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volkswagen beställer batterier för 140 miljarder av Northvolt
Ska även bygga flera egna batterifabriker

Det svenska företaget Northvolt som tillverkar litiumjonbatterier för elbilar och för lagring av energi har nu fått en jätteorder av Volkswagen på motsvarande 140 miljarder kronor. Dels ska Northvolt leverera batterier till den tyska biltillverkaren men i summan ingår också att Volkswagen köper Northvolts andel i den gemensamma batterifabriken i Tyskland som ska stå klar 2025. Volkswagen planerar att även bygga batterifabriker i Polen eller Tjeckien och i Spanien eller Portugal. Northvolts fabrik i Skellefteå ska även byggas ut till en total kapacitet på 40 GWh. Tumnagel
66.7°
+
Bobby Green
0

Companion är en maskin som ska träna hundar
Så att du slipper göra det själv

Har du inte tid eller kunskap att träna din hund lyda kommandon så säger sig det amerikanska företaget Companion ha utvecklat en tjänst som kan göra det. Companions tjänst parar ihop hundägare med en professionell hundtränare via tjänstens tillhörande app och sedan arbetar de fram ett gemensamt träningsprogram för hunden. Detta program överförs sedan till tjänstens tillhörande maskin som börjar försöka lära hunden de överenskomna kommandona. Med hjälp av Companions inbyggda kamera och datorsyn kan mjukvaran i maskinen se om hunden utför kommandona tillfredsställande. Om så är fallet spottar maskinen ur sig lite hundgodis till hunden som belöning. Companion kommer att lansera sin tjänst och den tillhörande maskinen någon gång i sommar. Vad det kommer att kosta finns det än så länga inga uppgifter om. I videon ovan kan ni kolla in hur det hela är tänkt att fungera. Tumnagel
23.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Netflix leder i Oscars-nomineringar tack vare Mank
David Finchers film norpar 10 nomineringar

Oscars-nomineringarna för 2020 har nu presenterats och det verkar som att det har varit ett rätt bra filmår för Netflix, vilket inte är helt oväntat då de varit rätt ensamma om att regelbundet pushat ut filmer under året. Mer specifikt är det Netflix-filmen Mank som verkar bli storvinnare med nomineringar i 10 olika kategorier, bland annat Best picture, Best director och Best actor. Andra filmer som fått många nomineringar är Nomadland, The Trial of the Chicago 7, Minari, The Father och Sound of Metal som allihopa fått sex nomineringar var. Andra trevligheter som borde göra oss i Norden lite stolta är att Molly Sandén nominerats för att ha skrivit “Husavik” till Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga samt att danska filmen En runda till med Mads Mikkelsen fått två nomineringar. Samtliga nomineringar har ni i faktarutan nedan Oscars-galan kommer gå av stapeln 25 april och då får vi se hur det går för de olika filmerna. Tumnagel
38.5°
+
André Stray
0

Renault visar ny logotyp
Den som debuterade på nya 5:an

Renault presenterar nu en uppdaterad version av sin logotyp. Vi såg den faktiskt för första gången på nytolkningen av Renault 5 som visades i början av januari. Den kommer att hamna på alla modeller i framtiden och först på en bil som lanseras nästa år. Formen är densamma som den varit sedan 1925 men man säger att den har uppdaterats för den moderna världen. Vad tycks? Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Seat Tarroco är en snygg Tiguan
Lite mer karaktär

Har du fastnat för en Volkswagen Tiguan, men tycker att den är lite väl trist? Då kan en Seat Tarraco vara något för dig. Det är nämligen Seats syster till Tiguanen men som är några steg snyggare. Grunden är Tiguan på alla sätt och vis, speciellt i rumpan. Volkswagengruppen är duktig på det som ibland kallas för badge engineering, alltså att man tar en bil och sätter på annan logga och på så sätt har skapat en ny bil. Samma bil finns ofta hos VW och Skoda, Seat och ibland är det exakt samma bil och ibland är det faktiskt rätt mycket skillnad i karaktären på dem. Så bland annat med Golf och Cupra Leon som har en hel del saker gemensamt, men som inte alls känns som samma bil. Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0

Kina och Ryssland ska bygga en månbas tillsammans
En konkurrent till USA:s kommande satsning på månen?

Rysslands rymdmyndighet Roskosmos meddelade idag att man kommit överens med sin kinesiska motsvarighet CSNA om att bygga en forskningsstation på månen. Några direkta detaljer om den kommande månbasen avslöjades inte men i ett memorandum skriver man: "An international lunar science station is a complex of experimental and research facilities created on the surface and/or in orbit of the moon, designed to conduct multidisciplinary and multipurpose research work." Roskosmos meddelade även att andra nationer som är intresserade av att utforska månen ska kunna ansluta sig till deras och Kinas gemensamma månprojekt. Därmed ser det ut som om det hela kan bli en direkt konkurrent till USA:s Artemis-projekt, ett projekt som även det syftar till att bosätta människor på månen i framtiden. Även Artemis är öppet för andra länder att ansluta sig till. I dagsläget har Australien, Kanada, Italien, Japan, Luxemburg, Förenade Arabemiraten samt Storbritannien anslutit sig till Artemis-fördraget. Det är dock inget som förbinder länderna om att arbeta på att bygga en gemensam månbas tillsammans med USA. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Idag släpps Apex Legends till Nintendo Switch
Panga överallt!

Respawn meddelade i somras att en version av Apex Legends var på ingång till Switch och att denna skulle släppas under hösten. Hösten kom och gick, men något Apex fick vi aldrig se till hybridkonsolen. Nu är den versionen dock här och alla som vill kan hoppa in och börja härja på Kings Canyon och Olympus. Apex Legends till Switch har crossplay-stöd, så spelare kommer kunna lira med folk på konsol. Tyvärr erbjuds inte crossplatform-progression, så Switch-spelare har inte möjlighet att fortsätta bygga ut sina profiler de har på andra plattformar, utan får börja om från början om de lirat tidigare. I och med att Switch-spelare får starta lite mitt i åttonde säsongen kommer alla som börjar lira att hoppa till level 30 i Battle Pass och får norpa samtliga godsaker som erbjuds. Alltid nåt! När det kommer till prestanda så kommer själva spelupplevelsen inte vara densamma som på andra plattformar. Switch-versionen är låst till 30 fps och i dockat läge rullar spelet i 720p och i handhållet läge är det 576p som gäller. För övrigt kommer samlareventet Chaos Theory dra igång idag och erbjuder lite smått och gott som nya kosmetiska grejer att lägga vantarna på, Water Treatment-området som fått lite ny look och alternativa spellägen. Samt möjlighet att lira solo med No Fill-funktionen. Apex Legends till Switch hittar ni via eShopen. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Turntable.fm gör comeback
I två separata versioner

Turntable.fm var en musiktjänst som drog igång för snart tio år sedan där användare kunde skapa gemensamma låtlistor genom att turas om att lägga till egna låtar. Tjänsten lades tyvärr ner 2013 på grund av ekonomiska skäl men nu verkar tjänsten vara på väg att göra comeback. För att stöka till det hela så verkar det vara två separata versioner på gång av tjänsten som snart kommer att lanseras. På Turntable.fm kommer Billy Chasen, grundaren av originalet, dra igång en ny version och på Turntable.org kommer två andra medlemmar av grundarteamet, Joseph Perla och Simon Oxley, dra igång ytterligare en version. Ingen av tjänsterna är än så länge lanserad och det återstår att se o, eller hur, hur de båda tjänsterna kommer att skilja sig åt när de väl lanseras. Här ovanför kan ni kolla in ett demo på den versionen av tjänsten som kommer att lanseras på Turtable.org. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apex Legends har fått semi-solo-läge
Perfekt om du vill styra upp utmaningar

Något Apex Legends-spelare bett om sedan urminnes tider är ett sololäge. Det har testats tidigare och Respawn har tyvärr meddelat att det helt enkelt inte funkar med ett sådant läge i deras teambaserade shooter. Men nästa vecka kommer spelare som hellre vill lira ensamma kunna göra det tack vare en ny No Fill-funktion. När No Fill-läget aktiveras kommer du kunna spela själv för att försöka överleva mot motståndarna eller klara av diverse utmaningar utan att förstöra upplevelsen för dina lagkamrater. Eller bara utforska kartan. No Fill-funktionen kommer vara tillgänglig när du lirar det vanliga spelläget, det vill säga inte ranked, och varje match kommer ha ett maxtak på totalt sex solospelare. 9 Mars kommer även ett nytt samlarevent vid namn Chaos Theory dra igång och den här gången är det Caustic som får vara i fokus och kommer få ett eget område på Kingx27s Canyon. Mer specifikt är det Water Treatment som kommer förvandlas till Caustic Town. Under Chaos Theory kommer vi kunna låsa upp en rad belöningar genom att spela, samt 24 nya event-unika kosmetiska grejer och lägger ni vantarna på alla får ni även Bangalores Heirloom-vapen Pilot’s knife. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0

Samsung släpper tåliga Galaxy XCover 5
Kalas om du är en slarvpelle

Lever du ett äventyrligt liv eller jobbar där det finns stor risk att din telefon kan ta skada? Eller är du allmänt en slarvpelle som pajjar din lur stup i kvarten? Eller gillar du telefoner med väldigt coola namn? Då kanske en enhet i Samsungs hållbara Galaxy XCover-serie kan vara intressant. Nu har Xcover 5 presenterats och enheten kommer dyka upp i butik nästa vecka. Prislappen är i skrivande stund okänd, men tidigare har det ryktats om att priset kommer landa på motsvarande 300 euro. XCover 5 kommer med ett robust hölje som inte bara är väldigt vattentålig med IP68-klassning, utan är också klassad med MIL-STD810H som bland annat betyder att den ska överleva fall på 1,5 meter på betong. Skärmen ä 5,3 tum stor TFT-skärm med HD+-upplösning. För att telefonen är framtagen för att hantera tuffa miljöer är det då även kalas att skärmen kan användas med tjocka handskar. På insidan sitter det ett stycke Exynos 820 med en åttakärnig processor på 2.0GHz, 4GB ram och 64GB lagring. Batteriet ligger på 3000mAh och går att byta ut vid behov. På baksidan sitter det en ensam kamera på 16MP och på framsidan en selfiekamera på 5MP. I och med att fokus ligger på företagsförsäljning lyfter Samsung fram att även denna telefon kommer med företagsfokuserade lösningar som Knox. Tumnagel
36.9°
+
André Stray
0
Nästa sida