m

Mercedes visar konceptet EQT
Men det är ingen riktig elbil

Mercedes fortsätter att rulla ut elbilar, men det är egentligen bara kommande EQS som är en elbil som bygger på en plattform som bara är gjord för elbilar. När man nu visar upp konceptet EQT skulle man kunna tro att det rör sig om en helt ny plattform med massor av spännande saker. Men nä, det här är en bil som kommer att komma med bensin, diesel och el som drivning och den delar plattform med Renault Kangoo. Bilen heter alltså EQT vilket betyder att det är en T-klass, en för Mercedes ny klass med minivans. Modellen har skjutdörrar på båda sidor och Mercedes lovar att det ska vara enkelt och hoppa in och ur även till den tredje raden. Precis som på Renault Kangoo har man gjort en lösning som gör hålet för att hoppa in lite extra stort. Klassen ska erbjuda stora möjligheter till variation och vill man använda den för att frakta saker istället för människor är det bara att ta bort den tredje raden och istället köra saker där. Vill man bara köra saker kommer en arbetsversion senare som heter Citan, ett varumärke som vi känner igen sedan tidigare. Tumnagel
36.4°
+
Roger Åberg
0

Mercedes visar upp nya EQB
Elektrisk version av GLB

Mercedes fortsätter att presentera elbilar, förra veckan var det dags för EQS, tidigare i år fick vi EQA och nu är det EQB. Det är som ni ser den elektriska varianten av GLB, en relativt kompakt SUV med plats för sju, något som även EQB har vilket gör det till en få elektriska alternativ för den stora familjen. Modellen som presenteras nu är specificerad för Kina, en europeisk version kommer senare under året. Bilen kommer att tillverkas i Ungeska Kecskemét. En tredje sätesrad finns alltså och den andra går att justera rejält, hela 14 centimeter faktiskt. Ett gäng olika motor och batterialternativ kommer, men det är ingen sportbil för i Kina kommer den snabbaste varianten att ha 268 hästar. Batterier kommer att finnas i storlekar från 66,5 kWh, en version med lång räckvidd ska komma. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0

Det här är Audi A6 e-tron concept
Så blir framtidens A6

Bilmässan i Shanghai har dragit igång och Audi tog tillfället i akt att presentera en riktigt fin konceptbil. Det handlar om nästa generation av A6 i elektrisk form, alltså A6 e-tron. Det här är faktiskt den första helt elektriska bilen från Audi som tydligt ersätter en av de nuvarande modellerna, även om fossilvarianten lär finnas en stund till. E-tron, e-tron GT och Q4 e-tron har ju alla varit nya modeller, men det här är alltså A6. Det handlar så klart om ett koncept och de är ju alltid flådigare än versionerna som sedan kommer på gatan. Men om man tittar i backspegeln så har varken koncepten för e-tron GT eller Q4 e-tron skiljt sig så jättemycket från de slutgiltiga versionerna, så jag tror att vi ser framtiden för Audi här. Och det är faktiskt lite annorlunda. Det är en riktigt slankt bil som i alla fall jag tycker är vacker och lysen både fram och bak har fått lite ny stil. Bilen bygger på PPE-plattformen, alltså personbilsvarianten av den J1-plattform som Porsche Taycan och Audi e-tron GT använder, så det finns en stor möjlighet att det här blir en riktigt rolig bil. Slankheten ger förresten lågt luftmotstånd, man har lyckats komma ner i 0,22 cW vilket är lågt men inte så lågt som Mercedes lyckades komma med sin EQS som har 0,2. Eftersom det är den plattformen men bilen är större än e-tron GT så får vi saker som snabbladdning med 270 kW men också mer räckvidd, Audi lovar upp till 70 mil. Golvet är platt tack vare plattformen och innerutrymmena lär bli riktigt trevliga. Audi kallar detta en lyxsedan och de lär passa på att göra en riktigt fet version som kostar riktigt fläskigt med pengar. Man har också hittat på en ny färg som man kallar för Heliosilver som ska ha en 3D-effekt. Fräsigt! Audi har som sig bör också jobbat med belysningen och självklart finns matrix-belysning. Men man har även slängt in lite projektorer som kan visa upp tecken och symboler framför bilen, dels för att man ska kunna kolla på grafik när man sitter i garaget (?) men också för att upplysa gångtrafikanter om diverse saker. Baklysena är uppbyggda av ny OLED-teknologi. Färdiga versionen av den här kommer redan nästa år faktiskt! Tumnagel
54.3°
+
Roger Åberg
0

Det här är utsidan av Mercedes elektriska lyxbil
EQS är officiell

Nya Mercedes EQS är deras moderna och elektriska version av deras S-Class. Självklart är det en lång bil, men eftersom den ska gå riktigt långt har man jobbat väldigt mycket i vindtunneln vilket syns på resultatet som verkligen är slankt, cW-värdet (alltså måttet på luftmotståndet) är låga 0,2. Man har även jobbat på ett nytt system som tar hand om energin vid inbromsningar och detta ska kunna generera 290 kW. Räckvidden blir som längst hela 77 mil. Ladda går, om man har rätt stolpe, snabbt - upp till 200 kW. Mercedes säger att man ska kunna ladda 30 mils körning på 15 minuter under rätt förutsättningar och hela batteriet ska kunna laddas på en halvtimme. Batteriet är på 107,8 kWh. Laddar man med laddbox på 22 kW kommer man från 10% till 100% på drygt fem timmar. Mercedes lovar att man med laddbox hemma ska få 10 mils körning på en timme. Men det kräver som sagt 22 kW. Inredningen har massor med skärmar och det går vi igenom här. Säljstart är i juni och första bilarna levereras i augusti. Prislapparna är ännu inte satta. Tumnagel
32.7°
+
Roger Åberg
0

Mercedes EQS verkar riktigt fet
Men är den så speciell?

S-class är ju Mercedes lyxskepp och när deras framtid nu blir elektrisk så blir det så klart orgie i lyx när den elektriska motsvarigheten till S-class presenteras. Modellen heter EQS och utsidan har vi inte fått se ännu, men nu har insidan visats upp och ett gäng har fått kolla in den. Självklart är det superlyxigt, men när man tittar lite närmare på tekniken så är det inte självklart en homerun. I baksätet hittar man till exempel en tablet och det visade sig vara en Samsung S4 som släpptes 2013(!). De stora skärmarna fram verkar så klart imponerande, men de verkar inte kunna göra så mycket mer än helt vanliga skärmar i en A-class. Senare i veckan får vi se utsidan av den här bilen. Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0

Mercedes EQS ska ha räckvidd på 77 mil
Nu snackar vi!

Mercedes fortsätter sakta men säkert på elbilsspåret och i augusti är det dags för en elektrisk version av S-klass. EQS som den heter har man inte riktigt visat upp, men nu har man berättat lite fakta om den i alla fall. Man lovar en imponerande räckvidd på upp till 77 mil under WLTP-cykeln (lite beroende på modell och utrustning) och det uppnår man bland annat med ett cd-värde på 0,2, vilket betyder att man har rekordlågt luftmotstånd. Mercedes säger att det är det lägsta någonsin för en produktionsbil. Förbrukningen på den klenare versionen (med 333 hästar) kommer att ligga på mellan 16 och 19,1 kWh/100 km och den starkare versionen på 523 hästar kommer att ha en förbrukning på 16,9 till 20 kWh/100 km. Riktigt bra om det stämmer. Man lovar även en ännu starkare modell lite längre fram. Batterierna kommer att finnas i två storlekar på 90 och 107.8 kWh. Bilen kommer att ha ny batteriteknik som är utvecklat av Mercedes själva och som innehåller en hel hög med nyheter som bland annat gör att man kan packa batterierna tätare. EQS kommer som sagt i augusti och det är lovande att andra än Tesla har ny batteriteknik på gång! Tumnagel
57.5°
+
Roger Åberg
0

Det här är insidan på Mercedes EQS
Skärmfest!

Den 15 april kommer Mercedes att dra täcket av den nya flådiga elbilen EQS och nu får vi se hur produktionsversionen kommer att se ut på insidan. Centralt är inte helt oväntat den enorma skärmen (som består av flera skärmar) som löper längs med hela instrumentbrädan. Upplägget kallas för Hyperscreen och du får då 1,41 meter lång skärmyta att leka med. Med EQS vill Mercedes utmana både Tesla Model S och kommande Lucid Air. De första exemplaren ska levereras i slutet av året. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Mercedes EQS har premiär den 15 april
Batteritillverkningen är i full gång

EQS är Mercedes kommande eldrivna flaggskepp och nu får vi reda på att premiären äger rum den 15 april. Tillverkningen av bilens batteripack har dragits igång och det snackas om att upp till 108 kWh med räckvidd på 70 mil kommer att erbjudas. Lansering av EQS kommer att ske i augusti. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Mercedes visar mer av skärmarna i EQS
Ses bäst på mobilen

I april väntas Mercedes presentera den nya elbilen EQS. Den kommer bland annat få rätt många och stora skärmar på insidan, och här visar ingenjörerna som tagit fram tekniken i dessa lite vad man kan vänta sig. Exempelvis öppnar du inte takluckan genom att trycka eller peta på någon knapp, du gör istället en vinkande rörelse med handen. Tumnagel
34.2°
+
Bobby Green
0

Det här är Mercedes nya monsterskärm på 56 tum
Kommer att ha premiär i den eldrivna modellen EQS

I slutet av året kommer Mercedes att rulla ut den produktionsklara versionen av den nya lyxiga eldrivna sedan-modellen EQS. Nu får vi reda på att den kommer att få en skärm på 56 tum som man kallar för Hyperscreen. Den här bygger på andra generationen av infotainmentsystemet MBUX och som vi kan se är den en ersättare för fysiska knappar som brukar finnas runt ratten och på mittkonsolen. Skärmen sträcker sig ända bort till passagerarsidan så ingen ska bli utan. Som väntat är det inte en enda skärm utan flera som man bakat in i samma del. Hur skärmen är tänkt att fungera ser vi i de två klippen nedan. Tumnagel
50.5°
+
Bobby Green
0
2020

Smygtitt på Mercedes EQS
Elbil som ska klara 70 mil på en laddning

Mercedes kommande elbil heter EQS och nu berättar tillverkaren ytterligare lite mer om modellen samtidigt som vi får se en skymt av produktionsversionen i bilden ovan. Som vi kan se får den en täckt front med en stor stjärna i mitten. Modemässigt löper även en ledramp över hela fronten. Det man trycker på just nu är att bilen kan fås med ett avancerat luftfiltreringssystem med ett högeffektivt partikelfilter som är placerat där förbränningsmotorn vanligtvis brukar sitta. Väljer man detta ska man få riktigt bra luftkvalitet på insidan av bilen och enligt Mercedes ska den ligga på samma nivå som i operationssalar. EQS kommer att ha en räckvidd på över 70 mil och det blir den första som bygger på den nya Electric Vehicle Architecture-plattformen. Förutom EQS kommer ytterligare tre stycken helt eldrivna bilar att baseras på denna, däribland en EQS-SUV. Premiären äger rum nästa år. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Rykte Mercedes R-Klass återvänder med eldrift?
GLR kan få upp till 1000 hästar

Mercedes något speciella modell R-Klass fasades ut 2017 och ingen ersättare har dykt upp sedan dess. Nu kommer rykten som säger att den kommer att återvända som elbil. Den ska då heta GLR (eller kanske EQR) och få upp till 1000 hästar från tre stycken elmotorer. En av dessa ska sitta på framaxeln medan de andra två sitter där bak. Batteripacket ska vara på 105 kWh och det ska kunna klara av laddning med 350 kW. Bonusklipp nedan där prototyper av elbilarna EQA och EQS testas samtidigt som vi får en inblick i Mercedes Testing and Technology Center som ligger i Tyskland. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0
2019

Merceds lyfter fram strålkastar-utvecklingen
Teasar samtidigt produktions-versionen av EQS

En sak som biltillverkarna trycker på när de lanserar nya modeller är hur bra strålkastare de har. Det är laser och LED blandat och det känns lite som en tävling i vem som kan trycka in flest små lampor i ett kluster. Mercedes var tidiga med fokus på ljus och 1995 lanserade de E-Klass med Xenon. Jag minns så väl hur man då blev bländad av alla dessa Mercor som åkte runt med sitt blåa ljus. 2010 började man även med LED när nya CLS presenterades som den första modellen att få adaptiva strålkastare med tekniken i sig. 2013 blev S-Klass världens första fordon som skippade traditionella glödlampor helt och bara hade LED. Nu för tiden är LED något som många tillverkare erbjuder, även i de billigare segmenten. Mercedes kommande eldrivna modell EQS kommer att ta det hela till nästa nivå. Konceptet har en grill med inte mindre än 940 stycken olika små LED-lampor i sig. Riktigt så extrem lär inte produktionsversionen bli men det kommer att bli mycket ljus i alla fall. Längst till höger under skynket står bilen och nästa år får vi reda på hur den ser ut. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Roadshow har fått klämma på Mercedes Vision EQS Concept
Framtidens S-Klass?

För lite mer än en månad sedan presenterade Mercedes konceptbilen EQS. En jättelyxlimpa som kanske kan vara en framtida vision av en eldriven S-Klass. Nu har Roadshow fått sig en närmare titt och faktiskt även en provtur med konceptet och så här såg det ut. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Helt eldrivna AMG-bilar är på gång
Tyst prestanda

Klart att även framtidens elbilar ska bjuda på grym prestanda. Nu bekräftar Daimlers vd Ola Källenius att helt eldrivna AMG-bilar är på väg vid sidan om hybrid-AMG:s. Vad det rör sig om för modell vill han inte gå in på men det skulle kunna handla om det nya konceptet EQS som ska bli verklighet någon gång i framtiden. Den skulle då kunna bjuda på mer än 600 hästar. Det här blir dock inte första gången Mercedes har lanserat en helt eldriven AMG-modell. SLS Electric Drive har fyra stycken elmotorer som tillsammans levererar 750 hästar och 1000 newtonmeter i vrid. Den gör 0-100 km/h på 3,9 sekunder och toppar 250 km/h. Men den blev aldrig någon hit och det sägs att man inte ens sålde 100 stycken exemplar. Det kan ju i och för sig ha att göra med att den kostade en halv miljon dollar. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

Mercedes visar eldrivna lyx-sedanen EQS
Är nog några år bort

Alla vet att blått är lika med miljövänligt och Mercedes verkar ha anammat detta bra. Nu visar man upp konceptbilen EQS och eftersom den är framtidsmässig och går på el är det självklart blåa toner som gäller för hela slanten. Batteripacket är på 100 kWh och det i sin tur matar en elmotor på 476 hästar. 0-100 km/h ska gå på under 4,5 sekunder och toppfarten ska ligga omkring 200 km/h. På en laddning ska man kunna ta sig upp till 70 mil. Använder man sig av en snabbladdare med 350 kW ska man kunna trycka i 80 procents laddning på under 20 minuter. Baken har inte mindre än 229 stycken individuella "stjärnor" som ser till att sköta lyset. I grillen fram sitter det 188 stycken små LED-lampor som ska lysa upp och ge ett slags tredimensionellt mönster. Oklart varför, men det ser ju lite fränt ut i alla fall. Insidan ska påminna om en lyxig yacht och det ser man ju ut att ha lyckats ganska så bra med. Om något från EQS kommer att få följa med till framtida modeller återstår som väntat att se. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0

Mercedes teasar nytt EQ-koncept
Kan det vara EQS?

Mercedes kommer att visa upp en ny konceptbil på mässan i Frankfurt och nu får vi de första teaserbilderna på ekipaget. Det enda man berättar för tillfället är att det är ett EQ-koncept med eldrivlina. Bilderna visar en fyrdörrars coupé vilket skulle kunna innebära att det här är den kommande modellen EQS. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0
2018
2017
2016
2015

Titta in i Fujis kamerafabrik i Sendai
Fuji Guys har varit på besök

Om du har varit nyfiken på hur det ser ut inne i en kamerafabrik kan ni kolla in den här filmen som visar ett besök i Fujis kamerafabrik i Sendai i Japan och som ger en närmare titt på produktionen av deras objektiv XF35mmF2 R WR. Det är Youtubeprofilerna Fuji Guys som gjort ett besök och bland annat får vi se det stora kravet på säkerhet. Förutom att alla måste ha strikta och heltäckande säkerhetskläder är det förbjudet att exempelvis springa, sitta på golvet, skaka på händerna snabbt och ta av sig ansiktsmasken. Tumnagel
38.6°
+
Emmy Zettergren
0
Nästa sida