m

Volvo och Volkswagen bäst på elektrifiering
Toyota får bakläxa

Gruppen Transport and Environment har kollat på vilka biltillverkare som ligger bäst till när det kommer till elektrifiering ur ett europeiskt perspektiv. Jag vet inte om det är med flit, men Tesla verkar ha glömts bort helt eller så har man inte tagit med dem eftersom de är klara med elektrifieringen. Förutom Tesla så ligger Volkswagen och Volvo bäst till enligt gruppen. Man har tittat på hur långt fram man ligger i egna prognoser, hur det ser ut med batteritillverkning och en rad andra punkter. Både Volkswagen och Volvo kör ju en hård strategi mot elektrifiering just nu och säger att en betydande del av bilarna som säljs 2030 ska vara elektrifierad. I Volkswagens fall tror jag att de kommer att lyckas eftersom MEB-plattformen verkar bli en succé med deras VW ID.4, Skoda Enyaq och Audi Q4 som väntade storsäljare. Volvo väntar vi fortfarande på att de ska komma ur snackhörnan och in i levererahörnan, att ha en modell som kostar nästan 700.000 kronor räcker inte. Lite underligt är det att Kia och Hyundai hamnar så dåligt, de har redan i dag en stor del elbilar och kommande plattformen som Hyundai Ionic 5 och Kia EV6 ska rulla på verkar väldigt lovande. Att Toyota ligger sist är inga konstigheter, de mumlar fortfarande om hybridteknik även om elbilar också är på gång. Enligt rapporten så väntas försäljningen av rena elbilar ligga på 7,4 procent av produktionen i år, 24,2 procent 2025 och över hälften av produktionen 2030. Laddhybrider väntas nå sin topp försäljningsmässigt runt 2026 och sedan dala igen. Tumnagel
40.7°
+
Roger Åberg
0

Leasingpriser klara för Kia EV6
Från 4695 kronor

Intresset för Kia EV6 verkar riktigt högt och vi har tidigare fått priser på bilen. Men många kommer att privatleasa, och nu är priserna klara för detta alternativ. Minsta modeller kommer att kosta 4695 kronor i månader (36 månader, 1500 mil per år). EV6 Plus kommer inte att finnas, men EV6 Plus AWD kommer att kosta 5995 kronor. EV6 GT Line AWD kommer att kosta 6495 kronor. Toppmodellen som heter GT är ej prissatt ännu, denna kommer först 2022. Förmånsvärdena är däremot klara för alla modeller, de ligger mellan 2258 och 2929 kronor beroende på modell. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0

Det här är nya Kia Sportage
Europaversionen presenteras i september

Nu har Kia presenterat den globala versionen av Kia Sportage, men vi kommer att få en helt egen version av denna i Europa i höst, närmare bestämt i september. Sportage har designats gemensamt av team i Korea, Tyskland, USA och Kina under filosofin ”Opposites United”, men i slutändan verkar man inte ha tyckt att det räcker för Europa som får sin egen version. Det är första gången Europa får det under modellens 28-åriga historia, vi verkar inte ha velat vara med när motsatser skulle förenas. Exakt vad som kommer att skilja är oklart, men i stora drag kommer nog bilen att vara densamma. Hur som helst så är det så här den globala versionen ser ut och designen andas nya Kia som kom först med EV6 och som vi kommer att se framåt för Kia. Märket vill bli lite mer premium och den nya modeller är ett rejält lyft mot förra generationen, i alla fall på bilderna. Till skillnad mot EV6 är det här ingen ren elbil men en laddhybrid kommer så klart. Vad vi vet så är det bara den versionen som kommer att komma till Sverige. Tumnagel
39.7°
+
Roger Åberg
0

Kia smygvisar kommande Sportage
Och den nuvarande återkallas för sensorfel

En SUV i den mindre klassen måste man ju ha och just nu saknar Kia det eftersom man har slutat sälja den fjärde generationen av Sportage vid årsskiftet. Men en ny generation är på gång och kommer att få premiär i Korea i juli och mer information om hur det blir för Europa kommer i september. Kia har ju ett nytt formspråk och den nya generationen har en del likheter med EV6, speciellt i rumpan. Men till skillnad mot den så kommer nya Sportage att gå på annat än el. Till Sverige lär endast laddhybriden komma. Samtidigt nås vi av nyheten att man återkallar nuvarande generationen eftersom en kortslutning i en sensor kan leda till brand. Tumnagel
39.2°
+
Roger Åberg
0

En titt på Circle-Ks feta laddstation
Det här är framtiden för elbilsförare

Framtiden för elbilar är riktigt feta laddare, skillnaden i laddtid mellan en trött och en pigg laddare är ju gigantisk. Som referens är oftast laddboxar för hemmabruk 11 kW och många laddare "på stan" 50 kW. Men nu börjar de riktigt feta laddarna komma på plats både bland annat hos Tesla (som kör 250 kW som mest) och Ionity (som kör 350 kW som mest). Tesla har gott rykte med sina laddstationer men övriga verkar helt enkelt fungera lite så där. Men kanske det är på väg att ändras. Men för att ladda snabbt behövs inte bara snabba laddare utan även stöd hos bilarna, och det är inte riktigt där ännu, inte på bred front i alla fall. Tesla har det som sagt och Porsche/Audi har stöd för 250 kW i Taycan/GT. Kia och Hyundais nya plattform som Kia EV6 och Hyundai Ioniq 5 byggs på har också stöd för snabbladdning. Volkswagens MEB-plattform är däremot lite långsammare och pallar med 125 kW. Andra är ännu sämre. Att ladda med 50 kW tar, i praktiken, fem gånger så lång tid som att ladda med 250 kW vilket gör laddstoppet fem gånger längre, så hur snabb den där laddningen är gör verklig skillnad. Hur som helst så har Circle-K byggt en helt ny station vid en ny motorväg i Norge som verkar riktigt härlig. Förutom några bensin- och dieselpumpar så har man ett gäng med 300 kW-laddare. Man har även solceller på taket och en batterianläggning, som i alla fall ska hjälpa till lite. Man har också en trevlig butik med sittplatser där man kan hänga. I takt med att snabbladdarna kommer blir laddstoppen kortare och kortare, men ändå trevligt att ha ett snyggt och trevligt ställe att pausa lite på när man kör långt. Vi får hoppas att fler såna här dyker upp längs vägarna även här i Sverige. Kudos till Circle-K alltså! Tumnagel
66.4°
+
Roger Åberg
0

Nu kan du glo på tv i din Polestar 2
Polestar släpper streamingapp

Ibland så sitter man i sin elbil och laddar och har tråkigt, har man en Kia EV6 kan man fälla sätet och sova och i en Tesla kan man lira lite spel. Nu släpper Polestar en app där man har lite streamingtjänster, helt enkelt för att man ska kunna kolla på något medans man laddar eller sitter still i sin bil av någon annan anledning. – Vi har släppt den nya Polestar-appen i betaform så att våra kunder kan börja njuta av fördelarna med videostreaming i bilen, säger Thomas Ingenlath, VD för Polestar. Vi kommer att få feedback – både bra och dålig – som hjälper oss att förfina appen baserat på tusentals användare snarare än en liten begränsad skara. Vi kommer också att fortsätta lägga till kanaler i framtiden, vilket ger appen en enorm tillväxtpotential eftersom den kan integrera i princip alla webbaserade streamingtjänster. Appen är nu i beta och i Sverige finns det saker från SVT, BBC Ideas, Al Jazeera och Tagesschau att kolla på och mer ska komma senare. Det går endast att titta på saker när man står till, när bilen börjar röra på sig så kan man dock fortsätta att lyssna om man vill det. Ganska smidigt om det är hockey eller partiledardebatt eller något som går lika bra att lyssna på. Datan som förbrukas ingår i den dataplan som finns i bilen och kostar inte extra. Tumnagel
43.5°
+
Roger Åberg
0

Vi kollar in nya Kia EV6
Verkar riktigt lovande!

Det är nu de kommer, de riktiga elbilarna. Och med riktiga så menar jag de som bygger på en plattform som liksom är gjord för elbilar och bara för elbilar. Volkswagens plattform MEB har vi tjatat om och nu är det dags för Hyundai/Kias plattform E-GMP att börja leverera på riktigt. Eller leverans blir det i september, men nu finns det en bil att kolla på i alla fall! Kia och Hyundai är verkligen kompisföretag och de släpper varsin bil på plattformen i år, Hyundai med supersnygga Ioniq 5 och Kia med klart annorlunda EV6. Jag måste säga att båda dessa modeller är vågade och Kias version är nog den mest vågade. På bild har jag inte varit så övertygad om snyggheten, men i verkligheten gjorde den sig bättre. Jag är fortfarande lite tveksam till fronten, vad tycker ni om den? Som alltid med elbilar som byggs på plattformar för just elbilar blir det väldigt mycket mer innerutrymmen och så även här. på utsidan är detta inte en speciellt stor bil men på insidan är det väldigt gott om plats. Det är luftigt och härligt både fram och bak och man kan vara riktigt lång utan att det tar i varken vid benen eller huvudet. Plattformen som EV6 bygger på är intressant framförallt för att den har snabbladdning (249 kW) och det är coolt att systemet kör på 800V, något som inte är så vanligt hos konkurrenterna i samma prisklass. Det gör att man kan snabbladda som sagt, men man kan också få till en riktig prestandabil, toppversionen kommer att klara 0 till 100 på 3,5 sekunder. Men då blir det dyrt, GT-versionen med 585 hästar kostar 749.600 kronor men ska ha fått en hel del köpare redan! Instegsversionen har 228 hästar och bakhjulsdrift och kostar 569.900 kronor och mellan dem finns en hög med versioner (scrolla ner här för hela prislistan). Provkörning och leverans väntas till september och det ska bli väldigt intressant att testa denna på riktigt, inte bara kika. För om Kia kan leverera hela vägen och inte bara flådig design och snabba 0-100-tider så har de nog en liten succé med denna. Tumnagel
55.1°
+
Roger Åberg
0

Så blir Kias deal med Ionity
Två paket erbjuds

Om man kör en Kia blir det lite enklare och kanske billigare att ladda sin bil längs vägarna, i alla fall efter 3 maj. Då börjar Kia nämligen att erbjuda två stycken Ionity-paket till sina kunder. Det ena heter Access och kostar 49 kronor i månaden och då betalar man 5,75 kronor/kWh. Power-paketet är lite dyrare och kostar 139 kronor och då betalar man från 3,10 kronor/kWh. Standardpriset på Ionity är 8,70 kronor/kWh. Power-paketet finns alltså från 3 maj men Access-paketet dröjer till sommaren innan det kommer. Förbokar man en Kia EV6 innan maj och lägger en beställning innan 2021 i år så bjuder Kia på Powerpaketet under 2021 och 2022, samt ett år av Kia Charge Plus. Kia har nämligen också paket för de som vill ladda på andra offentliga laddstationer så att man har lite mer att välja mellan. Båda nätverken nås genom appen Kia Charge. Ionity-paketen lanseras tillsammans med nya modellen EV6 men går att prenumerera på för alla Kia-kunder. Tumnagel
39.5°
+
Roger Åberg
0

Kia presenterar EV6
Kommer i snabb GT-version

Kia har rätt nyligen gjort om hela sitt varumärke och nu kommer deras första bil som är byggd på en plattform byggd helt för elbilar. Den heter EV6 och för att verkligen visa att man menar allvar så släpper man en vanlig version och en GT-version som gör noll till hundra på 3,5 sekunder och en toppfart på 260 km/h. Man lovar också snabb laddning med 800V / 350 kW som ska leverera från 10 till 80 procent laddning på 18 minuter och möjligheten att lägga till 10 mil på 4,5 minuter. Man lovar även räckvidd på upp till 51 mil. Tumnagel
53.6°
+
Roger Åberg
0

Kia visar första bilderna på elbilen EV6
Baseras på samma plattform som Ioniq 5

Efter en liten smygtitt lyfter Kia nu täcket helt på den nya elbilen EV6. Det här blir Kias första elbil baserad på plattformen E-GMP som även Hyundai Ioniq 5 baseras på. Det sägs att EV6 även får samma batteripack på 72,6 kWh och runt 50 mil i räckvidd. Bilen visar Kias nya designspråk Opposites United som många kommande modeller kommer anamma. EV6 kommer att ha världspremiär i slutet av månaden och då kommer vi få alla specifikationer kring den. Tumnagel
49.6°
+
Bobby Green
0

En första titt på Kias nya elbil
Den första helt dedikerade

I dagsläget har Kia två stycken elbilar i sitt utbud - e-Soul och e-Niro. Men båda dessa kan man även få med förbränningsmotorer om man vill. Nu får vi en första titt på den kommande modellen EV6 som är en elbil helt från grunden. Den här blir den första att baseras på den nya plattformen E-GMP och blir startskottet för en helt ny generation med elbilar. "EV6 förkroppsligar både varumärkets nya syfte, Movement that inspires, och vår nya designfilosofi. Den är utformad för att inspirera på varje resa med en instinktiv och naturlig upplevelse, och för att underlätta våra kunders vardag genom intuitiv och integrerad användarvänlighet .Vårt mål är att designa den fysiska upplevelsen av varumärket och skapa djärva, genuina och innovativa elfordon." EV6 har premiär nu under årets första kvartal. Tumnagel
48.0°
+
Bobby Green
0
2020

Kinesiska BYD kommer till Europa i år
Börjar i Norge med eldriven SUV

BYD Auto är Kinas största tillverkare av elbilar. Snart kommer de hit till Europa och man börjar i Norge med SUV-modellen Tang EV600. Lanseringen kommer att ske senare i år men några prisuppgifter har vi tyvärr inte för tillfället. I Kina bjuder bilen på ett 82,8 kWh batteripack som driver antingen en eller två elmotorer beroende på om man vill ha endast framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Motorn är på 245 hästar och räckvidden enligt NEDC-cykeln ligger på 52 mil. Om allt går bra för BYD i Norge är det inte helt omöjligt att deras modeller även kommer att börja säljas här i Sverige. Tumnagel
34.6°
+
Bobby Green
0
2019
2018
2017
2016
2015
2013
2010