m

Bygg din Porsche Taycan Cross Turismo
Konfiguratorn är igång

Igår presenterade Porsche den nya modellen Taycan Cross Turismo. En sak man kan fördriva tiden med en fredagskväll är att speca bilen så som man vill ha den. Antingen för att man har tänkt köpa en, eller för att man som mig bara vill drömma lite. Jag utgick givetvis från värstingen Turbo S och efter allt klickande på saker som jag vill ha landade prislappen på 2.759.800 kronor och av detta var 629.800 kronor extrautrustning. Hur bilen blev ser ni bland bilderna. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0
2020

Apples M1-chip är en revolution för den vanliga användaren
Vi har testat den sämsta versionen - som flyger fram!

I vanliga fall när vi testar saker brukar tillverkarna skicka oss det fetaste de har. Är det bilar så är de utrustade med extrautrustning för hundratusentals kronor och är det elektronik så är det oftast modellen med fetaste processorn och mest minne. Såklart, tillverkarna vill ju att deras prylar ska verka så bra som möjligt men för oss som testar så är det lite dubbelt. Självklart vill vi också testa vad produkterna kan leverera när de är som bäst och vi vill ju ha möjligheten att testa allt som går att testa. Men samtidigt är det svårt att leverera ett bra köpråd för de som kommer att köpa instegsmodellen, vilket ju oftast är majoriteten. Att testa samma produkt två gånger är smått omöjligt, både med tanke på tillgång av produkter och tiden det tar. Tumnagel
57.5°
+
Roger Åberg
0

Nya BMW 4-serie med M Performance-delar
Här blir mustaschen under näsborrarna extra tydlig

Nya BMW 4-serie presenterades igår och precis som hos tidigare modeller kan man smycka ut den med godis från M Performance om man vill. Här ser vi hur bilen ser ut med grejerna på och det handlar bland annat om extra kolfiberdetaljer i fronten, baken, på sidokjolarna, backspegelkåporna och på bakluckan. Man kan även få rödmålade bromsok och svarta flerekrade fälgar. På insidan sitter en annan sportigare ratt, växelpaddlar i kolfiber och givetvis ett gäng M Performance-emblem. Vad de extra delarna kostar framgår inte för tillfället. Tumnagel
25.4°
+
Bobby Green
0
2019

Call of Duty: Modern Warfare tänder COD-lågan igen
Vi har lirat multiplayer i nya Modern Warfare

Activision har pumpat ut ett Call of Duty-spel på årlig basis sedan urminnes tider. Episka äventyr har levererats, men helt ärligt har undertecknad inte tillbringat mer än några timmar i spelen sedan Modern Warfare 3. Sedan dess tycker jag att vapnen har känts som ärtpuffror och progressionsystemet har försämrat multiplayerupplevelsen, vilket är riktigt trist då jag fullkomligt älskade att spela de tidiga Modern Warfare-spelen. Efter att ha fått lägga vantarna på multiplayerdelen i nya Modern Warfare har Activision och Infinity Ward lyckas tända intresselågan igen. Tumnagel
47.6°
+
André Stray
0

Maxad Mac Pro kommer att kosta typ en halv miljon kronor
Extra allt, tack

Igår presenterade Apple till slut en ny version av Mac Pro vilket många gått och väntat på i över ett år. Men det handlar om dyr dator, mycket dyr till och med om man vill maxa den rejält. Apple har än så länge inte avslöjat vad en Mac Pro med topprestanda kommer att kosta. The Verge har dock räknat lite på vad det kan komma att kosta och kommit fram till en summa på cirka 45.000 dollar, motsvarande cirka 425.000 svenska kronor. Lägger man så mycket pengar på sin nästa Mac Pro så får man en maskin med en 28-kärnig Intel Xeon W-processor, 1.5TB RAM, 4TB SSD-lagring samt fyra AMD Radeon Pro Vega II Duo-GPU:er. Vill man dessutom ha den tillhörande skärmen Pro Display XDR med tillhörande ställ så får man langa upp ytterligare 6000 dollar, motsvarande cirka 57.000 kronor. Det kan tilläggas att samtliga priser är utan moms. Vill man ha en maxad Mac Pro så kommer denna med andra ord att kosta ungefär lika mycket som en Volvo V90 med en hel del extrautrustning. Här nedan hittas en bonus på publikens reaktion när Apple avslöjade att bara stället till skärmen Pro Display XDR kommer att kosta 1000 dollar. Tumnagel
13.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Vi har kollat in nya Volvo V60 CC
Men vi vill kolla in den i skogen, inte i finrummet

Så har då Volvo äntligen släppt en CrossCountry-version av V60. Men är det så stor skillnad? Svaret är både ja och nej. Tror jag. Å ena sidan så är det lite plastdetaljer, lite högre markfrigång (60 mm), lite fetare sulor (22 mm på varje sida) och större däck (13 mm i diameter). Å andra sidan är det kanske precis lagom skillnad och det som behövs för köparen av V60 CC. När Volvo pratar om den här och jämför den med V90 pratar de om ungdomlighet och dynamik. Så V60 CC-köparen vill inte ha en SUV och ska inte få det, så det här är kanske så lagom man faktiskt kan bli i mellanmjölkens land. Och det är ju absolut inga fel med det! Jag gillar det. Det är inget världsomvälvande eller revolutionerande, men spela roll. Vad som spelar roll är motoralternativen. En D4 och en T5 finns från start, ingen hybrid så långt ögat kan nå. Eller det ska komma, men det är väldigt synd att det inte finns med från start. Med en hybrid hade det här kunnat bli en supersuccé men nu är den inte lika självklar. På utsidan är det en lite annorlunda grill, plastdetaljer, rails på taket och lite annorlunda stil på front och rumpa, i alla fall på nederdelarna. Den största skillnaden på utsidan gör nog hjulen som både är bredare och större. Detaljerna i rostfritt stål bak och på sidan är extrautrustning. På insidan är det precis som i en vanlig V60. Eller på en läderstol får man en lite speciell söm. Nu är ju inte det något dåligt, jag gillar verkligen inredningen i den här. På vägen in är det dock skillnad, den högre markfrigången gör att insteget blir lättare. Kanske inte en så ungdomlig förändring, men det kan nog göra att man utökar målgruppen några år. Nu vill vi ta ut den här i skogen där den hör hemma. Eller på den lite skitigare vägen i alla fall. Tumnagel
48.0°
+
Roger Åberg
0

Bugatti Chiron Sport har ingen högre effekt
Men bättre köregenskaper

Den som inte trodde att Bugattis modell Chiron kunde bli sportigare hade såklart fel. Nu presenterar man Chiron Sport i Genève och det är version som ska ha ännu bättre köregenskaper och vassare körkänsla. Men inte mer effekt eller högre toppfart som man första kanske hade kunnat tro (hoppats på). Det man får om man handlar är en Chiron med lättare hjul, mer kolfiber (även vindrutetorkaren), styvare fjädring runt om och ändrad styrning som ska ge mer känsla av kontakt med vägen. Allt som allt är den 18 kilo lättare. Enligt Bugatti ska bilen vara fem sekunder snabbare än vanliga Chiron runt testbanan Nardo. Mest känner man förbättringarna om man tar kurvor i över 200 blås. Insidan dekoreras med diverse sport-emblem och bilen som ställs ut i Genève är lackad i färgen Italian Red framtill medan baken är i synlig grå kolfiber. Om man vill kan man även få bilen i färgerna French Racing Blue, Gris Rafale, eller Gun Powder. Bilen blir din från 2,65 miljoner euro. De första leveranserna kommer att ske i slutet av året. Utställningsexemplaret är laddat med all extrautrustning och kostar därför 2,98 miljoner euro - något som enligt Bugatti gör den till den dyraste produktionsbilen på mässan. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0
2017

Så låter nya Ford GT med avgassystem i titan
Jämförs med original

Många klagar på att nya Ford GT "bara" har en turbomatad V6:a under locket och att den borde ha haft minst en V8:a. Men nu är det som det är och maskinen lämnar trots allt 650 hästar så den skäms inte för sig på den fronten. Ljudet kan man ju alltid diskutera och vill man att det ska vara lite rivigare kan man för 10 000 dollar extra få bilen utrustad med avgassystem i titan. Här jämförs ett sådant med en bil som har originalsystemet monterat. Vilken låter bäst tycker ni? Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Få över 100 hästar mer från din Volvo!
Ny mjukvara från BSR

Det är inte helt ovanligt att företag stryper sina produkter på olika sätt för att förenkla produktion men samtidigt ge kunderna anledning att betala olika pris för olika effekt. Bilar är inget undantag, tvärtom. Volvo verkar vara duktiga på detta för deras så kallade VEA-motorer som drivs med bensin verkar vara en och samma motor, oavsett om det står T2, T3, T4 eller T5 på bakluckan. Med hjälp av olika mjukvara styr man effekten beroende på vad kunden har betalat. Skillnaden i effekt för kunden är rätt dramatisk, en T2:a har 122 hästkrafter och en T5 har 245 hästkrafter enligt Volvo. Men mjukvara är mjukvara och nu har BSR tagit fram en trimsats till dessa motorer som gör stor skillnad för effekten. Av naturliga skäl är skillnaden störst för de med T2-varianten, där går antalet hästkrafter från 122 (Volvos siffra) till 236, alltså nästan dubbelt så mycket. Tittar man på effektkurvan ser det ut så här: Som ni ser så dör kraften med originalmjukvaran runt 130 hästkrafter, men med nya mjukvaran fortsätter den upp till över 230 hästkrafter. Även vridmomentet ökar, från 269 till 360 Nm. Enligt BSR så ska tiden för att accelerera mellan 80 och 120 km/h falla från 8,17 sekunder till 4,03 sekunder. Trimsatsen kostar 6990 kronor om man lånar enheten för att föra över mjukvaran. Vill man köpa enheten kostar det 2000 kronor extra. Vid en service hos en Volvo-verkstad kan mjukvaran skrivas över, men det ska då gå att lägga in den igen. Enligt BSR ska mjukvaran inte skada motorn, men det får stå för dem. Mjukvaran går att lägga in på bilar efter 2015 och bilen måste ha manuell låda. Trimsatsen finns även för T3 och T4, men då T4 har 199 hästkrafter från början blir skillnaden "bara" 37 hästkrafter, så att lägga in detta känns kanske mest aktuellt på T2 och T3. Med tanke på att prisskillnaden på en V40 med T2 och T5 (som har 245 hästkrafter enligt Volvo) är 90.000 kronor kan det vara lockande att köpa en T2:a, köpa den här mjukvaran och använda de resterande 81.000 kronorna på extrautrustning. Tumnagel
61.6°
+
Roger Åberg
0
2016

Så mycket kostar extrautrustningen till Bugatti Chiron
Kolfiberfest kommer göra ont i plånboken

En Bugatti Chiron kostar från 2,5 miljoner Euro. Det är helt sinnessjukt mycket pengar, men vill man kan man enkelt få den siffran att bli betydligt högre. Salomondrin och hans kompis har fått tag i prislistan över extrautrustningen, och den är skrattretande. Vill man exempelvis ha karossen på sin bil i helt synligt kolfiber utan lack ovanpå kostar det 255 000 Euro extra. Mer om de galna extraprylarna man kan kryssa i ser ni i videon ovan. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Tesla Model X kostar från 987 000 kronor
Och med grejerna man vill ha kostar den 1,6 miljoner

Tesla öppnar nu upp konfiguratorn för alla när det kommer till Model X. Det svenska priset börjar på 987 000 kronor och för det får man en 75D med det nya batterialternativet på 75 kWh som ger en räckvidd på 41,7 mil. Mycket pengar redan från start alltså, och mer ska det bli. Versionen man vill ha - P90D, kostar med extrautrustning som känns som givna val över 1,6 miljoner kronor. Frånpriset är här 1 334 400 kronor och det tickar snabbt uppåt. Köper man den här modellen känns det ju som att man vill ha sju sittplatser, och för det får man betala 43 400 kronor extra. Autopilot är ju spännande men det kostar 27 200 kronor. Kör man i Sverige vill man ju självklart ha sätesvärme på alla platser och det tillsammans med rattvärme och uppvärmda torkarblad kostar 10 900 kronor. Väljer man P90D vill man ju dessutom ha det allra värsta - Ludicrous Speed som gör att man kan ta sig från 0-100 km/h på bara 3,4 sekunder. Detta kommer dock att svida mest i plånboken - tillvalet kostar nämligen 109 000 kronor. Beställer du ett exemplar nu ska du få det i slutet av året. De som redan har fått sina bilar rapporterar dock om diverse problem som du kan läsa om här. Tumnagel
15.1°
+
Bobby Green
0

Snabb världsmästare som känns något ansträngd
Jag har kört Mercedes-AMG A 45 4Matic

Våren 2013 presenterade Mercedes sin första lilla modell i AMG-familjen - A 45 AMG. Den hade inte mindre än 360 hästar och ett vrid på 450 Nm, dessutom drev den på alla fyra. Mercedes menade allvar och ville på riktigt utmana konkurrenter som Audis RS 3 och BMW med M135i. Förra sommaren fick bilen sig en liten facelift men det var inte enbart kosmetika det handlade om som det brukar göra, utan även mer pulver under huven. Nu lämnade istället den ettriga lilla tvålitersfyran hela 381 hästar och 475 Nm och därmed kunde tysken stoltsera med något unikt - världens mest kraftfulla fyrcylindriga motor. Den nedstoppad i Mercedes-AMG A 45 4Matic som den numera benämns resulterar även i världens mest kraftfulla kompakta serietillverkade prestandabil. Denna bil har jag testat och visst stämmer det Mercedes säger, men paketet känns tyvärr lite för ansträngt och även om bilen är ruskigt snabb får den kämpa på rätt bra för att leverera. Mercedes vill så mycket med den här bilen men hittar inte riktigt rätt där körglädjen är så viktig. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Lamborghini Gallardo aktiverar U-läget
Extrautrustning?

En Lamborghini Gallardo kommer med körlägena Strada, Sport och Corsa men vem visste att den även hade ett U-läge? Tumnagel
56.5°
+
Bobby Green
0
2015

Mercedes lyfter SLK
Och byter namn på den till SLC

Mercedes fortsätter sin namnbytarresa och den senaste modellen till rakning är lilla SLK. När nu bilen uppdateras och får en facelift heter den istället SLC. Världspremiär blir det på Detroit Auto Show i januari. Förutom nytt utseende har det faktiskt även hänt en del under skalet. En ny instegsversion med en turbomatad fyra på 1.6 liter och 156 hästar har hittat dit och samtidigt skrotar man V8:an i AMG-versionen och ersätter den med en dubbelturbomatad V6:a och kallar den för SLC 43. Effekten i den anges till 367 hästar och 520 Nm, vilket alltså innebär både färre hästar och vrid jämfört med gamla SLK 55 AMG (421 hästar och 540 Nm). Till motorn kopplas den senaste niostegade automatlådan. Drivningen sker på bakhjulen och från 0 till 100 km/h ska man kunna ta sig på 4.7 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Bränsleförbrukningen anges till 0.78 liter per mil. Extrautrustning till denna bil är bland annat AMG Ride Control som ger dig sportfjädring med ställbar dämpning. Insidan får en ny ratt, andra instrument, en större skärm på 4.1 tum och lite andra nya detaljer när det gäller lädret och inredningslister. Det fällbara plåttaket har uppdaterats och kan nu öppnas och stängas i hastigheter upp till 40 km/h. Försäljningen drar igång nästa vår men vad det då står på prislappen är oklart för tillfället. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Konfiguratorn för Tesla Model X har öppnat
Dock endast för de som beställt Signature-versionen

Väntan på Teslas crossover-modell Model X är över och nu har konfiguratorn där du specar din bil på webben öppnat. Dock gäller detta endast för de som registrerat sig tidigt för den så kallade Signature-versionen som är ett snäpp lyxigare. Priset börjar på 132 000 dollar och kan sluta på 144 000 dollar om man smackar på allt i utrustningsväg. För pengarna får man en elbil med ett 90 kWh-batteri som klarar sig nästan 39 mil på en laddning. 0-100 km/h ska gå på 3.9 sekunder och toppfarten anges till 250 km/h. Det ökända Ludicrous Mode som finns i Model S kan fås även här mot ett pristillägg på 10 000 dollar. Lägger man de pengarna gör bilen 0-100 km/h på bara 3.3 sekunder istället. På extrautrustningslistan finns bland annat ett dragpaket som låter dig dra släp på upp till 2 268 kilo. Fler versioner lär presenteras inom kort. Tumnagel
69.4°
+
Bobby Green
0

Nissan har tagit fram en självlysande lack
Lysande!

I höstas fick vi se en Tesla Model S som lackats i en självlysande färg och det verkar som att i alla fall Nissan gillade vad de såg eftersom de nu presenterar just detta på ett exemplar av den eldrivna modellen Leaf. Det är ingen foliering utan riktigt lack som alltså är UV-absorberande och som ska lysa upp när mörkret faller på. För att få till effekten har Nissan använt sig av något som kallas för Starpath som man precis som lack sprayat på bilen. Samma produkt har bland annat sprayats på gångvägar i Cambridge för att lysa upp dessa nattetid istället för vanlig gatubelysning. Om mottagandet av Nissans påhitt blir bra kan lackalternativet hitta in i extrautrustningslistan. Tumnagel
53.1°
+
Bobby Green
0
2014

Mer Porsche åt folket!
Vi har kört Macan

Hur följer man upp en sådan solskenshistoria som Cayenne? Folket började få dille på lyxiga prestandasuvar och Porsche var inte sena med att leverera. Succén var ett faktum och idag kan man knappt befinna sig ute på vägen utan att stöta på ett exemplar. Men vad är nästa steg? Att följa trenden såklart och analysera köpbeteende hos konsumenterna. Många hade nog insett att de inte behövde en stor suv utan att det räckte med ett mellanting för att ta sig fram och tillbaks till jobbet och kanske några meter på grusvägen ut till landstället. Porsche ruvade på steken en stund men presenterade för inte så längesen sin medlem i kompakt-suv-genren - Macan. Vi fångade dieselversionen och försökte ta reda på om den här är så mycket mer än en Audi Q5 för det finare folket. Tumnagel
192kg
+
Roger Åberg Bobby Green

Så mycket kostar utrustningsnivåerna till BMW i8
$$$

BMW lanserar den nya modellen i8 lite senare i höst och om du skulle vara sugen får du räkna med att lägga ut 1 199 000 kronor för att få nycklarna till ett exemplar. Mycket pengar helt klart, men som vanligt går det att krydda prislappen ytterligare genom att bocka för lite extrasaker i utrustningslistan. Här kan vi visa exakt vad de grejerna kostar, om än i dollar. Bilen kommer att erbjudas med tre olika utrustningsnivåer och dessa kallas för "Giga World", "Tera World" och "Pure Impulse World" och det är Giga som är instegsnivån. För den får du betala 2 000 dollar och för det får du förutom den vanliga utrustningen skinnklädsel som går i vitt eller svart. Nästa nivå kostar 3 000 dollar och då får du blåa säkerhetsbälten och en läder- och tyginteriör som går i brunt. Toppversionen går loss på hela 10 800 dollar extra och då förväntar man sig kanske något alldeles extra - men icke. Det enda som tillkommer är ett innertak i antracit. Har man spenderarbyxorna på kan man få upp priset för en i8 till 149 250 dollar, och det är när man valt till lacken Crystal White Pearl Metallic som kostar 1 800 dollar extra. i8 har mycket utrustning från start så är man inte så noga med vilken färg bältena har nöjer man sig antagligen med en basversion. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0

iOS Vi har provat World of Tanks Blitz
Kanonkul!

World of Tanks Blitz är ett freemium MMO-spel för mobiler från Wargaming, samma utvecklare som ligger bakom det oerhört populära PC-spelet World of Tanks. Spelet har inte släppts globalt ännu men går ändå att spela i flera länder bland annat Sverige. Jag har testat World of Tanks Blitz i några dagar. Online-spelet I Blitz-versionen tävlar upp till 14 personer online emot varandra uppdelade i två lag. Då det finns tio olika nivåer på pansarfordonen matchas man ihop med andra spelare i ungefär samma nivå som ditt eget fordon. Sen fajtas man tills antingen alla motståndare fallit eller flaggan hållits tillräckligt länge. Det kan bli oavgjort också om tiden går ut men detta händer inte så ofta. Sju minuter tar en omgång. Spelets åtta olika kartor känns stora när man kör runt med sin lilla tank. Grafiken i spelet är ypperligt snygg och körkänslan på stridsvagnen är larvigt bra. I spelet kan du bjuda in kompisar på fajter och där finns en textchat. Achievements finns i massor för den som gillar sådana. Spelet har också tävlingar och specialerbjudande på nyhetssidan. Hårdvaran och uppdateringarna World of Tanks Blitz har över 90 pansarfordon från antingen USA, Ryssland eller Tyskland där stridsvagnarna finns i tre olika storleksklasser. Sen finns det en typ till av fordon, pansarvärnskanonvagnar, vilka äter stridsvagnar till frukost men som får passa sig noga för eld i baken. Varje pansarfordon har uppgraderingar man kan göra. Vill man åt de bättre fordonen måste man uppgradera. Uppgraderingar köper man för erfarenhetspoäng man får i striderna. Det finns också extrautrustning man kan lyxa till sitt fordon med. Något man måste köpa för att inte stå med brallorna nere på slagfältet är ammunition. Varje modell brukar ha två, tre sorter att välja på. Slutligen finns det förbrukningsmaterial. T.ex. brandsläckare eller mumsig choklad till besättningen. Bra att ha-grejer. Slutknorren World of Tanks Blitz är kanonkul i dubbel bemärkelse. Att vara i fält med sin pansarbössa är helt enkelt mycket underhållande. Det är lätt att fastna i den trånga stridsvagnen och köra runt i timmar på jakt efter plåt att pricka. När du väl fått ordning på fingrarna som styr fordonet och siktet så att du klarar både en, två eller tre motståndare för att du är, eller du tror du är, smartare än motståndaren, det är då du blir kung av larvfötter. [iOS (gratis)] Tumnagel
37.5°
+
Christian Bengtsson
0

Nya Mini har nästan blivit för bra
Vilket gör att vi faller för mellanmodellen...

Som gammal Minivän, det ska kanske göras klart redan här att jag kör en Mini Cooper S Cabrio till vardags, är jag så klart extra nyfiken när Mini släpper nytt, så när frågan kom om jag ville komma och provköra nya Cooper och Cooper S sa jag så klart ja på direkten. Intresset för nya Mini finns inte bara hos mig utan även i högsta grad hos BMW som storsatsar. Mini är viktigt för dem och småbilar är viktigt för dem - så viktigt att man har byggt en helt ny fabrik och skeppar 350 journalister till Puerto Rico för provkörning. Vi européer har redan förstått och kommer inte direkt i första hand här - USA och Kina verkar vara fokus. Nya Mini bygger på BMWs nya plattform UKL1 som inte bara kommer att användas av Mini. Den lilla bilen är det nya svarta och BMW kommer inte att lita helt och hållet på Mini utan kommer även att bygga små bilar med BMW-märke men det gör inte Mini oviktig. Det betyder dock att några beslut med Minin är tagna med tanke på vad som komma skall för BMW. Tumnagel
185kg
+
Roger Åberg

Nissan visar uppdaterade Juke Nismo RS
Mer krut och bättre köregenskaper

Igår skrev jag några rader om nya Nissan Juke och bredvid den i Genève står en hetare version - Juke Nismo RS. Bilen bjuder på mer effekt, bättre köregenskaper och den nya designen som för tankarna till modellen 370Z. Chassiet har styvats upp, bromsarna har uppdaterats och motorn har trimmats ytterligare. Den sistnämnda ger nu 218 hästar mot tidigare 200 och vridet i den framhjulsdrivna versionen har ökat med 30 Nm till 280 Nm. Denna har även försetts med en mekanisk diffbroms. Den med fyrhjulsdrift behåller samma vrid men får paddlar bakom ratten till den åttastegade automatlådan. Bromsarna fram har uppgraderats från 296 till 320 millimeter och dämpare och fjädrar har ställts i ett hårdare läge. Interiören går alltid i svart med röda inslag. Stolarna ni ser på en av bilderna är extrautrustning. När bilen släpps och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
32.0°
+
Bobby Green
0
Nästa sida