m

Det verkar inte bli körkortskrav för vattenskoter i sommar
Flyttas fram till nästa år på grund av pandemin

I slutet av förra året uppgav infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) att han hoppades att det skulle införas krav på förarbevis för att framföra vattenskotrar i svenska vatten till sommaren 2021. Så ser nu inte ut att bli fallet och krav på förarbevis för att köra vattenskoter ser nu inte ut att dyka upp förrän 2022. Anledningen till att kravet på förarbevis blir försenat beror på att de de praktiska momenten i utbildningen, som ska ligga till grund för förarbeviset, antagligen inte kan starta förrän i sommar på grund av pandemin skriver TT. Förhoppningen är nu att utbildningarna för förarbevis för vattenskoter ska kunna starta i juli och att krav på förarbevis införs från 1 maj 2022. 2019 infördes ett krav på en åldersgräns på 15 år för att framföra vattenskotrar. Samma år föreslog polisen att det även skulle införas krav på förarbevis för fordonen, ett förslag som även regeringen ställde sig bakom förra året. Tumnagel
6.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Kan blir krav på körkort för vattenskotrar till sommaren
Nu är det "slutlekt" säger infrastrukturministern

Sedan förra året har det förts diskussioner om ett eventuellt körkort för att framföra vattenskotrar i svenska vatten. Transportstyrelsen sa bland annat tidigare i år att man ville så något sådant 2022 men nu kanske det blir körkortskrav på vattenskoter redan nästa år. Det är regeringen som föreslår att det ska införas förarbevis för vattenskoter till sommaren och infrastrukturminister Tomas Eneroth säger om detta i ett pressmeddelande: "Jag vill se ordning och reda på sjön. Därför föreslår regeringen att krav på obligatoriskt förarbevis införs redan till nästa sommar. Nu är det slutlekt." Enligt förslaget kommer krav på förarbevis för körkort börja gälla 15 maj 2021. De som vill bedriva utbildning för förarbevis för vattenskoter ska ha tillstånd av Transportstyrelsen, som även föreslås utöva tillsyn över utbildningsanordnarna. Sedan sommaren 2019 finns det en åldersgräns på 15 år för att framföra vattenskoter i Sverige. Tumnagel
85.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Transportstyrelsen vill införa förarbevis för vattenskoter
Kan börja gälla 2022

Transportstyrelsen har lagt fram ett förslag som innebär att det kan komma att bli krav på både utbildning och förarbevis för dem som vill framföra en vattenskoter i svenska vatten framöver. Detta är något som både polisen och regeringen tidigare efterfrågat. Detta då en del vattenskoter-förare helt verkar sakna sjövett vilket har lett till att en del incidenter inträffat när vattenskotrar framförts. Transportstyrelsen föreslår att alla som kör vattenskoter ska genomgå en utbildning på en till två dagar för att få ett förarbevis. Skulle kravet om förarbevis för vattenskotrar godkännas av riksdagen så föreslås detta träda i kraft 1 januari 2022. Tumnagel
88.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Regeringen vill ha körkort för vattenskoter
Så att det blir lite ordning och reda till sjöss

Förra året gick polisen ut och krävde att det skulle införa någon slags förarbevis för att få köra vattenskoter och nu efterfrågar även regeringen det. Därför ger regeringen nu Transportstyrelsen i uppdrag att ta fram ett förslag på hur ett förarbevis på vattenskoter skulle kunna utformas. De får även i uppgift på att ta fram förslag för hur en obligatorisk utbildning för att få framföra vattenskotrar skulle kunna se ut. Förra året infördes en åldersgräns på 15 år för att få framföra vattenskotrar och det ska nu även utredas om denna eventuellt ska höjas. Tumnagel
89.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Personskador med fyrhjulingar har minskat
Trots att antalet fordon ökat

Det är ju alltid kul när siffror visar något bra. Färsk statistik från Svedea pekar på att trots att antalet fyrhjulingar i Sverige har ökat under senare år (2016 - 2019) så har personskadorna relaterade till dessa minskat avsevärt - ner 22 %. Anledningen är sannolikt att det numera är krav på förarbevis och att de som kör har fått ett ökat säkerhetsmedvetande. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0
2019

Voi sänker hastigheten på vissa gator
Och introducerar ett test som gör färden billigare

Efter det att antalet olyckor med elsparkcyklar ökat det senaste året så meddelar nu företaget Voi att de kommer att strypa fordonens hastighet på vissa gågator i Malmö och Göteborg. Företagen bakom elsparkcykel-tjänsterna har fått kritik för att deras fordon går att framföra för snabbt på vissa gator där framför allt gångtrafikanter rör sig. Att fordonen hyrs ut per minut har även det fått kritik då det misstänks dra upp genomsnittshastigheten som användarna kör i. Förutom att strypa hastigheten från 20 till 6 km/h på vissa gågator så introducerar även Voi en slags trafikkurs som användare kan ta del av på nätet. Vois presschef Kristina Hunter Nilsson säger till SVT att de som går igenom kursen belönas med billigare resor. Hur mycket billigare det hela blir framgår inte. Tumnagel
41.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Polisen vill införa körkort för vattenskoter
Så att folk kör lite vettigare med dessa

TT rapporterar att både sjöpolisen och Kustbevakningen gärna skulle se att det införs körkortskrav eller något slags förarbevis för de som framför vattenskotrar. I dagsläget är det enda kravet för att köra vattenskoter att föraren ska vara över 15 år gammal. Det anser myndigheterna inte är tillräckligt efter det att flera tillbud med vattenskotrar skett den senaste tiden. TT skriver bland annat om en olycka i Trollhättan då en tonårsflicka och en man skadades efter det att vattenskotern de färdades på körde upp på land. Både sjöpolisen i Väst och Kustbevakningen ställer sig bakom önskemålet om körkort för vattenskotrar och mindre båtar då de hoppas att det gör att de som kör fordonen förhoppningsvis lär sig lite båtvett. Tumnagel
111.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2015

Nu kommer elcyklar med kraftigare motorer
Från 250 watt till 1.000 watt

Till nyår förväntas ett nytt förslag godkännas som gör det möjligt att ha elcyklar med betydligt mycket mer kraftfullare motorer än vad som är tillåtet i Sverige idag. Idag får en elcykel ha en motor med en maxstyrka på 250 watt men om det nya förslaget godkänns, något som det antagligen gör då det syftar till att harmonisera reglerna gällande elcyklar i EU, så kan man ha en motor på upp till 1.000 watt på sin elcykel. Niclas Nilsson, utredare på Transportstyrelsen, säger till TT: "De ser ut som vanliga cyklar, men är väsentligt snabbare. Motorstyrkan stämmer med effekten på en moped i klass 2." Då elcyklar med kraftigare motorer kommer att klassas som mopeder krävs dock både förarbevis, trafikförsäkring samt cykelhjälm om man vill framföra dem. Tumnagel
78.4°
+
Wille Wilhelmsson
0