m

Vi har provkört Volkswagens första riktiga elbil ID.3
Lovande start på en ny era

Elbilar är framtiden. Eller i alla fall en stor del av framtiden. Efter att ha varit rätt så motsträviga på den här punkten börjar bilvärldens jättar nu äntligen vakna på riktigt och nu vill även de leverera elbilar i stor skala. Problemet är att det går långsamt och segt, lanseringen av Volkswagens första riktiga elbilar ID.3 har blivit uppskjuten flera gånger. TL;DR Volkswagen ID.3 är imponerande rolig att se på och köra, men inredningen känns riktigt billig. Oavsett så kan det här bli en riktig succé för Volkswagen om de bara får igång tillverkningen! Tumnagel
47.1°
+
Roger Åberg
0

Bekräftat - Volkswagen Arteon kommer som slank kombi
Erbjuds som laddhybrid

Den 24 juni kommer Volkswagen att presentera en uppdatering av modellen Arteon. Bilen som är en mer sportigt designad version av Passat i sedan-utförande kommer då även att erbjudas som slank kombi, vilket vi har sett bild på tidigare. Volkswagen kallar det för Shooting Brake-version men den benämningen har ju använts lite felaktigt de senaste åren då en sådan egentligen bara ska ha två dörrar. I övrigt får bilarna en uppdaterad förarmiljö med den senaste generationens infotainmentsystem MIB3. Nytt är också att modellen kommer som laddhybrid. Tumnagel
44.9°
+
Bobby Green
0

Volvo Lastvagnar presenterar sina nya tunga lastbilar
Säkrare, effektivare och mer fokus på föraren

Efter den påkostade reklamfilmen vi skrev om häromdagen är Volvos nya tunga lastbilar nu officiellt presenterade. Modellerna heter FH, FH16, FM och FMX och gemensamt för alla är att det är föraren som är i fokus. Man har lagt mycket tid på att få till förarmiljön, säkerheten och produktiviteten i bilarna. FM och FMX har fått helt nya hytter och en ny instrumentdisplay. Hyttvolymen är numera upp till en kubikmeter större och sikten har förbättrats tack vare större fönster, en sänkt dörrlinje och nya backspeglar. Roger Alm som är vd för Volvo Lastvagnar säger följande: "Förare som hanterar sin lastbil säkert och effektivt är en ovärderlig tillgång för alla transportföretag. Ett ansvarsfullt körbeteende kan bidra till att minska CO2-utsläppen och sänka bränslekostnaderna. Det hjälper även till att minska risken för olyckor, skador och oplanerade driftstopp. Våra nya lastbilar hjälper förarna att arbeta ännu säkrare och mer produktivt. De ger våra kunder ännu bättre argument när de konkurrerar om att locka till sig de bästa förarna. Vi fokuserade därför på sikten, komforten, ergonomin, ljudnivån, manövrerbarheten och säkerheten när vi utvecklade våra nya lastbilsmodeller. Lastbilarnas exteriör har dessutom uppgraderats för att återspegla de nya inneboende egenskaperna och skapa ett attraktivt helhetsintryck." Läs allt om de nya lastbilarna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
45.0°
+
Bobby Green
0
2019

Volkswagen Golf MK8 har premiär i höst
Ny teaserbild

I maj sades det att nya Golf MK8 skulle ha premiär i oktober och så kan det fortfarande bli. Volkswagen har nu skickat ut en ny teaserbild på en kamouflerad prototyp och i samma veva säger de att "världspremiären sker i höst". Ni som hänger här på Feber har ju dock säkert redan sett omaskerade bilder på bilen så ni vet hur den ser ut, annars finns dessa i artiklarna som är inlänkade nedan. Den nya bilen kommer bland annat få elektrifierade drivlinor, en uppkopplad och digitaliserad förarmiljö och assisterad körning. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0
2018

Audi visar interiören på elbilen e-tron
Ser trevligt ut

Audis första eldrivna massproducerade modell e-tron har varit och hälsat på i Köpenhamn. Bilen är fortfarande maskerad och benämns som en prototyp, men nu visade man i alla fall upp hur den kommer att se ut på insidan. Det handlar om en minimalistisk digital förarmiljö där föraren omges av massa skärmar, både när det kommer till bilens information och till vad som händer bakom den eftersom man kan välja till kameror som backspeglar. På tillvalslistan finns även ett fett ljudsystem från Bang & Olufsen. Det har 16 stycken högtalare som med sin förstärkare bjuder på upp till 705 watt dunkadunka. Eftersom elbilen är såpass tyst ska detta skapa perfekta förutsättningar för ljudet, och som alltid vet vi ju att det finns inga genvägar till det perfekta ljudet. Tumnagel
46.6°
+
Bobby Green
0

Mercedes lyfter C-Klass
Får S-Klass-teknik

Mercedes visar nu upp en ansiktslyft version av C-Klass som förutom lite designförändringar får teknik från storebror S-Klass. Det man direkt lägger märke till är de nya strålkastarna och att den tjocka stjärnan i grillen är borta och istället ersatt med den så kallade diamantgrillen. Detta gäller dock bara om du har utrustat bilen med AMG Line. Strålkastarna är också tillval och de har LED-teknik med inte mindre än 84 stycken små lampor i sig. På insidan påminner förarmiljön om den i S-Klass men med lite annat utförande. Den 12,3 tum stora digitala instrumentpanelen går bland annat att få. Ratten är ny och den får pekknappar och en uppdaterad touchpad. Infotainmentsystemet går nu att få med en 10,25 tum stor skärm. Bilen får de senaste förarassisterande systemen vilket bland annat innebär semiautonom körning och aktiv fil- och styrassistans. Kamera och radarsystemet har uppdaterats vilket bland annat gör att bilen kan se upp till 500 meter framför sig. Under huven finns det som tidigare bensin, diesel och hybridalternativ. Premiär blir det på bilmässan i Genève. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0
2017

Det här är japans nya taxibil
Toyota levererar

Våra svenska vänner på Volvo har ju bidragit till nästa version av London-taxin, men Toyotas version som är ämnad för den japanska marknaden ser inte dum ut den heller. Eller den är kanske inte så vacker, men den verkar smart. I dag rullar Toyota Crowns som taxi i Japan, en bil som inte är helt färsk men som funkar bra. Chaffisen kan bland annat öppna bakdörren automatiskt från framsätet vilket är smidigt. Inför nästa version har man dock hämtat inspiration från London, i alla fall med tanke på formen. Det är högt och boxigt och det är kanske inte så vackert, men desto mer praktiskt. USB-uttag finns för passagerare, förarmiljön är speciellt framtagen för att funka fint för taxiyrket och driver bilen framåt gör en hybridlösning som bygger på gasdrift och el. Prislappen ligger på 240.000 kronor. Tumnagel
47.2°
+
Roger Åberg
0

Det här är Volkswagen T-Roc
En lite mindre och poppigare SUV

VW tyckte att de behöver en till SUV i sitt modellutbud och jag tycker nog att de hade rätt. Förutom det lite krystade namnet T-Roc känns det mesta rätt med den här faktiskt, i alla fall vid första ögonkastet. T-Roc är en ganska liten, eller kompakt som VW uttrycker det, SUV som placerar sig under Tiguan. Att man släpper en bil i det här segmentet är inte så förvånande, det växer så det knakar och VW själva säger att segmentet kommer att fördubblas under de närmsta tio åren. Fronten är trots storleken relativt tjock. Det är färgglatt, utan att bli töntigt, och förarmiljön har fått sig ett lyft och är inte riktigt lika tråkig som en del andra bilar i VW-utbudet. Utsidan kan man få i två olika färger, här ovan i svart och gult och här under kan ni se den i blått och vitt. Grundversionen kallas för T-Roc helt enkelt, men det finns två högre utrustningspaket som kallas för Sport och Style. De innehåller ungefär lika mycket saker, men med olika stil. Sport har till exempel "sport comfort seats" medan Style har lite exklusivare val i inredningen. Bilen kommer att börja med en prisklass i 20.000 euro-segmentet, då får man manuell låda, framhjulsdrift och och en rätt liten motor. Exakt hur motoralternativen kommer att se ut är inte klart, men man kommer att erbjuda tre bensinare och tre dieslar. Inga hybrider eller elversioner verkar planerade just nu. Köper man en lite större motor kommer man också att få fyrhjulsdrift och DSG-låda, men då har man nog lämnat det där 20.000 euro-segmentet. T-Roc kommer att lanseras i Europa i november. Tumnagel
38.9°
+
Roger Åberg
0

Audi S5 är lika snygg med som utan tak
Vi har provkört senaste versionen

Audis A5:a har varit en av de där, för mig, perfekta cabrioleterna. Inte för stor så att den blir tråkig att köra. Inte för liten, så att man får plats med både människor och lite packning. När den kommer i S5-förpackning är den lite extra trevlig, men mer om det senare. När Audi presenterade ansiktslyfta A5 var jag inte direkt knockad av det nya utseendet. Mest jobb hade gjorts i fronten och det var inte så lyckat, i alla fall enligt mig. Bilen hade tappat lite av sin muskulösa stil. Jag har väl fortfarande inte blivit kär i fronten, men jag har accepterat den. Där Audi A5 i cabriolet-version däremot glänser är på resten av bilen. Audi har ju nämligen varit så kloka att ha ett mjukt tak och enligt mig är den lika snygg med som utan tak till skillnad mot närmsta konkurrenten BMW med sitt hårda tak. Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida