m

Humble Bundle backar med nya fördelningen
Köpare får fortsätta ha kontroll över var pengarna går

För några veckor sedan meddelade Humble Bundle att de kommer göra lite ändringar på sin hemsida. Bland annat kommer sidan så lite mer modernt gränssnitt och planen var även att skrota reglagen där köpare kunde själva välja hur pengarna skulle fördelas mellan Humble Bundle, utvecklarna och välgörenhet. Med ändringen skulle man endast kunna välja två fördelningar där antingen 5 eller 15 procent gick till välgörenhet. Beslutet möttes med en hel del kritik och detta har lett till att Humble Bundle kommer behålla möjligheten för köparna att justera var deras pengar ska gå. Den nya designen kommer implementeras någon gång under de kommande veckorna. Tumnagel
44.7°
+
André Stray
0

Fortnites stora kassako är Playstation
PS-spelare stod för 46,8 procent av intäkterna de senaste åren

Fejden mellan Epic Games och Apple fortsätter leverera information som inte tidigare varit känd för allmänheten. Som bland annat hur intäktsfördelningen sett ut mellan de olika plattformarna som Epic Games populära spel Fortnite är spelbart på. För att visa hur mycket skada Apples appregler har varit för Epic Games har speljätten visat att iOS-intäkterna i spelet låg på närmare 700 miljoner dollar under de två år innan spelet plockades bort från App Store. Det är förstås en hel del kosing, men om man tittar på resterande plattformar spelet finns tillgängligt på bestod iOS-intäkterna av 7 procent av totalen mellan mars 2018 och juli 2020. Den plattform som Epic Games tjänar mest på är Playstation som under samma period bestod av 46,8 procent av intäkterna medan Xbox bestod av 27,5 procent. Resterande 18,7 procent står Android, Switch och PC för. Rättegången mellan Epic och Apple kommer dra igång 3 maj, så förvänta er mer fler roligheter de kommande veckorna. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Microsoft ger större bit av intäkterna till spelutvecklare till PC
88 procent av intäkterna ska gå till utvecklarna

Microsoft har meddelat att de kommer göra lite ändringar i intäktsfördelningen på Xbox-plattformen på PC. Tidigare har utvecklare som släppt spel via Microsofts spelplattform fått 70 procent av intäkterna, men nu har Microsoft meddelat att man från och med 1 augusti kommer ändra detta så att utvecklare i stället får 88 procent. Detta kommer göra Microsofts spelplattform på PC lite mer lockande att släppa spel på då det finns möjlighet att tjäna mer pengar. Steam, till exempel, tar fortfarande 30 procent av intäkterna, om inte spelförsäljningen går över 1 miljon dollar och nyligen gjordes det en undersökning bland spelutvecklare där 73 procent av de som deltog ansåg att Steams 70/30-split var orättvis och att en 85/15-split var mer rimlig. Vidare menar Microsoft att de i framtiden kommer satsa mer på PC-plattformen och har bland annat meddelat att kommande Halo Infinity kommer inte bara ha crossplay-stöd, utan även cross-progression, vilket betyder att du kan hoppa mellan PC och konsol utan att förlora dina framgångar. Tumnagel
59.5°
+
André Stray
0

BMW M3 och M4 finns nu med fyrhjulsdrift
Första gången för modellerna

En BMW ska vara bakhjulsdriven, men ibland är de också fyrhjulsdrivna. M3 och M4 har dock inte funnits med fyrhjulsdrift tidigare men nu är det alltså dags. xDrive-systemet jobbar i bilarna tillsammans med en aktiv M Differential som ska till att fördelningen av kraft är anpassad efter situation. Bilarna har differentialer både fram och bak och kraften mellan dessa hanteras av drivaxlar som har skapats speciellt för M3 och M4. Standardläget är att mer kraft finns på bakhjulen och BMW försöker så långt det gör se till att bilen bara drivs på bakhjulen eftersom det är roligare, men om man helt enkelt inte får ner all kraft i baken så flyttas kraft till framhjulen. Detta gör bilarna snabba, en M4 competition med xDrive behöver 3,5 sekunder för att ta sig till 100 km/h och det är 0,4 sekunder snabbare är den bakhjulsdrivna versionen. Även om systemen jobbar på automatiskt efter vad som behövs så kan föraren också påverka hur kraften fördelas. I sport-läget så får bakhjulen mer av kraften även när man trycker på hårt och vill man så kan man stänga av fyrhjulsdriften och bara köra på bakhjulen. Precis som de bakhjulsdrivna versionerna så finns M1- och M2-konfigurationer och man kan så klart lägga in i dessa hur man vill att fyrhjulsdriften ska fungera så att man slipper fippla med det på någon skärm. Prislapparna för Sverige är klara och en M3 Competition xDrive börjar på 957.000 SEK och en M4 Competition xDrive kostar 977.000 SEK. Som ni ser i vår video på de bakhjulsdrivna bilarna så får man räkna med att hosta upp en slant till för att få bilarna precis som man vill ha dem. Tumnagel
42.8°
+
Roger Åberg
0

Vaccinering för alla över 18 år börjar i maj
I alla fall i Stockholm

Region Stockholm berättade i dag på en pressträff att 90 procent av de smittade i Stockholm har blivit smittade av den brittiska varianten och att den är 50 procent mer smittsam. Antalet inlagda på sjukhus ökar också stadigt och man är orolig att det ska fortsätta att öka. All planerad vård är pausad till 21 april. Läget är alltså kritiskt. Samtidigt som antalet sjuka i covid-19 ökar ser det i alla fall lite ljusare ut på vaccineringssidan. I Stockholm rullar det på rätt bra och man har gett nästan 370.000 doser och 110.000 personer har fått två doser. Innan påsk så började man vaccinera alla över 75 år och i den gruppen har nu 64,4 procent fått sin första dos. Nu har man öppnat upp för personer över 70 år och regionen har skickat brev hem till alla över 70 år för att berätta hur de ska gå tillväga för att få sitt vaccin. Man uppmanar alla som har BankID att använda appen Alltid Öppet och boka där så tider på vårdcentraler frigörs för de som inte har BankID. I Stockholm har man nu börjat vaccinera alla över 70 år och om drygt en vecka räknar man med att fortsätta till de som är över 65 år. Vecka 17 kommer man sedan att börja med de som är över 60 år. Vecka 19, alltså i mitten av maj, är planen att man ska börja vaccinera gruppen 18-59 år. Då kommer också fler och större vaccinmottagningar att öppna. Detta förutsätter dock att man får de leveranser som är planerade och att man får den fördelning man vill ha från Folkhälsomyndigheten. Tumnagel
67.5°
+
Roger Åberg
0

WEVC Coupe - eldriven sportbil som ser ut som en Porsche 356
Kostar 81.250 pund

Watt Electric Vehicle Company (WEVC) är ett brittiskt företag som vill "redefine premium electric sports cars". Deras första modell heter Coupe och den ser ut som klassikern Porsche 356. Ett exemplar blir ditt för 81.250 pund och endast 21 stycken kommer att tillverkas. De första kunderna ska få sina bilar tidigt nästa år. Bilen bygger på den egenhändigt framtagna plattformen Paces. I den har man monterat en elmotor på 163 hästar i mitten. Den får sin kraft från ett batteripack på 40 kWh och på en laddning ska man kunna ta sig upp till 37 mil. 0-100 km/h ska gå på strax över fem sekunder. Fokus har legat på att få till en riktigt bra körkänsla och respons med vägen. Tjänstevikten ska ligga på under ett ton och viktfördelningen är nästan exakt 50/50. "The Coupe represents two firsts for Watt Electric Vehicle Company. It is our very first model – and the first to utilize our Paces modular EV architecture, which will underpin many next-generation specialist passenger and commercial EVs”, said WEVC founder and owner, Neil Yates. “With our debut vehicle we wanted to build a light, engaging sports car, at the opposite end of the spectrum from the current trend toward hugely powerful, fast accelerating, but heavy electric supercars." Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Svenska Awake släpper tredje generationens bräda
Och sänker priserna kraftigt

Svenska Awake gör wakeboards som går på el och de är fantastiskt roliga, jag provkörde i somras och önskar att jag hade råd med en. Nu släpper de generation tre, som de kallar för Rävik 3. På den är skrovet fått lite ny design som erbjuder lite lite annorlunda viktfördelning och ger lite annorlunda karaktär till brädan. Man har även skapat en ny ESC (electronic speed controller), gjort om fjärrkontrollen och byggt en helt ny borstlös motor. Rävik 3 är i stil mellan de tidigare modellerna One (som är mer glida) och S (som är mer sportig). Prislappen ligger på 11.900 euro (plus moms) med standardbatteriet, vilket kan tyckas mycket. Men eftersom man har fått fart på produktionen nu (med ny fabrik på 1000 kvadratmeter) så är det en rejäl prissänkning mot tidigare, ner ungefär 5000 euro. Även Rävik One och S har fått rejält sänkta priser. Så inte lika blodigt som förut alltså, och som sagt väldigt, väldigt roligt. Alla inställningar för brädan görs i en app och det går att köpa till extra batterier om man vill köra länge. För transparensens skull, vår säljare Fredrik är posterboy för Awake och väldigt duktig på att köra, som ni ser på bilderna ovan och videon nedan. Och som ni ser behöver det inte vara 30 grader varmt för att vara roligt! Tumnagel
48.3°
+
Roger Åberg
0
2020

Så här kommer den första fördelningen av vaccin att se ut
Cirka 570.000 svenskar prioriteras

Under dagens presskonferens kunde regeringen och Folkhälsomyndigheten berätta mer om hur den första omgången covid-19-vaccin kommer att fördelas i Sverige. Under presskonferensen uppgav man att cirka 570.000 personer i Sverige kommer att prioriteras framför andra när väl vaccinet börjar distribueras i Sverige. Mer specifikt så handlar det om cirka 82.000 på äldreboenden, 150.000 personer med hemtjänst, 120.000 som bor ihop med någon som har hemtjänst samt 220.000 vårdanställda inom äldreomsorgen. Förutom att presentera närmare vilka grupper som prioriteras i vaccin-kön så meddelades det även att vaccinet kommer att bli gratis och regionerna får 300 miljoner i extra stöd för att stärka deras förberedelser inför en vaccinering. Ni hittar en repris från dagens presskonferens från Regeringskansliet här nedanför. Tumnagel
54.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jonny Smith kör den eldrivna versionen av MGB
En helt ny bil med annat hjärta

Vi har tidigare skrivit om företaget RBW som bygger klassiska MGB-modeller med eldrift. Nu har Jonny Smith fått provköra en och han gillar vad de har gjort. Bilen är helt nybyggd och väger bara 40 kilo mer än originalet, samtidigt som den har betydligt bättre köregenskaper. Viktfördelningen är 50/50 och den har elservo och bromskraftsåtervinning för att nämna några saker. Köper man ett exemplar får man åtta års garanti och prislappen börjar på 88.000 pund. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Nintendo Switch går om NES i sålda enheter
68,3 miljoner enheter har sålts

Nintendo har levererat en ny halvårsrapport och i den får vi reda på hur många Switch-enheter som skeppats hittills. Totalt har Nintendo krängt 68,3 miljoner enheter sedan konsolen släpptes, vilket betyder att Switch har gått om NES i sålda exemplar. Switch är fortfarande en bra bit från att bli Nintendos bäst säljande konsol genom tiderna. Den titeln lär Nintendo DS ha ett tag till med sina 154 miljoner sålda exemplar. Det verkar som att suget efter Switch inte verkar trappa ner. Under det senaste kvartalet såldes det 6,86 miljoner exemplar, vilket är en ökning på 43 procent jämfört med samma period förra året. När det kommer till fördelningen mellan Switch och Switch Lite verkar folk fortfarande vara intresserade av den flexibla upplevelsen vanliga Switch erbjuder. Mer specifikt såldes 5,31 miljoner exemplar av Switch under det senaste kvartalet medan resten av försäljningen var Switch Lite. Tumnagel
49.0°
+
André Stray
0

Nya Toyota Mirai i produktionsutförande
Ser ut som konceptet

För lite mer än ett år sedan fick vi se nya Toyota Mirai som koncept och det var verkligen en helt annan bil jämfört med föregångaren. Helt plötsligt hade vätgasbilen faktiskt blivit rätt snygg. Nu presenteras bilen i produktionsutförande och jag kan glädjande meddela att den ser i princip exakt likadan ut som konceptet. Under skalet finns tre stycken vätgastankar som när de är fyllda ska ge en räckvidd på 85 mil. Dessa matar i sin tur en elmotor som ger 182 hästar och 300 newtonmeter i vrid. Toppfarten anges till 175 km/h och drivningen sker på bakhjulen. Nya Mirai bygger på samma plattform som Toyota Crown och Lexus LS och viktfördelningen ska vara 50/50 mellan fram och bakaxeln. Insidan får bland annat ett digitalt instrumentkluster och ett infotainmentsystem med pekskärm på 12,3 tum. Bilen lanseras i Sverige i början av nästa år men vad den kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
45.1°
+
Bobby Green
0

Lunds kommun klurar till det för funktionsnedsatta
Inte helt logisk lösning

Om man har en funktionsnedsättning och bor i Lund kan man ibland behöva ringa sin handläggare. Kommunen har tolv olika handläggare och på något sätt bör man ju dela upp de som har behoven, så att inte alla hamnar under en och samma person. Eftersom det är tolv månader på året så skulle man kunna tänka sig att varje handläggare får ta hand om personer som fyller år i viss månad, en tar januari, en tar februari och så vidare. Nu blev inte det tillräckligt komplicerat tydligen, eller rättvist kanske, så något geni(?) på kommunen gjorde fördelningen ovan. Kan ni lista ut vilken handläggare som du skulle ringa? Uppdatering Lunds kommun har nu ändrat på sidan och uppmanar istället folk att ringa medborgarcenter för att sedan bli kopplade till rätt person. Tumnagel
14.8°
+
Roger Åberg
0

Nu kan du beställa Audi e-tron S och e-tron S Sportback
Kostar runt 1,1 miljon kronor styck

S i Audi-sammanhang innebär lite sportigare doningar. I början av året fick vi en första skymt av tillverkarens elbil e-tron i detta utförande och nu drar försäljningen av den vassare suven igång i vanligt utförande och som Sportback. Den förstnämnda kostar från 1.100.000 kronor och för den andra får man betala från 1.128.000 kronor. För pengarna får man suvar med tre stycken elmotorer - två på bakaxeln och en på framaxeln. Dessa ger tillsammans 496 hästar och 973 newtonmeter i vridmoment. 0-100 km/h ska klaras av på 4,5 sekunder och toppfarten anges till 210 km/h. Drivningen sker självfallet på alla fyra hjulen. Bilarna har även aktiv och helt variabel momentfördelning på bakaxeln - så kallad elektrisk torque vectoring. Batteripacket är på 95 kWh varav 91 procent används vilket innebär en nettokapacitet på 86 kWh. Räckvidden enligt WLTP anges till 36 mil. Den blandade elförbrukningen för e-tron S anges till 26,8-28,4 kWh/100 km och för tron S Sportback till 26,4-28,1 kWh/100 km . S-versionerna skiljer sig från övriga e-trons genom annat kjolpaket runt om, bredare skärmar fram och bak, större fälgar, silverlackade detaljer och backspegelkåpor i aluminium. Insidan får sportstolar med läder och Alcantara, växelväljare med S-logga och dekorinlägg i borstad aluminium. Lansering sker senare i höst. Läs allt om modellerna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
32.5°
+
Bobby Green
0

Renault F1 blir Alpine F1
Från och med nästa år

Nu berättar Renault att deras F1-team från och med nästa år kommer att gå under namnet Alpine F1. Bilen man tävlar med kommer att utrustas med en hybridmotor kallad E-Tech. Namnändringen kommer från att man vill sätta fokus på fransk excellens i hjärtat av Formel 1. Namnet Alpine som står för hög standard, prestige och prestanda ska därför passa naturligt in i F1-världen. Luca De Meo som är vd för Groupe Renault säger följande: "Alpine är ett vackert bilmärke, kraftfullt och livfullt, som ger anhängarna ett leende på läpparna. Genom att introducera Alpine, en symbol för fransk spetskompetens, till de mest prestigefyllda av världens fordonsdiscipliner, fortsätter vi tillverkarnas äventyr i en förnyad sport. Vi tar med oss ett dröm-märke tillsammans med de största namnen för dessa spektakulära biltävlingar som görs för och följs av entusiaster. Alpine kommer också att ta med sina värden och tillgångar till F1-paddocken: elegans, uppfinningsrikedom och djärvhet." Cyril Abiteboul som är teamchef Renault DP World F1 Team säger: "Denna förändring kommer vid ett viktigt ögonblick för teamet och F1-sporten. Alpine ger en ny mening, nya värden och färger till paddocken med tävlingsanda från andra världar och fransk kreativitet som kommer vara tillgångar vid förberedelserna för 2022 deadlines. De nya reglerna kommer att skapa förutsättningar för en rättvisare motorsport med omfördelningen av intäkterna; enklare och progressivare uppstyrt. Genomförandet av "budgetbegränsningen" sätter stopp för utgiftsloppet och gör det möjligt för teamen att mätas utifrån sportvärdet. Alpine har sin plats i Formel 1 och kan utmana om seger." Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Apple TV har 2 procent av hårdvarumarknaden för streaming
Chromecast har 3 procent

Strategy Analytics har släppt en rapport om hur fördelningen på hårdvarumarknaden för streaming-produkter ser ut. Enligt den nya statistiken finns det nu runt 1,14 miljarder aktiva streaming-manicker runt om i världen från en rätt stor mängd leverantörer. De stora tv-tillverkarna är inte helt oväntat i topp och Samsung är störst med sina 14% av marknaden. Sony, som streamar båda via Playstation och tv, intar andraplatsen på 12% och därefter kommer LG på 8%. Nintendo och Microsoft streamar även de via sina spelkonsoler och står för 4% vardera av marknaden. Apples enda streamingprodukt Apple TV står för 2% av marknaden medan Googles Chromecast står för 3% och Amazons streaming-produkter för 5%. Ni hittar hela statistiken för streaming-hårdvarumarknaden i det vänstra diagrammet här nedanför. I det högra hittar ni vilka plattformar hårdvaran rullar på och där hamnar nästan hälften av hårdvaran i kategorin "Other". Tumnagel
44.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Cyan Racing har byggt en modern version av Volvo P1800
420 hästar och 990 kilo

För ett tag sedan började det dyka upp en maskerad version av Volvo P1800 och folk började klia sig i huvudet. Inte för att bilen var maskerad utan för att det här är en modell som Volvo slutade tillverka 1973. Nu får vi reda på vad det hela handlade om och det är Cyan Racing som byggt en modern version av klassikern. Teamet som byggt denna ligger tidigare bakom Volvos racerbil och C30 Polestar Concept Prototype. Den nya P1800:an är därför självklart lackad i Polestar-blått och den har fått sig en kaross i både stål och kolfiber. Chassiet är givetvis specialbyggt och det har bland annat justerbara dämpare och krängingshämmare. Buren är i titan. Viktfördelningen är 47/53 och tjänstevikten är låga 990 kilo. Fram sitter det fyrkolvsok som greppar 362 millimeter stora skivor, bak mäter skivorna istället 330 millimeter. Fälgarna som har centrumbult är 18 tum och skodda med Pirelli P Zero 235/40-däck fram, 265/35 bak. Bilen mäter 4,2 meter i längd, 1,74 i bredd, 1,22 i höjd och har en hjulbas på 2,44 meter. Motorn är en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 420 hästar och 455 newtonmeter i vrid. Till den har man kopplat en manuell fempetad dogleg-låda som driver bakhjulen. Det finns ingen stabilitetskontroll, ABS eller bromsservo. Christian Dahl som är vd och grundare för av Cyan Racing säger följande om bygget: "Our company was founded in 1996 to race Volvo cars in Sweden and the Volvo P1800 Cyan is closing the circle for us. We claimed our first world title with Volvo in 2017 and have since then won two further world titles with two other manufacturers. The first world title was a milestone for us, and we felt it was a good time to reconnect with the past and to those before us racing Volvos. The first Volvo P1800 Cyan carries our blue and yellow racing colours to mark our heritage. The Jaguar, the Ferrari and the Porsche are all cars with a continuation. That left us with inspiration to create what could have been if we as a race team had been there during the sixties, racing the P1800, and got to design a road version of our race car. We have done that before with three of our race cars, the Volvo C30, the Volvo S60, when we were known as Polestar, and last year the Lynk & Co 03 Cyan. The Volvo P1800 Cyan is our interpretation of what could have been." Cyan kommer faktiskt att erbjuda folk att köpa sig en sån här, och prislappen ska enligt uppgift börja på 500.000 dollar. Då måste du själv stå för bilen. Skulle du vilja ha en? Tumnagel
71.8°
+
Bobby Green
0

Rolls-Royce presenterar nya Ghost
Made in China?

Efter en utbredd teaser-kampanj är nu nya Rolls-Royce Ghost presenterad i sin helhet. Det här är den mest tekniskt avancerade och förfinade Rollsen någonsin. Och det låter ju trevligt, men frågar ni mig gällande designen säger jag magplask! Det kan inte vara ett bra betyg när ens produkt ser ut som en billig Kina-kopia av den äkta varan. Eller vad tycker ni? Under den långa huven sitter en dubbelturbomatad V12:a på 6,75 liter som ser till att driva alla fyra hjulen. Motorn ger 571 hästar och har ett vridmoment på 850 newtonmeter. Maskinen sitter faktiskt bakom framaxeln så här har vi en mittmotor-bil med 50/50 i viktfördelning. Längden har ökat med 8,9 centimeter och mäter nu 5,54 meter. Bredden har ökat med tre centimeter och är numera 1,97 meter. På bekvämlighetsfronten hittar vi det nya stötdämparsystemet Planar som tagit tre år att utveckla och som ska göra åkturen ännu behagligare än tidigare. Annat är att dörrarna numera är helt elektroniska och både öppnar och stänger utan att du behöver anstränga dina stackars lemmar. Allt om bilen finns att läsa på länken nedan. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0
Nästa sida