m

Det här nya Ford F-150 Raptor
Raptor R med V8:a kommer nästa år

I somras rullade Ford ut nya F-150 och nu är det dags för denna modell fast i lite värre utförande att presenteras. Den heter då precis som tidigare F-150 Raptor och man kommer initialt bara att kunna få den med V6:a. Nästa år kommer dock Raptor R att lanseras och den har V8:a så att alla blir nöjda och glada. Nya Raptor som blir den tredje generationen är förfinad ut i alla kanter, mer uppkopplad än tidigare, bättre på att köra offroad och framförallt vassare på att hoppa över saker. För det kan man ju behöva göra ibland. Under huven på vanliga Raptor sitter en dubbelturbomatad EcoBoost-V6:a på 3,5 liter som ska ge omkring 450 hästar och 690 newtonmeter i vrid vilket föregångaren också gjorde. För att få den att låta lite roligare sitter det likalängds-grenrör och ett X-rör på avgassystemet som tillsammans ska ge ett mulligare ljud. Motorn är kopplad till en tiostegad automatlåda som i sin tur driver alla fyra hjulen. Exakt vad Raptor R kommer att bjuda på får vi inte reda på just nu men siktet är helt klart inställt på att sno kunder från den över 700 hästar starka RAM 1500 TRX. Troligtvis kommer Raptor R att få den kompressormatade Predator-V8:an som sitter i Mustang Shelby GT500 och i den bilen bjuder maskinen på 760 hästar. På teknikfronten hittar vi ett nytt Terrain Management System med sju stycken olika körlägen för när man är utanför vägen och härjar. En grej som bara finns på Raptor är Trail 1-Pedal Drive som gör att gaspedalen fungerar både som gas och broms. Bra när man kör på knixiga ställen att bara släppa pedalen så bromsar bilen. För första gången kommer Ford nu att erbjuda modellen med upp till 37 tum stora hjul. Väljer man dessa får man en markfrigång på 33,2 centimeter. Nya Raptor har en ram i höghållfast stål som är förstärkt på utsatta ställen som exempelvis de främre stötdämpartornen. Även dämparinfästningen bak är förstärkt och även de nya fästena för fjädrarna som med sin längd på 60 centimeter är de längsta i segmentet. Läs mer om bilen på länken nedan. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Ford smygvisar nya F-150 Raptor
Har premiär nästa vecka

Den 3 februari, på onsdag nästa vecka, har Ford premiär för nya F-150 Raptor. Det här är som ni säkert redan vet prestandaversionen av den populära pickupen och saker den nya kommer att bjuda på är bland annat spiralfjädrar istället för bladfjädrar som den haft tidigare. Det förväntas att den dubbelturbomatade V6:an på 3,5 liter får följa med från föregångaren. Där gav den 456 hästar och 691 newtonmeter vilket kanske har ökats. Det snackas även om att det kommer släppas en Raptor R-version med samma maskin som sitter i Mustang GT500. Det innebär i så fall kompressormatad V8:a på 5,2 liter och 710 hästar. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Saab Aero X-designer ny designchef hos Ford
Anthony Lo går från Renault

1995 började Moray Callum på Ford och 1999 var han designchef över Super Duty, 2011 över Explorer och 2015 över Mustang och Ford GT. Han har även varit inblandad i nya Bronco, nya F-150 och Mach-E. Nu ska han gå i pension, och för att fylla hans skor har man plockat Anthony Lo som sedan 2010 varit designchef hos Renault. Anthony har hos Renault varit med och tagit fram konceptmodeller som Dezir, Captur, R-Space, Frendzy, Twinx27Z, Twinx27Run och Initiale Paris. Han började dock sin karriär med att designa Lotus Carlton som på sin tid var världens snabbaste fyrdörrars sedan. Han har därefter varit hos Audi där han jobbade med konceptbilen AVUS och A4. Han blev sen rekryterad av Mercedes och var med och ritade nya Maybach 1995 och S-Klass W221. 2000 tog Saab tag i honom och där var han bland annat med och tog fram Aero X-konceptet 2006 som ni kan spana in i bonusklippet nedan. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Samarbetet mellan Ken Block och Ford är över
Dags att gå vidare efter tio år

Under tio års tid har nu Ken Block och Ford samarbetat kring bland annat Gymkhana-filmerna, men nu har detta nått ett slut. Inte för att de båda parterna är osams eller så, utan för att det är dags att gå vidare helt enkelt. Det kan vara så att Ford hellre vill lägga krut på sina elbilssatsningar och då kanske det ser bättre ut om man inte förknippas med supertrimmade förbränningsmotorer. Även om man haft en del el med i kalaset också. Det verkar även som att Ken är sugen på att leka med andra leksaker än bara de som det står Ford på. Så här säger Ford: "All of us at Ford are very grateful for Ken Block and his bringing the thrill of Ford Performance vehicles to a whole new generation of car buyers. He did it in ways that were uniquely Ken - with fun, energetic and extraordinary driving exhibitions that were unmatched in the automotive world, along with important victories and performances in rally & rallycross worldwide. Ken, thanks for 10 great years of Hooning." Och så här säger Ken: "Working with Ford over the past decade has been awesome. From racing all over the world, to accumulating a half billion views from Gymkhana THREE to Gymkhana TEN, to creating the Emmy nominated series The Gymkhana Files for Amazon Prime – along with building a fleet of Fords including the iconic AWD Mustang Hoonicorn and F-150 Hoonitruck – it’s been a great partnership." Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0
2020

Doug spanar in RAM 1500 TRX
712 hästar kan vara bra om man jobbar med väldigt tunga stenar

I augusti rullade RAM ut pickupen 1500 TRX. Den här är inte helt oväntat en direkt konkurrent till Fords F-150 Raptor. TRX = T-Rex = Tyrannosaurus Rex. Ett djur som alltså enkelt knäcker en Raptor. Lite sån där kul amerikansk humor. 1500 TRX har Hellcat-motor under skalet vilket innebär V8:a på 6,2 liter, kompressor och som sagt 712 hästar. Doug DeMuro har spanat in skapelsen och sett vad det är man får om man köper en sån här. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Doug spanar in nya Ford F-150
Har fällbar växelväljare

I det här klippet går Doug igenom alla detaljer och kuligheter som nya Ford F-150 bjuder på. Och den har en hel del smarta lösningar - som exempelvis den fällbara växelväljaren som gör att du får mer yta att jobba på när du gå in i "kontors-mode". Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Du kan fälla sätena i nya Ford F-150 helt plant
Bra för de som ofta sover i bilen

Om man köper en ny Ford F-150 King Ranch, Platinum eller Limited kommer man att kunna lägga till Max Recline Seats. Detta innebär att framstolarna går att fälla helt plant och på så vis skapa en "säng" för de som gärna sover i sin bil. Problemet med såna här typer av stolar har tidigare varit att de inte varit särskilt bekväma när man väl fällt dem, men det säger sig Ford ha löst genom att tilta upp den bakre delen av sitsen en aning. Den övre delen av ryggstödet blir även typ som en kudde du kan mysa in i. Vad det kostar extra att få dessa säten är oklart för tillfället. Tumnagel
48.7°
+
Bobby Green
0

Lordstown Endurance har dragkamp med en Ford F-150
På vått gräs

Amerikaner gillar dragkamp och speciellt då mellan två stycken pickuper. Nu har Lordstown Motors gjort just detta med deras eldrivna pickup Endurance och motståndaren är bästsäljaren Ford F-150. Det här testet gjordes för att demonstrera greppet Endurance har men eftersom den verkar tjuvstarta lite i klippet kanske den fick lite fördel ändå. Bonusklipp nedan. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Tuffa tester med Ford F-150 PowerBoost Hybrid
Börjar säljas i höst

För första gången någonsin kommer Fords populära pickup F-150 att elektrifieras. Man börjar med en hybrid och här får vi se den genomgå ett gäng tuffa tester. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Ford börjar teasa eldrivna F-150
Har dubbla elmotorer och över 450 hästar

Att en eldriven version av Fords pickup F-150 är på gång har vi vetat länge och nu börjar tillverkaren teasa modellen. Än så länge är den förpackad i en vanlig F-150 men testerna pågår för fullt. Teaserbilden ovan visar dock dess riktiga ansikte. Bilen kommer bland annat att ha två stycken elmotorer som tillsammans genererar över 450 hästar. Det här kommer att bli den snabbast accelererande versionen av F-150 och den ska klara av att dra tunga släp efter sig. Ford säger även att den kommer att få en "enorm" frunk där fram och att den kommer kunna ta emot over-the-air-uppdateringar. Lansering kommer att ske någon gång 2022. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Dodge teasar Ram 1500 TRX
Muskelpickup med Hellcat-motorn

Den 17 augusti kommer Dodge att dra täcket av Ram 1500 TRX. Det är en ny pickup som väldigt gärna vill sno lite kunder från Ford F-150 Raptor. Dodgens ess i rockärmen är Hellcat-motorn som vi har sett pumpa ut 800 hästar i andra modeller. Troligtvis kommer effekten vara lite lägre i pickupen men den väntas ändå vara fullt tillräcklig. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Det här är fjortonde generationen av Ford F-150
Nya arbetshästen presenterad

Nu var det så äntligen dags för Ford att rulla ut helt nya F-150. Det här blir galet nog den fjortonde generationen och den absolut största nyheten är att pickupen kommer att erbjudas med eldrift - både som laddhybrid och ren elbil. Den sistnämnda dyker dock inte upp förrän 2022. Utseendemässigt har det hänt en del även om man fortfarande såklart känner igen sig. Det är stort och maffigt som alltid och modemässigt riktigt har sjävklart grillen ökat i storlek. Och man kan få inte mindre än elva stycken olika utföranden på den. Motormässigt presenterar man bara ett enda alternativ för tillfället och det är en EcoBoost-hybrid där man kombinerar en V6:a på 3,5 liter med en elmotor på 47 hästar som är inbyggd i automatlådan som har tio steg. Tyvärr är Ford väldigt förtegna kring effekt och prestanda än så länge. Insidan får en liten skärm på fyra tum i instrumenthuset och en åtta tum stor infotainmentskärm. Dyrare utrustningsnivåer har istället 8 respektive 12 tum på grejerna. Infotainmentsystemet SYNC 4 är standard och har stöd för Apple CarPlay, Android Auto och SYNC AppLink. Mellan stolarna har man skapat en slags kontorsyta där man kan göra viktiga saker när bilen är parkerad. På säkerhetssidan hittar vi saker som autobroms, 360-graderskamera, helljusassistans och fotgängardetektering. Nya F-150 lanseras i höst till ett ännu okänt pris. Den kommer att erbjudas i versionerna XL, XLT, Lariat, Platinum, King Ranch och Limited. Givetvis kommer fler motoralternativ att läggas till och saker som om man vill ha långt eller kort flak. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Teaserbild på Ford F-150:s nya ansikte
Ryktas få sov-säte

Nu på torsdag kommer Ford att visa upp nya F-150 och nu får vi en första teaserbild som visar siluetten och de nya DRL-ljusen framtill. Även bakljusen kommer att uppdateras. Insidan kommer att få ett digitalt instrumenthus och större skärm för infotainment-systemet. Det snackas om storlekarna 8, 12 och 15,5 tum här. Förutom ny ratt, nya knappar och lite sånt sägs det även att bilen får ett passagerarsäte som kommer gå att fälla helt och "förvandlas" till ett sov-säte. Perfekt när man är iväg någonstans och inte vill betala för hotell. Nya F-150 kommer att erbjudas som hybrid och ska även dyka upp i en helt eldriven version inom två år. Lansering av den uppdaterade versionen kommer att ske någon gång i höst. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Varför är Ford F-150 en av världens bäst säljande bilar?
Mat försöker ta reda på det

Fords pickup F-150 säljer som smör och har gjort det i många år, men varför? Mat försöker ta reda på det genom att spana in en F-150 Lariat SuperCrew - en version som kostar från 47.000 dollar. Obligatoriskt bonusklipp nedan. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Liten Cybertruck utklassar i dragkamp
Ordentlig kopia i skala 1:2

Självklart är det flera stycken som har byggt sina egna versioner av Teslas Cybertruck eftersom det kommer dröja innan den är här. De flesta verkar dock bara ha fokuserat på utseendet och struntat blanka fasiken i att hänga i någon form av elmotor i sina skapelser. The Hacksmith har dock gjort en ganska så regelrätt kopia om än i skala 1:2. Den har tre stycken elmotorer och som vi får se i den här videon är den även rätt så stark. Del ett till fyra om hur man gjorde replikan ser ni här nedan. Tumnagel
35.0°
+
Bobby Green
0
2019

Därför var Teslas dragkamp med Cybertruck meningslös
Engineering Explained förklarar

Om ni missade så visade Tesla en dragkamp mellan Cybertruck och en Ford F-150 under presentationen av den nya pickupen. Cybertruck drog då Forden upp för en backe utan bekymmer. Enligt Engineering Explained är denna kamp meningslös, och i det här klippet berättar han varför. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Climbkhana TWO är här
Ken Block brummar upp för Tianmen Shan

Hösten 2017 släpptes filmen Climbkhana där vi fick se Ken Block bränna upp för Pikes Peak med sin preppade Mustang. För ett år sedan fick han ytterligare en bil - en 920 hästar stark Ford F-150 som fått namnet Hoonitruck. Den tog han nyligen till berget Tianmen Shan i Kina och avverkade där de 99 kurvorna vilket i sin tur skapade Climbkhana TWO. Hur det såg ut ser vi här. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Ladda Tesla Model 3 genom att bogsera den
Engineering Explained experimenterar

I det här klippet testar Engineering Explained tillsammans med The Straight Pipes att ladda en Tesla Model 3 genom att bogsera den efter en Ford F-150 Raptor. Hur mycket el kan man putta in i batteriet igen tack vara detta och hur effektivt är det egentligen? Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Elektrisk Ford F-150 drar tåg
Med 42 andra F-150

Ford F-150 har varit den bäst säljande pickupen i USA i 42 år nu och det i sig är ju imponerande. Nu har Ford gjort en helt elektrisk prototyp och det är ju kanske inte så manligt på det där riktigt amerikanska sättet, så då är det dags för Ford att göra ett litet trick. Man tar helt enkelt och låter den elektriska versionen dra ett tåg med tio vagnar, först tomma och sedan med 42 stycken F-150. Varning för amerikansk och "manlig" reklamfilm. Tumnagel
37.2°
+
Roger Åberg
0

Teslas pickup ska vara bättre än Ford F-150
Och Porsche 911!

Pickupen som säljer allra bäst är Fords modell F-150. Men det hoppas Elon Musk att ändra på med deras kommande eldrivna pickis. Han säger nämligen att den kommer att vara bättre än Fords bil när det kommer till pickup-funktionalitet. Inte nog med det, den ska även vara en bättre sportbil än en standard Porsche 911. Bilen kommer att få ett startpris strax under 50.000 dollar men givetvis kommer det även att erbjudas dyrare versioner med längre räckvidd och annat. Vidare säger han att den inte kommer att se ut som alla andra pickuper utan mer "sci-fi". Den ska också ha massa kluriga lösningar när det kommer till lastning av prylar. Bilden nedan släpptes tidigare i år och den ska enligt Elon visa den nya modellens front. Tidigare har det sagts att pickupen ska visas upp i sommar, om det blir så återstår som vanligt att se. Annat nytt på Tesla-fronten är att man nu har släppt en trådlös laddare för mobiler som man monterar i Model 3. Laddmattan fungerar med telefoner som har Qi och blir din för 125 dollar. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Ford investerar 500 miljoner dollar i Rivian
Ska använda sig av teknik för att bygga en ny elbil

Ford Motor Company meddelar nu att man investerat 500 miljoner dollar i elbilsstartupen Rivian som vi har skrivit om ett par gånger. Fords plan med detta drag är att använda teknik från Rivian till att bygga en ny elbil. Ford har sedan tidigare en eldriven version av modellen F-150 och en eldriven Mustang-inspirerad crossover på gång men bilen med Rivian-teknik är något helt nytt. Den kommer att baseras på Rivians "flexible skateboard platform" som innehåller batteripacket, elmotorn och hela el-arkitekturen. Vad det kommer att röra sig om för slags fordon avslöjar Ford inte för tillfället. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Roush pumpar upp Fords modeller Mustang och F-150
Fläskiga

Tuningfirman Roush visar nu vad de kommer att ta med sig till New York Auto Show och det handlar om en Ford Mustang och en Ford F-150 som båda har fått en del nyheter på sig. Mustangen har man bland annat begåvat med "Stage 3" vilket innebär att den får en stor kompressor på den fem liter stora V8:an. Det gör att effekten lyfts till 710 hästar och vridet till 827 newtonmeter. Den får även ett nytt avgassystem med fyra olika ljudlägen. I övrigt handlar det om en ny splitter fram, annan grill, nya luftintag, en huv full med gälar, svarta fälgar, andra kjolar, annan diffusor och en ny vinge på bakluckan. Pickisen får höjd fjädring och även här hittar vi bitigare avgassystem och en annan grill, fetare skärmbreddare och diverse fräna klistermärken. Vad Roush vill ha betalt för grejerna vet vi inte än tyvärr. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Skaffa kåpa med raggartrappa till din Ford F-150
Fränt

Jag fullkomligt älskar plast/gummiprylar från 80-talet som man smackade på sina bilar. Spoilers, vingar och raggartrappor. Eller laxtrappor som man också sa. Ett jalusi för bakrutan som lyfte bilens utseende till astronomiska höjder. Det kan hända att jag har ett på en av mina bilar och några liggandes i väntan på montering. Nu visar Michigan Vehicle Solutions upp något som påminner om detta anpassat för Fords populära pickis F-150. Det är en kåpa med ganska brant sluttning och integrerad trapp. Tanken har varit att få till något som påminner om taklinjen hos Ford Mustang Mach 1 från 1969. Kåpan är tillverkad i glasfiber och väger in på mastiga 117 kilo. Din för 3.995 dollar. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

Ford har tagit patent på V8:a med hybrid-system
Kanske något som hamnar i Mustang och F-150

Ford ska som vi tidigare har skrivit om elektrifiera några av sina modeller. F-150 kommer att komma som både ren elbil och som hybrid och Mustang ska komma som hybrid. Nu visar patentbilder antagligen vad som kommer att hamna i hybriderna, och det rör sig om en V8:a som får lite extra hjälp av två stycken elmotorer. Elmotorerna kommer att driva varsitt framhjul medan förbränningsmotorns kraft skickas vidare till bakhjulen via en kardanaxel. Bilarna blir alltså fyrhjulsdrivna, något som blir första gången för Mustang. Exakt när nyheterna kommer att dyka upp är oklart för tillfället. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Fords F-Serie ska elektrifieras
Kommer både som hybrid och med ren eldrift

Fler eldrivna pickuper är i antågande. Nu meddelar Ford att deras mycket populära F-Serie ska elektrifieras. Den mycket populära modellen kommer i framtiden att erbjudas både som hybrid och som ren elbil. F-150 är Fords bäst säljande modell och med detta vill de hålla liv i den så länge det bara går. När de nya versionerna kan tänkas dyka upp på marknaden är oklart för tillfället. 2022 planerar dock Ford att erbjuda 40 stycken elektrifierade fordon så det är ju ingen omöjlighet att F-150 ingår i den satsningen. Tumnagel
43.6°
+
Bobby Green
0
2018

Ken Block sladdar i Luleå
Gymkhana 10 är här

Den tionde upplagan av Gymkhana är här och i denna film får vi se Ken Block ratta inte mindre än fem stycken olika Ford-kärror - Fiesta, Focus, Mustang, Escort och en F-150. Det som är lite kul är också att en av platserna han brummar på är Luleå. Petter Solbergs son Oliver Solberg är också med och kör. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Ken Block har skaffat sig en pickis
Hoonitruck har 920 hästar

Ken Blocks senaste busbil är den här - en Ford F-150 från 1977 som han och hans team har byggt om helt. Givetvis har de hinkat ner en mycket potent maskin framför hytten och i detta fall handlar det om en EcoBoost-V6:a på 3,5 liter som man försett med dubbla turbo istället för bara en och trimmat till 920 hästar. Fullt rimligt som väntat. Namnet på ekipaget är inte helt oväntat Hoonitruck och i klippet nedan får vi lära känna bilen bättre. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Ford ska ljudisolera bilar med grafen
Ska dämpa oljud från motorrummet

Grafen benämns många gånger som ett supermaterial och det används idag i allt från mobiltelefon-tillverkning till inom kemi-industrin. Nu säger sig Ford ha hittat ett nytt användningsområde för det i sina bilar och det är att stoppa det i huven. Det i sin tur ska få ned ljudnivån från motorerna och på så vis ge en behagligare ljudupplevelse för alla - både de som är i bilen men även de som exempelvis promenerar på gatorna. Grafen är dock dyrt så till en början kommer kommer detta endast att hamna i bilarna som säljer mest - just nu F-150 och Mustang. Målet är dock att det i framtiden ska finnas i alla modeller Ford erbjuder. Tumnagel
45.1°
+
Bobby Green
0

Consumer Reports rekommenderar inte Tesla Model 3
Har hittat stora brister

För snart två månader sedan skrev vi om att Consumer Reports köpt en Tesla Model 3 för att göra ett stort test av modellen. Nu står det klart att man inte kommer att rekommendera bilen eftersom den har för stora brister. Bland annat ska bromssträckan vara undermålig och inte alls den som Tesla själva hävdar. Sen är man inte så överförtjust i reglagen som Tesla valt att använda sig av, och menar att dessa är både svårhanterliga och komplicerade att använda. Man testade att bromsa i en hastighet av 60 mph och när bilen väl stod still visade måttet 46 meter. Betydligt längre än de 41 meter Tesla säger, och mer än två meter längre än Fords stora pickup F-150. Bromssträckan ska dock kunna vara en mjukvarugrej enligt Elon Musk, som ska gräva vidare i problemet. I övrigt klagar Consumer Reports på att gången är stötig, att bilen har mycket vindbrus vid högre hastigheter och att baksätet inte är så trevligt att sitta i. Ni hittar hela deras test på länken nedan. Even if a physical upgrade is needed to existing fleet, we will make sure all Model 3’s having amazing braking ability at no expense to customers— Elon Musk (@elonmusk) 22 maj 2018 Tumnagel
43.4°
+
Bobby Green
0
Nästa sida