LIVE 01:00 SpaceX Inspiration4 landar
m

Reliable Robotics satsar på autonoma flygplan
Hoppas kunna börja flyga frakttrafik med robotflygplan nästa år

Det amerikanska startupföretaget Reliable Robotics har utvecklat ett system som kan göra befintliga flygplan helt autonoma, något som gör att de kan starta, flyga och landa utan någon pilot i planet. De båda grundarna av Reliable Robotics, Robert Rose och Juerg Frefel, har tidigare arbetat för Tesla och SpaceX. De har en vision om att vi i framtiden kommer att flyga både gods och passagerare i små autonoma flygplan snarare än i jätteflygplan med piloter. I dagsläget består företagets "flotta" av endast två ombyggda flygplan vilka kan flyga autonomt. Flygplanen går dock även att fjärrstyra av en mänsklig pilot från marken om något fel eller annat skulle uppstå med flygplanens autonoma system. Ett av Reliable Robotics flygplan tillhör fraktföretaget FedEx och man hoppas kunna börjar utföra fraktflygningar med detta någon gång under 2022. För att det hela ska gå att genomföra krävs dock att Reliable Robotics system och flygplan godkänns av den amerikanska flygsäkerhetsmyndigheten FAA. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Wings första drönarleveranser i USA genomförda
Blir först med kommersiell drönartjänst i USA

Att en hel del av framtidens leveranser av mindre paket sannolikt kommer att ske med drönare kan vi nog redan nu konstatera och några som är långt framme på det området är Alphabets drönarföretag Wing. Wing har sedan tidigare börjat leverera grejer med hjälp av drönare i både Finland och Australien och nu har man även börjat testa detta i USA. Det är i staden Christiansburg i delstaten Virginia som Wing fått tillstånd av det amerikanska luftfartsverket FAA att dra igång vad som ska vara den första kommersiella drönarleverans-tjänsten i USA. Det amerikanska fraktbolaget UPS har sedan tidigare fått tillstånd att flyga leveransdrönare i USA men de använder för tillfället bara drönare för att frakta saker mellan olika sjukhus. I Christiansburg, Virginia, kan de boende nu beställa grejer från de amerikanska varuhusen Walgreens och Sugar Magnolia samt få vissa paket från budfirman FedEx levererat via drönare. Drönaren hämtar upp beställningen på respektive varuhus och släpper sedan av detta på en förutbestämd plats på kundens garageinfart eller trädgård som synes i videoklippet nedan. Vad det kostar att få sina grejer hemskickade med drönare finns det inga uppgifter om. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

FedEx stämmer USA efter Huawei-block
Omöjligt att granska alla paket som levereras

USA har känt satt lite käppar i hjulet för Huawei genom att förbjuda amerikanska företag att köra produkter av den kinesiska elektronikjätten. Detta kommer inte bara påverka framtida mobila enheter från Huawei och folk som använder Huawei-telefoner, utan även företag som bara vill leverera post. I samband med handelsblocken har FedEx varit restriktiva när det kommer till att leverera Huawei-produkter för att inte hamna i blåsväder, men har nu bestämt att stämma USA:s handelsdepartement. Enligt stämningsansökan skriver FedEx att det är praktiskt taget omöjligt för företaget, och andra transportföretag, att granska varenda paket som levereras, men transportföretaget kan dock åtalas för medhjälp och bötfällas om de transporterar något mindre lagligt som ska till deras kunder. Det hela kan jämföras med internetleverantörer som skyddas från att hamna i trubbel om deras tjänster används av busar. FedEx skriver detta: “Typically, the law offers protection for common carriers, excepting them from liability for the contents of packages and communications they transmit, such as internet service providers and telecommunications companies The [Export Administration Regulations], however, offer no safe harbor provision. To the contrary, the EAR hold common carriers liable as aiders and abettors of the EAR violations committed by their customers, with steep penalties.” Enligt FedEx har företaget två val om handelsdepartementet inte kommer fram till någon lösning på problemet. Företaget kan antingen granska varenda suspekt paket som de levererar, vilket inte är en hållbar situation då det kommer vara extremt resurs- och tidskrävande, eller sluta granska paket helt, vilket heller inte är hållbart, vilket kan göra att FedEx kan få rätt grova böter om knas upptäcks. I ett uttalande om stämningen avslutar FedEx med detta: “As a company that is committed to complying with all laws and regulations in the countries we serve, FedEx strongly supports the objectives of U.S. export control laws. We have invested heavily in our internal export control compliance program. However, we believe that the EAR, as currently constructed and implemented, place an unreasonable burden on FedEx to police the millions of shipments that transit our network every day. FedEx is a transportation company, not a law enforcement agency,” Tumnagel
48.6°
+
André Stray
0

Starships robotar har genomfört 50.000 leveranser
Tut i luren!

Företaget Starship Technologies meddelade idag att man har uppnått en milstolpe då man nu genomfört 50.000 leveranser med sina rullande Starship-robotar som man presenterade 2015. Sammanlagt ska robotarna har rullat 200.000 miles, motsvarande lite över 32.000 mil, runt om i världen. Den 50.000:e leveransen gick till Gillian Bailey som bor i den brittiska staden Milton Keynes där Starship lanserade sin tjänst förra året. Hon säger till företaget att hon redan använt deras tjänst över hundra gånger och planerar att använda den fler gånger. Som Engadget skriver så är väl 50.000 leveranser inte jättemycket om man jämför med till exempel fraktjättar som FedEx som levererar 15 miljoner paket om dagen. Men det är givetvis en start och jag antar att många av oss kommer att utnyttja tjänster liknande dessa när de blir lite mera allmänt tillgängliga i framtiden. Tumnagel
40.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

FedEx visar upp leveransrobot
Ska frakta paketen sista biten fram tills mottagarens dörr

Att mycket av framtidens leveranser kommer att ske med självkörande bilar, drönare och robotar verkar de flesta vara överens om och några som investerar inför en sådan framtid är fraktbolaget FedEx. Idag presenterade FedEx sin lilla leveranrobot "SameDay Bot" som är tänkt att fungera som ett komplement till deras frakttjänster och ska frakta paketen den sista biten fram till mottagarens dörr. Den batteridrivna roboten tar sig fram med en hastighet på cirka 15km/h och är helt autonom tack vare dess inbyggda LIDAR-sensorer och kameror. FedEx planerar att börja testa SameDay Bot redan i år och tanken är att den då ska frakta paket mellan företagets olika kontor i staden Memphis, USA, där FedEx har sitt huvudkontor. Senare hoppas man kunna erbjuda sina kunder robotleveranser och man uppger att man redan diskuterar sådana samarbeten med kedjor som AutoZone, Lowe’s, Pizza Hut, Target, Walgreens och Walmart. Enligt FedEx bor 60 procent av kunderna till dessa kedjor inom 4,5 kilometers avstånd från butiken vilket man anser är ett perfekt avstånd för att kunna börja frakta leveranser med autonoma robotar. Här nedanför hittas en introduktionsfilm för SameDay Bot. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

FedEx lägger beställning på 20 stycken Tesla Semi
Något försiktigare än UPS

Det stora fraktföretaget FedEx meddelar nu att de också lagt en beställning på Teslas eldrivna lastbil som går under namnet Semi. Deras order är dock lite mer modest än den UPS la för ett tag sedan. FedEx har beställt 20 stycken bilar men det är nästan en fis i rymden jämfört med UPS beställning på 125 stycken. Oavsett så är det givetvis kul för FedEx, nu gäller det bara att Tesla kan leverera. Tumnagel
52.1°
+
Bobby Green
0
2017

Uppdaterat Massiv ransomware-attack pågår över hela världen
Sjukhus, företag och andra har fått sina datorer låsta

Igår började ett ransomware som kallas för WanaCrypt0r / WannaCry / Wcry spridas på Windows-datorer över hela världen i en sällan skådad skala. Den som drabbas av Wcry får filerna på datorn krypterade och måste betala en lösensumma för att få dessa upplåsta igen. Enligt det ryska säkerhetsföretaget Kaspersky Labs så hade Wcry attackerat runt 45.000 datorer i 74 olika länder bara åtta timmar efter att det först upptäcktes. Antivirusföretaget Avast säger att upp emot 75.000 datorer ska ha blivit attackerade. Bland de som hittills uppges att de drabbats av ransomwaret finns tolv stycken brittiska sjukhus, det spanska telefonbolaget Telefonica samt den brittiska delen av budföretaget FedEx. De brittiska sjukhus som drabbats fick till vissa delar ställa in sin verksamhet då man inte längre kunde komma åt sina datorer eller svara i telefon efter det att datorsystemen stängde ner. Wcry tros spridas via en säkerhetslucka i Windows som den amerikanska spionmyndigheten NSA ursprungligen utvecklat verktyget EternalBlue för att attackera. En grupp som kallar sig för ShadowBroker har på något sätt kommit över EternalBlue från NSA och publicerade uppgifter om det verktyget förra månaden. De ansvariga bakom Wcry kräver att de som drabbats av ransomwaret ska betala mellan 300 - 600 dollar i bitcoins innan den 15 maj för att få sina filer upplåsta. Missar man det datumet höjs lösensumman och ska då betalas innan 19 maj. Missar man även den deadlinen så kommer datorns filer att bli för evigt krypterade. Microsoft släppte i mars en patch som tätar det säkerhetshålet som EternalBlue angriper i Windows. Det var alltså en månad innan ShadowBrokers publicerade information om EternalBlue men givet gårdagens storskaliga attack så verkar det som om många inte har installerat den mycket kritiska säkerhetsuppdateringen. Uppdaterat Microsoft har nu släppt en säkerhetspatch till Windows XP och andra äldre Windows-versioner som drabbats av WannaCrypt. Det kan ni läsa mer om här. Tumnagel
15.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Att se en FedEx-lastbil parkera kan vara väldigt tillfredställande
Någon kan verkligen sitt jobb

Lika frustrerande som det är att se någon som verkligen, verkligen inte kan parkera, lika tillfredställande kan det vara se någon göra det med stil och skicklighet. Som den här lastbilsföraren som med lätthet slinker in i ett rätt så tight hål med sin lastbil. Tumnagel
76.4°
+
Roger Åberg
0
2014

Så kan det gå om man är lite tankspridd
Lätt att glömma vissa saker då

Ibland så händer det att budfirmor inte kommer i tid vilket kan vara väldigt frustrerande när man väntar på något kul paket. I klippet ovan kan vi se en av orsakerna till varför vissa paket tar lite längre tid på sig att komma fram. Men man få ändå säga att det går hyfsat bra då det kunde gått betydligt värre. Tumnagel
63.1°
+
Gordon Andersson
0
2013

Snubbe outsourceade sitt jobb till Kina
Vilket geni

Här är en rätt lustig historia om en kreativ utvecklare som såg till både att få lön och få arbetet utfört åt sin arbetsgivare samtidigt som han kunde sitta och slappa framför sin dator hela dagarna. Mannen, som kallas för Bob, hade löst detta genom att outsourcea sina arbetsuppgifter till ett företag i den kinesiska staden Shenyang. Det hela upptäcktes dock då det ej namngivna amerikanska företaget som Bob arbetade åt började undersöka varför man dagligen mottog trafik från Kina via sin VPN-tunnel. De inloggningsuppgifterna som användes för att ansluta via VPN kom från Bob och efter att ha luskat runt lite så kom man fram till vad Bob hade gjort. Han hade nämligen fysiskt skickat sin RSA-nyckel till Kina med FedEx. När it-avdelningen därefter gått igenom Bobs dator så hittade man hundratals PDF-fakturor från det kinesiska företaget som han anlitat och när man gått igenom Bobs webbhistorik så kom man fram till att hans arbetsdagar såg ut ungefär så här: 9:00 a.m. – Arrive and surf Reddit for a couple of hours. Watch cat videos. 11:30 a.m. – Take lunch. 1:00 p.m. – Ebay time. 2:00 – ish p.m Facebook updates – LinkedIn. 4:30 p.m. – End of day update e-mail to management. 5:00 p.m. – Go home. Bob ansågs vara företagets expert när det gällde C, C++, Perl, Java, Ruby, PHP och Python tack vare arbetet som utfördes av det kinesiska företaget. Det verkar till och med som om Bob lyckats outsourcea arbeten från andra företag till Kina och på detta sättet alltså kunnat dra in flera månadslöner. Det är oklart exakt hur mycket Bob tjänat på det här upplägget men det sägs att han dragit in hundratusentals dollar om året samtidigt som han har betalat lite mindre än 50 000 dollar om året till den utpekade konsultfirman i Kina. Bob arbetar idag inte kvar hos sin arbetsgivare då han efter sitt tilltag tyvärr fick sparken. Tumnagel
192.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2012

Logotyper för snabbmat fastnar i barns hjärnor
Blir "inbrända" hjärnans belöningscentrum

Forskare på University of Missouri-Kansas City och the University of Kansas Medical Center har kommit fram till att barns hjärnor har registrerat snabbmatslogotyper i sina hjärnor och att dessa stimulerar hjärnans belöningscentra. Man har testat hur barn mellan 10-14 år reagerar när de exponeras för 60 stycken olika snabbmatslogotyper jämfört med 60 stycken andra logotyper som till exempel BMW:s och FedEx. Vad man upptäckte när man analyserade barnens hjärnor via en magnetröntgen var att områden i hjärnan som kontrollerar belöning och aptit lystes upp när de fick se snabbmatslogotyperna vilket de inte gjorde när de exponerades för de andra logotyperna. Vidare kom man fram till att barnen föredrog mat från märken de kände till. När barnen ombads välja en hamburgare i en låta utan logotyp och en i en låda med McDonalds-logga valde barnen i en överväldigande majoritet av fallen McDonalds-burgaren. I USA, där undersökningen genomfördes, ökade antalet 6 till 11-åringar som ansågs feta från 7% till 20% mellan 1980 och 2008. Tumnagel
34.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2011

FedEx-domino
Helt ok reklam

Reklamfilm för FedEx där man tilltalar allas glädje för Domino. Tumnagel
42.9°
+
Ken Masters
0
2010

Så låter det inifrån ett paket
På resan från London till Helsingfors

Hur låter det inifrån ett paket? Det ville Lauri Warsta ta reda på, så han la ner en rullbandare med microfon i ett FedEx-paket och skickade till sig själv. Sedan lyssnade han och animerade vad han trodde hade utspelat sig på utsidan av paketet. Resultatet är en fantastisk animerad film som faktiskt får en att lyssna tydligare. Tumnagel
39.8°
+
Roger Åberg
0