5 i dag 37 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
En titt på Maybach S-Class S680 Verkar trevlig i baksätet Maybach var en gång i tiden ett eget märke under Mercedes, numera är det främst Mercedes superlyxversioner av deras bilar. Här får vi en genomgående titt på Maybach S-Class S680 som verkar vara en riktigt, riktigt trevlig bil att färdas i. Fickparkera vill jag däremot inte göra med den här långa besten. Tumnagel
37.6°
0
2020
Nya Mercedes-Maybach S-Klass är här En bil du inte vill köra I början av september rullade Mercedes ut nya S-Klass. Nu kommer den i det lyxigaste utförandet man kan tänka sig - Maybach. Bilen sticker ut genom att ha lack i två toner, mer krom, annan design på fälgarna och en grill med vertikala ribbor i sig. Den är dessutom hela 29 centimeter längre än en vanlig S-Klass vilket innebär att den mäter 5,47 meter på längden. Busenkel att fickparkera alltså. Allt för att man ska förstå att det här inte är någon vanlig vagn som kommer rullandes. Med den här vill man utmana bilar som Bentley Flying Spur och Rolls-Royce Ghost. Som väntat är det i baksätet man vill hänga i den här bilen. Här dryper det av lyx i överflöd, benutrymme så det räcker och blir över och alla tekniska prylar du kan tänkas behöva. Du kan öppna och stänga dörrarna elektriskt med en knapp eller genom att göra en gest - för att öppna en dörr manuellt är för tjänstefolk. Här bak finns det två stycken fåtöljer att plantera ändan i och dessa är givetvis utrustade med massage, värme och kyla. Sitter man bakom passagerarstolen kan man även fälla sin stol och få en mer liggande position. Då fälls även ett stöd för benen ut från sätet framför, och detta kan ge dig massage av vaderna. Som om inte allt detta vore nog är även dörrsidorna och armstöden uppvärmda för att du inte ska frysa om dina armbågar. Skärmarna på framstolarna mäter 11,6 tum och via dessa kan du styra allt från musik till klimatanläggning. Mellan stolarna finns en skärm till som du kan ta loss och använda som surfplatta. Sist men inte minst finns här ett kylskåp för dina drycker och specialdesignade glas att hälla upp detta i. Under den långa motorhuven finns det antingen en V8:a eller en V12:a. Den förstnämnda versionen heter S580 4Matic och den har den välbeprövade dubbelturbomatade vinkelåttan på 4,0 liter. Den ger här 500 hästar och kan via ett mildhybrid-system bjuda på en extra dos med 25 hästar vid behov. S650 har istället tolv stycken burkar, dubbla turbo och maskinen är på 6,0 liter. Effekten är 625 hästar och drivningen sker på alla fyra hjulen. Längre fram kommer även en laddhybrid-version att erbjudas. Den kombinerar en rak bensinsexa på 3,0 liter med en elmotor och ska ha en sammanlagd effekt på 510 hästar. Lansering sker i mitten av nästa år men något pris har vi inte fått än. Tumnagel
39.2°
0
Garage 54 bygger det femte hjulet för fickparkering Borde det här ha blivit en standard? 1930 presenterade en uppfinnare från Kalifornien en lösning på problemet med att fickparkera. Ett femte hjul fälldes helt enkelt ned från bagageutrymmet och man kunde då utan problem svänga in bilens rumpa där man skulle parkera. Men det blev tyvärr aldrig någon hit, och det var kanske på grund av att hjulet tog för mycket utrymme i bagageluckan när det inte användes. Nu har Garage 54 försökt sig på att återskapa idén för att se hur bra den faktiskt var. Bonusklipp nedan. Tumnagel
41.0°
0
2018
Man och kvinna lägger 8 minuter på att försöka fickparkera Vänligen återlämna era körkort Nej, det är inte svårt att fickparkera. Det borde alla som har körkort klara av att göra. Trots detta har personerna i det här klippet stora svårigheter att få in en liten Honda Civic i en till synes tämligen stor parkeringsficka. Kvinnan lägger några minuter på att försöka, får sedan vinkhjälp av en man som till slut hoppar in i bilen för att försöka själv men inte heller han klarar av den enkla uppgiften. Tumnagel
34.9°
0
Rolls-Royce officiellt på ny mark Suven Cullinan är här Suven Cullinan är det största som har hänt Rolls-Royce på mycket länge och nu är den officiellt presenterad efter tidigare läckor. Det här är helt ny mark för tillverkaren och med den här bilen ska du alltså enklare kunna ta dig till stugan i vildmarken samtidigt som du kan sticka ut i mängden när du har fickparkerat på någon av Londons flådiga gator. Det kanske är dags för Bentley Bentayga att kliva åt sidan som världens lyxigaste SUV och låta den här ta dess plats? Namnet Cullinan kommer från den största diamanten man någonsin har hittat, så tillverkarens budskap med denna modell är rätt så tydligt. Rolls-Royce beskriver bilen med orden "an all-terrain, high-bodied car that makes the idea of authentic, luxury off-road travel a reality for the first time". Den baseras på plattformen Architecture of Luxury som även nya Phantom gör. Under huven sitter en dubbelturbomatad V12:a på 6,75 liter som ger 571 hästar och ett vrid på 850 newtonmeter, redan från 1 600 varv. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h och som vanligt berättar man inte vad bilen gör 0-100 km/h på. Man lovar att bilen ska svälja ojämnheter som om man åkte fram på en flygande matta och luftfjädring med aktiva dämpare är givetvis standard. Drivningen sker också som väntat på alla fyra hjulen och i den här får man en specialknapp som det står Everywhere på. Trycker man in den ska man kunna köra överallt oavsett underlag. Bilen ska ha det bästa vaddjupet av alla lyx-suvar med 54 centimeter. Cullinan mäter 5,34 meter på längden, 2,16 på bredden, 1,83 på höjden och har en hjulbas på hela 3,29 meter. Vikten anges till 2,6 ton. Insidan svämmar över av lyx och man kan välja mellan att ha en bänk som baksäte eller två individuella fåtöljer. I bagagen ska det gå in 560 liter, 600 om man tar bort hatthyllan. För första gången i en Rolls går det nu även att fälla baksätet och gör man det får man 1 930 liter att fylla saker med. Man kan då också lasta saker på upp till 2,2 meter. Bakluckan kan även fungera som en liten bänk där två stycken personer kan sitta och ha en picknick. Priset börjar på 325 000 dollar. Massa videoklipp om bilen hittar ni här nedan. Tumnagel
36.6°
0
Smart lösning frigör inparkerad bil busenkelt Uppfanns redan på 50-talet Om man kommer till sin bil och inser att två andra bilar har boxat in en kan man antingen bli vansinnig, eller göra som den här personen. Det fodrar ju dock att man då har installerat ett femte hjul som kan fällas ut och in vid behov. Det har personen gjort på den här inte jättegamla Ford Mondeon och det ser ju ut att fungera alldeles utmärkt. Det här är en ganska finurlig grej som presenterades redan på 50-talet. Uppfinnaren kallade sitt påhitt för Park-Car och menade att man kunde installera detta på vilken bil som helst. Tumnagel
47.5°
0
Kissie fälls för smygreklam Måste vara tydligare Alexandra Nilsson, eller Kissie som hon kallar sig på internet när hon bloggar, fälls nu för smygreklam. På sin blogg och sitt Instagramkonto har hon publicerat reklaminlägg utan att tillräckligt bra märka upp dessa som marknadsföring. Domstolen förbjuder nu henne att marknadsföra produkter på sin blogg utan att tydligt markera att det handlar om reklam. Bryter hon mot detta kommer hon att få betala 100.000 kronor i vite. Det här blir första gången som en domstol dömer en influencer för inlägg som har gjorts i sociala medier. Ovan ser vi ett gammalt klipp från när Kissie skulle fickparkera. Tumnagel
65.9°
0
2016
Nu är den här - uppdaterade Volkswagen Golf Först i sin klass med geststyrning Läckta bilder på uppdaterade Volkswagen Golf delade vi med oss av tidigare i dag, nu är bilen presenterad i Tyskland och således kommer bra bilder och mer information. Men som vi kunde se innan är det inget revolutionerande det handlar om direkt, utan en diskret facelift. Volkswagen skryter dock med att bilen är den första i sin klass med geststyrning - du kan alltså vifta med händerna inuti bilen för att utföra olika kommandon. Uppdateringen kommer till Golf, Golf GTI, Golf GTE och Golf Sportscombi. Under huven dyker det upp lite nya motorer, bland annat en helt ny turbomatad bensinfyra som kallas för 1,5 TSI Evo. Den ger 150 hästar och har aktiv cylinderstyrning (ACT). En BlueMotion-version på denna med 130 hästar kommer senare. Förutom detta har GTI fått mer pulver och toppversionen ger numera 245 hästar. Efterhand kommer en ny sjustegad DSG-låda att ersätta alla dagens sexstegade DSG. LED-strålkastare finns som tillval och LED-bakljus är standard oavsett version eller modell. R och GTE får även flytande blinkers bak som snyggar till rumpan ännu mer. Finns som tillval till övriga versioner också. Bilen får även lite fler förarassistanssystem än tidigare och dessa är Traffic Jam Assist, nya Pedestrian Monitoring för Front Assist med City Emergency Brake och Trailer Assist som hjälper dig när du ska backa med släp. På insidan hittar vi infotainmentsystemet Discover Pro som har en skärm på 9,2 tum och som alltså kan styras med hjälp av handgester. Du kan med en svepande rörelse bland annat bläddra bland menyerna, byta radiostation eller skrolla genom bilder. Förförsäljningen av "nya" Golf drar igång vid månadskiftet och då släpps även priserna. De första bilarna kommer i slutet av första kvartalet 2017. Allt om bilen finns i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
38.5°
0
Klassisk Mercedes parkerar på ny Ferrari Hur lyckas man? Det här med att fickparkera. Vissa klarar helt enkelt inte av det. På en bilträff i Virginia skulle en gammal Mercedes-cab parkera in sig framför en Ferrari 458 Speciale och på något mycket märkligt vis lyckades Mercan hamna ovanpå Ferrarin. Tumnagel
36.6°
0
Att parkera en Opel Corsa kan vara svårare än man tror Om man är värdelös på att parkera vill säga En av sakerna man får lära sig när man tar körkort är att parkera. I detta ingår den läskigaste övningen av de alla - fickparkeringen. En manöver som skiljer agnarna från vetet, eller åtminstone de som lärt sig detta mot de som troligtvis inte lyssnade under lektionen och bara ville att det hela skulle vara över. Det är inte läskigt att fickparkera, och det är inte svårt heller. Så länge man tar sin tid, kör försiktigt och har uppsikt. Är man osäker får man faktiskt gå ut och titta hur det ser ut innan man fortsätter, ingen kommer att mobba en för att man vill parkera bra utan att sabba någon annans bil. Den här personen i en Opel Corsa skolkade antagligen från parkeringsövningen, eller kanske hela uppkörningen, och har stora problem med att få in den lilla bilen i en helt vanlig ruta. Tumnagel
47.9°
0
Nästa sida