Nils Petter Sundgren är död
Tack för all film!

Filmkritikern Nils Petter Sundgren är död. Nils Petter är kanske den som varit mest film i Sverige, i alla fall på 1900-talet. Han var programledare för Filmkrönikan mellan 1963 och 1991 men var även filmchef på SVT under nästan tjugo år. Förutom att jobba på SVT var han skribent på Expressen och i Månadsjournalen. Efter det att han lämnade SVT blev det TV4 där han ledde ett filmprogram med Hans Wiklund och recenserade filmer i Nyhetsmorgon. Nils Petter Sundgren avled på måndagseftermiddagen. Tumnagel
11.2°
+
0
2018

Saudiarabien har börjat visa biofilm igen
Det uppskattas av en av landets filmkritiker

Nu har Saudiarabien börjar öppna upp sina biografer igen efter att dessa på grund av landets prästerskap varit stängda i nästan 40 år. Tanken bakom öppnandet av biograferna är dels att det ska ge landet ett lite modernare rykte, dels för att skapa intäkter till landet som annars hade hamnat utomlands. Enligt en saudisk myndighet så uppskattas landets befolkning bränna motsvarande cirka 30 miljarder dollar om året på underhållning i andra arabländer i regionen. Det motsvarar cirka 5 procent av landets BNP. Vice News har besökt Saudiarabien och hängt med psykiatrikern och filmkritikern Fahad al-Yahya på en visning av Black Panther på en biograf i landets huvudstad Riyadh. Ni kan kolla in det mötet i klippet ovan. Tumnagel
42.8°
+
0
2017

Årets 25 bästa filmer
Enligt IndieWire

Filmkritikern David Ehrlich på amerikanska IndieWire har sedan 2011 sammanställt en lista med tillhörande videoklipp över de filmer som han tycker varit bäst under året. Igår publicerade Erlich årets lista och klipp från dessa 25 stycken filmer kan ni kolla in i filmen ovan. Ni hittar en lista med samtliga 25 filmer nedan och ni som tycker att vi skriver för mycket om superhjältefilmer och annat "trams" här på Feber kommer antagligen uppskatta den listan. Själv tror jag att jag sett två av de 25 filmerna. Tumnagel
39.2°
+
0

BORG slår rekord
Över 50.000 ville kolla in gammal tennis-stjärna i helgen som gick

SF Studios har meddelat att deras film BORG var den största bio-öppningen som skett för en svensk film i år. 55.077 personer valde i helgen att bänka sig för att ta del av historien om de två tennisspelarna John McEnroe (Shia LaBeouf) och Björn Borg (Sverrir Gudnason). BORG har mottagit förhållandevis bra kritik av filmkritiker men fått kritik av andra som inte gillar vissa av personporträtten som förekommer i filmen. Tumnagel
49.9°
+
0
2016

Warcraftfilmen är främst sevärd för de som nördat spelen
Och det är därför jag verkligen gillade den

I går hade Warcraft: The Beginning Sverigepremiär. Med andra ord har säkert många av er redan sett den. Men jag tänkte ändå dela med mig av mina tankar och känslor i en spoilerfri text. För det är ganska intressant det här, med att filmen än så länge fått extremt dåliga betyg. Jag hade egentligen inga stora förväntningar när jag tillsammans med två andra Warcraft-nördar gick till biografen igår. De dåliga betygen fick mig att gå in i den välfyllda salongen med skepsis. Jag visste dock att jag i alla fall hade över två timmars skön grafikfest att se fram emot oavsett om innehållet skulle hålla måttet. När jag efter filmen gick därifrån var det dock med ett leende på läpparna. Mina fortsatta intryck kan ni läsa efter hoppet. Tumnagel
59.3°
+
Emmy Zettergren
0

Gods of Egypt-regissör arg på kritiker
Anser att alla följer åsiktsströmmen

Alex Proyas senaste rulle Gods of Egypt har floppat rätt rejält. Filmen har fått rätt dålig respons från kritiker som säger att filmen "vitmålats" då Proyas anlitat de vita skådespelarna Gerard Butler, Nikolaj Coster-Waldau och Brenton Thwaites för att spela egyptiska hjältar och gudar. Även biobesökare har valt att skippa filmen då den under premiärhelgen endast drog in 14 miljoner dollar i hemlandet och totalt 38 miljoner runt om i världen, vilket hade varit acceptabelt om Gods of Egypt hade varit en lågbudget-rulle och inte en film som kostade 140 miljoner att spela in. Alex Proyas är inte precis nöjd med filmens resultat och skyller det hela på kritikerna och i ett långt inlägg på Facebook skriver han att han tycker att filmkritikerna borde vara lite mer originella och inte bara följa åsiktsströmmen. Hela Alex Proyas inlägg ser ni här nere. Ovan ser ni en trailer för Gods of Egypt. (function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/sv_SE/sdk.js#xfbml=1&version=v2.3"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs);}(document, x27scriptx27, x27facebook-jssdkx27));NOTHING CONFIRMS RAMPANT STUPIDITY FASTER...Than reading reviews of my own movies. I usually try to avoid the...Publicerat av Alex Proyas den 28 februari 2016 Tumnagel
34.8°
+
0
2015

Filmkritiker förklarar Star Wars-films storhet
Snackar om Return of the Jedi från 1983

Här kan ni se när legendariska amerikanska filmkritiker drabbar samman i en amerikansk talkshow 1983 efter det att en andra (fjärde) Star Wars-filmen "Return of the Jedi" hade haft premiär. New York Magazines John Simon anser att Star Wars-filmerna är för barn men får mothugg från filmkritikerna Gene Siskel samt Roger Ebert och Siskels råd till Simon är att han ska gå till en biograf och kolla på filmen tillsammans med barn för att se hur mycket de uppskattar filmer som de i Star Wars-serien. Tumnagel
39.5°
+
0

Vi har sett Fantastic Four
Förvänta er inte en actionkomedi

När det började att pratas om en reboot av Fantastic Four kändes det på ett sätt välbehövt då den första filmen från 2005 lämnade en rejäl bitter eftersmak efter sig. Förväntningarna var inte speciellt höga den här omgången. Speciellt inte när filmkritiker redan har börjat såga filmen i sina recensioner. Jag måste ändå medge att jag gillade Fantastic Four. Det är uppenbart att det här är första filmen i vad som kommer att bli en längre filmserie precis som andra filmer från Marveluniversumet. Som en första film får vi lära känna karaktärerna ordentligt. Deras bakgrund, vad som driver dem samt deras förhållanden till varandra. Det är en drama till en början och den saknar både humorn och den action som vi har blivit bortskämda med i andra filmer om superhjältar från Marvel. Nu blir vi presenterade sådant som ångest och hjälplöshet istället. Jag som vuxen gillar den här lite mer seriösa tonen. Däremot är jag nyfiken över vad alla 7-11 åringar kommer att tycka om den långsamma och allvarliga berättelsen då åldersgränsen är satt till 11 år. Bra att ha i åtanke om ni går och ser filmen med era barn och förväntar er något i stil med Ant-Man eller The Avengers. Jag gillade hur berättelsen byggdes upp och kändes på gränsen till realistisk trots att den innehöll en man som är gjord av sten, en kvinna som kan bli osynlig, en man som blir till en eldkula samt en man som ser ut att vara gjord av gummi . Även skurken Doom hade en sorglig och bitter realism över sig. Som en första film satte Fantastic Four en rejäl grund att bygga vidare på. Karaktärerna kändes betydligt bättre genomarbetade den här gången. Miles Teller gör ett bra jobb som Reed, Kate Mara känns perfekt som Sue, Michael B Jordan är lagom kaxig som Johnny och Jamie Bell har de rätta sorgsna ögonen för Ben Grimm. Jag rekommenderar Fantastic Four, förvänta er dock inte konstant action. För att slängas med i explosioner och snabba vändningar får ni se någon annan film. Är ni genuint intresserade av Marvels hjältar så ta er plats i biostolen. Tänk dock på att den här filmen kan vara grunden för en mer fartfylld uppföljare. Som en ensam film blir det lite för mycket uppbyggnad för att sedan avslutas i ett halvdant fyrverkeri men som en början på en filmserie så är den perfekt i mina ögon. Och som svar på frågan om hur Susan och Johnny är syskon så är det via adoption. För er som undrade. Tumnagel
45.3°
+
Fenjima Manrique
0
2014

Trailer för skräckisen "It follows"
kritikerrosad

Det är inte ofta en ny skräckfilm blir kritikerrosad, It follows har lyckats med just det när den har visats på olika filmfestivaler i år. Filmkritiker skriver gång på gång att den troligtvis kommer att vara bästa skräckisen under nästa år. Så håll utkik efter It follows när den har premiär under våren 2015. Tumnagel
50.3°
+
Fenjima Manrique
0

Trailer för dokumentären "I am Ali"
Om Muhammad Alis liv och karriär

Producenterna bakom "Searching for Sugarman" har gjort "I am Ali" som är en dokumentär om Muhammad Alis liv och karriär. Det finns många filmer kring Alis liv men ingen med som mycket hjärta och själ som denna skriver filmkritiker i USA. Dokumentären har USA-premiär den 10:e oktober. Tumnagel
43.8°
+
Fenjima Manrique
0
2013

Arnold Schwarzenegger krossar en bil med sin pansarvagn
Terminate that shit!

Ett gäng med filmkritiker, bloggare och filmjournalister har fått följa med självaste Arnold Schwarzenegger i hans personliga pansarvagn. Och de fick inte bara åka med på en tråkig väg utan även vara med och köra över en gammal Mercedes. Det hela är givetvis ett jippo som har satts ihop för att promota Arnolds nya film "The Last Stand", men det ser ju inte mindre kul ut för det. Ett till klipp hittas under "Läs mer". Tumnagel
42.1°
+
0

"Snabba Cash II" blev årets svenska film
Finns nu ute på DVD och Bluray

Över 25.000 röster har kommit in i MovieZines nyss avslutade omröstning kring Årets Filmer 2012. Den i särklass största undersökningen bland Sveriges filmälskare har lockat rekordmånga deltagare under jul- och nyårshelgen, och inom kort presenteras hela resultatet. Men redan nu kan vi avslöja att Årets Svenska Film heter "Snabba Cash II". - Jag blev superglad över att höra att publiken har valt vår film. Så till alla som har röstat skulle jag vilja säga: Tack för att ni valde att se "Snabba Cash II". Ser fram emot att göra fler filmer för er, säger filmens regissör Babak Najafi till MovieZine. Den hyllade debutfilmen "Äta sova dö", nyligen belönad med Sveriges Filmkritikers pris Greta, kom trea när den svenska biopubliken fått säga sitt. Tumnagel
0.5°
+
Alexander Dunerfors
0
2012

Tarantinos 12 favoritfilmer genom tiderna
Hur många har du sett?

I samma veva som BFI bad världens filmkritiker sammanställa "The Greatest Movies of All Time" (topp 10 skrev vi om här), fick också några av våra största filmskapare i uppgift att lista sina favoriter. Quentin Tarantinos favoritfilmer är alltid en spännande läsning, så här kommer hans tolv filmval efter hoppet. Hur många har du sett? Tumnagel
36.7°
+
Alexander Dunerfors
0

"Vertigo" tar över som tidernas bästa film
Knuffar ner "Citizen Kane" - efter femtio år

Brittiska filminstitutets magasin Sight & Sound sammanställer var tionde år en lista över tidernas bästa filmer. 864 filmkritiker och regissörer från världens alla hörn har fått tycka till, och förutom att inget vettigt verkar ha gått upp på biodukarna sedan 1960-talet, noterar vi en chockerande vändning i toppen. "Citizen Kane", Orson Welles svartvita klassiker från 1941, och obesegrad etta på de senaste fem listorna, har nu åkt på stryk av Alfred Hitchcocks något modernare "Vertigo" ("En studie i brott"). Efter hoppet ser du tidernas 10 bästa filmer, enligt BFI. Hur många har du sett? Tumnagel
34.2°
+
Alexander Dunerfors
0

"The Dark Knight Rises"-kritiker dödshotad
På grund av en negativ recension

En läsare tog illa upp av filmkritikern Marshall Fines negativa recension av den hypade filmen. Det låter som ett dåligt aprilskämt, men tyvärr är det dagens sanning. Vi vet att filmnördar har starka åsikter om sina favoritfilmer, men att hatet skulle bubbla upp så till den grad att personen skulle dödshota filmkritikern Marshall Fine hade ingen kunna tro. Dessutom för en film personen inte har sett än. Fine hade oturen att publicera den första negativa recensionen av "The Dark Knight Rises" som resulterade i att en läsare hotade Fine på sajten Hollywood and Fine och bad honom att dö i en eld. Det hotet var dock inte det enda, en annan person fantiserade om att slå Fine med en tjock gummislang tills han föll i koma. Här kan du läsa Marshall Fines negativa recension av "The Dark Knight Rises", men rekommenderar att känsliga personer undviker att läsa den. Tumnagel
25.3°
+
Mats Karlsson
0

Så här använder en blind man sin iPhone 4S
Siri hjälper till

Tommy Edison är blind. Trots detta är han filmkritiker. Han gillar också prylar och här är en video där han visar hur han använder sin iPhone 4S. Tack vare Siri kan han utan problem använda telefonen som du och jag gör. Tumnagel
46.6°
+
0

Kritikerna hyllar "The Avengers"
"EPIC!!"

Igår kväll hade "The Avengers" världspremiär i Hollywood, och en mer efterlängtad film är svår att hitta i vår. Medan recensionerna får vänta (embargo är det magiska ordet), var det tillåtet att twittra ut sina åsikter. Något som man inte behövde be filmkritikerna om två gånger: "The Avengers är rätt episk. Det finns troligen mer action i slutscenerna än i alla Marvelfilmer tillsammans!" - Peter Sciretta, Slashfilm "The Avengers - episk. EPISK! Marvels filmer blir bättre för varje gång. HULKEN!!" - Alex Billington, FirstShowing "Jag älskade den fullkomligt. Satt och log från början till slut. Är du ett Marvel-fan kommer du att skita på dig på bion." - Steven Weintraub, Collider "The Avengers" får biopremiär 27 april. Tumnagel
51.5°
+
Alexander Dunerfors
0
2011

Årets bästa filmer enligt Roger Ebert
Det ska vara iranskt i år

Roger Ebert, en av världens äldsta och mest respekterade filmkritiker, kastar sig in i diskussionen om 2011 års bästa. Den gamle rävens topp-20-lista innehåller självklara titlar som "Shame", "Drive" och "Hugo Cabret", men toppas något överraskande av ett iranskt skilsmässodrama: 1. Nader och Simin - En separation "Ett av de storslagna mästerverken som kommer att leva vidare i flera årtionden." 2. Shame "Superbt filmskapande och skådespeleri. Jag tror inte att jag skulle klara av att se om den." 3. The Tree of Life "En film av stora ambitioner och djup ödmjukhet." Läs hela listan i Eberts blogg. Tumnagel
35.8°
+
Alexander Dunerfors
0

Den Ultimata Skräcklistan
50 topprysare, enligt Sveriges främsta experter

Skräckfilmstips poppar upp lite varstans såhär i Halloweentider. Men inga lika läskiga som här. MovieZines eminenta jury av filmkritiker, regissörer och allehanda skräcknördar har slagit sina kloka huvuden ihop för att leverera Den Ultimata Skräcklistan. Här är våra otäckaste, sjukaste, blodigaste, mest skrämmande och mest älskade thrillers, slashers och rysare. Eller helt enkelt de 50 bästa (värsta?) skräckfilmerna genom tiderna. Kanske finns dina kommande mardrömmar med här nedan? Tumnagel
38.2°
+
Alexander Dunerfors
0

Världens mest hatade regissörer
Vi har topp-10-listan

I helgen var det premiär för både "The Three Musketeers" och "En enkel till Antibes" av Paul W.S. Anderson respektive Richard Hobert, två av filmvärldens mest bespottade regissörer. Men de är knappast ensamma om att ständigt häva ur sig filmer som kritiker och/eller publiken spyr galla över. Här är filmskaparna som mest av allt förtjänar yrkesförbud... Tumnagel
36.3°
+
Alexander Dunerfors
0

Sundance-juryn utsedd
Susanne Bier blir jurymedlem i årets Sundance Film Festival.

The Playlist listar nu den officiella juryn i Sundances årliga filmfestival som går av stapeln på torsdag. Förutom nyligen Golden Globe-belönade Bier så kommer Jason Reitman, America Ferrera och"The Host"-regissören Bong Joon-ho att bedöma årets tävlande filmer i den dramatiska klassen. Andra som utgör juryn är filmkritikern Todd McCarthy, regissören Kimberly Peirce, fotografen Tim Orr, filmmuseechefen Rajendra Roy. Juryn för dokumentärfilmer består av "Simpsons"-skaparen Matt Groening, regissören Jeffrey Blitz, dokumentärfilmaren Laura Poitras, producenten Jess Search och klipparen Sloane Klevin. Tumnagel
37.2°
+
Andreas Samuelson
0
2010

Eberts och IMDb:s tio-i-topp 2010
Den välkända filmkritikern Roger Ebert avslöjar nu sina tio favoritfilmer från 2010 och det gör användarna på IMDb också.

Filmåret 2010 börjar gå till ända och nu börjar topplistorna ploppa upp på nätet. Den välkända filmkritikern Rober Ebert som till vardags skriver för Chicago Sun Times har nu avslöjat sina tio favoritfilmer från 2010. 1. The Social Network 2. The Kingx27s Speech 3. Black Swan 4. Kärlek på italienska 5. Winterx27s Bone 6. Inception 7. Hemligheten i deras ögon 8. The American 9. Kids Are All Right 10. The Ghost Writer Tumnagel
36.9°
+
Mats Karlsson
0

Tredje tunga kritikerpriset för "The Social Network"
David Fincher vinner tredje kritikerpriset i rad för "Social Network".

Denna gång är det New Yorks filmkritiker som utsett sina favoriter och precis som tidigare får Fincher även äran att ta hem priset för bästa regissör. Men sedan är det betydligt mer spritt. Colin Firth för pris för bästa manliga huvudroll i "The Kingx27s Speech" medan Annette Bening blir bästa kvinnliga skådespelerska i "The Kids Are All Right". Samma film fick även pris för bästa manus och bästa manliga biroll i Mark Ruffalo, skriver Deadline Hollywood. Kolla in MovieZines sammanräkning och poängtabeller i Nedräkning till Oscarn där du kan se den aktuella ställningen. Tumnagel
37.1°
+
Andreas Samuelson
0

Finchers Facebook-film fortsätter vinna kritikerpris
Bostons filmskribenter utser "The Social Network" till årets film.

Lite överraskande har "The Social Network" hamnat i förarsätet när det gäller årets prissäsong. Man vinner nu det andra tunga kritikerpriset på en vecka när Bostons filmkritiker får säga sitt. Förutom att bli bästa film blir David Finchers bästa regissör, Jesse Eisenberg bästa skådespelare och Aaron Sorkin har skrivit bästa manus. Dessutom vinner filmen ett musikpris, skriver Variety. Lite överraskande vann inte Jennifer Lawrence priset för bästa skådespelerska för "Winterx27s Bone" utan det gick i stället till Natalie Portman i "Black Swan". Tumnagel
36.9°
+
Andreas Samuelson
0

Film2home lanserar ny sajt
Bjussar på "Bounce Live" och fina priser på utvalda filmer

Film2home lanserar en ny design på sin sajt och vill fira det med ett releaseparty. Ett antal filmkritiker tillfrågades om att plocka fram några favoriter ut sortimentet. Undertecknad är med och tipsar om tre filmer som du nu kan se för 1 kr styck (Kick-Ass, Youth in Revolt och Royal Tenenbaums). För alla som gillar dans så bjussar film2home även på en film, "Bounce Live på Nalen". Ta en titt på releasefesten hos film2home.se. Tumnagel
37.8°
+
Daniel Feldt