m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Köp!
30W laddare från Anker kostar nu bara 299 kr (tidigare 499 kr)

Drako visar upp sin eldrivna superbil
En sedan med 1.217 hästar

I slutet av juni fick vi en teaser på GTE - en ny eldriven superbil från ett företag som kallade sig Drako. Nu är bilen uppvisad och det är en lyxig sedan med inte mindre än fyra stycken motorer och sammanlagt 1.217 hästar och galna 8.800 newtonmeter i vrid. Toppfarten ska ligga på 332 km/h men vad bilen gör 0-100 på får vi inte reda på just nu. Batteripacket är på 90 kWh men vad räckvidden är på berättar man inte. Det ska finnas en laddare ombord på 15 kW och det ska gå att snabbladda upp till 150 kW. Dämpare från Öhlins och keramiska bromsar från Brembo finns också. Om ni känner igen linjerna här och där är det kanske inte så konstigt, den här är nämligen baserad på den gamla versionen av Fisker Karma. Bilen ska börja tillverkas "snart" och varje exemplar kommer att kosta 1,25 miljoner dollar. Man räknar med att tillverka 25 stycken och de första leveranserna ska dra igång nästa år. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0
2016

Så här ser Fiskers nya bil ut bakifrån
Slimmad och tjock på samma gång

Vi har tidigare fått se hur Fisker Incs nya elbil EMotion ser ut framifrån och från sidan, och nu är det dags att även visa upp en bild på baken. Och vad säger den då? Jo, att bilen får relativt breda höfter och väldigt slimmade bakljus. Själv tänker jag direkt på Renault Laguna Coupé när jag ser linjerna, även gamla Fisker Karma finns där. Kanske finns det fler modeller i designen om man tittar länge. Officiell premiär blir det senare delen av nästa år. Tumnagel
45.8°
+
Bobby Green
0

Workhorse W-15 - hybridpickup som dyker upp 2018
Försedd med range extender

En stor pickup måste inte alltid vara försedd med dieseltörstande Cummins-V8:a, det finns faktiskt alternativ. Ett av de kommande, om nu den här blir verklighet, är Workhorse W-15. Det är en pickis försedd med range extender som ska kunna köras på enbart el i upp till 13 mil. När elen i batteriet är slut laddas det av den konventionella förbränningsmotorn som sitter under huven. Liknande lösningar har vi tidigare sett i bland annat Fisker Karma, Chevrolet Volt och BMW i3. Workhorse W-15 har dubbla elmotorer - en på varje axel, så den är alltså fyrhjulsdriven. Fem sittplatser ska finnas och bilen ska ha nymodigheter som exempelvis automatisk panikbroms. Battericellerna som kommer från Panasonic ligger i golvet. Den kombinerade räckvidd med både elmotorer och förbränningsmotorn anges till 50 mil. Företaget som ligger bakom säger att bilen byggs i USA och att den ska släppas på marknaden 2018. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0

Återupplivade Karma Revero är nu här
Kommer någon att köpa den?

2013 la Fisker ner bilmodellen Karma. En hel del har hänt sedan dess, bland annat startades företaget Karma Automotive och efter mycket om och men presenterar de nu sin modell Revero, vilket är en Fisker Karma med ett annat namn. Utseendemässigt är Revero identisk med Karma förutom ett emblem på framskärmen men den ska ha lite mer teknik under skalet. Där fram sitter det fortfarande en turbomatad fyra från General Motors på 260 hästar som precis som tidigare inte driver hjulen utan endast laddar batterierna som driver elmotorn. Laddaren ska nu dock vara dubbelt så kraftfull, och batterikapaciteten ska ha ökat från 20,4 kWh till 21,4 kWh. När batteriet är fulladdat ska man kunna köra åtta mil på bara el innan förbränningsmotorn hoppar igång och börjar ladda. Solcellerna på taket har också uppdaterats och de ska kunna bjuda på upp till 2,4 kilometers extra elkörning per dag. På insidan hittar vi ett nytt infotainmentsystem med pekskärm som ska kunna köra både Apple CarPlay och Android Auto. I övrigt ser det ut som tidigare. Priset börjar på 130 000 dollar vilket är 27 000 mer än vad man fick betala för en Fisker Karma back in the days. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Karma visar upp lite av Revero
Soltaket klarar av att driva hela bilen

Fisker Karma har fått nytt liv i modellen Revero som Karma Automotive nu bygger. Den ser exakt likadan ut som den gamla bilen men lovar att bjuda på lite nyheter ändå. Taket som är fyllt med solceller var förr tillräckligt för att driva AC-anläggningen, nu kan det däremot driva hela bilen. Exakt vad det innebär får vi dock inte reda på för tillfället, det enda som sägs är "Our solar roof will create enough energy to power the car. No other vehicle sold in the U.S. has ever offered this capability." En annan sak man skryter med är att alla emblemen på bilen är målade för hand, och att ingen annan biltillverkare någonsin har gjort detta förut. Infotainmentsystemet ska också vara uppdaterat och sägs vara enkelt, vackert och intuitivt. Officiell publikpremiär blir det den 8 september i Laguna Beach. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

Fisker Karma återlanseras som Karma Revero i höst
Kommer att byggas i Kalifornien

Turerna kring Fisker Karma har varit många och det är inte slut än. Nu sägs det att bilen ska återlanseras som Karma Revero i höst och att tillverkningen kommer att ske i Kalifornien och inte hos finska Valmet som tidigare. Man har tydligen gjort upp en deal med BMW som kommer att leverera komponenter till drivlinan men exakt vad det handlar om framgår tyvärr inte. Bilen kommer troligtvis även i fortsättningen att vara en hybrid på något sätt. 2012 körde vi vad som då var Fisker Karma och hur det var kan du läsa om här nedan. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0
2015
2013

Fisker Karma med Corvette-kul under skalet
Väck med elmotorer och batterier

Fisker Karma är framtagen med lite miljötänk ändå. Batterier, elmotorer och ett solcellstak står för att utsläppen hålls nere och för att bränsleförbrukningen inte blir hiskelig. Men om man inte gillar de där grejerna men ändå vill ha kvar formerna kommer det nu en nyhet som kan hjälpa dig. Den heter Destino och det är i princip en Karma med samma motor som helt nya Corvette. Fyran under huven åker alltså ut och där stoppas istället en LT1-V8:a med på 6.2 liter och 450 hästar. En version av den kompressormatade LS9-V8:an ska också finnas som alternativ, och då får man istället hela 640 hästar att leka med. Till motorerna kopplas antingen en fyrstegad automat eller en sexpetad manuell låda. Ska tydligen börja säljas i slutet på året till ett ännu okänt pris. Om det hela nu är på riktigt och inte bara ett tidigt April-skämt vill säga. Mer om bygget hittar ni på länken. Tumnagel
33.7°
+
Bobby Green
0
2012

TV-tips Hur vi utvecklade bilen
På TV ikväll

Ikväll sänds den sista delen i Discovery Channels serie "How we invented the world" och idag kommer det att handla om hur vi utvecklade bilen. I programmet kommer vi att få ta del av hur det hela startade med Henry Fords löpandeband-princip så väl som att kolla in morgondagens bilar. I klippet ovan kan ni kolla in en av de bilarna, en Fisker Karma, som åtminstone jag tror och hoppas på. Det blir även en titt på hur Drifting kom att bli världens snabbast växande bilsport. Ett klipp på det hittar ni under "Läs mer". How we invented the world sänds på svenska Discovery Channel ikväll klockan 21:00. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vi har kört bilen från yttre rymden
Lite ljug, men Fisker Karma är faktiskt något alldeles speciellt

Nya biltillverkare dyker upp hela tiden känns det som, med stora drömmar och fantastiska bilar som de har tänkt att producera. Men allt som oftast är verkligheten lite annorlunda. Bilarna de visar upp finns de flesta gånger bara på papper som skisser och om de mot förmodan tagit fram en riktig bil att visa upp brukar det ta stopp därefter. Annat är det med Fisker Automotive som har gått från 0 till 100 knyck på bara några år. Företaget grundades av Henrik Fisker och Bernard Koehler 2007, och redan året därefter presenterades den första konceptbilen, Karma. Och det blev mer än bara ett koncept, formerna behölls och i juli förra året startade produktionen hos Valmet Automotive i Finland. De första bilarna levererades till kund redan samma månad och karusellen var igång. Nu säljs bilen även i Sverige så vi tog ut den på en liten provtur. Eller jag menar, vi flög en sväng med rymdskeppet. Tumnagel
51.1°
+
Bobby Green
0

Den ryska superbilen Marussia B2 är slutsåld
Alla 500 exemplar bokade

500 exemplar av Marussias superbil B2 skulle byggas om det fanns efterfrågan. Nu har ordrar på varenda en trillat in och det dags för nästa steg. Nästa vår börjar produktionen i Uusikaupunki, Finland i Valmets fabrik. Bilen kommer alltså att dela lina med Fisker Karma. B2 delar chassi och teknik med modellen B1 men har ett råare utseende än sitt syskon. Den har även samma motoralternativ vilket betyder en Cosworth-V6:a på 3.5 liter med tre olika effektuttag, 300, 360 eller 420 hästar. Helt okej effekt med tanke på att bilen bara väger 1 100 kilo. Det räcker för att ta den till 100 km/h på bara 3.2 sekunder. De väntande kunderna får punga ut med 130 000 dollar var för bilen. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Karismatiska kärror
Fisker Karma börjar dyka upp på våra gator

Fisker Karma är en relativt ung bil men nu när det har kommit en återförsäljare till Sverige har den faktiskt börjat dyka upp även på våra gator. Bilen kostar runt miljonen och är något helt nytt och annorlunda, och kanske därför något som de med pengar vill testa på. Dessa två har setts bara nu under helgen och även om bilen knappast lär bli lika vanlig som en Porsche på vägarna så kommer det nog med största sannolikhet att dyka upp allt fler med tiden. Tumnagel
43.4°
+
Bobby Green
0

Project Nina är i själva verket modellen Atlantic
Namnet på Fiskers nya avslöjat

Förra veckan läckte Fiskers nya bil Nina ut på nätet, men nu visar sig det vara felaktigt. Inte att modellen har läckt ut utan namnet. Den nya modellen kommer nämligen att heta Atlantic. Bilderna vi ser här kommer från sajten autoforum.cz och visar en modell som är mindre än Karma, och kanske även lite sportigare till utseendet. En elmotor paras ihop med en bensinmotor precis som i storebror. Men i Atlantics fall ska det handla om en fyra med turbo från BMW som förbränningsmotor istället för den som sitter i Karma. En Fisker Karma kostar strax över en miljon kronor. Atlantic väntas bli mycket billigare och sägs hamna omkring 500 000 kronor istället. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Carspotting Fina bilar är ute och luftar sig
Heja våren!

Hela sex Feber-läsare har hört av sig och skickat in bilder på bilar de sett på lite olika ställen. Trevligt att se en Ferrari FF ute i det fria, likaså en Fisker Karma. AC Cobran sågs i USA, är det en äkta tror ni? Tumnagel
46.3°
+
Bobby Green
0
2011

Bilhandlare i Santa Monica testkör Fisker Karma
En utav de första bilarna

I slutet på juli började Fisker att leverera modellen Karma till bilhandlare runt om i USA. Den här handlaren i Los Angeles passade på att filma när han provkörde bilen, och ger här sitt utlåtande. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Leonardo DiCaprio först med att få sin Fisker Karma
3 000 bilar är nu beställda

Först ut med att få plug-in-hybriden Karma blir Leonardo DiCaprio tillsammans med två andra höjdare, Al Gore och Colin Powell. Totalt har det kommit in 3 000 stycken beställningar på bilen, vilket faktiskt betyder att bilen är slutsåld till början på nästa år, då tillverkas 300 stycken varje vecka. Enligt Henrik Fisker är ordrarna ungefär hälften uppdelat på rikingar som bara vill ha det senaste och hälften som faktiskt är entusiaster kring hybrid- och elbilar. Vilken utav kategorierna de ovan nämnda kändisarna tillhör framgår inte. Fisker har också släppt en ny film som ni kan se ovan, där det snackas en hel del om designen på bilen. Jag har fått tillfället att klämma på ett förserie-exemplar lite, och det verkar bli en rätt kul bil det här. Provkörning i höst. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Vi besökte Connoisseurs motordag
Många fina bilar i lyxig miljö

Nio år i rad har miljonärsmagasinet Connoisseur anordnat en årlig motordag där man bjuder in rikingar, kändisar och lite press för att mingla med varandra, äta gott och varför inte köpa en superbil. Jag och Gordon styrde kosan mot Steninge Slott utanför Stockholm och möttes av vackert väder, fin miljö och bilar man bara drömmer om. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0
2010

Sportig elbil från Frankrike
Exagon Furtive eGT kommer till mässan i Paris

Exagon Furtive eGT är en 2+2-sitsig sportbil byggd i Frankrike och som kommer att debutera på den stora bilmässan i Paris om inte allt för lång tid. Produktionen väntas starta 2012 och som det ser ut nu är Fisker Karma den största konkurrenten. Drivlinan i bilen består av två elmotorer på vardera 170 hästar, en på fram och en på bakaxeln vilket således gör bilen fyrhjulsdriven. Total effekt är alltså 340 hästar. 0-100 km/h går på 3,5 sekunder och toppfarten ska ligga på 250 km/h. På en full laddning ska man teoretiskt komma mellan 20 och 40 mil, men den exakta siffran vet vi inte än. Bilen gör inte så mycket väsen av sig så i videon får vi istället ta del av en mycket sensuell fransk stämma. Inte fy skam det heller. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0
2009

Kronprins Frederik
Först med att ratta Karma utanför Fisker

COP15 pågår för fullt i Köpenhamn och klimatfrågorna diskuteras hej vilt. Vad passar då inte bättre än ett besök av självaste Kronprins Frederik, körandes i en Fisker Karma. Tidigare idag körde Frederik bilen till konferensbyggnaden Bella Cente, och han blev således den första som någonsin körde Karman utanför Fisker Automotive. Hybriden är designad av dansken Henrik Fisker, som även designat BMW Z8, Aston Martin DB9 och V8 Vantage. Åtta mil kommer man på enbart eldrift. 0-100 km/h tar inte mer än sex sekunder och Karma har en toppfart på 200 km/h. När förbränningsmotorn används drar bilen inte mer än 0.24 liter per mil och släpper ut så lite som 83g CO2/kilometer. Priset sägs landa på runt 800 000 kronor plus skatter, och rykten säger att produktionen startar i juni nästa år. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0
Nästa sida