m

Mer om Rinspeed Bedouin
Den knasiga Porsche-pickupen

Rinspeed har alltid byggt tokiga konceptbilar och Bedouin är sannerligen en av dem. Den tog man fram för 17 år sedan och det är en Porsche 996 som fått ryggsäck och ett pickupflak. Insidan var ju också självklart urballad men det var utsidan som gav mest reaktioner. I det här nya klippet får vi bekanta oss lite mer med skapelsen. Tumnagel
34.1°
+
Bobby Green
0

Det blir inga studentflak nästa år heller
Transportstyrelsen förlänger tillfälligt förbud för studentkorteger

Transportstyrelsen skriver i ett pressmeddelande att man förlänger det tillfälliga förbud för studentkorteger som infördes tidigare i år, något som gjorde för att begränsa smittspridningen av coronaviruset. Det innebär att det inte heller nästa år kommer att att bli tillåtet med så kallade studentflak eller andra typer studentkorteger. Förutom sådana arrangemang skriver Transportstyrelsen att även följande typer av arrangemang kommer att inkluderas i förbudet: "Ja, eftersom bestämmelserna handlar om tillfälliga persontransporter vid skolavslutningar, karnevaltåg eller motsvarande så påverkas även andra arrangemang. Andra arrangemang som kan påverkas av att möjligheten till att nyttja flak och släp för tillfälliga persontransporter är parader, midsommarfiranden, marknader och motsvarande." Transportstyrelsen förlängning av det tillfälliga förbudet för studentkorteger gäller från och med nu och till 30 juni 2021. Tumnagel
50.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här är Bollinger B1 och B2 i produktionsutförande
Får uppdaterad design och större frunk

Bollinger Motors kantiga eldrivna bilar presenteras nu i produktionsutförande. B1 heter suven och B2 är pickupen och de båda är väldigt lika designmässigt. Det som har förändrats är att man på suven har höjt midjelinjen en aning samtidigt som B-stolpen flyttats framåt för att göra det enklare att komma in i baksätet. Sidorutorna var tidigare såna man sköt åt sidorna men dessa är nu ersatta med vanliga, handvevade (!), diton. Alla glasytor är nu högre än tidigare vilket ska ge bättre sikt åt alla håll. Fronten har ändrats så att en mindre kylare räcker vilket i sin tur har gjort att frunkens storlek har ökat. Både strålkastarna och baklamporna har även flyttat mer ut åt sidorna. Pickupen får liknande förändringar men det största gällande den är att flaket nu är frånskilt från förarhytten vilket gör det enklare att byta ut mot något annat - typ ett skåp. Oavsett vilken du köper så får du dubbla elmotorer som tillsammans genererar 623 hästar och 906 newtonmeter i vrid. De får sin kraft från ett batteripack på 142 kWh som ska ge en räckvidd på över 32,2 mil. 0-100 km/h ska gå på runt 4,5 sekunder. Frånpriset kommer att ligga på 125.000 dollar. Tumnagel
34.1°
+
Bobby Green
0

Nu är Rezvanis monster-pickis här
Hercules 6x6 bjuder på upp till 1318 hästar

Ibland kan man behöva köra riktigt stora stenar och då är det bra att ha ett fordon som klarar av uppdraget. Rezvani Motors senaste modell Hercules 6x6 gör troligtvis det. Den kostar från 225.000 dollar men för den slanten får du bara en V6:a på 3,6 liter som ger 289 hästar. Det finns även en dieselsexa på 3,0 liter som ger 260 hästar. Dessa är dock alldeles för fjuttiga för den här typen av bil. Det finns också en SRT-V8:a på 6,4 liter som ger 507 hästar och vill du ha den får du slänga upp ytterligare 40.000 dollar. Men det räcker liksom inte heller riktigt. Så den du ska köpa är versionen med en kompressormatad V8:a på sju liter som ger hela 1318 hästar och 1341 newtonmeter i vrid. Det är det enda rimliga i det här fallet. Men den kostar 249.000 dollar - extra! De klenare motoralternativen går att få med antingen en sexpetad manuell låda eller en åttastegad automat. Värstingen går dock endast att få med samma åttastegade automat som återfinns i Ram 1500 RX. Drivningen sker på alla sex hjulen men du kan även välja mellan 6x2, 6x4 eller 6x6 när du kör. Bilen baseras på Jeep Gladiator men den har förlängts rejält och mäter nu 6,2 meter på längden för att få plats med de dubbla bakhjulen och ett flak som mäter 2,43 meter. Bilens bredd ligger på 2,15 meter och den är 2 meter hög. Den rullar på 37 tum stora offroad-hjul och innanför dessa sitter åttakolvsok som greppar 400 millimeter stora bromsskivor. Den som verkligen vill sticka ut köper Military Edition som ger dig kevlarskydd, skottsäkert glas, punkteringsfria däck, självläkande bränsletank, skydd mot explosioner undertill och möjligheten att stå emot EMP-attacker. Den här har även förstärkt fjädring, elektriska dörrhandtag och möjligheten att skicka ut en rökridå. Som om inte det vore nog får man även ett night vision-system, intercom, gasmasker, första hjälpen-prylar och lampor som kan blända fienden. För den här militärversionen får du betala 325.000 dollar. Bygg din version på länken nedan. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Flaklock med solceller för att ladda den eldrivna pickupen
Eller bara för att lagra el

Fler och fler eldrivna pickuper är på gång och för att ge dessa lite extra räckvidd har företaget Worksport tagit fram ett flakskydd med solceller på. Än så länge finns det ingen eldriven pickis på marknaden men när det väl gör det ska alltså ett sånt här lock kunna leverera mellan 25-30 procent av den laddning en genomsnittlig pendlare behöver. Givetvis kan man även smacka på locket på en vanlig pickup och då lagras istället elen i flera mindre batteribanker. Dessa är löstagbara och ska kunna fungera som batteripack till eldrivna maskiner och liknande. Locket är just nu bara på designstadiet och man söker efter investerare för att göra verklighet av det hela. Målet är att kunna lansera inom ett till två år om någon med massa kosing hakar på tåget. Tumnagel
48.7°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - Ram 1500 TRX
Pickis med 712 hästar

För snart fyra år sedan visade Ram upp konceptet Rebel TRX och nu har denna förvandlats till en produktionsversion. Ram 1500 TRX är namnet och här har vi en monster-pickup med kompressormatad V8:a på 6,2 liter som pumpar ur sig inte mindre än 712 hästar och 880 newtonmeter i vrid. Borde räcka för att dra ekan bakom och för att kunna lasta riktigt stora stenar på flaket. Maskinen är kopplad till en åttastegad automatlåda som i sin tur ser till att driva alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 4,6 sekunder och kvartsmilen (om man nu vill ge sig på den) klaras av på 12,9 sekunder med en hastighet på 174 km/h. Toppfarten anges till 190 km/h. Till det som lurar under huven får man ett höjt chassi, 18-tumsfälgar klädda med 35-tumsdäck, svarta skärmbreddare, en maffig front och små gula LED-ljus i huvscoopet. Baktill hittar vi bland annat ett avgassystem med dubbla fem tum stora runda pipor. Insidan bjuder på tre olika interiör-alternativ och det lyxigaste innebär bland annat läderklädda stolar med mocka-inlägg. Framstolarna har fått bättre sidostöd och det finns en ny ratt med flat botten och aluminiumpedaler. I mittkonsolen sitter en ny skärm på tolv tum varifrån man sköter det mesta. På flaket får man lasta upp till 594 kilo och på kroken går det bra att hänga upp till 3,6 ton. Tillverkningen drar igång senare i år och priserna börjar på 69.995 dollar. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Det här är fjortonde generationen av Ford F-150
Nya arbetshästen presenterad

Nu var det så äntligen dags för Ford att rulla ut helt nya F-150. Det här blir galet nog den fjortonde generationen och den absolut största nyheten är att pickupen kommer att erbjudas med eldrift - både som laddhybrid och ren elbil. Den sistnämnda dyker dock inte upp förrän 2022. Utseendemässigt har det hänt en del även om man fortfarande såklart känner igen sig. Det är stort och maffigt som alltid och modemässigt riktigt har sjävklart grillen ökat i storlek. Och man kan få inte mindre än elva stycken olika utföranden på den. Motormässigt presenterar man bara ett enda alternativ för tillfället och det är en EcoBoost-hybrid där man kombinerar en V6:a på 3,5 liter med en elmotor på 47 hästar som är inbyggd i automatlådan som har tio steg. Tyvärr är Ford väldigt förtegna kring effekt och prestanda än så länge. Insidan får en liten skärm på fyra tum i instrumenthuset och en åtta tum stor infotainmentskärm. Dyrare utrustningsnivåer har istället 8 respektive 12 tum på grejerna. Infotainmentsystemet SYNC 4 är standard och har stöd för Apple CarPlay, Android Auto och SYNC AppLink. Mellan stolarna har man skapat en slags kontorsyta där man kan göra viktiga saker när bilen är parkerad. På säkerhetssidan hittar vi saker som autobroms, 360-graderskamera, helljusassistans och fotgängardetektering. Nya F-150 lanseras i höst till ett ännu okänt pris. Den kommer att erbjudas i versionerna XL, XLT, Lariat, Platinum, King Ranch och Limited. Givetvis kommer fler motoralternativ att läggas till och saker som om man vill ha långt eller kort flak. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Studentflak förbjuds av Transportstyrelsen
Inga studenter på flakbilar i år

Transportstyrelsen meddelade idag att man kommer att förbjuda så kallade studentflak temporärt i år. Det här beror givetvis på den pågående pandemin och i ett pressmeddelande skriver Transportstyrelsen: "Från och med den 15 maj är det inte tillåtet att åka på studentflak, eller som det uttrycks i föreskriften: färdas på lastbilsflak eller släpvagn som dras av lastbil, traktor eller motorredskap i samband med skolavslutning, karnevalståg eller motsvarande." Förbudet är temporärt och kommer att gälla till och med 31 december 2020. De studenter, föräldrar eller andra som har frågor runt ekonomisk ersättning för avbokade studentflak hänvisas till Konsumentverket skriver Transportstyrelsen i sitt pressmeddelande. Tumnagel
64.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Marvel introducerar sin första könsneutrala superhjälte
Får dock kritik för namnet på denna

Marvel har släppt en trailer för ett kommande seriealbum med superhjältegruppen "The New Warriors" som kommer att släppas på den amerikanska marknaden nästa månad. I The New Warriors: Volume 6 kommer den unga superhjälte-gruppen hälsa de nya superhjältarna Safespace och Snowflake välkomna. Det handlar om ett syskonpar där brodern "Safespace" har förmågan att skapa skyddande kraftfält medan hans könsneutrala syskon "Snowflake" kan kasta kristalliserade "snöstjärnor". Att Marvel nu introducerar en könsneutral karaktär har uppskattas från HBTQ-håll men namnet "Snowflake" har fått rätt så mycket kritik på nätet. Att namnet "Snowflake" tilldragit sig kritik beror med stor sannolikhet att "snowflake" kan vara en nedsättande benämning på personer som kanske uppfattar sig själva som lite unika och av andra kan uppfattas som överkänsliga, lättstötta och ha svårt för att hantera åsikter som skiljer sig från den egna. Här nedan hittas trailern till Marvels tecknade serieäventyr The New Warriors. Tumnagel
12.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hot Wheels släpper en radiostyrd Cybertruck
Om du föredrar en lite mindre version av Teslas pickup

I morgon drar den stora leksaksmässan New York Toy Fair 2020 igång i New York men redan nu har tillverkare börjat visa upp vad de har tänkt att presentera där. Leksaksföretaget kommer bland annat att visa upp en radiostyrd bil från Hot Wheels som ser ut som en Tesla Cybertruck, en kommande modell från Tesla som visades upp förra året. Den radiostyrda cybertrucken är i skala 1:10 och går att framföra i de båda körlägena "chill" och "sport". Förutom det går det att kontrollera bilens belysning samt bagagerampen som fälls ut från bilens flak. Hot Wheels version av Teslas Cybertruck släpps på marknaden lagom till jul och kommer då att kosta 400 dollar. Tumnagel
35.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mahindra uppdaterar Roxor
Har inte längre en Jeep-grill

Den indiska biltillverkaren Mahindra har en modell som heter Roxor. Alla vet att det är en Wrangler-kopia men när man även smackade på en exakt likadan grill blev FCA sura och skvallrade till United States International Trade Commission. Grillen har därför åkt av på den senaste versionen som vi kan se en kort reklamfilm för här. Roxor tillverkas faktiskt i Michigan men eftersom den inte möter de säkerhet och utsläppsregler som finns får man inte framföra den på allmänna vägar. Under huven sitter en turbodiesel på 2,5 liter som bjuder på 65 hästar. Till den kopplas en fempetad manuell växellåda. Tjänstevikten anges till 1376 kilo och på det lilla flaket får man lasta 158 kilo. Pris från 16.999 dollar. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

GMC:s nya pickupbädd tål en orkan
Är tillverkad i kolfiber

Amerikanerna älskar verkligen sina pickuper och vill att man ska köra med dem överallt och hela tiden. Då måste man kunna lita på sin bil, och inte minst flaket där man förvarar sina grejer. Som tur är klarar bädden i nya GMC Sierra CarbonPro Edition att stå emot en orkan om man skulle råka befinna sig i en sådan. Bädden är i kolfiber och här får vi se när man utsätter den för diverse prylar som kan komma flygande om det blåser upp rejält. Som jämförelse har man konkurrenternas flak som då givetvis inte är lika motståndskraftiga. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0
2019

Är solceller lösningen på våra laddproblem?
Cybertruck-lösningen ett steg på vägen

Elbilar är fantastiska, men det där med att få ström i dem är ett problem. Eller en utmaning i alla fall. Förutom det uppenbara att de är svindyra. För alla har inte tillgång till laddstolpar eller laddboxar och det ställer till det. Ibland är det som sagt en utmaning, ibland gör det att folk inte alls kan köpa elbil. Och i en nära framtid där alla på villa-gatan har en elbil, kommer hem vid samma tidpunkt och stoppar in laddsladden samtidigt kommer det att ställa till det för vårt elnät. Två stycken fakta gör att jag mer och mer tänker att solceller direkt på bilen är en lösning på problemet. Inte för alla, inte i alla situationer, inte hela året men säg den lösning som passar för precis alla. - Nummer ett: vi kör i snitt 3,3 mil per dag eller 1204 mil per år. Som det alltid är med snitt-siffror så stämmer inte 3,3 mil för alla, en del kör mer och en del kör mindre. Vi kan dock konstatera att väldigt, väldigt många resor med bil en vanlig vardag är kortare än 5 mil. - Nummer två: bilar står still väldigt, väldigt mycket. Lite beroende på vem man frågar så används en bil under 3-4 procent av ett dygn och står alltså stilla 96-97 procent av tiden. Till det kommer att för att få en elbil att verkligen bli en rimlig lösning för miljön så måste elen vara grön. Det bästa sättet att göra det på är sätta solceller på taket och ett batteri i garaget. Men det är dyrt, inte möjligt för alla och en liten onödig omväg. Dessutom kostar solceller och ytterligare ett batteri i garaget på för miljön, även om det används för annat än bilen. Så solceller på bilen borde vara den bästa lösningen, eller hur? Än så länge har vi pratat om alldeles för liten elmängd och alldeles för stora kostnader för att det ska vara värt det, men utveckling sker som ni alla vet. Hur mycket solcellsversionen av locket för flaket på Teslas Cybertruck kommer att kosta vet vi inte, men det känns som en given investering för många. Den lösningen ska, enligt Elon, räcka för 2,4 mils körning per dag. Han pratar om en version med ännu större yta, men vi fokuserar på den här. 2,4 mil tänker du, det är ju inte ens snittet? Nej, så är det. I dag, med dagens teknologi. Men en Cybertruck av den minsta modellen har en räckvidd på 40 mil, så om du åker och "tankar" den på en Supercharger har du alltså 40 mil i tanken. Om du åker snittet så tappar du ungefär en mil om dagen i räckvidd (du kör 3,3 mil, solcellerna laddar 2,4 mil) och skulle med andra ord behöva åka och ladda upp bilen en gång i månaden. Förmodligen tappar du mer än så med tanke på att en stillastående Tesla drar ström, värme på vintern, kyla på sommaren och så vidare. Så säg att det blir två vändor till Superchargern i månaden. Fortfarande helt ok enligt mig. Det betyder att väldigt, väldigt många redan nästa år när Cybertrucken börjar tillverkas kommer att kunna köpa en trots att man inte har en laddstolpe hemma. Snabbladdning och solceller i kombination gör att det fungerar ändå. Nu är som ni ser det där locket på Cybertrucken som gjort för solceller och en vanlig bil har inte de stora, platta ytorna. Men forskning sker och en del roliga (om än lite för futuristiska) projekt finns. Sono Motors har en konstig liten bil med solceller överallt, men den kommer nog inte att bli verklighet. Verklighet blir däremot Hyundais hybridversion av Sonata som har solceller på taket. Där får man bara 0,3 mil per dag men eftersom det är en hybrid är det ok och bättre än inget. Kanske är det ändå inte så långt bort med en elbil som har inbyggda funktioner för att hålla sig själv fulladdad. Vi lär behöva ha hjälp av laddstationer och kontakten ett bra tag till, men det är en härlig tanke. Framsteg finns även på andra områden. JBL släpper snart en hörlur som i princip aldrig behöver laddas så länge du använder dem ute en viss tid per dag. Tekniken i de lurarna står svenska Exeger för. Deras material är böjbart, flexibelt och går till och med att göra hål i. I dag är tanken främst att använda deras material för mindre teknik och tanken på att inte behöva ladda saker som inte används så ofta och så mycket är väldigt härlig. Tanken på prylar som dörrklockor, sensorer och annat som inte heller behöver laddas bara de är i närheten av solljus är också en härlig tanke. Kanske är en framtid där vi inte stoppar in sladden närmare än vi tror? Tumnagel
39.2°
+
Roger Åberg
0

Teslas Cybertruck kommer att ha solceller som tillval
Borde kunna räcka för dagligt bruk

När Tesla presenterade sin Cybertruck var det en detalj som fångade mina ögon. "Locket" som ligger på flaket har vad som ser ut som solceller. Nu bekräftar Elon Musk att det är solceller och säger att det är ett tillval man kan köpa. Det ska i ok förhållanden räcka till 2,4 mils körning per dag. Elon säger att om man skulle göra utfällbara vingar med solceller skulle räcka till det dubbla, runt 5-6 mil, vilket är mer än tillräckligt för de flestas dagliga behov. I Sverige ligger genomsnittet på 1204 mil per år (2018), vilket är 3,3 mil per dag. Tumnagel
37.5°
+
Roger Åberg
0

Här är Teslas Cybertruck!
Är väldigt annorlunda, på ett bra sätt?

Så släppte då äntligen Tesla sin pickup och det är verkligen ingenting alls som är "som vanligt" med den. Namnet är Cybertruck och designen är verkligen som hämtad ur en film eller ett spel. Men den konstiga formen har en poäng, det är nämligen hela basen av bilen som man kallar för exoskeleton. Bilen ska överlag vara byggd för att hålla. Man har utvecklad en ny metall baserad på aluminium som alla paneler är tillverkade av och de ska tåla att man tar fram släggan och dunkar till dem. Glaset ska vara armerat men det gick så där när man skulle visa det under presentationen, glaset gick helt enkelt sönder. Tre versioner kommer att finnas och alla får lägga nästan 1600 kilo på flaket. Den billigaste kommer att ha en motor som driver bakhjulen och en räckvidd på 40 mil, dragvikt på 3400 kilo, gör 0-100 på 6,5 sekunder och prislappen ligger på 40.000 dollar. För 50.000 dollar får man fyrhjulsdrift med dubbla motorer, dragvikt på 4500 kilo, en räckvidd på 48 mil och den gör 0-100 på 4,5 sekunder. Den fetaste versionen kostar 70.000 dollar, har fyrhjulsdrift men tre motorer, en räckvidd på 80 mil, dragvikt på 6350 kilo och 0-100 på 2,9 sekunder. Utöver grundpriset finns ett tillval för autopilot som kostar 7000 dollar. Bilen har så klart en massa ström med sig och har både 110 och 220v så att man kan driva verktyg och annat. Den har även luftfjädring vilket är smidigt av flera anledningar. Som bonus med den har man en inbyggd luftkompressor. Som en liten bonus visade man också en ATV som får plats på flaket. Tumnagel
47.5°
+
Roger Åberg
0

Elbilar tar större plats på SEMA i år
Inte bara muskliga V8:or längre

Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0

Här är allt Microsoft presenterade igår
Datorer, hörlurar och en Android-telefon

Igår hade Microsoft en stor presentation i New York där man presenterade ny hårdvara som kommer att släppas i år och under nästa år. Här nedanför kommer en sammanställning med allt som Microsoft presenterade igår om du skulle ha råkat missa det igår. När det gällde 2-i-1-datorer, det vill säga tablets med tillhörande tangentbord, så kommer Microsoft nu med tre nya modeller. Det handlar om uppdaterade versioner av Surface Laptop och Surface Pro som släpps 22 oktober samt det nya flaggskeppet Surface Pro X som släpps 5 november. Vi tog oss även en lite närmare titt på Surface Pro X i natt och vad Andrés första intryck om den var kan ni läsa här. Förutom det så presenterade Microsoft de smarta hörlurarna Surface Earbuds, ett par true wireless-hörlurar med stöd för att snacka med Microsofts smarta assisten Cortana eller någon annan smart assistent man föredrar. De släpps på marknaden någon gång senare i år. De kanske mest spännande nyheterna som Microsoft presenterade igår släpps inte förrän till julen 2020 men det kanske det kan vara värt att vänta på. Då kommer nämligen Microsoft att släppa Surface Neo, en vikbar minitablet, som kommer att köra Microsofts nya operativsystem Windows 10X, samt Surface Duo vilket är en vikbar mobiltelefon som kommer att köra Googles Android-version för sådana. Tumnagel
44.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

BMW har byggt en pickup av X7
Udda

Inför eventet Motorrad Days har lärlingar hos BMW tillsammans med Concept Vehicle Construction och Model Technology-gängen tagit fram den här X7:an som förvandlats till en pickup. Det finns plats för fem stycken personer och där det tidigare var ett bagagerum är det numera ett litet flak som man exempelvis kan ställa en motorcykel på. Bygget tog tio månader att färdigställa och finns som väntat bara i ett exemplar och är inget som BMW kommer att massproducera. Tumnagel
34.3°
+
Bobby Green
0

Simone Giertz har byggt om sin Tesla till en pickup
Säg hej till Truckla

Simone Giertz orkade inte vänta på Teslas kommande pickup så hon tog saken i egna händer och byggde om sin Model 3 till en bil med flak. Hur operationen gick till ser ni här nedan. Tumnagel
74.9°
+
Bobby Green
0

Lärlingar hos Skoda har byggt pickup av en Kodiaq
Det här är Mountiaq

Varje år får lärlingar hos Skoda vara med på ett alldeles eget projekt där en befintlig modell byggs om till något annat. Nu, efter 2000 timmar, är Mountiaq Concept klar. Det är en Kodiaq som de har byggt om till en pickup. Förutom att bilen numera har ett flak där bak istället för baksäte och vanligt lastutrymme har den fått 29 centimeters markfrigång, en eldriven vinsch framtill, hasplåt med tillhörande frontbåge och 17 tum stora offroadhjul. Den har även en rejäl snorkel och extraljusramp på taket. Flaket där bak har förvaringsfack under lastytan och en båge för om man skulle behöva surra fast något. Jämfört med Kodiaq är Mountiaq 30,2 centimeter längre, 12,3 centimeter bredare och 34 millimeter högre. Hjulbasen har dock kortats men inte med mer än tre millimeter. Ekipaget väger in på 2,4 ton och under huven sitter en turbomatad bensinfyra på 2,0 liter som ger 190 hästar. Tumnagel
48.3°
+
Bobby Green
0

Rivian presenterar camping-prylar till sin pickup
Utrustas med ett mini-kök

I helgen anordnades eventet Overland Expo West i Flagstaff, Arizona. Där var Rivian och ställde ut sin eldrivna pickup R1T och just denna var försedd med prylar man kan tänkas behöva när man campar. Pickupen har ett ganska stort lastutrymme precis bakom hytten under flaket och detta har man här använt för att bygga ett bord som man kan rulla ut. Detta har massa förvaringsutrymmen och en spishäll som drivs av bilens batteripack. I övrigt smackades det dit ett tält ovanpå flaket och en liten stege så att man kan ta sig dit när det är sovdags. Camping-grejerna ska komma i produktion efter att bilen har lanserats vilket blir någon gång nästa år. Tumnagel
50.5°
+
Bobby Green
0

Första testerna av nya Jeep Gladiator
Hur står sig pickupen mot konkurrenterna?

I slutet av november förra året presenterade Jeep nya Gladiator. Det är en pickup som har rätt bra lastyta på flaket och bland annat får dra upp till 3,5 ton. Nu är det första testerna av modellen inne och här ser vi några av dem. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Ny eldriven liten lastbil från Sverige
Inzile PRO4 ska börja levereras i höst

Det svenska företaget Inzile presenterar nu PRO4 som är en liten eldriven lätt lastbil. Planen är att de första exemplaren ska vara redo för leverans under andra kvartalet i år. Inziles vd och huvudägare Ragnar Åhgren säger följande: "För närvarande finns över 200 städer i världen med miljözoner och många ytterligare är på väg att föreslå dieselförbud eller kraftigt begränsa den fossildrivna trafiken. Kommunstyrelsen i Göteborg beslutade i förra veckan att stadens fordonsflotta ska vara fossilfri senast 2023. Denna utveckling gynnar miljön i städerna och skapar goda förutsättningar för vår verksamhet. Transportföretag och e-handlare som vill eliminera utsläppen för ”the last mile” är en av våra kundgrupper. Den andra är kommuner och parkförvaltningar." Lastbilen har en modulär design och kan anpassas efter kundens önskemål. Man kan ha ett öppet flak, ett skåp eller en stängd trailer. Det sistnämnda ger en lastkapacitet på ett ton. Man kan även utrusta med plog, lyft eller tippflak. Bilen mäter 4,45 meter på längden, 1,6 på bredden och 2,08 på höjden. Utan batteri väger den in på 950 kilo. Elmotorn är på 25 kW och det finns två stycken olika batteripack att välja mellan - 13,8 eller 27,6 kWh. Det första ger en räckvidd på 12 mil medan det större ger upp till 24 mil. Ladda går att göra via vägguttag, trefas eller laddstolpe. Toppfarten anges till 50 km/h. Vad PRO4 kommer att kosta får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Tumnagel
46.7°
+
Bobby Green
0

Rivian har tagit patent på låd-moduler till sin pickup
Ett par renderingar visar vad som kan komma

Rivians helt eldrivna pickup R1T är ganska intressant som den är med finurliga lösningar på saker och ting. Redan i januari 2017 tog de patent på låd-moduler till flaket vilket gör bilen ännu mer intressant, och nu har dessa ritningar publicerats. Modulerna skulle kunna göra att man relativt enkelt kan få exakt den pickupen man är i behov av för stunden. Rivian-forumet har kokat ihop renderingarna ni ser här som visar vad som skulle kunna erbjudas i framtiden. De första leveranserna ska om allt går enligt plan dra igång i slutet av 2020 och priset väntas börja på 61.500 dollar. Bilen kommer att erbjudas med 105, 135 eller 180 kWh starkt batteripack. Under skalet sitter fyra stycken elmotorer och den vassaste ska kunna göra 0-100 km/h på 3,1 sekunder och ha en räckvidd på strax över 64 mil. Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0

Sköning surfar på isflak från pool
Grattis på fredag!

En gammal pool ska rivas och ligger det ett stort isflak i den kan man utnyttja detta så här. Tumnagel
45.9°
+
Bobby Green
0

Tomo - ytterligare ett elbilskoncept från Honda
Ställs ut i Genève

Sedan tidigare vet vi att Honda kommer att ta med sig en prototyp av den kommande elbilen Urban EV till Genève. Nu får vi reda på att den kommer att få sällskap av Tomo - ännu ett elbilskoncept. Den här är dock något annorlunda eftersom det där bak finns ett litet flak man kan lasta saker på. Bilen är framtagen tillsammans med Istituto Europeo di Design (IED) från Turin. Där fick 13 stycken studenter uppgiften att designa något roligt som skulle kunna erbjudas från Honda år 2025. Det här är resultatet. Bonusbilder i bildspelet på Urbans EV:s instrumentpanel. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Atlis XT är ännu en eldriven pickup
Ska ha en räckvidd på upp till 80 mil

Atlis Motor Vehicles grundades 2016 av lastbils-entusiasten Mark Hanchett efter att han konverterat en diesel-driven pickup till eldrift. Atlis XT är den första egna produkten från företaget och det är också en eldriven pickup som lovar en räckvidd på 80 mil. Bilen ska bygga på en egen plattform och det sitter en elmotor i varje hjul. Dessa skickar kraften till en direktdriven växellåda med ett läge. 0-100 km/h ska gå på runt fem sekunder och toppfarten anges till 193 km/h. Man berättar inget om vad det är för elmotorer eller batteripack under skalet utan säger bara att bilen kommer att erbjudas med 48, 64 eller 80 mils räckvidd. Dragvikten varierar mellan 2,2 ton upp till hela nio ton. Lastkapaciteten på flaket ska variera från 453 kilo till 2,2 ton. På teknik-sidan hittar vi kameror istället för vanliga backspeglar och på insidan sitter en stor pekskärm som erbjuder Android Auto och Apple CarPlay. I framtiden kommer bilen att erbjuda självkörning i nivå fem. I framtidsplanerna finns även att utveckla ett helt eget nätverk med snabbladdningsstationer i USA där man ska kunna ladda fullt på bara 15 minuter. Priset för XT kommer att börja på 45.000 dollar. För 700 dollar i månaden ska man kunna prenumerera på en tjänst som inkluderar service, försäkring och gratis laddning. Tillverkningen ska ske i USA och planen är att lansera någon gång 2020. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0
2018

Jeep Gladiator lovar att vara en riktig pickup
Får dra 3,5 ton

Efter en läcka för två veckor sedan är nu Jeep Gladiator officiellt uppvisad på Los Angeles Auto Show. Det här är en pickup-version av nya Wrangler och precis som den erbjuds bilen i en mängd olika utföranden - i detta fall Sport, Sport S, Overland och Rubicon. På dragkroken får man hänga upp till 3,5 ton så det här är ett perfekt åk att ta till återvinningscentralen när den gamla kattlösta divanen har gjort sitt. På det 1,25 meter långa flaket får man slänga upp max 750 kilo. Inledningsvis går bilen endast att få med en V6:a på 3,6 liter och 285 hästar men fler alternativ kommer att erbjudas senare - bland annat en turbomatad dieselmaskin på 3,0 liter. Till bensinmotorn går det att få antingen en sexpetad manuell låda eller en åttastegad automat. Fyrhjulsdrift är standard. Hjulbasen är 50 centimeter längre än hos Wrangler och den är även 181 kilo tyngre än sitt syskon. Längden totalt är 5,18 meter vilket gör den 78,7 centimeter längre än en Wrangler Unlimited. Väljer man en Rubicon får man en markfrigång på 28,2 centimeter. Axlarna, bromsarna, hjulen och fjädringen ska också uppgraderats för att modellen ska fungera bättre som dragbil. Precis som hos Wrangler går det att plocka bort massa saker om man tycker att dessa är i vägen, som exempelvis dörrarna och taket. Man kan även fälla vindrutan framåt och på så vis få en väldigt öppen körupplevelse. Försäljningen kommer att dra igång under andra kvartalet nästa år men några priser vet vi tyvärr inte just nu. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida