m

Flygbranschen släpper coronapass
Kanske gör det lite enklare att flyga

Flygbransch-organisationen IATA (International Air Transport Association) har meddelat att de snart kommer att släppa en app som kommer att fungera som ett slags coronapass som ska kunna användas som bevis för att resenären är vaccinerad mot covid-19. Förutom verifikationen på att resenären är vaccinerad så ska det även finnas information om vilka olika typer av regler som gäller för resenärer till olika destinationer. Tanken bakom appen är att den ska snabba upp incheckningen för resenärer. För att det hela ska fungera krävs givetvis att världens flygbolag och myndigheter i olika länder godkänner appen som bevis för att någon är vaccinerad. IATA planerar att släppa en iOS-version av IATA Travel Pass 15 april och en version till Android förväntas dyka upp någon vecka efter det. I videoklippet nedan kan ni kolla in hur det är tänkt att appen ska fungera. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Resandet med flyg minskade med 98 procent i april
Bara 63.000 passagerare flög via svenska flygplatser förra månaden

Att det nya coronaviruset har försatt flygbranschen i fritt fall är nog antagligen de flesta medvetna om och nu har Swedavia släppt statistik över hur detta påverkade flygtrafiken i Sverige förra månaden. Enligt Swedavia så reste 63.000 passagerare via svenska flygplatser under april månad vilket kan jämföras med de 2,3 miljoner passagerare som gjorde detta under samma tidsperiod förra året. Det innebär en minskning på 98 procent och Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef, säger i ett pressmeddelande: "Vi befinner oss i en samhällskris som saknar motstycke och det är en synnerligen utmanande situation för Swedavia. Just nu har vi i princip förlorat samtliga rörelseintäkter och tappar därmed cirka en halv miljard kronor i intäkter varje månad." Sveriges två största flygplatser, Arlanda och Landvetter, hade under förra månaden 46.000 respektive 2800 passagerare. Det kan jämföras med de 2 miljoner som flög från Arlanda i april förra året och de lite över en halv miljon som gjorde samma sak från Landvetter. Det innebär att minskningen från dessa båda flygplatser sjönk med 98 respektive 99 procent under förra månaden jämfört med april 2019. Tumnagel
55.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Vindruta som blockerar laserpekare framtagen till flygplan
Skyddar piloterna mot idioter på marken

Sedan laserpekare blev allmänt tillgängliga på marknaden har det ibland uppstått problem med mindre begåvade människor som använder laserpekarna för att blända och irritera chaufförer, piloter och andra. Det här är givetvis helt vansinnigt och kan i värsta fall leda till svåra olyckor om chauffören eller piloten tappar kontrollen över fordonet som framförts. För att kanske lösa det problemet har forskare på amerikanska Lewis University tagit fram en slags vindruta som kan blockera ljuset från laserpekare så att detta inte syns av piloter och chaufförer. Vindrutan består av två lager glas som separeras av ett tunt skikt med flytande kristaller. Det finns även sensorer i rutan som känner av om denna träffas av ett starkt koncentrerat ljus, typ en laserpekare, och då aktiveras de flytande kristallerna och dimmar ner rutans ljusgenomsläpp på det aktuella området i rutan. Själva rutan är cirka sex centimeter tjock så tillsvidare är den här lösningen antagligen inte så intressant för bilindustrin men för flygbranschen kan den nog vara ett intressant alternativ. IEEE Spectrum skriver att det 2004 rapporterades om cirka 50 incidenter där någon riktat laserpekare mot flygplan men den siffran hade stigit till hela 6700 stycken rapporter 2017. Tumnagel
57.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

NASA fotograferar ljudvågor från överljudsplan med ny teknik
För att kunna designa tystare överljudsplan

NASA har använt en ny teknik för att visualisera hur ljudvågor från överljudsplan ser ut vars resultat ni kan kolla in på bilden ovan och i klippet nedan. Bilden fotograferades i svartvitt, se videoklipp nedan, men har färglagts i efterhand för att tydligare visa resultatet. NASA fotade bilden ovan med hjälp av ett B200 King Air-flygplan som flög på cirka 10.000 meters höjd. Cirka 600 meter nedanför B200-planet flög de två T-38-planen som syns på bilden ovan. Dessa flög över ljudets hastighet när NASA fotograferade det hela med en höghastighetskamera som fotar bilder med hastigheten 1400fps. Förutom att det blev en rätt ball bild så kommer datan från experimentet användas när NASA utvecklar det framtida översljudsplanet X-59. Tanken bakom det är att det ska bli tystare än till exempel den numera skrotade Concorden. Lyckas man med det så skulle det kanske innebära att vi skulle kunna flyga överljudsplan över land, något som är förbjudet för kommersiella flygplan idag. Skulle det i framtiden bli tillåtet att köra passagerarflygplan över ljudets hastighet över land skulle det kunna revolutionera flygbranschen och vissa sträckor skulle kunna gå dubbelt så snabbt att flyga jämfört med dagens flygtider. Tumnagel
48.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Flygbolag ska införa nya könsdefinitioner
Snart kan man vara hen när man flyger med amerikanska flygbolag

Wall Street Journal rapporterar att amerikanska flygbolag snart kommer att införa fler val av kön när man köper flygbiljetter av dem. Det innebär att passagerarena inte längre behöver uppge att de är man eller kvinna utan kan snart även välja "ospecificerat" om de varken känner sig som man eller kvinna. Det ska även bli möjligt att välja "undisclosed" vilket innebär att man helt enkelt inte vill uppge vilket kön man har. Airlines for America, en organisation som bland annat representerar flygbolagen American Airlines, United Airlines, Southwest Airlines samt Alaska Airlines, säger till USA Today i ett uttalande: "U.S. airlines value a culture of diversity and inclusion, both in the workplace and for our passengers, and we work hard each day to accommodate the needs of all travelers, while delivering a safe, secure and enjoyable flight experience," Förutom de nya könsvalen så ska passagerare även få möjlighet att gå under beteckningen "Mx" istället för "Mr", "Ms" eller "Mrs". Tidigare idag hade vi ett litet snack på redaktionen om varför man ens behöver uppge kön när man bokar flygbiljetter. Vet någon av våra piloter här eller ni som arbetar med annat inom flygbranschen varför man måste uppge det? Tumnagel
7.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Varför släcker man lyset vid start och landning?
För att du ska kunna se bättre!

Det må gå segt för flygbranschen att minska sina utsläpp, men man har blivit duktiga på säkerhet. Det är verkligen supersäkert att flyga, vilket är konstigt eftersom man just flyger i en metall-låda 10.000 meter upp i luften. Hur som helst. Under start och landning släcker man ljuset i kabinen. Men varför? För att inte blända andra flygplan? Knappast. Anledningen är helt enkelt att de flesta olyckor sker vid start och landning och vid en olycka måste man ut ur planet så snabbt det bara går, flygbolagen måste kunna tömma planet på 90 sekunder. Vid en olycka blir det mörkt i planet och det är lättare för ögonen att hantera mörkret och det inte precis innan varit ljust. Så därför släcker man ljuset! Tumnagel
45.6°
+
Roger Åberg
0
2016

Flygbranschen kräver drönarregistrering
Samt drönarkörkort

Tio internationella organisationer för flygbolag, piloter och flygplatser har skickat ett öppet brev till EU där flygbranschen ser att den ökade mängden sålda drönare ökar risken för kollisioner med flygplan. Flygbranschen vädjar lagstiftarna i EU att göra reglerna för drönare lite hårdare och att samtliga drönare som har en vikt på över ett kvarts kilo ska registreras vid köp. Utöver det skriver flygbranschen att för att få flyga över 50 meter ska piloten gå en utbildning och bli certifierad drönarpilot då det är helt omöjligt för ovana drönarpiloter att känna till regelverket med flygfria zoner och höjdbegränsningar. I det öppna brevet skriver dock gänget att flygfria zoner och höjdbegränsningar går att programmera in i konsumentdrönarna för att förbättra säkerheten, vilket bland annat DJI och 3DR för tillfället gör med sina drönare. Huruvida detta kommer leda till att vi kommer vara tvungna att registrera drönare vid köp inom EU är för tillfället okänt, men för tillfället pågår det en diskussion i EU-kommissionen, EU-parlamentet och Europeeiska rådet om just drönarreglering och troligtvis kommer det ett bra tag innan vi kommer vara tvungna att registrera våra drönare. Tumnagel
42.8°
+
André Stray
0