m

Lite över 8500 drönarkörkort har utfärdats än så länge
Oväntat få tycker Transportstyrelsen

Den första januari i år började det gälla nya regler för drönarflygning i EU. Sedan dess har Transportstyrelsen börjat utfärda så kallade drönarkörkort till de drönaroperatörer som vill fortsätta flyga sina fjärrstyrda flygmaskiner i Sverige och resten av EU. I ett pressmeddelande skriver Transportstyrelsen att man än så länge utfärdat 8539 stycken drönarkörkort vilket man verkar tycka är anmärkningsvärt få. I en kommentar till varför det kanske blivit så säger Rémi Vesvre, ledningsstrateg på Transportstyrelsen: "Det har varit en ganska mjuk start när det gäller antal personer som har tagit drönarkort eller operatörer som har registrerat sig. Troligen beror det på väder och säsong. Många väntar till varmare dagar för att flyga." Har du drönare och/eller drönarkörkort? Svara gärna på vår enkät nedan. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Pagani hyllar flygakrobater igen, fast nu med en Huayra
Får extra flygplansinstrument

Pagani presenterar inte Huayra R just nu utan istället Huayra Tricolore. Precis som Zonda Tricolore som man visade upp för tio år sedan hyllar denna version de italienska flygakrobaterna Frecce Tricolori. Förutom att bära färgtemat de har på sina Aermacchi MB-339A utrustas bilen även med ett riktigt flygplansinstrument framför ratten som visar Air Speed. Man har även smackat dit en kralligare splitter framtill och en ny stötfångare. Det finns även ett nytt luftscoop som tittar upp mellan nackstöden och som leder bak till motorn. Fälgarna har också en turbinliknande design för att flörta med flygmaskinerna. Motorn som är en dubbelturbomatad Mercedes-V12:a på 5,9 liter ger 840 hästar och 1100 newtonmeter i vrid. Den är i sin tur kopplad till en sjustegad sekventiell växellåda som driver bakhjulen. Endast tre stycken exemplar kommer att tillverkas och varje har en prislapp på 5,5 miljoner euro. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

AI-system hittar var drönaroperatörer befinner sig
Skulle kunna användas för att hitta dem som flyger runt vid flygplatser

Forskare på israeliska Ben-Gurion University har utvecklat ett AI-system som i framtiden kanske skulle kunna användas för att hitta drönaroperatörer som flyger vårdslöst med sina små flygmaskiner. AI-systemet som forskarna har utvecklat analyserar mönster i hur drönarna framförs och ska på det sättet kunna hitta platsen där operatören sannolikt styr drönaren ifrån. I modelleringar som forskarna gjort kunde man hitta den exakta platsen från var drönaren styrdes i 78 procent av fallen man testade. Forskarna siktar nu på att börja använda systemet under verkliga förhållandena för att se om man kan få liknande resultat även där. Framför allt tänker sig forskarna att man skulle kunna använda systemet för att hitta dem som flyger drönare i närheten av flygplatser och stör flygtrafiken där, något som har hänt ett otal gånger de senaste åren. Tumnagel
44.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Snart kommer flygmaskiner till PUBG
Nu kan du testa den första av dessa

Snart kommer det att introduceras luftburna fordon i PlayerUnknownx27s Battlegrounds och nu har du möjlighet att testa det första av dessa. Det handlar om en trehjuligt fordon som även har möjlighet att flyga när man kommer upp i hastigheter på över 70 km/h. Fordonet kallas för "Motor Glider" och har plats för två spelare, en som styr och en som skjuter eller gör något annat. Testet med Motor Glider skulle egentligen avslutas idag men det verkar ha varit ett populärt test så nu förlängs testperioden till 29 december. Här nedan kan ni kolla in hur det ser ut när man framför Motor Glider i PlayerUnknownx27s Battlegrounds. Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volocopter visar upp VoloDrone
Drönare för tunga lyft

Det har nu gått sex år sedan vi skrev om flygföretaget Volocopter och deras flygmaskiner för första gången och nu har företaget presentera en ny modell. Tidigare har Volocopter visat upp helikoperliknande skapelser avsedda för att transportera passagerare men deras senaste modell är primärt utvecklad för leveranser av gods. Volocopter har döpt sin jättedrönare till VoloDrone och den har kapacitet att frakta gods som väger upp till 200 kilo. Farkosten har en toppfart på 110 km/h och på en laddning batterier kan den flyga cirka 40 kilometer. Den har stöd för utbytbara batterier och detta sägs ta cirka fem minuter att genomföra. VoloDrone kan fjärrstyras från marken men kan även ställas in för att flyga autonomt mellan två olika destinationer. När vi skulle kunna få se jättedrönare som dessa i kommersiell trafik finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Oculus-grundaren börjar göra drönare till militären
Palmer Luckeys drönare ska jaga andra drönare

Den något kontroversielle Oculus VR-grundaren Palmer Luckeys nya företag Anduril Industries har presenterat en ny drönare avsedd för militärt bruk. Man kallar drönaren för "Interceptor" och den är primärt utvecklad för att kunna attackera andra drönare och göra dessa obrukbara. Interceptor är en del av ett försvarssystem mot drönare och andra obemannade flygmaskiner som Anduril Industries kallar för "Lattice AI counter Unmanned Aerial System (cUAS)". Tanken är att en mänsklig operatör ska kunna identifiera fientliga drönare och då skicka ut en eller flera Interceptors som på egen hand letar upp och oskadliggör den fientliga farkosten. Även om drönarna inte själva kan ta beslut att förstöra fientliga farkoster så har det hela fått kritik då system som dessa antagligen skulle kunna bli en början på helt autonoma försvarssystem, det som vi lite populärt ibland brukar kalla för "mördarrobotar". Enligt nyhetsbyrån Bloomberg ska Anduril Industries redan ha börjat leverera Interceptor-drönare till den amerikanska och brittiska militären. Tumnagel
35.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volocopter flyger runt på Helsingfors flygplats
Första flygturen av en octadecacopter på en aktiv flygplats

Tyska Volocopter påstår nu att de är de första som flugit en elektrisk octadecacopter på en aktiv flygplats. Flygplatsen var flygplatsen i Helsingfors där testpiloten Damian Hischier flög runt lite i harmoni med andra flygplan. Ett klipp på hur testuren såg ut kan du se i klippet ovan. Volocopter hoppas kunna erbjuda taxiturer med sina flygmaskiner så tidigt som 2023. Tumnagel
40.2°
+
Frode Wikesjö
0

DJI:s drönare blir svårare att flyga in i flygplan och helikoptrar
Förses med sensorer som upptäcker saker som är i vägen

Det kinesiska drönarföretaget DJI meddelade igår att deras framtida drönare kommer att förses med sensorer som gör att det blir omöjligt, eller i alla fall väldigt svårt, att omedvetet köra in drönarna i flygplan och helikoptrar som kommer i drönarnas väg. Det handlar om så kallade ADS-B-sensorer (Automatic Dependent Surveillance Broadcast) som via satellit håller koll på var olika flygande fordon befinner sig i luften. Dessa sensorer finns även installerade på många flygplan och kommer att bli obligatoriska på för alla amerikanska och europeiska flygbolag nästa år. DJI kallar systemet för AirSense och det kommer att göra drönarpiloten medveten om att det finns andra flygmaskiner i dess närhet. Systemet kommer dock inte att ta över kontrollen från piloten så det är fortsatt upp till denne att styra drönaren bort från andra fordon som eventuellt kommer i dess väg. DJI har redan installerat AirSense i sina lite mer professionella drönarmodeller Matrice 200 samt Mavic 2 Enterprise men från och med nästa år kommer även alla deras modeller som väger över 250 gram förses med detta. Här nedan hittas en video på hur AirSense fungerar samt en illustration från företaget Aireon som utvecklar system som håller koll på flygmaskiner med ADS-B-sändare. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

CES 2019 Bell siktar på att ha sina flygande bilar i luften 2025
Bell Nexus ska transportera kunder i luften tillsammans med Uber

CES-mässan är nu för tiden nästan lika mycket bilmässa som den är prylmässa och amerikanska Bell var på mässan för att snacka lite mer om sina framtida "flygande bilar". Bell kallar sitt transportkoncept för "Bell Nexus" och det handlar om så kallade VTOL-flygplan som lyfter genom att tvärställa flygplanets sex rotorer. Bell, som tidigare hette Bell Helicopters, har årtionden av erfarenhet av att tillverka helikoptrar och VTOL-flygplan till den amerikanska militären. Farkosten väger bara 272 kilo och ska kunna transportera upp till fem personer. Det är oklart hur lång räckvidd farkosten har men den kommer att drivas av en hybridmotor vilket kanske ger den lite längre räckvidd än flygmaskiner som är helt eldrivna. Det framgår inte heller om Bell Nexus kommer att vara autonom eller styras av en pilot men jag antar att man siktar på att göra det hela så självflygande som möjligt. På bilderna av farkostens interiör, se nedan, verkar det dock som om en av de fem i farkosten ska fungera som pilot. Bell har sedan tidigare ett samarbete med Uber och det är antagligen tillsammans med dem som Bell planerar att lansera Bell Nexus-konceptet. Bell uppger själva att man tror sig ha några flygande taxiflottor igång i mitten av 2020-talet. Tumnagel
40.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Motherboard kollar in personliga flygmaskiner
Är det så här vi kommer att pendla i framtiden?

I runt hundra år har det snackats om att vi i framtiden kommer att transporteras i "flygande bilar" men än så länge har det inte dykt upp några riktigt tillfredsställande lösningar för detta. De senaste tio åren har det dock börjat dyka upp några lösningar som eventuellt skulle kunna transportera en eller några personer via små personliga flygmaskiner förhållandevis snart. I dagsläget verkar de flesta gett upp tanken på en helt flygande bil, det vill säga ett fordon som både går att framföra på vägar och i luften, och de flesta verkar nu satsa på jättedrönare eller VTOL-flygplan för framtidens personliga flygfarkoster. I inslaget ovan tar sig Motherboard ett snack med Lift Aircraft vars lösning är jättedrönaren Hexa för en person vilken drivs av 18 rotorer, en drönare som vi skrev om för någon vecka sedan. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sjunde säsongen av Fortnite släppt
Ta på dig mössan!

Epic Games har släppt den sjunde säsongen till Fortnite och inte helt oväntat så är det julen och vintern som får spela huvudrollen i den. Bland annat kommer ett stort isberg att kollidera med battle royale-ön så att delar av denna kläds i vinterskrud. Vidare ska det finnas ett gäng med nya skins, vapen, flygmaskiner och annat som har försett med vintertema. Förutom det så innebär säsong 7 av Fortnite även lanseringen för det så kallade creative-läget där spelarna kan skapa egna världar, något som vi skrev om lite igår. Här nedan hittas trailern till sjunde säsongen av Fortnite samt en överblick vad som ingår i BattlePass för säsongen. Tumnagel
36.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

ISO-standard för drönare på gång
Regelverk och rekommendationer för drönarflygning på gång

I takt med att drönare blir allt mer populära i luftrummet har många myndigheter, företag och privatpersoner efterfrågat en standard gällande dessa. Detta är nu något som den Internationella standardiseringsorganisationen (ISO) har börjat kolla lite på. I ett första förslag kallat för "ISO/CD 21384-1" som hanterar obemannade flygmaskiner beskriver man bland annat hur no fly-zoner ska fungera för drönare och hur man kan använda sig av så kallad geofencing för att begränsa områden drönare får flyga i. Vidare finns förslag på hur drönarpiloter ska utbildas, hur drönarflygningar ska registreras och loggas samt hur data från drönarflygningar och deras kameror ska skyddas. Förslaget från ISO kommer att vara öppet för allmänheten och andra att bidra med till 21 januari 2019. Standarden från ISO för drönare förväntas antas någon gång under nästa år. Tumnagel
40.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Opener börjar sälja VTOL-planet BlackFly nästa år
Larry Page tredje företag för framtidens flygmaskiner

Google-grundaren Larry Page verkar vara väldigt intresserad av flygmaskiner och CNBC har tagit sig ett snack med Opener som är det tredje flygföretaget som Page investerat i. De andra två, Zee.Aero och Kitty Hawk, kan ni läsa lite mer om i de inlänkade artiklarna nedan. Opener har utvecklat VTOL-planet BlackFly som vi skrev om tidigare i år och detta har man tänkt att börja sälja redan nästa år. Det handlar alltså om ett flygplan för en person som kan lyfta och landa vertikalt. Det ska gå att flyga utan någon pilotutbildning och kan härbärgera en person som är max 2 meter lång och inte väger mer än 113 kilo. Fordonet har en topphastighet på 115 km/h och en räckvidd på cirka 65 kilometer på en laddning. Initialt kommer det bara att vara möjligt att flyga BlackFly på den amerikanska landsbygden uppger Opener då det krävs tillstånd för att framföra fordon som dessa i närheten av bebyggelse, något som jag misstänker kan vara svårt att få för flygplan som framförs av någon som saknar pilotlicens. Opener har tidigare uppgett att en BlackFly kommer att kosta ungefär lika mycket som en SUV när den släpps på marknaden nästa år. Tumnagel
41.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Här är finalisterna i Boeings Go Fly-tävling
Ska bygga personliga flygmaskiner

Boeing har nu utsett tio stycken finalister i sin tävling "Go Fly" där deltagarna ska designa en slags flygmaskin avsedd för personligt bruk. Det handlar med andra ord oftast om drönar-liknande saker med mer eller mindre futuristisk design. Sammanlagt fick Boeing in cirka 600 bidrag från 30 länder och bland dessa har man nu utsett tio finalister. Finalisterna kommer att få 20.000 dollar var av Boeing som de ska använda för att vidareutveckla sina designförslag. Finalisterna måste nu inför fas två av Go Fly-tävlingen bygga en fungerande prototyp av sina förslag. Det kan ju bli intressant att se hur det kommer att gå om man kollar in en del av förslagen på bilderna här. Vinnaren i Boeings Go Fly-tävling belönas med 2 miljoner dollar. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Datainspektionen sätter ner foten för drönarförslag
Det kommer vara fortsatt svårt att flyga

Datainspektionen har åter igen satt käppar i hjulet för drönarpiloter. I väntan på att övervakningslagarna ändras och anpassas för dagens drönarklimat så har det pratats om att undanta flygning på allmän plats så att drönarpiloter kan använda sina flygmaskiner. Datainspektionen håller hårt vid sitt beslut om att drönare är den personliga integritetens största fiende och har sagt nej till förslaget. Datainspektionens jurist Tove Fors säger detta i ett pressmeddelande om beslutet: Att helt undanta alla privata drönare från reglerna i kameraövervakningslagen står inte i proportion till integritetsriskerna som det skulle innebära. Därför säger vi nej till förslaget. Tumnagel
14.7°
+
André Stray
0
2015

Luftfartsverket släpper drönarkarta
Här får du inte flyga med drönare

Sedan så kallade drönare för personligt bruk började bli populära har dessa ett antal gånger orsakat att luftrummen över flygplatser har stängt och därför har nu Luftfartsverket släppt en karta som visar var man får flyga med drönare och över vilka områden som det krävs tillstånd för att flyga med drönare eller andra radiostyrda flygmaskiner. Den interaktiva kartan är framtagen för att hobbyflygare inte ska störa ordinarie flygtrafik och det går att zooma in över städer och andra områden om man vill se tydligare var det är tillåtet att flyga med sin drönare. Som synes på kartan nedan så är det i stort sett förbjudet att flyga drönare i hela Stockholms innerstad vilket kanske inte alla är medvetna om och något som lett till att framförallt Bromma Flygplats fått stänga sitt luftrum ett antal gånger det senaste året vilket ni kan läsa mer om i de inlänkade artiklarna nedan. Tumnagel
58.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jetpack testat i Kina
Första gången någon flyger jetpack där

I klippet ovan kan ni kolla in när den professionelle våghalsen Nick Macomber tar sig en svängom med en jetpack från GoFast i Kinas huvudstad Beijing. Det ska vara första gången någon flyger med en GoFast-jetpack i Kina och enligt tidningen China Daily ska det ha varit över tusen personer i publiken. Macomber kommenterade det hela själv med: "It feels like you’re riding a bicycle into the sky. It becomes a part of me. It’s like walking, you don’t think about walking anymore, you just walk. You go where you want to go. That’s how it is for me to fly I’m like a bird, I just see where I want to go and I go." Jetpacken ska kunna komma upp på hastigheter runt 120 kilometer i timman men då den kräver enorma mängder bränsle kan den sällan vara i luften över en minut. Flygningen i klippet ovan varade i 27 sekunder. Tumnagel
50.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Uppdaterad Luftfartsverket vill stoppa flygplatshaveri med ny karttjänst
Ska visa var man får och inte får flyga

De senaste veckorna har det hänt ett gäng gånger att drönarpiloter har satt käppar i hjulet för diverse flygplatser i Sverige. Nu vill Luftfartsverket sätta stopp på det och planerar att släppa en karttjänst som quadrokopterentusiaster kan använda för att hitta säkra platser där de kan flyga fritt med sina radiostyrda flygmaskiner utan att riskera att störa flygtrafiken. Anders Lindström vid flygtrafikledningen på Bromma säger detta om de flygande störningsmomenten: Det har ökat lavinartad det senaste året, utvecklingen har gått framåt, priset har sjunkit och det har blivit oerhört populärt med de här farkosterna. När denna karttjänst släpps till allmänheten är för tillfället okänt, men den lär dyka upp illa kvickt då det verkar som att Luftfartsverket verkar vara rätt less på drönarna. Uppdatering: Som det påpekas i kommentarerna här nere så har kartan varit tillgänglig sedan förra veckan. Länk till den hittar ni här: Flygkarta för drönare. Tumnagel
22.5°
+
André Stray
0

Slipp drönare över huset med NoFlyZone
Spärrlista för radiostyrda flygtyg

Tycker man inte att det är kul med quadrokoptrar och andra flygmaskiner som flyger runt över huset så finns nu tjänsten NoFlyZone där man kan registrera sin adress för att slippa drönare över sitt hem. När man registrerat sin adress på NoFlyZone skickas denna ut till quadrokoptrartillverkare som samarbetar med NoFlyZone och dessa programmerar då in adressens koordinater i sitt så kallade geostaket. Det gör att det blir omöjligt att flyga in en qudrokopter i det spärrade området. Det går bara att registrera ett område per epostadress och skulle man vilja registrera fler områden med samma epostadress så måste man bevisa att man äger dessa områden. I dagsläget är följande tillverkare anslutna till NoFlyZone: EHANG, Horizon Hobby, DroneDeploy, YUNEEC, HEXO+, PixiePath samt RCFlyMaps. Tumnagel
46.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2014

Drönarrace i Frankrike
Små quadrokoptrar tävlar i skogen

Här är en kort film från franska Airgonay club, en intresseförening för människor som gillar radiostyrda quadrokoptrar, där de tävlar med sina små flygmaskiner någonstans i den franska skogen. Inte helt olikt en känd scen från en mycket känd scifi-film. Tumnagel
73.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2013

Trailer för From The Depths
Ser skoj ut

Spelet From The Depths är ett multiplayer-spel där man bygger sina egna skepp eller flygmaskiner med hjälp av virtuella byggbitar. Med dessa skapelser skall man sen strida med och mot andra spelare eller mot enorma sjömonster. Allt är helt drivet av en fysikmotor som man då måste anpassa sina byggen till. Spelet beräknas att bli klart någon gång nästa år och om man vill se detta spel på Steam så har spelet en Greenlight-sida som kan hittas via länken nedan. Tumnagel
38.6°
+
Frode Wikesjö
0

Balla tricks med Robbie Maddison
På en flygplanskyrkogård

Stuntföraren Robbie Maddison visar här upp vad han kan med sin båge på en kyrkogård för gamla flygmaskiner. En perfekt plats för att busa lite på verkar det som. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0
2012

Så här ska man spela paintball
Med bilar, flygmaskiner och action i öknen

Paintball är ju kul men att sitta och trycka bakom ett plank på en öppen gräsmatta kan bli lite tradigt. Det ska helt klart se ut så här när man går en match tycker jag, med flygmaskiner i luften, terrängfordon i höga farter och en jäkla massa folk man kan pricka. Videon kommer från Devin Super Tramp som tidigare har gett oss grymma klipp på galna saker. Tumnagel
47.5°
+
Bobby Green
0

Boeing 747 vill lyfta trots att det saknar motorer
Starka vindar får planet att dansa

Förra veckan blåste det som attan i Mojave-öknen i Kalifornien. Där finns en kyrkogård för gamla flygmaskiner som man inte längre använder. En av dessa saknar nog att vara i luften och försöker desperat att lyfta. Planet har varken motorer eller inredning vilket drar ned vikten rejält, så därför är det inte så konstigt att nosen lättar i de hårda vindarna. Men lite kul ser det allt ut. Tumnagel
46.1°
+
Bobby Green
0
2011

Pannkaksformar för Star Wars-nörden
Hemtrevligt och nördigt

Matprylssiten Williams-Sonoma har nu två sets med pannkaksformar för oss som gillar Star Wars. Ena paketet är olika flygmaskiner, en X-Wing, en Tie Fighter och en Millenium Falcon. Det andra paketet innehåller karaktärer och här ser vi så klart Darth Vader och Yoda i sällskap av en Stormtrooper. Det förstnämnda kostar 10 dollar på rea, det senare 20 dollar. Och gillar man inte pannkakor går de säkert lika bra att använda som pepparkaksformar. Tumnagel
39.8°
+
Roger Åberg
0

Boeing visar upp nya 747-8I på Paris Air Show
Det längsta passagerarflygplanet i världen

Till Paris Air Show plockade Boeing med sig några utav sina nyaste flygmaskiner, men mest efterlängtad var nog den här skutan. 747-8 Intercontinental är den senaste uppgraderingen i den populära serien som introducerades 2005. Korven tar totalt 467 passagerare, 51 fler än 747-400. Det blir också det längsta passagerarflygplanet i världen med sina 76 meter. Närmsta konkurrenten är Airbus med sin dubbeldäckare A380, men Boeing är snabba med att nämna att deras plan är både tio procent lättare per säte och drar elva procent mindre soppa. Innan det nya planet från Boeing får börja frakta vanliga dödliga ska det genomgå 1 600 flygtimmar och få sin certifiering. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0