LIVE Nu Goodwood SpeedWeek
m

Europas flygsäkerhetsverk ger Boeing 737 MAX klartecken
Kanske kan börja flyga igen redan i år

Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att den europeiska flygsäkerhetsmyndigheten EASA (European Union Aviation Safety Agency) nästa månad kommer att godkänna Boeings olycksdrabbade modell 737 MAX för passagerarflygningar. Det är EASA:s chef Patrick Ky som säger till Bloomberg att man är nöjda med de testflygningar som man genomförde under september med Boeing 737 MAX och att man formellt planerar att godkänna modellen för kommersiell trafik nästa månad. Efter det formella godkännande väntar en månad då olika instanser kan få säga sitt om EASA:s godkännande av 737 MAX. Det här innebär rent tekniskt att Boeing 737 MAX skulle kunna få flyga i Europa innan årets slut. Med tanke på pandemin är det dock antagligen inte särskilt troligt. EASA är den första av världens flygmyndigheter som ser ut att godkänna Boeing 737 MAX, inte ens USA:s eget flygsäkerhetsmyndigheten har än så länge gjort det. Boeing 737 Max belades med flygförbud i mars 2019 efter två flygolyckor som orsakade 346 människors död. Det har i efterhand konstaterats att olyckorna berodde på en mjukvara gjorde att de olycksdrabbade flygplanen kunde överstegra under vissa förhållanden. Kommer du att våga flyga med Boeing 737 MAX när modellen börjar flyga igen? Svara gärna på vår enkät nedan. Tumnagel
29.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing 737 MAX kommer antagligen inte att börja flyga i år
Nya förseningar för olycksdrabbad modell

Tidigare i år kom det uppgifter som gjorde gällande att Boeings olycksdrabbade modell 737 MAX skulle börja användas i passagerartrafik i år men så verkar nu inte bli fallet. Det är Wall Street Journal som har varit i kontakt med källor som uppger att flygplansmodellen som tidigast i början av nästa år kommer att börja användas för passagerartrafik. Enligt WSJ:s källor beror den senaste förseningen på ytterligare regulatoriska förseningar i USA. Boeing 737 MAX var med i två flygolyckor 2018 och 2019 vilka ledde till att 346 personer miste livet. Efter den andra olyckan i mars 2019 förbjöds flygplansmodellen att flyga kommersiellt och sedan dess har flygplanen stått parkerade. Tumnagel
45.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Boeing pausar produktionen av 737 MAX
Har 400 flygplan på lager som väntar på att levereras

Det amerikanska flygbolaget Boeing meddelade igår att man kommer att pausa produktionen av den olycksdrabbade flygplansmodellen 737 MAX i januari. Anledningen till det är att modellen inte har blivit godkänd av världens flygmyndigheter att flyga igen efter de två flygolyckor med flygplansmodellen som på ett halvår kostade 346 människor livet. Boeing 737 MAX fick flygförbud i mars men Boeing har trots det fortsatt producera modellen till de kunder som beställt modellen men ej fått dessa levererade. Efter att ha tillverkat 42 stycken 737 MAX-plan i månaden sedan modellen fick flygförbud har Boeing nu cirka 400 stycken flygplan som väntar på att levereras, något som inte kan ske innan modellen blivit godkänd att flyga passagerare igen. Hur länge produktionsstoppet förväntas pågå finns det än så länge inga uppgifter om. Boeing skriver i sitt uttalande: "We know that the process of approving the 737 Max’s return to service, and of determining appropriate training requirements, must be extraordinarily thorough and robust, to ensure that our regulators, customers, and the flying public have confidence in the 737 Max updates. The FAA and global regulatory authorities determine the timeline for certification and return to service. We remain fully committed to supporting this process. It is our duty to ensure that every requirement is fulfilled, and every question from our regulators answered." Tumnagel
41.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing 737 MAX får vara kvar på marken lite till
American Airlines vågar inte riktigt släppa loss dem ännu

Vi har tidigare rapporterat att American Airlines skulle börja flyga med sina Boeing 737 Max-plan igen den 16 januari 2020. Men nu har de valt att förlänga flygstoppet för den olycksdrabbade modellen till den 4 mars. Anledningen till det är att ytterligare inspektioner ska genomföras så passagerare ska våga åka med dessa plan igen. Samtliga Boeing 737 Max-plan fick som bekant flygförbud då två plan kraschade relativt tätt inpå varandra i Indonesien och Etiopien. Tumnagel
43.3°
+
Frode Wikesjö
0

Boeing 737 MAX kan vara i luften i början av nästa år
American Airlines ska börja flyga med olycksdrabbad modell igen

Det amerikanska flygbolaget American Airlines uppgav igår att man kommer att återuppta flygningar med den olycksdrabbade flygplansmodellen Boeing 737 MAX igen i början av nästa år. Detta är något som sker efter att modellen fick flygförbud i mars efter två olyckor med 737 MAX kostat runt 350 människor deras liv. Sedan dess har Boeing arbetat med att fixa till fel man upptäckte i modellen efter de båda olyckorna och detta anser man sig nu vara klara med. Boeing MAX 737 ska genomgå ytterligare inspektioner för att bli godkänt för flygtrafik av det amerikanska luftfartsverket FAA någon gång senare i år. Skulle det gå vägen är det antagligen inget, förutom eventuellt passagerarnas rädsla, som hindrar American Airlines från att börja flyga modellen igen i början av nästa år. American Airlines har idag 24 stycken Boeing Max 737 och förväntas börja flyga med dessa igen 16 januari 2020. Tumnagel
25.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing 737 MAX antagligen inte i luften förrän nästa år
Flygbolag ställer in ytterligare avgångar med olycksdrabbad modell

Wall Street Journal har varit i kontakt med källor om uppger att det är sannolikt att inga Boeing 737 MAX kommer att flyga kommersiellt i år. De här uppgifterna kommer efter det att flera amerikanska flygbolag har ställt in avgångar med modellen fram till åtminstone i november. Tidigare har amerikanska flygbolag uppgett att man siktat på att flyga med 737 MAX nu i sommar men senare har det flyttats fram till hösten. Stämmer WSJ:s uppgifter så kommer antagligen inga Boeing 737 MAX transportera några passagerare i år. Boeing blev tidigare i år klara med en fix till vad man tror orsakade de två dödliga flygolyckorna i Indonesien och Etiopien. Nu måste dock hela flygplanet godkännas igen och den här gången räcker det inte att det amerikanska luftfartsverket FAA ska godkänna modellen, den här gången vill även flygmyndigheter från andra länder inspektera flygplansmodellen innan den blir godkänd för att återigen flyga i passagerartrafik. Tumnagel
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing startar fond för offer för 737 MAX-olyckorna
Planerar att avsätta 100 miljoner dollar till denna

Flygplanstillverkaren Boeing meddelade igår att man ska dra igång en fond som ska ersätta anhöriga och andra som drabbats av de båda flygolyckorna som orsakade närmare 350 personers död under ett halvår då två Boeing 737 MAX-flygplan störtade. Boeing planerar att under de kommande åren avsätta 100 miljoner dollar, motsvarande cirka 930 miljoner kronor, vilka ska gå till omkostnader, utbildning och annat till de som anser sig ha drabbats av flygolyckorna på något sätt. I ett uttalande säger Boeings vd Dennis Muilenburg: "We at Boeing are sorry for the tragic loss of lives in both of these accidents and these lives lost will continue to weigh heavily on our hearts and on our minds for years to come. The families and loved ones of those on board have our deepest sympathies, and we hope this initial outreach can help bring them comfort." Det ska observeras att pengarna i fonden inte ska användas för att betala de, antagligen, enorma skadestånd som Boeing kommer att få betala till de som drabbats av flygolyckorna när juridiska processer om detta runt om i världen väl är klara. Det är processer som till viss del redan dragit igång och antagligen något som kan komma att ta åratal att reda ut i domstolar runt om i världen. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing får inte plats med alla 737 MAX som ska fixas
Ställer dessa nu på personalparkeringen

Här kan ni kolla in ett drönarklipp från Boeings fabrik i Renton där många av de Boeing 737 MAX-flygplan som inte längre får flyga förvaras. 737 MAX-modellen är som bekant belagd med flygförbud efter två flygolyckor i år och förra året. Då planen inte är i luften måste de parkeras någonstans och på Boeings Renton-fabrik har man tydligen inte längre plats att ställa flygplanen på deras traditionella flygplatsparkering. Istället får man nu ställa upp en del av flygplanen på personalparkeringen vilket synes i klippet ovan och den inbäddade instagram-bilden nedan. Runt 500 stycken Boeing 737 MAX-flygplan har belagts med flygförbud och av dessa finns runt 100 stycken vid Boeings fabrik i Renton. När vi får se modellen flyga igen är än så länge oklart men det har tidigare snackats om att detta eventuellt kan ske i september. Visa det här inlägget på Instagram Ze Planes! Ze Planes! #boeingfield #boeingseattle #b737max #grounded #avgeek #aviationlovers #megaplane #megaaviation #planeaddict #aviationenthusiast #shotoniphone Ett inlägg delat av DPermadi77 (@dpermadi77) 21 Jun 2019 kl. 9:04 PDT Tumnagel
47.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing kan tänka sig att byta namn på 737 MAX-modellerna
Till något som inte förknippas med flygolyckor?

Den här veckan pågår flygplansmässan Paris Air Show och under den passade nyhetsbyrån Bloomberg på att ta sig ett snack med Boeings ekonomichef Greg Smith om framför allt den olycksdrabbade flygplansmodellen Boeing 737 MAX. USA:s president Donald Trump föreslog redan för två månader sedan att Boeing borde byta namn på Boeing 737 MAX till något och annat. Det verkar inte som om Boeing är helt främmande för den idén enligt Smith. I intervjun säger Smith bland annat om ett eventuellt namnbyte på 737 MAX: "I’d say we’re being open-minded to all the input we get. We’re committed to doing what we need to do to restore it. If that means changing the brand to restore it, then we’ll address that. If it doesn’t, we’ll address whatever is a high priority." Det verkar dock inte som om ett namnbyte på 737 MAX är något som står högst upp på dagordningen för Boeing. Boeing gick ut med ett uttalande efter Bloomberg intervjuat Smith där man sa: "Our immediate focus is the safe return of the Max to service and re-earning the trust of airlines and the traveling public. We remain open-minded to all input from customers and other stakeholders, but have no plans at this time to change the name of the 737 Max." Tumnagel
16.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing MAX 737 kanske börjar flyga igen i september
Åtminstone i USA

Förra månaden uppgav Boeing att man fixat den mjukvara i sina 737 MAX-flygplan som tros ha orsakats två flygolyckor under ett halvår där över 350 människor miste sina liv. Det innebär rent konkret att Boeing anser att flygplansmodellen nu ska vara redo att flyga kommersiellt igen, något som nu kommer att bli upp till världens flygmyndigheter och flygbolag att avgöra. Exakt när vi kan få se Boeing 737 MAX-flygplan i luften igen är inte helt spikat men det amerikanska flygbolaget American Airlines uppgav i ett pressmeddelande igår att de som tidigast kommer att ta modellen i bruk igen i september. Sedan tidigare har även de amerikanska flygbolagen Southwest Airlines och United Airlines uppgett att de kommer att ställa in alla sina tidigare planerade flygningar med 737 MAX till åtminstone augusti månads slut. Boeing är som bekant ett amerikanskt företag och att USA, Boeing och de amerikanska flygbolagen vill ha "framtidsplanet" 737 MAX i luften igen så snart som möjligt råder det antagligen igen tvekan om. Hur resten av världens flygmyndigheter och flygbolag ställer sig till att åter igen börja flyga med modellen återstår dock att se. Tumnagel
22.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

EU ska göra egna inspektioner av Boeing 737 MAX buggfix
Europeiska pilotföreningen litar inte längre på amerikanska FAA

För en vecka sedan uppgav flygplanstillverkaren Boeing att man nu hade fixat den bugg som misstänks ligga bakom två flygolyckor med modellen Boeing 737 MAX som på ett halvår orsakade över 350 människors död. Boeings fix ska nu inspekteras och godkännas av det amerikanska luftfartsverket FAA innan modellen åter får trafikera amerikanskt luftrum. Vanligtvis har världens andra luftfartsmyndigheter varit tillfredsställda om en flygplansmodell är godkänd av FAA men så ser inte ut att bli fallet den här gången. Den europeiska pilotföreningen uppger att förtroendet för FAA är förbrukat i och med att det var de som ursprungligen godkände Boeing 737 MAX trots att denna bevisligen inte borde fått flyga på grund av de nu fixade felen. EU:s motsvarighet till FAA, EASA (European Union Aviation Safety Agency), säger att förändringarna kommer gås igenom internt innan stoppet hävs i EU-länder. Sannolikt kommer även andra länders flygfartsmyndigheter inspektera den olycksdrabbade modellen innan den får börja flyga passagerare igen, något som antagligen gör att det kan dröja ett tag innan vi får se 737 MAX-flygplan i luften igen. Tumnagel
71.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing uppger att de nu har fixat Boeing 737 MAX
Nu ska detta inspekteras av världens flygmyndigheter

Boeing meddelade igår att man nu anser sig vara klara med den uppdateringen av deras olycksdrabbade flygplansmodell 737 MAX, en modell som råkat ut för två dödliga flygolyckor det senaste året. I sitt uttalande skriver Boeing bland annat: "Boeing has completed development of the updated software for the 737 MAX, along with associated simulator testing and the company’s engineering test flight. To date, Boeing has flown the 737 MAX with updated MCAS software for more than 360 hours on 207 flights." Boeing uppger vidare att den amerikanska flygplansverket FAA och deras internationella motsvarigheter nu ska utvärdera den uppdaterade modellen och det samma gäller även flygbolagen som har köpt in modellen. Boeing vd Dennis Muilenburg säger i ett uttalande: "With safety as our clear priority, we have completed all of the engineering test flights for the software update and are preparing for the final certification flight. We’re committed to providing the FAA and global regulators all the information they need, and to getting it right. We’re making clear and steady progress and are confident that the 737 MAX with updated MCAS software will be one of the safest airplanes ever to fly. The accidents have only intensified our commitment to our values, including safety, quality and integrity, because we know lives depend on what we do." Det finns inga uppgifter när FAA och andra myndigheter kommer att vara klara med sina utvärderingar av Boeing 737 MAX. Det är med andra ord oklart om eller när vi får se modellen i passagerartrafik igen. Tumnagel
26.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Piloter varnade för Boeing 737 MAX redan efter första olyckan
Boeing ville dock inte skynda fram någon lösning

Nu kommer det fram ytterligare uppgifter som ställer flygplanstillverkaren Boeing i om möjligt ännu sämre dager efter de båda flygolyckorna med deras flygplans modell Boeing 737 MAX. Det är New York Times som rapporterar att ett antal amerikanska piloter var oroliga över flygplansmodellens säkerhet redan efter den första olyckan med 737 MAX, den olycka då ett Boeing 737 MAX 8 störtade kort efter start utanför Indonesien förra hösten. Piloterna ska ha mött representanter för Boeing i ett möte bakom stängda dörrar i november förra året. Där uttryckte piloterna oro över bland annat det system som nu misstänks ligga bakom de båda olyckorna med 737 MAX, olyckor där runt 350 personer fick sätta livet till. Piloterna krävde att Boeing skulle vidta vissa säkerhetsåtgärder som antagligen hade gjort att flygplansmodellen skulle varit tvungen att tas ur bruk en period. Detta skulle givetvis kunna bli dyrt för Boeing och vid mötet sa Boeings representanter därför nej till extra säkerhetsåtgärder på modellen. Boeing sa då att man inte vill skynda fram en lösning och att man ansåg att piloterna skulle kunna hantera eventuella problem som skulle kunna uppstå med modellen. Så var bekant inte fallet och några månader efter mötet störtade ytterligare ett 737 MAX-flygplan i Etiopien, en händelse som ledde till att flygplansmodellen fick flygförbud i hela världen. Boeing har nu börjat testflyga 737 MAX igen efter att ha fixat det system som man tror lett till de båda olyckorna. Förtroendet för Boeing är dock antagligen på en hyggligt låg nivå bland världens flygbolag och, framför allt, världens alla piloter och passagerare för tillfället. Så när eller om 737 MAX flyger reguljärt igen återstår att se. Boeing har valt att inte kommentera New York Times senaste uppgifter. Tumnagel
18.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hur ska Boeing återskapa förtroendet för MAX 737?
Passagerare vill inte flyga med flygplanen

För en vecka sedan rapporterade flygplanstillverkaren Boeing att man hade börjat testflyga den olycksdrabbade modellen Boeing MAX 737 igen efter att denna varit inblandad i två flygolyckor där över 350 människor fått sätta livet till. Nu ska Boeing genomfört över 130 testflygningar med MAX 737 efter att man fixat till det system, det så kallade MCAS-systemet, som orsakade då både olyckorna. Testflygningar uppges ha gått bra men nu kommer Boeing antagligen ställas inför ett större dilemma, passagerare vill inte flyga med modellen längre. I klippet ovan diskuteras det vad Boeing behöver göra för att återskapa allmänhetens förtroende så att vi faktiskt vill flyga med deras MAX 737-plan. För Boeing är det här en lite unik situation då de i stort sett aldrig har behövt rikta sina budskap direkt till oss konsumenter tidigare, istället har man låtit sina kunder, flygbolagen, hantera den biten. Kommer du att flyga med Boeing MAX 737 om de väl börjar trafikera luftrummet igen? Svara gärna på vår enkät nedan. Tumnagel
36.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

556 personer dog i flygolyckor under 2018
1 olycka på 2.520.000 flygningar

2017 var det säkraste flygåret någonsin, men det vara nästan orimligt få olyckor det året så att 2018 skulle bli ett ännu bättre år var svårt att tro. När 2018 nu är sammanfattat visar det sig att 556 personer omkom i 15 olyckor. Under året genomfördes 37.800.000 flygningar vilket gör att det var en olycka per 2.520.000 flygningar. Kliver du på ett plan är det med andra ord väldigt liten risk att det ska gå dåligt. Under 2017 skedde det 10 olyckor, men alla dessa var av mindre natur och endast 44 människor omkom. Tittar man på rena passagerarflyg är siffran ännu mindre, 12 olyckor för 2018 och 5 olyckor för 2017. Tumnagel
47.2°
+
Roger Åberg
0
2014

Dystert år för flygtrafiken
Över tusen personer omkom i flygolyckor under året

2014 ser ut att bli det mörkaste året på länge när det gäller passagerarflyget i världen då 951 personer uppges ha omkommit i flygolyckor med flygplan med fler än 14 passagerare. Räknar man även in flygplansolyckor med mindre flygplan har sammanlagt 1.150 personer mist livet under året skriver DN.se. Om statistiken ser dyster ut för världen i stort har den sett katastrofal ut för malaysiskt flyg under 2014 då tre stycken av de sju större flygplanen som förolyckats under året har tillhört malaysiska flygbolag. Senast härom dagen försvann ett flygplan med 162 passagerare från malaysiska Air Asia, ett flygplan som ännu inte har lokaliserats men myndigheter uppger att man inte tror att någon av de ombordvarande längre är i livet. Nedan följer statistik på antal omkomna i flygplanskatastrofer sedan 1999 [wiki]. År, antal omkomna 2013, 265 2012, 794 2011, 828 2010, 1.115 2009, 1.103 2008, 884 2007, 971 2006, 1.294 2005, 1.459 2004, 771 2003, 1.230 2002, 1.413 2001, 4.140 2000, 1.582 1999, 1.138 Tumnagel
22.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sajttips Flight Risk
BBC har samlat information om flygolyckor

Flight Risk är en sajt från den brittiska nyhetsorganisationen BBC där man gått igenom flygolyckor med dödlig utgång från 1993 fram till idag och presenterat dessa i en någorlunda överskådlig presentation. Det går att sortera krascherna efter en rad variabler som till exempel när olyckan skedde, mest dödliga olyckan och minst dödliga. Vidare kan man filtrera presentationen efter vad som har orsakat olyckan och gör man det så blir det tyvärr väldigt tydligt att den absolut vanligaste orsaken till att flygplan störtar är den mänskliga faktorn. Utav de 435 flygolyckorna som skett med flygplan i kommersiell passagerartrafik de senast 21 åren berodde hela 202 på den mänskliga faktorn. Vädret ansågs vara orsaken i 82 av olyckorna medan tekniska fel på flygplanet stod för 74 av olyckorna och 23 av olyckorna anses bero på kriminalitet som till exempel terrorism. I 49 av olyckorna har man fortfarande inte kunnat fastställa olycksorsaken. Något annat man kan utläsa väldigt tydligt är att antalet flygolyckor med dödlig utgång har minskat nästan i stort sett vartenda år sedan 1993. Något som kanske kan vara skönt att tänka på när det som nu har varit lite väl många olyckor på kort tid. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0