m

EA utsatta för hackerattack
Källkod till FIFA-spel, Frostbite och annat stulet

Den stora spelutvecklaren EA har drabbats av ett datorintrång. Vid intrånget uppges det att företaget blivit av med källkoden till spel som FIFA 21 och FIFA 22 samt Frostbite, spelmotorn som används i bland annat FIFA-, Madden- och Battlefield-spelen. Enligt EA handlar det inte om en ransomware-attack. Istället verkar den eller de som ligger bakom intrånget nu sikta på att sälja källkoden på den svarta marknaden. Enligt ett inlägg i ett hackerforum ska de obehöriga ha kommit över runt 780GB data från EA. Förutom källkod till spel och Frostbite ska den stulna datan även inkluderat diverse utvecklingsverktyg som EA använder. EA säger i ett uttalande att ingen spelardata försvunnit vid intrånget. Här nedan hittas hela uttalandet från EA till Motherboard: "We are investigating a recent incident of intrusion into our network where a limited amount of game source code and related tools were stolen. No player data was accessed, and we have no reason to believe there is any risk to player privacy. Following the incident, we’ve already made security improvements and do not expect an impact on our games or our business. We are actively working with law enforcement officials and other experts as part of this ongoing criminal investigation." Tumnagel
32.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

EA jobbar på golfspelet EA Sports PGA Tour
Mer info kommer inom kort

EA har praktiskt taget inte gjort något golfspel sedan de förlorade Tiger Woods till 2K, men nu verkar gänget vara sugna på att återvända till sporten. EA Sports PGA Tour heter det kommande spelet som speljätten jobbar på för tillfället och utöver titeln så finns det inte så mycket info att gå på för tillfället. Det vi vet är att spelet kommer använda Frostbite-motorn och kommer släppas till de nya konsolerna, vilket betyder att vi kan vänta oss rätt tjusig grafik. Vidare kommer spelet erbjuda några av de mest kända golfbanorna i världen samt kända golfare. När spelet kommer släppas är för tillfället okänt, men under de kommande månaderna kommer EA berätta mer om det kommande spelet. Tumnagel
40.2°
+
André Stray
0
2020

EA ger Need for Speed till Criterion igen
Göteborgsbaserade Ghost Games verkar bli EA Gothenburg

Göteborgsbaserade Ghost Games fick ta över Need for Speed-utvecklingen när spelserien rebootades 2013 och har sedan dess levererat fyra spel i den högoktaniga serien. Det har varit lite hit and miss med spelen under Ghost Games, men med senaste tillskottet, Need for Speed: Heat, kändes det som att gänget träffat någorlunda rätt och spelet fick rätt bra kritik och sålde helt okej. Och det var första gången på länge undertecknad faktiskt hade roligt med ett Need for Speed-spel. I stället för att få möjlighet att göra succé med ett femte spel Need for Speed-spel har EA nu bestämt att dra i nödbromsen för Ghost Games arbete med serien. Need for Speed-utvecklingen kommer i stället gå över till Criterion, som tidigare jobbat med Burnout-spelen samt ansvarade för NFS innan Ghost Games. Ghost Games kommer struktureras om till EA Gothenburg och assistera andra EA-studior med utvecklingen av andra titlar. EA säger detta om ändringen: "The engineering expertise in our Gothenburg team, some of whom are architects of the Frostbite engine, is vital to a number of our ongoing projects, and they would remain in that location." De Ghost Games-anställda som jobbar med den kreativa biten kommer erbjudas andra tjänster inom EA. När det "första" Criterion-utvecklade Need for Speed-spelet släpps är för tillfället oklart. Troligtvis lär vi inte få se ett nytt NFS-lir i år, utan det lär ske tidigast nästa höst. Tills dess får vi lira Heat som finns tillgängligt på PC, PS4 och Xbox One. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0
2019

Respawn berättar varför Unreal används i Jedi: Fallen Order
Rätt motor för rätt spel

Tidigare i våras släpptes ett omfattande reportage om Biowares företagskultur och i pratades det en hel del om DICE:s spelmotor Frostbite. Mer specifikt hur påfrestande det var att jobba i en spelmotor som tagits fram för Battlefield-serien, då utvecklarna ständigt var tvungna att lösa problem som aldrig tidigare uppstått. Fler EA-ägda utvecklare använder Frostbite, men Respawn verkar ha sluppit undan den tjusiga men problematiska spelmotorn i sina spel. Titanfall och Apex Legends kör Source-motorn och kommande Jedi: Fallen Order är gjort i Unreal Engine 4. I en ny video från Game Informer pratar Vince Zampella och Stig Asmussen om varför Unreal Engine används i sitt kommande spel. Kort och gott handlar det om att Respawn vill använda rätt spelmotor för rätt typ av spel, samt att Respawn inte hade tillgång till Frostbite då gänget inte var ägda av EA när utvecklingen av Jedi: Fallen Order inleddes. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

Lästips: Reportage om det ohälsosamma livet på Bioware
Och strulet under utvecklingen av Anthem

Kotaku har skrivit ett omfattande reportage om EA-ägda utvecklarna Bioware som är riktigt värt att beta igenom. I reportaget får vi följa med på en ordentlig resa där den struliga utvecklingen av Anthem ligger i fokus. I reportaget får vi reda på att Biowares ohälsosamma relation till chrunch lett till att flera anställda varit tvungna att sjukskriva sig och att EA satt käppar i hjulet för Bioware då de tvingats använda den svårjobbade spelmotorn Frostbite. Och den ytterst oklara ledningen under Anthem-utvecklingen verkar vara den stora boven till varför spelet är den spretiga upplevelse det är idag. Bioware har för övrigt lämnat svar på tal om reportaget och tar tillfället i akt att kritisera Kotakus "smutskastande" reportage och hävdar att Bioware jobbar ständigt för att minska crunch-utveckling. Reportaget i sin helhet hittar ni via länken här nere till vänster. Tumnagel
40.8°
+
André Stray
0
2018

Kan du köra Battlefield 1 kommer du kunna köra Battlefield V
EA släpper rekommenderade specs

Var du en av de spelare som inte ballade ur när du såg Battlefield V-trailern på grund av kvinnliga inslag och faktiskt är pepp på spelet? Hatten av till dig för att du ser underhållning som underhållning och här kommer lite information om vad för hårdvara du måste ha för att kunna lira spelet. Den här gången verkar utvecklarna inte ha gjort någon större uppgradering på Frostbite-motorn och om du kunde lira Battlefield 1 så kommer du kunna lira uppföljaren utan några problem. För att lira behöver du köra Intel Core i5-6600K eller AMD FX6350, Radeon HD7850 eller GTX 660 samt ha 8GB ram. Och en internetuppkoppling som kan hantera hastigheter på upp till 512 KBPS. Thatx27s it. Fulla specsen hittar ni i faktarutan. Tumnagel
44.1°
+
André Stray
0
2017

EA stänger Visceral Games
Studion bakom Dead Space finns snart inte mer

EA har stängt ner spelstudion Visceral Games. Studion ligger bakom Dead Space-spelen och Battlefield Hardline. De höll även på att utveckla ett Stjärnornas krig-spel tillsammans med Amy Hennig som tidigare gjort majoriteten av Uncharted-spelen. Detta spel offentliggjordes 2013 men tydligen har man inte lyckats får till något vettigt vilket har lett till att projektet nu måste ändra riktning till något som låter mer kommersiellt gångbart. "we are shifting the game to be a broader experience that allows for more variety and player agency, leaning into the capabilities of our Frostbite engine and reimagining central elements of the game to give players a Star Wars adventure of greater depth and breadth to explore." EA Worldwide Studios lett av EA Vancouver kommer nu ta över Stjärnornas krig-projektet från Visceral Games. Ett litet klipp från hur spelet såg ut när det utvecklades av Visceral Games kan beskådas nedan. Tidigare planer sa att spelet skulle släppas 2019 men nu är det dock oklart när detta spel väl kommer släppas. Tumnagel
23.1°
+
Frode Wikesjö
0

E3 2017 Digital Foundry tittar på Star Wars: Battlefront II
Windows-versionen

Eurogamers Digital Foundry är rätt bra på det här analysera prestanda i diverse spel. Nu har man fått ta sig en titt på Star Wars: Battlefront II som offentliggjordes i lördags. De anser att detta är lätt ett av de mest imponerande spelen som använder Frostbite-motorn de har sett och meddelar att DICE satsar hårt på att pricka 60fps igen. Burken de spelade spelet på hade en GTX 1080 (ej Ti-versionen) och grafikinställningarna var satta till Ultra. Tumnagel
39.3°
+
Frode Wikesjö
0

Största delen av Mass Effect: Andromeda kom till på 1,5 år
Bioware hade för höga ambitioner

När Mass Effect: Andromeda släpptes fick det massiv kritik. Främst för sina udda animationer och buggar. Sedan lanseringen har spelet uppdaterats en hel del och känns nu mycket mer polerat och stabilt. Men skadan är till mycket redan gjord. Nu berättar spelsajten Kotaku i en lång artikel om anledningarna till problemen. Efter att ha pratat med flera utvecklare kan de konstatera att stora delar av utvecklingen gjordes i all hast under 1,5 år på slutet av den femåriga utvecklingsperioden. Något finlir och polering fanns det inte tid till. Anledningen? Ambitionerna var för höga. Bioware ville egentligen skapa ett mycket mer öppet spel med hundratals autogenererade planeter. Utforskandet skulle ligga i fokus. Problemet var bara att det var svårt att få in en bra berättelse i mixen. Och med tanke på att berättelsen i Mass Effect-serien varit minst sagt viktigt var det inte läge att tumma på den. Antalet planeter skalades ner till 30. Dessutom hade de problem att skapa den öppna rollspelsvärld de ville ha fram i Frostbite-motorn. Exempelvis är den inte alls optimerad för animationer vilket innebär att utvecklarna fick ta fram egna verktyg från grunden för att hantera dem. Resultatet blev att mycket av arbetet fick göras om efter år av utveckling. Det innebar i sin tur att mycket av innehållet fick utvecklas på kort tid för att spelet skulle bli färdigt. Utvecklare vittnar också om att de fått jobba mycket helger och kvällar. Den misslyckade lanseringen har gjort att Mass Effect-serien nu lagts på is. Synd anser jag, för jag ser fortfarande potentialen i ett fortsatt utforskande i kommande Mass Effect-spel. Men först måste Bioware sätta rätt prioriteringar och tänka om. Vill ni läsa Kotakus långa och detaljerade redogörelse för spelets problem kan ni göra det via länken nedan. Ovan kan ni också se en sammanfattning i videoformat. Tumnagel
35.1°
+
Emmy Zettergren
0
2016

EA startar EA World Studios med Patrick Söderlund i spetsen
Samlar flera av sina utvecklingsenheter under samma namn

Det rörs om lite i organisationsgrytan hos Electronic Arts. Företaget presenterar nu nämligen EA World Studios som ska samla ihop flera av företagets utvecklingsenheter. Chef för företaget blir Patrick Söderlund. Omorganisationen är en del i den nya "player-first"-modellen som EA presenterat tidigare. Ambitionen är att tidigt involvera spelare i utvecklingen och visa upp material i ett tidigt skede för att få in feedback. EA har också sagt att de inte drar sig för att skjuta upp lanseringen av kommande spel för att säkerställa kvaliteten innan det släpps på marknaden. Samantha Ryan, senior vice president vid EA, kommer att fortsätta vara ansvarig för EA Mobile och Maxis men tar även över ansvaret för Bioware. Dessutom ska teamet som jobbar med Frostbite Engine integreras mer med de tekniska delarna i EA. Tumnagel
43.7°
+
Emmy Zettergren
0

Gamescom 2016 Gamescom-trailer för FIFA 17
Fotboll och Song 2

EA Sports släppte i dag en ny trailer för FIFA 17 där man får sig en bättre bild av hur spelet ser ut med Frostbite-motorn. FIFA 17 är på gång för PlayStation 4, Xbox One samt Windows och släpps den 29 september. En version av spelet kommer även släppas till PlayStation 3 och Xbox 360. Tumnagel
39.2°
+
Frode Wikesjö
0

Teaser-trailer för FIFA 17
Som nu använder Frostbite som spelmotor

EA släppte i går en första teaser-trailer för sitt fotbollsspel FIFA 17 och den kan man beskåda här ovan. Årets upplaga av spelet kommer använda sig av Frostbite-motorn som då skall hjälpa till att leverera mer autentiskt fotbollsspelspelande. EA kommer visa upp mer av FIFA 17 under sitt EA PLAY-event som drar igång klockan 22:00 på söndag. Spelet släpps den 29 september och om man redan äger FIFA 16 så kommer man få 10 procent rabatt om man köper Super Deluxe Edition av FIFA 17 genom FIFA 16. Tumnagel
40.4°
+
Frode Wikesjö
0

Mass Effect: Andromeda blir friare än tidigare spel
Vi får se mer av spelet den 12 juni

Bioware har uppdaterat Mass Effects hemsida med lite mer information om den kommande uppföljaren Andromeda och bekräftar delvis de rykten som florerat om att spelet kommer att baseras mycket på utforskande. I en nyhet skriver de att studion jobbat på att plocka in allt det som de gillar mest med de tidigare spelen och applicerat det på den expedition till den nya galaxen Andromeda som vi kommer att få uppleva. De skriver också att spelet kommer att erbjuda mer frihet än tidigare vilket ska inkludera vart spelar vill ta sig, hur de kommer dit och hur de spelar. Star Wars: Andromeda kommer också att bygga på Frostbite-motorn och vara det snyggaste spelet i serien. Slutligen bekräftar Bioware igen att spelet kommer att släppas tidigt i början av nästa år, även om det ett tag pratades om en lansering redan i år, samt att vi kommer att få se mer av spelet under EA:s presskonferens den 12 juni. Och det ser i alla fall jag fram emot! Tumnagel
47.5°
+
Emmy Zettergren
0

Varenda bildruta av Battlefield 1-trailern analyserad
Ambitiöst x 100

I går släppte EA den första trailern för sitt kommande Battlefield-spel Battlefield 1. Spelet utspelar sig under första världskriget vilket ju är lite spännande och annorlunda. Folket från Flakfire Gaming har tagit sig en närmare titt på trailern och i klippet ovan kan man se vilka detaljer man själv kanske missat när man tittat på trailern. Battlefield 1 släpps till Windows, PlayStation 4 och Xbox One den 21 oktober. Tumnagel
52.7°
+
Roger Åberg
0

DICE söker en hel del folk till de svenska kontoren
Någon som är sugen på att söka?

Har du funderat på att jobba inom spelbranschen? Nu söker DICE en hel del folk till sina svenska kontor där exempelvis en Product Manager för Battlefield och en Lead Game Designer efterfrågas. Det behövs även folk till Uprise i Uppsala och utvecklare till Frostbite där mycket fokus ligger på utveckling av virtuell verklighet. Alla lediga jobb hittar ni via länken nedan. Tumnagel
57.1°
+
Emmy Zettergren
0
2015

E3 2015 Mer detaljer om Mass Effect: Andromeda
Kommer i slutet av 2016

Efter lång väntan fick vi igår äntligen se en trailer för kommande Mass Effect som även fått namnet Andromeda. Detaljerna då var ganska barnsmakade men nu har Bioware bjudit på lite mer fakta via ett blogginlägg. Bland annat får vi veta att vi kommer att kunna spela som antigen kvinna eller man, att det hela utspelar sig i en galax "långt långt borta" och att releasen är beräknad till senare delen av 2016. Sajten Ars har också fått sig en pratstund med Bioware och lyckats få fram några ytterligare detaljer. Spelet kommer att inneha helt nya karaktärer vilket vi redan visste. Och givetvis ingen Shepard. Däremot är det skön att få bekräftat att spelet precis som tidigare kommer att fokusera mycket på kontakt och relationer. Mac Walters, Creative Director hos Bioware: "One hundred percent. I think it’s fair to say that’s a hallmark of BioWare, and it’s a hallmark certainly of the Mass Effect franchise and something we’d never stray away from. I think one of the most interesting things for us when we started looking at what we were going to do with Andromeda, was knowing this was going to be a whole new set of characters and a new adventure, and all the great stories we were going to be able to tell because of that and what their journey is going to be like." Mass Effect: Andromeda kommer också att använda sig av Frostbitemotorn vilket många redan gissat men som nu bekräftats. En annan del i utvecklingen gäller stridssystemet där Bioware har fortsatt fokus på RPG-element i upplevelsen och där de säger att de anpassat systemet ytterligare utifrån de erfarenheter de haft med tidigare spel. Vi kommer också att kunna räkna med en lite tajtare upplevelse när det kommer till resor i rymden. Bioware gillar inte riktigt uppläggen i de tidigare spelen där hela galaxen ligger öppen från början. Tanken är istället att spelare får tillgång till en liten bit i början för att förstärka känslan av att det finns mycket mer att utforska. Med det sagt kommer det inte att vara ett litet spel. "With Andromeda, our goal is to start that at a much smaller scale—though the scales are still massive—and give you a sense that there is much more to explore, rather than saying ‘here’s the whole galaxy". Vill ni läsa hela intervju kan ni göra det via länken nedan och missade ni gårdagens trailer kan ni se den igen ovan. Tumnagel
45.0°
+
Emmy Zettergren
0

E3 2015 Trailer för Mirror's Edge Catalyst
Släpps i februari nästa år

Boka in den 23 februari 2016. Då släpps nämligen Mirrorx27s Edge Catalyst som kommer att utspela sig i en stad som kallas City of Glass. Handlingen kretsar även i den här uppföljaren kring Faith. Men vi får även träffa spelets antagonist Gabriel Kruger som styr City of Glass och som berövat folket deras privatliv och frihet. Spelet, som baseras på Frostbite-motorn, kommer att vara helt öppet utan laddningsscener och nivåer vilket innebär stor frihet där du kan välja att ta dig an berättelsen linjärt eller att ge dig ut på diverse sidouppdrag. Tumnagel
48.4°
+
Emmy Zettergren
0

Mass Effect 4 kommer inte att bli som Dragon Age: Inquisition
Om någon varit orolig för det

Dragon Age: Inquisition och nästa Mass Effect har utvecklats parallellt hos Bioware och många i företagets team har jobbat med båda spelen. Dessutom bygger båda spelen på Frostbite-motorn och Mass Effect ska även ha fått ärva en del av den teknologi som använts i Dragon Age: Inquisition. Det här har fått en del Mass Effect-fans att fundera över om Mass Effect 4 kommer att få fler likheter med senaste Dragon Age-spelet än med tidigare delar i ME-serien. Till slut kände Aaryn Flynn, General Manager vid Bioware, att han var tvungen att förtydliga att de båda spelen inte alls kommer att likna varandra. All of our games are using Frostbite now. We’ve said the next Mass Effect (and our new IP, but I won’t expand on that yet) uses some of the technology from DAI. We’ve been enjoying building larger areas that you can explore with less friction, so that’ll be there as well. But after that, the next Mass Effect will be (and should be) drawing on its own rich and successful past more than what DAI would say it should do. Take the Mako, something we’ve already shown in prototype form. We had that in ME1, and bringing it back is more related to a feeling that we can do it much better than we did before and fulfill the original promise of that gameplay. That has nothing to do with DAI. In fact, I’d go so far as to say that dropping the older consoles has had more impact on the overall gameplay goals of the next Mass Effect game than what DAI successfully accomplished. We’re very proud of what DAI has achieved, but that does not set a “template” for what every other game we make needs to be. Each game franchise needs to innovate and improve their experience based on what’s best for it, not just what another game had success with because well that was successful. Jag vet inte hur det är med er, men själv ser jag väldigt mycket fram emot att få mer matiga detaljer om nästa Mass Effect. Och jag känner mig inte speciellt orolig över att det skulle vara någon Dragon Age-kopia eftersom spelen har väldigt olika koncept. Tumnagel
49.9°
+
Emmy Zettergren
0
2014

Frostbite testar att köra Battlefield 4 på iOS
Delar av spelet i alla fall

Frostbiteteamet säger själva att de gillar att testa gränser. Därför tog de sig an en härlig utmaning, att få Battlefield 4 att rulla på iOS-enheter. Eller i alla fall att få delar av spelet att fungera. De beskriver arbetet som fullt av utmaningar där en av svårigheterna varit det faktum att det mesta som händer i Frostbitemotorn sker i realtid. Det ställer i sin tur väldigt höga krav på hårdvaran för att en värld full med detaljer ska kunna presenteras snyggt visuellt. Här fick Frostbite försöka kompensera genom att antingen sänka kvaliteten på grafiken eller skala ner antalet objekt och dess detaljrikedom. När Apple sedan introducerade Metal, sin nya grafik-API, kunde Frostbite börja maximera grafiken och har nu lyckats få in både många objekt och hög grafisk kvalitet. Frostbite förtydligar att de endast har gjort det här för att testa potentialen på iOS och se vad motorn klarar av att göra. Och det finns en hel del kvar att göra. Men lyckas de kan vi kanske framöver se fram emot helt andra grafiska upplevelser på våra surfplattor. Tumnagel
45.0°
+
Emmy Zettergren
0

Khronos Group tillkännager stor ändringar i OpenGL
Följer efter AMD och Microsoft med bland annat lägre CPU overhead

Ett stort fokus i AMDs Mantle API och Microsofts kommande DirectX 12 är att minska overhead för CPUn och låta grafikkortet göra mer av jobbet i spelberäkningar. Det var bara en fråga om tid innan Khronos Group, folket bakom OpenGL, skulle följa efter och under gårdagen så släppte de ett pressmeddelande där de säger att OpenGL kommer byggas om från grunden upp. En komplett ombyggnation av API:et kommer tillåta lägre overhead, bättre stöd för multithrading och explicit kontroll över mixade GPU och CPU-arbetsbelastningar. Khronos Group skriver själva följande: Khronos announced a call for participation today in a project to define a future open standard for high-efficiency access to graphics and compute on modern GPUs. Key directions for the new ground-up design include explicit application control over GPU and CPU workloads for performance and predictability, a multithreading-friendly API with greatly reduced overhead, a common shader program intermediate language, and a strengthened ecosystem focus that includes rigorous conformance testing. Fast-paced work on detailed proposals and designs are already underway, and any company interested to participate is strongly encouraged to join Khronos for a voice and a vote in the development process. Nvidia och andra har tidigare arbetat med "zero driver overhead" för OpenGL men det nya initiativet är annorlunda eftersom man börjar om från början och bygger om API:et med andra förutsättningar. Flera kända namn har redan uttryckt sitt intresse för det nya API:et inklusive DICE grafikguru Johan Andersson och AMDs graphics CTO Raja Koduri. De säger bland annat: "We are super excited to contribute and work with the Next Generation OpenGL Initiative, and bring our experience of low-overhead and explicit graphics APIs to build an efficient standard for multiple platforms and vendors in Khronos," said Johan Andersson, technical director at Frostbite - Electronic Arts. "This work is of critical importance to get the most out of modern GPUs on both mobile and desktop, and to make it easier to develop advanced and efficient 3D applications - enabling us to build amazing future games with Frostbite on all platforms". "OpenGL has played an important role in the growth of mobile, workstation and consumer graphics," said Raja Koduri, chief technology officer, graphics at AMD. "AMD is tremendously excited to take a contributing role in the Next Generation OpenGL initiative as an evolution of the OpenGL standard aligned with AMD’s vision for low-overhead and multi-threaded graphics APIs". Khronos Group passade också på att avslöja specifikationerna för OpenGL 4.5 som bland annat erbjuder följande: Direct State Access (DSA) – object accessors enable state to be queried and modified without binding objects to contexts, for increased application and middleware efficiency and flexibility; Flush Control - applications can control flushing of pending commands before context switching – enabling high-performance multithreaded applications; Robustness - providing a secure platform for applications such as WebGL browsers, including preventing a GPU reset affecting any other running applications; OpenGL ES 3.1 API and shader compatibility – to enable the easy development and execution of the latest OpenGL ES applications on desktop systems; DX11 emulation features – for easier porting of applications between OpenGL and Direct3D. Tumnagel
45.1°
+
Samuel Paulsson
0

Bättre nätkod i Battlefield 4
Rätt efterlängtat kanske

Tidigare i veckan så släppte DICE ännu en patch för Battlefield 4 och det som gör just denna patch lite extra speciell är att man förbättrat spelets nätkod. Denna patch är släppt för Xbox 360, PlayStation 3 och Windows men kommer även släppas till PlayStation 4 samt Xbox One senare under veckan. Tester visar en förbättring på ungefär 60 % vilket ju inte är helt illa. En detaljerad sammanfattning om allt denna patch medför kan hittas via länken nedan. Tumnagel
62.1°
+
Frode Wikesjö
0

AMD och Microsoft ska tala DirectX 12 i Stockholm
AMD blandar även in lite Mantle

När Microsoft demonstrerade DirectX 12 under GDC tidigare under året så vände sig företaget till Nvidia och demonstrerade Forza 5 med Nvidia alpha DirectX 12. Nu är det AMDs tur att få lite ära då de två företagen ska hålla ett evenemang tillsammans där de ska tala om DirectX 11 och 12. Evenemanget kallas för "AMD & Microsoft Game Developer Day" där Microsoft kommer introducera DirectX 12 och AMD kommer hålla en föreläsning kallad "D3D 12: The future is so bright you gotta wear shades". Det hela kommer att ske i Stockholm den andra juni och riktar sig mot spelutvecklare. Vissa få utvalda kommer få komma in gratis. AMD säger att de gärna vill att de som utvecklar för tablets såväl som stationärt i Europa kan närvara och det kommer inte finnas någon NDA för det som kommer avslöjas. AMD kommer även att berätta om TressFX, företagets renderingsteknik för hår, samt att Johan Andersson från Frostbite kommer tala om Mantle i Battlefield 4. Tumnagel
39.0°
+
Samuel Paulsson
0

Spela Battlefield 3
Gratis på Origin just nu

EA bjuder just nu på Windows-versionen av Battlefield 3 via sin digitala speltjänst Origin. Spelet kan nu laddas ner därifrån utan någon extra kostnad så om man är sugen på att äga detta spel så kan man hitta det via länken nedan. Erbjudandet gäller endast fram till den 4:e juni så passa på och ladda ner det innan dess om du vill ha detta spel gratis. Gratis?! Vad är haken? Ingen hake. Skaffa kompletta spel, expansioner och annat helt gratis. Men snabba dig på, Vi bjuder-erbjudanden kan dyka upp och försvinna när som helst. Okej, men ni menar en testversion eller en demo, va? Nä. Man får en helt komplett version av spelet – gratis! Hur länge äger jag spelet? När du har fått spelet är det ditt så länge du vill! Varför gör Origin så här? Vårt mål är att erbjuda en fantastisk spelupplevelse och ett sätt att upptäcka nya, roliga spel. Nu när du har fått ett gratis spel i ditt bibliotek har du chansen att se vad Origin EA bjuder just nu även på det trevliga spelet Plants vs. Zombies Game of the Year Edition för både Windows och Mac. Tumnagel
52.8°
+
Frode Wikesjö
0

Ny bigwar-match i Battlefield 4
Sverige vs Norge

Nyligen arrangerades en ny bigwar-match i Battlefield 4 mellan Sverige och Norge. Förra gången nationer möttes möttes var det ruskigt jämt och hur det gick denna gång kan man beskåda ovan. Tumnagel
43.7°
+
Frode Wikesjö
0

Bigwar-match i Battlefield 4
Sverige vs Norge

I går spelades en landskamp mellan Sverige och Norge i Battlefield 4. I denna Bigwar-match var det 32 spelare i varje lag och själva matchen kan beskådas ovan, matchen börjar runt 01:10:00 in i klippet. Tumnagel
47.5°
+
Frode Wikesjö
0

Frostbitefolket skojade till det om Wii U
Och gjorde Peter Moore upprörd

Igår var det första april och då ska man såklart skämta. Och det gjorde de som skötte det officiella Twitterkontot för Frostbite på ett ganska så klantigt sätt. Via Twitter skrev de så här: "Frostbite now runs on #WiiU since it is the most powerful Gen4 platform,", "Our renderer is now optimised for Mario and Zelda." "Frostbite will power #HalfLife3, coming out summer 2014!" a follow-up message added. "#WiiU exclusive." "Good news," the account concluded, "we have finally fixed and optimised our x27netcodex27. Uses quantum entanglement for Zero Latency connections. Exclusively on #WiiU." Det gillade dock inte Peter Moore från EA som i efterhand gick ut och bad om ursäkt å Frostbites vägnar och sa att dessa elaka "skämt" inte vara någonting som EA står bakom. Han kallar det hela för "oacceptabelt och korkat". Tumnagel
37.8°
+
Peter Tjärndal
0

Naval Strike försenas
Fast bara Windows-versionen

I dag kommer folk som har Battlefield 4 Premium kunna ladda köpa och ladda ner den nya Naval Strike-expansionen för spelet. Men eftersom DICE stött på lite problem med Windows-versionen av expansionen har man valt att försena släppet för expansionen på denna plattform. We’ve detected an issue and it needs to be solved. Quality is our number one priority and we will not release Battlefield 4 Naval Strike on PC until we feel it meets the highest quality level possible. We are also working on a larger update to release alongside Battlefield 4 Naval Strike on PC that will address the issue of Tablet Commander not working correctly. Once we have a confirmed date for PC, we’ll be sure to update those players on our official channels. We appreciate your patience and look forward to seeing everyone on the Battlefield. Konsolspelare kommer dock få tillgång till Naval Strike precis som utlovat. Tumnagel
31.7°
+
Frode Wikesjö
0

Tio bilder från Dragon Age: Inquisition
Dragon Age i Frostbite

Precis som rubriken antyder har vi här tio, inte allt för högupplösta, bilder från Dragon Age: Inquisition. Tumnagel
46.0°
+
Frode Wikesjö
0

DICE lovar bättre nätkod för Battlefield 4
Högsta prioritet

DICE nämnde nyligen att man kommer se över en rad olika nätkodsrelaterade problem och fixa dessa så snabbt man bara kan. Problem som påverkar nätkoden har nu högsta prioritet och man får väl hoppas de lyckas lösa det snarast som möjligt. Fixing the commonly nicknamed “netcode issues” – problems ranging between faulty networking latency compensation and glitches in the gameplay simulation itself – is one of the top priorities for DICE. Är man nyfiken på vilka problem DICE syftar på så kan man hitta mer information om dessa problem här. På tal om DICE och Battlefield så ryktas det om att den nya DICE-studion i Los Angeles kommer ta över utvecklingen av resterande Battlefield 4-expansioner efter Naval Strike släpps. Tumnagel
47.0°
+
Frode Wikesjö
0
Nästa sida