3 i dag 12 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

Doug Demuro testar en Volvo S60 R
En svensk klassiker

Förr i tiden byggde Volvo roliga bilar och en av dessa var S60 R som lanserades 2002. R står för Refined och förutom ett lätt piffat utseende jämfört med vanliga S60 hade bilen en turbomatad rak femma på 300 hästar. Denna var också strikt fyrhjulsdriven även om man kunde få det som tillval till vanliga S60. Även bromsarna var kralligare på R och 17-tumsfälgar var det minsta man kunde få över dessa. Valde man den sexpetade manuella lådan kunde man få "Spaceball" vilket var och är en fruktansvärt snygg växelspak med tillhörande kuliss. En annan fräsig grej var att bilen hade aktivt chassi. Four-C (Continously Controlled Chassis Concept) kallades detta och man hade då körlägena Comfort, Sport eller Advanced att välja mellan. Nytt och häftigt när det begav sig. I det här klippet ser vi Doug testa ett exemplar och mitt sug efter en helt i originalskick blev inte direkt mindre. Den i videon har i mitt tycke alla rätt och är precis så som jag vill ha min. Tumnagel
49.5°
0

Toyota presenterar hårdare GR Yaris
Lättad och saknar baksäte

2018 presenterade Toyota Yaris GRMN som var en fräsigare version av den lilla småbilen. Den var framhjulsdriven och bjöd på kompressormatad fyra som gav 212 hästar. För två år sedan släpptes GR Yaris som var en ännu fräsigare version. Den hade istället en trecylindrig turbomaskin men hela 261 hästar och det bästa av allt - den var fyrhjulsdriven. Nu presenteras en ännu lite fräsigare version igen som påhittigt och förvirrande nog heter GRMN Yaris. Det här är en GR Yaris där man har slängt ut baksätet, styvat upp chassit, lättat på flera platser och monterat en mer tätstegad version av den sexpetade manuella växellådan. Den får även mekanisk diffspärr på både bak- och framaxeln. Bilen går att få med Circuit Package som ger den andra 18-tummare från BBS, större bromsar, ställbara Bilstein-dämpare, bakvinge i kolfiber, bredare kjolar och en annan frontläpp. Den är också 20 kilo lättare än en vanlig GR Yaris. Det finns även ett Circuit Package med unik färg, andra dämpare från Toyota, fler stabiliseringsstag och bur. Denna version är 30 kilo lättare än en GR Yaris och endast 50 stycken exemplar kommer att tillverkas. Totalt ska 500 stycken GRMN Yaris bli till och Toyota kommer att köra ett lotteri kring vem som kommer att få köpa sig en. Priset börjar på runt 65.000 dollar. Tumnagel
43.4°
0

Nya patentritningar visar sportig Mazda med wankelmotor
Kan RX-9 kanske äntligen bli av?

Nya patentritningar får ryktena kring ny Mazda med wankelmotor att snurra runt igen. 2015 visade man konceptbilen RX-Vision men sen sa man att den inte skulle bli av. Men ska den det nu ändå kanske? En sportbil med hybridprylar och wankelmaskin som kanske får namnet RX-9 - det kanske vore något det. Ritningarna visar en motor med tre stycken rotorskivor och i änden av dessa sitter en liten elmotor. Det finns även en elmotor till varje framhjul, om detta innebär att bilen är fyrhjulsdriven är lite oklart. Om det någonsin kommer att bli verklighet av detta återstår i vanlig ordning att se. Tumnagel
42.5°
0

Sony presenterar sjusitsig eldriven SUV
Startar elbilsföretaget Sony Mobility

På CES-mässan för två år sedan överraskade Sony med den eldrivna konceptbilen Vision-S. Den har man sedan dess utvecklat vidare, testat på väg och det verkar som att den kommer bli verklighet en vacker dag. På årets mässa i Las Vegas ställer man ut bilen igen men Sony har även med sig en nykomling - Vision-S 02. Det är också en eldriven bil och den har formen av en, trumvirvel, SUV! I samband med visningen av denna annonserar man även det nystartade företaget Sony Mobility som kommer att fokusera på just eldrivna bilar. Sony satsar alltså hårt på detta och om allt går vägen kommer de också vara med och konkurrera med alla andra elbilar i framtiden. Suven har plats för upp till sju stycken personer, är 4,89 meter lång, 1,93 meter bred och 1,65 meter hög. Hjulbasen mäter strax över tre meter. Bilen väger 2479 kilo och har en elmotor på 271 hästar på vardera axel vilket gör den fyrhjulsdriven. Batteripack och räckvidd får vi tyvärr inte reda på just nu. När Sonys bilar kommer finnas tillgängliga för oss vanliga dödliga återstår att se, men det verkar i alla fall som att man menar allvar och att dessa kommer att tillverkas. Tumnagel
50.8°
0
2021

Nya Kia Sportage kostar från 375.400 kronor
Går att beställa nu

I början av september så fick vi ta del av hur nya Kia Sportage blir här i Sverige. Nu går modellen att beställa och i samma veva får vi ta del av prislappen som börjar på 375.400 kronor. För den slanten får du hybriden Sportage 1.6 T-GDi 230hk Hybrid AUT AWD Action som även går att privatleasa för 4450 kronor per månad. Vill du istället köra laddhybrid med sladd börjar prislappen på 437.900 kronor. Någon privatleasingskostnad för denna har inte meddelats än. Alla priser och versioner har ni på länken nedan. De första leveranserna sker i februari, då är det Sportage Hybrid som dyker upp. Sportage Plug-In Hybrid kommer senare under våren. Tumnagel
40.3°
0

Skoda visar upp faceliftade Karoq
Börjar säljas i mars nästa år

Efter en del skisser och teasers presenterar Skoda nu den faceliftade versionen av modellen Karoq. I mars nästa år kan du lägga en beställning och i slutet av april lanseras den. Bilen har bilen fått nya strålkastare med full LED-Matrixteknik, sportigare design och mer teknik på insidan. Den analoga instrumentpanelen ersätts med en digital instrumentpanel som har en skärm på åtta tum. Som tillval finns en skärm på 10,25 tum. Under huven sitter en dieselfyra på 2,0 liter som ger 150 hästar och som kan tankas med HVO100. Maskinen är kopplad till en automatlåda som ser till att driva alla fyra hjulen. Mer om nyheterna i pressmeddelandet nedan och på länken. Vad uppdaterade Karoq kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
38.9°
0

Klart det går att sladda med en Bentley
Tillverkaren släpper driftingfilm

En Bentley Continental GT Speed ses nog oftast i köer eller landsvägskryssandes runt om i världen. Kanske inte jätteofta på bredställ. Men Bentley vill berätta att det visst går att köra brett med den här även om den är fyrhjulsdriven, så därför släpper man denna film som är inspelad på en övergiven flygbas på Sicilien. Med i filmen finns även en R-Type Continental från 1952 - inspirationen till dagens moderna Continental GT. Tumnagel
37.1°
0

Nu finns Jeep Wrangler som laddhybrid
Kör lite miljövänligare i skogen

Jeeps Wrangler är en av de där riktiga klassikerna och nu finns den som laddhybrid. Istället för bara en stor bensinare finns det här en lite mindre bensinare på 2,0 liter som tillsammans med två elmotorer levererar 380 hästar och 637 Nm vrid. Det gör att 0 till 100 går på 6,4 sekunder, så helt ok fartresurser. Batteriet är på 17,3 kWh och det ska enligt Jeep ta bilen 5 mil på vanliga vägar. Självklart är bilen fyrhjulsdriven. Bilen ska komma till Europa redan nästa månad men någon prislapp är inte satt. Tumnagel
40.0°
0

Nu går det att beställa en billigare Polestar 2
Nu från 489.000 kronor

Polestar (och Volvo för den delen) har främst satsat på att leverera elbilar i det dyrare segmentet med så mycket lull-lull som möjligt. Anledningen till taktiken är precis som med Tesla att man prioriterar att leverera modeller som man tjänar mycket pengar på och när man får igång produktionen börjar man sälja billigare versioner. Nu verkar det som att Polestar är redo att ta det där klivit, för man har börjat sälja en billigare version av Polestar 2 som kostar från 489.000 kronor. Då får man så klart inte allt man får med den dyrare versionen och det man tummar på är batteri och fyrhjulsdrift, den billigare versionen är alltså framhjulsdriven. Eftersom bilen då bara får en motor blir den långsammare, 7,4 sekunder istället för 4,7 sekunder till hundra. Det verkar dock inte som att Polestar har problem att få iväg de bilar man tillverkar, för leverans är satt till oktober om man beställer i dag. Räckvidden med framhjulsdrift och det mindre batteriet är 42-44 mil enligt WLTP och den kostar alltså 489.000 kronor. För 50.000 kronor till, alltså 539.000 kronor, får man framhjulsdrift och det större batteriet som enligt WLTP ska räcka 51,5-54 mil. För ytterligare 50.000 kronor till, alltså 589.000 kronor, får man även fyrhjulsdrift och då blir räckvidden 45-48 mil. Det går inte att välja en Polestar 2 med fyrhjulsdrift och det mindre batteriet. Den vakne ser då att 589.000 kronor är mindre än de 659.000 kronor som en Polestar 2 kostade tidigare. Man kan alltså i dag få en billigare bil med större batteri och fyrhjulsdrift än tidigare, men då ingår inte samma utrustning. Förut fanns bara paketet Performance, nu finns även paketen Pilot och Plus. Pilot kostar 40.000 kronor och innehåller pixelstrålkastarna, främre LED dimljus och kurvljus, 360-graderskamera, "Driver assistance with Pilot Assist, Adaptive Cruise Control, and Emergency Stop Assist", "Driver awareness with Blind Spot Information System (BLIS) with steering assist, Cross Traffic Alert with brake support, and Rear Collision Warning & Mitigation", automatisk dimning av ytterspeglar och park assist sida. Plus kostar 45.000 kronor och innehåller värmepump, panoramatak, stereo från Harman Kardon, WeaveTech-säten, uppvärmt baksäte, ratt och torkarblad, bättre interiörbelysning, trådlös laddning för mobilen, matkassehållare och tonad bakruta. Pris med de två paketen blir 674.000 kronor, alltså 25.000 kronor dyrare än tidigare. Performance-paketet finns kvar och kostar 60.000 kronor. Uppdatering I en tidigare version av artikeln stod det att bilen var bakhjulsdriven. Det stämmer inte, den är antingen framhjulsdriven eller fyrhjulsdriven. Tumnagel
47.2°
0

Alpha presenterar upptuffad Ace
Den här heter Jax

Precis innan jul skrev vi om Alpha Motor Corporation och deras stencoola retrostylade elbil Ace. Det vi ser här är dess lite mer ruggade syskon Jax som baseras på samma modell. Jax (som står för Junior All-terrain Crossover) har istället högre markfrigång, rejäla skärmbreddare, biffiga hjul, extraljus, frontbåge och en korg på taket. Den kommer både som fram- och fyrhjulsdriven, får dra upp till 839 kilo och gör 0-100 km/h på 6,6 sekunder. Måtten är 4,56 meter i längd, 1,93 meter i bredd och 1,63 meter i höjd. Batteripacket är på 75 kWh vilket ska ge en räckvidd på 40 mil. Prislappen för Jax börjar på 38.000 dollar och sträcker sig upp till 48.000 dollar. Vanliga Ace kostar från 32.000 dollar. Video nummer två nedan visar en prestandaversion av Ace. Den ska ha dubbla motorer och klara 0-100 km/h på 4,6 sekunder. Räckvidden ska ligga på runt 35 mil. Priset för denna är inte annonserat än. Det återstår att se om det blir några bilar från den här startupen men det vore väl lite kul? Grejerna ser ju minst sagt fräna ut. Tumnagel
51.1°
0
Nästa sida