m

Ny fyrsitsig Ferrari jämförs med en gammal
330 GT 2+2 fanns långt innan GTC4Lusso

Den som vill ha en ny Ferrari med plats för fyra stycken personer väljer modellen GTC4Lusso. Samma gällde 1964 men då var det istället modellen 330 GT 2+2 som gällde. I det här klippet ställer The Supercar Driver de två bilarna mot varandra för att se vad som har hänt under alla dessa år. En sak är i alla fall säker - de har inte blivit vackrare i alla fall. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

NEVS har tagit fram en självkörande bil som man delar
Ska testköras i Stockholm

NEVS tog en gång i tiden över Saab och nu satsar man på självkörande bilar. Eller fordon kanske är bättre att säga, eftersom deras fordon inte är så likt en traditionell bil. Tanken är att det nya fordonen ska vara helt självkörande, ska delas och samtidigt lyckas vara privat. – Vi började med att analysera stadsbors starka vilja att köra sin egen bil i stället för att använda kollektivtrafik, trots att det innebär att man måste sitta i bilköer timtals varje dag. Skälet var att de ville vara ifred och inte bli störda. I sin bil anser man sig vara säker, trygg, avslappnad och fri, säger Anna Haupt, VP Mobility Solutions på NEVS. Vi insåg att, för att verkligen dra nytta av den självkörande tekniken, så måste vi designa fordonet på ett sådant vis att det inte bara möjliggör delade fordon, utan också delade resor. Hur kombinerar du en delad resa med känslan att få vara i fred? Detta var en huvudutmaning för oss. Resultatet blev Sango som har fyra eller sex säten som går att flytta runt. I det fyrsitsiga läget finns även skärmar man kan köra upp för att fyra personer ska kunna åka tillsammans men i fred. Sango är en del av PONS, något som NEVS kallar för ett mobilitetssystem. I det ingår fordonen, en app för användarna, ett system i bakgrunden som ser till att rätt bil kommer till rätt person på rätt plats och tekniken för själva körandet som är skapad av AutoX. Låter det framtid? Det är det så klart, men inte bara 3D-skisser och tankar. Man rullar faktiskt systemet på NEVS område i Trollhättan och tanken är att tio Sangos ska rulla i en pilot i Stockholm. Tumnagel
48.7°
+
Roger Åberg
0

Koenigsegg dundrar ut den nya modellen Gemera
GE MIG MERA!

Ingen mässa för publik i Genève men Koenigsegg såg till att visa upp sina nyheter ändå. Med sig hade man Jesko Absolut som är syskon till den banversion man visade förra året. Det här är den snabbaste Koenigseggen som någonsin har byggts, och som någonsin kommer att byggas. Under skalet finns 1600 hästar och 1500 newtonmeter i vrid. Men, den riktiga bomben är den helt nya modellen - Gemera. Precis som de tidigare ryktena skvallrat om är det här en fyrsitsig GT-vagn med ett helt nytt tänk från företaget. En Mega-GT enligt Koenigsegg. Bagageutrymme fram och bak och du kan ta med dig kompisarna när du ska ut och åka. Du kan även stoppa in en barnstol bak eftersom det finns Isofix-fästen. Och alla får två stycken mugghållare var - en kyld och en uppvärmd. Hörde ni det?! Bilen har en liten trecylindrig dubbelturbomatad motor på två liter med Freevalve-teknik bakom baksätet som lämnar hela 600 hästar och 600 newtonmeter i vrid. Den får sällskap av en elmotor på vevaxeln och tillsammans driver dessa framhjulen. Sen sitter det även en elmotor på vardera bakhjul vilket gör bilen fyrhjulsdriven. Det finns även fyrhjulsstyrning. Den sammanlagda effekten anges till enorma 1700 hästar och 3500 newtonmeter och 0 till 100 km/h ska gå på låga 1,9 sekunder. När man ska stanna hjälper 415 millimeter stora keramiska skivor med sexkolvsok till fram. Bak sitter det Ø390 millimeter keramiska skivor med fyrkolvsok. Ombord finns ett 800-voltsystem och på bara el ska man kunna ta sig upp till fem mil. Man ska även på bara el kunna accelerera upp till 300 km/h. Den kombinerade räckvidden anges till 100 mil. Målet är att bilen när den kommer i produktion ska väga runt 1880 kilo. Här, här och här kan du gotta ner dig i all teknisk information. 300 stycken exemplar ska tillverkas av Gemera och prislappen verkar ligga omkring 18,5 miljoner kronor. Lanseringen är planerad till 2022. Tumnagel
100.9°
+
Bobby Green
0
2019

Bentley Bentayga går nu att få med sju säten
Roger jublar

Bentley Bentayga är en av de äldsta lyx-suvarna på marknaden och nu får den en liten, men kanske viktig, uppdatering. Tidigare har bilen bjudit på plats för fem stycken personer men man har även kunnat få den fyrsitsig med två fåtöljer där bak för lite mer utrymme. Nu adderar man även en sjusitsig version för dig som vill köra fotbollslaget i lyx till träningen. Som väntat är platsen med de två sätena längst bak inte störst i världen men fungerar säkerligen som nödlösning för kortare sträckor. Med ett knapptryck fäller man sen stolarna när man behöver ytan till annat. Vad tillägget landar på för de två extra platserna är oklart för tillfället, men det är säkerligen inget som drabbar kundgruppen så hårt. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Porsche Panamera fyller 10 år
Är det en tvådörrars-version på gång?

I april 2009 presenterade Porsche sin första GT-modell - Panamera. Det innebär att bilen nu har hunnit fylla tio år vilket givetvis är värt att uppmärksamma. Modellen hade både prestanda och var praktisk, utan att för den delen vara en fyrkantig kombi. Planen initialt var att tillverka 20.000 stycken exemplar om året och hittills har man levererat 235.000 stycken. En ordentlig fyrsitsig modell är dock inget nytt för Porsche utan detta experimenterade man med redan på 50-talet med modellen 356. Senare togs en prototyp på 911 fram och även en förlängd version av 928. 1988 gjorde man det igen med Type 989. Men utvecklingskostnaderna var för stora för denna typ av bil så man valde att inte fullfölja prototypen. Ett helt gäng år senare, 2009, var läget annorlunda och Panamera föddes. Andra generationen hade premiär den 28 juni 2016. I mars 2017 presenterade man ytterligare en version - Sport Turismo. Inte en regelrätt kombi, men i samma anda i alla fall. De senaste ryktena kring modellen är att den kommer att komma i en tvådörrars-version. Det blir en modell för den som tycker att 911 är för trång men som inte är i behov av fyra dörrar. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Volvo presenterar mildhybrider med bromskraftsåtervinning
Erbjuds till XC90 och XC60

Volvo uppdaterar nu modellerna XC60 och XC90 och lanserar dessa som mildhybrider. XC90 får då beteckningen B5 (bensin eller diesel) eller B6 (bensin) och för första gången ett avancerat system för bromskraftsåtervinning. Det nya brake-by-wire-systemet jobbar ihop med återvinningen för att minska bränsleförbrukningen och utsläppen, något som man ska kunna göra med upp till 15 procent under verkliga körförhållanden. Utseendemässigt skiljer sig B-versionen av XC90 genom nya fälgar, nya lackalternativ och en nydesignad grill. Insidan är sig lik fast nu erbjuder man fler säteskonfigurationer. Vill du åka som en kung finns fortfarande den fyrsitsiga versionen Excellence att välja mellan och behöver du lasta in massa folk kan man få den med sju platser. Nytt är dock att det nu även går att få bilen med sex stycken sittplatser. Infotainmentsystemet Sensus i sin senaste version hittar också in i bilen och nu stöds även Android Auto. Övriga nyheter är att City Safety och BLIS-systemet nu även kan erbjuda hjälp med styrningen. Oncoming Lane Mitigation-systemet som först dök upp i XC60 finns nu även till XC90 och Cross Traffic Alert-tekniken kommer nu även med autobroms. XC90 med modellår 2020 kommer att börja tillverkas i maj i fabriken i Torslanda och den går att beställa nu. XC60 som mildhybrid heter B4 (diesel), B5 (bensin eller diesel) och B6 (bensin). Snart kommer även laddhybriden XC40 T5 Twin Engine och senare även XC40 T4 Twin Engine. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0
2018
2017

Tesla överraskar med ny Roadster
Gör 0-100 km/h på två sekunder!

I natt drog Tesla täcket av lastbilen de en lång tid planerat att visa upp men fått skjuta fram flertalet gånger. Elon har tidigare sagt att han lovade att folk skulle bli mycket överraskade vid avtäckningen och jag tror att det var det här han syftade på. Bak i lastbilen stod nämligen en helt ny Roadster! Det här är alltså andra generationen av Teslas allra första bil och det som började det hela. Ska man göra en uppföljning så många år senare kan man inte hålla igen, och det har man verkligen gjort. Tesla har bland annat gjort sig kända för att kunna accelerera sjukt snabb, och den här bilen är knappast något undantag eller vad sägs om 0-96 km/h på bara 1,9 sekunder, 0-160 km/h på 4,2 och kvartsmilen på 8,9. Toppfarten ska ligga över 400 km/h! Under det slanka och sportiga skalet ska det finnas tre stycken elmotorer (en fram, två bak) och vridet anges till sjuka 10 000 Newtonmeter. Batteripacket är på 200 kWh och räckvidden anges till hela 100 mil. Ge mig nu! Tumnagel
89.9°
+
Bobby Green
0

Porsche Panamera nu även som kombi
Det här är Sport Turismo

Vi har vetat att den är på gång länge och nu är den äntligen här - Panamera Sport Turismo. En ny version av modellen som bjuder på en ordentlig baklucka och helt plötsligt kastar in Panamera i ett nytt segment - kombivärlden. Den har premiär i Genève och dit kommer den i de fem olika versionerna Panamera 4, Panamera 4S, Panamera 4S Diesel, Panamera 4 E-Hybrid och Panamera Turbo. Den sistnämnda har 550 hästar. Precis lagom effekt för när man ska storhandla på en söndag och behöver en bil med bra bagageutrymme. Panamera har tidigare varit strikt fyrsitsig men det gäller inte för Sport Turismo. Den här får även ett mittensäte bak, men det är fortfarande inte jättemycket plats så Porsche kallar utförandet för 4+1. Om man vill kan man mot tillägg skippa mittensätet och få två fåtöljer där bak istället. Alla nyheter som presenterades till Panamera förra året finns även i den här och det finns saker som assistanssystemet Porsche InnoDrive, adaptiv farthållare, bakhjulsstyrning, elektroniskt antikrängningssystem och Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC Sport). Porsche Traction Management (PTM) är standard. Bilen mäter strax över fem meter i längd, 1,42 meter i höjd och 1,93 i bredd. Den nya taklinjen och bakluckan gör som väntat att man kan få in lite mer och större grejer i bilen. Lasthöjden är 62,8 centimeter och mäter man till överkant på baksätena anges lastvolymen till 520 liter (20 liter mer än i vanliga Panamera). Det går givetvis att fälla baksätet och lastytan ska då bli nästan helt plan. Då ska det gå in 1 390 liter. En kul grej är att bilen får en utfällbar takspoiler. Den kan justeras i tre olika lägen och ska ge ett extra marktryck på upp till 50 kilo. Panamera Sport Turismo går att beställa nu och priset börjar på 1,2 miljoner kronor. För den slanten får du en Panamera 4S Sport Turismo. Lansering sker i november. Tumnagel
59.1°
+
Bobby Green
0
2016

Ute efter en riktig körmaskin? Då är det denna du ska ha!
Jag har kört BMW M2

I oktober förra året släppte BMW lös den - minstingen i M-utbudet. En uppföljare till 1-serie M Coupé som av naturliga skäl inte kunde få namnet M1, eftersom det redan använts till sportbilen som tillverkades mellan 1978 och 1981. M2 it is alltså, och det spelar ju faktiskt inte så jättestor roll vad bilen heter, så länge den presterar. Fast det behöver faktiskt inte ens M2 göra. Folk har diggat den sedan den visades, vilket syns klart och tydligt på försäljningssiffrorna. Bilen är nämligen helt slutsåld utan att alla köpare ens har fått en chans att testa den. Beställer du ett exemplar i dag får du inte din bil förrän nästa sommar. I pressbilspoolen fanns det dock en som jag knep några dagar innan jag for till Ungern för att köra bilen på Hungaroring. Nedan följer vad jag tyckte om om kärran på både gata och bana. En sak kan jag dock avslöja redan här - den levererar det den lovar och mer därtill. Trots att den saknar M-speglar. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0

Snart premiär för eldrivet flygplan med bränslecell
HY4 ska flyga i sommar

Det tyska flygforskningsorganet DLR har tillsammans med universitet, flygplansbyggare och bränslecellsutvecklare tagit fram flygplanet HY4. Det har en elmotor som får sin energi från batterier matade av en bränslecell och nu i sommar sker premiärturen. Just nu visas det upp på en industrimässa i Hannover. Mellan vingspetsarna mäter planet 21,36 meter och längden anges till 7,4 meter. Maxvikten ska ligga på 1 500 kilo. Motorn är på 80 kW, toppfarten är 145 km/h och räckvidden anges till mellan 75 och 150 mil. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0
2015

Volvo presenterar XC90 Excellence
Strikt fyrsitsig och fylld med lyxigheter

I januari gick Volvo ut och berättade att de hade en ännu lyxigare version av nya XC90 på gång och i dag presenterar tillverkaren XC90 Excellence. Den här blir strikt fyrsitsig och du som sitter där bak kommer att må som en kung - här kan du skåla i kristallglas från Orrefors, mysa ner dig i sköna fåtöljer med inbyggd massage och koppla av framför en bra film. Du får även lyx som ett kylskåp, fällbara bord och mugghållare som både kan kyla och värma din dryck. För att öka bekvämligheten ytterligare har hela kabinen fått mer ljudisolering samtidigt som bilen är utrustad med tystare däck. Vill man dock ha mycket liv finns det ett ljudsystem från Bowers & Wilkins med inte mindre än 19 stycken högtalare. Bilen har premiär på Auto Shanghai 2015 nästa vecka. Volvo berättar att nya XC90 Excellence kommer vara tillgänglig på den svenska marknaden från modellår 2017. Tumnagel
90.1°
+
Bobby Green
0
2014
2013

Volkswagen up! kommer som laddhybrid
Världsrekordsnål

Det snackades om en hybridversion av up! tidigare i år men då låg den ungefär ett och ett halvt år fram i tiden. Nu har det bara gått ett halvår och Volkswagen presenterar den färdiga produkten - twin up! Förbrukningen uppges till bara 0.11 liter per mil vilket gör att den här sätter nytt förbrukningsvärldsrekord för fyrsitsiga bilar. Under skalet sitter en tvåcylindrig dieselmotor som parats ihop med en elmotor. Till detta sitter en sjustegad DSG-låda, och viss teknik är som jag tidigare har nämnt hämtad från modellen XL1. Dieseln är på 0.8 liter och den ger 48 hästar. Elmotorn har samma effekt så tillsammans genereras 96 hästar och ett vrid på 215 Nm. All drivning sker på framhjulen. Litiumjonbatteriet har man placerat bakom baksätet tillsammans med bränsletanken som rymmer 33 liter. Tjänstevikten anges till 1 205 kilo. På bara el ska man kunna köra fem mil innan det är dags att ladda batteriet igen. Bilen gör i detta läge 0-60 km/h på 8.8 sekunder och toppar 125 km/h. I hybridläget gör bilen 0-100 km/h på 15.7 sekunder och toppar 140. Allt om bilen, förutom priset och när den levereras, finns i pressmeddelandet. Tumnagel
45.5°
+
Bobby Green
0
Nästa sida