m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Razer BlackWidow tangentbord kostar nu bara 999 kr (tidigare 1449 kr)

Gasdrivna Audi A3 Sportback g-tron går nu att köpa
Blir din för 331.700 kronor

I mars rullade Audi ut nya A3 och nu är det dags för den gasdrivna versionen att göra entré. Den kallar man för A3 Sportback g-tron och bilen blir din för 331.700 kronor. För slanten får du en bil som tar sig 44 mil på gas och tankar gör du på någon av de 200 stycken stationerna som finns mellan Trelleborg och Umeå. Motorn är en turboladdad fyra på 1,5 liter som ger 131 hästar och 200 newtonmeter i vrid. Till paketet kopplas en S tronic-låda och 0-100 km/h ska gå på 9,7 sekunder. Bilen har en reservtank för bensin som rymmer nio liter. Om trycket i gastankarna sjunker under en bestämd nivå börjar motorn istället att gå på bensin, utan att man märker av det förutom på displayen som visar hur mycket soppa det finns kvar. som ni kan se på bilderna sitter gastankarna på tvären under bagageutrymmet i bilen som ni kan se på bilderna. Tanken framför bensintanken rymmer fyra kilo och de två bakre sju kilo CNG vardera. I bagagen får man in 280 liter, 1100 om man fäller baksätet. Bilen börjar säljas denna månad och beräknat förmånsvärde vid 50 procent marginalskatt är 1278 kronor per månad. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Nya Audi A3 blir din för 277.000 kronor
Börjar säljas nu

För snart två veckor sedan presenterade Audi nya A3 Sportback. Nu är det säljstart och i samband med detta får vi de svenska priserna. Bilen kostar från 277.000 kronor och för den slanten får du en 35 TFSI med 150-hästars bensinmotor och sexväxlad manuell låda. Till en början finns den och två stycken dieslar att välja mellan (30 TDI 116 hästar för 287.000 kronor och 35 TDI 150 hästar för 339.500 kronor), senare under året kommer även mildhybrider, laddhybrider och gasversionen g-tron. Lansering hos återförsäljarna sker i slutet av april. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0
2019

Ansiktslyftna Audi A4 blir din för 370.200 kronor
Går att beställa nu

I maj presenterade Audi en ansiktslyft version av modellen A4 och nu går den att beställa i sedan och kombi-utförande. Något vassare S4 börjar säljas först nästa månad. Bilarna kommer till återförsäljare i början av hösten. Insteget blir 40 TFSI MHEV 190 hk S tronic Proline edition och en sådan får du för 370.200 kronor. Standardutrustning är bland annat 10,1 tum stor MMI Touch-skärm med akustisk återkoppling, Assistanspaket tour med adaptiv farthållare, körkörnings-, undanmanöver och effektivitetsassistent, aktiv filhållare och turn assist vid vänstersväng, elbaklucka för kombin, LED-strålkastare och parkeringssensorer. Från start erbjuds tre stycken olika motoralternativ - A4 40 TFSI 190 hästar, 45 TFSI 245 hästar och 40 TDI 190 hästar. S4 har numera dieselmotor här och den är på 347 hästar. Under hösten släpps gasdrivna g-tron. Priserna ser ut som följande: Audi A4 Sedan: 40 TFSI MHEV 190 hk S tronic Proline edition: 370.200 kronor 45 TFSI MHEV 245 hk quattro S tronic Proline Advanced: 459.200 kronor 40 TDI 190 hk quattro S tronic Proline edition: 370.200 kronor (FWD preliminär säljstart augusti) Audi A4 Avant: 40 TFSI MHEV 190 hk S tronic Proline edition: 383.200 kronor 45 TFSI MHEV 245 hk quattro S tronic Proline Advanced: 472.200 kronor 40 TDI 190 hk quattro S tronic Proline edition: 383.200 kronor (FWD preliminär säljstart augusti) 40 TDI 190 hk quattro S tronic Proline edition Business by Audi*: 348.700 kronor (7,5 prisbasbelopp) Audi A4 allroad: 45 TFSI MHEV 245 hk quattro S tronic Proline edition: 434.300 kronor 40 TDI 190 hk quattro S tronic Proline edition: 419.000 kronor (preliminär säljstart juli) *Business by Audi gäller för juridiska personer Tumnagel
35.7°
+
Bobby Green
0

Audi släpper uppdaterad A3 G-Tron
Får en tredje gastank

Audi uppdaterar nu modellen A3 G-Tron som går på fordonsgas. Man kastar ut den gamla 1,4:an med 109 hästar och ersätter den med en kraftigare på 1,5 som ger 129 hästar istället. Gasen ligger i två glasfiberförstärkta tankar under golvet i bagagen och varje rymmer sju kilo. Med uppdateringen adderar man ytterligare en tank i stål som rymmer fyra kilo. För att få plats med denna har man minskat storleken på bensintanken som nu bara rymmer nio liter. Genom att göra detta kan man uppnå en räckvidd på 40 mil på bara gas. Föregångaren tog sig också 40 mil men det var enligt NEDC-cykeln, här snackar vi istället WLTP. Orderböckerna har öppnat och priset börjar på 30.600 euro. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0
2018

Nya Mercedes GLE är här
Uppdaterad design och bättre utrymmen

I början av oktober kommer Mercedes att plocka med sig nya GLE till bilmässan i Paris och nu får vi se hur bilen ser ut i sin helhet. Mercedes beskriver den nya bilen med orden "based on the harmonious interaction between emotion and intelligence, characterized by timeless beauty, a combination of high-grade technology and craftsmanship and reduction to what is really important". Vad det betyder för dig som är potentiell köpare är oklart, men att kärran är förbättrad på alla punkter är nog sant. Linjerna följer det senaste språket och det är väl mest baktill den största förändringen har skett. De nya baklamporna följer samma stil som tidigare visats av både CLS och nya A-klass. Insidan har också fått mycket jobb och mer plats. Hjulbasen har förlängts med 80 millimeter vilket ger 69 millimeter mer plats för benen i baksätet. Utrymmet för frisyren har även ökat med 33 millimeter. I bagagen får man nu in 825 liter och hela 2.055 liter om man fäller baksätet. Som tillval ska det även gå att få en tredje stolsrad. Infotainmentsystemet är baserat på den senaste versionen av MBUX (Mercedes-Benz User Experience) och det består av två stycken skärmar på 12,3 tum - en för instrumenten och en för leksakerna. Motormässigt erbjuds det inledningsvis en rak sexa på 3,0 liter som ger 372 hästar och ett vrid på 500 newtonmeter. Det finns 48-voltsteknik ombord och vid behov kan man få en extra knuff på 22 hästar och 250 newtonmeter. Denna version kallas för GLE 450 4MATIC och som namnet avslöjar sker drivningen på alla fyra hjulen, detta via den niostegade 9G-TRONIC-lådan. Dieselmotorer, en laddhybrid och fyrcylindriga motorer kommer senare, så även AMG-versioner. De senaste säkerhetssystemen finns självklart i bilen och dessa är bland annat Active Distance Assist Distronic, Active Stop-and-Go Assist, Active Steering Assist, Active Distance Assist, Active Brake Assist och Active Blind Sport Assist. På tillvalslistan finns bland annat teknik som ska hjälpa dig när du kör med släp. Annat på tekniksidan är E-Active Body Control. Det använder sig av 48-voltssystemet och tillsammans med den nyutvecklade luftfjädringen kan fjädrar och dämpningen kontrolleras individuellt för varje hjul. Detta i sin tur gör att turen ska bli ännu behagligare och mindre vinglig. Nya GLE kommer till återförsäljarna i början av nästa år. Vad priserna börjar på vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
33.8°
+
Bobby Green
0

Mercedes X-Klass med V6:a är här
Blir din för 414.900 kronor exklusive moms

Den som har väntat på en Mercedes X-Klass med mer kraft behöver inte vänta längre - X 350d 4MATIC är här. Versionen har en dieseldriven V6:a på 3,0 liter under huven som ger 238 hästar och ett vrid på 550 newtonmeter. 0-100 km/h ska kunna klaras av på 7,9 sekunder och toppfarten anges till 205 km/h. Till motorn kopplas den sjustegade automatlådan 7G-TRONIC-PLUS och självklart sker drivningen på alla fyra hjulen - 60 procent bak, 40 procent fram. På tillvalslistan finns diffspärr på bakaxeln. Det finns fem stycken olika körprogram att välja mellan och dessa är Comfort, ECO, Sport, Manual och Offroad. Bilen blir din för 414.900 kronor exklusive moms och de första bilarna kommer hit nu i höst. Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0
2017

Kia Optima vinner Teknikens Världs Stora Bilpris 2018
Grattis!

Nu står det klart vilken av de tio utvalda bilarna som utsetts till Teknikens Världs Stora Bilpris 2018, och vinnaren är Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid. Bilarna har man valt eftersom de har utmärkt sig positivt under bilåret, och för att de har egenskaper som sticker ut från mängden. När soppan var färdigkokad är det alltså Kian som står högst på pallen, med motiveringen att den bjuder på den längsta räckvidden på bara el och således gör det möjligt för fler att köra miljövänligt i vardagen. Kia anger 6,2 mil och vid test kom man 5,92 mil vilket ändå är hyfsat nära, och exempelvis två mil längre än vad konkurrenten Passat GTE Sportscombi klarade. Övriga bilar som var med och tävlade om priset var Bentley Bentayga, Volkswagen Arteon, Skoda Kodiaq, Volvo XC60, Opel Insignia, Renault Zoe, Audi A4 g-tron, Suzuki Ignis och Ford Fiesta. Var de placerade sig i ordningen och motiveringen till detta hittar ni på länken nedan. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0
2016

Nya Mercedes E-Klass Coupé är här
Ett mellanting mellan S- och C-klass

Precis som utlovat har Mercedes nu presenterat nya E-Klass i coupé-utförande. Bilen är större och rymligare än sin föregångare och får ses som ett mellanting för den som tycker att S-Klass Coupé är för stor men C-Klass Coupé för liten. Utseendemässigt påminner den om sina syskon men sticker ändå ut lite - bland annat på grund av sin något märkliga tvådelade sidoruta. Att bilen även ser ut som en Renault Laguna baktill går inte att komma undan. Nya E-Klass Coupés mått är 4,82 meter i längd, 1,86 meter i bredd, 1,43 meter i höjd och 2,87 meter i hjulbas. Detta gör den längre, bredare och högre än tidigare version. Inledningsvis erbjuds fyra olika motoralternativ - dieseln E220d och bensinversionerna E200, E300 och E400 4Matic. Alla driver på bakhjulen utom den sistnämnda som är fyrhjulsdriven. Oavsett vilken man väljer är det den niostegade automatlådan 9G-Tronic som gäller. Längre fram presenteras prestandaversionerna som blir AMG 50 som tros få rak sexa med över 400 hästar och E 63 AMG med dubbelturbo-V8:a som ska ge 570 hästar. Premiär blir det på Detroit Auto Show i januari. Till bilhallarna kommer bilen nästa sommar. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Mercedes presenterar en E-Klass som klarar terräng
Volvo V90 Cross Country har fått konkurrens

Att smälla på lite plast runt hjulhusen, höja markfrigången med några centimeter och montera en "hasplåt" i plast kan låta barnsligt, men recept fungerar och folk älskar dessa något märkliga tingestar som inte är en SUV men heller ingen vanlig kombi. Få verkar dock använda bilarna till att tugga grusväg i Norrland utan att det verkar mest vara skrapa fälgar mot trottoarkanter i stan som gäller. Något som även avspeglas i Mercedes pressbilder på bilen, där det inte finns en enda där bilen är i miljön den är skapad för. Nåväl, modellen kallar man i alla fall för E-Klass All Terrain och det här är alltså en bil för dig som inte vart så sugen på Volvos nykomling V90 Cross Country, eller något liknande från de andra tillverkarna. Fyrhjulsdrift är såklart standard och bilen får även luftfjädringen Air Body Control. Den är 35 millimeter högre än en vanlig E-Klass och höjer man upp fjädringen till max får man en markfrigång på 156 millimeter. En bit efter V90 CC dock som har hela 210 millimeter. Bland körlägena finns det nu även ett All-Terrain-läge som när det är aktiverat ställer in bilen för lite offroadkörning. Inledningsvis erbjuds modellen endast med ett motoralternativ - E220d vilket innebär en fyrcylindrig tvåliters diesel på 191 hästar och 400 Newtonmeter. Den kopplas till den niostegade automatlådan 9G-Tronic. 0-100 km/h ska gå på åtta sekunder och toppfarten anges till 231 km/h. Senare i år kommer det starkare dieselalternativet E350d med sexcylindrig motor. E-Klass All Terrain har premiär på bilmässan i Paris. När den kommer till Sverige och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Nya Audi A5 och S5 Sportback visas upp
För den som vill ha mer plats än coupén men vägrar sedan

I början av sommaren presenterade Audi nya A5 och S5 i coupé-utförande och nu är det dags för det något rymligare Sportback-syskonet att göra entré. Nästa månad har bilen premiär på mässan i Paris och så här ser den alltså ut. Inga direkta överraskningar utan samma yxiga och kantiga formspråk som syskonen är det som gäller. Undertill är det samma MLB-plattform som för coupén, men hjulbasen har förlängts från 2,76 meter till 2,82 vilket bland annat ger lite mer benutrymme i baksätet (2,4 centimeter). I bagagen ska man få in 480 liter. Motormässigt är det dock samma alternativ som i lillebror, instegsalternativet blir gasdrivna g-tron med tvålitersmotor, 167 hästar och 270 Newtonmeter. Över den finns ytterligare två versioner av samma motor med 187 respektive 248 hästar. S5 blir det starkaste bensinalternativet med sin turbomatade trelitersmotor på 350 hästar och 500 Newtonmeter. Fyra dieselmotorer erbjuds och där sträcker sig effekten från 187 till 281 hästar, den sistnämnda bjuder även på monstervridet 620 Newtonmeter. Bilen driver på framhjulen eller alla fyra beroende på vilken motor du väljer. För växlandet står antingen en sexpetad manuell låda, en sjustegad med dubbelkoppling eller en en åttastegad automat. Bilen lanseras i början av nästa år och priset för en A5 Sportback 2.0 TDI 190 hästar är 372 000 kronor. S5 Sportback börjar på 628 000 kronor. Tumnagel
43.8°
+
Bobby Green
0

Mercedes rullar ut nya E-Klass i kombiutförande
Sväljer mer bagage än Audi och BMW

För femtio år sedan presenterade Mercedes deras allra första kombi och efter det har vi sett mängder av modeller i detta större utförande från tillverkaren. Nu är det dags igen, den sjätte generationen av E-Klass Kombi har nämligen nyss haft premiär. Det här är en storlastare av rang och den smäller både Audi A6 Avant och BMW 5-serie Touring på fingrarna när det kommer till att få in flest liter i bagageluckan. Med den bakre raden uppfälld sväljer den 670 liter och och fäller man denna får man in hela 1 820 liter. Baksätet går att fälla 40:20:40 och en ny funktion gör det möjligt att vinkla sätena i en tio grader brantare vinkel än tidigare, något som gör det möjligt att få in ytterligare 30 liter. Standardprylar som är trevliga är den eldrivna bakluckan som man kan öppna med en spark under stötfångaren och den självjusterande luftfjädringen bak. Under huven finns det från lansering tre dieslar och fyra bensinmotorer att välja mellan. 2,0 liter 150 hästar, 2,0 liter 194 hästar och en V6:a på 3,0 liter med 258 hästar på dieselsidan. För bensin gäller 184 hästar eller 211 hästar ur en 2-litersmaskin, 333 hästar ur en V6:a på 3,5 liter eller 3-liters V6:a med 401 hästar i E43 4Matic AMG. Alla motorer kommer med den niostegade automatlådan 9G-tronic som standard. Innan E63 AMG dyker upp är E43 snabbast och den gör 0-100 km/h på 4,7 sekunder och har en elektroniskt begränsad toppfart på 250 km/h. Försäljningen drar igång den 14 september och de första bilarna når kunderna i december. Pressmeddelandet för Mercedes-AMG E 43 4MATIC hittar ni nedan. Tumnagel
44.6°
+
Bobby Green
0

Nytt tillskott i Mercedes lilla AMG-familj
Mercedes-AMG E43

Mercedes har som vi tidigare har berättat rockat om lite i sina modellbeteckningar och introducerat en AMG-linje för de som inte vill gå fullt ut men som ändå vill ha lite extra pulver - en konkurrent till bland annat Audi och deras S-modeller helt enkelt. Nu presenteras det senaste tillskottet i familjen - Mercedes-AMG E43. Premiär blir det på New York Auto Show. Bilen har den nya dubbelturbomatade V6:an på 3,0 liter under huven. I den här ger den 401 hästar och ett vrid på 520 Nm. Till motorn kopplas den niostegade 9G-TRONIC-lådan som i sin tur fördelar ut kraften till alla fyra hjulen - 31 % till framhjulen, 69 till bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på 4,6 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Vikten på bilen anges till 1 765 kilo och förbrukningen ska ligga på 0,83 liter per mil. Förutom effekten får man ett lite vassare chassi än en standard E-Klass som bland annat innefattar den adaptiva sportfjädringen och rappare styrkänsla. Man får även större bromsar. Utseendemässigt får bilen ett lite sportigare yttre, om än diskret. De fyra avgaspiporna är dock med. Försäljningen drar igång i juni och de första kunderna får sina bilar i september. Vad det står på prislappen framgår dock inte för tillfället. Tumnagel
47.7°
+
Bobby Green
0

C-Klass nu även som cabriolet
Mercedes visar nytt i Genève

Enligt schemat har Mercedes nu visat upp C-Klass Cabriolet på bilmässan i Genève. Det här är första gången som en C-modell kommer i detta utförande och även om bilen är ny handlar det inte om några överraskningar. Suffletten som är i tyg kommer i färgerna mörkbrun, mörkblå, mörkröd eller svart och den öppnas och stängs på under 20 sekunder i hastigheter upp till 50 km/h. Med taket nere har man 285 liter bagage, fäller man upp det ökar utrymmet till 360 liter. Interiören är samma som i C-Klass Coupé förutom att man kan välja till nackvärmaren Airscarf. Under huven finns det åtta olika motoralternativ och alla går att få med den niostegade automatlådan 9G-Tronic. På instegssidan hittar vi C 180 som innebär en rak fyrcylindrig bensinmotor på 1,6 liter med 156 hästar och 250 Nm. 0-100 km/h ska gå på 8,9 sekunder och toppfarten anges till 222 km/h. Den ska nöjas sig med 0,6 liter per mil och släppa ut 135 gram per kilometer. Värst blir som väntat AMG-versionen men det verkar som att denna endast kommer som C 43 och inte C 63. Det innebär att motorn är en V6:a på 3,0 liter, 367 hästar och 520 Nm och att det inte går att få cabben med den nya turbomatade V8:an. C-Klass Cabriolet lanseras nu i sommar. Några priser har vi tyvärr inte fått för tillfället. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Mercedes-AMG C 43 Coupé - snäppet under C 63
Får V6:a istället för V8:a

I slutet på 2014 lanserade Mercedes AMG Sport-linjen. Bilar som var vassare än de övriga men inte riktigt fullfjädrade AMG-versioner. Det höll ett tag, men i början av detta året meddelades det att man skippade denna benämning och kör AMG all in istället. Den första att komma ut ur den nyheten var SLC 43 som presenterades tidigare i år och nu är nästa modell här - C 43 Coupé (för övrigt en benämning man använt tidigare, redan 1997). Det här blir en prestandamodell snäppet under C 63 som får V6:a istället för V8:a. Motorn är på 3,0 liter, har dubbla turbo och levererar en effekt på 362 hästar och 519 Nm. Drivningen sker på alla fyra hjulen och kraften (31:69) skickas dit via en något uppdaterad version av den niostegade automatlådan 9G-Tronic. 0-100 km/h ska gå på 4,7 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/h. Bilen blir utseendemässigt lik sitt större syskon men skiljer sig ändå med en egen design på stötfångarna, grillen, sidokjolarna och fälgarna. Insidan går också i klassiskt AMG-stuk. Under skalet sitter en hel del chassiuppdateringar hämtade från C 63 Coupé och bromsarna är också bitigare - 360 millimeter fram, 320 millimeter bak. Premiär blir det på bilmässan i Genève. Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0

Mercedes presenterar nya E-Klass
Får självkörande funktioner och kan parkeras via en app

Förra veckan så läckte bilder och lite information kring Mercedes nya E-Klass ut och nu inatt blev bilen officiellt presenterad på Detroit Motor Show. Det här är den tionde generationen av E-Klass och den bjuder bland annat på nyheter inom det självkörande området, nya motorer och ett utseende som påminner allt mer om C- och S-Klass. Bilen är större och lättare än sin föregångare och bygger nu även på samma platta som storebröderna. Längden anges till 4.92 meter vilket är en ökning med 4.3 centimeter. Hjulbasen anges till 2.93 meter, vilket är 6.6 centimeter längre än tidigare. På tekniksidan hittar vi bland annat saker som pekkänsliga knappar på ratten, en funktion som kallas för Active Lane-change Assistant som hjälper till att göra filbyten säkrare, Remote Parking Pilot som gör att du via en app i din smarta telefon kan parkera bilen i garaget eller i en parkeringsficka och Drive Pilot - ett självkörande system som gör att bilen själv kan hålla kurs och avstånd i upp till 210 km/h. På insidan ska allt vara nytt och bland annat kan man istället för traditionella instrument få två stycken 12,3 tum stora skärmar som visar både instrumentklockor och navigation digitalt. Från start erbjuds versionerna E 200 med en turbomatad bensinfyra på 2.0 liter och 185 hästar och E 220d som har en dieseldriven fyra 2.0 liter med 195 hästar. Det kommer såklart även fler alternativ senare, bland annat E 350d som har en dieselsexa på 3.0 liter med 258 hästar och E 350e som är en plug-in hybrid med en total effekt på 279 hästar. AMG-version är också givet. Alla versioner utrustas med den nya niostegade automatlådan 9G-Tronic som standard. Nya E-Klass börjar säljas den 18 januari och då får vi även reda på vad den kostar. Lanseringen sker i april. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0
2015

Mercedes presenterar GLC
GLK har fått nytt utseende och nytt namn

GLK har blivit GLC och nu ikväll var det dags för Mercedes att hålla en officiell avtäckning. Det här är alltså en suv i mellanklassen och man skulle väl kunna beskriva det som en C-Klass på styltor. Thomas Weber som sitter i Daimler AGs styrelse säger följande om nyheten: "Our new GLC represents a further, systematic step in the implementation of our successful SUV philosophy. It combines the ultimate in driving comfort with a sporty touch, impresses on the road and – more than ever – off it as well, and appeals to the eye with the new design and equipment line." GLC har en längre hjulbas än sin föregångare och det här fallet mäter den in på 2.87 meter. Bilens längd är 4.65 meter, bredden 1.89 meter och höjden 1.63 meter. Den ska också svälja mer bagage (1 600 liter med den bakre raden fälld) än GLK och vara 80 kilo lättare. Bilen kommer till en början i versionerna GLC 250 4MATIC, GLC 220 d 4MATIC och GLC 250 d 4MATIC. Alla versionerna driver som ni ser av namnet på alla fyra hjulen och fördelningen ska vara 45% fram, 55% bak. Den niostegade automatlådan 9G-Tronic är standard. Det finns givetvis massa olika körlägen och eftersom det här är en bil som ska klara lite terräng i alla fall finns det även ett läge som kallas för Rocking Assist som bland annat höjer bilen 50 millimeter. Mycket saker som sedan tidigare finns i C, E och S-klass hamnar även i GLC, såsom exempelvis Collision Prevention Assist Plus, Crosswind Assist och Headlamp Assist. Det finns även massa extra saker att kryssa för i tillvalslistan. GLC börjar säljas nu i midsommar och de första bilarna levereras efter sommaren. Priset börjar på 408 900 kronor. Läs mer om den nya bilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0

Mercedes M-Klass blir GLE
Ny medlem i G-familjen

M-Klass finns inte längre utan nu heter modellen istället GLE. Mercedes började med att visa coupé-versionen och nu är det dags att dra täcket av den "vanliga" suven som alltså tar vid där M-Klass slutade. Alla suvar kommer att heta något med GL och den extra bokstaven E symboliserar att det här är en stor bil jämte de andra modellerna i E-Klassen. GLK som vi känner den i dag kommer att döpas om till GLC när efterträdaren kommer och monstret GL kommer att heta GLS. Hyfsat färska GLA finns ju som sagt redan och den representerar en lite större modell för A-Klassen. Logiskt. GLE följer de andra modellerna designmässigt med ganska mjuka linjer i fronten och något skarpare baktill. På huvudbilden ser vi GLE 63 AMG S och den får som väntat ett något aggressivare kjolpaket, större fälgar och fyra morrande avgaspipor där bak. Det finns även ett hybridalternativ och det heter 500e 4Matic. Där har man använt samma motorkonfiguration som sitter i S 500 e vilket innebär en V6:a på 3.0 liter med dubbelturbo på 328 hästar och 480 Nm parad med en elmotor på 85 kW. Kraften skickas till alla fyra hjul via den sjustegade 7G-troniclådan. På bara el ska man kunna ta sig omkring tre mil och förbrukningen uppges vara 0.3 liter per mil. I övrigt finns det en rad olika motoralternativ från fyrcylindriga till sexcylindriga dieslar. Toppversionen blir såklart GLE 63 S som har en V8:a på 5.5 liter med dubbla turbo och en effekt på 577 hästar och 780 Nm. Det räcker för att ta bilen från stillastående till 100 km/h på bara 4.2 sekunder. På insidan möts man av en liten uppdatering i form av pekskärmen på sju tum som sitter på mittkonsolen, lite nya utblås och lite nya material i klädseln. GLE får även den senaste treekrade ratten. GLE har premiär på New York Auto Show den 1 april. Tumnagel
44.9°
+
Bobby Green
0

Fem meter lyxyacht byggd för att köras
Jag har kört Mercedes-Benz S 500 4Matic Coupé

Människor med hjärna kör bil med stjärna. Den har ni kanske hört förut? Stjärnan i det här fallet är självklart Mercedes. Och visst är det bra om man har en hjärna när man kör bil, annars vore det lite olyckligt. Vi börjar dock närma oss en tid när det kanske ändå inte är så viktigt, eftersom bilarna kommer göra allt åt oss. Men jag som bilälskare vill i alla fall njuta av att köra själv ett tag till i alla fall. I en S-Klass myser man säkert lika ofta i baksätet som i förarstolen men när en bil är i coupé-form blir det inte riktigt lika mysigt, därför är det självklart bakom ratten man sitter i nya S 500 Coupé. Det har jag gjort ett par dagar och så här var det. Tumnagel
53.1°
+
Bobby Green
0
2014

Mercedes presenterar sin BMW X6-utmanare
Det här är GLE Coupé

2008 rullade BMW ut modellen X6. Världen skakade på huvudet men som vi alla vet är den slimmade suven ingen ovanlig syn på vägarna, och skeptikerna har fått se sig själva besegrade. Nu hakar Mercedes på tåget när de presenterar sin nya modell GLE Coupé. Kommer den att bli en lika stor framgång? Undertill har bilen samma chassi som dagens ML men med något modifierad fjädring, styrning och elektronik. GLE mäter 4.9 meter i längd, 2.0 i bredd och 1.73 i höjd och har en hjulbas på 2.91 meter. Under huven kommer vi att få välja mellan två bensinmotorer och en dieselmotor - alla V6:or med turbo. De förstnämnda heter GLE 400 4Matic (333 hästar och 480 Nm) och sedan har vi GLE 450 AMG 4Matic. Den sistnämnda är dock inte den råbarkade AMG-versionen utan en medlem i den nya linjen AMG Sport som bjuder på lite mer effekt och styling men som inte är riktigt lika hardcore som en riktig AMG. Denna får sportigare chassi och kjolpaket och en dubbelturbomatad V6:a på 3.0 liter som ger 362 hästar och 520 Nm. Dieseln heter GLE 350 d 4Matic och den bjuder på 258 hästar och 620 Nm. Alla motorer kopplas till den nya niostegade automatlåda 9G-Tronic och självklart skickar denna kraften till alla fyra hjulen. Den minsta bensinaren och dieseln har 50/50-fördelning när det kommer till drivningen medan AMG Sport har 40/60. När den riktiga AMG-modellen presenteras kommer den ha den nya V8:an som ger hela 525 hästar och 700 Nm. Premiären äger rum på Detroit Auto Show nästa månad och lanseringen blir till våren. Vad det då står på prislappen är oklart för tillfället. Tumnagel
20.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida