m

Genomgång av nya Toyota Mirai
Kommer vätgasbilen lyckas bättre denna gång?

Toyotas första upplaga av Mirai lanserades 2015 men den blev aldrig någon riktig succé. Det berodde troligtvis inte bara på det något udda utseendet utan det hade säkert även att göra med att det här med vätgas är lite speciellt. Sen finns det ju inte överdrivet många ställen att fylla på heller och det ger nog många ångest. Att bilen dessutom kostade en rejäl slant gjorde ju inte saken bättre direkt. Toyota har rena elbilar på gång men de vill ändå göra ett nytt försök med Mirai och har därför lanserat en uppdaterad, och betydligt snyggare, version. Här får vi oss en genomgång av den för att se vad som har förbättrats. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0
2020

Nya Toyota Mirai i produktionsutförande
Ser ut som konceptet

För lite mer än ett år sedan fick vi se nya Toyota Mirai som koncept och det var verkligen en helt annan bil jämfört med föregångaren. Helt plötsligt hade vätgasbilen faktiskt blivit rätt snygg. Nu presenteras bilen i produktionsutförande och jag kan glädjande meddela att den ser i princip exakt likadan ut som konceptet. Under skalet finns tre stycken vätgastankar som när de är fyllda ska ge en räckvidd på 85 mil. Dessa matar i sin tur en elmotor som ger 182 hästar och 300 newtonmeter i vrid. Toppfarten anges till 175 km/h och drivningen sker på bakhjulen. Nya Mirai bygger på samma plattform som Toyota Crown och Lexus LS och viktfördelningen ska vara 50/50 mellan fram och bakaxeln. Insidan får bland annat ett digitalt instrumentkluster och ett infotainmentsystem med pekskärm på 12,3 tum. Bilen lanseras i Sverige i början av nästa år men vad den kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
45.1°
+
Bobby Green
0

Nya Toyota Mirai i produktionskläder visas i december
Vätgasbilen får helt ny kostym

För ett år sedan fick vi se nya Toyota Mirai i konceptutförande. Bilen såg ändå väldigt klar ut för produktion och det som var lite kul var att designen var radikalt förändrad jämfört med föregångaren. Helt plötsligt var den lilla vätgasbilen en fullstor sedan med lyxkänsla och ett utseende som faktiskt inte gjorde så att ögonen började blöda. Nu får vi reda på att den helt färdiga bilen utan konceptstämpel ska presenteras i december. Och av teaserbilden att döma verkar det nya utseendet konceptet uppvisade få hänga med. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Nya Audi A3 Sportback som laddhybrid
Tar sig 6,7 mil på bara el

I våras rullade Audi ut nya A3 Sportback. Då sa man att modellen skulle erbjudas som gasbil och som laddhybrid. Gas-versionen skrev vi om för två veckor sedan och nu är det dags för laddhybriden att göra entré. A3 Sportback 40 TFSI e som är dess fulla namn kombinerar en 1,4-liters bensinfyra på 150 hästar och 250 newtonmeter med en elmotor på 109 hästar och 330 newtonmeter. Den kombinerade systemeffekten anges till 204 och 350 newtonmeter. Drivningen sker endast på framhjulen och kraften kommer dit via en sexstegad S-troniclåda. 0-100 km/h ska gå på 7,6 sekunder och toppfarten anges till 227 km/h. Bilen tar sig 6,7 mil på bara el och då är toppfarten istället 140 km/h. Batteripacket är på 13 kWh och det kan som max laddas med 2,9 kW vilket ger en laddtid på strax över fyra timmar. Lansering sker nu i höst och i Tyskland kommer bilen att kosta från 37.470 euro. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Gasdrivna Audi A3 Sportback g-tron går nu att köpa
Blir din för 331.700 kronor

I mars rullade Audi ut nya A3 och nu är det dags för den gasdrivna versionen att göra entré. Den kallar man för A3 Sportback g-tron och bilen blir din för 331.700 kronor. För slanten får du en bil som tar sig 44 mil på gas och tankar gör du på någon av de 200 stycken stationerna som finns mellan Trelleborg och Umeå. Motorn är en turboladdad fyra på 1,5 liter som ger 131 hästar och 200 newtonmeter i vrid. Till paketet kopplas en S tronic-låda och 0-100 km/h ska gå på 9,7 sekunder. Bilen har en reservtank för bensin som rymmer nio liter. Om trycket i gastankarna sjunker under en bestämd nivå börjar motorn istället att gå på bensin, utan att man märker av det förutom på displayen som visar hur mycket soppa det finns kvar. som ni kan se på bilderna sitter gastankarna på tvären under bagageutrymmet i bilen som ni kan se på bilderna. Tanken framför bensintanken rymmer fyra kilo och de två bakre sju kilo CNG vardera. I bagagen får man in 280 liter, 1100 om man fäller baksätet. Bilen börjar säljas denna månad och beräknat förmånsvärde vid 50 procent marginalskatt är 1278 kronor per månad. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Volkswagen slutar utveckla gasbilar
Lägger pengarna på elbilar istället

Nu stoppar Volkswagens vd Herbert Diess all utveckling av gasbilar och istället kommer resurserna att läggas på utveckling av elbilar. Det är nämligen där man tror framtiden kommer att ligga, inte i gasdrift. Volkswagen ska satsa 500 miljarder kronor på att ta fram omkring 70 stycken nya eldrivna modeller och då behövs kosingen där istället. Utfasningen av gasbilar kommer såklart att ta en stund och nya Caddy CNG som går på gas kommer fortsätta att säljas. För två år sedan visade Skoda en konceptbil som gick på gas, men den kommer troligtvis inte att bli verklighet som det ser ut nu. Tumnagel
45.2°
+
Bobby Green
0

Gumperts Nathalie nu i produktionsform
Skumma vätgasbilen blir din för 407.000 euro

För ett år sedan visade Gumpert upp sin metanol-drivna bränslecellsbil Nathalie och nu är det dags att presentera produktionsversionen. Tekniken under skalet producerar vätgas som i sin tur ser till att driva en elmotor. Vdn och grundaren Roland Gumpert säger följande om den nya bilen: "It was my vision of an electric car that does not stop when the battery is empty that paved the way for this innovation. Today, one year later, we’re able to present to you the world’s first production car with a Methanol-Fuel-Cell which does not rely on charging stations or designated hydrogen stations." Det som förändrats från förra årets prototyp är bland annat att man av någon anledning valt att installera saxdörrar. Dessa är tråkigt nog stängda på alla bilder så vi får inte se hur det ser ut med dörrarna uppfällda. I övrigt har man tightat till designen på kjolpaketet lite och bytt ut vingen mot en större. Metanoltanken rymmer 65 liter och den fyller man på tre minuter. Med full tank ska räckvidden ligga på 82 mil. 0-100 km/h ska gå på snabba 2,5 sekunder och toppfarten anges till 300 km/h. Drivningen sker på alla fyra hjulen och kraften skickas dit av två stycken två-stegade växellådor som är synkade. 500 stycken exemplar av Nathalie ska byggas och varje kostar från 407.000 euro. De första leveranserna ska ske i början av 2021. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0
2019

Hyundai Nexo vinner Teknikens Värld Stora Bilpris 2020
Grattis!

Teknikens Värld delar varje år ut ett pris till den bil de tycker är allra vettigast just nu. Kriterierna för en seger är något som har nyskapande teknik paketerat i ett format för folket. Nu har man korat årets vinnare, eller ja 2020, och det är vätgasbilen Hyundai Nexo. Trots detta tror man inte att bränslecellsbilar är det hetaste nästa år, men just Nexon ska i alla fall vara den bästa man kan få tag i just nu. Den går att köpa i Sverige (849.900 kronor) och ska ta sig 67 mil med fulla tankar. Runt 60 mil är dock det som Teknikens Värld har mätt upp i sina tester. När man behöver mer vätgas tar det bara några minuter att tanka, dock finns det ju inte överdrivet många ställen att göra detta på än. Läs motiveringen till vinsten och om alla tio stycken bilar som var nominerade på länken nedan. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Nikola visar produktionsversionen av lastbilen Tre
Kommer med eldrift och vätgasdrift

För ett år sedan visade Nikola Motors upp vätgasbilen Tre som ett koncept och nu är produktionsversionen som är tänkt för den europeiska marknaden presenterad. Men det här är fortfarande inget som kommer att rulla på vägarna nästa år. Tre kommer att erbjudas både med ren eldrift och med vätgas. Den förstnämnda är planerad att börja tillverkas 2021 medan vätgas-versionen dröjer ända till 2023. Nikola anger räckvidden till mellan 50 och 120 mil vilket borde innebära att den eldrivna är i den lägre skalan medan den med bränsleceller kommer längst. Effekten kommer max att ligga på 1020 hästar och 2700 newtonmeter i vrid. Nikola Motors ägs av CNH Industrial Group som i september investerade 250 miljoner dollar i bolaget. Presskonferensen drar igång 10:30 in i klippet nedan. Mer om bilen på länken. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

James May har köpt en Toyota Mirai
Inte den nya snygga dock

James May har tagit på sig spenderarbyxorna och förutom Tesla Model S:en som nyligen fick ta plats i hans garage har han köpt en Toyota Mirai. Ni vet den där skumma vätgasbilen. Men inte den som snygga som presenterades förra månaden, utan den andra som ser rätt så märklig ut. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Toyota Mirai
Vätgasbilen går från ful till snygg!

Toyotas vätgasdrivna Mirai är intressant men är verkligen ful som stryk. Nu visar man upp nästa generation som koncept och man byter verkligen helt stil och går från ful till snygg. Från tråkig bil till GT-vagn. Bilen kommer att visas upp på Tokyo Motor Show och man lovar 30 procent längre räckvidd än nuvarande generationen, vilket betyder ungefär 65 mil. Bilen baseras på TNGA-plattformen och Toyota lovar bättre vägegenskaper. Det känns helt enkelt som att Toyota vill göra bränsleceller sexigt. Bilen trivs alltså av bränsleceller som matas med vätgas. Tokyo Motor Show går av stapeln i slutet av oktober. En riktig version som inte är koncept ska visas nästa år. Tumnagel
52.1°
+
Roger Åberg
0

Skoda presenterar Scala med naturgas
Har en total räckvidd på 63 mil

I december förra året presenterade Skoda den nya modellen Scala. Nu visar man upp en naturgas-driven version av bilen som får tillägget G-Tec. Den har tre stycken CNG-tankar och är dessa fulla ska man kunna ta sig omkring 41 mil. Det finns även en bensintank på nio liter oh är denna också full är den totala räckvidden 63 mil. Under huven sitter en trecylindrig turbomaskin på 1,0 liter som ger 90 hästar och 160 newtonmeter. Till den kopplas en sexpetad manuell växellåda. Det här blir Skodas andra gasdrivna bil efter Octavia G-Tec. Försäljningen drar igång i oktober och de första bilarna ska levereras under första kvartalet nästa år. Vad modellen kommer att kosta framgår dock inte. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Vätgasstation exploderade i Norge
Toyoyta och Hyundai pausar därför försäljningen av vätgasdrivna bilar

I klippet ovan kan ni kolla in hur det såg ut efter det att en tankstation för vätgasdrivna bilar exploderade utanför den norska staden Sandvika häromdagen. Efter explosionen beslutade Nel Hydrogen, företaget som driver ett antal Uno-X-vätgassstationer i Norge, att även stänga ner sina andra anläggningar. Detta ledde i sin tur till att både Toyota och Hyundai beslutade sig för att pausa försäljningen av vätgasdrivna bilar i landet. Det verkar dock handla om en temporär paus i och med att det inte längre är möjligt att tanka bilarna tills Nel Hydrogen öppnar upp sina anläggningar igen. Toyotas chef i Norge, Espen Olsen, säger: "We don’t know exactly what happened on the Uno-X drive yet, so we don’t want to speculate. But we stop the sale until we have learned what has happened, and for practical reasons, since it is not possible to fill fuel now." I dagsläget är det mest Toyota och Hyundai som satsar på vätgasdrivna bilar då de för tillfället verkar tro mer på den tekniken än helt eldrivna bilar, något som de flesta av deras konkurrenter satsar för fullt på nu för tiden. Huruvida den här olyckan får de båda biltillverkarna att tänka om i den frågan återstår att se. Två personer skadades vid olyckan i Norge men vad som orsakat olyckan är än så länge inte fastställt. Illustrationen nedan visar förenklat skillnaden mellan vätgasdrivna bilar och eldrivna bilar. Tumnagel
35.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Amsterdam vill bannlysa bensinbilar i stan
Till 2030

I den nederländska huvudstaden Amsterdam cyklar redan väldigt många människor för att ta sig dit de ska. Men om en sisådär tio år kan det bli ännu fler eftersom vid 2030 har staden tänkt sig att bannlysa bensinbilar i de inre delarna av staden. Detta efter landets hälsovårdsmyndighet lämnat en larmrapport som säger att luftföroreningarna tros korta invånarnas förväntade livslängd med ett år och att luftkvaliteten i Amsterdam är sämre än vad EU-reglerna tillåter. El- och vätgasbilar kommer dock fortsätta vara tillåtna att köra omkring i staden. För att de ska kunna åka omkring kommer staden sätta upp mellan 16 000 till 23 000 laddningsstationer inom sex år. Det är avsevärt många fler än de 3 000 som finns i stan just nu. Redan nästa år kommer Amsterdam ta åtgärder för att förbättra luftkvaliteten. Då kommer det nämligen bli förbjudet att köra dieselbilar som är tillverkade innan 2005 där. Ett liknande förbud infördes även i Madrid förra året. Tumnagel
78.1°
+
Frode Wikesjö
0
2018

Toyota har ingen elbil på gång eftersom det inte finns efterfrågan
Wat

Toyota har pysslat med hybrider väldigt länge nu, men de har ingen massproducerad elbil att erbjuda (Mirai räknas inte eftersom den går på vätgas). Nu får vi reda på anledningen - återförsäljarna menar på att såna inte kommer att säljas. Därför har tillverkaren istället valt att lägga fokus på utvecklingen av vätgasbilar. Jack Hollis som är Generaldirektör för Toyota Motor North America sa följande under Los Angeles Auto Show: "If our dealers, and we just met with our national dealer council two weeks ago, if our dealers felt like there was a significant demand (for EVs) we would have already had fully electric and electric vehicles already on the road today. Having that technology, which you’ll remember if you go back the electric RAV4 was one of the first electric offerings in the marketplace in the US, period. So the technology there and what we can offer is available, but like any good demand and supply economy, if the demand is low, do you really want to supply?" Nu gäller ju det här snacket för den amerikanska marknaden och det ser säkerligen annorlunda ut på andra ställen. Det återstår bara att se när, för det känns som att de borde, Toyota kommer att hoppa på elbilståget fullt ut. Tumnagel
14.0°
+
Bobby Green
0

Vänsterpartiet vill förbjuda försäljning av fossilbilar
Redan 2025

För att nå klimatmålen vill Vänsterpartiet förbjuda nybilsförsäljningen av fossilbilar, det vill säga bilar som drivs av bensin och diesel. Och man vill göra det snart, redan 2025. – Genom ett förbud skulle Sverige sända en tydlig signal till marknaden om att här är det bara miljöbilar som gäller. Det skulle möjliggöra en större satsning på el- och gasbilar, säger Jens Holm som är klimatpolitisk talesperson för Vänsterpartiet. Man vill alltså inte förbjuda alla fossilbilar utan "bara" nybilsförsäljningen. 2020 känns som det stora året då de flesta tillverkare kommer att ha rena elbilar i sina flottar, men att vi bara fem år senare helt ska välja el eller gas måste alla börja leverera. Personligen så tror jag inte att biltillverkarna bryr sig om de säljer el- eller fossilbilar, men frågan är om de ens har möjlighet att ställa om så snabbt. Vänsterpartiet vill att miljözonerna i städerna ska vara på plats 2020, även om det betyder att de dieselbilar som för några år sedan var miljöklassade då kanske inte längre får köra i städerna. – Besvikelsen som nu riktas mot regeringen borde dels riktas mot Reinfeldt och Borg som miljöbilsklassade dieseln, och dels mot biltillverkarna som vi vet har fuskat med utsläppsstatistiken. Det vore inte mer än rätt om de fuskande biltillverkarna kompenserar kunderna, säger Jens Holm. Man vill också förändra städerna så att gång-, cykel- och kollektivtrafik prioriteras. – I dag är våra städer byggda utifrån bilen. Vi har en parkeringsnorm som tvingar städer att planera en parkeringsplats per lägenhet som byggs, vilket är helt orimligt. Vi borde ha en gång-, cykel- och kollektivtrafiknorm, säger Jens Holm. Det behöver inte vara svårt att förändra människors beteende. I dag subventionerar vi massbilismen, då är det inte konstigt att folk köper en egen bil. Gör vi det istället bättre och billigare eller gratis att åka kollektivt och bygger ut gång och cykelbanor kommer färre använda bilen. Man tror också på att självkörande bilar kan vara ett komplement till kollektivtrafiken. – Det finns studier som visar att självkörande bilar med gemensamma turer kopplade till kollektivtrafiknätet leder till att privata bilar i princip inte behövs i städerna. Det skulle ge enorma möjligheter, till exempel kan parkeringsplatser tas bort för att bygga bostäder, skolor, förskolor och parker, säger Jens Holm. Tumnagel
16.0°
+
Roger Åberg
0

Regeringen säger ja till miljözoner för personbilar
Skärpta krav redan från 2020

2016 presenterade Transportstyrelsen ett förslag om miljözoner som skulle göra luften lite trevligare i städer. Tanken var att detta skulle införas in sin helhet år 2020 men Regeringen skjuter fram det hela till 2022 istället. Från det året får kommuner alltså rätt att förbjuda äldre dieselbilar att komma in i stadskärnan. Ett par bestämmelser börjar dock att gälla 2020. Enligt SVT handlar det om tre stycken olika miljözoner - 1, 2 och 3. I zon 1 kan kommuner förbjuda vissa tunga fordon, exempelvis lastbilar och bussar. I zon 2 tillåts från början dieselbilar som är tillverkade 2006 är senare. Men här kan alla bilar som går på diesel och som inte uppfyller Euro 6 portas. Från den 1 januari 2020 får varken bensin- eller dieselbilar vistas här om de inte uppfyller reningskraven för Euro 5. Har du en bil äldre än 2009 kommer du då inte in här. Den 1 juli 2022 skärps kraven till att bilen måste klara Euro 6. I zon 3 får endast elfordon, bränslecellsbilar och miljövänliga gasbilar som klarar Euro 6 befinna sig. Tumnagel
27.6°
+
Bobby Green
0

Så påverkas du av Bonus Malus
Snart är det nya bilskattesystemet här

Den 1 juli i år börjar det nya bilskattesystemet Bonus Malus att gälla och det kommer innebära bonus för elbilar och gasbilar men högre skatt för de bilar som släpper ut mer än 95 gram koldioxid per kilometer. Ju högre koldioxidutsläpp, desto högre skatt. Skatten är 82 kronor per gram över 95 gram upp till och med 140 gram. Utsläpp utöver 140 gram kostar istället 107 kronor per gram. För dieseldrivna bilar finns även ett bränsletillägg som är på 13,52 kronor per gram. Efter tre år sänks skatten till normal nivå igen. Notera att detta gäller vid köp av nya bilar, alla bilar som redan är registrerade får behålla sin nuvarande skatt. I dagsläget är supermiljöbilspremien för elbilar 40.000 kronor men denna kommer att höjas till 60.000 kronor. Laddhybrider kommer att få bonus beroende på koldioxidutsläppet, och den ligger mellan 20 000-30 000 kronor. Teknikens Värld går i länken nedan genom allt du behöver veta om de nya bestämmelserna och tar även upp en hel del exempel på hur mycket dyrare olika bilar kommer bli att äga. Hårdast drabbas inte helt oväntat sport- och lyxbilar som drar mycket soppa och släpper ut mycket skit. En Ford Mustang släpper ut 277 gram per kilometer. Den kostade om den registrerades före halvårsskiftet 4.012 kronor i skatt per år. Efter 1 juli kostar den istället 18.709 kronor om året i tre år. Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0
2017

Köp elbil och få 60 000 kronor i bonus
Nytt förslag från Regeringen

Regeringen har nu gjort om det hårt kritiserade bonus-malus-förslaget för nya bilar vilket bland annat innebär att den som köper den allra miljövänligaste nya bilen (el eller vätgas) får 60 000 kronor tillbaka istället för det remitterade förslaget på 45 000 kronor. Förslaget ska träda i kraft den 1 juli 2018. Bonusen minskar linjärt ner till 10 000 kronor till en utsläppsnivå på 60 gram koldioxid per kilometer. Köper man en ny bil som släpper ut mer än 95 gram koldioxid per kilometer straffas man med en höjd skatt i malusdelen. En bil som släpper ut 150 gram kommer då att kosta omkring 4 000 kronor per år de första tre åren. Släpper bilen ut 200 gram blir summan istället runt 8 000 kronor per år. Kör man gasbil får man 10 000 kronor tillbaka. Bilar som går på etanol, fordonsgas och som redan är registrerade får ingen höjd skatt. I samma veva tar man bort den femåriga supermiljöbilspremien. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
69.4°
+
Bobby Green
0

Skatten höjs på bensintörstiga nya bilar
Elbilar får högre bidrag

SVT har tagit del av lite nya uppgifter för hur regeringen ska få oss att köpa snålare bilar och det är verkligen ett givande och tagande. Vi börjar med givandet. - Bilar som släpper ut noll gram CO2/km får en miljöbilspremie på 45.000 kronor, en premie som i dag är 40.000 kronor. - Bilar som ligger mellan 0 och 60 gram CO2/km får en miljöbilspremie på mellan 45.000 och 7500 kronor. - Gasbilar får en fast premie på 7500 kronor. Det här betyder alltså att rena elbilar får mer bonuspengar men att ökningen är rätt liten. Laddhybrider får i dag 20.000 kronor men nu får de alltså en bonus som är baserad på hur mycket de släpper ut vilket känns rättvist. - Bilar som släpper ut mellan 60 och 95 gram CO2/km får varken bidrag eller en högre beskattning. - Bilar som släpper ut över 95 gram beskattas extra. - Beskattningen är 77 kronor per gram mellan 95 och 140 gram CO2/km - Beskattningen är 100 kronor per gram över 140 gram CO2/km Det här upplägget gör alltså att en nysåld bil som släpper ut mycket skit kommer att bli rejält dyrare. Så här räknas fordonsskatten ut för en bil som släpper ut 160 gram, något som till exempel en VW Passat 2.0 alltrack med fyrhjulsdrift släpper ut. - Först börjar vi med ett grundbelopp på 360 kronor. - Sedan lägger vi på 45 gram x 77 kronor vilket är 3565 kronor. - Sedan lägger vi på 10 gram x 100 kronor vilket är 1000 kronor. - Total fordonsskatt blir 4925 kronor per år. Om vi tar något mer rimligt, som en bil som ligger precis under den gamla miljöbilsgränsen på 120 gram ser det ut så här: - Först börjar vi med ett grundbelopp på 360 kronor. - Sedan lägger vi på 24 gram x 77 kronor vilket är 1848 kronor. - Total fordonsskatt blir 2208 kronor. Förändringen gäller som sagt bara nya bilar. Det man verkar rikta in sig på är de bilar som är ganska så normala med lite kraftfullare motorer. Lyx- och sportbilsägare får också högre skatt men det drabbar ju ingen fattig. Tumnagel
35.6°
+
Roger Åberg
0
2016

Veteranbilar ingår inte i förslaget om de utökade miljözonerna
Bilar äldre än 30 år undantas från reglerna

Man skulle kunna tro att gamla veteranbilar skulle bli bannlysta i städerna efter Transportstyrelsens förslag om utökade miljözoner som vi skrev om häromdagen. Men nu visar det sig att så inte är fallet. Bilar som är 30 år eller äldre undantas nämligen från reglerna och kan fritt köra omkring även i fortsättningen om nu förslaget klubbas igenom. I alla fall om man befinner sig i miljözon klass 2, i miljözon klass 3 tillåts endast el- och vätgasbilar. Till syvende och sist är det dock ändå upp till varje kommun om man ska göra undantag i zonerna. Tumnagel
47.6°
+
Bobby Green
0

Tyskland vill förbjuda bilar med förbränningsmotorer
Nytt förslag kan träda i kraft 2030

Vill du köra bil i Tyskland år 2030? Då kan du glömma att puttra runt i landet med en ny bil som har förbränningsmotor, för det kommer nämligen att vara förbjudet. Om ett nytt förslag går igenom alltså. Det kommer från tyska Bundesrat och det gäller ett förbud mot nytillverkade fordon med förbränningsmotor. Bundesrat vill även att förbudet ska gälla i hela EU. Den som ska köpa bil måste då alltså välja antingen en elbil eller en vätgasbil för att få vara med och svänga på gatorna. Den som har en bil tillverkad innan 2030 får dock fortsätta att använda den, men nya bilar får inte gå på bensin eller diesel. Läs mer om det hela på länken nedan. Tumnagel
85.5°
+
Bobby Green
0

Nederländerna vill förbjuda bilar som inte är utsläppsfria
Ingen försäljning av nya bensin eller dieselbilar från år 2025

Om man räknar Per capita är Nederländerna landet med näst flest plug-in-bilar, bara Norge ligger före. Den som kör elbil i Nederländerna har skattelättnader och får parkera gratis och andelen sålda bilar ökar stadigt. Nu kommer ett förslag som vill förbjuda all försäljning av nya bilar som går på bensin eller diesel från år 2025. Det finns även ett förslag som säger att inga bilar som inte är utsläppsfria ska säljas, det enda man kan köpa då blir alltså elbilar och vätgasbilar. Om dessa förslag kommer att övergå i en lag återstår att se. Tumnagel
149.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida