m

Skodas framtida urbana crossover
Släpper ut 89 gram per kilometer

Nu har Skoda presenterat sitt nya koncept i Genève och precis som vi tidigare har berättat heter bilen Vision X och det är en skapelse som ska kunna gå på el, biogas och bensin. Designmässigt ger den här en förhandsvisning av hur Skodas kommande tredje SUV kommer att se ut. Beroende på underlag och kraftkälla är bilen framhjulsdriven, fyrhjulsdriven eller bakhjulsdriven. Enligt NEDC-cykeln ska utsläppet per kilometer på naturgas ligga på 89 gram per kilometer. Förbränningsmotorn är en turbofyra på 1,5 liter som speciellt har utvecklats för att gå på CNG. Den ger 130 hästar och har ett vrid på 200 newtonmeter och ser till att driva framhjulen medan bakhjulen drivs av en elmotor. Den andra elmotorn är inbyggd i startmotorn. 48-voltsbatteriet kan ge upp till två kilometers körning på el. Batteriet laddas genom regenerering när man exempelvis bromsar. 0-100 km/h ska gå på 9,3 sekunder och toppfarten anges till 200 km/h. Den kombinerade räckvidden ska ligga på 65 mil. När man kört detta och står där med soppatorsk finns det två stycken speciellt utvecklade eldrivna skateboards ombord som laddas av bilens rörelseenergi, så då är det bara att hoppa på dessa och skejta vidare på sin resa. När Vision X ska presenteras i produktionsform berättar man inte för tillfället. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0
2011

Koncept Bättre bilder på Mercedes nya måsvinge-koncept
Så här ser en sedan ut 2025 enligt tyskarna

Ett par halvtaskiga bilder på Mercedes nya koncept F 125 sipprade ut för ett par dagar sedan. Nu finns det snygga, högupplösta, bilder att titta på. Och även lite information om det vätgasdrivna skeppet. Även om konceptet är extremt konceptigt ska den här bilen ge en tidig försmak på nästa generations S-klass. Under skalet sitter en vätgashybrid-motor som tillsammans med elmotorer ger en effekt på 313 hästar. 0-100 km/h går på 4.9 sekunder och bilen ska toppa 220 km/h. Vätgastanken sitter inbyggd i monocoquen och rymmer 7.5 kilo. Totalt ska man kunna ta sig 100 mil på en tank. Själv karossen är byggd i kolfiberförsärkt plast, aluminium och stål. B-stolpe behövs inte på grund av en ny krocksäkerhetsteknik och därför sitter det nu en enorm måsvingedörr som öppnar hela sidan på bilen. 2025 kanske vi får se såna här bilar på vägarna, i alla fall om vi ska tro Mercedes. Klipp under "Läs mer". Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0