m

Fransk solväg ser ut att bli ett fiasko
Rätt mycket som inte gick som man hade hoppats

För tre år sedan skrev vi om att världens första väg belagd med solcellspaneler hade öppnat för trafik i den lilla franska byn Tourouvre-au-Perche. På vägen fanns då 2.800 kvadratmeter solcellspaneler och förhoppningen var att dessa skulle kunna generera elektricitet som skulle kunna driva byns gatubelysning. Nu så här nästan tre år senare så verkar det dock som om projektet blivit långt ifrån lyckat. Franska Le Monde rapporterar nu att solvägen bara genererat hälften så mycket elektricitet som man hade hoppats på. Förutom det så har det blivit problem med underhållet på vägen och en del av vägen ansågs ha blivit så skadad att det inte ens var lönt att reparera den. Som om inte det vore nog så har bullernivån ökat så pass mycket när bilarna kör på solcells-beläggningen att man har fått sänka hastigheten till 70 km/h på vägen. Redan när projektet, som har kostat cirka 5 miljoner euro, drog igång kritiserades det för att det var för dyrt. Projektet fick även kritik för att solcellspaneler som ligger horisontellt på marken är mindre effektiva än vinklade solcellspaneler som till exempel återfinns på hustak. Vi har även tidigare skrivit om en undersökning som visade på att det aktuella projektet inte var särskilt effektivt jämfört med andra solalternativ som till exempel solfarmar. När projektet i Tourouvre-au-Perche lanserades 2016 så sa den dåvarande franska miljöministern Ségolène Royal att man planerade att bygga 100 mil solvägar i Frankrike om det hela skulle visa sig bli ett lyckat projekt. Nu verkar så inte ha blivit fallet och jag antar att Frankrike kommer att avvakta med att bygga fler solvägar tillsvidare. Företaget Colas som byggde vägen i Tourouvre-au-Perche uppger nu att systemet inte var moget för urban trafik och att det inte är något man kommer kommersialisera. Tumnagel
28.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Självkörande bilar kanske kan minska ljusföroreningar
Släck ner lyset

Att vi rör oss sakta men säkert mot en framtid där de flesta av våra fordon kommer att bli självkörande är nog de flesta överens om. Förutom att det kan vara både smidigare och säkrare än med människor bakom ratten föreslår nu en ny studie att självkörande bilar skulle kunna minska både ljusföroreningar och bilarna energiåtgång. Tanken bakom studien är att självkörande bilar i framtiden skulle kunna köra utan bilarnas ljus tända på gator som saknar gatubelysning. Skulle detta ske så skulle ljusföroreningar kunna minska och kanske till och med vi som bor i städer skulle kunna se stjärnhimlen lite bättre än vad vi kan göra idag. I en studie från nederländska Delft University skriver man: "The introduction of autonomous vehicles is a rare and pivotal opportunity to take up this challenge. At the least, autonomous vehicles should be designed to reduce the adverse effects of light pollution. More radically, they can strive to create darker nights and play a role in re-imagining urban nightscapes." Enligt undersökningen står belysning på gator och parkeringsplatser för 90 procent av ljusutsläppet i den industrialiserade delen av världen. Förutom det så skulle nedsläckta gator, parkeringsplatser och bilar minska energiåtgången. Enligt undersökningen så går cirka tre procent av en bils bränsle åt att driva bilens belysning. Belysning på gator och parkeringsplatser uppskattas förbruka runt två procent av hela Europas årliga energikonsumtion. Globalt uppskattas den siffran ligga på runt 1,6 procent. Det låter som ett vettigt förslag men sen så antar jag att det är upp till oss människor att känna oss bekväma med att susa fram i 200 km/h i totalt mörker. Det kan nog bli en lite annorlunda upplevelse innan man blir van vid det. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Kinesisk stad vill skjuta upp en artificiell måne
Ska ersätta gatubelysningen i Chengdu

Staden Chengdu i sydvästra Kina har dragit upp en ambitiös plan där man planerar att skjuta upp en artificiell måne som skulle kunna ge staden belysning nattetid och kunna ersätta en del av stadens gatubelysning. Den artificiella månen är en satellit som är tänkt att reflektera solens ljus och kunna lysa upp ett område på mellan 10 - 80 kilometer i diameter skriver The Guardian. Satelliten ska ha utvecklats av det privata företaget Chengdu Aerospace Science and Technology Microelectronics System Research Institute Co (Casc) under flera år och de anser nu att tekniken är tillräckligt bra för att deras artificiella mån-satellit ska kunna skickas upp till rymden någon gång runt 2020. Det här är inte det första experimentet som genomförs för att försöka beama naturligt solljus till jorden på olika sätt. För fem år sedan så monterade den norska staden Rjukan upp en enorm spegel som reflekterade solljus ner till dalen där staden ligger. På 1990-talet ska även Ryssland ha experimenterat med satelliter som reflekterade solljus till jorden. Tumnagel
30.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Philips har tagit fram fladdermus-vänlig gatubelysning
Batman approves

Företaget Signify, som fram tills förra månaden hette Philips Lighting, har utvecklat en typ av gatubelysning som inte stör fladdermöss lika mycket som traditionell gatubelysning gör. Även om fladdermöss inte använder sina ögon för att navigera särskilt mycket så blir de ändå störda av traditionell gatubelysning. Detta uppmärksammades i den nederländska staden Zuidhoek-Nieuwkoop där det finns många sällsynta fladdermöss-arter. Därför utvecklade Signify tillsammans med University of Wageningen en ny typ av gatubelysning som ska vara mindre störande för fladdermöss. Det handlar om LED-belysning som lyser med rött ljus på en våglängd som inte ska störa fladdermössens navigationsförmåga. Belysningen går att fjärrstyra så att man kan låta lamporna lysa kraftigare eller svagare vid olika tillfällen om det skulle vara behövligt. Som en extra bonus ska belysningen tydligen vara extremt strömsnål med. Tumnagel
46.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Leaf-batterier driver belysning i tsunami-drabbat område
Lysande idé!

Reborn Light är ett projekt från Nissan och japanska 4R Energy Corporation där man kombinerar solpaneler med gamla batterier från den eldrivna modellen Leaf. Dessa paras ihop och blir till gatubelysning i den tsunami-drabbade staden Namie, som fick ta mycket stryk vid Fukushima-katastrofen 2011. Belysningen är trådlös och kan därför placeras i princip var som helst eftersom de inte kräver massa kabeldragning och liknande. De första testerna kommer att dra igång på måndag nästa vecka. Hur länge lamporna kan lysa, hur laddning av batterierna ska gå till och liknande saker får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0
2016

Världens första solcellsväg invigd
Finns i en liten by i Frankrike

I den lilla byn Tourouvre-au-Perche har det franska företaget Colas byggt vad som ska vara världens första solcellsväg. Man kallar produkten för Wattway och den en kilometer långa vägen har nu invigts och ska vara öppen för trafik. På vägen finns 2.800 kvadratmeter solcellspaneler och förhoppningen är att dessa ska kunna generera elektricitet som ska kunna driva byns gatubelysning. Vägen ska nu testas under två år och blir resultatet det önskade så sikter Frankrike på att bygga ytterligare 100 mil solcellsvägar i landet. Totalt har vägen i Tourouvre-au-Perche kostat 5 miljoner euro att bygga och kritiker till projektet anser att det är för dyrt och att solcellspaneler som ligger horisontellt på marken är mindre effektiva än vinklade solcellspaneler som de som till exempel återfinns på hustak. Tumnagel
45.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Gatlyktor i Las Vegas drivs av fotkraft
Driver även wifi-nätverk och övervakningskameror

Ett företag som heter EnGoPlanet har installerat gatubelysning på Boulder Plaza i Las Vegas som drivs av fotkraft och solkraft. Det handlar om ett kinetiskt system som är installerat i gatan som gör att varje gång någon går över en platta i gatan laddas ett batteri upp som sedan används för att förse LED-belysningen med elektricitet. Systemet används även för att förse wifi-nätverk och övervakningskameror på Boulder Plaza med elektricitet. Beroende hur hårt någon går på plattan, det vill säga beroende på hur tung en person är, så genereras 4 till 8 watt per fotsteg. Det går att övervaka systemet och batterinivån från en central plats och därifrån har de som arbetar där även möjlighet att byta färgen på belysningen. Det framgår inte hur mycket av systemet som faktiskt drivs av fotkraft respektive solkraft. Tumnagel
54.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2015

Nissan har tagit fram en självlysande lack
Lysande!

I höstas fick vi se en Tesla Model S som lackats i en självlysande färg och det verkar som att i alla fall Nissan gillade vad de såg eftersom de nu presenterar just detta på ett exemplar av den eldrivna modellen Leaf. Det är ingen foliering utan riktigt lack som alltså är UV-absorberande och som ska lysa upp när mörkret faller på. För att få till effekten har Nissan använt sig av något som kallas för Starpath som man precis som lack sprayat på bilen. Samma produkt har bland annat sprayats på gångvägar i Cambridge för att lysa upp dessa nattetid istället för vanlig gatubelysning. Om mottagandet av Nissans påhitt blir bra kan lackalternativet hitta in i extrautrustningslistan. Tumnagel
53.1°
+
Bobby Green
0
2011

Lys upp skräpet
City Context

Jag vet inte om jag inbillar mig, men jag tycker att det har blivit längre mellan soptunnorna på gator och i parker. Lite knäppt då man numera kan bötfällas med 800 pix om man skräpar ned. Kanske kan City Context vara något - en kombo av gatubelysning och skräptunna. Det är hela fem designers bakom denna idé där tanken är att man redan från början ska slänga skräpet rätt då det finns olika behållare för exempelvis flaskor eller bara vanligt pappersskräp. Sophämtarna öppnar upp skräpkorgen med hjälp av ett magnetkort. I Sverige kanske man skulle ställa ut korgar för pantflaskor för att underlätta för våra samlare som håller gatorna rena från dessa. Designers: Li-Te Lo, Song-Jung Chen, Tai-Yen Lee, Chun-Wei Hsu & Cheng-Yu Tsai Tumnagel
38.9°
+
Lotta Madetoja
0
2010

Smart gatubelysning
Drivs av förbipasserande bilar

Varför inte ta tillvara på den energi som bilar åstadkommer och driva gatubelysningen med energin som alstras? Precis den tanken presenterade TAK Studio när de visade sitt koncept Turbine Light på tävlingen Greener Gadgets. Turbine Light är en gatulampa med en turbin monterad på sig, som börjar snurra av den fartvind förbipasserande fordon på vägen skapar. Turbinen skickar sen energin till en generator som i sin tur driver ljuset i stolpen. Smart! Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0
2008