m

GDC 2018 EA har börjat testa AI-spelare i Battlefield 1
Så att du får mer realistiska fiender i framtiden

Under utvecklarkonferensen GDC 2018 avslöjade Electronic Art att man sedan 2016 har tränat upp AI-spelare i DICE:s spel Battlefield 1. EA använder sina AI-spelare för att göra framtida versioner av spel mer realistiska och för att skapa ett mer realistiskt motstånd för människorna som spelar spelet. Förutom det så kan AI-spelarna användas för att leta buggar i spelen när de är under utveckling. AI-spelarna tränas upp genom att först observera hur människor spelar och sedan öva upp sina kunskaper genom att spela spelet själva under långa perioder. I klippet ovan kan ni kolla in när AI-spelarna går loss i Battlefield 1. De ser förhållandevis skillade ut men ibland ballar det givetvis ur. Hoppa fram till 1:05 i klippet ovan för lite spontan ringdans medan kulorna viner förbi i luften. Tumnagel
45.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

GDC 2018 OptiTrack gör VR-upplevelsen mindre stillastående
Jump around!

På Games Developer Conference i San Francisco så har företaget OptiTrack visat upp en lösning som gör att man kan röra sig lite friare när man tar del av VR-upplevelser. Det handlar om en trådlös lösning där användaren har ett ett VR-headset från Oculus och datorn som driver det hela på ryggen. Förutom det så förses spelaren med en forcedfeedback-väst och en gevärsliknande handkontroll. Under sin demonstration på GDC så visade OptiTrack Active fungerar tillsammans med Vertigo Games zombie-skjutare Arizona Sunshine. OptiTrack Active verkar primärt framtagen för att användas i spelhallar. Engadget har testat OptiTrack på GDC 2018 och de verkar rätt så imponerade. Ni kan kolla in deras minirecension ovan. Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

GDC 2018 En närmare titt på Tobii EyeCore
Teknik för eyetracking i VR

Förra veckan skrev vi om att det svenska eyetracking-företaget Tobii hade inlett ett samarbete med Qualcomm. Tobii står med sin teknik EyeCore för eyetracking-funktionerna i Qualcomms senaste referensdesign för VR-headset. Det handlar om teknik som kommer att dyka upp i framtida VR-headset som baseras på Qualcomms plattform Snapdragon 845. Fördelen med att använda eyetracking i VR är att man kan använda sig av så kallad "Foveated Rendering". Det innebär att VR-upplevelsen bara visas i högupplöst format på just den delen av VR-headsetet skärmar som användaren för tillfället tittar på. Fördelarna med Foveated Rendering är bland annat att VR-upplevelserna inte kräver så mycket datorkraft och även sparar batterier i de fallen där sådana används. Förutom det så kan Tobii EyeCore automatiskt upptäcka och ställa in en användare avstånd mellan pupillerna vilket ytterligare kan förbättra VR-upplevelser. I klippet ovan så testar Engadget Tobii EyeCore och de verkar förhållandevis imponerade av "nästa generations" VR-headset. Tumnagel
42.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

GDC 2018 Pac in Town är Pac-man som AR-upplevelse
Ny flyttar Pac-Man in i den förstärkta verkligheten

Pac in Town är en ny augmented reality-upplevelse från Bandai Namco som går att spela på Namcos nöjesfält Namja Town i Japan. Under den pågående Games Deveoper Conference berättade Bandai Namco lite mer om vad som antagligen är en av världens fysiskt största AR-upplevelser. Upplevelsen baseras på det klassiska arkadspelet Pac-Man och spelas av upp till tre spelare på Microsofts AR-plattform HoloLens. Man spelar i lag och ska precis som i Pac-Man äta upp godiset som finns i labyrinten utan att bli fångad av något av de virtuella spökena. Om två spelare stöter på varandra i Pac in Town så kan de high-fivea varandra och då aktiveras funktionen som gör att man kan äta upp spökena i spelen. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

GDC 2018 HTC Vive Focus släpps i år
Utvecklare kan börja lämna intresseanmälan

I höstas visade HTC upp sitt fristående VR-headset Vive Focus, men gänget var då sparsamma med information om headsetet. I samband med Game Developers Conference i San Francisco har HTC nu bekräftat att headsetet kommer bli tillgängligt senare i år. Vive Focus baseras på VR-plattformen Vive Wave och kommer att använda Viveport som innehållsplattform. Är du utvecklare och vill börja pilla med Vive Focus så har du möjlighet att lämna en intresseanmälan och det kan ni göra precis här: Intresseanmälan för utvecklingskit. Ovan har ni en video där Engadget tar en titt på Vive Focus. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0

GDC 2018 Ataribox heter nu Atari VCS
Har fortfarande inget releasedatum

Enligt VentureBeat så har Atari döpt om sin kommande stationära spelkonsol "Ataribox" till det lite mindre sexiga namnet "Atari VCS". Exakt varför man har döpt om sin retrokonsol framgår inte. Det handlar alltså om en konsol som kommer att ha möjlighet att lira klassiska Atari-spel men även modernare PC-spel som inte är alltför krävande för konsolens hårdvara. Tanken var egentligen att man skulle kunna beställa Atariboxen redan i december förra året men det flyttade företaget fram. Atari är på plats på årets Game Developer Conference i San Francisco. Där visar man upp Atari VCS, en klassisk handkontroll till konsolen samt en lite modernare handkontroll. Man uppger även att man kommer att presentera ett releasedatum för konsolen i april. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

GDC 2018 Magic Leap öppnar portal för utvecklare
För de som vill göra framtidens AR-upplevelser

Det hemlighetsfulla mixed reality-företaget Magic Leap har öppnat upp en portal för utvecklare som är intresserade av att ta fram AR-upplevelser till deras plattform. Detta meddelade företaget i samband med den stora spelutvecklar-mässan Game Developer Conference 2018 som drog igång i San Francisco igår. I ett blogginlägg skriver Magic Leap: "We’re excited to announce a Technical Preview of our Creator Portal and SDK as the next step toward our launch. These tools and resources will be the first opportunity for creators to dive into the world of spatial computing and explore the building blocks of this next generation of human-computer interaction on Magic Leap." Magic Leap sa redan 2015 att de hade en SDK på gång till utvecklare så man får väl säga att det är på tiden att det här nu släpps. Magic Leap kommer även att ha en presentation på GDC senare i veckan. Då får vi förhoppningsvis se lite mer av vad de har att erbjuda och kanske även få någon slags indikation när vi konsumenter kan ta del av Magic Leaps AR-upplevelser. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

GDC 2018 Spel kommer till Google Instant Apps
Pröva androidspel innan du laddar hem dem

Google fortsätter att satsa på gaming och under Game Developer Conference 2018 meddelade företaget att spelutvecklare snart kommer att kunna utnyttja deras så kallade "instant apps". Det innebär att Android-använare kommer att kunna testa spel från Google Play utan att ladda ner dem till mobilen. Det kan framför allt tilltala spelutvecklare som sprider sina spel viralt då en användare kan börja spela ett spel direkt genom att bara klicka på en länk. Det finns redan nu några spel tillgängliga som Instant Apps på Google Play men inom några månader kommer fler spelutvecklare få möjlighet att lägga upp sina spel som Instant Apps i Androids appbutik. Förutom det så har Google släppt en uppdaterad version av sin android-app "Google Play Spel" med en ny "arkad"-del där man kan få tips om populära spel och annat. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

GDC 2018 Det blir enklare att streama spel till Facebook
Streama direkt från spelen

Idag drar den stora mässan Game Developers Conference (GDC) igång i San Francisco. I samband med det visarFacebook upp ett nytt API (programmeringsgränssnitt) som ska göra det enklare att streama spelsessioner via Facebook Live. Det finns redan idag diverse lösningar för att streama spelsessioner till Facebook men med Facebooks nya API kan spelutvecklare enklare bygga in detta i spelet. Det innebär att spelare inte längre behöver något särskilt program eller annan hårdvarulösning för att streama spelsessioner till Facebook. Istället kommer spelaren att kunna streama spel direkt till Facebook inne ifrån spelet om utvecklaren har byggt in stöd för detta. Facebooks "Games SDK" släpps inom några veckor. Är man intresserad av att veta mer så kan man få information om det om man registrerar sig här. Tumnagel
30.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

GDC 2018 Amazon lanserar GameOn
Gör det enklare att fixa tävlingar i datorspel

Amazon fortsätter att satsa på gaming och nu har man presenterat initiativet GameOn. Det kanske kommer att göra det enklare för utvecklare och spelare att skapa matcher och turneringar i spel framöver. GameOn är byggd på Amazons molninfrastruktur AWS och kommer att ge utvecklare, och spelare i de fallen utvecklare kommer att tillåta det, att skapa tävlingar och turneringar inuti spelen. Utvecklare ska även kunna belöna spelare som klarar av tävlingarna med fysiska priser från Amazon. Just nu är det gratis för utvecklare att använda GameOn:s API fram till 1 maj och de första 35.000 tävlingarna som påbörjas varje månad i ett spel kommer att vara gratis för utvecklaren. Därefter kommer Amazon att börja ta motsvarande cirka 3 öre per spel som genomförs via GameOn skriver Engadget. Amazon GameOn är en av Amazons stora satsningar som man presenterar på Amazon Developer Day. Den arrangeras på Game Developers Conference 2018 som drar igång idag, Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida