m

Nya Mercedes SL genomgår sina sista vintertester
I Sverige

Mercedes har en ny SL på gång och den har nu, precis som så många andra bilar, genomgått ett gäng med vintertester här i kalla Sverige. Den nya upplagan kommer bli den första att SL:en att få 4Matic+-systemet och det är detta man har velat testa extra mycket på våra hala underlag. Bilen har även ett nytt tygtak som fått bekänna färg och hålla testförarna undan de värsta minusgraderna. Nya SL utvecklas av AMG och använder samma plattform som nästa generation AMG GT. Fokus kommer ligga mer på prestanda än lyxglidare denna gång. Troligen börjar bilen säljas innan året är slut men när den presenteras är oklart. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0
2020

BMW släpper en Classic-version av R 18
Får vindruta, större framhjul och bönpall

I våras släppte BMW Motorrad glidarhojen R 18. Nu kommer den i ett Classic-utförande som innebär fler LED-strålkastare, ett större framhjul på 16 tum och en vindruta. Den har även en bönpall och packväskor där bak. Allt för att göra hojen lite mer bekväm på långturer. First Edition får specialsaker i svart och vitt och mer krom. Givetvis även ett gäng extra emblem som skvallrar att det handlar om en specialversion. Precis som vanliga R 18 har Classic en tvåcylindrig maskin på 1,8 liter som ger 91 hästar och 150 newtonmeter i vrid. Det svenska priset är från 279.900 kronor. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

BMW Motorrad presenterar R 18 Dragster
Byggd av Roland Sands

Den världskända designern Roland Sands har fått lägga sin hand på BMW:s nya glidare R 18 som presenterades i våras och resultatet är R 18 Dragster. Så här förklarar Roland hur designtänket kring bygget gick: "With an engine that’s so visibly the center piece, I immediately thought of muscle cars. My family has always been into going fast and my dad was a drag racer, so I thought it made sense to strip the bike down to the essentials and shape it to go fast on a straight track." Det man har gjort är att sänka hela hojen, ta bort baken och modifierat både fram- och bakskärmen. Som ni kan se har man även plockat bort fjädringen bak. Avgassystemet är ett nytt tillverkat för hand i rostfritt stål. Broms- och kopplingshandtag är nytt och framgaffeln har man hämtat från en BMW R nineT. Frambromsarna kommer från BMW S 1000 RR. Den nya dynan är framtagen av företaget Saddlemen. Allt som allt tog bygget ungefär tre och en halv månad att få till. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0
2019

BMW Motorrad presenterar ännu ett koncept
Glidare med stor boxer

I somras presenterade BMW Motorrad koncepthojen Concept R 18 på Concorso d’Eleganza. Nu följer man upp detta genom att rulla ut Concept R 18 /2. Där det första konceptet var mer klassiskt inspirerat är den här modernare och sportigare på alla sätt. Fortfarande en bekväm cruiser med attityd och något som man ganska enkelt kan sätta sin egen prägel på. Hojen har en tvåcylindrig boxer på hela 1800 kubik som är försedd med både luft och oljekylning. "Till skillnad från den klassiska, eleganta BMW Motorrad Concept R 18, skapar Concept R 18 /2 med sin stora boxermotor och ram ett modernt custom concept. Concept R 18 /2 är unikt extrovert. Element från BMW Motorrads förflutna och framtid smälter här samman för att skapa en fängslande cruiser med ett kraftfullt uttryck. Det är en mycket känsloladdad cykel designad för aktiv körning. Samtidigt återspeglar Concept R 18 /2 utbudet av kunddrömmar som vi kan förverkliga på samma ram." Om hojen kommer att gå i produktion återstår att se. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

CES 2019 Är det här framtiden för Harley-Davidson?
Annorlunda koncept

I veckan berättade Harley vad deras elektriska motorcykel LiveWire kommer att kosta, men man visade också upp två andra koncept som kanske inte är så klassiskt Harley. Eller det är de helt enkelt inte. Men koncepten visar att Harley är allvarliga med att bredda och förändra sitt erbjudande. Man håller på med tvåhjulingar men exakt hur de ska ut behöver inte vara så klassiskt. Konceptet ovan har ursprunget någonstans mellan en cykel och en enduro och jag tycker att den ser galet rolig ut att köra. Det under har mer tyngd och glidare, men ser också väldigt rolig ut att använda. Tumnagel
56.7°
+
Roger Åberg
0
2018

Nytt skin i Fortnite får dig att se ut som en Xbox
Exklusiva grejer i Fortnite-bundle från Microsoft

Microsoft gör nu som Nintendo och släpper en Fortnite-bundle. Microsofts variant kommer att inkludera en Xbox One S med 1TB lagring, spelet Fortnite samt 2000 V-Bucks, den digitala valutan som används i spelet. Förutom det så kommer de som köper Fortnite-bundlen av Xbox One S få tillgång till ett specialframtaget skin, "Eon Character Outfit", som får spelaren att se ut som en vandrande Xbox. Spelaren får även tillgång till hackan "Rare Resonator Pickaxe" och glidaren "Epic Aurora Glider" med Xbox-design. Xbox One-bundlen med Fortnite kommer att kosta 300 dollar i USA. Om det hela dyker upp i svenska butiker finns det just nu ingen information om. Tumnagel
33.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2015
2013

En bubbla för solen
Är Beetle roligare utan tak?

Jag drog till södra Sverige och Österlen för att få några grader varmare, sol och åka bil utan tak. Antalet cabar i Sverige verkar öka år för år, även om alla som säljs och köps inte är äkta cabar. En sådan är nykomlingen Citroen DS3 Cabrio som likt Fiat 500 snarare har ett jättestort soltak istället för en cabriolet. Beetle cab är däremot äkta, en riktig cab med anor från fyrtiotalet som nu får nypremiär. Första generationen bubbla utan tak hade premiär 1949 och sålde en bit över 300 000 exemplar totalt. Den togs fram och byggdes av Karmann till en början men när det var dags för New Beetle gjorde VW jobbet själva. Även den versionen sålde en bit över 300 000 exemplar, ungefär 20% av alla nya bubblor som såldes faktiskt. När det är dags för tredje generationen är det i de trakterna man tror sig sälja vilket betyder att VW ungefär kommer att sälja 100 sådana här om året i Sverige. Om man väljer cab istället för vanligt tak får man förutom rufs i håret och ett sämre bagageutrymme även 40 000 spänn mindre i plånboken, så stor är skillnaden i pris. I övrigt är det samma lika som för vanliga Beetle när det gäller motoralternativ och tillbehörspaket. Det betyder en diesel på 105 hästar (244 900 kr) och tre bensinare på 105 hk (219 900 kr), 160 hk (244 900 kr) och 200 hk (289 900 kr). Den senare kallar man för GT och den har lite godsaker som sportstolar som standard. Alla modeller förutom minsta bensinaren går att få med DSG för 14500 kr extra. Lika mycket kostar premiumpaketet som innehåller 17-tummare, A/C, mittarmstöd fram, avbländande backspegel, farthållare, regnsensor, multifunktionsratt i läder, färddator plus och tre rätt roliga men totalt onödiga extrainstrument. De tre klockorna håller koll på oljetemperaturen, laddtrycket i turbon och om du skulle få för dig att köra så att tidtagning skulle behövas gör man det på stoppuret. Vill man ens anspråka på att ha användning för dessa ska man helt klart välja GT-versionen. Premiumpaketet till denna är lite dyrare (16 500 kr) men innehåller större fälgar (19 tum), 2-zons climatronic och ett mycket välbehövligt sportchassi. Och sportchassit, som jag iofs bara har testat med Beetle med tak, är nästan ett krav om du har en aktiv körstil. Är du mer av en glidare räcker dock 160 hästaren utan sportchassi gott och väl för att ta sig fram. Så kul är det dock inte - men lugnt och tryggt. I övrigt behöver du Fender-stereon för 7600 kronor och vindskyddet för nästan 5000 kronor. I framsätet blir det trots vindskydd inte helt stilla. Taket fälls på 9.5 sekunder i upp till 50 km/h och när det är nedfällt ligger det helt synligt som på en gammal klassisk bubbla. Om det är charmigt eller fult är upp till var och en, vill man dölja det kan man göra det med ett skinnfodral som är ett litet projekt att sätta på - och som nog kommer att sättas på ytterst sällan i detta land med usla somrar. Med Beetle har VW hela tre stycken cabar i ungefär samma storlek - Eos, Golf och Beetle. Frågan är varför man ska välja Beetle över någon av de andra. Ett av svaren är så klart att den är roligare att se på än en Golf men den är faktiskt också billigare - hela 35 000 spänn billigare. Om valet står mellan en Beetle med hårt eller mjukt tak är valet ganska lätt. Har man valt en Beetle har man redan gjort ett val att gå åt det roliga men opraktiska hållet och då kan man lika gärna ta steget fullt ut. Tumnagel
114kg
+
Roger Åberg

Bildfrossa En tur bland motorcyklar
Älvsjö bjöd på mycket blandat

Stockholm Lifestyle Motor Show innehöll förutom bilar även motorcyklar. Det fanns mängder att titta på och Roger var som vanligt mest intresserad av det konstigaste, dessa trehjuliga scootrar. Den ni ser ovan var dessutom utrustad med poncho för benen och världens högsta vindruta. Så hög att jag som värdelös fotograf inte ens fick med den på bild. I övrigt var det uppdateringar som gällde hos de flesta märkena. En ny RSV från Aprilia skrämde skiten ur mig bara jag satte mig på den. 184 kilo, 180 hästar, go figure. Superhojar av dessa slag blandades friskt med custombyggen, glidare och läckra scootrar från Vespa. Var ni där och i så fall vad tyckte ni? Tumnagel
38.2°
+
Roger Åberg Bobby Green
0
2012

Scott Laitinens "Nitemare"
Också en Yamaha Road Star i grunden

Scott Laitinen har precis som Will Robertson som jag skrev om för ett tag sedan byggt om en Yamaha Road Star till något alldeles eget. Scott kallar sitt bygge för Nitemare och man kan knappt tro att det här en gång har varit en Road Star. Scott har verkligen byggt om allt på bågen, förutom motorn som lämnats helt original. Det mest uppseendeväckande är nog det enorma framhjulet som är på 30 tum, tillsammans med den långa framgaffeln och det 330 millimeter breda bakdäcket. Vad tycker ni om bygget? Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Forskningsstation flyter med vågorna
På ett enkelt men smart sätt

Den här smarta prylen består av två delar, en flytdel som ligger på ytan som har solceller och elektronik i sig och en glidare som är kopplad till flytdelen med en kabel. När flytdelen rör sig om och ner med hjälp av vågorna rör sig fenorna på glidaren och hela rasket rör sig framåt. Sjukt smart, i princip är det bara att slänga i den i vattnet och sedan hämta in data. I princip alltså. Tumnagel
42.3°
+
Roger Åberg
0
2010

Provkörning Lexus IS 250C
Avcabbat med äkta jänkekänsla

IS 250C är en av Lexus utmanare i cab-klassen. Bilen bjuder på en ombonad interiör i sann amerikansk anda med läder i överflöd och tyvärr lika mycket hårdplast. Cabben går som en pråm rakt fram och man svävar fram tack vare mjuka dämparinställningar, annat är det när det svänger, då hela bilen ålar sig fram likt en vattensnok. Men å andra sidan är detta inte en bil som är byggd för att åka fort med, inte heller yrkar den på att få någon sorts sportig stämpel i pannan. En Lexus cruisar man fram i, och på den punkten funkar IS 250C klockrent. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0
2009

Provkörning Jag har provkört Tesla Roadster
Framtiden är inte riktigt här ännu

Om man får erbjudandet att provköra en Tesla så nappar man, även om det betyder springa från födelsedagsfika med svärmor och 70 mil på tråkiga vägar fram och tillbaka till Oskarshamn. Jag och Gunnar från Prylkoll fångade Teslan i hamnen i just Oskarshamn innan den åkte över till Gotland för uppvisning på Almedalsveckan. Tumnagel
37.7°
+
Roger Åberg
0
2008

Officiell: Audi A5/S5 Cabriolet
Efterträder A4 Cab

Ryktet stämde - Här är nya Audi A5/S5 Cabriolet! Igår var det dags att släppa specifikationer och bilder på den snygga glidaren som kommer ut i handeln nästa år. 15 sekunder ska det ta att fälla tygtaket och detta kan ske upp till 50 km/h. Två tak kommer finnas att tillgå där det mer exklusiva ska förbättra ljudnivån ett par snäpp. Vidare har man applicerat rundslagningsskydd bakom stolarna som skjuts upp om det är risk att rulla. Interiört går det att göra allehanda tillval, som elektriska bältessträckare, varmluftsutblås i stolarnas överkant, läder som ska minska solens upphettning av interiören med upp till 20 grader etc. Motoralternativen sträcker sig från två dieselsexor på 190 respektive 240 hk till fyra bensinare på 180-333 hk. Den sistnämnda, S5 Cabriolet, får därmed inte samma V8 som i S5 Coupé utan tar del av den kompressormatade V6:an som också återfinns i nya S4. Prestandamässigt fixar S5 Cabriolet 0-100 km/h på 5,6 sekunder (kan jämföras med 5,1 för coupén) och bränsleförbrukningen uppges ligga under 1 liter per mil - för alla modeller. Vidare kan man välja mellan manuell, multitronic eller sjustegad S-tronic låda, liksom sportdifferential och sportpaket. Mer för den hugade på länken. Tumnagel
37.2°
+
Erik Svensson
0

Febergaraget: Fiat 500
Hur står den sig mot Mini?

När Fiat 500 presenterades blev jag lyrisk - En otroligt söt och vacker liten bil till vettig penning. Äntligen! Jag har varit sugen på en liten bil länge och så klart sneglat mot Mini - en bil som verkligen inte är gratis. Efter en provkörning av en Mini Cooper S Cabrio och med svenska importören av Fiats prissättning av 500 var dock saken klar för min del och det blev en Mini. Men när jag fick chansen att provköra en Fiat 500 tvekade jag inte en sekund. Den otroligt vackra lilla Fiaten står parkerad utanför Feber-kontoret så jag har inte hunnit känna på den tillräckligt ännu, men en reflektion över skillnaden mellan Fiat 500 och Mini är på sin plats. Bilarna har ju jämförts en hel del, små retrobilar med lyckad modernisering. Lite av samma skola helt enkelt. Men Fiaten känns som Minis lillebror helt klart. Tumnagel
37.1°
+
Roger Åberg
0

VIDEO: BMW M3 cab
Har BMW fått till det?

Förra generationen BMW M3 cab var i ärlighetens namn ingen höjdare. Coupén var, och är, utsökt. Men caben förstod jag mig aldrig riktigt på. Påtagligt sämre prestanda och inte speciellt bra komfort. Varken förarens eller glidarens bil. Men kanske kommer nya M3 cab appellera till åtminstone en målgrupp? Med det nya fällbara plåttaket, en V8 under huven och en något mjukare hållning kommer det här helt säkert bli en riktigt trevlig cruiser. Något för alla dom som tycker att 335:an är för mainstream. Tumnagel
36.9°
+
James Hunt
0