Quantcast
m

Greenpeace anmäler Preems reklamkampanjer till KO
Har hittat en mängd överträdelser mot marknadsföringslagen

Det svenska oljebolaget Preem arbetar hårt för att få bygga ut sitt raffinaderi i Lysekil. Företaget har bland annat lagt ner miljontals kronor på reklamkampanjer i svensk media, kampanjer vars syfte är att ge den svenska allmänheten en positiv bild av Preem och deras verksamhet i Sverige. Greenpeace skriver: "Med bilder på gröna skogar, rikskändisar och prat om miljö och klimatfördelar försöker Preem få deras fossilverksamhet att framstå som något bra för klimat och miljö. Sanningen är att Preems planerad expansion av oljeraffinaderi i Lysekil skulle öka Sveriges utsläpp med en miljon ton och därmed göra verksamheten till Sveriges enskilt största utsläppskälla." I klippet ovan går Gustav Martner från Greenpeace Sverige igenom en del av Preems annonser och reklamfilmer där Greenpeace anser sig hittat flera överträdelser mot marknadsföringslagen. Greenpeace Sverige har anmält Preem till konsumentombudsmannen Cecilia Tisell och kräver nu att hon startar ett tillsyningsärende mot Preem och deras påverkanskampanjer som rullar i svensk media. Tumnagel
59.7°
+
Wille Wilhelmsson
0