m

Vi har kollat in nya Nissan Qashqai
Nytt utseende, ny plattform

I förra veckan drog Nissan täcket av sin nya Qashqai och i dag tog vi oss en titt på bilen. Det här är tredje generationen av den populära modellen och den är helt ny, men behåller mycket av konceptet från tidigare generationer. Nissan beskriver bilen som en SUV på undre halvan och en halvkombi på övre halvan och det kan ju, beroende på hur man är lagd, vara det bästa av två världar. Nissan verkar hur som helst gilla konceptet. Kolla in nya designen här! Fronten på bilen är helt ny men man känner ändå igen att det är en Qashqai. Skillnaden är alltså inte alls så stor som den mellan generation ett och två, frågan är om det är ett bra beslut eller inte. Man vill helt enkelt kännas fräschare men fortfarande kännas igen. Oavsett så känns den nya fronten väldigt mycket piggare. Inredningen har fått sig ett lyft och man vågar sig på att använda ord som premium när man presenterar bilen. Nu är det kanske inte premium på riktigt, men betydligt bättre än tidigare. Kolla in nya inredningen här! Bilen har som sagt två centimeter längre hjulbas och det utrymmet får folket i baksätet utnyttja. Större har det även blivit i bagaget, här är det numera 74 liter större. Dessa liter har man bland annat hittat genom att bakhjulsupphängningen inte tar lika mycket plats som tidigare och golvet då har kunnat sänkas. På drivlinorna är det numera bensin som gäller. Enklaste är på 140 hästar och driver på två hjul och mellanmodellen är på 158 hästar och driver antingen på två eller fyra hjul. Både dessa är mildhybrider. Toppmodellen är en lite spännande lösning, det handlar om en hybrid där en liten bensinare hjälper till att fylla på batteriet i bilen. Tyvärr går det inte att ladda med sladd. Sedan används en elmotor för att driva bilen framåt, så körmässigt får du känslan av en elbil och kan enpedalsköra och sånt som man kan göra med en elbil, men man tankar alltså bensin. Om det är en smart lösning eller bara idioti får vi återkomma till. Priserna är inte klara ännu, men alla modeller kommer att bli dyrare än vad de är i dag. Anledningen är helt enkelt att det finns betydligt mycket mer teknik i bilarna. Nya Qashqai kommer på svenska vägar i slutet av sommaren. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0
2020

Seat presenterar sin första laddhybrid
Leon e-Hybrid blir din för 329.900 kronor

Leon e-Hybrid är Seats första medlem i laddhybrid-svängen, om man nu inte räknar Cupra Leon som släpptes i början av året. Bilen kombinerar en turbomatad fyra på 1,4 liter med en elmotor och ett litiumjonbatteri. Den sammanlagda effekten anges till 204 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Batteripacket är på 13 kWh och på bara el ska man enligt WLTP kunna köra upp till 6,2 mil. Bilen kommer både som halvkombi och kombi (Sportstourer). Priset börjar på 329.900 kronor respektive 339.900 kronor. Privatleasing kostar 3595 kronor per månad. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Honda Civic
I alla fall som prototyp

Nu visar Honda upp nya Civic. Det handlar om en prototyp men den ser väldigt färdig ut för produktion. Man har nu hunnit till den elfte generationen och jämfört med föregående ska den här vara lyxigare, större och modernare. Vi får tyvärr bara se en skiss på interiören just nu och det man kan se är att bilen får en pekskärm på mittkonsolen och färre knappar än tidigare. Några specifikationer kring drivlinor och liknande får vi inte heller för tillfället. Lansering sker först i USA och det är nästa vår som gäller. Senare kommer en även halvkombi-version och en ny Type R. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Vilken tysk halvkombi är bäst?
Jämnt skägg!

Carwow har gjort ett rätt intressant test där VW Golf, BMW 1-serie, Mercedes A-klass och Audi A3 jämförs. VW Golf har med åren blivit dyrare, men har den blivit lyxigare är frågan? Klarar den fighten med de andra? TL;DW är att Mercan blir Mats egna favorit i slutändan, men att det är så jämnt mellan dem att det i princip mest beror på vad för funktioner som du tycker är viktigast och vilken du tycker är snyggast. Tumnagel
37.6°
+
Roger Åberg
0

Cupra Leon finns numera som laddhybrid
Tar sig sex mil på bara el

Precis som utlovat har Cupra nu avtäckt nya Leon i samband med att man slår upp portarna till sitt nya huvudkontor Cupra Garage som ligger vägg i vägg med Seats högkvarter. Byggnaden är på 2400 kvadrat och totalt har man investerat 5,3 miljoner euro i lokalerna som har plats för 200 stycken anställda. Cupra Leon kommer både som halvkombi och som kombi, eller Sportstourer som man kallar den. Det finns vanliga bensinmotorer och en laddhybrid och effekterna ligger på 245, 300 och 310 hästar. Under locket på den man kallar för Leon eHybrid sitter en turbomatad fyra på 1,4 liter som ger 150 hästar och 249 newtonmeter i vridmoment. Förbränningsmotorn samsas även med en elmotor på 115 hästar som får sin kraft från ett batteripack på 13 kWh. Tillsammans levererar dessa 245 hästar och 400 newtonmeter. På bara elkraft ska man komma sex mil. I samma veva meddelades också att produktionsversionen av modellen Formentor - en laddhybrid-SUV, kommer att visas på bilmässan i Genève nästa månad. Lansering av denna väntas ske någon gång under andra halvåret i år. Tumnagel
46.9°
+
Bobby Green
0

Nya Cupra Leon presenteras den 20 februari
Kommer som laddhybrid

Seat, förlåt Cupra, meddelar nu att nya Cupra Leon kommer att presenteras den 20 februari. Den kommer att erbjudas både som halvkombi och som vanlig kombi - eller Sportstourer som man kallar det. För första gången kommer bilen även att erbjudas som laddhybrid. Övriga uppgifter kring bilen får vi i samband med avtäckandet. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0
2019

Kia ProCeed kostar från 249.900 kronor
Priserna för den nya kombin är nu klara

Kombi-landet Sverige får nu ytterligare en modell att välja mellan. Kia lanserar nämligen sin nya modell ProCeed hos handlare och i och med detta får vi en prislapp på kärran - från 249.900 kronor är det som gäller. ProCeed GT med mer godis kostar från 295.500 kronor. Kia envisas med att kalla den här för en shooting brake men det är bara en kombi med en sluttande taklinje. Nu finns det alltså tre stycken olika ProCeed att välja mellan - en femdörrars halvkombi, en vanlig kombi som man kallar för Sportswagon och den vi ser i den här artikeln. I bagagen ska man få in 594 liter (625 liter går in i Sportswagon). Baksätet går att fälla enligt 40:20:40. Bilen mäter 4,6 meter på längden. Bland standardutrustningen hittar vi saker som Apple CarPlay, Android Auto, trötthetsvarnare, dödavinkelvarnare och autobroms. Vid lanseringen finns två stycken olika bensinmotorer att välja mellan - en turbofyra på 1,4 liter som ger 140 hästar och en turbofyra på 1,6 liter som ger 204 hästar. Till båda kopplas en dubbelkopplingslåda med sju steg. Tumnagel
44.9°
+
Bobby Green
0
2018

Skoda Rapids ersättare heter Scala
Ett steg fram

Skodas nästa modell är ersättaren till Rapid och nu får vi reda på att dess namn är Scala. Inspirationen till namnvalet kommer från det latinska ordet för trappa och detta har man alltså valt för att den nya modellen är ett steg framåt inom halvkombi-segmentet. "With the new Skoda Scala we are proposing a new chapter in the compact class of Skoda. It is a completely new development that sets standards in terms of technology, safety, and design in this class. Thus we are confident that Scala has the best chance to redefine the A-segment for Skoda." Scala kommer att presenteras i slutet av året. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Toyota återupplivar modellnamnet Corolla
Ersätter Auris

Det var ett tag sedan det rullade en ny Toyota Corolla på Europas vägar men snart är det dags igen. I början av nästa år lanseras tillverkarens nästa generation av C-segmentmodell och den får då namnet Corolla samtidigt som den ersätter dagens Auris. Den nya bilen kommer att bygga på den nya plattformen Toyota New Global Architecture. Dr Johan van Zyl som är president och VD för Toyota Motor Europe säger följande: "Tekniken och utvecklingsfilosofin bakom TNGA-plattformen ger en helt ny dimension till nästa generations C-segment-modeller. Utöver Corollas välkända kvalitet, hållbarhet och driftsäkerhet kommer plattformen också att ge nya Corolla mer mjuka värden som distinkt design, förfinad interiör, underhållande köregenskaper samt kraftfulla men likväl effektiva hybrid-drivlinor. Det finns ingen bättre tidpunkt att återintroducera namnet Corolla på våra halvkombi- och kombi-modeller än vid lanseringen av nästa generation." Världspremiären för nya Corolla blir på bilmässan i Paris. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

Snart dags för nya Ford Focus att visa upp sig
Men vi vet ju redan hur den ser ut ändå

Den 10 april kommer Ford att dra täcket av nya Focus. Det här blir den fjärde generationen och allt ska vara förnyat, förbättrat och omdesignat. Den här teaservideon visar ett par av detaljerna, men en bild på hela bilen sipprade som ni kanske redan vet ut redan i februari. Nya Focus kommer både som halvkombi och vanlig kombi. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Audi rullar ut RS 5 Sportback
Nu finns det tre karossformer att välja mellan

På New York Auto Show visar Audi nu upp RS 5 Sportback. För första gången går det alltså att få bilen i tre stycken olika utföranden - kombi (RS 4 Avant), coupé och nu då även som halvkombi. Under huven är det samma recept som hos de övriga vilket innebär en turbomatad V6:a på 2,9 liter som ger 450 hästar och som har ett vrid på 600 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på fyra sekunder. Drivningen sker på alla fyra hjulen och kraften skickas dit via en åttastegad automatlåda. 40 procent av krutet ligger på framaxeln och resten bak. Vid behov kan dock så mycket som 85 procent skickas fram, 70 bak. Utseendemässigt ser bilen ut som väntat, dock har den här 15 millimeter bredare hjulhus än de övriga två. Stor grill i nosen, aggressivt kjolpaket och två stora ovala pipor som mynnar ut ur diffusorn bak. Lanseringen sker först i USA och Kanada i höst och till Sverige kommer bilen någon gång under nästa år. Några priser har vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Kia Ceed
Börjar säljas efter sommaren

I början på mars kommer Kia att ställa ut nya Ceed på mässan i Genève och nu får vi se ordentliga bilder på hur den ser ut. Det här är den tredje generationen och förutom ny design får den nya drivlinor och mer avancerade säkerhetssystem. Dessutom ska den vara roligare att köra. Bilen bygger på en ny plattform och köregenskaperna ska ha förfinats jämfört med föregångaren. Det ska vara bättre följsamhet i chassiet och mer skärpa i styrningen. Komforten ska även ha finjusterats. Axelavståndet är samma som föregångaren vilket innebär 2,65 meter. Men bilen har blivit lite bredare, lite lägre och lite rymligare. I bagageutrymmet ska man få in 395 liter. Insidan ska ha finare materialval, renare design och en mer ergonomisk förar-layout. Under huven finns två nya motoralternativ - en bensinfyra på 1,4 liter och 140 hästar och en dieselfyra på 1,6 liter med 136 hästar. Till bägge går det att få antingen en sexpetad manuell växellåda eller en sjustegad dubbelkopplingslåda. På säkerhetssidan finns saker som aktiv filkörningsassistent (Lane Following Assist), kollisionsvarnare och autobroms med fotgängarskydd. Halvkombi-versionen börjar säljas efter sommaren men vad den kommer att kosta vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0
Nästa sida