m

Mercedes eldrivna EQA kostar från 529.900 kronor
Går att beställa nu

Nu går det att beställa Mercedes eldrivna modell EQA och i samband med detta får vi reda på vad man får betala för ett exemplar. Prislappen börjar på 529.900 kronor (innan klimatbonusen på 70.000 kronor) och för den slanten får man versionen som heter EQA 250 SE Edition. Elmotorn ger 190 hästar och batteripacket som är på 66,5 kWh ska ge 42 mils räckvidd. Med snabbladdare kan man ladda från 10 till 80 procent på 30 minuter. Via en laddbox tar 10 till 100 procent runt sex timmar. Standarutrustning i bilen är bland annat förarassistentpaket med självkörande funktioner, det röststyrda infotainmentsystemet MBUX, backkamera, LED-strålkastare med helljusassistent och bromskraftåtervinning i fyra steg. De första exemplaren av EQA väntas komma till landet i april. Längre fram kommer fler versioner med upp till 270 hästar, fyrhjulsdrift och 50 mil som räckvidd. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0
2020

Vi har provkört nya Kia Sorento
Stort och snyggt men inte riktigt premium

En Kia är svår att älska men lätt att gilla. Så är det även med nya Kia Sorento som man liksom gillar väldigt mycket som en kompis men som aldrig kommer att bli din passionerade partner. Men ibland är det mycket bättre med en bra vän än ett stormigt förhållande. Så här frän kommer inte Kia Sorento att vara i Sverige. Tyvärr! Nya Kia Sorento har fått en ny look som inte är lika rund som föregångaren. Attityden är klart bättre och jag tycker att man har lyckats få till en amerikansk känsla som ändå är bra och fungerar i Europa. Looken är inte riktigt lika fläskig som på den amerikanska storsuven Telluride, men det känns att de hör ihop. I USA har man dock vågat tuffa till specifikationerna en smula och erbjuder bilen i en X-line-version med mindre krom och svarta fälgar vilket kan blir rätt hiphop och coolt, men antar att svenska barnfamiljer inte riktigt är redo för det. Mest utstickande är de nya baklysena Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0

Det här är fjortonde generationen av Ford F-150
Nya arbetshästen presenterad

Nu var det så äntligen dags för Ford att rulla ut helt nya F-150. Det här blir galet nog den fjortonde generationen och den absolut största nyheten är att pickupen kommer att erbjudas med eldrift - både som laddhybrid och ren elbil. Den sistnämnda dyker dock inte upp förrän 2022. Utseendemässigt har det hänt en del även om man fortfarande såklart känner igen sig. Det är stort och maffigt som alltid och modemässigt riktigt har sjävklart grillen ökat i storlek. Och man kan få inte mindre än elva stycken olika utföranden på den. Motormässigt presenterar man bara ett enda alternativ för tillfället och det är en EcoBoost-hybrid där man kombinerar en V6:a på 3,5 liter med en elmotor på 47 hästar som är inbyggd i automatlådan som har tio steg. Tyvärr är Ford väldigt förtegna kring effekt och prestanda än så länge. Insidan får en liten skärm på fyra tum i instrumenthuset och en åtta tum stor infotainmentskärm. Dyrare utrustningsnivåer har istället 8 respektive 12 tum på grejerna. Infotainmentsystemet SYNC 4 är standard och har stöd för Apple CarPlay, Android Auto och SYNC AppLink. Mellan stolarna har man skapat en slags kontorsyta där man kan göra viktiga saker när bilen är parkerad. På säkerhetssidan hittar vi saker som autobroms, 360-graderskamera, helljusassistans och fotgängardetektering. Nya F-150 lanseras i höst till ett ännu okänt pris. Den kommer att erbjudas i versionerna XL, XLT, Lariat, Platinum, King Ranch och Limited. Givetvis kommer fler motoralternativ att läggas till och saker som om man vill ha långt eller kort flak. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Nu kan du reservera Toyota RAV4 som laddhybrid
Kostar från 499.900 kronor

I november förra året berättade Toyota lite detaljer kring modellen RAV4 som laddhybrid. Nu öppnar man reservationerna för bilen och i samma veva får vi ett svenskt pris - från 499.900 kronor. För pengarna får du en bil som tar sig över 6,5 mil på bara el. De första kunderna ska få sina bilar efter sommaren. Drivlinan bjuder på totalt 306 hästar och 0-100 km/h ska gå på 6,2 sekunder. Fyrhjulsdrift är standard och på dragkroken får man hänga upp till 1500 kilo. Batteripacket har man placerat under golvet. I bagagen ska man få in upp till 520 liter. Standardprylar är bland annat aktivt krockskyddsystem med fotgängardetektion, aktiv farthållare, körfilsvarnare, automatiskt helljus, LED-strålkastare, Apple CarPlay, eluppvärmt baksäte och el-baklucka. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0
2019
Nästa sida