m
2020

Vi har Honda E i garaget!
Extremt charmig och techig

Vi fortsätter att köra små, söta elbilar och den här veckan är det Honda E som förgyller min vardag. När den här kom som konceptbil blev vi alla kära på direkten, men inte många av oss trodde att den skulle bli verklighet. Den var liksom för bra för att vara sann. Men så fick vi höra att den faktiskt var på riktigt och att den skulle gå i produktion och vi blev alldeles till oss. Sedan kom den riktiga bilen och en del av charmen från konceptet hade försvunnit på vägen, men resultatet är ändå väldigt tilltalande och charmigt. Och framförallt var den udda inredningen fortfarande kvar med skärmar längs hela instrumentpanelen. Längst ut i kanterna har vi skärmar istället för backspeglar, framför föraren sitter förarinformation och sedan finns det två skärmar till med nöje och information för förare och passagerare. Det hela är inte perfekt, men väldigt uppfriskande och roligt. Och det känns otroligt mäktigt! Charmig, nyskapande, techig och elbil. Vad kan gå fel? Spontant så är prislappen som börjar på 370.000 spänn och den rätt trista räckvidden. Batteripacket är på 35,5 kWh och det ska på pappret räcka 22 mil och det kan nog gå en varm dag då man inte behöver använda AC. En trist dag som denna med AC på är det snarare 14-15 mil som man kommer och det är lite för lite helt enkelt, om man inte har hemmaladdning. Men har man laddning hemma är det här en riktigt rolig bil som är udda på rätt sätt. Har ni några frågor? Ställ dem bland kommentarerna så ska vi försöka svara! Tumnagel
52.4°
+
Roger Åberg
0

Vilka elbilar är billigast och dyrast att ladda hemma?
Tibber har gjort en lista

Tibber som är ett svensk-norskt elbolaget har gjort en lista över de bilmodeller som är billigast respektive dyrast att ladda hemma. Datan har Tibber samlat in från sina kunder och enligt listan ser vi att Hyundai Kona, BMW i3, Opel Corsa och Peugeot 208 är de som hamnar i topp och som är billigast att ladda hemma. Konan kostar 1,53 kronor per mil medan övriga tre alla ligger på 1,56 kronor. I Konans fall innebär det att man kan köra mellan Göteborg och Stockholm för 72 kronor. Tittar man istället på den andra sidan av skalan ser vi att Audis modell e-tron är den som kostar mest att ladda. Här är summan istället 2,32 kronor per mil. Jaguar I-Pace kommer tvåa med 2,29 kronor per mil och på tredje plats hittar vi Tesla Model X som kostar 2,21 kronor per mil. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Lucid Air laddar 3,2 mil per minut
Få 48 mil på 20 minuter

Nyligen fick vi reda på att den kommande elbilen Lucid Air tar sig hela 83 mil på en laddning. Imponerande helt klart, men hur lång tid tar det att ladda sen då när man har batteritorsk? Nu får vi svaret och det är att modellen kommer vara den snabbast laddande elbilen på marknaden med över 3,2 mil per minut med en maximal laddeffekt på över 300 kW. Enligt Lucid innebär det här att man i bästa fall kan snabbladda 48 mil på bara 20 minuter. Det här är möjligt tack vare ultrahögspänningsarkitekturen på 900 V+ och ett laddboostsystem som man kallar för Wunderbox. Ombordladdaren är en AC-laddare på 19,2 kW som klarar en laddningshastighet på upp till 12,8 mil i timmen. För hemmaladdning erbjuds Lucid Wallstation som är en laddstation med dubbelriktad laddning. Det innebär att du även kan använda den som en energireserv när du inte laddar bilen. Tumnagel
52.3°
+
Bobby Green
0

Nissan presenterar eldrivna suven Ariya
Ser ut som konceptet och tar sig 50 mil på en laddning

I höstas visade Nissan upp konceptbilen Ariya och nu är den här i produktionsutförande. Trevligt nog så har inte mycket förändrats designmässigt vilket det brukar göra. Det här är alltså en coupé-SUV som helt och hållet går på el och på en laddning ska man kunna ta sig upp till 50 mil enligt WLTP. Ariya kommer att erbjudas i fem stycken olika utföranden. Insteget har bakhjulsdrift och elmotorn bak kopplad till ett batteripack på 63 kWh. Motorn ger 218 hästar och 300 newtonmeter i vrid, 0-100 km/h ska gå på 7,5 sekunder och toppfarten anges till 160 km/h. Den här tar sig 36 mil på en laddning. Nästa version bjuder på 242 hästar och har ett större batteripack på 87 kWh och det är denna som man ska kunna köra 50 mil med innan det är dags att ladda igen. Sen är det tre stycken olika fyrhjulsdrivna versioner som gäller. Dessa får nyheten e-4ORCE som är Nissans mest avancerade fyrhjulsdrift hittills. Den första har batteripacket på 63 kWh, 279 hästar och 560 newtonmeter. Den här gör 0-100 km/h på 5,9 sekunder och toppar 200 km/h. Räckvidden ligger på 34 mil. Den andra har 87 kWh, elmotor på 306 hästar och 600 newtonmeter, gör 0-100 km/h på 5,7 sekunder och toppar 200 km/h. Här är räckvidden 46 mil. Flaggskeppet kallas för 87kWh Performance. Det bjuder på 394 hästar, 600 newtonmeter, klarar 0-100 km/h på 5,1 sekunder, toppar 200 km/h och tar sig 40 mil på en laddning. Man ska kunna snabbladda med upp till 130kW i CCS-systemet. Laddaren ombord för hemmaladdning är en 7,4 kW enfas-laddare. Versionerna med 87 kWh har dock en trefas-laddare som klarar 22 kW. På dragkroken får man hänga upp till 1500 kilo. De första leveranserna ska dra igång i Japan i mitten av nästa år, och där kommer frånpriset att ligga på fem miljoner yen vilket i svenska pengar är 428.000 kronor. Till Europa kommer bilen i slutet av 2021 och vad den kommer att kosta här ska vi få reda på inom några månader. Läs allt om Ariya i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0
2019

Nu är den här - Volvos första riktiga elbil
XC40 Recharge tar sig 40 mil på en laddning

Så, nu var den då äntligen presenterad - Volvos första riktiga elbil om man bortser från C30 Electric som visades första gången 2010 som var mer av ett experiment. Nu är marknaden som ni alla vet redo för elbilar och då måste ju även Volvo vara med. Att den första elbilen baseras på XC40 är väl heller inte så märkligt eftersom den har ett populärt format och spelar i crossover-ligan som så många verkar älska. Så vad får man då här? Jo, en liten kompakt bil med en räckvidd på upp till 40 mil enligt WLTP. Kraften kommer från två stycken elmotorer som tillsammans ger 408 hästar och som har ett vrid på 660 newtonmeter. Drivningen sker på alla fyra hjulen och från 0-100 km/h ska man kunna ta sig på 4,9 sekunder. Batteripacket är på 78 kWh och man ska kunna snabbladda från tio upp till 80 procent på 40 minuter. Volvo rekommenderar laddbox för hemmaladdning men i nödfall kan du använda ett vanligt eluttag - då tar det dock mellan 30 till 55 timmar att ladda ett tomt batteri till 80 procent. Har du en laddbox på 11 kW kapas tiden till runt 5,5 timmar. På dragkroken får man hänga upp till 1,5 ton och i det bakre bagagerummet går det in 413 liter. Där fram kan man också lasta lite saker men i princip handlar det bara om att laddsladden får plats. Som vi tidigare har berättat får bilen ett helt nytt infotainment-system som kör Android. Man trycker mycket på detta och via Google Assistant ska man kunna styra många av grejerna i bilen - som att exempelvis ställa in klimatanläggningen och byta låt på Spotify. Man kommer även att kunna uppdatera bilens mjukvara OTA (over the air). Den XC40 Recharge som visades upp för journalister på eventet var i R-Design-utförande och bär den rätt så saftiga prislappen 699.000 kronor. Då är bilen fullutrustad men det är fortfarande väldigt många slantar att lägga ut. Självklart kommer det även släppas billigare versioner men då en XC40 laddhybrid kostar från 459.900 kronor lär en XC40 Recharge definitivt inte krypa ner under 500.000. En Polestar 2 får du för 659.000 kronor. När den nya elbilen lanseras är tyvärr oklart för tillfället, men tillverkningen ska i alla fall dra igång vecka 35 nästa år. Tumnagel
50.8°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - Volkswagen ID.3
Drar det igång ordentligt på elbilsfronten nu?

"Alla" väntar på elbilen som folket ska ha råd med och Volkswagen hävdar att det är modellen ID.3 som de visar upp idag. Den här har varit i pipen länge men är nu alltså officiellt presenterad med allt vad det innebär. Det viktigaste är ju som väntat hur långt den tar sig på en laddning och vad den kostar. Så hur ser då siffrorna ut? ID.3 kommer att erbjudas med tre stycken olika räckvidder - 33, 42 eller 55 mil enligt WLTP. Batteripacken är på 45 kWh, 58 kWh och 77 kWh. Dessa har en garanti på 16.000 mil eller åtta år. Man ska kunna snabbladda 29 mil på 30 minuter om man kör 100 kW. För hemmaladdning har man utvecklat en specifik laddbox. Elmotorn i bilen finns med 150 eller 204 hästar och vridet ska ligga på 310 newtonmeter. Drivningen sker på bakhjulen, fyrhjulsdrift kommer senare och toppfarten anges till 160 km/h. Bilen ser ut som väntat och det känns som att man redan har haft designen klar för sig. Den sticker inte ut på något vis men ser ändå modern ut och "elbilsmässig", vilket kanske är bra. Helt klart att det är en Volkswagen det handlar om i alla fall. Storleken är lite större än Golf och tack vare att elprylarna tar lite mindre plats är insidan även rymligare. Den mäter 4,26 meter på längden, 1,8 på bredden, 1,55 på höjden och har en hjulbas på 2,76 meter. Tjänstevikten ligger på 1719 kilo och i bagagerummet ska man få in 385 liter. Instrumentpanelen bjuder bland annat på augmented reality (tillval) som projiceras upp mot rutan. Som väntat kan man snacka med bilen och för att komma igång med det säger man kort och gott "Hello ID" och sen vad man vill att den ska hjälpa en med. I Sverige kommer prislappen att starta på under 350 000 kronor. På det priset får man sedan dra bort klimatbonuspremien på 60.000 kronor. De första kunderna ska få sina bilar nästa vår och då handlar det om specialversionen ID.3 1st som man har kunnat förboka. Den har 42 mils räckvidd, ett batteripack på 58 kWh och lite specialprylar som de andra versionerna inte har. Marknadslanseringen av ID.3 kommer att ske nästa sommar. Allt om ID.3 finns i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
58.7°
+
Bobby Green
0
2018
2017

Köpare av elbilen Uniti får gratis hemmaladdning i fem år
Och elen ska komma från solenergi

Den svenska elbilstillverkaren Uniti och E.ON har inlett ett samarbete som innebär att alla som köper en Uniti i Sverige kommer att få fem års gratis hemmaladdning av bilen. Det garanteras även att den elen endast kommer från solenergi. Tobias Ekman som är Innovation Manager hos Uniti säger följande: "This is also a new approach. We know that most of the charging, especially for these types of cars, will take place at home. These kinds of solutions are therefore particularly sustainable." Karin Waldén som är Business Development Manager för E.ON eMobility Nordic säger: "This partnership is entirely in line with our profile: New thinking and renewable energy." Uniti kommer att presentera sin nya produktlinje den 7 december. En liveström av eventet kommer att finnas här. För tillfället ska man ha fått in nästa 1 000 stycken förhandsbeställningar på bilen och de första leveranserna väntas ske någon gång 2019. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0