m

Häng med och spana in världens största motorcykelsamling
Mäktigt ställe

I Alabama ligger The Barber Vintage Motorsports Museum och här finns världens största motorcykelsamling. Innanför dörrarna samsas över 1600 stycken hojar från flera olika tidsepoker. I det här två timmar långa klippet får vi hänga med på en rundtur och se vad som finns att titta på. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Michelin tar patent på ett backsystem för motorcykel
Ska fungera på alla hojar

Bilderna vi ser här tillhör ett patent som Michelin nyligen tagit på ett backssystem för motorcyklar. En liten batteridriven manick monteras på svingen och sedan lägger man an ett par rullar mot däcket som då får hojen att backa. Systemet ska fungera på alla hojar och kanske kan hjälpa den som har lite svårt att baxa omkring sin tvåhjuling. Backväxel finns idag på ett flertal olika motorcyklar av den större sorten, men detta skulle alltså göra det hela tillgängligt för fler. När och om den här produkten någonsin kommer att komma i produktion återstår som vanligt att se. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Museum fullt med klassiska motorcyklar har brunnit ner
Fler än 230 stycken historiska hojar har gått upp i rök

Fordon är bara materiella ting som går att ersätta tycker en del. Det kanske gäller en helt ny bil eller ny motorcykel, men inte gamla klassiker. Vissa finns det liksom bara ett fåtal exemplar av, och då går dessa inte att ersätta. Därför är det oerhört tungt och tråkigt att få reda på att Top Mountain Motorcycle Museum i Österrike brunnit ner till marken med över 230 stycken historiska motorcyklar och en hel del bilar i sig. Museet som öppnade 2016 är det högst belägna i Europa och skulle öppna för säsongen igen nu den 24 januari. Vad som orsakade branden är ännu inte klarlagt. Bonusklipp nedan. Tumnagel
11.3°
+
Bobby Green
0
2020

Kawasaki rullar ut nya skrevraketer
Z H2 SE, Ninja ZX-10R och ZX-10RR

Inför 2021 uppdaterar nu Kawasaki modellerna ZX-10R och ZX-10RR samtidigt som man presenterar en ny version av modellen Z H2 - Z H2 SE. Den sistnämnda är ganska lik vanliga Z H2 men SE innebär att den utrustas med Showas semi-aktiva fjädring Skyhook. En dator ser till att hela tiden ställa in fjädringen optimalt beroende på hur man kör. Systemet samarbetar även med bromsarna för att justera dämpningen beroende på hur hårt du trycker till. SE-versionen får även vassare Brembo-bromsar med Stylema Monobloc-ok. I övrigt är det kompressormatad motor på 998 kubik och 200 hästar som gäller. Prislappen börjar på 19.700 dollar vilket är 2.200 dollar mer än för vanliga Z H2. Gällande Ninja ZX-10R och ZX-10RR så är det två hojar som blivit ännu snabbare än tidigare. Motorn är en radfyra på 998 kubik som ska ge runt 200 hästar. ZX10-R kommer kosta från 16.399. Vill man ha ABS får man slänga upp ytterligare 1000 dollar. Det släpps även en specialversion kallad KRT som har ett annat färgschema än de övriga. ZX-10RR kostar från 28.999 dollar och den får godsaker som lättare kolvar, vevstakar i titan, smidda fälgar från Marchesini, Pirelli Diablo Supercorsa SP-däck och ännu vassare fjädringsinställningar. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Indisk miljardär vill återuppliva motorcykeltillverkaren BSA
Och bygga eldrivna versioner

BSA är en anrik motorcykeltillverkare som byggde hojar mellan 1903 och 1973. Nu vill indiern Anand Mahindra som har ganska så gott om pengar återuppliva märket igen fast denna gång se till att motorcyklarna även går på el. Nya hojar med förbränningsmotor ska börja tillverkas redan nästa år och i slutet av 2021 planerar man att presentera en eldriven version. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Honda återupplivar klassikern CB350
Ska sno kunder från Royal Enfield i Indien

Det är många motorcykeltillverkare som plockat fram nostalgi-kortet den senaste tiden och lanserat modeller med en touch av dåtiden. Royal Enfields hojar har dock alltid sett ut som gamla klassiker och det gillas av många. Honda presenterar nu en återskapad och något uppdaterad version av klassikern CB350. Den här är framtagen för att sno kunde från just Royal Enfield på hemmamarknaden i Indien. Mycket av den gamla designen fick hänga med men man ser snabbt att en del saker ändå har uppdaterats. Den här har exempelvis skivbroms bak, modern instrumentering och flådiga LED-lampor. Motorn är en luftkyld enstånka på 348 kubik som ger 21 hästar och 30 newtonmeter i vrid. Till maskinen sitter en fempetad låda. Nya CB350 kostar från 2575 dollar. En Royal Enfield Bullet 350 kostar dock bara 1760 dollar så det återstår att se om Hondan ändå kan locka över folk från konkurrenten. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0

Vyrus presenterar motorcykeln Alyen
Spännande former med hjärta från Ducati

Den italienska motorcykeltillverkaren Vyrus har alltid varit kända för att bygga intressanta och annorlunda hojar. Den senaste modellen Alyen är inget undantag. Motorcykeln ser ut som något från valfri framtidsfilm och förutom intressant fjädring framtill och enkelsving bak är det fullt med naken kolfiber överallt. I ramen har man satt en twin från Ducati på 1285 kubik som ger hela 205 hästar. Bromsarna är Brembo GP4. Vad Alyen kommer att kosta är oklart för tillfället men Vyrus hojar är inte direkt kända för att vara billiga. Vi vet heller inte när skapelsen lanseras. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

152 kilo, 237 hästar - säg hej till Ducati Superleggera V4
Sjuka siffror

Jag minns det som igår när superhojarna började närma sig samma hästkraftsantal som vikt i kilo och det var ju helt magiskt. Det är en stund sedan nu och Ducati leder vägen mot ännu lägre vikt och ännu mer effekt. Panigale V4 har knoppat av sig till Superleggera V4 och det är en hoj som ruvar på hela 237 hästar i ett paket som väger in på bara 152 kilo (torrvikt med Racing Kit). Ban-versionen är som väntat värst, den för gatan är något mildare med 223 hästar istället. Jakten på kilona märks bland annat i ramen som är helt och hållet i kolfiber samtidigt som man har använt sig av mycket magnesium- och titan-detaljer. Även svingen, fälgarna och de fräsiga vingarna är i kolfiber. Endast 500 stycken exemplar kommer att tillverkas och prislappen väntas landa på runt 100.000 dollar styck. De första leveranserna ska dra igång i juni. Beställt? Tumnagel
46.7°
+
Bobby Green
0

Dean visar upp sin BMW R60 från 1960
Härlig klassisk motorcykel

Dean har gett den här 57 år gamla BMW:n ett nytt liv igen. Kul att se att inte alla såna här hojar sågas sönder till café-byggen även om Dean plockat bort skärmarna och monterat andra däck för att få till den look han gillar. Bonusklipp nedan på en BMW som är långt från original. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0
2019

Motorcykelexpert pratar om kändisars motorcyklar
Fina hojar

Klipp där motorcykelexperten Michael Prichinello tar en närmare titt på några motorcyklar som tillhör kändisar. Bland annat pratar han om David Beckhams Confederate HF131 Hellcat, Keanu Reeves Kawasaki Ninja ZX-10R och Bradley Coopers Ducati XDiavel. Tumnagel
37.5°
+
Frode Wikesjö
0

En fin berättelse om motorcykelbyggaren Jeremiah Armenta
Bågar och Ohana är livet

Love Cycles är en fin liten berättelse om Jeremiah Armenta som är motorcykelbyggare. För honom betyder hojar och Ohana (hawaiiansk term för familj) allt. Och ja, det är Jason Momoa som han är polare med. Här kan du spana in Jeremiahs Instagram-konto. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Ducati presenterar ny Streetfighter och ny Panigale
Två vassa hojar

På ett event i Rimini har Ducati nu visat upp nya Streetfighter V4 och Panigale V4. Båda två använder samma motor och den förstnämnda är en naken variant medan den senare är en kåpförsedd historia byggd för fart. Båda två erbjuds i vässade S-versioner som då får elektronisk dämping från Öhlins, styrdämpare från Öhlins och lättviktshjul från Marchesini. Motorn kallas för Desmosedici Stradale och den är på 1103 kubik. Den ger i Streetfighter V4 211 hästar vid 12.750 varv och 123 newtonmeter i vrid vid 11.500 varv. Tycker man det är lite för slött kan man köpa till ett avgassystem från Akrapovic som ökar effekten till 223 hästar och 130 newtonmeter. Sinnessjuk effekt i en naken hoj om ni frågar mig, men så får den också ett gäng med små vingar här och var för att kunna hålla nere den på backen. Dessa ska enligt Ducati generera 28 kilo i marktryck vid en hastighet av 269 km/h. Vingarna ska även hjälpa till att kyla motorn. Framtill sitter 43 millimeter Showa Big Piston-gafflar och bak hittar vi en fullt justerbar dämpare från Sachs. Bromsarna är Brembo Stylema och framtill sitter dubbla skivor på 330 millimeter vardera, bak en singelskiva på 245 millimeter. ABS är standard. Uppdaterade Streetfighter V4 kostar från 17.595 pund medan Streetfighter V4 S kostar från 19.795 pund. Nya Panigale V4 delar mycket grejer med Streetfighter V4 men är ändå vassare på alla punkter och ännu mer optimerad för bankörning. Även här finns vingar för att man inte ska flyga iväg och dessa är hämtade från racerhojen Panigale V4R. Annat den får från den hojen är stabiliseringssystemet DTC Evo 2. Fjädringen har uppdaterats ytterligare och hojen ska ha blivit ännu stabilare under inbromsning. Hur kraften levereras när man kommer ur exempelvis en kurva har också förfinats. Här är effekten istället 217 hästar vid 13.000 varv och 124 newtonmeter vid 10.000 varv. Nya Panigale V4 kostar från 19.995 pund medan Panigale V4 S kostar från 24.795 pund. Allt om hojarna finns på länken nedan. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Harley pausar tillverkningen av eldrivna Livewire
Har problem med laddningen

Harley-Davidson meddelar nu att de pausar tillverkningen av den eldrivna motorcykeln Livewire på obestämd framtid. Anledningen är att det är problem med laddningen i hojarna och detta måste fixas till innan man kan bygga fler. De som redan har fått sin uppmanas att endast ladda den hos Harleys återförsäljare och ingen annanstans. Hittills ska man ha byggt 1600 stycken exemplar vilket står för mindre än en procent av alla hojar Harley tillverkade och sålde förra året. En Livewire kostar från 348.900 kronor. Tumnagel
32.5°
+
Bobby Green
0

BMW:s M-beteckning kan komma till motorcyklar
M-umsigt?

I BMW:s värld betyder ett M mer prestanda, mer effekt och mer körglädje. Men beteckningen har bara gällt bilar, inget annat. Men nu verkar det som att detta prestanda-fokus även kan komma att smitta av sig till motorcyklarna under BMW Motorrad. Ryktena kommer efter varumärkesskyddande av M 1000 RR, M 1300 GS och M 1000 XR har dykt upp. Om detta faktiskt innebär att några sådana hojar är på gång är oklart, men alltså inte helt omöjligt. Som vanligt kan man ju fråga sig om det behövs då hojarna redan är mycket potenta, men det kan man ju säga om BMW:s bilar i den övre kategorin också. Men mycket vill ju ofta ha mer så. Tumnagel
41.1°
+
Bobby Green
0

BMW firar 50 år av motorcykeln /5
Med specialversion av R nineT

Det är nu 50 år sedan som BMW Motorrad började tillverka motorcyklar i BMW-fabriken i Berlin Spandau. För att fira detta släpps en specialversion av modellen R nineT som hyllar den legendariska /5-serien. Klassikern släpptes som R 50/5, R 60/5 och R 75/5 och folk gillade hojarna för dess vägegenskaper, resekomfort och kördynamik. Idag är dessa modeller mycket populära att bygga så kallade café-racers av, men i mina ögon är de snygga helt original också. Specialversionen av R nineT som man kallar för R nineT /5 får klassiska färgsättningar, en stor rostfri ljuddämpare, ekerfälgar och kromade backspeglar. Motorn är betydligt större än originalet då det här sitter en boxermaskin på 1170 kubik som ger 110 hästar. På klassiskt manér är den dock luftkyld. Bromsskivorna fram mäter 320 millimeter och ABS är standard. Motorcykeln kommer att säljas i en begränsad upplaga men vad den kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

BMW visar intressant motorcykel-koncept
Klassiskt stuk med helt ny boxer-motor

En gammal BMW-hoj med cylindrar som pekar rätt ut står som så mycket annat på min önskelista men jag har inte slagit till än. Nu visar BMW Motorrad upp en ny hoj som de hade med sig till Concorso dx27Eleganza Villa dx27Este, och den har just detta. Konceptet som heter R18 är designat av Bart Janssen Groesbeek och är som väntat en hommage till hur hojarna såg ut förr. Motorn är en helt ny tvåcylindrig boxer på 1800 kubik. Till skillnad från sina föregångare är denna dock både luft- och oljekyld. Blocket och växellådan är i aluminium och på klassiskt manér har man valt att köra med kardandrift. Den har ingen insprutning utan förlitar sig på en Solex-förgasare till varje cylinder. Vad maskinen bjuder på för effekt är oklart men det borde räcka för den här typen av hoj. Jag hade gärna tagit mig en provtur, oklart om den här någonsin kommer att komma i produktion dock. Läs mer om bygget på länken nedan. Tumnagel
47.2°
+
Bobby Green
0

Royal Enfields senaste hojar hälsar på hos Jay Leno
Nyheter med klassiskt utseende

Rod Copes som är President of Royal Enfield North America tog med sig tre av tillverkarens nya hojar till Jay Leno. Modellerna heter Himalayan, INT 650 Twin och Continental GT 650 Twin och som väntat har alla ett härligt klassiskt stuk. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Keanu Reeves visar upp sina motorcyklar
Hans Norton är bland favoriterna

Skådespelaren Keanu Reeves är som ni kanske redan vet delägare i motorcykeltillverkaren Arch Motorcycles och i det här klippet pratar han lite om detta men även om andra hojar som står i lokalen där Arch tillverkas. Bonusklipp nedan. Tumnagel
47.6°
+
Bobby Green
0
2018

Förbipasserande stoppar motorcykeltjuvar
Backar in i deras moped

I Storbritannien finns det något som heter UK Motorcycle Theft Protest Community som har som syfte att uppmärksamma alla motorcykelstölder som sker i landet. Det brukar ofta handla om tjuvar som åker runt på mopeder och spanar in lämpliga hojar att stjäla. Här ser vi när ett försök till detta inträffar, men en förbipasserande som först blir bortjagad ger inte upp i första taget och lyckas till slut skrämma iväg tjuvarna. Tumnagel
70.6°
+
Bobby Green
0
2017

Den eldrivna superbilen från Eons reklamfilm
Det här är 1 250 hästar starka Tachyon Speed

I måndags skrev vi om Eons planer på laddstolpar för elbilar och i den artikeln fanns det en Mad Max-inspirerad reklamfilm där alla fordon gick på el. En av dem var superbilen Tachyon Speed från den amerikanska firman Race Advanced Engineering Systems and Research (RAESR). Den har man fnulat på sedan 2012 och under skalet finns inte mindre än sex stycken elmotorer som tillsammans ger över 1 250 hästar och 4 948 newtonmeter. Vikten hålls nere tack vare kolfiber och vågen stannar till slut på 1 338 kilo. 0-100 km/h ska gå på under tre sekunder och toppfarten sägs ligga på omkring 386 km/h. Vid stadskörning ska bilen ha en räckvidd på 24 mil. Om bilen någonsin kommer att sättas i produktion återstår att se. Bonusklipp nedan om en av de eldrivna hojarna som var med i reklamfilmen. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0
2015

Driveclub Bikes offentliggjort
Och släppt

Evolution Studios släppte i dag en trailer för ett nytt Driveclub-spel som heter Driveclub Bikes. Precis som man kanske kunde räkna ut så går spelet på att man åker på motorcyklar istället för i bilar. I spelet kommer man kunna åka på hojar från tillverkare som Yamaha, Ducati, Kawasaki, Honda och BMW på en rad olika banor. Spelet släpptes på en gång och borde kunna hittas i PlayStation-affären. Tumnagel
41.2°
+
Frode Wikesjö
0

Honda visar kombi för cykelentusiasten
Fyll baken med hojar

Med Civic Tourer Active Life Concept vill Honda flörta med alla som gillar att plocka med sig cykeln på resan. Istället för ett takräcke kan man i denna stoppa in två cyklar i bagagen, eftersom baksätet plockats bort. Cyklarna står där på varsin arm som fälls ut ur luckan när man känner sig sugen på att trampa lite. I övrigt är bilen utrustad med en inbyggd pump så att man kan fylla däcken om dessa skulle vara trötta, en verktygslåda, flaskhållare, vattentank och en hållare för framhjulen. I takboxen förvarar man utrustning som kläder, skor och hjälmar. Tumnagel
51.4°
+
Bobby Green
0

Styr avgassystemet med din smartphone
Ny teknik från Akrapovic

Att hänga på ett sportigare avgassystem på bilen kan ju vara trevligt för att få ett lite roligare ljud men det kan också bli lite tjatigt i längden. När du vill vara diskret och inte väcka hela grannskapet brölar det på tok för mycket och när du ska åka långt kanske ljudet tröttar ut dig. För ett par år sedan introducerades avgassystem med spjäll i som gjorde att du kunde justera hur mycket det skulle låta. Stängda spjäll = mindre ljud och vice versa. Det hela sköts via en knapp i kupén och på en del sportigare bilar är detta standard i dag. Nu presenterar dock Akrapovic ytterligare en nyhet kring detta, och det är att du ska kunna styra dessa spjäll via din smartphone med Bluetooth. Nu kan du alltså stå utanför bilen när den går på tomgång och öppna upp ditt system för omgivning - inte helt nödvändigt men ganska coolt. Systemet som kallas för Akrapovic Sound Kit lanseras i april men till en början endast till avgassystemet i titan man har tagit fram till Lamborghini Aventador. Senare kommer även kit till fler bilmodeller och även till Harley-Davidson-hojar. Som vi kan se på bilden går systemet även att styra via en knapp i kupén. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0
2014

Ride är en ny motorcyklelsimulator
Bandai Namco och Milestone står bakom spelet

Bandai Namco och Milestone satsar på motorcyklar i deras nästkommande spel Ride. Det är en renodlad motorcykelsimulator och man kommer kunna ratta runt med över hundra olika hojar i fyra olika racingkategorier: Superbikes, Supersports, Naked och Historical bikes. Någong gång under våren är det planerat att släppas och det kommer till Xbox 360, Xbox One, PS3, PS4 och PC. Kolla in en kort teaser nedan. Tumnagel
39.5°
+
Peter Tjärndal
0

Snyggaste cykelfraktaren någonsin?
Tour de France-preppad Jaguar F-Type Coupé

Ska man ha med sig cyklar när man är ute och kör bil är det oftast på taket eller på dragkroken man sätter fast dessa. Jaguars Special Vehicle Operations gjorde något mittemellan och skapade det vi ser här - en Jaguar F-Type R Coupé med plats för två hojar där bak. Bilen finns endast i ett exemplar och den är framtagen åt Team Sky som tävlar i Tour de France. Tumnagel
55.5°
+
Bobby Green
0

iOS/Android Square Enix släpper hojspel till mobil
Minispel från FFVII gör comeback

De som minns minispelen i Golden Saucer-området i Final Fantasy VII kanske minns G Bike, motorcykelspelet. Detta spel skall nu få ett nytt och eget liv i mobilt format. Square Enix och CyberConnect2 och utvecklar spelet som kommer att få fler features än originalet och många motorcyklar att välja på. På hojarna går det att montera Materia efter tycke och smak. Spelet släpps i år, mer exakt än så vet vi ännu inte. Tumnagel
38.1°
+
Christian Bengtsson
0

Ariel Atom blir polisbil
Se upp fartdårar

Avon and Somerset Constabulary får nu förstärkning till sin polisbilsflotta i form av en Ariel Atom - i princip det snabbaste med fyra hjul du kan färdas med. Modellen kallas för Atom PL och den har en trimmad version av Honda-motorn som ger 350 hästar istället för de vanliga 245. 0-100 km/h ska gå på löjligt låga 2.6 sekunder och till och med de snabbaste sporthojarna kommer få problem att dra ifrån denna. Bilen har utrustats med sirener, blåljus och reflextejp precis som de övriga bilarna i flottan men det är nog ändå denna som kommer att sticka ut mest. Tumnagel
65.1°
+
Bobby Green
0

En titt på Paul Jr. Designs World of Warcraft-hojar
Stora grejer

För några månader sedan så drog Blizzard en realityserie där hojbyggaren Paul Teutul, Jr och sitt team från Paul Jr. Designs skulle bygga två World of Warcraft-inspirerade motorcyklar. I det senaste avsnittet så fick man klart dem och nu kan man rösta på vilken av dem som man vill se som mount i spelet. Avsnittet kan beskådas ovan och ett gäng detaljerade bilder samt själva röstningen kan hittas via länken nedan. Tumnagel
38.7°
+
Frode Wikesjö
0

Paul Jr. Designs bygger World of Warcraft-hojar
En Horde-hoj och en Alliance-hoj

Den 17:e april drar Blizzard igång en programserie där hojbyggaren Paul Teutul, Jr och sitt team från Paul Jr. Designs tar sig an utmaningen att bygga två World of Warcraft-inspirerade motorcyklar. När dessa väl är färdigbyggda kommer fans få chansen att rösta den som de vill se i spelet som en mount. Grab a front-row seat for the ultimate road showdown! Legendary custom motorcycle designer Paul Jr. has assembled two handpicked teams of bike experts to bring to life a pair of asphalt-kicking chopper designs inspired by World of Warcraft®’s two warring factions. Joining each crew on their epic quest are members of the World of Warcraft development team, on board to help to infuse the essence of the Horde and the Alliance into each bike. In the end, only one chopper will reign supreme as the undisputed king of Azeroth’s roads in a winner-takes-all showdown voted on by World of Warcraft players around the globe. Första avsnittet släpps som sagt den 17:e april och sju återstående avsnitt sedan med en veckas mellanrum. Tumnagel
48.4°
+
Frode Wikesjö
0
Nästa sida