m

Toyota har vaknat
Ska lansera 15 stycken elbilar till 2025

Nästa år ska Toyota lansera den eldrivna suven bZ4X, men går du in i hallarna idag kan du inte få en helt eldriven modell av tillverkaren. Något som antagligen har förundrat många då Toyota är en av världens största biltillverkare och eftersom "alla" andra redan erbjuder elbilar. Men nu ska det alltså bli ändring på detta. Företaget investerar hårt i elbilsutveckling och ska 2025 ha inte mindre än 15 stycken olika elbilar i sitt utbud. Räkna dock inte med att alla dessa bara går på el utan det lär handla om laddhybrider också. Men det verkar i alla fall som att Toyota har vaknat lite och snart hoppar på elbilståget. Tumnagel
41.1°
+
Bobby Green
0

52 % av nybilsförsäljningen i september var laddbara fordon
Över 60 % av dessa vara elbilar

I september slogs ett nytt rekord. Då stod nämligen laddbara fordon för 52 % av nybilsförsäljningen här i landet. Över 60 % av dessa var helt eldrivna elbilar. Allt fler köper bilar som bara går på el och laddhybriderna minskar i popularitet. Nu rullar det totalt 275.300 laddbara fordon i Sverige och av dessa är 91.449 stycken helt eldrivna, 173.377 stycken är laddhybrider, 7515 stycken är eldrivna lätta lastbilar, 2303 stycken är eldrivna motorcyklar och 653 stycken är elbussar. Under 2021 har antalet laddbara fordon ökat med 88.300 stycken. Totalt under året har 43 % av de nyregistrerade fordonen varit helt eldrivna vilket är en ökning med 70 % om man jämför med samma period förra året. Tumnagel
44.9°
+
Bobby Green
0

Ford lyfter Focus
Får stor skärm på insidan

För en månad sedan rullade Ford ut en uppdaterad version av modellen Fiesta. Nu har turen kommit till storebror Focus som får lite fräschare utseende, en stor 13,2 tums-skärm på insidan och nu erbjuds även sjustegad dubbelkopplingslåda till mildhybriderna. Bilen får bland annat nya LED-strålkastare, andra DRL-ljus, Ford-märket i grillen istället för ovanför och nytt ljusmönster för bakljusen. Motormässigt erbjuds det en rad olika alternativ och ST är för närvarande den vassaste, om det inte kommer en ny RS. Den bjuder fortfarande på en EcoBoost-fyra på 2,3 liter som ger 280 hästar och som endast driver på framhjulen. Versionen erbjuds med den nya lacken Mean Green, ny design på fälgarna och på insidan hittar vi egenutvecklade sportstolar istället för de Recaro-stolar som användes tidigare. Vad uppdaterade Focus kommer att kosta och när den lanseras är än så länge oklart. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Kia ska bara sälja laddbara modeller i Sverige 2024
Det borde de klara

Kia meddelar nu att de har som mål att bara sälja laddbara modeller i Sverige om drygt två år. Idag består försäljningen av 77 procent laddbara bilar så det tycker man ju att de borde lyckas med. I juli och augusti var modellerna Niro och Ceed som laddhybrider de mest registrerade bilarna i Sverige. e-Niro var den mest sålda elbilen i landet dessa månader. Nästa månad ska de första exemplaren av den nya elbilen EV6 börja säljas. Till våren lanseras nya Sportage som laddhybrid. Tumnagel
49.4°
+
Bobby Green
0

Alla nya Kawasaki-motorcyklar kommer vara eldrivna 2035
I alla fall på de största marknaderna

Kawasaki berättar nu lite om deras framtidsplaner och dessa säger bland annat att de vill att alla deras tvåhjuliga fordon ska vara eldrivna 2035. I alla fall de som erbjuds på de största marknaderna. 2025 räknar man med att kunna erbjuda minst tio stycken hybrider och eldrivna fordon för att sedan trappa upp allt eftersom. Kawasaki ska även investera i vätgasdrivna alternativ och även dessa ska dyka upp inom några år. Tumnagel
43.9°
+
Bobby Green
0

Mazda har fyra nya suvar på gång
Och elbilen MX-30 kommer gå att tanka med bensin

Inte mindre än fyra nya suvar är under utveckling hos Mazda. Den europeiska marknaden kommer att få en modell som heter CX-60 och som har plats för fem stycken personer. Det kommer även att erbjudas en sjusitsig som istället heter CX-80. Dessa kommer att erbjudas både som mildhybrider och laddhybrider. För den amerikanska marknaden kommer bilarna att släppas i större och bredare versioner som då får namnen CX-70 och CX-90. XC70 och XC90 någon? CX-60 och CX-80 väntas lanseras först 2023. Mer information kring dem ska dock komma i början av nästa år. Mazda berättar även att elbilen MX-30 kommer att få en liten bensindriven Wankelmotor som räckviddsförlängare, något som det gått rykten om tidigare. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Fordonsregistreringarna minskade i september
Elbilarna regerar i försäljningstoppen

Den svenska branschorganisationen för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar - Bil Sweden, har langat ut lite färsk statistik om hur det ser ut på marknaden. Den visar bland annat att fordonsregistreringarna minskade i september - för tredje månaden i rad. 22.634 stycken nya personbilar registrerades, och det är minskning med runt 21 procent jämfört med september förra året. Nyregistreringarna av elbilar ökade med 103 procent samtidigt som laddhybriderna minskade med runt 23 procent jämfört med samma månad förra året. Och just elbilar och laddhybrider regerar hårt bland de populäraste modellerna. Det landade, minst, en båt med Teslor under månaden vilket gjorde att Tesla Model Y blev mest sålda elbilen. Mest sålda bilen blev Kia Niro och av dessa var 858 elbilar och 254 laddhybrider. Även av Kia Ceed, som inte finns som elbil, var det nästan bara laddhybrider som såldes. De två svenska märkena Volvo och Polestar har det uppenbarligen svårt att sälja elbilar, trots att suget verkar gigantiskt. Volvo sålde 38 stycken XC40 och 30 stycken "övriga" registrerades, möjligen C40s. Polestar sålde 188 stycken Polestar 2. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Laddhybrider från Volkswagen ska komma 10 mil
Och kunna snabbladdas

Rykten säger nu att Volkswagen kommer att förse framtida laddhybrider med större batteripack så att dessa ska klara 10 mil på bara el. Man ska då även kunna snabbladda bilarna med likström (DC). Förbränningsmotorn som idag är en bensinfyra på 1,4 liter byts ut mot en ny som är på 1,5 liter istället. Till den kopplas precis som tidigare en dubbelkopplingslåda och effekten blir densamma. De första modellerna som får den nya tekniken i sig är nästa generation av Passat och Tiguan som ska börja säljas 2023. Tumnagel
45.9°
+
Bobby Green
0

Alla nya bilar är elbilar eller hybrider i Norge nästa vår
Det visar ny prognos

Norge har som mål att sluta sälja nya bensin- och dieselbilar 2025 men nu säger prognoser från Norwegian Automobile Federation (NAF) att det kan bli ändring på detta. Anledningen är den stadigt dippade försäljningen av just vanliga bilar med förbränningsmotor sedan 2017. Man tror därför att nästan alla nya bilar som kommer att säljas nästa vår i Norge kommer att vara hybrider och elbilar. Det i sin tur skulle kunna leda til att det inte blir något förbud mot försäljning av fossilbilar 2025 eftersom att antalet nyregistreringar av dessa ändå skulle vara såpass låg då. Förra månaden stod helt eldrivna bilar för 72 procent av nybilsförsäljningen i Norge. Hybrider och laddhybrider stod för 20,4 procent. Endast 4,6 procent var bensinbilar och 3,2 procent dieselbilar. Bästsäljare är Tesla Model 3 som ren elbil, laddhybrid är Toyota RAV4 Prime och vanlig hybrid är Toyota Corolla Hybrid. Tumnagel
56.8°
+
Bobby Green
0

BMW: "Det räcker med 60 mils räckvidd för elbil"
Vad tycker ni?

Det snackas en del om räckviddsångest i elbilskretsar, kanske inte hos de som äger elbil men hos andra. Det bästa vore enligt många om elbilen hade obegränsad räckvidd och aldrig behövde laddas, men riktigt så ser det ju tyvärr inte ut. Nu börjar vi vara uppe och nosa på 80 mil innan det behöver tankas, och det borde ju räcka för de flesta. BMW menar dock att 60 mil är fullt tillräckligt och har inga direkta planer på att utöka detta. I samma veva säger David Ferrufino som är projektledare för den eldrivna modellen i4 att tio mil räcker för laddhybrider. Tumnagel
44.4°
+
Bobby Green
0

Mercedes slutar utveckla laddhybrider
Och kombi-versioner kanske hänger löst i framtiden

Mercedes meddelar nu att de inte kommer att investera mer pengar i ny laddhybrid-teknik utan att man istället kommer att fokusera på kostnadseffektiva elbilar. Markus Schäfer som är head of development hos Mercedes menar att komplexiteten av att ha två stycken drivlinor (förbränningsmotor plus el) i ett fordon inte är så vettigt, och jag håller verkligen med honom. De pengar tillverkaren redan har investerat i tekniken mynnade nyligen ut i GT 63 S E Performance och den kommande superbilen AMG Project One är också en laddhybrid, men man kommer alltså inte att hiva in pengar i något nytt. Markus nämner även att det på kombi-fronten inte ser så ljust ut och att det inte är versioner som folk trånar efter lika mycket längre, därför kanske även dessa kommer att fasas ut om några år. Tumnagel
53.8°
+
Bobby Green
0

Toyota ska ösa in 14 miljarder dollar i batteriutveckling
Innan årtiondet är slut

Toyota meddelar nu att de planerar att investera inte mindre än 14 miljarder dollar i batteriutveckling innan årtiondet är slut. Pengarna kommer att gå både till litiumjon- och solid state-batterier. 2025 hoppas man kunna halvera produktionskostnaden och då ska även bilar utrustade med solid state-batterier rulla på vägarna. En fungerande prototyp utrustad med detta började provköras redan förra året. Dessa batterier kommer om allt går som planerat inte bara att hamna i rena elbilar utan även i hybrider. Tumnagel
51.0°
+
Bobby Green
0

Nya bonus-malus-regler från nästa år
Dyrare med halvsmutsiga bilar

I budgetpropositionen för 2022 föreslår regeringen ett antal nya regler för bonus-malus. Grundtanken är fortfarande densamma, men man justerar nivåer en smula och tillför mer pengar så att de som beställt och kommer att beställa bonus-bilar faktiskt får sina pengar. – Försäljningen av elbilar har dubblerats flera gånger om sedan bonus-malus infördes, och regeringen vill fortsätta gynna den utvecklingen. Nu ser vi till att de som vill göra en god sak för miljön också kan få den klimatbonus de förväntade sig när de köpte en klimatbonusbil, säger miljö- och klimatminister Per Bolund I stora drag är alltså tanken densamma och elbilar har samma tak för bonus nästa år som i år, det vill säga 70.000 kronor. 2023 kommer denna att sänkas till 50.000 kronor, troligen eftersom det skulle bli alldeles för dyrt att hålla samma höga nivå. Försäljningen av elbilar ökar ju hela tiden och den utvecklingen lär inte minska. Laddhybrider kan i dag få rätt bra bonus på maximalt 45.000 men det kommer att sänkas till 20.000 kronor nästa år och 10.000 kronor året efter. Om det är rätt kan man diskutera, men det är inte en orimlig del av utvecklingen. Gränsen för att få bonus sänks från 60 gram i år till 50 gram nästa år och 30 gram året 2023. Samtidigt så justerar man malus-delen. I dag kostar det 107 kronor per gram mellan 90 och 130 gram koldioxid som man släpper ut och 132 kronor över 130 gram. Detta justeras till att bli 107 kronor mellan 75 och 125 gram och 132 kronor över 125 gram. Det betyder att en Volvo V60 av slöaste modell som släpper ut 142 g/km kommer att öka från 5864 till 7594 kronor per år de första tre åren. Totalt ökar straffet från 17.592 kronor till 22.782 kronor under de tre första åren. Just malus-delen ökar främst för bilar som inte släpper ut speciellt mycket, en bil som släpper ut 300 g/km får sin skatt höjd från 80.160 till 85.350 kronor, vilket är procentuellt mycket mindre. Tumnagel
31.0°
+
Roger Åberg
0

Mercedes klär på C-klassen galonbyxorna
Det här är All-Terrain

Vi svenskar gillar bilar som klarar av lite skitigt väder och inte helt perfekta vägar. Nu kommer C-klassen i skogsmulle-version, eller All-Terrain som det heter på Mercediska. 2017 släppte man E-klassen i den här versionen, men nu är det alltså dags även för C-klassen. Bilen har 40 mm högre markfrigång, skärmbreddare och kaross-skydd. Fjädringen är inställd så att den ska vara härligare på dåliga vägare och för att det ska vara mindre risk för genomslag när man kör över hål i vägen. Två nya körprogram finns, Offroad är för grusvägar och Offroad+ är för ännu tuffare förhållande och där har man till exempel en funktion så att låg hastighet kan hållas i branta nedförsbackar. Bilen får dra 1800 kilo och har ESP-stabilisering för släpvagn som ska motverka svängningar. Det finns även en släpvagnsassistent som hjälper dig backa. Det kommer finnas bensin- och dieselmotorer och alla kommer att vara mildhybrider. Dock inga laddhybridsalternativ. Inga priser finns ännu men säljstart är i oktober och leverans är i slutet av året. Tumnagel
38.7°
+
Roger Åberg
0

Sweet Tooth får en andra säsong
Gus får bege sig ut på fler äventyr

Netlix meddelade i veckan att Sweet Tooth kommer få sig en andra säsong. Så om man gillade seriens första säsong är detta ju helt klart trevliga nyheter. Sweet Tooth handlar om en postapokalyptisk värld där människodjurhybrider börjat födas och vi får följa unge Gus, som är halvhjort, som försöker överleva. Serien är baserad på den grafiska novellen med samma namn av Jeff Lemire som bland annat beskrivits som Mad Max möter Bambi. Tumnagel
45.5°
+
Frode Wikesjö
0

EU föreslår stopp för nya förbränningsmotorer efter 2035
Del av en plan för att minska utsläpp

EU-kommisionens nya klimatpaket vill se ett stopp för nya bilar med förbränningsmotorer efter 2035. Detta är en del av en större plan som bland annat ska bidra med att minska utsläppen från nya bilar inom EU med 55% till 2030 och 100% till 2035. Innan låg målet på 37,5% minskning till 2030. Personbilar står idag för cirka 12% av de totala utsläppen inom EU. För att möjliggöra denna utveckling föreslår man att medlemsländer installerar laddstationer med som mest 60 kilometers avstånd från varandra på större vägar innan 2025. Man förväntar sig att det byggs 3,5 miljoner laddare till år 2030 och 16,3 miljoner till år 2035. Förslaget måste godkännas av samtliga 27 medlemsländer. Vissa länder har redan kommit ut med liknande mål och flera biltillverkare lika så. Det finns dock motstånd, Frankrike har till exempel planer på att ge plug-in hybrider längre tid. Utanför EU har till exempel Storbritannien satt som mål att stoppa försäljningen av bilar med förbränningsmotor till 2030. Tumnagel
36.8°
+
Hugo Engström
0

BMW släpper elscootern CE 04
Med snabbladdning och smarta lösningar

2017 visade BMW upp Concept Link förra året Definition CE 04. Nu är det äntligen dags för produktionsvarianten som får namnet CE 04. Det handlar om en eldriven scooter som kommer i en lätt och en tung version. Den lätta har 11 kW (15 hästar) och maximalt 23 kW (31 hästar) medan den tunga har 15 kW (20 hästar) och maximalt 31 kW (42 hästar). Båda har en toppfart på 120 km/h. Batteriet är på 8,9 kWh och det ska räcka till 13 mil. 11 kW-versionen ska konstigt nog komma kortare sträcka, 10 mil. Batteriet använder samma batteriteknik som nya iX och motorn är av samma typ som finns i BMWs hybrider. Även laddningen hämtar inspiration från bilvärlden. Stoppar man i en vanlig kontakt så tar det 4 timmar och 20 minuter från 0 till 100 procent. Men med en snabbladdare (tillval) så går det på bara 1 timme och 40 minuter. Att ladda från 20 till 80 procent ska ta 45 minuter med snabbladdaren. Snabbladdar man så gör man det från en laddbox med en Mode 3-kabel. Perfekt om du också har en elbil hemma! Fyra olika körlägen finns, Eco, Rain, Road och Dynamic. ASC (Automatic Stability Control) är standard och DTC (Dynamic Traction Control) är tillval. ABS är standard och ABS Pro är tillval. Scootern har en skärm på 10,25 tum där man kan se navigation och sånt. Lamporna är så klart LED. Hjälmen går att placera i ett fack under sätet. Mobilen kan du stoppa i ett speciellt fack och ladda med USB-C. Prislappen ligger på 132.295 kronor och färgerna som finns är grå och vit. Tumnagel
41.3°
+
Roger Åberg
0

Bentley Flying Spur nu som laddhybrid
Njut lite miljövänligare

Laddhybrider är väl sällan speciellt roliga, men den här skulle jag kunna leva med. Det handlar om fina Flying Spur från Bentley som nu får ett laddhybridsalternativ precis som Bentaygan tidigare har fått. Men det är ingen fjösig historia för det. En V6 på 2,9 liter ger 416 hästar och 550 Nm och elmotor levererar 136 hästar och 400 Nm. Tillsammans blir det ger 544 hästar och 750 Nm, vilket är 95 mer än i Bentaygan. Fyra mil ska man komma på ren el och kombinerat ska man komma hela 70 mil. Batteriet är på 4,1 kWh. Bentley lovar att bilen ska bjuda på snabb gasrespons och i princip inget turbolagg. 0-100 ska gå på 4,3 sekunder. Tumnagel
39.1°
+
Roger Åberg
0

Varannan såld bil i juni var laddbar
MG ZS EV mest sålda elbilen

Vilken elbilsmodell sålde bäst i juni tror ni? Tesla kanske med deras Model 3? Eller Volkswagens ID.4? Nope, det gjorde faktiskt MG med deras MG ZS EV. Man lyckades registrera hela 1665 stycken, före Model 3 med 1499 stycken och ID.4 med 1229 stycken. ID.4 är förresten den överlägset mest sålda bilen för Volkswagen. En imponerande start på den billiga elbilen som går att privatleasa för 1990 kronor i månaden. Bilen fokuserar på pris och har en motor som ger 143 hästar, accelererar till hundra på 8,1 sekund och har ett batteri på 44,5 kWh vilket ska räcka dryga 26 mil enligt WLTP. Andelen laddbara bilar ligger nu på hälften av de sålda bilarna, eller 49,4 procent för att vara exakt. 36.095 bilar såldes i juni och av dem var 9142 laddhybrider, nästan en dubblering från förra året, och 8687 var rena elbilar, vilket är mer än en fyrdubbling från förra året. Tumnagel
44.3°
+
Roger Åberg
0

Utsläppen från nya bilar minskade förra året i Europa
Tack elbilen!

European Environment Agency har sammanställt data för alla bilar som såldes under 2020 och kommit fram till att snittutsläppen bland dessa minskade. Snittet låg på 107.8 gram CO2/km (enligt NEDC), vilket är 14,5 gram mindre än 2019. Faktum är att det är första gången sedan 2016 som snittet minskar, det har alltså ökat i några år i takt med att bilarna vi köper blivit större. Anledningen till minskningen är inte välvilja och smarthet hos tillverkarna utan regler och böter. Dessa har tvingat biltillverkarna att få ut elbilar på marknaden och antalet sålda elbilar tredubblades från 3,5 procent till 11 procent. Även försäljningen av laddhybrider lär ha påverkat siffrorna. Siffrorna ovan är alltså enligt den gamla mätmetoden NEDC för att man helt enkelt ska kunna jämföra bakåt i tiden. I dag använder vi den hårdare mätmetoden WLTP och enligt den var snittet för 2020 130,3 gram CO2/km. Norge är det land som har den överlägset bästa siffran, 38,2 gram enligt NEDC. Men Sverige ligger faktiskt rätt bra till med en fjärdeplats och 93,4 gram. Sämst är Bulgarien med 133 gram. Mer data finns att kolla in här. Bensinbilarna säljer fortfarande överlägset mest och både diesel och bensin ligger på runt 120 gram i snitt. Laddhybrider ligger på runt 40 gram i snitt och elbilar så klart runt noll. Detta är alltså NEDC-siffror och inte WLTP som numera används, så räkna upp dessa med cirka 20 procent. Tumnagel
48.2°
+
Roger Åberg
0

Volvo och Volkswagen bäst på elektrifiering
Toyota får bakläxa

Gruppen Transport and Environment har kollat på vilka biltillverkare som ligger bäst till när det kommer till elektrifiering ur ett europeiskt perspektiv. Jag vet inte om det är med flit, men Tesla verkar ha glömts bort helt eller så har man inte tagit med dem eftersom de är klara med elektrifieringen. Förutom Tesla så ligger Volkswagen och Volvo bäst till enligt gruppen. Man har tittat på hur långt fram man ligger i egna prognoser, hur det ser ut med batteritillverkning och en rad andra punkter. Både Volkswagen och Volvo kör ju en hård strategi mot elektrifiering just nu och säger att en betydande del av bilarna som säljs 2030 ska vara elektrifierad. I Volkswagens fall tror jag att de kommer att lyckas eftersom MEB-plattformen verkar bli en succé med deras VW ID.4, Skoda Enyaq och Audi Q4 som väntade storsäljare. Volvo väntar vi fortfarande på att de ska komma ur snackhörnan och in i levererahörnan, att ha en modell som kostar nästan 700.000 kronor räcker inte. Lite underligt är det att Kia och Hyundai hamnar så dåligt, de har redan i dag en stor del elbilar och kommande plattformen som Hyundai Ionic 5 och Kia EV6 ska rulla på verkar väldigt lovande. Att Toyota ligger sist är inga konstigheter, de mumlar fortfarande om hybridteknik även om elbilar också är på gång. Enligt rapporten så väntas försäljningen av rena elbilar ligga på 7,4 procent av produktionen i år, 24,2 procent 2025 och över hälften av produktionen 2030. Laddhybrider väntas nå sin topp försäljningsmässigt runt 2026 och sedan dala igen. Tumnagel
40.8°
+
Roger Åberg
0

BMW ansiktslyfter X3 och X4
Bara lagom stora njurar

Det är dags för en liten uppdatering av BMWs mindre suvar X3 och X4. På utsidan ser vi ny front med lite annorlunda njurar och smalare lampor. LED är standard men man kan även få Matrix-lysen eller Laser-lysen om man vill. Njurarna är stora men av en rimlig storlek ändå, X3 får kromade och X4 lite sportigare. Motoralternativ finns det gott om. Gemensamt för alla är nu att alla är mildhybrider och alla har fyrhjulsdrift. X3 kommer i hela sju versioner där billigaste versionen kostar 491.000 kronor och dyraste M40i kostar 702.000 kronor. X4 saknar laddhybriden X3 30e som kommer fem mil på en laddning. Den har i vanliga fall 292 hästar, men kan få 41 till under kortare perioder och bör alltså vara rätt pigg. På insidan så har tekniken fått sig en uppdatering där den största nyheten kanske är att deras digitala cockpit i plus-version numera är standard, denna har en 10,25 tum stor skärm. Här är alla versioner och svenska priser: X3 xDrive 20i = 491.000 SEK X3 XDrive 30i = 565.000 SEK X3 xDrive M40i = 702.000 SEK X3 xDrive 30e = 632.000 SEK X3 xDrive 20d = 510.000 SEK X3 xDrive 30d = 582.000 SEK X3 xDrive M40d = 697.000 SEK X4 xDrive 20i = 513.000 SEK X4 xDrive 30i = 587.000 SEK X4 xDrive M40i = 733.300 SEK X4 xDrive 20d = 532.000 SEK X4 xDrive 30d = 605.000 SEK X4 xDrive M40d = 728.000 SEK Man har även släppt en X3M och en X4M, men eftersom det hade blivit miljoner bilder i den här artikeln om vi även tog med dessa så kommer det en egen om dessa bensinmonster. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0

Nästa Audi A4 kommer som två olika bilar
En med förbränning och en med el

Det är dags att hoppa på elbilståget, men vissa modeller är alldeles för viktiga för att enbart säljas med el. Det är helt enkelt så att folk fortfarande vill ha förbränningsmotorer, speciellt i de delar av världen som inte ha så hårda utsläppskrav. Därför kommer Audi att släppa nästa generation av A4 på två olika plattformar, precis som Porsche väntas göra med sin Macan. Förvänta er alltså två olika A4:or, där den ena är en facelift av den nuvarande som då alltså bygger på MLB-plattformen. Här är det förbränningsmotorer som gäller, även om det så klart kommer att elektrifieras i form av laddhybrider och annat. Sedan kommer en helt ny version som byggs på den helt nya plattformen som heter PPE och denna lär få namnet A4 e-tron. På PPE-plattformen kommer bland annat Macan och nya A6 e-tron att byggas. Här är det bara eldrift som gäller och det är ingen högoddsare att Audi kommer att se till att det finns modeller som går undan, men det lär även finnas lite mer rimliga versioner så klart. Enligt Autocar så kommer vi att få se både elektriska RS-versioner och RS-versioner med hybriddrift. Vi kan ju hoppas att kommande A4 e-tron kommer att vara lika sexig som kommande A6 e-tron som också kommer att byggas på PPE-plattformen. Tumnagel
41.9°
+
Roger Åberg
0

Hej då Alfa Romeo Giulietta!
Kommer att ersättas av en SUV

Elva år är en evighet i bilvärlden, men så lång tid är det sedan Alfa Romeos Giulietta började säljas. Bilen var efterföljaren till Alfa Romeo 147 som också var en långkörare, den levde i tio år. Giulietta har trots det underliga namnet sålts en bit över 400.000 exemplar, men här i Sverige har det bara sålts dryga 1200 bilar genom åren. Efterföljaren blir inte en ny hatchback utan en liten SUV med namn Tonale. Vi har sett den som koncept och tanken var att den skulle komma i år, men den blev uppskjuten eftersom nya Alfa-bossen inte tyckte att plugin-hybriderna höll måttet. Så vi får ge oss till tåls helt enkelt. Ovan ser ni första reklamfilmen för bilen. Tumnagel
26.2°
+
Roger Åberg
0

Teasertrailer för Sweet Tooth
Baserad på grafiska novellen med samma namn

Netflix har släppt en teasertrailer för Sweet Tooth och denna kan ni kika på ovan. I kastas vi in i en värld där människodjurhybrider börjat födas och vi får följa unge Gus, som är halvhjort, som försöker överleva i den postapokalyptiska världen. Serien är baserad på den grafiska novellen med samma namn av Jeff Lemire som bland annat beskrivits som Mad Max möter Bambi. Sweet Tooth har premiär 4 juni. Tumnagel
40.1°
+
André Stray
0

Matchbox släpper Tesla Roadster-modell
Kommer även modeller av andra elbilar och hybrider

De flesta av oss hade nog några Matchbox-bilar i leksakslådan när vi var små och nu släpper de en serie nya modeller av olika elbilar och hybrider. Matchbox släpper bland annat en modell av Tesla Roadster vilken kan ses solo på bilden ovan och tillsammans med bland andra elbils- och hybridmodellerna Nissan Leaf, BMW i3 och BMW i8 här nedanför. Bilarna ska vara tillverkade i 99 procent återvunnet material men Matchbox siktar framöver högre än så. Roberto Stanichi, som är Global Head of Vehicles på Matchbox ägare leksaksföretaget Mattel, säger: "Matchbox is committing to using 100 per cent recycled, recyclable or bio-based plastic materials to do our part in addressing the environmental issues we face today, and empower the next generation of Matchbox fans to help steer us towards a sustainable future." Matchbox senaste elbils- och hybridmodeller kommer att börja säljas på marknaden någon gång under nästa år. Tumnagel
35.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Pizzlybjörnar tros bli vanligare i framtiden
Hybrid-art som uppstått när grizzlybjörn träffat på isbjörn

Forskare tror nu att pizzlybjörnar, även kallade grolarbjörnar, grizzlar och nanulak, kan kommer att bli vanligare i naturen framöver. Hybridarten pizzlybjörnar har uppstått då grizzlybjörnar parat sig med isbjörnar, något som inte är supervanligt då de båda arterna oftast lever i geografiskt skilda områden. Forskarna tror dock att grizzlybjörnar i Alaska och Kanada kan komma att förflytta sig norrut på grund av den globala uppvärmningen, något som gör det möjligt att grizzlybjörnar och isbjörnar oftare kommer att befinna sig i samma områden i framtiden. Chris Servheen som är grizzlybjörns-expert på University of Montana säger till The Guardian: "The combination of warmer temperatures and vegetation growth means there is more overlap between the species and I’d expect that overlap to increase." Isbjörnar tros ha utvecklats från brunbjörnar för cirka 150.000 år sedan medan grizzlybjörnar klassas som en underart till brunbjörnen, något som gör de båda arterna förhållandevis genetiskt lika. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida