Quantcast
m

Hertz begär företagsrekonstruktion
I Sverige verkar de dock klara sig

Det enorma biluthyrningsföretaget Hertz Global Holdings (som äger Hertz, Dollar och Thrifty) har lämnat in en ansökan om konkursskydd borta i USA. Detta för att de inte kunnat betala sina skulder då de inte får in några pengar på grund av den globala coronapandemin. Skulderna ökade snabbt dock då bolaget gick riktigt bra under början av året men så fort pandemin slog till på riktigt och efterfrågan på hyrbilar i princip försvann samlade de på sig en sammanlagd skuld på 18 miljarder dollar. Nu försöker de rädda företaget genom en företagsrekonstruktion så de kan lösa de ekonomiska problemen. Ansökan om konkursskydd gäller dock endast företagets verksamhet i USA och Kanada. Hertz i Norden skrev tidigare denna månad att de inte är påverkade av den Nordamerikanska problematiken då Hertz här drivs av ett dotterbolag till Volvo Cars. Tumnagel
37.2°
+
Frode Wikesjö
0

I helgen brann 3516 stycken hyrbilar upp
Eld härjade på enorm uppställningsplats

Det började brinna på en uppställningsplats för hyrbilar i Florida i fredags. Men det var inte en liten parkeringsplats det handlade om, utan en yta där det stod flera tusen bilar. Elden spred sig snabbt och även om man lyckades flytta omkring 3800 bilar var det ändå 3516 som slukades av lågorna. Släckningsarbetet höll på in på lördagen innan allt var under kontroll. Vad (eller vem) som har dragit igång branden är än så länge oklart. Teorin är att katalysatorerna på nyligen parkerade bilar satt fjutt på det ganska höga gräset under bilarna. Tumnagel
29.5°
+
Bobby Green
0
2019

Bilar har suttit fast i parkeringshus sedan förra månaden
Kommer att få stå där ett tag till

Lokaltidningen Mitti rapporterar att 18 bilar sedan i slutet av förra månaden har suttit fast i det automatiserade parkeringshuset som kallas för P-Snurran, ett parkeringshus som ligger beläget i Vasastan i Stockholm. Det var efter en överbelastning i elsystemet den 30 juli som maskineriet havererade och sedan dess har inga bilar kunnat komma ut eller in i det lilla parkeringsgaraget i Vasastan. Parkeringsgaraget invigdes 2003 och var då Skandinaviens första automatiserade parkeringshus. Det ser ut som om de bilar som nu sitter fast i P-Snurran kommer att vara kvar där tills i åtminstone i mitten av nästa månad. Anledningen till det uppges vara att tekniken i parkeringsgaraget är italiensk och att man måste invänta tekniker från Italien för att fixa det hela. De bilägare som drabbats av haveriet har blivit försedda med hyrbilar av Stockholms parkerings som de kan använda tills deras bilar åter är på fria däck. Tumnagel
16.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Världens längsta bro över vatten
Öppnar imorgon

Efter ett antal förseningar ska nu Hongkong–Zhuhai–Macaubron vara redo att öppnas. Bron har tagit nio år att bygga och kostat 20 miljarder dollar. Själva brodelen mäter 35,6 kilometer i längd och ska vara den längsta bron över vatten i världen. Totallängden med tunnlarna inräknade ska vara 55 kilometer. Imorgon öppnar allt och bron lovar att kapa restiden mellan Zhuhai och Hong Kong International Airport från fyra timmar till 45 minuter. Alla får dock inte köra på bron. En del invånare kommer att få ett specialtillstånd men annars kommer det mest vara lastbilar, skyttelbussar och speciella hyrbilar som kommer att få köra här. Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0
2017

Köp din nya Volvo online
Tjänsten Care By Volvo utvecklas

Care By Volvo var något Volvo presenterade i oktober 2016. Det är en tjänst som bland annat gjorde det möjligt att beställa en bil på Volvo Studio i Stockholm och sedan få den levererad på önskad ort och hos önskad Volvohandlare. Nu tar man denna tjänst vidare och gör den tillgänglig för alla oavsett var i landet man bor - genom att allt sker online. Du beställer alltså bilen via din dator, mobil eller surfplatta och kan på så vis befinna dig i princip var som helst. I konceptet ingår valfri bilmodell och specifikation, finansiering, försäkring, serviceavtal, förlängd nybilsgaranti, tillgång till bilpoolen Sunfleet och rabatt på hyrbilar från Hertz. Tumnagel
45.5°
+
Bobby Green
0
2015

Skjutsgruppen börjar med gratis hyrbilar
Kör tillbaka bilar från Hertz

Samåkningstjänsten Skjutsgruppen lanserar nu en ny funktion på sin webbplats som gör att man även får upp lediga gratisbilar från biluthyrningsföretaget Hertz i sitt sökresultat. Det handlar om så kallade "relocation cars" som Hertz behöver ha flyttade från en del av landet till stället där de ursprungligen hyrdes ut. Hertz erbjuder redan detta via sin tjänst "Hertz Freerider" [länk] men nu kommer alltså dessa bilar även upp i Skjutsgruppens sökresultat och Anders Tärnell, marknadschef på Hertz, säger: "Våra hyrbilar ska tillbaka till sin ursprungsplats och brukar köras med minst fyra tomma platser. Att erbjuda både bilen och platserna gratis till skjutsgruppare är både bra för miljön och för individen." Skjutsgruppen är en ideell samåkningsrörelse som används av cirka 60.000 personer i Sverige. Tumnagel
57.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2014

STIM anser att bilstereon i hyrbilar utgör ett upphovsrättsintrång
Löjligt

Upphovsrättsorganisationen STIM (Svenska Tonsättares Internationella Musikbyrå) anser att hyrbilsföretaget Fleetmanager ska betala upphovsrättsersättning till dem för bilstereon som sitter i de bilar Fleetmanager hyr ut. STIM har sedan tidigare ett avtal med branschorganisation för biluthyrare som ger STIM 50 kronor per bil med bilstereo som hyrbilsföretag hyr ut men Fleetmanager anser inte att musik som spelas på bilstereon tillgängliggörs för allmänheten utan endast för de som faktiskt sitter i bilen. STIM vill nu ha 300.000 kronor av Fleetmanager. STIM:s norska motsvarighet har försökt driva igenom ett liknande krav i norsk domstol och den gången slutade det med att hyrbilsföretaget gick vinnande ur striden. Något som jag hoppas blir fallet även i Sverige om det skulle gå till domstol då jag anser att sådant här agerande drar ett löjes skimmer över upphovsrätten i allmänhet och STIM i synnerhet. Tumnagel
-166.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2013

Transportstyrelsen vill kicka ut Uber från Sverige
Har ej de tillstånd som krävs

Den populära taxi/limo-tjänsten Uber som lanserades i Sverige för ett tag sedan har nu stött på patrull från svenska Transportstyrelsen. Enligt en bloggpost på Ubers blogg så vill inte Transportstyrelsen ge Ubers chaufförer de tillstånd som krävs för att transportera Ubers kunder i Stockholm. Enligt samma bloggpost så görs detta inte för att öka säkerheten på något sätt utan enbart för att Transportstyrelsen vill skydda Stockholms befintliga taxi-näring. Man skriver bland annat: "Transportstyrelsens agerande görs inte för att förbättra säkerhet eller kvalitet för konsumenterna. De agerar för att hindra innovation och skydda ledande taxibolag – vilket skadar individuella förare och riskerar att vi blir tvungna att stänga ner Uber i Stockholm." Vidare skriver man att det tillståndet som krävs för Ubers chaufförer bara ska ges till företag som kör medlemmar ur kungafamiljer eller högt uppsatta företagsledare. Man nämner även att polisen sedan några dagar tillbaka har börjat stoppa Ubers bilar och bötfällt dessa. Då vi enbart har Ubers uppgifter att gå på här då vi ej kommit i kontakt med Transportstyrelsen så är det inte helt enkelt att avgöra om de orsakerna Uber anger är de enda som har gjort att Transportstyrelsen ej vill ge Ubers chaufförer några tillstånd. Vi återkommer antagligen lite längre fram med fler uppgifter om och/eller när vi vaskat fram det. Uppdaterat Computer Sweden har varit i kontakt med Transportstyrelsen och de förnekar att de vill ha bort Ubers bilar från Stockholms gator på grund av att skydda den befintliga taxi-näringen i staden. Henrik Olars, pressansvarig på Transportstyrelsen, säger till Computer Sweden: "Vi har inte haft kontakt med Uber över huvud taget. Det som hänt är att två företag som kör för Uber ansökt om och fått avslag på dispens för taxameter, vilket det är lag på. För att få dispens krävs enligt ett regingsbeslut från 1998 synnerliga skäl, och med det menas till exempel transport i samband med statsbesök." Ut ifrån detta så kan vi nog sluta oss till att Uber antingen inte riktigt har förstått varför deras underleverantörer har blivit nekade tillstånd eller att de med sin bloggpost vill vara proaktiva och få sympatier på sin sida. Dock så verkar grundproblemet vara att Ubers underleverantörer, taxi/limo-företagen, inte följer svensk lag som Transportstyrelsen tolkar den. Uppdaterat 2 Transportstyrelsen publicerade precis ett lite längre svar på Ubers anklagelser emot dem på sin webbsida. Det kan ni läsa i sin helhet under "Läs mer". Tumnagel
36.7°
+
Wille Wilhelmsson
0