m

En titt på systemet som styr Atlas över svår terräng
Inte helt lättkodat kanske

För någon månad sedan visade företaget IHMC Robotics upp ett klipp där de visade Boston Dynamics humanoida robot Atlas kunde läsa av terrängen framför sig med hjälp av sitt inbyggda LIDAR-system. Med hjälp av detta system kunde Atlas navigera sig fram över komplicerade hinder som kommer i dess väg. Tidigare i veckan släppte IHMC ett nytt klipp där de visar hur själva systemet fungerar. Genom komplicerade algoritmer lyckas mjukvaran själv planera var och hur roboten ska placera sina fötter. Detta har tidigare gjorts manuellt men det enda som personen som styr roboten behöver göra nu är att välja en punkt dit roboten ska gå. För tillfället lyckas systemet få roboten till sin destination hälften av gångerna när det är smal terräng, besvärlig terräng lyckas de 90 procent av gångerna och om det bara är platt funkar det varje gång. Forskarna hoppas nu kunna snabba upp systemets uträkningar och lära det gå genom labyrinter samt ännu mer komplicerad terräng. Tumnagel
43.0°
+
Frode Wikesjö
0

Roboten Atlas visar sig på styva linan
Kan planera sin rutt i besvärlig terräng

Företaget IHMC Robotics fortsätter att göra Boston Dynamics humanoida robot Atlas bättre och nu har man släppt en ny video på detta. I den senaste Atlas-videon från IHMC så demonstrerar man hur roboten kan läsa av terrängen framför sig med hjälp av sitt inbyggda LIDAR-system för att sedan navigera sig fram över hinder som kommer i dess väg. Företaget uppger att Atlas i dagsläget lyckats ta sig fram på hinderbanor man byggt upp i ungefär 50 procent av testerna. Detta är dock något man tänker förbättra och skriver: "We plan to increase the rate of success by adding balance using angular momentum and by better considering joint ranges of motion. Narrow terrain is difficult due to the need to do some "cross-over" steps, which are tricky due to limited range of motion in the hip joint, and also due to having a small polygon of support when one foot is directly in front of the other." Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

CES 2019 Fem finalister i Mobility Unlimited Challenge
Dessa koncept kanske kan hjälpa oss i framtiden

Toyota Mobility Foundation kör något som de kallar för Mobility Unlimited Challenge på CES-mässan och det här är de fem finalisterna i årets upplaga. Koncepten fokuserar som namnet antyder på på mobilitet och prylar som i framtiden kan hjälpa människor som behöver det för att kunna ta sig fram bättre. Vi börjar med Evowalk som är ett litet band du sätter runt benet. Detta känner sen av när du går och stimulerar musklerna i benet för att på så vis öka mobiliteten. Bakom Evowalk står det amerikanska företaget Evolution Devices. Quix kommer också från ett amerikanskt företag - IHMC & Myolyn. Det är ett exoskelett som ska ge användaren ett snabbt, stabilt och smidigt hjälpmedel för att kunna stå upp. Moby är utvecklad av det italienska designföretaget Italdesign som mest är känt för att rita bilar. Det är en hjulförsedd plattform som man ställer en vanlig rullstol på. Plattformen är eldriven och ska göra det enklare att ta sig fram eftersom man inte längre behöver rulla med handkraft. Tanken är att dessa ska placeras ut på stan och sedan låsas upp med en smart telefon för de som behöver den. Phoenix Ai Ultralight Wheelchair är en regelrätt rullstol och den är helt i kolfiber. Den är smart på så vis att den hela tiden justerar tyngdpunkten själv beroende på vad användaren gör. Detta ska enligt tillverkaren ta bort obekväma vibrationer. Sist ut är Qolo som är utvecklad av ett gäng från University of Tsukuba i Japan. Det är ett exoskelett på hjul som gör det möjligt för användaren att både sitta eller stå när den ska ta sig fram. Alla finalister får 500.000 dollar var för att fortsätta utveckla sina projekt. Vinnaren utses 2020 och får då en prissumma på en miljon dollar. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0
2016

Roboten Atlas kan nu gå i riktigt besvärlig terräng
Snart nästan lika rörlig som en människa

Google-ägda Boston Dynamics har utvecklat sin humanoida robot Atlas i över tre år och genom åren har vi fått se en mängd exempel på hur rörlig roboten är och vilket balanssinne den besitter. I videon ovan kan ni se hur Atlas tar sig fram över några rätt så smala hinder. Vid varje steg beräknar Atlas hur den ska sätta ner sin fot och fördela kroppsmassan för att få ett partiellt fotfäste och inte slinta. Den specifika algoritmen som Atlas använder för att ta sig fram i sådan här terräng är utvecklad av företaget IHMC Robotics. Tumnagel
50.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2015
2014

Roboten Atlas goes Karate Kid
Det här lär vi väl få ångra

Här kan ni kolla in när googleägda Boston Dynamics humanoida robot Atlas utför några moves som antagligen känns välbekanta för alla er som känner till kultfilmen "Karate Kid" från 1984. Det är robotföretaget IHMC Robotic, som tidigare bland annat programmerat Atlas balanssinne, som tagit fram instruktioner för att Atlas ska kunna utföra den klassiska tranan-positionen och andra rörelser som känns igen från filmen. Tumnagel
36.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Roboten Atlas kan nu gå i trappor
Stabilt!

Nu har det gått lite mer än ett år sedan numera google-ägda Boston Dynamics visade upp den humanoida roboten Atlas och under året som gått har man arbetat en hel del med att förbättra robotens balanssinne och manöverfunktioner. I filmen här kan ni kolla in när Atlas tar sig upp och ner för en trappliknande hinderbana, något som kanske inte verkar avancerat för en vanlig människa men som kräver en hel del arbete för en robot att göra. Mig veterligen är det bara Hondas robot Asimo som än så länge klarat av att gå i trappor perfekt. Tumnagel
44.5°
+
Wille Wilhelmsson
0