m

Magnus Walker hyllar det röda svinet
Genom att köra det silvriga svinet

1971 brötade en röd Mercedes-Benz 300 SEL 6.8 AMG in på racerbanan Spa och folk undrade vad i hundan detta var för åbäke. Bilen var skapad av de båda Mercedes-ingenjörerna Hans Werner Aufrecht och Erhard Melcher som sedan 1967 pysslat med att hotta till olika Mercedes-modeller. Den röda bilen ses som den första riktiga AMG-bilen och den som satte fart på det prestandafyllda märket. Det är nu 50 år sedan och mycket har hänt sedan dess. I det här klippet hyllar Magnus Walker "det röda svinet" genom att hoppa in bakom ratten på en silvrig hyllning till bilen. Historien hittar ni på länken. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Apple vill anställa ingenjörer som utvecklar 6G-chip
Börjar förbereda sig för framtiden redan nu

Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att Apple har lagt ut jobbannonser där man efterfrågar personer som kan tänka sig att utveckla 6G-teknik, det vill säga den typ av nätverk som förväntas ta över den dagen 5G inte längre räcker till. Apple efterfrågar bland annat ingenjörer som kan tänka sig att arbeta som "Wireless Research Systems Engineer - 5G/6G" samt "RAN1/RAN4 Standards Engineer." I arbetsbeskrivningen skriver Apple bland annat saker som "You will be part of a team defining and doing research of next-generation standards like 6G", "You will research and design next-generation (6G) wireless communication systems for radio access networks with emphasis on the PHY/MAC/L2/L3 layers", "Participate in industry/academic forums passionate about 6G technology" och "Contribute to future 3GPP RAN work items on 6G technology.". Apple använder för tillfället 5G-modem från Qualcomm i sina iPhones men det verkar som om Apple framöver siktar på att göra modem till sina telefoner själva. Detta är något som de flesta bedömer sannolikt efter det att Apple 2019 köpte upp Intels nedlagda 5G-division. Det är sannolikt den divisionen som även kommer att få i uppgift att förbereda Apple på 6G-nätens introduktion. Det bedöms dock inte som om 6G kommer att bli aktuellt förrän kanske någon gång på 2030-talet, något som ger Apple god tid på att förbereda sig för framtidens mobilnätverk om man redan nu börjar utveckla sådant. Tumnagel
38.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Elation Freedom - ny eldriven superbil från USA
Har fyra motorer och upp till 1929 hästar

Elation är en nystartad biltillverkare från Kalifornien grundad av Carlos Satulovsky och Mauro Saravia. Nu visar de upp sin första modell Freedom och det är en helt eldriven superbil som ska bjuda på upp till 1929 hästar. 0-100 km/h ska gå på 1,8 sekunder och toppfarten ska vara elektroniskt begränsad till 418 km/h. Kraften kommer från fyra stycken elmotorer och dessa får i sin tur kraft från batteripack på 100 till 120 kWh vilket ska ge en räckvidd på mellan 48,3 till 64,4 mil på en laddning. Bilen bygger kring en kolfibermonocoque som ska väga 82 kilo. Det ska även erbjudas en version med tre stycken elmotorer och då är effekten istället 1434 hästar. Gillar man förbränningsmotorer bättre än elmotorer kan man istället välja Freedom Iconic. Den har en V10:a på 5,2 liter parad med en sjustegad S-tronic-låda. Som väntat kommer detta paket från Audi och deras R8. Effekten har dock pumpats upp till 760 hästar och 664 newtonmeter i vrid. Den här ska klara 0-100 km/h på 2,5 sekunder och toppa 386 km/h. Enligt Elation har deras ingenjörer jobbat med F1 på Le Mans 24-timmars och i flera andra olika europeiska racingdivisioner. Startpriset för en Freedom ligger på 1,7 miljoner euro. Freedom Iconic kostar från 1,9 miljoner euro. Som väntat är detta endast renderingar för tillfället och det återstår att se om det någonsin kommer att bli verklighet av projektet. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Ludvig Strigeus får Polhemspriset 2020
Hjärnan bakom uTorrent och Spotifys tekniska plattform

Igår blev det klart att Polhemspriset 2020 går till ingenjören Ludvig Strigeus, mannen som beskrivs som hjärnan bakom Spotifys tekniska plattform. Polhemspriset är Sveriges äldsta tekniska utmärkelse och instiftades 1876 till minne av uppfinnaren Christopher Polhem. Strigeus säger själv om att fått årets pris: "Det är en fantastiskt stor ära för mig att få Polhemspriset. Jag har hela tiden drivits av att grotta ner mig i tekniska detaljer, lära mig nya saker och hitta smarta lösningar på svåra problem, snarare än att bygga något primärt för att det ska få många användare. Det känns riktigt kul att programmen jag utvecklat har fått så här enormt stor spridning över hela världen." Strigeus började arbeta för Spotify 2006 och har bland annat tagit fram tjänstens musikstreaming-funktion samt dess Windows-gränssnitt. Innan Strigeus började arbeta på Spotify så utvecklade han bland annat den populära bit torrent-appen µTorrent, en app som än idag är bland de mest populära i den genren. Han utbildades vid Chalmers universitet i Göteborg och 2015 blev han även hedersdoktor där. Förutom äran att ha tilldelats Polhemspriset 2020 så får Ludvig Strigeus även en prissumma på 250.000 kronor och Pohemsmedaljen. Bland tidigare pristagare märks bland andra Baltzar von Platen och Carl Munthers för kylskåpet (1925), Håkan Lans för GPS (1995), Laila Ohlgren för ”gröna knappen” på mobiltelefoner (2009), samt Petra Wadström för vattenrenaren Solvatten (2013). Här nedan hittas en repris av gårdagens direktsändning av Polhemspriset 2020. Tumnagel
73.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Du kommer kunna välja hur Mercedes EQ-modeller ska låta
Styr elbilens ljud från infotainmentsystemet

En av elbilarnas fördelar enligt mig är att de är tysta. Man liksom bara glider fram och behöver inte sitta och lyssna på en slirande fläktrem eller annat ofog som håller på där under huven. Men tydligen vill inte elbils-kunderna att det ska vara tyst. Visst, det finns krav på att en elbil ska låta på utsidan för att uppmärksamma folk om att man kommer, men att massa fejkat ljud ska hålla på på insidan av bilen - vill man verkligen det? Det verkar så, och i Mercedes eldrivna EQ-bilar kommer man själv kunna välja hur det ska låta via infotainmentsystemet. Eller i alla fall bland de förinspelade ljuden som ingenjörerna har tagit fram. Exakt hur det kommer att låta får vi inga exempel på nu men som väntat handlar det om olika ljud baserade på hur mycket eller lite man gasar, om man är i sport-läge och om regenerering pågår. Via OTA-uppdateringar kommer nya ljud att kunna läggas till allt eftersom. Som tur är ska man kunna stänga av allt fejkat ljud om man vill. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Spotify framröstat som Sverige populäraste arbetsgivare
När sveriges akademiker får tycka till

Undersökningsföretaget Universum har släppt sin senaste undersökning om vilken arbetsgivare närmare 20.000 svenska it-anställda, ekonomer och ingenjörer skulle vilja arbeta för och i år är det Spotify som toppar den listan. Techföretag har alltid varit populära att arbeta för i liknande undersökningar och förra året var det Google som toppade Universums undersökning. De får i år dock nöja sig med andraplatsen och därefter hittas Microsoft, Apple och IKEA. Ni hittar hela listan över de 30 mest attraktiva arbetsgivarna i Sverige i Universums undersökning i faktarutan här nedanför. Tumnagel
34.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så här använder Ford roboten Spot
Robothund glider runt med laserscanner

Förra året började Boston Dynamics sälja sin fyrbenta robothund till en del företag och ett av företagen som införskaffat två stycken Spot är biltillverkaren Ford. Ford har döpt sina robothundar till Spot och Fluffy och till vardags glider de runt på Fords Van Dyke Transmission Plant. Robothundarnas uppgift på Fords fabrik är att kartlägga fabriksytan med laserscanner. Dessa inscannade modeller kan sedan användas av Fords ingenjörer när de planerar nya produkt-linor i fabriken. Ford uppger att scanningen av fabriken tidigare genomfördes manuellt av människor. Då kunde en inscanning ta upp till två veckors tid och kosta runt 300.000 dollar. De båda robotarna ska kunna göra detta på halva tiden till en bråkdel av kostnaden enligt Ford. Det innebär att de båda robotarna, som kostar runt 75.000 dollar styck, redan borde ha betalat tillbaka sig för Ford. I klippet här nedanför kan ni höra vad Fords anställda har att säga om robotarna och även kolla in när robotarna sätts i arbete. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nya Ford Bronco härjar i riktig terräng
Kanske inte där ägarna kommer köra sen

Om man ska testa sin bils terrängegenskaper är en grym plats att åka till Moab-öknen i Utah. Där var nyligen Fords ingenjörer med nya Bronco för att visa vad den går för, och här får vi se hur det såg ut. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Monteringen av Bentleys nya Blower är påbörjad
Först ut är prototypen Car Zero

Som vi berättade i höstas ska Bentley återskapa tolv stycken exemplar av den klassiska Blowern. Man kallar den för Bentley Blower Continuation Series och alla exemplar är redan sålda. Kunderna håller för tillfället på att välja färger för interiör och exteriör. Bentley kommer först att bygga ihop en prototyp innan det är dags för kundbilarna och detta har man börjat med nu. Allt tillverkas i materialen man använde då och med samma typ av teknik. Ingenjörerna har studerat originalritningarna från 20-talet och tagit CAD till hjälp där man har behövt det. Den berömda motorn på 4,5 liter har kolvar i aluminum, överliggande kamaxel, fyra ventiler per cylinder och dubbla tändstift. Den kommer få en kompressor och effekten kommer att landa på omkring 240 hästar. Tim Hannig från Mulliner-avdelningen som har hand om projektet säger följande: "After almost a year of highly detailed engineering work, it is extremely rewarding to see the first parts coming together to form the first Bentley Blower in over 90 years. The skill of our engineers and technicians in completing hundreds of individual part specifications is equaled only by that of the artisans across the country that have handmade the components that we’re now starting to bolt together. As we go, we’re refining designs and fixing problems, which is exactly what a prototype build is for." Prototypen kommer att visas upp för allmänheten någon gång i höst. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Snart får även BMW:s motorcyklar adaptiv farthållare
Semestergas deluxe

Adaptiv farthållare i bilen är ingenjörernas gåva till mänskligheten och oerhört härlig teknik att använda när man är ute och kör. Nu meddelar BMW Motorrad att denna teknik även kommer att leta sig in i motorcyklarna man tillverkar. Systemet är framtaget tillsammans med Bosch och precis som i bilen kan du ställa in hur nära eller långt från framförvarande fordon hojen ska befinna sig. Med ett enkelt knapptryck på höger sida av styret väljer du avståndet i tre steg och sen är det bara att njuta av teknikens under. Enligt BMW ska systemet automatiskt minska hastigheten om det behövs, exempelvis i kurvor för att på så vis ge en bekvämare lutning av hojen. Exakt vilka modeller som kommer att erbjudas med tekniken är oklart för tillfället. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

Japan släpper smittspårningsapp
Utvecklad av Microsoft

Japanska myndigheter har ni släppt en egen smittspårningsapp för iOS och Android. Appen använder sig av blåtandskommunikationen från Apple och Google för att varna användarna om de varit i kontakt med någon smittad eller ej. Enligt Nikkei så är appen utvecklad av ingenjörer från Microsoft som anlitades förra månaden av de japanska myndigheterna. Appen påstår att de inte sparar personlig information som plats eller telefonnummer. Istället använder den sig av krypterad data som punktmarkerar telefoner som varit i närheten av varandra i mer än 15 minuter där minst en av dem testats positivt för COVID-19. Tumnagel
38.8°
+
Frode Wikesjö
0

Porsche Carrera GT är Doug DeMuros absoluta favoritbil
Här förklarar han varför

2003 presenterade Porsche något alldeles extra - Carrera GT. Namnet har man använt tidigare men det som gjorde just denna speciell var att man placerat en V10:a bakom sittbrunnen. Motorn ger 612 hästar och förutom att det är helt tillräckligt med effekt har ingenjörerna fått till ett helt sagolikt ljud som letar sig ut ur avgaspiporna. Modellen är Doug DeMuros absoluta favoritbil och i det här klippet får vi reda varför han tycker så. Vilken är din absoluta favoritbil om du bara får välja en enda? Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Det här kan vara världens snabbaste pizzaugn
Gör en pizza på 37 sekunder

Det kan vara så att världens snabbaste pizzaugn finns i Hallstahammar. Tillsammans med en professionell pizzabagare har ingenjörer på företaget Kanthal lyckats trycka ut en färdig napolitansk pizza på bara 37 sekunder. Vanligtvis tar det 90 sekunder att baka en sådan pizza. Tekniken i ugnen bygger på infraröd värme och där finns reflektorer som sprider värmen jämnt i hela ugnen. I botten sitter det fyra stycken elektriska värmeelement och i toppen lika många, som tillsammans håller 900 grader Celsius. Tumnagel
51.2°
+
Bobby Green
0

Bugatti Chiron Pur Sport på racerbanan
Två stycken prototyper testades

Ingenjörer från Bugatti gav sig nyligen ut på den tyska racerbanan Bilster Berg för att köra lite med Chiron Pur Sport och som tur var hade man med sig ett kamerateam så att vi kan få se lite hur det hela såg ut. Åtta stycken ingenjörer såg till att testa två stycken prototyper och fokus låg på chassi-inställningar. Härnäst för bilarna blir att åka till Nordslingan där de ska få bekänna färg. Bonusklipp på tyska nedan. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0
Nästa sida