m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Jabra Elite 75t kostar nu bara 1490 kr (tidigare 1983 kr)

Voltas eldrivna lastbil Zero presenteras den 3 september
Framtagen för city-transporter

Vi har tidigare skrivit om den svenska startupen Volta Trucks som ska bygga eldrivna lastbilar. Nu släpper de en teaser inför Volta Zero som kommer att presenteras online klockan 10.00 torsdag den 3 september. Zero är ett transportfordon i 16-tonsklassen som är speciellt designat för frakt av varor och gods i innerstan. Räckvidden ska ligga på mellan 15 och 20 mil. Den första prototypen tillverkas just nu och lansering ska ske senare i år. De första riktiga testerna ska dra igång under första kvartalet nästa år. Så här säger Rob Fowler som är Chief Executive Officer hos Volta: "Three years after the Volta Zero was first conceived, I am delighted that we will soon be able to reveal the vehicle. In 2017, we realised the opportunity that delivering a large zero-emission inner-city delivery vehicle could bring to the logistics industry, but also to the inhabitants of the city that it serves. Reducing pollution, improving safety, offering fleet operators a credible alternative to the internal combustion engine, and helping them with the migration to electrification, were our main drivers at the outset. The Volta Zero has over-delivered on all of these ambitions. Despite the headwinds we have all experienced in 2020, we will launch the Volta Zero on time, which is testament to a strong team, and fantastic partners. I’m really looking forward to revealing the Volta Zero, and seeing the truck used in our first pilot trials soon." Mer om Zero finns på länken nedan. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

Stockholms finare stadsdelar bäst på miljöbilar
Men har också flest skitiga bilar

Att olika delar av landet har olika förutsättningar och att inte alla har råd med Teslor, det vet vi redan. Nu har Kvd tillsammans med statistikföretaget Vroom gjort en undersökning om hur det ser ut i Stockholms innerstad när det kommer till eldrivna bilar och smutsiga bilar. Inte speciellt oväntat handlar det om pengar. Det är nämligen samma församlingar som toppar både listan på el / elhybrid / laddhybrid och bilar som släpper ut över 120 g/km. Sämst på elbilar är Södermalm, men de är också sämst på smutsiga bilar så svaret finns troligen inte i ideologi utan i plånboken. Tumnagel
35.8°
+
Roger Åberg
0
2019

Mitsubishi visar pickis-koncept
Triton Absolute Concept

Det är just nu bilmässa i Bangkok och där visar Mitsubishi upp den här. Bilen kallas för Triton Absolute Concept och det är alltså ett tilltuffat koncept av modellen som heter L200 här. Den har fått LED-strålkastare på taket, höjd markfrigång, feta offroad-däck, skärmbreddare i kolfiber och ser ganska redo ut för att ta sig an kraftig terräng. Eller bilköer i innerstan. Efter mässan kommer bilen att turnera runt på andra platser för att se hur mottagandet är. Blir det mycket positivt kan det bli så att konceptet övergår till verklighet i framtiden. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0
2018

Få paketen levererade innanför dörren med smarta låset Glue
Betala 69 kronor och slipp vara hemma

Glue är ett smart lås som har satsat hårt på olika tilläggstjänster. Bland annat har man gjort ett test med Mathem där maten man handlar levereras in i kylskåpet. Detta har gått så bra att man nu utökar det från att bara vara Södermalm i Stockholm till att gälla för innerstan (exklusive Gamla Stan + Norrmalm) samt "ett antal kommuner i norrort". En annan nyhet är att man verkar vilja lösa det stora problemet med Postnord, och de andra budfirmorna. Nämligen det där med att man måste vara hemma för att ta emot sitt paket och att de aldrig orkar plinga på dörren. Tjänsten kallas för Glue InHome och fungerar med alla e-handlare. Istället för att beställa paketet till ett utlämningsställe väljer man helt enkelt Glues adress och så ser de till att det kommer hem till dig. Bring hjälper till att köra ut och de får en kod för att öppna dörren som fungerar vid just det tillfället. Personen som levererar paketet filmar dessutom hela leveransen och Länsförsäkringar försäkrar så det känns riktigt säkert. Tjänsten kostar 69 kronor per utkörning, oavsett hur många paket det är. Tumnagel
38.8°
+
Roger Åberg
0

Nästa Volvo XC90 kommer att uppdateras över nätet
Bekräftat av Volvo-VDn Håkan Samuelsson

I går öppnade Volvo upp sitt showroom i Kungsträdgården i Stockholm efter lite ombyggnad. Men det viktiga här är inte att inredningen har bytts ut utan att Stockholm och Sverige nu har vad man kallar för Volvo Studio. Konceptet finns sedan tidigare i Tokyo, Milano , New York, Warszawa, Beijing och Shanghai. Men vad är skillnaden? Tidigare har man kunnat gå in och kolla på några av Volvos modeller för att sedan åka ut till en återförsäljare och provköra och beställa sin bil. Det har Volvo äntligen förstått att alla inte vill, så nu kan man istället beställa sin bil på plats i innerstan istället. Till en början går det bara att beställa bil på prenumeration, det som på Volvo-språk kallas för Care by Volvo. Om detta kommer att utökas så att bilar som köps även går att köpa i Volvo Studio återstår att se, Volvo vill ju helst att man prenumererar. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0

Ska Aimo vara bildelningstjänsten som lyckas i Stockholm?
Vi hoppas det!

Precis när DriveNow, precis som Car2Go innan dem, har gett upp att försöka driva en delad biltjänst i Stockholm kommer en ny tjänst. Det är klart vågat och man kan ju undra hur de tänker när jättarna Car2Go och DriveNow har misslyckats. Bakom tjänsten står Sumitomo som är en av de största företagskoncernerna i Japan. Så man har pengar. Den nya tjänsten heter Aimo och man kommer att lansera 31 oktober. Då släpper man ut 300 Renault Zoe, en elbil som har en räckvidd på mellan 200 och 300 kilometer. Det låter ju helt fantastiskt, speciellt nu när DriveNow försvinner. Men kommer de att lyckas? Några saker talar emot det, men några saker talar faktiskt också för. Eftersom det är elbilar det handlar om så behöver man ladda dem någonstans. Elstolpar finns ju knappt i den här stan, vi pratar alltså Stockholm här, så man har ett antal hubbar dit deras personal kommer att köra bilar som behöver laddas, som står fel eller (antar jag) står på speciellt dyra platser. Så ungefär en tredjedel av bilarna kommer oftast stå på dessa platser, som inte är lika dyra som att stå på stan. Men parkeringsfrågan är ändå ett problem, det är tyvärr olagligt för Stockholms Stad att göra dealar med företag. En annan sak som talar emot tjänsten är att det inte verkade som att DriveNow och Car2Go lyckades få tillräckligt många kunder. Bilarna stod helt enkelt still för mycket. Men här kommer en annan sak som talar för tjänsten - prissättningen. Car2Go kostade 3 kronor per minut en gång i tiden och det gjorde DriveNow också ett tag, men slutade på 4,50 kronor om jag minns rätt. Aimo ligger istället på 6 kronor i minuten. Intressant prissättning Men man har olika tak som gör det väldigt attraktivt. Taket på första timmen är 100 kronor, så använder bilen i 10 minuter kostar det 60 kronor, använder du den i 30 minuter så kostar det 100 kronor och använder du den i 50 minuter kostar det 100 kronor. Det gör att man som användare blir mindre stressad och rädd för att det ska bli dyrt. 4,50 per minut låter inte så mycket men det blir snabbt pengar, en timme blir 270 kronor. Den första timmen kostar alltså max 100 kronor och efterföljande timmar max 150 kronor. Maxtaket per dag är 600 kronor. Det är bra priser som i alla fall får mig att vilja använda bilen mer per tillfälle, och kanske är något som gör att bilarna rullar mer (och inte kostar parkering) och som lockar fler kunder. Eftersom det är el är kostnaden för att bilen rullar inte lika jobbig som för bensinbilar. Det finns ingen startavgift, varken på själva abonnemanget eller körningen. Bilarna känner man igen på den färglada spoilern. Det finns alltså ett antal hubbar och parkeringshus där man kan ställa bilarna. Men det går utmärkt att ställa dem på gatan också, precis som med DriveNow. Man får ställa dem inom hemzonen, som är innerstan plus Hammarby Sjöstad, Liljeholmen, Solna och Hjorthagen. Rätt stor zon alltså. Tyvärr är inte Bromma Flygplats eller Arlanda med som zoner. Man har från start inte heller några satellitzoner som Forum Nacka och IKEA. Jag gillar ju dessa försök till bildelningstjänster så jag hoppas att Aimo fungerar. Det är intressant att de kör i Stockholm som ju är välkänt svår. Det är också härligt med bara elbilar och med en för användarna bra prissättning. Men självklar succé? Långt ifrån. Tumnagel
52.0°
+
Roger Åberg
0

Nu kan du hyra elsparkcykel på gatan i Stockholm
Premiär för Voi

Vi har hört om det från andra städer, främst då elsparkcyklarna har blivit för många och därför förbjudna som i San Fransisco. Men nu är de här, de eldrivna sparkcyklarna. Första tjänsten ut kallar sig Voi och man laddar ner appen för att sedan hyra en sparkcykel på gatan. Det ska vara enkelt att låsa upp och man ser hur mycket ström de har i appen. Sedan kostar det 10 kronor i startavgift och 1,50 kronor per minut. En normal tur borde alltså kosta 25-30 kronor. Konceptet är ju enkelt och borde kunna gå runt. Sparkcyklarna är ju inte så dyra i inköp men det kostar ju att hålla dem med batteri. Vill man hjälpa till med det senare kan man bli en laddare som tar hem sparkcyklar och ser till att de är full-laddade. Jag har kört en elsparkcykel i Stockholm de senaste veckorna och det är smått fantastiskt. För korta sträckor i innerstan är det verkligen lysande, så jag välkomnar detta. Tumnagel
56.3°
+
Roger Åberg
0

Ny parkeringsavgift för motorcyklar i Stockholm
Kan kosta upp mot 20 000 kronor om året

Det har varit prat om det länge, men snart är den här - p-avgiften för motorcyklar och eu-mopeder i Stockholm. Omskyltning ska ske under april och maj men frågan är hur man ska betala, appen är ännu inte uppdaterad. Stockholm är indelat i ett antal olika taxe-områden, fem för att vara exakt. I den absolut dyraste delen mitt i city kostar det 50 kronor per timme att stå parkerad med sin bil. Sedan är kostnaden olika hög beroende på område och tid på dygnet. På "vanliga" platser kostar det 15 kronor i timmen, vardagar mellan 7 och 19. Tidigare har det alltid varit gratis att stå på MC-parkering, något som nu alltså kommer att förändras. Med de nya reglerna kommer det att kosta 10 kronor per timme inom taxa 1 och 2 och 5 kronor per timme inom övriga områden. Om du är boende kan du köpa boendeparkering, men inte per dygn som för bil. Kostnaden kommer att vara 550 kronor/månad i taxeområde 2 och 3, 250 kronor/månad i taxeområde 4 och 150 kronor/månad i taxeområde 5. Kostnaden blir alltså mellan 18 och 5 kronor per dag beroende på vilket taxeområde det är som gäller. Om man parkerar sin MC på en vanlig parkeringsplats, alltså inte de speciella MC-platser som finns, kostar det full avgift som om det vore en bil. Detta gäller dock inte för boendeparkering, har man betalat för boendeparkering inom ett visst område får man stå både på MC och vanliga platser. Omskyltning sker alltså nu men eftersom appen inte är uppdaterad kan man nog räkna med att stå gratis ett litet tag till. Men håll koll på skyltar och i appen, om du får böter kostar det 750 kronor precis som för bil. Om man pendlar med MC in till Stockholms dyraste områden kan kostnaden bli upp mot 20.000 kronor per år, om man nu orkar och kan använda sin MC hela året. Om man är boende på "vanliga" platser i innerstan och kör boendeparkering blir kostnaden nu 6600 kronor per år. Tumnagel
14.2°
+
Roger Åberg
0
2017

Porrföretag bakom nya kravbrev mot svenska fildelare
Laddar folk fortfarande ner porr?

I veckan blev det känt att den svenska juristfirman Innerstans Advokatbyrå börjat skicka ut kravbrev till svenska som de ansåg spridit upphovsrättskyddad film på nätet. Nu kan Breakit avslöja att det är ett gäng med porrfilmsföretag som anlitat Innerstans Advokatbyrå för att göra detta. Enligt Breakit är det företagen Devil’s Firm, Mile High Media, Girlfriend Films, Third Degree Films samt OL Entertainment som står bakom kraven på de svenskar som nu har fått kravbrev hemskickade. Samtliga dessa företag pysslar med porrfilmsproduktioner. I brevet står att mottagaren kan välja att betala 7000 kronor i skadestånd för att spridit upphovsrättskyddat material eller så hotas mottagaren med en civilrättslig process som kan bli betydligt mycket dyrare än så vid en eventuell förlust i domstolen. Tidigare har det talats om att den här typen av kravbrev kanske kan ses som utpressning eller olovlig inkassoverksamhet men än så länge har inget av dessa fall gått till domstol så det rättsliga läget är fortsatt oklart. När det som i det här senaste fallet handlar om nedladdad porrfilm misstänker jag att många hellre väljer att betala de 7000 kronorna än att göra någon rättslig sak av det hela. Tumnagel
23.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Fler advokatbyråer jagar svenska fildelare
Vill ha 7000 kronor per film

Vi har tidigare rapporterat en del om den danska advokatbyrån Njord som under året skickat ut kravbrev till svenskar som de anser har delat med sig av upphovsrättskyddade filmer på nätet. Nu rapporterar Breakit att även den svenska advokatbyrån Innerstans Advokatbyrå har börjat skicka ut liknande kravbrev i Sverige. I ett sådant brev som Breakit har tagit del av står det bland annat: "Genom att utan tillstånd från rättighetsinnehavaren ladda ned och ladda upp filmen har du genomfört ett upphovsrättsligt intrång. Rättighetsinnehavaren vill emellertid föreslå en förlikningslösning bestående i att du betalar ett schablonbelopp om 7000 kronor i ett för allt för det aktuella upphovsrättsintrånge." Alex Block på Innerstans Advokatbyrå vill inte uppge för Breakit hur många kravbrev man har eller kommer att skicka ut men uppger att det handlar om ett stort antal. Vilken eller vilka filmer det handlar om framgår inte heller. Block försäkrar även att advokatbyrån kommer att driva civilrättsliga processer mot de som väljer att inte betala de 7000 kronorna. Tumnagel
-18.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Snart får man cykla på enkelriktade gator
Nya regler i Stockholms innerstad

Det finns massor av enkelriktade gator i Stockholm, de flesta är det för att de helt enkelt inte har plats för mötande trafik. Nu kommer många av dessa att skyltas om så att det blir fortfarande blir enkelriktat för motortrafik men ok för cyklar. Fördelen är att det blir mycket enklare att cykla i innerstan, nackdelen är att både cyklister och bilister kommer att få vara vaknare. Det trafikkontoret i Stockholm nu gör är att man plockar ner enkelriktat-skylten och sätter upp en som visar att det är ok för cyklister men inga andra att köra. Hur, den inte helt tydliga, skylten er ut ser ni nedan. Förändringen gjordes på Kungsholmen redan innan sommaren och nu gör man förändringen i resten av stan. Klart ska omskyltningen vara i oktober. Alla berörda gator hittar ni på länken nedan. Tumnagel
22.2°
+
Roger Åberg
0
2015

Så här fungerar car2go
Vi tar en tur i de små bilarna på stan

Vi har tidigare pratat en del om car2go, ett nytt sätt att hyra bil i Stockholm. Nu har jag testat ett tag och jag måste säga att det är lysande. Inte för allt så klart, men för resor som påbörjas och avslutas i "hemzonen" är det billigt, smidigt och något jag använder rätt mycket. Tumme upp helt enkelt. Hemzonen är den den area där man får parkera och avsluta sin hyra. Man får så klart även parkera utanför denna men då kan man inte avsluta hyran. Just nu är det bara Stockholm som gäller och områden är grovt innerstan, Hammarby sjöstad, Solna/Sundbyberg och Kista. Dessutom kan man ta bilen till Bromma och Arlanda flygplats. Om jag ska till Solna är det alltså bara att hitta en bil där jag befinner mig, hoppa in och köra till Solna för att sedan parkera bilen i Solna och avsluta hyran. Om jag parkerar den lagligt på ett ställe där bilen får stå i 24 timmar så är bilen sedan inte mitt problem och som bilägare är det helt galet skönt. Ingen parkering att bry sig om, ingen service eller bensin att fylla på, ingen tvätt eller besiktning att komma ihåg. Bekymmersfritt helt enkelt. Och billigt. Det kostar fyra kronor minuten och det finns ingen startavgift. Du kan alltså åka runt hörnet om du vill det och det kostar dig tolv spänn. Överlag så blir det ungefär halva priset mot billig taxi i stil med UberX. Att ta den lilla bilen ut till Arlanda och Bromma är också väldigt lönsamt. Är man dessutom två personer (med lite packning då, det får ju inte plats så mycket i bilen) blir det larvigt billigt. Räkna med 250 kronor till Arlanda. Foto: Atomic Taco I filmen ovan ser ni hur själva hyrandet går till och det är inga konstigheter. Det märks att det inte är något hemmahack, bolaget har tusentals bilar i Europa och Nordamerika. Och även om appen ibland har behövts starta om funkar allt prima. Jag ser fram emot fler tjänster som car2go i Stockholm och lite fler bilar så att det verkligen finns en i varje hörna. Detta i kombination med taxi, lite "vanlig" bilpool och någon hyrbil då och då gör faktiskt att jag har svårt att motivera att ha kvar bilen. Någon som vill köpa en bättre begagnad Mini? Tumnagel
65.4°
+
Roger Åberg
0

Nu startar car2go på riktigt i Stockholm
Utökar till Solna, Hammarby Sjöstad, Kista, Bromma Flygplats och Arlanda

Jag har testat car2go i ett tag nu och tjänsten är smått genialisk. Nu startar man på riktigt och utökar samtidigt tjänsten med 150 nya bilar och ett större "hemområde". car2go är en hyrbilstjänst som man betalar för den tid man använder bilarna och bilarna står parkerade på gatan. Efter att man registrerat sig och, tyvärr, fysiskt visat sitt körkort hos dem är det superenkelt. Man drar upp sin mobil och kollar i deras app vart den närmsta bilen befinner sig. När man är sugen på att åka lite bokar man bilen och har då 30 minuter på sig att ta sig till den. Tills igår fanns det 100 bilar utparkerade på stan och nu tillkommer alltså 150 bilar till. Målet är att det inte ska vara längre än 300 meter till närmsta bil. När man har kommit fram till bilen låser man upp den med appen och hoppar in och kör. Den stora fördelen med car2go är att man kan parkera den vart man vill inom det område som är ok, och det växte som sagt nu från att bara ha varit innerstan till att även innefatta Solna/Sundbyberg, Kista/Akalla, Hammarby Sjöstad, Bromma flygplats och Arlanda flygplats. Man kan alltså plocka en bil i Solna och lämna den på Arlanda. Man parkerar vart man vill där det är lagligt, enda kravet är att man måste kunna stå där i 24 timmar. car2go tar hand om parkeringsavgiften, något som i dag verkar vara en kostsam historia eftersom man betalar full parkeringsavgift och inte har något avtal med Stockholms stad. Rent tekniskt så skickas en ping till Easypark när man låser bilen så startar de igång betalningen. Man betalar 4 kronor i minuten, 165 kronor i timmen och 650 kronor per dygn för hyran. Parkering är gratis, det finns ingen startavgift och det finns ingen månadsavgift. På Bromma tillkommer en extraavgift på 60 kronor och på Arlanda 90 kronor. Teoretiskt kan man alltså ta sig till Arlanda för 165 + 90 kronor = 255 kronor vilket är billigare både än att ta egna bilen och att ta taxi. Det är till och med billigare än Arlanda Express som kostar 260 kronor för en enkel (de har dock rabatter då och då). Just nu finns bara Smart-bilar i tjänsten. Just nu är car2go ensamma om att erbjuda detta i Stockholm, men i många andra Europeiska städer finns det mängder med konkurrenter, bland annat BMW-ägda DriveNow (car2go ägs av Daimler). Som ni ser på bilden löser inte appen problemet med att det snöar på bilarna... Ett lite längre test kommer i helgen då jag även hunnit med att använda tjänsten hem från Arlanda. Tumnagel
79.8°
+
Roger Åberg
0
2012

Apple Store i Täby Centrum öppnar 15 september
Bekräftat av Apple

För er som har längtat efter en riktig Apple Store behöver ni inte vänta speciellt mycket längre - den 15 september slår man upp portarna i Täby Centrum. Det har Apple bekräftat till både DN och oss här på Feber. Varför man har valt just Täby har man säkert någon fantastiskt bra anledning till, men jag kan tycka att det är tråkigt att man inte väljer en riktigt grym adress i innerstan. Att 15:e september är tre dagar efter lanseringen av iPhone 5 får oss att börja hoppas på en snabb premiär av sagda telefon, men det ska vi nog inte hoppas allt för mycket på. Tack till Sebastian B och Marcus Feltsen för bilder! Tumnagel
35.2°
+
Roger Åberg
0

Världens längsta buss presenterad
30 meter lång och med plats för 256 passagerare

Idag är det dags för premiärturen för "Auto Tram Extra Grand". Med sina 30 meter är det världens längsta buss. Bussen är i tre delar och rymmer 256 personer. Inget som kommer att synas i innerstan direkt utan det här är en buss anpassad för att gå i förorter och stadstrafik i Asien och Latinamerika. Bussen är byggd av "Göppel Bus" och utvecklad i Dresden som ligger i Tyskland, och det är också där premiärturen kommer att ske. Tumnagel
46.9°
+
Bobby Green
0
2010

Annorlunda bilannons
Det gäller att vara kreativ

Casey Neistat vill sälja en gammal och rätt risig BMW och då gäller det att vara kreativ. Varför inte skapa en video som snurrar runt på nätet och sprider budskapet? Självklart! Personligen så ser jag alldeles för lite humor i bilannonserna på Blocket. Och så hittar jag inte det där bilen som är en cab, har plats för fyra och lite packning, är rolig som en Mini att köra och inte kostar som en etta i innerstan. Tumnagel
40.1°
+
Roger Åberg
0
2009

Telia först med 4G
Men det är brist på modem

I morgon kan du kila in på Teliabutiken på Kungsgatan i Stockholm och testa 4G om du känner för det, för nu rullar Telias 4G-nät! Än så länge rullar man bara i Stockholm (täckningskarta här till höger) och i Oslo. Förutom innerstan finns det viss täckning i Kista, Älvsjö, Liljeholmen, Marievik, Telefonplan, Farsta och Hammarby Sjöstad. I morgon kan man också boka ett modem om man är intresserad, antingen på butiken på Kungsgatan eller på Telias webb. Anledningen till att man rullar ut sakta är att det inte finns några 4G-modem och Telia stjäl så många modem de kan från Samsung. Hastigheter eller priser har vi inte fått tag på ännu tyvärr, mer än att hastigheten kommer att vara maximalt 50 Mbit/s och att den vid nästa fas kommer att vara 80 Mbit/s. Upphastigheten är okänd. Om du hoppar på tåget nu ska du vara medveten om att täckningen är rätt usel om du inte bara rör dig i innerstaden och att modemet inte klarar 3G, så dör 4G-täckningen så dör uppkopplingen. Uppdatering De kunder som hoppar på nu blir testkunder och får under testperioden betala 4 kronor per månad (bra deal!). Sedan kommer prislappen att ligga på rätt häftiga 599 kronor per månad. Man anar att datagränsen kommer att ligga på 30 GB per månad, men detta är inget som är skrivet i sten utan kommer att utvärderas under testperioden. Man kan ju fråga sig varför man ska ha 50-80 Mbit/sek om man inte har flatrate, men 30 GB är iofs 1 GB om dagen - räcker det? Tumnagel
37.7°
+
Roger Åberg
0
2007

Gratis WiFi med Skype i Stockholm
På cirka 100 ställen i innerstan

IP-telefonitjänsten Skype lanserar idag gratis WiFi på runt 90 stycken restauranger och cafeer i Stockholms innerstad. Att surfa på Skype:s hotspots kommer att vara gratis fast det är oklart vilka hastigheter man kan komma upp i. Lanseringen sker tillsammans med Aftonbladet och besrivs som ett "testprojekt". Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0